تشکیل گروه مطالعه و تحقیقات توربینهای گازی

propulsion

عضو جدید
من بزودی نقشه های سه بعدی کامل یه میکرو توربین رو می گذارم ( تو کتیا ساخته شده ومونتاژ)
 

tsp.co

عضو جدید
خوبه خوشحالم ..
نه من این لوازم رو ندارم ولی تهیش مشکلی نیست ...
هر وقت تعیین کردید می خواین چکار کنید شروع می کنیم ( بزودی)
فعلا تو فورومهای خارجی گشت بزنید وتا می تونید ازشون اطلاعات بکشید
فورمهایی مثل http://www.pulse-jets.com/

سلام!
فروم جالبیه! توش ثبت نام کردم توقسمت gas turbine یه تاپیک در زمینه کمپرسورهای محوری ایجادکردم. چون در حال حاضر روی کمپرسورها دارم کار می کنم هرکی دلش خواست یه سر بزنه!
http://www.pulse-jets.com/phpbb3/viewtopic.php?f=6&t=5075#p59593

درزمینه میکروتوربین هم ببینیم نظر سایر دوستان چیه! من که با کار تو این زمینه مشکلی ندارم. منتها اول باید اطلاعات خودم رو تو این زمینه تکمیل تر کنم!

مرسی!
 
آخرین ویرایش:

m.ehsan.e

عضو جدید
سلام. منم هستم. یه دو سالی هست که تو زمینه ی رباتیک دارم کار می کنم. اما هنوز نتونستم هیچ مقاله ای در این زمینه بنویسم. من هنوز دانشجوی طراحی جامدات دانشگاه آزاد قزوینم. اگه کمکی از دست من بر میاد، من در خدمتم.
 

fluid.com

عضو جدید
با سلام . 5 مقاله با نام کمپرسورهای محوری رو تموم کردم و از مدیر خیلی ممنونم . البته سوال ها فراوانه ! جناب مدیر ممکنه تصویر دو بعدی از یه کمپرسور که شامل پره های raising ,falling,constant با هم باشه رو بذارید ببینیم . دوست عزیز جناب mm.salemi تو صفحه 19 این تاپیک مطلبی به نام نحوه کارکرد موتور جت دارن ، تو یکی از شکل هایی که گذاشتن ، شکل سوم به نام دیاگرام کار موتور های توربوجت، توربوپراپ و توربوفن ، اگه شکل موتور توربو فن رو ببینید ، مشاهده میکنید که نوع کانال کمپرسور از طرح falling در LP شروع شده و به طرح raising تو HP ختم میشه . که این برعکس مطالب شماست . دلیلش چیه ؟
 

tsp.co

عضو جدید
با سلام . 5 مقاله با نام کمپرسورهای محوری رو تموم کردم و از مدیر خیلی ممنونم . البته سوال ها فراوانه ! جناب مدیر ممکنه تصویر دو بعدی از یه کمپرسور که شامل پره های raising ,falling,constant با هم باشه رو بذارید ببینیم . دوست عزیز جناب mm.salemi تو صفحه 19 این تاپیک مطلبی به نام نحوه کارکرد موتور جت دارن ، تو یکی از شکل هایی که گذاشتن ، شکل سوم به نام دیاگرام کار موتور های توربوجت، توربوپراپ و توربوفن ، اگه شکل موتور توربو فن رو ببینید ، مشاهده میکنید که نوع کانال کمپرسور از طرح falling در LP شروع شده و به طرح raising تو HP ختم میشه . که این برعکس مطالب شماست . دلیلش چیه ؟

سلام!
البته این شکل یه شکل شماتیک هستش و دقتی به هنگام ترسیم توش نکردن! فکر نکنم که توی LP از طرح falling استفاده کنن ! دلیل اینه که زمانی از این طرح استفاده می کنن که ضخامت لایه مرزی کانال کمپرسور زیاد شده و اگه ارتفاع پره ها به قدری باشه که وارد این ناحیه بشه مشکلاتی برای جریان پیش می یاد به همین دلیل هم تو HP از falling استفاده می کنن چون ضخامت لایه مرزی زیاده! البته طرحهای قدیمی به دلیل پیشرفت کم علم آیرودینامیک وجود داره که کل طبقات falling یا rising هستش. ولی در موتورهای امروزی اون قضیه رو که مطرح کردم رعایت می کنن!
در رابطه باعکس هم خودم چیزی الان ندارم ولی تو اینترنت یه چند تا دیدم.بازم اگه پیدا کردم براتون میذارم و در ضمن چون دیگه کسی سراغ ادامه بحث کمپرسورها رو نگرفت و منم سرم یه خورده شلوغ شده این مبحث رو ادامه ندادم. اگه لازم دونستید ادامه میدم!
بازم اگه سئوالی داشتید در خدمتم!
 

fluid.com

عضو جدید
سلام و خسته نباشید . جناب مدیر حرفاتون بو نا امیدی میده !! اگه وقتتون اجازه میده این بحث رو ادامه بدین خیلی خوب میشه . اما لطف کنید کمی با تاخیر مطلب بذارید ، چون مطالبی که تا الان مطرح کردین خودش خیلی جا مطالعه داره ، من دارم رو surge , stall کار میکنم . خود من هم دارم رو آیرودینامیک بلید مطالعه انجام میدم که امیدوارم بتونم تحقیقاتم رو تو چند تا پست در اختیار دوستان قرار بدم .
راستی آقای پیشرانش هم اگه میشه اون نقشه کتیا رو بذارن ممنون میشم آخه یکی از دوستانم رو میکرو توربین ها داره کار میکنه و علاقه منده که اون نقشه ها رو ببینه . ممنون.
 

tsp.co

عضو جدید
سلام و خسته نباشید . جناب مدیر حرفاتون بو نا امیدی میده !! اگه وقتتون اجازه میده این بحث رو ادامه بدین خیلی خوب میشه . اما لطف کنید کمی با تاخیر مطلب بذارید ، چون مطالبی که تا الان مطرح کردین خودش خیلی جا مطالعه داره ، من دارم رو surge , stall کار میکنم . خود من هم دارم رو آیرودینامیک بلید مطالعه انجام میدم که امیدوارم بتونم تحقیقاتم رو تو چند تا پست در اختیار دوستان قرار بدم .
راستی آقای پیشرانش هم اگه میشه اون نقشه کتیا رو بذارن ممنون میشم آخه یکی از دوستانم رو میکرو توربین ها داره کار میکنه و علاقه منده که اون نقشه ها رو ببینه . ممنون.

سلام!
نا امید نیستم! فقط یه خورده سرم شلوغ شده. ادامه مطالب هم آماده هستش هر وقت فرصت کنم و شما هم آماده شدید بازم ادامه میدم!
 

fluid.com

عضو جدید
با سلام خدمت مدير محترم .
در مورد معايب طرح rising blade در کمپرسور ها از يکي از اساتيد خود سوال پرسيدم .پاسخ ايشان اين بود
که : راندمان بليد تابعي است از يک کسر ، که صورت اين کسر gap يا همان فاصله بين پره و پوسته خارجي است، مخرج اين کسر ارتفاع پره ميباشد . در طرح rising چون ارتفاع بليد ها کم ميشود ، به منظور ثابت ماندن کسر ميبايست که gap نيز کم شود ، اما کاهش gap محدوديت دارد و نميتوان آن را از مقداري کمتر کرد . پس نميتوان ميزان کسر را ثابت نگه داشت ، که اين خود باعث ثابت نماندن راندمان بليد ميشود . طبق گفته ايشان اين تغيير در راندمان به سوي کاهش راندمان است . که اين از معايب اين طرح به حساب ميايد . اين موضوع متفاوت با گفته هاي شما است ، نظر شما چيست ؟ ممنون .
 

tsp.co

عضو جدید
با سلام خدمت مدير محترم .
در مورد معايب طرح rising blade در کمپرسور ها از يکي از اساتيد خود سوال پرسيدم .پاسخ ايشان اين بود
که : راندمان بليد تابعي است از يک کسر ، که صورت اين کسر gap يا همان فاصله بين پره و پوسته خارجي است، مخرج اين کسر ارتفاع پره ميباشد . در طرح rising چون ارتفاع بليد ها کم ميشود ، به منظور ثابت ماندن کسر ميبايست که gap نيز کم شود ، اما کاهش gap محدوديت دارد و نميتوان آن را از مقداري کمتر کرد . پس نميتوان ميزان کسر را ثابت نگه داشت ، که اين خود باعث ثابت نماندن راندمان بليد ميشود . طبق گفته ايشان اين تغيير در راندمان به سوي کاهش راندمان است . که اين از معايب اين طرح به حساب ميايد . اين موضوع متفاوت با گفته هاي شما است ، نظر شما چيست ؟ ممنون .

سلام!
میشه فرمولی که بیان کننده راندمان بلید هستش رو ببینم؟ چون اون چیزی که مهم هستش البته بنظر من راندمان کمپرسور هستش و تو طراحی ها هم البته بازم تا اونجایی که من می دونم بلیدها رو بتفکیک مورد بررسی قرار نمیدن بلکه یه cascade رو مورد بررسی قرار میدن!
به هر حال بحث جالبی می تونه باشه!
 

remko

عضو جدید
سلام
با عرض سلام و خسته نباشید.می خواستم از تاثیر مقدار هوای ورودی بر ارتعاش کمپرسورهای جریان محوری در توربین های گازی بپرسم؟
با تشکر
 

fluid.com

عضو جدید
سلام و خسته نباشید .
این مورد به صورت فرمول ارائه نشده ، نتایج آزمایش اون رو نشون میده ! من یه سرچی که کردم اینو فهمیدم که مقداری از سیال از قسمت فشاری بلید ، از طریق گپ(منظورم فاصله بین بلید و دیواره خارجی کمپرسور هستش ) ، به قسمت مکشی بلید منتقل میشه ، که این موضوع باعث اغتشاش و از بین رفتن نظم طبیعیه جریان میشه ، که خود این راندمان رو به شدت پایین میاره ، یعنی اون کسر ( نسبت گپ به ارتفاع) هر چی بیشتر باشه راندمان به شدت کاهش پیدا میکنه ، حالا تو طرح rising blade ارتفاع داره کم میشه ، اون گپ هم کم کردنش محدودیت داره ، در نتیجه کسر بزرگ میشه و راندمان طبیعتا کاهش پیدا میکنه . ممنون.
 

tsp.co

عضو جدید
سلام و خسته نباشید .
این مورد به صورت فرمول ارائه نشده ، نتایج آزمایش اون رو نشون میده ! من یه سرچی که کردم اینو فهمیدم که مقداری از سیال از قسمت فشاری بلید ، از طریق گپ(منظورم فاصله بین بلید و دیواره خارجی کمپرسور هستش ) ، به قسمت مکشی بلید منتقل میشه ، که این موضوع باعث اغتشاش و از بین رفتن نظم طبیعیه جریان میشه ، که خود این راندمان رو به شدت پایین میاره ، یعنی اون کسر ( نسبت گپ به ارتفاع) هر چی بیشتر باشه راندمان به شدت کاهش پیدا میکنه ، حالا تو طرح rising blade ارتفاع داره کم میشه ، اون گپ هم کم کردنش محدودیت داره ، در نتیجه کسر بزرگ میشه و راندمان طبیعتا کاهش پیدا میکنه . ممنون.

سلام!
ببینید همونطور که گفتم مهمترین عامل تعیین کننده برای falling و rising مسئله رشد لایه مرزی هستش و ارتفاع تیغه ها رو سعی می کنن طوری در نظر بگیرن که این تیغه ها درون لایه مرزی قرار نگیرن! یعنی شما اول باید رشد لایه مرزی رو تو داخل کانال کمپرسورتون رو تخمین بزنید وبعد می بینید که مزایای استفاده از هرکدوم از طرحها تو کدوم قسمت برتری داره!البته خود ما هم اطلاعات زیادی در دست نداریم ولی اون چیزی که من متوجه شدم اهمیت مسئله لایه مرزی تو انتخاب هرکدوم از این طرحها هستش!
 

tsp.co

عضو جدید
سلام
با عرض سلام و خسته نباشید.می خواستم از تاثیر مقدار هوای ورودی بر ارتعاش کمپرسورهای جریان محوری در توربین های گازی بپرسم؟
با تشکر

سلام !
جواب سئوال شما خیلی مفصله! اینجا بحث surge و stall مطرح میشه! در صفحات میانی این تاپیک راجع به این دو مورد تقریبا مفصل تو ضیح دادم . اگه بعد از مطالعه باز هم سئوال داشتین در خدمتتون هستم!
 

fluid.com

عضو جدید
سلام .
مدیر محترم یه پیشنهادی داشتم . واضح هستش که استقبال دوستان از این تاپیک کم شده و این برای من خیلی عجیبه ! بحث gas turbine اینقدر گسترده و جالبه که هر علاقه مندی رو به خودش جذب میکنه ، . من پیشنهاد میکنم که این تاپیک رو دوباره تاپیک اول لیست تاپیک های تالار مهندسی مکانیک قرار بدید ، انگار که تازه ساخته شده ، مطمئنا دوستان زیادی بازدید میکنند و حتما تعدادی تا آخرش باقی میمونند . اما مشکلی که هست تعداد زیاد صفحات این تاپیک هست ، کسی که میخواد در حال حاظر به اینجا سر بزنه باید 35 صفحه رو مطالعه کنه که خسته کننده هستش . اگه بخوایم مطالب مفید تاپیک رو جدا کنیم فکر کنم 5 الی 6 صفحه کافی باشه، پیشنهاد میکنم پست های اضافی رو حذف کنید . در ضمن من شخصا خیلی علاقه مند هستم ادامه مطالب شما رو بخونم . خسته نباشید .
 

فرهنگ

مدیر بازنشسته
سلام .
مدیر محترم یه پیشنهادی داشتم . واضح هستش که استقبال دوستان از این تاپیک کم شده و این برای من خیلی عجیبه ! بحث gas turbine اینقدر گسترده و جالبه که هر علاقه مندی رو به خودش جذب میکنه ، . من پیشنهاد میکنم که این تاپیک رو دوباره تاپیک اول لیست تاپیک های تالار مهندسی مکانیک قرار بدید ، انگار که تازه ساخته شده ، مطمئنا دوستان زیادی بازدید میکنند و حتما تعدادی تا آخرش باقی میمونند . اما مشکلی که هست تعداد زیاد صفحات این تاپیک هست ، کسی که میخواد در حال حاظر به اینجا سر بزنه باید 35 صفحه رو مطالعه کنه که خسته کننده هستش . اگه بخوایم مطالب مفید تاپیک رو جدا کنیم فکر کنم 5 الی 6 صفحه کافی باشه، پیشنهاد میکنم پست های اضافی رو حذف کنید . در ضمن من شخصا خیلی علاقه مند هستم ادامه مطالب شما رو بخونم . خسته نباشید .


سلام
خسته نباشید
عید همگی مبارک
منم با پیشنهاد ایشون موافقم.باید مطالب مفید جدا شه و یه باز یابی صورت بگیره.
استقبال کم شده -امیدوارم دلیل همه بچه هایی که یه روز فعال بودن مشغله درسا باشه (باور کنید برای ما دانشجوها خیلی سخته که در این زمینه کار نمیکنیم...)

در هر صورت امیدوارم در اینده ای نه چندان دور به این تایپیک بیشتر سر بزنم.
موفق باشید
 

kashtiban

عضو جدید
سلام

سلام

من تازه این سایت رو دیدم. هر چند فرصت نکردم تمام مطالب این بحث رو بخونم اما سطح کار برایم بسیار جالب هست. شدیدا علاقمند به همکاری هستم. اما فکر کنم تا یک ماه دیگر نتوانم چندان فعال باشم. چون به شدت درگیر پروژه ارشد هستم.
برای اینکه بیشتر خودم رو معرفی کرده باشم میتونم بگم در حال حاضر دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد هوافضا هستم. پروژه من در لیسانس طراحی موتور توربوپراپ بود. در ارشد هم طراحی موتور توربوفن برای یک هواپیمای بدون سرنشین با ماموریت مشخص که در حال حاضر دارم تمومش میکنم. یک برنامه با Matlab برای این کار نوشتم که میتونم بگم در سطح بسیار خوبی کار میکنه و به شدت قابلیت توسعه داره. این برنامه علاوه بر انجام محاسبات نقطه طرح و خارج طرح کار انطباق ماموریت هواپیما با موتور طراحی شده را انجام میده. در مورد توربو ماشینها هم یک برنامه نوشتم که با روش خط میانی کمپرسور طراحی میکنه و زوایای پره ها و تعداد طبقات رو به دست میاره. CFD هم با فلوئنت کار کردم. از نظر کار عملی هم یک بار در مسابقات شناورها شرکت کردم و رباتیک هم در جوانی کار میکردم.
مدت زیادی تلاش کردم تا اساتید رو ترغیب کنم در دانشگاه خودمون (علم و صنعت) یک پژوهشکده موتور بزنند. اما بودجه اون جور نشد. شخصا به شدت علاقمند به ساخت موتور هستم و میدونم که از پسش بر میایم. اما چند مسئله در این راه وجود داره:
1- بحث حمایت مالی که واقعا چنین کاری بدون داشتن یک حمایت مناسب به جایی نمیرسه. من دارم سعی میکنم یک پروژه ساخت در دانشگاه خودمون تعریف کنم اما متاسفانه همه اینجا فقط به مقاله ISI فکر میکنند. البته بودجه زیادی هم میبره و باید حتما صنعت کمک کنه. اما اونچه برای من واضحه اینه که بدون تعریف پروژه برای جایی و کسب حمایت مالی و انجام کار در قالب اون پروژه حداقل به صورت پاره وقت نمیشه کار واقعا کاربردی انجام داد. و تجربه ثابت کرده در این موارد نیروها بعد از مدتی بی انگیزه شده و پراکنده میشوند. به نظرم دوستانی که زحمت مدیریت بحث رو میکشند بیشتر روی این موضوع فکر کنند. میشه برای کمتر کردن هزینه ها این پروژه رو به چندین پروژه بشکنیم و از صنایع مختلف و دانشگاههای مختلف به صورت جداگانه برای هر کدام بودجه بگیریم.
2- یک مسئله دیگر من مشکل اتمام درسم و شروع سربازی هست که شدیدا مرا بلاتکلیف کرده. متاسفانه تمام نهادهای مرتبط هم پیمانی سرباز میگیرند که پنج ساله هست. و من قصد ندارم پنج سال ذر این نهادها بمانم. همینجا از دوستانی که راهی بلدند تقاضا میکنم راهنمایی بفرمایند.
در نهایت یک پیشنهاد داشتم. فکر میکنم اگر موضوع را به چند موضوع با تاپیک های جداگانه بشکنید بحث منظم تر میشود.
زیاد حرف زدن بنده تازه وارد را ببخشید و آنرا به حساب اشتیاق بگذارید نه پرروئی.
 

tsp.co

عضو جدید
سلام .
مدیر محترم یه پیشنهادی داشتم . واضح هستش که استقبال دوستان از این تاپیک کم شده و این برای من خیلی عجیبه ! بحث gas turbine اینقدر گسترده و جالبه که هر علاقه مندی رو به خودش جذب میکنه ، . من پیشنهاد میکنم که این تاپیک رو دوباره تاپیک اول لیست تاپیک های تالار مهندسی مکانیک قرار بدید ، انگار که تازه ساخته شده ، مطمئنا دوستان زیادی بازدید میکنند و حتما تعدادی تا آخرش باقی میمونند . اما مشکلی که هست تعداد زیاد صفحات این تاپیک هست ، کسی که میخواد در حال حاظر به اینجا سر بزنه باید 35 صفحه رو مطالعه کنه که خسته کننده هستش . اگه بخوایم مطالب مفید تاپیک رو جدا کنیم فکر کنم 5 الی 6 صفحه کافی باشه، پیشنهاد میکنم پست های اضافی رو حذف کنید . در ضمن من شخصا خیلی علاقه مند هستم ادامه مطالب شما رو بخونم . خسته نباشید .

سلام!
حق باشماست! خودم هم خیلی وقته که به این نتیجه رسیدم! تو اولین فرصت تمام پستهای اضافی رو حذف می کنم! این هفته که نه چون تو ماموریتم ولی از اول دیماه ان شاءا... بحث کمپرسور رو ادامه میدیم!

ممنون و متشکرم!
 

tsp.co

عضو جدید
سلام
خسته نباشید
عید همگی مبارک
منم با پیشنهاد ایشون موافقم.باید مطالب مفید جدا شه و یه باز یابی صورت بگیره.
استقبال کم شده -امیدوارم دلیل همه بچه هایی که یه روز فعال بودن مشغله درسا باشه (باور کنید برای ما دانشجوها خیلی سخته که در این زمینه کار نمیکنیم...)

در هر صورت امیدوارم در اینده ای نه چندان دور به این تایپیک بیشتر سر بزنم.
موفق باشید

سلام!
من هم امیدوارم که شما رو بیشتر ببینیم!
 

tsp.co

عضو جدید
من تازه این سایت رو دیدم. هر چند فرصت نکردم تمام مطالب این بحث رو بخونم اما سطح کار برایم بسیار جالب هست. شدیدا علاقمند به همکاری هستم. اما فکر کنم تا یک ماه دیگر نتوانم چندان فعال باشم. چون به شدت درگیر پروژه ارشد هستم.
برای اینکه بیشتر خودم رو معرفی کرده باشم میتونم بگم در حال حاضر دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد هوافضا هستم. پروژه من در لیسانس طراحی موتور توربوپراپ بود. در ارشد هم طراحی موتور توربوفن برای یک هواپیمای بدون سرنشین با ماموریت مشخص که در حال حاضر دارم تمومش میکنم. یک برنامه با Matlab برای این کار نوشتم که میتونم بگم در سطح بسیار خوبی کار میکنه و به شدت قابلیت توسعه داره. این برنامه علاوه بر انجام محاسبات نقطه طرح و خارج طرح کار انطباق ماموریت هواپیما با موتور طراحی شده را انجام میده. در مورد توربو ماشینها هم یک برنامه نوشتم که با روش خط میانی کمپرسور طراحی میکنه و زوایای پره ها و تعداد طبقات رو به دست میاره. CFD هم با فلوئنت کار کردم. از نظر کار عملی هم یک بار در مسابقات شناورها شرکت کردم و رباتیک هم در جوانی کار میکردم.
مدت زیادی تلاش کردم تا اساتید رو ترغیب کنم در دانشگاه خودمون (علم و صنعت) یک پژوهشکده موتور بزنند. اما بودجه اون جور نشد. شخصا به شدت علاقمند به ساخت موتور هستم و میدونم که از پسش بر میایم. اما چند مسئله در این راه وجود داره:
1- بحث حمایت مالی که واقعا چنین کاری بدون داشتن یک حمایت مناسب به جایی نمیرسه. من دارم سعی میکنم یک پروژه ساخت در دانشگاه خودمون تعریف کنم اما متاسفانه همه اینجا فقط به مقاله ISI فکر میکنند. البته بودجه زیادی هم میبره و باید حتما صنعت کمک کنه. اما اونچه برای من واضحه اینه که بدون تعریف پروژه برای جایی و کسب حمایت مالی و انجام کار در قالب اون پروژه حداقل به صورت پاره وقت نمیشه کار واقعا کاربردی انجام داد. و تجربه ثابت کرده در این موارد نیروها بعد از مدتی بی انگیزه شده و پراکنده میشوند. به نظرم دوستانی که زحمت مدیریت بحث رو میکشند بیشتر روی این موضوع فکر کنند. میشه برای کمتر کردن هزینه ها این پروژه رو به چندین پروژه بشکنیم و از صنایع مختلف و دانشگاههای مختلف به صورت جداگانه برای هر کدام بودجه بگیریم.
2- یک مسئله دیگر من مشکل اتمام درسم و شروع سربازی هست که شدیدا مرا بلاتکلیف کرده. متاسفانه تمام نهادهای مرتبط هم پیمانی سرباز میگیرند که پنج ساله هست. و من قصد ندارم پنج سال ذر این نهادها بمانم. همینجا از دوستانی که راهی بلدند تقاضا میکنم راهنمایی بفرمایند.
در نهایت یک پیشنهاد داشتم. فکر میکنم اگر موضوع را به چند موضوع با تاپیک های جداگانه بشکنید بحث منظم تر میشود.
زیاد حرف زدن بنده تازه وارد را ببخشید و آنرا به حساب اشتیاق بگذارید نه پرروئی.

سلام!
از این که تونستیم توجه شما رو هم جلب کنیم خوشحالم! درزمینه کمک از صنایع یا دانشگاهها فکر نکنم هیچ جایی تو ایران ارزشی برای این کار ما قائل بشه ولی خیلی خوب میشد که می تونستیم از اونا هم کمک بگیریم! متاسفانه این حقیقت صنعت ما هستش!
حق باشماست! برای توربینهای گازی با توجه به گستردگی دانشش میشه یه تالار هم در نظر گرفت ولی متاسفانه بازهم امکانات محدود این اجازه رو بما نمیده. ولی با این حال تو این تاپیک تونستیم کمکی در مورد کمپرسورهای محوری بحث کنیم واگه خدا بخواد ادامه میدیم!
درزمینه برنامه ای که در مورد طراحی کمپرسورها نوشتید اگه میشه یه توضیحی بدید چون من هم الان دارم برنامه ای منتها یه خورده وسیعتر از شما تهیه می کنم. راهنماییهای شما می تونه خیلی بمن کمک کنه. من برنامم رو دارم با ویژوال بیسیک می نویسم!

خیلی خوش اومدید!
 

kashtiban

عضو جدید
در خدمتم

در خدمتم

شما از چه روشی برای طراحی کمپرسور استفاده میکنید؟ (Mean line or streamline curvature)

مزیت ویژوال بیسیک این است که میتوان آنرا تجاری کرد. اما متاسفانه طراحان این زبان برنامه نویسی در ریاضیات کمی کم لطفی کرده اند. من پیشنهاد میکنم فایلهای DLL را برای کارهای محاسباتی و تولید توابع در Matlab بسازید و از آنها در ویزوال بیسیک استفاده کنید. بدینصورت امنیت کار هم بالتر میرود و کد به سادگی قابل رویت نخواهد شد.
اگر سئوالی باشد خوشحال میشوم در حد توانائیهایم کمک کنم.
 

tsp.co

عضو جدید
شما از چه روشی برای طراحی کمپرسور استفاده میکنید؟ (Mean line or streamline curvature)

مزیت ویژوال بیسیک این است که میتوان آنرا تجاری کرد. اما متاسفانه طراحان این زبان برنامه نویسی در ریاضیات کمی کم لطفی کرده اند. من پیشنهاد میکنم فایلهای DLL را برای کارهای محاسباتی و تولید توابع در Matlab بسازید و از آنها در ویزوال بیسیک استفاده کنید. بدینصورت امنیت کار هم بالتر میرود و کد به سادگی قابل رویت نخواهد شد.
اگر سئوالی باشد خوشحال میشوم در حد توانائیهایم کمک کنم.

سلام!
حتما ازتون کمک می گیرم! روشی رو که ما در نظر گرفتیم می تونم بگم تلفیقی از روشهای مختلف هستش! در حدود 5/1سال فقط مطالعه کردیم و یه کتابچه تقریبا 800 صفحه ای رو هم برای طراحی کمپرسور محوری فقط اطلاعات جمع و جور کردیم و هنوز هم احساس می کنیم که نقصمون زیاده و هر ماه به قطر اون اضافه میشه!
مشکل بزرگی که ما با اون روبرو هستیم شبیه سازی آزمایشهایی هستش که به هنگام طراحی باید انجام بگیرن.ولی خوب پیشرفت خوبی با توجه به وقتی که داریم میذاریم داریم! دررابطه با استفاده از matlab هم خودمون هم به این نتیجه رسیدیم. ان شاءا... سال بعد تو جشنواره خوارزمی با این نرم افزار شرکت می کنیم! به هر حال وجود شما می تونه نعمتی برای ما باشه!

متشکرم!
 

kashtiban

عضو جدید
اولا خسته نباشید عرض میکنم خدمتتون.
در مورد شبیه سازی آزمایشها منظورتان را درست متوجه نشدم. اگر تهران هستیدو اگر وقت داشته باشید میتوانیم ملاقاتی داشته باشیم.
عمیقا برای شما آرزوی موفقیت میکنم.
 

tsp.co

عضو جدید
اولا خسته نباشید عرض میکنم خدمتتون.
در مورد شبیه سازی آزمایشها منظورتان را درست متوجه نشدم. اگر تهران هستیدو اگر وقت داشته باشید میتوانیم ملاقاتی داشته باشیم.
عمیقا برای شما آرزوی موفقیت میکنم.
سلام!
منظور مثلا شبیه سازی تونل باد برای انجام تستهای مربوط به cascade ها که جزئی از آزمایشات مهم هستش که باید یا بعد از ساخت پره ها و ردیف اونها و تشکیل cascade یه سری ازمایشاتی رو روی اونها انجام داد واینو ما می خواهیم که شبیه سازی کنیم. چون در غیر اینصورت و عدم اطمینان از صحت محاسبات نوشتن نرم افزار فایده زیادی نداره!
متاسفانه فعلا ساکن تهران نیستم! ولی فاصلم تا تهران زیاد نیست!

متشکرم!
 

kashtiban

عضو جدید
در خصوص مطلبی که عرض کردید با دو دیدگاه میتوان پاسخ داد. البته جسارتا دیدگاههای خودم را فقط عرض میکنم. و از آنجائی که هنوز اطلاعی از میزان پیشرفتهای شما ندارم ممکن است خود شما بسیار بهتر و بیشتر از بنده بر این مسائل آگاه باشید که اگر این طور بود جسارت مرا ببخشید.

اول اینکه اساسا تست زمانی انجام میشود که طراحی اولیه و طراحی جزئیات انجام شده و یک دستگاه ساخته شده است. آنگاه برای بهتر کردن نتایج و افزایش دقت تست انجام میشود. یا برای اصلاح در طرحهای بعدی. من تصور نمیکنم شما از نهاد خاصی سفارش گرفته باشید و حتما مجبور باشید به اهداف تعین شده دست پیدا کنید. همانطور که خود شما هم میدانید مسائل ساخت یک دستگاه برای اولین بار بیش از آنکه به ظرائف ریاضی باز گردند به مسائل و مشکلات عملی حین ساخت مرتبط میشوند. در مرحله اول باید آنها را حل کرد و سپس کار را با تحلیلهای دقیقتر و انجام آزمایشات تجربی توسعه داد. علاوه بر این معمولا آنچه در کار آزمایشگاهی برای کمپرسورها مهم است به دست آوردن افتهاست. که این روابط در برخی مقالات یافت میشود. البته روابط کامل و دقیق و جدید نزد خود شرکتهای سازنده معمولا میماند. اما در مرحله اول همان روابط موجود کفایت میکند. برخی از این مقالات را در صورت نیاز من میتوانم با کمی زمان گذاشتن پیدا کنم.

دوم اینکه اگر هنوز مصر به انجام شبیه سازی آزمایش یا حتی انجام تستهای تجربی هستید. میتوان کسکید را در فلوئنت مدل کرد و آنرا با روشهای عددی تحلیل کرد. البته این کار کمی مشکل است. شخصا فکر میکنم حداقل شش ماه زمان برای فردی با اطلاعات خوب نیاز است.
در خصوص تست تجربی هم خوشبختانه همین الان در دانشگاه ما چند پروژه برای تست کسکید توسط دکتر تقوی تعریف شده و در تونل باد دانشگاه در حال انجام است. بنابر این توان انجام این کار هست.

بنده شرکتی را می شناسم که در حال حاضر به صورت تحقیقاتی روی کمپرسورهای محوری کار میکند. شاید بد نباشد که به صورت مشارکتی با آنها کار کنید. البته باید بگردم و نام و شماره تلفن آنرا پیدا کنم چون حدودا چند ماه پیش این شرکت را در کنفرانس ماشینهای دوار دیدم.

اگر روزی گذرتان به تهران افتاد بسیار خوشحال میشوم از نزدیک با کارهایی که انجام داده اید آشنا شوم.
 

tsp.co

عضو جدید
در خصوص مطلبی که عرض کردید با دو دیدگاه میتوان پاسخ داد. البته جسارتا دیدگاههای خودم را فقط عرض میکنم. و از آنجائی که هنوز اطلاعی از میزان پیشرفتهای شما ندارم ممکن است خود شما بسیار بهتر و بیشتر از بنده بر این مسائل آگاه باشید که اگر این طور بود جسارت مرا ببخشید.

اول اینکه اساسا تست زمانی انجام میشود که طراحی اولیه و طراحی جزئیات انجام شده و یک دستگاه ساخته شده است. آنگاه برای بهتر کردن نتایج و افزایش دقت تست انجام میشود. یا برای اصلاح در طرحهای بعدی. من تصور نمیکنم شما از نهاد خاصی سفارش گرفته باشید و حتما مجبور باشید به اهداف تعین شده دست پیدا کنید. همانطور که خود شما هم میدانید مسائل ساخت یک دستگاه برای اولین بار بیش از آنکه به ظرائف ریاضی باز گردند به مسائل و مشکلات عملی حین ساخت مرتبط میشوند. در مرحله اول باید آنها را حل کرد و سپس کار را با تحلیلهای دقیقتر و انجام آزمایشات تجربی توسعه داد. علاوه بر این معمولا آنچه در کار آزمایشگاهی برای کمپرسورها مهم است به دست آوردن افتهاست. که این روابط در برخی مقالات یافت میشود. البته روابط کامل و دقیق و جدید نزد خود شرکتهای سازنده معمولا میماند. اما در مرحله اول همان روابط موجود کفایت میکند. برخی از این مقالات را در صورت نیاز من میتوانم با کمی زمان گذاشتن پیدا کنم.

دوم اینکه اگر هنوز مصر به انجام شبیه سازی آزمایش یا حتی انجام تستهای تجربی هستید. میتوان کسکید را در فلوئنت مدل کرد و آنرا با روشهای عددی تحلیل کرد. البته این کار کمی مشکل است. شخصا فکر میکنم حداقل شش ماه زمان برای فردی با اطلاعات خوب نیاز است.
در خصوص تست تجربی هم خوشبختانه همین الان در دانشگاه ما چند پروژه برای تست کسکید توسط دکتر تقوی تعریف شده و در تونل باد دانشگاه در حال انجام است. بنابر این توان انجام این کار هست.

بنده شرکتی را می شناسم که در حال حاضر به صورت تحقیقاتی روی کمپرسورهای محوری کار میکند. شاید بد نباشد که به صورت مشارکتی با آنها کار کنید. البته باید بگردم و نام و شماره تلفن آنرا پیدا کنم چون حدودا چند ماه پیش این شرکت را در کنفرانس ماشینهای دوار دیدم.

اگر روزی گذرتان به تهران افتاد بسیار خوشحال میشوم از نزدیک با کارهایی که انجام داده اید آشنا شوم.

سلام!
از آشنایی با شما دوست عزیز خیلی خوشحال شدم! باید درباره نرم افزار بیشتر از اینها توضیح بدم که خوب می دونید بنا به برخی دلایل مجاز نیستم!
چون خانواده من در تهران زندگی می کنن رفت و آمدم به تهران زیاد هستش که حتما با هم بیشتر آشنا میشیم!
به هر حال خیلی خوشحال میشم که فعلا تو این تاپیک بیشتر با هم تبادل اطلاعات کنیم تا بعد ببینیم که خدا چی میخواد! فقط اینو میتونم بگم که این کاری که ما شروع کردیم یه کار کاملا نرم افزاری هستش و هدف این نرم افزار تهیه کدها و نقشه های ساخت هستش و اصلا هیچ دستگاه تستی ساخته نمیشه و همه کار رو باید خود نرم افزار انجام بده و شبیه سازی کنه! کار بزرگ و در عین حال سختیه! شاید در وهله اول بنظر شما هم غیر ممکن برسه ولی ما متوجه شدیم که سخت هست ولی غیر ممکن نیست چون به یه جاهایی رسیدیم و فلوچارت کلی طراحی نرم افزارو بدست آوردیم و تهیه کردیم و پله پله هم داریم جلو میریم!
فکر کنم اگه با هم بیشتر آشنا بشیم قضیه کاملا برای شما روشن میشه!
متشکرم!
 

kashtiban

عضو جدید
اگر درست گرفته باشم که چه میخواهید انجام دهید، حقیقتا کار بسیار سختی است. با عرض پوزش به خاطر فضولی میخواستم چند سئوال بپرسم والبته محدودیت شما را برای پاسخ دادن درک میکنم.
اگر ممکن است بفرمایید به طور دقیق آن چیزی که در نهایت از نرم افزار انتظار دارید چیست؟
طراحی آیرودینامیکی و به دست آوردن زوایای پره ها و تعداد طبقات و....؟
طراحی سازه ای و بررسی مسائل ارتعاشی کمپرسور؟
به دست آوردن Map کمپرسور؟
تحلیل جریان در کمپرسور؟
واقعیت این است که تمام این مسائل با هم کمی دور از دسترس مینماید. حتی پیشرفته ترین نرم افزار های ساخته شده توسط غربیها همه اهداف بالا را تامین نمیکنند.
مثلا یک نرم افزار بسیار پر کاربرد هست که تنها Map به دست می آورد آنهم با روابط نیمه تجربی.
نرم افزار دیگری هست که به بررسی جریان میپردازد با استفاده از روشهای CFD .
و از این دست بسیارند که خوشبختانه بنده با تاریخچه این کارها و آخرین دستاوردها تا حد خوبی آشنا هستم. و بر اساس همین تاریخچه پیشنهاد میکنم حتما کار را به فازهای کوچکتری تقسیم کنید و نرم افزار را آرام آرام توسعه دهید.
یک سئوال دیگر اینکه اگر شما زیر نظر استادی در دانشگاه فعالیت میکنید. علاقمندم نام ایشان را بدانم.
سعی کردم سئوال کلی بپرسم اما اگر به هر حال علاقه نداشتید که برخی مسائل آشکار شود من کاملا درک میکنم.
 

propulsion

عضو جدید
سلام
من فعلا کمی گرفتارم ولی به زودی سرم که کمی خلوت بشه نقشه هارو میگذارم...
جناب تی اس پی دات کام یه بار دیگه یادمه تو اون سایت که بهتون معرفی کردم یه ایرانی اومده بود همچین بحثی راه انداخته بود ...ولی بقیه فقط بهش توهین کرده بودن وگفته بودند شما تروریست هستید وما نمیخوایم با شما همکاری کنیم و....
به همین خاطر دیگه فکر نکنم بتونید از تجربیات اونها استفاده کنید مگر اینکه با یه ایدی دیگه وبه طور مخفی دوباره وارد عمل بشید و...به نظر من از اونها فقط اطلاعات بگیرید ....
 

tsp.co

عضو جدید
اگر درست گرفته باشم که چه میخواهید انجام دهید، حقیقتا کار بسیار سختی است. با عرض پوزش به خاطر فضولی میخواستم چند سئوال بپرسم والبته محدودیت شما را برای پاسخ دادن درک میکنم.
اگر ممکن است بفرمایید به طور دقیق آن چیزی که در نهایت از نرم افزار انتظار دارید چیست؟
طراحی آیرودینامیکی و به دست آوردن زوایای پره ها و تعداد طبقات و....؟
طراحی سازه ای و بررسی مسائل ارتعاشی کمپرسور؟
به دست آوردن Map کمپرسور؟
تحلیل جریان در کمپرسور؟
واقعیت این است که تمام این مسائل با هم کمی دور از دسترس مینماید. حتی پیشرفته ترین نرم افزار های ساخته شده توسط غربیها همه اهداف بالا را تامین نمیکنند.
مثلا یک نرم افزار بسیار پر کاربرد هست که تنها Map به دست می آورد آنهم با روابط نیمه تجربی.
نرم افزار دیگری هست که به بررسی جریان میپردازد با استفاده از روشهای CFD .
و از این دست بسیارند که خوشبختانه بنده با تاریخچه این کارها و آخرین دستاوردها تا حد خوبی آشنا هستم. و بر اساس همین تاریخچه پیشنهاد میکنم حتما کار را به فازهای کوچکتری تقسیم کنید و نرم افزار را آرام آرام توسعه دهید.
یک سئوال دیگر اینکه اگر شما زیر نظر استادی در دانشگاه فعالیت میکنید. علاقمندم نام ایشان را بدانم.
سعی کردم سئوال کلی بپرسم اما اگر به هر حال علاقه نداشتید که برخی مسائل آشکار شود من کاملا درک میکنم.

سلام!
خوشحالم که میبینم اطلاعات خوبی دارید! هدف ما یه نرم افزار همه کاره هستش ولی به قول شما پله پله باید جلو رفت!
من در یه تیم خیلی خوب و بانشاط تشکیل یافته از تعدادی متخصص مکانیک و متالورژ در حال کار بر روی توربینهای گازی هستیم و من سرپرستی تیم برنامه نویسی رو برعهده دارم که چون رشته ام مکانیک هستش و بر برنامه نویسی هم تا حدی تسلط دارم این وظیفه به من سپرده شده و کسانی که با من سرو کار دارن برنامه نویس هستن!
اگه اطلاعات بیشتری خواستید تو پیغام خصوصی بهتر می تونم براتون بگم!
 

tsp.co

عضو جدید
سلام
من فعلا کمی گرفتارم ولی به زودی سرم که کمی خلوت بشه نقشه هارو میگذارم...
جناب تی اس پی دات کام یه بار دیگه یادمه تو اون سایت که بهتون معرفی کردم یه ایرانی اومده بود همچین بحثی راه انداخته بود ...ولی بقیه فقط بهش توهین کرده بودن وگفته بودند شما تروریست هستید وما نمیخوایم با شما همکاری کنیم و....
به همین خاطر دیگه فکر نکنم بتونید از تجربیات اونها استفاده کنید مگر اینکه با یه ایدی دیگه وبه طور مخفی دوباره وارد عمل بشید و...به نظر من از اونها فقط اطلاعات بگیرید ....

سلام!
من البته هدفم فقط دونستن میزان اطلاعات کاربران سایت بود و بغیر از مدیر سایت کسی استقبالی نکرده . اون چیزی که من متوجه شدم و برام خیلی جالب بود کارهای عملی بود که با استفاده از امکانات خیلی ساده اونا دارن انجام میدن و درحقیقت توربینهای گازی ساده ای رو میسازن و برای برخی کارها ازشون استفاده میکنن!
 
Similar threads

Similar threads

بالا