ترفند های اکسل

M o R i S

مدیر تالار حسابداری
مدیر تالار
کاربر ممتاز
فونت فارسی B Sharif

فونت فارسی B Sharif

این هم فونت "B Sharif" برای دوستانی که میخواهند در نوشتن اعداد ، ممیز و ضرب بصورت فارسی " / " و " x " دیده شود .

این فونت مشابه فونت B Nazanin بوده و در اعداد و کاراکتر ضرب اصلاحاتی صورت گرفته است .

این فونت را می توانید از لینک زیر دریافت کنید :

لینک دریافت فونت B Sharif
 

M o R i S

مدیر تالار حسابداری
مدیر تالار
کاربر ممتاز
تابع zarb در اکسل

تابع zarb در اکسل

یک تابع بسیار مفید برای مهندسین دفتر فنی

تابع zarb بصورت زیر استفاده می شود :

=zarb(range1)

ورودی تابع یک Range (یک یا چند سلول) و خروجی تابع یک عدد می باشد که حاصل ضرب سلول یا سلولهای داخل Range است .

لابد می گویید این کار با تابع Product خود اکسل هم انجام می شود . ولی نکته اینجاست که تابع Product و سایر تابع های اکسل اعداد را فقط در فرمت عدد قبول می کنند ولی

تابع zarb می تواند متنهای داخل سلول را هم حساب کند مثلا اگر در سلول A1 نوشته باشید :

3+2

و در سلول A2 نوشته باشید 5*(2+1)

و در سلول A3 از تابع zarb بصورت زیر استفاده کنیم :

=zarb(A1:A2)
خروجی تابع در سلول A3 برابر خواهد بود با 75

در حالیکه اگر از تابع Product استفاده کنیم جواب صفر خواهد بود

این تابع مناسب نوشتن صفحات ریز متره برای مهندسین دفتر فنی است .

طرز اضافه کردن این تابع به اکسل ، مشابه تابع d2a در مطلب قبلی است . میتوانید از راهنمای ضمیمه تابع d2a استفاده کنید .

تابع zarb را از لینک زیر دریافت کنید :

لینک دریافت تابع zarb
 

M o R i S

مدیر تالار حسابداری
مدیر تالار
کاربر ممتاز
اضافه کردن گزینه Save As PDF به منوی Save As در آفیس 2007

اضافه کردن گزینه Save As PDF به منوی Save As در آفیس 2007

برای اضافه کردن گزینه Save As PDF به منوی Save As

در آفیس 2007 فایل مربوطه را از لینک زیر دریافت کرده و اجرا کنید .

این گزینه در منوی Save As در همه نرم افزارهای آفیس اضافه می شود .


لینک دریافت نرم افزار Save As PDF and XPS
 

M o R i S

مدیر تالار حسابداری
مدیر تالار
کاربر ممتاز
راهنمای برنامه ریزی و کنترل پروژه با نرم افزار MSP

راهنمای برنامه ریزی و کنترل پروژه با نرم افزار MSP

این مطلب توسط آقای مهندس علیرضا گنجی تهیه شده و در وبلاگ ایشان موجود می باشد .

هم لینک دریافت فایل و هم لینک وبلاگ ایشان را اینجا گذاشتم تا دوستان دسترسی به هر دو را داشته باشند .

لینک وبلاگ آقای مهندس گنجی :

http://www.abends.blogfa.com/cat-2.aspx

لینک دریافت فایل "راهنمای برنامه ریزی و کنترل پروژه با نرم افزار MSP"
 

M o R i S

مدیر تالار حسابداری
مدیر تالار
کاربر ممتاز
سلام دوست عزیز.ممنون از آموزش های خوب و کاربردیتون
یک سوال داشتم.من تو یک شرکت کار میکنم که یک فایل اکسل داریم که تو شبکه بین چند نفر share شده و هر کسی که اطلاعات رو توش پر میکنه save میزنه تا بقیه افراد هم بتونن تغییرات رو ببینن و این باعث درد سر شده چون بعضی مواقع این save زدنها بین افراد همزمان صورت میگیره و هیچ کدوم از تغییرات اعمال نمیشن.می خواستم بدونم که آیا راهی هست که این save زدنها مستقل از هم انجام بشه و آخرین نفری که save میزنه بتونه همه تغییرات رو ببینه؟این رو هم بگم که همه افراد همزمان دارن روی یک فایل مشترک کار می کنن.اگر راهی هست ممنون میشم راهنمائی کنید.

این راه کلی share کردن فایل هست اگه این طور باشه نباید مشکلی وجود داشته باشه

Share کردن فایل اکسل
ابتدا پوشه ای را که فایل اکسل شما درآن قرار دارد را Share کنید تا همه بتوانند آن پوشه را در شبکه ببینند.
سپس فایل اکسل را باز کرده واز سربرگ Review گزینه Share Workbook را انتخاب کنید. کادر محاوره ای باز شده را به دقت تکمیل کنید ابتدا تیک گزینه..... Allow Changes را بزنید تا امکان share فایل مهیا شود سپس در سربرگ Advanced همان کادر محاوره ای تنظیمات مورد نظر را انجام دهید. این تنظیمات در عملکرد فایل بسیار مهم بوده و در سرعت و کارایی فایل شما تاثیر به سزایی خواهد داشت.


قسمتهای مهم به شرح زیر است:
Track Changes

با تظیم این گزینه می توانید از تغییرات انجام شده در تک تک سلولهای فایل با خبر شوید این اطلاعات به طور پیش فرض برای 30 روز نگهداری می شوند که قابل تغییر است.
مثلاً فرض کنید که متوجه می شوید داده ای به اشتباه درج شده یا حذف شده است می توانیدبرای آن سلول از این ویژگی استفاده کرده و نام کاربری را که این عمل را انجام داده است مشاهده کنید.
Update Changes
شاید مهمترین علتی که شما می خواهید یک فایل اکسل را به اشتراک بگذارید همین ویژگی باشد. اگر یک فایل اکسل اشتراکی نباشد اگر یک کاربر فایل را باز کند کاربران دیگر می توانند فایل را به صورت Read Only مشاهده نمایند و بالطبع نمی توانند در آن تغییری ایجاد نمایند. اما اگر فایل اشتراکی باشد چند کاربر به طور همزمان می توانند بر روی فایل به صورت Full Control عملیات انجام دهند اما سوالی که مطرح می شود این است که چه موقع من می توانم تغییرات اعمال شده توسط دیگر کاربران را مشاهده کنم؟

تنظیم گزینه Update Changes جواب این سوال را مشخص می کند. می توانید این تغییرات را به هنگام ذخیره فایل مشاهده کنید یا هر چند دقیقه ( قابل تنظیم ) یکبار فایل تمام تغییرات کاربران را بروز رسانی نماید. بسته به نوع کار و حجم فایل شما تنظیم این گزینه متفاوت خواهد بود اگر می خواهید مطمئن باشید که همواره آخرین تغییرات را می بینید

گزینه 5 دقیقه یکبار را امتحان کنید و اگر فایل حجیمی دارید این کار باعث کندی کار شما خواهد بود پس بهتر است از گزینه به هنگام ذخیره فایل تغییرات نمایش داده شوند استفاده نمایید.
Confilicting Changes between
users
قسمت بد ماجرا زمانی شروع می شود که فایل شما شروع به بروز رسانی می کند و با پیغام خطایی روبرو می شوید که اعلام می دارد سلول یا سلولهایی را که شما تغییر داده اید
توسط کاربر دیگری نیز تغییر یافته است. ( تداخل پیش آمده است ) در این حالت می توانید تغییرات خود را اعمال یا تغییرات کاربر دیگر را قبول و فایل را به بروز رسانی نمایید. این گزینه نوع رفتار اکسل را در این شرایط مشخص می کند آِا از شما سوال شود و منتظر تصمیم بماند یا تغییراتی که توسط یک کاربر اعمال و ذخیره شده است را به عنوان پیروز قبول نماید.

 

inforomid

عضو جدید
با سلام و خسته نباشین من نمیتونم فرمول شرطی بنویسم مثلا میخوام بنوسیم میانگین چند خانه اگر بزرگتر از صفر باشد . ضمنا خانه هایی که میخوام میانگین بگیرم خودشون فرمول دارند مثلن حاصل جمع چند سل دیگه است.لطفن راهنمایی کنید. متشکر
 
آخرین ویرایش:

M o R i S

مدیر تالار حسابداری
مدیر تالار
کاربر ممتاز
با سلام و خسته نباشین من نمیتونم فرمول شرطی بنویسم مثلا میخوام بنوسیم میانگین چند خانه اگر بزرگتر از صفر باشد . ضمنا خانه هایی که میخوام میانگین بگیرم خودشون فرمول دارند مثلن حاصل جمع چند سل دیگه است.لطفن راهنمایی کنید. متشکر

الان شرط تون کامل نیست

بزرگتر از صفر باشد ...چه اتفاقی بیافته ....!؟
 

M o R i S

مدیر تالار حسابداری
مدیر تالار
کاربر ممتاز
میانگین خانه هایی که بزرگتر از صفر هستن را برامون حساب کنه

اگه در a1 تا d1 مقدار داشته باشی در e1 این فرمول رو میشه نوشت

در ضمن فرق نمی کنه که اون سلولها عدد وارد کنید یا دارای فرمول باشن و از جای دیگه مقدار بگیرن




("";(IF(AVERAGE(A1:D1)>0;AVERAGE(A1:D1
 

M o R i S

مدیر تالار حسابداری
مدیر تالار
کاربر ممتاز
مدیریت دعوت شدگان در مراسم عروسی با اکسل

مدیریت دعوت شدگان در مراسم عروسی با اکسل


تو این فایل شما میتونید اطلاعات مربوط به میهمانانی که قصد دعوت آنها به جشن عروسی خود دارید را وارد کرده و گزارش فوق العاده ای رو از تعداد دعوت شدگان، افرادی که دعوت رو نپذیرفتند و ...

داشته باشید .

البته این توضیحات بسیار مختصر بود .پیشنهاد میکنم حتی اگه مراسم ازدواجی هم در پیش ندارید این فایل رو دانلود کنید و از امکانات فوق العاده اون بهره ببرید .

همچنین این فایل برای افرادی که قصد یادگیری اکسل رو دارند نیز میتونه ایده های جالبی بده .

خواهشا برای حفظ نظم تاپیک از گذاشتن نظر خودداری کنید .:gol:



 

پیوست ها

  • مدیریت .rar
    144.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

محمد19

عضو جدید
سلام دوست عزیز.
چطور میتونم سلول های غیر همجوار را با فرمول نویسی انتخاب کنم.
مثلا :
انتخاب سلولهای با شماره فرد در ستون اول

با تشکر
 

M o R i S

مدیر تالار حسابداری
مدیر تالار
کاربر ممتاز
سلام دوست عزیز.
چطور میتونم سلول های غیر همجوار را با فرمول نویسی انتخاب کنم.
مثلا :
انتخاب سلولهای با شماره فرد در ستون اول

با تشکر

سلام
1-با ترکیب توابع if,mod میتونید سلولهای زوج یا فرد رو مشخص کنید و با استفاده از سایر توابع روی اونها محاسبات انجام بدین
2-با ترکیب توابع if,mod,row,cloumn میتونید یکی در میون روی سلولها محاسبات انجام بدین

مثال 1
جمع زدن سلول های حاوی اعداد فرد در ستون A



مثال 2
جمع یکی در میان ردیف های ستون A





دقت داشته باشید که فرمول ها باید به صورت آرایه استفاده شوند
با زدن کلید های ctrl+shift+Enter بعد از نوشتن فرمول میتوند اونا رو به صورت آرایه در بیارین { }
 

recolor

عضو جدید
سلام دوستان.
من لیستی از اعداد رو وارد ستون های اکسل کردم که هم مثبت و هم منفی هستن. حالا میخوام همه این اعداد رو به کمک اکسل ببرم زیر تابع قدرمطلق و به عنوان خروجی ستونی از همون داده ها منتها این بار بدون علامت داشته باشم. این کار رو چگونه با اکسل انجام بدم؟ (تابع ABS ظاهرا تک تک این کار رو میکنه اما من میخوام کل داده های ستونم رو انتخاب و بی علامت کنم.)

ممنون
 

M o R i S

مدیر تالار حسابداری
مدیر تالار
کاربر ممتاز
سلام دوستان.
من لیستی از اعداد رو وارد ستون های اکسل کردم که هم مثبت و هم منفی هستن. حالا میخوام همه این اعداد رو به کمک اکسل ببرم زیر تابع قدرمطلق و به عنوان خروجی ستونی از همون داده ها منتها این بار بدون علامت داشته باشم. این کار رو چگونه با اکسل انجام بدم؟ (تابع ABS ظاهرا تک تک این کار رو میکنه اما من میخوام کل داده های ستونم رو انتخاب و بی علامت کنم.)

ممنون



سلام

شما میتونید تابع abs رو برای اولین سلول بنویسید و به بقیه سلولها تعمیم بدین

هم میتونید محدوده ای که قراره خروجی نوشته بشه و درگ کنید و توی نوار فرمول تابع abs رو بنویسید و در انتهای فرمول بجای اینتر از ctrl+enter استفاده کنید تا فرمول برای همه محدوده انتخاب شده اعمال بشه
 

M o R i S

مدیر تالار حسابداری
مدیر تالار
کاربر ممتاز
نصب و استفاده از Add in

نصب و استفاده از Add in

نصب و استفاده از Add in
به office button برويد. گزينه excel option و سپس Add Ins را انتخاب کنيد. در پايين سمت راست از گزينه هاي ليست Manage گزينه اول يعني Excel Add-ins را انتخاب کنيد. تب Go، سپس گزینهBrowse وآدرس فايل مربوطه را بدهيد.

ماداميکه CheckBox مربوط به آن تيک خورده است، اين Add in ‌ فعال است و با اکسل فراخواني مي‌شود(البته فقط در همان کامپیوتر).


تذکر: پس از نصب Add ins همواره فايل آن با بازشدن برنامه آفيس اکسل فراخواني مي‌شود. (البته فقط در همان کامپیوتر). با ورود به محيط VBE مي توانيد فايل مربوط به آن را در پنجره Project Explorer ببينيد (معمولا با پسوند xlam و یا پسوند xla). با انتخاب آن مي توانيد توابع موجود در داخل آنرا هم ببينيد.


تذکر: در صورت نیاز به جابجا کردن فایل اکسل با Add in استفاده شده، فایل اکسل مورد نظر را باز کنید و روی یکی از شیت های اکسل کلیک راست کنید و view code را بزنید. محیط ویژوال بیسیک باز می شود، Add Inهای اضافه شده را با نام خود آنها می بینید. آنها را درگ کنید به فایل اکسل خودتان. دیگر فایل شما در هر کامپیوتری بدرستی کار میکند (بعد از باز کردن فایل اکسل که داری Add in در داخل خود دارد، نواری بالای صفحه باز می شود که باید Enable شود تا فرمولهای شما شناسایی شوند.)



 

پیوست ها

  • ozgrid-Excel-custom-functions.rar
    131.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0

M o R i S

مدیر تالار حسابداری
مدیر تالار
کاربر ممتاز
چگونه یک معادله ریاضی را با اکسل حل کنیم ؟

چگونه یک معادله ریاضی را با اکسل حل کنیم ؟

فرض کنید معادله زیر را داریم :
y = 2E+07x^-2.146
اگر بخواهیم y مساوی با 60 شود، x چه عددی خواهد بود ؟
تشریح و حل مسئله:معادله ما به صورت زیر است :
y = 2E+07x^-2.146
در نتیجه میتوانیم آن را به صورت زیر ساده نماییم (باتوجه به اینکه عدد E برابر است با 10 به توان 7)
y = 2*10^7*x^-2.146
ابتدا اطلاعات مطروحه را به صورت زیر وارد می نماییم :


نکته: عدد 10 که در سلول B3 قرار گرفته یک عدد فرضی است و به جای آن میتوانید هر عددی را به دلخواه قرار دهید.
با توجه به اینکه به صورت فرضی x را 10 در نظر گرفتیم معادله وارد شده در سلول C3 به صورت زیر نتیجه را نشان خواهد داد :



حال، برای اینکه نتیجه معادله وارد شده عدد 60(فرض مسئله) شود ما نیاز به استفاده از ابزاری از اکسل به نام Goal seek خواهیم داشت .

ابزار Goal seek را در پست های قبلی نیز توضیح داده ایم اما مجددا برای استفاده از آن در حل مسئله جاری، به توضیح آن می پردازیم .

جهت استفاده از این ابزار با توجه به شکل زیر آن را اجرا نمایید :



سپس اطلاعات را به صورت زیر وارد نموده و تایید نمایید :





توضیح داده های وارد شده به صورت زیر خواهد بود :
سطر اول سلولی است که میخواهید آن را به عددی خاص برسانید .
در سطر دوم باید عددی که میخواهید سلول وارد شده در مرحله قبل به آن برسد را مشخص کنید.
در سط سوم باید به اکسل اعلام کنید که سیستم با تغییر کدام سلول به هدف مورد نظر شما برسد.


در نهایت خواهید دید پس از انجام مراحل فوق اکسل پاسخ شما را اعلام خواهد نمود .




همچنین میتوانید نمونه فایلی که اطلاعات فوق در آن وارد شده را از لینک زیر دانلود نموده و مراحل ذکر شده را انجام دهید تا به نتیجه نهایی برسید و از قابلیت های اکسل لذت ببرید .

 

M o R i S

مدیر تالار حسابداری
مدیر تالار
کاربر ممتاز
تکنیک های کار با تابع Countif

تکنیک های کار با تابع Countif

در این پست چند راه برای شمارش سلولهای حاوی متن، سلولهای خالی و سلولهای غیر خالی با استفاده از تابع Countif() داریم.
شمارش تمام سلول های غیر خالی





شمارش سلول های حاوی متن





شمارش سلولهای خالی




همچنین میتوانید فایل نمونه را از اینجا دانلود نمایید.
 

M o R i S

مدیر تالار حسابداری
مدیر تالار
کاربر ممتاز
استفاده از موس برای ویرایش محدوده فرمول

استفاده از موس برای ویرایش محدوده فرمول

استفاده از موس برای ویرایش محدوده فرمول

یک روش جالب برای ویرایش محدوده فرمول در اکسل. این بار با استفاده از موس میتوانید محدوده فرمول را تغییر دهید.
۱- فرمولی که میخواهید محدوده مشمول آن را ویرایش کنید را انتخاب نمایید.
۲- F2 را بزنید.
۳- اکنون شما یک کادر اطراف محدوده مشمول فرمول می بینید. سپس می توانید با استفاده از موس این محدوده را جابجا و یا کم و زیاد کنید.
۴- وقتی این کار را انجام دادید, Enter را بزنید.
۵- به همین سادگی.


 

fx.hadi

عضو جدید
تعیین ماکزیمم مقادیر بر اساس تاریخ و زمان

تعیین ماکزیمم مقادیر بر اساس تاریخ و زمان

با سلام
سوالی دارم در مورد محاسبه میزان ماکسیمم اعداد در اکسل
داده های ما به صورت 4 ستون تاریخ, زمان و عدد( ستون C و D ) هستند که می خواهم میزان ماکسیمم ستون C , مینیمم ستون D از ساعت 00:00 تا 23:45 هر روز را حساب کنم و در Sheet 2 به صورت داده های استخراج شده همانند فایل پیوستی محاسبه شود
من برای تاریخ 04/08/2010 محاسبه کردم که در Sheet 2 میزان ماکسیمم و مینیمم در ردیف A2 و B2 محاسبه می شود
حال می خواهم همین میزان محاسبه برای روزهای 04/05/2010 و 04/06/2010 الی روزهای آینده به صورت مجرا برای هر روز در ردیف های A3 , B3 و .... در Sheet 2 محاسبه گردد
مثلا
ماکسیمم و مینیمم روز 04/08/2010 در ردیف A2 و B2 در Sheet 2
ماکسیمم و مینیمم روز 04/09/2010 در ردیف A3 و B3 در Sheet 2
ماکسیمم و مینیمم روز 04/10/2010 در ردیف A4 و B4 در Sheet 2
ماکسیمم و مینیمم روز 04/11/2010 در ردیف A5 و B5 در Sheet 2
ماکسیمم و مینیمم روز 04/12/2010 در ردیف A6 و B6 در Sheet 2
ماکسیمم و مینیمم روز 04/13/2010 در ردیف A7 و B7 در Sheet 2
......و الی آخر

لطفا بنده را راهنمایی بفرمایید
اگر زحمتی نیست در درون فایل اکسلی که آپلود کرده ام برای چند روز محاسبات را تایپ کنید تا راحت تر کار را جلو ببرم

Attach file
Dropbox - MaxMin.xls

با تشکر

شاد باشید
 

M o R i S

مدیر تالار حسابداری
مدیر تالار
کاربر ممتاز
با سلام
سوالی دارم در مورد محاسبه میزان ماکسیمم اعداد در اکسل
داده های ما به صورت 4 ستون تاریخ, زمان و عدد( ستون C و D ) هستند که می خواهم میزان ماکسیمم ستون C , مینیمم ستون D از ساعت 00:00 تا 23:45 هر روز را حساب کنم و در Sheet 2 به صورت داده های استخراج شده همانند فایل پیوستی محاسبه شود
من برای تاریخ 04/08/2010 محاسبه کردم که در Sheet 2 میزان ماکسیمم و مینیمم در ردیف A2 و B2 محاسبه می شود
حال می خواهم همین میزان محاسبه برای روزهای 04/05/2010 و 04/06/2010 الی روزهای آینده به صورت مجرا برای هر روز در ردیف های A3 , B3 و .... در Sheet 2 محاسبه گردد
مثلا
ماکسیمم و مینیمم روز 04/08/2010 در ردیف A2 و B2 در Sheet 2
ماکسیمم و مینیمم روز 04/09/2010 در ردیف A3 و B3 در Sheet 2
ماکسیمم و مینیمم روز 04/10/2010 در ردیف A4 و B4 در Sheet 2
ماکسیمم و مینیمم روز 04/11/2010 در ردیف A5 و B5 در Sheet 2
ماکسیمم و مینیمم روز 04/12/2010 در ردیف A6 و B6 در Sheet 2
ماکسیمم و مینیمم روز 04/13/2010 در ردیف A7 و B7 در Sheet 2
......و الی آخر

لطفا بنده را راهنمایی بفرمایید
اگر زحمتی نیست در درون فایل اکسلی که آپلود کرده ام برای چند روز محاسبات را تایپ کنید تا راحت تر کار را جلو ببرم

Attach file
Dropbox - MaxMin.xls

با تشکر

شاد باشید


سلام من ماه اول براتون محاسبه کردم

شما میتونید با فیلتر کردن ستون تاریخ ماه های بعد به راحتی و به سرعت محاسبه کنید

لطفا اگر در مورد فیلتر کردن سوالی داشتید برای حفظ نظم تاپیک در سوال و جواب های حسابداری مطرح کنید .


 

پیوست ها

  • MaxMin.zip
    272.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0

okanava

عضو جدید
کاربر ممتاز
sahar.jpg
نحوه ی محاسبه اضافه کار پرسنل شیفت روز در اکسل .
اگر شروع ساعت کاری 7 الی 15 :20 دقیقه باشه .فرمولی که در تصویر میبینید براتون کاربرد داره .

برای اضافه کاری شیفت شب مثلا" نگهبانی :
شروع ساعت کاری 18 و پایان کاری 7 صبح باشه 7ساعت و 20 دقیقه در شب کارکرد داشته باشه مابقی اضافه کار هستش که تا 7صبح در محل کار می ماند
بازم طبق تصویر زیر می باشد :
sssss.jpg
 

M o R i S

مدیر تالار حسابداری
مدیر تالار
کاربر ممتاز
چگونگی ایجاد چک باکس در اکسل

چگونگی ایجاد چک باکس در اکسل

ایجاد چک باکس در اکسل بسیار آسان است گزینه چک باکس در تب Developer و قسمت Tools option موجود است. چک باکس و موارد دیگر موجود در این قسمت مانند لیست کشویی، ابزار های مفیدی در هنگام طراحی یک فرم در اکسل می باشد.
این ابزار به کاربران اجازه می دهد که یک عمل را فقط با گذاشتن یک تیک انجام دهند.
در این پست ما به شما آموزش خواهیم داد چگونه یک چک باکس در اکسل ایجاد کنید. سپس مثال هایی نیز بیان خواهد شد.

چگونه یک چک باکس در اکسل ایجاد کنیم:

همانطور که قبلا گفته شد ابزار چک باکس در تب Developer موجود است اما این تب به صورت پیش فرض در اکسلپنهان می باشد جهت نمایش این تب (زبانه) میبایست مراحل زیر را دنبال کنید:


  • [*=left]پس از باز کردن یک صفحه اکسل به ترتیب این مراحل را دنبال کنید. File > Options > Customize Ribbon tab.







  • سپس به صورت نمایش داده شده در شکل فوق تیک مربوط به تب Developer را بگذارید.

  • پس از ظاهر شدن این تب آن را فعال کرده و با انتخاب گزینه Insert از لیست باز شده چک باکس را انتخاب نمایید. توجه داشته باشید که از گزینه های زیر مجموعه Form Controls استفاده نمایید.





  • اکنون می توانید چک باکس خود را در هرکجای صفحه که میخواهید ترسیم نمایید.



  • [*=right]سپس روی چک باکس ایجاد شده کلیک راست کرده و گزینه Format Control را انتخاب نمایید.




  • [*=right]در پنجره Format Control می توانید حالت پیش فرض را برای فعال یا غیر فعال بودن چک باکس مشخص نمایید.همچنین در قسمت Cell link میتوانید سلولی که میخواهید نتیجه فرمان تیک گذاشتن در آن نمایش داده شود را مشخص نمایید. نتیجه فعال بودن تیک عبارت True و نتیجه غیر فعال بودن آن عبارت False خواهد بود.
    [*=right]
در مثال زیر به صورت عملی خواهید آموخت که چگونه از این ابزار استفاده نمایید:

چک باکس می توانید برای ساختن فرم های مختلف استفاده شود.در زیر ما یک مثال برای مشخص کردن در دسترس بودن و یا بیرون از انبار بودن کالاهای مشخص شده با گذاشتن یک تیک ، داریم.



در مثال بالا یک لیست با عناوین اقلام انبار (Grocery Items) با یک چک باکس جلوی هر آیتم آن ایجاد شده است . این چک باکس تأیید کننده در دسترس بودن (Available) یا خارج از انبار بودن (Out of Stock) اقلام ذکر شده می باشد. به محض این که تیک مربوطه گذاشته شود عبارت در دسترس (Available) جلوی آیتم ظاهر میشود و اگر بدون تیک باشد نشان دهنده خارج از انبار بودن (Out of Stock) اقلام خواهد بود و این عبارت نشان داده خواهد شد.

در ادامه طریقه انجام این کار را توضیح می دهیم.
برای انجام این کار ابتدا باید برای هر یک از سطرها یک چک باکس به صورتی که توضیح داده شد ایجاد کنیم. و در Cell link آن را به سلول وضعیت آن (Abailability) که برای هر سطر خانه مجاور آن می باشد، مرتبط کنیم.
به عنوان مثال برای Cell link مربوط به چک باکس سطر دوم (B2) ، میبایست سلول متناظر در ستون E انتخاب گردد. و برای بقیه سطرها نیز همین روال را میتوانید ادامه دهید. این بدان معنی است که وقتی تیک چک باکس گذاشته می شود باید عبارت True در همان سطر در ستون E نمایش داده شود و در صورتی که تیک گذاشته نشود عبارت False نشان داده شود.(به صورتی که در تصویر مشاهده می کنید).

پس از انجام این کار برای ستون C می بایست از یک فرمول شرطی IF استفاده کنید. مانند فرمول زیر:

=IF(E2=TRUE,"Available","Out of Stock")

این فرمول بدان معنی است که در صورتی که در ستون E که خود از طریق گذاشتن و برداشتن تیک ستون B تغییر میکند، اگر عبارت True بود در نتیجه در ستون C عبارت “Available” و در غیر این صورت عبارت “Out of Stock” نمایش داده شود.

برای مثال همانطور که در شکل زیر می بینید با گذاشتن تیک مربوط به سطر دوم در نتیجه عبارت True در ستون E ظاهر شده و همچنین با توجه به فرمول IF که قرار داده ایم در ستون C عبارت Available ظاهر می شود.





سپس با استفاده از فرمولCOUNTIFبه صورتی که در زیر نمایش داده میشود میتوانید تعداد اقلام در دسترس (Items Available) و تعداد اقلامی که در دسترس نیست (Unavailable) را مشخص کنید.همچنین تعداد کل اقلام (Total Items) نیز با استفاده از تابع ساده Count مشخص خواهند شد.


فرمول مربوط به سلول D14 :
=COUNT(C2:C11)
فرمول مربوط به سلول D15 :
=COUNTIF(C2:C11,"Available")
فرمول مربوط به سلول D16 :
=COUNTIF(C2:C11,"Out of Stock")
نکات مهم:




  • برای ایجاد چک باکس در چندین سطر این کار را در یک سلول انجام دهید و سپس با استفاده از ابزار Fill تا محدوده ای که میخواهید آن را بسط دهید. فقط دقت کنید که پس از این کار میبایست Cell link هر چک باکس را جداگانه آدرس دهی کنید.

  • برای حذف همزمان چندین چک باکس میتوانید مراحل زیر را دنبال کنید.
‘Home’ تب> ‘Find and Select’ > ‘Go To Special’> ‘Objects’> Delete
نکته : برای حذف چند مورد از چک باکس ها می بایست به صورت زیر عمل نمایید:

‘Home’ تب> ‘Find and Select’ > ‘Selection Pane’. > انتخاب موارد> delete
 
آخرین ویرایش:

hamid5502

عضو جدید
با سلام وخسته نباشید، آیا میشه ترفندهای اکسل رو به صورت یک فایل مثلا" با فرمت pdf قرار دهید؟ باتشکر
 

okanava

عضو جدید
کاربر ممتاز
ترفند چک باکس ... خیلی پست مفیدی بود ...سر فرصت اجراش می کنم ...
البته یه چیزی مشابه این رو در اکسس آموزش دیده بودم
ام خب در اکسل فکر کنم به کارم بیاد.
 

smmhch

عضو جدید
راهنمایی: محاسبه فاصله دو تاریخ به تفکیک تعداد ماه و روز در اکسل

راهنمایی: محاسبه فاصله دو تاریخ به تفکیک تعداد ماه و روز در اکسل

با سلام خدمت دوستان گرامی
با چه روشی می توان در برنامه اکسل فاصله دو تاریخ شمسی را به تفکیک ماه و روز بدست آورد؟
آیا برنامه ای خارج از اکسل برای این کار وجود دارد؟
مثال:
1- 1392/05/10
2- 1392/11/15
فاصله این دو تاریخ 6 ماه و 5 روز می شود.
 

M o R i S

مدیر تالار حسابداری
مدیر تالار
کاربر ممتاز
سلام
برای این کار و خیلی دیگه از کارهایی که با توابع تاریخ کار دارن یه فایل بسیار خوب به نام

Persian Function For EXCEL_V2

هست که به صورت add ins به اکسل اضافه میشه
فایل و راهنما رو از آدرس های زیردانلود کنید

فایل

http://s5.picofile.com/file/8123631584/Persian_Function_For_EXCEL_V2_1.xla.html

راهنما

http://s5.picofile.com/file/8123631784/Persian_Function_For_Microsoft_EXCEL_V2.pdf.html
 

M o R i S

مدیر تالار حسابداری
مدیر تالار
کاربر ممتاز
نامگذاری سلول ها در اکسل و استفاده از آن در فرمول

نامگذاری سلول ها در اکسل و استفاده از آن در فرمول

شاید برای شما هم پیش آمده که یک فرمول پیچیده و طولانی برای یک سلول نوشته اید که فهم آن بسیار مشکل است و حتی بعضی مواقع خودتان نیز در مرحله دوم که به فرمول مراجعه کرده اید به سختی درک کرده اید که چه عملی انجام شده است. اکسل از یک ابزار کاربردی به نام نامگذاری محدوده یا فرمول برخوردار است که با استفاده از آن میتوان فرمول های بسیار پیچیده را بسیار ساده و قابل فهم کرد. هرچند این قابلیت نیاز به توضیح مفصل دارد اما ما در حد توان و به صورت ساده کلیت کار را به شما خواهیم آموخت . و پاسخگوی سوالات شما در این خصوص خواهیم بود. نامگذاری یک محدوده برای نامگذاری یک محدوده مراحل زیر را دنبال کنید. ۱- انتخاب محدوده A1:A4. 2- در تب Formulas ، روی گزینه Define Name کلیک نمایید.






۳- نام مورد نظر خود را در قسمت Name تایپ نموده و Ok را بزنید.




اما یک راه حل سریعتر نیز برای اینکار وجود دارد. ۴- محدوده مورد نظر خود را انتخاب نموده و در قسمت name که در تصویر زیر مشخص شده نام مورد نظر خود را تایپ نمایید.





۵- اکنون میتوانید از این نام در فرمول خود استفاده نمایید به عنوان مثال مانند تصویر زیر اینکار امکان پذیر خواهد بود.










 

M o R i S

مدیر تالار حسابداری
مدیر تالار
کاربر ممتاز
نمونه یک فایل گزارشگیری خسارت (صنعت مرغداری)

نمونه یک فایل گزارشگیری خسارت (صنعت مرغداری)

قبلا هم به این مطلب اشاره کردم که در هر کجا که نیاز به محاسبات و گزارش باشد اکسل میتواند به بهترین نحو ایفای نقش کند و این نرم افزار اختصاصا برای رشته های حسابداری و یا مهندسی ساخته نشده است . نمونه های مختلفی حتی در رشته های خاص مانند علوم انسانی و یا کشاورزی و علوم دامی نیز از این نرم افزار استفاده گردیده است . فایل پیوست که برای یک شرکت مرغداری جهت تصمیم درباره پرداخت اعلام خسارت مرغداران تهیه گردیده است برای دوستان قرار داده شده است در این فایل دانستن چند نکته ضروری است :
۱- ساختار آن بر اساس ساختار مورد نیاز نرم افزار یعنی بانک اطلاعاتی – گزارش و صفحه استاندارد ساخته شده است
۲- هیچ پسووردی بر روی فایل قرار داده نشده است تا بهتر بتوان از ان استفاده کرد .
۳- این فایل دارای ولیدیشن های بسیاری میباشد که قابل بررسی کردن و بکاربردن در نمونه ها میباشد
۴- تمام نقاط دارای فرمولهای خاص زرد رنگ شده است .
۵- در صفحه گزارش دو سلول زرد رنگ میتواند حالتهای مختلف داشته باشد .
۶- در ردیف های مخفی اطلاعات مختلفی قرار داده شده است که در فرمولها کاریرد دارد .
در نهایت ترکیب گرافیک ، تحلیل ، ترکیب فرمولها ، بانک اطلاعاتی در کنار یکدیگر این فایل را بوجود آورده است


 

پیوست ها

  • loss-report-Aviculture (1).zip
    81.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

M o R i S

مدیر تالار حسابداری
مدیر تالار
کاربر ممتاز
ورود و خروج پرسنل

ورود و خروج پرسنل

در این فایل با استفاده از فرمولهای if و vlookup فرمولی برای ورود و خروج کارکنان طراحی شده است.

این فایل ساعات ورود و خروج پرسنل، ساعات مرخصی و اضافه کار آن ها را مشخص می کند.
 

پیوست ها

  • vorod.zip
    469.3 کیلوبایت · بازدیدها: 1
بالا