تخته نرد ۵هزار ساله در شهر سوخته

Parsi.Eng

عضو جدید
گزارش استاد سجادی باستان شناس ایرانی از کشف تخت نرد باستانی :
بازی از شهر سوخته به تمدن بین النهرین رفته است .




به تازگی از گور باستانی موسوم به شماره ۷۳۱ قدیمی ترین تخت نرد جهان به همراه ۶۰ مهره آن در شهر سوخته کشف شد .
این تخته نرد بسیار قدیمی تر از تخت نردی است که در گورستان سلطنتی اور در بین النهرین کشف شده بود.​
آقای سجادی گفته که این تخت نرد از چوب آبنوس و به شکل مستطیل است. چون آبنوس در سیستان و بلوچستان نمی روئیده و مشخص است که از هند وارد شده است.
روی این تخت نرد، ماری که ۲۰ بار به دور خود حلقه زده و دمش را در دهان گرفته، نقش بسته است .
به نظر می رسد که چنین طرحی هم به موضوع های فرهنگی و فلسفی هند مربوط باشد، چرا که چنین علامتی در فرهنگ هند به معنی مرکز انرژی های حیاتی در بدن انسان است .
این تخت نرد ۲۰ خانه بازی و ۶۰ مهره دارد . مهره ها که در یک ظرف سفالی در کنار تخت نرد قرار داشتند از سنگ های رایج در شهر سوخته یعنی از لاجورد، عقیق و فیروزه است.
به نظر آقای سجادی این تخت نرد ۱۰۰ تا ۲۰۰ سال قدیمی تر از تخت نرد بین النهرین است و به همین دلیل او فکر می کند این بازی از شهر سوخته به تمدن بین النهرین رفته است . گروه تحقیق و کاوش هنوز روش بازی با این تخت نرد را نیافته است .
شهر سوخته در منطقه ای کاملا غیر زلزله خیز (حتی تا امروز) بنا شده (درست مانند تمدنهای سومر-مصر و دره ی سند).
این شهر ۲ بار به طور کامل سوخته شده اما باز ساخته شده است و ناگهان بدون هیچ نشانی در ۲۱۰۰ سال پیش از میلاد تخلیه شده است. دقیقا همزمان با ناپدید شدن تمدن های دره ی سند (یعنی هاراپا و موهمجو دارو) .
طبق کتیبه های آشور باستان این دقیقا همان تاریخی است که آنوناکی ناگهان زمین را ترک کردند . دلیل این خروج ناگهانی در کتب عهد عتیق و متون باستان تغییر ناگهانی آب و هوای زمین از مرطوب به خشک بوده است .
تمامی مناطقی که این تمدنها در آن به وجود آمده بود به دلیل تغییر مدار زمین، گرم و خشک شدند و این موجودات (آنوناکی) برای حیات به محیطی بسیار سبز و مرطوب نیاز داشته اند. از این رو ناگهانی ناپدید می شوند اما انسانهای دو رگه که از آمیزش آنوناکی و مردم زمین به وجود آمده بودند در زمین باقی ماندند که احتمالا همین انسانها سلسله های مشهور و پادشاهان و پهلوانان را تشکیل می داده اند
به هر حال این منطقه و تمدن اعجاب انگیزچیزی حدود ۴۵۰۰ سال پیش بر اثر یک آتش سوزی عظیم ، انقدر عظیم که نمی توانسته کار حمله احتمالی قومی به این منطقه باشد این شهر را از بین برده است .
این آتش سوزی می تواند آتش سوزی های عظیم ناشی از گرم شدن زمین ، یک جنگ ویرانگر ، و یا صاعقه های بزرگی بوده باشد که توانسته شبانه و طی چند روز یک شهر را کاملا” تبدیل به خاکستر بنماید .
شهر سوخته به علت رمزها و رازهای بسیار، بهشت باستان شناسان معرفی شده و هر روز چیز تازه ای برای کشف شدن دارد.
اینان واقعا چه کسانی بوده اند !؟
 

morta

عضو جدید
کاربر ممتاز
چون تخته رد حروم
باید فورا از بینش ببرند ...
 

Similar threads

بالا