من در جایگاهی نیستم که ایمان کسی رو زیر سوال ببرم
خودم هنر کنم اعمال خودم رو سبک و سنگین میکنم
اصل دین برای من فقط یک چیزه
به نظرم تمام مسائل رو پیچوندنا اشتباهه
دین چیه؟واقعا چیه؟نمازه؟زکاته؟حج هست؟قربانی دادنه؟
فکر نمیکنم البته شاید این اعمال در دین ما یا هر دینی
اما به نظر من دین فراتر از این چیزهاست
از ازل تا خاتم با تمام ادیانی که اومد خداوند فقط یه چیز میخواست به بشر بفهمونه
انسانیت
تمام اعمال فوق مشق شبی برای انسان بوده و هست که به سمت درستی بره
انسان بدوی عرب جاهلیت باید 5 بار یاد آوری میشد با خدا حرف یزنه
باید زکات و خمس میداد تا یادش بیاد به برادر و خواهر نیازمندش کمک کنه و خیلی چیزای دیگه
اما انسان حال خودش به سمت نماز کشیده میشه
و خیلیا هزار برابر زکات و خمس کمک میکنن
هیچ قید و بندی در دین نیست
این انسانها هستند که هزاران بند رو به اسم ارکان دین به دور دست و پای همه میبندن در صورتی که دین یعنی رهایی از قید و بندها
ما اگه انسان گونه زندگی کنیم
انسان گونه
نیازی به مشق شب نداریم چون انسان حقیقی تمام قوانین زندگیش راستی و درستیه
پس نباید انسانهای دیگر رو زیر سوال ببریم چون مثل ما فکر نمیکنند یا چون در استاندارد دینمون نیستند
هر کسی در قبال اعمال خودش جوابگوست
اما الزاما چون مثل ما رفتار نمیکنند بی دین ملحد و گناه کار نیستند کسی چه میدونه شاید من گنه کارتر از اونها باشم حتی اگه حجاب بگیرم خمس و زکات بدم یا خودم رو فقط واسه شوهرم بیارایم
اینا دلیل بر بی ایمانی کسی نمیشه
دین چیه؟اگر اسلامو میخوایم بدونیم چیه، باید اول قرآنو بخونیم بعدم سیره پیامبر و ائمه معصومین رو.البته اگر میخوایم تعریف دین و استانداردهای شفاف و مشخص دین رو از خود دین بفهمیم.اگر خودمون وقت یا حالشو نداریم، میتونیم بریم سراغ آدمایی که حداقل 10 15 سال برای مطالعه دین وقت گذاشتن.همونطور که برای خوردن یه دارو،حتما مجوز پزشکی که لااقل 10 15 سال درس خونده رو نیاز داریم.
وگرنه اینکه بخوایم با 5% چیزایی که خودمون دلمون میخواد از دین بفهمیم،95% تحلیل های خودمون و خواسته های خودمونو قاطیش کنیم و بگیم این دینه،اوونوقت هرکسی استاندارد خودشو داره،سبک زندگیه خودشو داره و هرجور دلش بخواد معیار تعیین میکنه.
این چیزی که شما میگین،معنیش اینه که اسلامی که نازل شده، مال همون موقعست.یعنی دیگه الان مبنا همون مبنا نیست که بتونیم بگیم چی درسته چی غلط.
اتفاقا از امام صادق هم همینو پرسیدن.اینم جوابشون:
قَالَ جعفر الصّادق عليه السّلام : حَلَالُ مُحَمَّدٍ حَلَالٌ أبَداً إلَى يَوْمِ الْقِيَمَةِ، وَ حَرَامُهُ حَرَامٌ أبَداً إلَى يَوْمِ الْقِيَمَةِ. لَا يَكُونُ غَيْرَهُ وَ لَا يَجِىءُ غَيْرُهُ.
و قال: قال علىٌّ عليه السّلام: مَا أحَدٌ ابْتَدَعَ بِدْعَةً إلَّا تَرَكَ بِهَا سُنَّةً. [1]
«فرمود: حلال محمّد حلال است هميشه تا روز قيامت، و حرام او حرام است هميشه تا روز قيامت. غير او نمىباشد و غير از او چيزى نخواهد آمد.
__________________________________________________
[1] «اصول كافى» ج 1، ص 58.
باید ببینیم کدومشو میخوایم