تاپیک مخصوص خودرو

m_kh_m

عضو جدید
این کوچک ترین خودروی جهانه ببینید.
For Two Smart

 

m_kh_m

عضو جدید
اینم طویل ترین لیموزین جهان
100 فوت یعنی یه چیزی حدود 30 متر و نیم درازا داره.

 

m_kh_m

عضو جدید
Bugatti EB 16.4
پر سرعت ترین و گران قیمت ترین ماشین جاده ای جهان
با سرعت 406 کیلومتر بر ساعت
16 سیلندر
قدرت 1004 hp
دور موتور 1250 nm
حجم موتور 7993 ccm
در آخرین دور موتور 5 لیتر بنزین رو در یک دقیقه می سوزونه.
قیمت این ماشین تا حدی بالاست که تعداد تولیدش انگشت شماره. و فقط برای سرگرمی پولدارترین آدم ها طراحی شده.



 

m_kh_m

عضو جدید
ماشین برتر سال 2007

Ford S-Max
5 در
سایز 4.77 در 1.85 ارتفاع 1.66
4 سیلندر
220 اسب بخار قدرت

 

m_kh_m

عضو جدید
هترین ماشین دست ساز جهان
قطعات اون از 4 ماشین مختلف گرفته شده.
Datsun 240 Z
اسم صاحب اون اسکاته.
سرعت 200 مایل در ساعت یعنی حدود 322 کیلو متر در ساعت
این ماشین دست ساز 5 دندس.
هر کس اینو بخونه فکر می کنه ماشین ساختن راحته ولی حالا عکسا رو ببینید...

 

m_kh_m

عضو جدید
هترین ماشین دست ساز جهان
قطعات اون از 4 ماشین مختلف گرفته شده.
Datsun 240 Z
اسم صاحب اون اسکاته.
سرعت 200 مایل در ساعت یعنی حدود 322 کیلو متر در ساعت
این ماشین دست ساز 5 دندس.
هر کس اینو بخونه فکر می کنه ماشین ساختن راحته ولی حالا عکسا رو ببینید...


اینهم باقی عکسا :

 

pinion

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
با سلام
خیلی خوشحال شدم وقتی که این تاپیک رو دیدم
واقعا جای خالی اون احساس میشد
یه در خواست داشتم و میخواستم اگه ممکنه کمکم کنید
من در مورد گیربکس پراید یک سری اطلاعات کامل (نقشه و اندازه و...)میخواستم
موفق باشید
eng2007ali@yahoo.com
 

amirgb

اخراجی موقت
درود دوست من
1 سوال براي من پيش امده در مورد آن ماشين 30 متري
اين ماشين چجوري هدايت مي شه؟
 

amirgb

اخراجی موقت
من قصد امتياز دهي دارم
اما سيستم اينجا كمي ناجور شده
محدوديت داره
ولي مطالب شما را دايما دنبال مي كنم
 

mehrdadeng

عضو جدید
سلام دوست عزیز
من هم با دیدن این تاپیک خوشحال شدم .چون مدت ها بود مثل دوست خوبمون fidel دنبال نقشه و مشخصات فنی گیربکس و کلاچ پراید بودم اگ می تونید کمک کنید.
 

m_kh_m

عضو جدید
سلام دوست عزیز
من هم با دیدن این تاپیک خوشحال شدم .چون مدت ها بود مثل دوست خوبمون fidel دنبال نقشه و مشخصات فنی گیربکس و کلاچ پراید بودم اگ می تونید کمک کنید.

حقیقتش رو بخواید من هم خودم مدّتی دنبال گیربکس بودم ولی چیزی دستگیرم نشد

حالا اگه فقط گیربکس رو می خواید من در خدمتم

اگه چیزی مناسب پیدا کردم چشم

براتون می فرستم ولی تضمین نمی کنم

فعلاً
 

m_kh_m

عضو جدید
راستی یکی از دوستان در موردی پرسیده بود که کدام اجزای خودرو فولادی هست

من خوب دیدم چرخ دنده ها همه آلیاژی فولادی اند

از اینرو یه سری مطالب در مورد چرخ دنده می ذارم

امید وارم مفید باشه

فعلاً
 

m_kh_m

عضو جدید
چرخدنده ها چگونه کار می کنند؟ (ترجمه از لیلا علیزاده ساروی) - بخش اوّل

چرخدنده ها در بسیاری از وسایل مکانِیکی استفاده می شوند.آنها کارهای متفاوت بسیاری انجام می دهند ولی مهمترین آن کاهش دنده در تجهیزات موتوری است.این نقشی کلیدی است زیرا اغلب یک موتور کوچک چرخان با سرعت زیاد می تواند قدرت کافی برای وسیله را تولید کند ولی گشتاور کافی را نمی تواند.بعنوان مثال پیچ گوشتی الکتریکی دنده کاهشی بسیار بزرگی دارد زیرا که نیاز به گشتاور پیچشی زیادی برای پیچاندن پیچ دارد. ولی موتور فقط مقدار کمی گشتاور در سرعت بالا تولید می کند.با دنده کاهشی سرعت خروجی کاهش اما گشتاور افزایش می یابد.



کار دیگری که چرخدنده ها انجام می دهند تنظیم کردن جهت چرخش است.بعنوان نمونه در دیفرانسیل بین چرخ های عقب اتومبیل شما قدرت بوسیله میل محوری که به مرکز اتومبیل متصل است منتقل می شود و دیفرانسیل باید 90 درجه نیرو را بچرخاند تا در چرخها بکار برد.

پیچیدگیهای بسیاری در انواع مختلف چرخدنده وجود دارد.در این مقاله خواهیم آموخت که دندانه های چرخدنده چگونه کار می کنند و درباره انواع مختلف چرخدنده که در همه نوع ابزارهای مکانیکی یافت می شوند خواهیم آموخت.
 

m_kh_m

عضو جدید
اصول اولیه

در هر چرخدنده نسبت دنده با فاصله از مرکز چرخدنده تا نقطه تماس تعیین می شود.به عنوان مثال در ابزاری با دو چرخدنده ،اگر قطر یکی از چرخدنده ها 2 برابر دیگری باشد، ضریب دنده 2:1 خواهد بود.یکی از ابتدایی ترین انواع چرخدنده که می توانیم ببینیم چرخی با برامدگی هایی بشکل دندانه های چوبی است.

مشکلی که این نوع از چرخدنده ها دارند این است که فاصله از مرکز هر چرخدنده تا نقطه تماس ،وقتی که چرخدنده می چرخد تغییر می کند.این بدان معنی است که ضریب دنده وقتی چرخدنده می چرخد تغییر می کند.یعنی سرعت خروجی نیز تغییر میکند. چنانچه شما در اتومبیل خود از چرخدنده هایی شبیه به این استفاده کنید،ثابت نگه داشتن سرعت در این شرایط غیر ممکن خواهد بود و شما دائما باید سرعت را کم و زیاد کنید.

دندانه های چرخدنده های نوین پروفیل مخصوصی که دنده گستران (اینولوت involute ) نامیده می شود استفاده می کنند.این پروفیل دارای خاصیت بسیار مهم ثابت نگه داشتن نسبت سرعت بین دو چرخدنده است.در این نوع ، همانند چرخ میخی بالا نقطه تماس جابجا می شود ولی فرم گستران دندانه های چرخدنده این جابجایی را جبران می کند.برای جزئیات به این قسمت مراجعه کنید.

http://parsikhodro.com/underhood/23p8.htm

در ادامه بعضی از انواع چرخدنده ها را می بینیم.

چرخدنده ساده

چرخدنده های ساده معمولی ترین نوع چرخدنده می باشند.آنها دندانه های صافی دارندو بر روی محورهای موازی سوار می شوند.سابقا چرخدنده های ساده بسیاری برای بوجود آوردن دنده های کاهشی بسیار بزرگی استفاده می شد.



چرخدنده ی ساده

چرخدنده های ساده در دستگاه های بسیاری استفاده می شوند.مانند پیچ گوشتی الکتریکی ، آبپاش نوسانی ، ساعت زنگی ، ماشین لباسشویی و خشک کن لباس .اما شما در اتومبیل خود تعداد زیادی از آن را نخواهید یافت زیرا چرخدنده ساده واقعا" می تواند پر سروصدا باشد.هر وقت دندانه چرخدنده یک دنده را با چرخدنده دیگری درگیر کند دنده ها برخورد کرده و این ضربه صدای بلندی تولید می کند، همچنین فشار روی چرخدنده را افزایش می دهد .برای کاهش دادن صدا و فشار روی چرخدنده اغلب چرخدنده ها در اتومبیل شما مارپیچی می باشند.

چرخدنده های مارپیچ

وقتی دو دنده بر روی سیستم چرخدنده مارپیچ درگیر می شوند تماس از انتهای یکی از دنده ها شروع شده و بتدریج با چرخش چرخدنده گسترش میابد تا زمانی که دودنده بطور کامل درگیر شوند.



چرخدنده مارپیچ

درگیر شدن تدریجی چرخدنده های مارپیچی را وادار می کند که آرامتر و ملایم تر از چرخدنده های ساده عمل کنند.به همین دلیل چرخدنده های مارپیچی تقریبا" در جعبه دنده های همه اتومبیل ها مورد استفاده قرارمی گیرد.

بعلت زاویه دنده ها در چرخدنده های مارپیچ وقتی که دنده ها درگیر می شوند بار محوری بوجود می آورند.دستگاه هایی که از چرخدنده های مارپیچ استفاده می کنندیاتاقان هایی دارند که می توانند این بار محوری را نگه دارند.یک نکته جالب در مورد چرخدنده های مارپیچ این است که اگر زوایای دندانه های چرخدنده صحیح باشند می توا نند روی محور عمودی سوار شده زاویه چرخش را روی 90 درجه تنظیم کنند.



چرخدنده مارپیچ عمودی
 

m_kh_m

عضو جدید
چرخدنده مخروطی

چرخدنده مخروطی زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که مسیر چرخش محور نیاز به تغییر کردن دارد و معمولا"برمحورهای 90 درجه سوار می شوند ولی می توا نند طوری طراحی شوند که در زوایای دیگر نیز به همین خوبی عمل کنند. دندانه ها روی چرخدنده های مخروطی می توانند صاف ، مارپیچی ویا قوسی باشند.دندانه های چرخدنده های مخروطی صاف در حقیقت مشکلی مشابه دنده چرخدنده های ساده دارند.که وقتی هر دنده درگیر می شود به دنده متناظر در آن لحظه ضربه می زند.



چرخدنده مخروطی

درست مانند چرخدنده ساده، راه حل این مشکل انحنا دادن به دندانه های چرخدنده می باشد. این دندانه های مارپیچی درست مانند دندانه های مارپیچی درگیر می شوند تماس از یک انتها ی چرخدنده شروع می شود و به صورت تصاعدی در سرتاسر دندانه گسترش می یابد.



چرخدنده مخروطی با دندانه های مارپیچ

در چرخدنده های مخروطی صاف و مارپیچی محورها باید بر هم عمود باشندو همچنین در یک صفحه واقع شوند. اگر شما دو محور را پشت چرخدنده امتداد دهید همدیگر را قطع خواهند کرد .از طرف دیگر چرخدنده های قوسی (hypoid gear) می توانند با محور ها در صفحات مختلف (محور های متنافر) درگیر شوند.



چرخدنده ی مخروطی هیپوئیدی در دیفرانسیل

این خصوصیت در دیفرانسیل اتومبیلهای بسیاری استفاده می شود.چرخدنده بزرگ مخروطی دیفرانسیل و چرخدنده کوچک ورودی (پنیون) هر دو از نوع قوسی (هیپوئیدی) هستند. این به پنیون ورودی اجازه می دهد که پایین تر از محور چرخدنده بزرگ مخروطی سوار شود.شکل بالا پنیون ورودی درگیر با چرخدنده مخروطی بزرگ در دیفرانسیل را نشان می دهد. زمانی که محور محرک اتومبیل به پنیون ورودی متصل می شود پایین تر قرار می گیرد .این بدان معنی است که محور محرک در قسمت سواری جایی را اشغال نمی کند و فضای بیشتری برای سرنشینان و بار ایجاد می کند.

چرخدنده های حلزونی

چرخدنده حلزونی هنگامی مورد استفاده قرار می گیرد که نیاز به دنده کاهشی بزرگی باشد.برای چرخدنده های حلزونی نسبت کاهش 20:1 و حتی تا 300:1 یا بالاتر از آن متعارف است.



چرخدنده حلزونی

بسیاری از چرخدنده های حلزونی خاصیت جالبی دارند که چرخدنده های دیگر ندارند: پیچ حلزون براحتی می تواند چرخدنده را بچرخاند ولی چرخدنده نمیتواند پیچ حلزون را بچرخاند و این بدان علت است که زاویه ی روی پیچ حلزون بقدری کم است که وقتی چرخدنده سعی می کند آنرا بچرخاند نیروی اصطکاک بین چرخدنده و پیچ حلزون آن را در جای خود نگه می دارد و مانع چرخش آن می شود.

این خاصیت برای ماشینهایی از قبیل سیستم های نقاله مکانیکی مورد استفاده است. آنهایی که خاصیت قفل کنندگی در آنها هنگامی که موتور نمی چرخد می تواند همانند یک ترمز برای نقاله عمل کند.

استفاده خیلی جالب دیگر چرخدنده های حلزونی در دیفرانسیل تورسن(Torsen differential) که در بعضی از اتومبیلها و کامیونهای بارکش با کارایی بالا استفاده می شود است.

چرخدنده و میله دنده

چرخدنده و میله دنده برای تبدیل کردن حرکت دورانی به حرکت خطی استفاده می شوند.مثال کاملی از آن فرمان اتومبیلهاست . فلکه فرمان چرخدنده ای که با میله دنده درگیر است را می چرخاند. وقتی که چرخدنده می چرخد میله دنده را به چپ یا راست می لغزاند بسته به آنکه شما فرمان را بکدام سمت می پیچانید.



چرخدنده و میله دنده در ترازوی خانگی

چرخدنده و میله دنده همچنین در بعضی ترازوها برای گردش صفحه مدرجی که وزن شما را نشان می دهد به کار می رود.
 

m_kh_m

عضو جدید
چرخدنده های سیاره ای و نسبت بین دنده ها

هر مجموعه چرخدنده سیارهای سه جزء اصلی دارد :

- دنده خورشیدی

- دنده سیاره ای و حامل دنده سیاره ای

- دنده بزرگ حلقه ای (رینگی)

هر کدام از این سه جزء می توانند ورودی یا خروجی باشند یا می توانند ثابت نگه داشته شوند.انتخاب کدام قطعه ای برای کدام منظور نسبت دنده را برای چرخدنده ها معین می کند.به یکی از چرخدنده های سیاره ای منفرد نگاهی می اندازیم.

یکی از چرخدنده های سیاره ای جعبه دنده ما یک چرخدنده بزرگ حلقه ای با 72 دننده (کرانویل) و یک چرخدنده خورشیدی با 30 دنده دارد . می توانیم نسبت دنده های بسیاری از این جعبه داشته باشیم.



همچنین قفل شدن هر دو جزء با هم همه ی قطعه را قفل خوا هد کرد و نسبت دنده 1:1 خواهد شد

توجه کنید که اولین نسبت دنده ای که در جدول بالا ثبت شده است کاهشی است یعنی سرعت خروجی از سرعت ورودی کمتر است.دومین نسبت دنده پرسرعت است یعنی سرعت خروجی بیشتر از سرعت ورودی است و آخری نیز دوباره کاهشی است ولی مسیر خروجی معکوس شده است.نسبت دنده های مختلف بسیاری از مجموعه چرخدنده بالا می توان استخراج کرد ولی آنهایی که می بینید مربوط به جعبه دنده ی اتوماتیک می باشند.

پس این یکی از مجموعه های چرخدنده است که می تواند همه ی این نسبت دنده های مختلف را بدون درگیر کردن یا خلاص کردن چرخدنده های دیگر تولید کند.با دو تا از این مجموعه چرخدنده ها در یک ردیف ما می توانیم 4 دنده جلو و یک دنده عقب (معکوس) مورد نیاز در جعبه دنده را داشته باشیم.در قسمت بعدی دو مجموعه از چرخدنده ها را با هم قرار خواهیم داد.

جزئیات پروفیل چرخدنده گسترانی (اینولوت)

درپروفیل دندانه های چرخدنده گسترانی نقطه تماس ازنزدیکی یکی از دندانه ها شروع شده و با چرخش چرخدنده نقطه تماس از آن چرخدنده دور شده و به دیگری نزدیک می شود.اگر شما نقطه تماس را دنبال کنید، نشانگر یک خط مستقیم است که از یکی از چرخدنده ها شروع شده و در کنار دیگری پایان می یابد.این بدان معنی است که شعاع نقطه تماس با درگیر شدن دندانه ها بزرگتر می شود.



قطر دایره گام قطر تماس موثر است .از آنجایی که قطر تماس ثابت نمی باشد قطر دایره گام واقعا فاصله تماس متوسط است.وقتی که دندانه ها ابتدا شروع به درگیر شدن می کنند دندانه چرخدنده بالایی به دندانه چرخدنده پایینی در داخل قطر دایره گام برخورد می کند.اما توجه کنید که آن قسمت از دنده بالا که با دنده پایین تماس پیدا می کند، در آن نقطه بسیار لاغر است.با چرخش چرخدنده نقطه تماس به سمت قسمت ضخیم تر دندانه چرخدنده بالایی لغزیده می شود.این امر دنده بالایی را به جلو رانده بنا براین جبرانی برای قطر تماس اندکی کوچکتر می باشد.با ادامه دادن دندانه ها به چرخیدن نقطه تماس دور تر شده حتی از قطر دایره گام خارج می شود.اما پروفیل دندانه های پایینی جبرانی برای این جابجایی است.نقطه تماس شروع به لغزیدن به سمت قسمت لاغر دندانه پایینی می کند مقدار کمی از سرعت چرخدنده بالایی برای جبران قطر تماس افزوده شده،کم می کند.نتیجه نهایی این است که حتی اگر قطر نقطه تماس بطور ممتد تغییر کند سرعت ثابت باقی می ماند.بنابراین پروفیل دندانه چرخدنده گسترانی یک نسبت سرعت دورانی ثابت تولید می کند.
 

m_kh_m

عضو جدید
در مورد گیربکس پراید پرسیده بودین

بنده جست و جو کردم و شرکتی رو که گیربکس رو تولید می کنه پیدا کردم

به این آدرس مراجعه کنید

http://www.parstradeshow.com/CompanyDetail.aspx?coid=441346

و شماره تماس رو هم میتونین پیدا کنین

حالا اگه کارتون در زمینه تعمیر هست اون موقع جوابی که مطلوبه فرق می کنه

حالا من جست و جو می کنم تا مشخّصات گیربکس رو بدست بیارم

اگه تونستین سایت این شرکت رو هم پیدا کنین برای ما بذارین

اصولاً اونجا یه اطّلاعاتی در مورد محصولاتش میزنه

فعلاً
 

m_kh_m

عضو جدید
حالا نمیشه گیربکس پراید نباشه

آخه پراید کلاس نداره که

یه خودروی دیگه باشه خوب

نمی دونم
 

mehrdadeng

عضو جدید
پروزه درس طراحی 2 ما مهندسی معکوس سیستم انتقال قدرت پراید .احتیاج مبرم به نقشه گیربکس و کلاچ داریم.از بابت ادرس سایت ممنون.
 

m_kh_m

عضو جدید
این وبلاگ آخرین زوری بود که داشتم و زدم و گیرش آوردم

http://sye.blogspot.com/

اگه توش چیزی گیر نیاوردین حتماً با نویسنه اش تماس بگیرین شاید کارتون راه افتاد

حالا بذار ببینیم چی داره این وبلاگ

فعلاً
 

m_kh_m

عضو جدید
خوب برای امروز هم یه سری چیز ها می خوام بذارم امیده که به کار بیاد
 

m_kh_m

عضو جدید
فکر کنم این بد نباشه

علی الخصوص برای کسایی که به دنبال کم مصرف ترین ماشینها هستند

الآن هم که سوخت سهمیه بندی شده همه در به در دنبال خودرو کم مصرفند

حالا اینو داشته باشین تا بعد :

در رتبه‌بندي صورت گرفته از سوي شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت از هفت رتبه‌بندي A تا G مصرف سوخت خودروهاي توليد داخل، هيچ خودرويي نتوانست در گروه نخست (A) قرار گيرد.

به گزارش ايسنا، براي نصب برچسب سوخت هيچ خودرو داخلي نتوانست در رتبه‌ A قرار گيرد و تنها از گروه خودروسازان راين، دو خودرو هيوندا آوانته و هيواندا سوناتا 2400 به ترتيب با مصرف سوخت در چرخه تركيبي 7.4 و 8.1 ليتر در 100 كيلومتر در رتبه B قرار گرفتند. در گروه C نيز تنها مگان 2000 اتومات پارس خودرو با مصرف سوخت در چرخه تركيبي 7.9 ليتر در 100 كيلومتر جاي گرفت.

در گروه‌بندي مصرف سوخت خودرو كه از A تا G صورت گرفته، مصرف سوخت شش خودرو داخلي خارج از محدوده استاندارد اعلام شده كه از گروه ايران خودرو پژو آردي با مصرف سوخت در چرخه تركيبي 9.5 ليتر ، وانت پيكان و وانت پيكان با موتور OHV به ترتيب با مصارف 10.7 و 10.3 ليتر در چرخه تركيبي؛ از گروه زامياد وانت نيسان Z24 انژكتوري با مصرف سوخت 15.3 ليتر و وانت نيسان Z24F انژكتوري با مصرف سوخت در چرخه تركيبي 17.1 ليتر؛ از گروه بهمن پاجرو با مصرف سوخت در چرخه تركيبي 13.2 ليتر، مزداي دو كابين انژكتوري و مزداي تك كابين انژكتوري با مصارف سوخت در چرخه تركيبي 11.1 و 10.7 ليتر و از گروه توليدي مرتبط موسو شش سيلندر با مصرف سوخت در چرخه تركيبي 16.2 ليتر شش خودرو ياد شده هستند. البته كليه مصارف خودروهاي ياد شده در 100 كيلومتر در نظر گرفته شده است.

بنا بر آماري كه از سوي شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت منتشر شده حدود 10 خودرو نيز در پايين‌ترين رتبه مصرف سوخت (G) قرار گرفتند.

همچنين تندر نود 1600 گروه ايران خودرو با مصرف سوخت در چرخه تركيبي 7.4 ليتر و تندر نود 1600 گروه پارس خودرو با مصرف سوخت در چرخه تركيبي 6.9 ليتر در 100 كيلومتر در گروه D قرار گرفتند. پرايد گروه سايپا نيز در مدل‌هاي مختلف در گروه‌هاي F و D قرار گرفت.

گفتني است، بنا بر اعلام موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران، توليد شش خودرو خارج از معيار سوخت در نظر گرفته شده در بهمن ماه متوقف نخواهد شد، ولي پس از تحليل آزمون‌هاي خودرو طبق استاندارد مصوب، خودروهايي كه نتوانند اين استانداردها را پاس كنند، از شماره‌گذاري آنها جلوگيري خواهد شد

فعلاً
 
بالا