تازه های فناوری نانو

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
از کیسه های زباله بدون بو استفاده کنید
کیسه های زباله هایی در ایران تولید شده اند که خاصیت ضد میکروب و ضد بو دارند و به راحتی در دسترس مردم قرار می گیرند.
حمید علیزاده کارشناس مهندسی شیمی در خصوص کیسه زباله های بدون بو گفت: این محصول کیسه زباله هایی که با استفاده از فن آوری نانو در آنها، استفاده کنندگان را از شر بوی زائد زباله خلاص می کند و بیش از پنجاه درصد در مصرف کیسه زباله صرفه جویی می شود از مزیت های این محصول این است که با استفاده از ذرات جلوی رشد میکروب ها و قارچ ها گرفته می شود و همچنین قابلیت وزن بالا (حدود پانزه کیلوگرم) را دارا می باشند و معمولا این کیسه ها تا 4 یا 5 روز بود نمی گیرند.


وی در پایان اظهار داشت: ایران اولین تولید کننده کیسه زباله ضد بو و ضد میکروبی است و این کیسه ها به دست مصرف کننده رسیده است.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
مركبات ارگانيك و سالم با نانو آنتي باكتريال

مركبات ارگانيك و سالم با نانو آنتي باكتريال

با تيمار كردن مركبات با نانو آنتي باكتريال مي توان محصولي ارگانيك و پربار داشت.
نانو آنتي باكتريال يكي از طرح هاي نوآورانه جشنواره فناوري نانو است.
با استفاده از اين نانو آنتي باكتريال گياهي كه توسط باكتري زانتوموناس تري آلوده شده را مي توان تيمار كرد اين باكتري مي تواند از طريق گرد وغبار و خاك و آب و حتي املاحي كه وارد گياه مي شود گياه را كه معمولا مركبات هستند آلوده كند در نمونه آزمايشگاهي مي توان مشاهده كرد كه با اين محصول تيمار شده مشكلي ندارد.


از ديگر مزيت هاي اين طرح اين است كه اين نانو آنتي باكتريال با باكتري هاي همزيست گياهي كاري ندارد و مي تواند در خانه و گلخانه از آن استفاده كرد چون ارگانيك است و حتي در صورت تماس با پوست انسان و يا استشمام آن زيان بار نيست.


مصرف اين نانو آنتي باكتريال را مي توان از دوره نهايي گياه شروع كرد و به صورت اسپري بر روي همه قسمت هاي گياه استفاده كرد.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
پيوندي ناگسستني نانو‌‌‌ مواد و زندگي روزمره
زندگي روزمره ما با تكنولوژي نانو مواد پيوند خورده و در دهه‌ي گذشته اين پيوند به نحوي بوده كه قابل جدايي نمي‌باشد.
امروزه با رشد ساخت مواد نانو در زندگي روزمره پيوند ناگسستني بين اين صنعت و زندگي بسته شد.
پس از يك دهه رشد صنايع مختلف و تكنولوژي‌هاي گوناگون، امروزه فناوري نانو به عنوان يك جزء جدانشدني ساير علوم بوده كه اثرات مختلفي بر زندگي روزانه‌ي ما دارد.


صنايع مختلفي مثل لباس، رنگ، غذا و سيستم‌هاي بسته‌بندي موادغذايي از جمله برخي از اين كاربردها بوده كه در صورت عدم استفاده از آنها زندگي ما مختل خواهد شد.


پژوهش‌هاي صورت گرفته نشان از وابستگي اقتصادي زيادي كه اين صنعت توليد كرده به طوري كه آمار كشور ايالات متحده خبر از چند 100 ميليون دلاري در اين كشور خبر دادند.


افزايش بهره‌وري و كاهش هزينه دو علت رشد سريع اين صنعت در زندگي روزمره‌ي ماست كه به اصطلاح ساختار و گسترش بي‌بديل اين صنعت گرديد.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
برداشت سلول‌های بنیادی عصبی از مغز موش‌ها با آهن‌ربا!

برداشت سلول‌های بنیادی عصبی از مغز موش‌ها با آهن‌ربا!

محققان دانشگاه آکسفورد در تجربه‌ای شبیه به شعبده‌بازی توانسته‌اند به درون مغز یک موش راه پیدا کرده و بدون آسیب به حیوان، سلولهای بنیادی عصبی آن را بیرون بکشند.


از آنجایی که این روش از نانوذراتی استفاده کرده که در حال حاضر برای کاربری در انسان تائید شده‌اند، امید است که برای استخراج سلولهای بنیادی عصبی در درمان بیماریهای انسان همچون پارکینسون، هانتینگتون و ام‌اس نیز مورد استفاده قرار بگیرد.


استخراج این سلولهای بنیادی عصبی از بیماران نیازمند می‌تواند از رد سیستم ایمنی جلوگیری کند اما برداشتن این سلولها آسان نیست. از این رو دانشمندان شیوه‌ای را ایجاد کرده‌اند که بطور ایمن این سلولها را که در حفره‌های مغزی موسوم به شکمچه‌های مغز قرار دارند، بیرون بکشند.


محققان نانوذرات مغناطیسی را با پادتنهایی پوشش دادند که به پروتئینهای موجود در سطح سلولهای بنیادی عصبی می‌چسبند. آنها سپس این نانوذرات را به شکمچه‌های جانبی مغز موش تزریق کردند. شش ساعت بعد پس از اتصال نانوذرات به سلولها، محققان از یک میدان مغناطیسی در اطراف سر موشها برای کنار هم قرار دادن سلولهای بنیادی استفاده کردند که سپس می‌توانستند آنها را با یک سرنگ از مغز بیرون بکشند.


این محققان پس از آزادسازی سلولهای بنیادی از نانوذرات دریافتند که می‌توانند آنها را در ظرف آزمایشگاهی پرورش دهند؛ به این معنی که سلولها در جریان این فرآیند آسیب ندیده بودند. این در حالیست که موشها چند ساعت پس از جراحی بدون هیچ اثر جانبی دوباره روی پای خود ایستادند.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
چهار روش جالبی كه نانو تکنولوژی پزشکی را متحول کرد
به این ایده ها توجه کنید: تصور کنید اگر پزشکان می‌توانستند، داروهای لازم برای بهبود بافت‌های سرطانی را مستقیم و بی‌واسطه به مراکز مربوطه برسانند درست مثل شلیک موشک‌های هوشمند، یا اگر سامانه‌ای وجود داشت که به وسیله آن هر زمان فشار خون‌تان بالا می‌رفت، پزشک‌تان مطلع می‌شدند، یا تومورها تغییر رنگ می‌دادند تا جراحان راحت‌تر آنها را تشخیص دهند. تمامی این‌ها به کمک فناوری نانو امکان‌پذیر خواهد بود. این فناوری در حال تغییر روش‌های رایج درمانی است به صورتی که هوشمندانه، سریع و با صرفه‌تر باشند.


نانو درمانی:
برای برخی از روش‌های درمانی نظیر شیمی درمانی، درمان درست مثل شلیک کردن به یک هدف کوچک توسط لوله یک توپ است. احتمال نابود کردن هدف بسیار بالاست، اما در عین حال آسیب وارده به قسمت‌های دیگر که لزوما هدف محسوب نمی‌شوند نیز به همان اندازه می‌باشد. همین مسئله در مورد شیمی درمانی هم صدق می‌کند. داروها بروی سلول‌های سرطانی موثراند، اما از سوی دیگر عوارض جانبی متعدد و بعضا خطرناکی نیز به دنبال دارند.


در اصل هدف از نانو درمانی تغییر دقت درمان از شکل دهانه توپ به اندازه سر یک دارت است، یعنی کارایی بالاتر، عوارض جانبی کمتر و دقت بیشتر. موسسه نانوتکنولوژی ملی در گزارشی اعلام کرده در حال انجام آزمایش بر روی گونه جدیدی از داروست که می‌تواند مواد سمی را مستقیما و بدون آسیب رساندن به سایر بافت‌ها به منطقه هدف برساند. همین تکنولوژی می‌تواند به تشخیص به موقع بیماری آلزایمر کمک کند.


این موج جدید تکنولوژیکی تنها محدود به روش‌های درمانی نبوده، بلکه به حیطه تشخیص بیماری‌ها هم وارد شده است. محققین در موسسه سرطان شناسی رازول، در حال تحقیق بر روی ذرات نانو هستند که می‌توانند در ترکیب با سلول‌های سرطانی آن‌ها را قابل تشخیص کرده و بدین صورت به جراحان در از بین بردن سریع‌تر و دقیق‌تر تومورها به شکل قابل توجهی کمک کنند. در واقع این ذرات با رنگ‌های خاصی ترکیب شده‌اند که در تماس با بافت سرطانی واکنش نشان داده، باعث تغییر رنگ آن‌ها می‌شوند.


چاپ سه بعدی:
این ابزار که بیشتر به عنوان یک افزودنی صنعتی شناخته می‌شود، توانایی ساخت هر چیزی و از هر ماده‌ای که شما تصور کنید را به صورت سه بعدی داراست. در حال حاضر با کمک این ابزار و به شکلی تجربی از موتور ماشین گرفته تا اسلحه گرم در حال ساخت است. اما به تازگی پای آن به قلمرو پزشکی نیز باز شده و به عنوان ابزاری ارزشمند در این حیطه جای خود را باز کرده است. ساخت، حمل و نقل و زمان صرف شده، سه عاملی هستند که باعث افزایش هزینه‌های درمانی شده و سبب می‌شوند گروهی از مصرف کنندگان دیگر قادر به استفاده از این خدمات نباشند. به عنوان مثال ساخت اعضاء مصنوعی را در نظر بگیرید. ساخت این اعضاء برای افرادی که دچار قطع عضو شده‌اند، فرآیندی است وقت گیر و پر هزینه. اما با استفاده از تکنولوژی چاپ سه بعدی کل مراحل ساخت، از طراحی گرفته تا پایان ساخت در زمان اندک و با صرف هزینه کم به پایان می‌رسد و این یعنی جلوگیری از افزایش هزینه‌های درمانی و در نتیجه بهره گیری درصد بیشتری از جامعه از این خدمات..




نانو سیم‌ها:
معاینه سالانه توسط پزشک عمومی کاری‌ست وقت گیرو خسته کننده. از این رو بسیاری آن را به تعویق می‌اندازند. همین امر باعث افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا در میان مردم شده است. مؤسسه تکنولوژی جرجیا درصدد است این وضعیت را تغییر دهد. پس به سراغ فناوری نانو رفته تا این مشکل را حل کند. پروژه آن‌ها بر مبنای سیم‌هایی از جنس ذرات نانو است که عمیقا در بدن فرد کار گذاشته می‌شوند و قادرند تغییرات فشار خون فرد را بررسی و در صورت بالا بودن هشدارهای لازم را به خود بیمار و یا دکتر او بدهند. این سیستم به ویژه هنگامی که فرد در خارج از کشور به سر می‌برد کارآمد است. تولید کنندگان علاقه‌مند هستند که این اطلاعات را در موارد لزوم به اطلاع بستگان شخص برسانند تا آن‌ها بتوانند با نزدیک‌ترین دکتر تماس گرفته وضعیت را شرح دهند. در روش‌های فعلی برای اندازه گیری فشار، دستگاه باید به دست بیمار وصل شود ولی با استفاده از این نانو سیم‌ها، بررسی دقیق و لحظه‌ای از وضعیت فرد صورت می‌گیرد. هم‌چنین این سیم‌ها قادرند سیگنال‌هایی ارسال کنند که وضعیت عروق و قلب را نشان می‌‌دهد. ارسال این سیگنال‌ها مخصوصا در زمان ایست قلبی بسیار مهم است.


مکمل‌های پزشکی:
کنترل عفونت دیگر ویژگی است که استفاده از نانو تکنولوژی در آن مؤثر است. آن‌ها در ساخت روپوش‌های آزمایشگاهی که از نانو سیلیکون‌ها ساخته شده و ذرات ریز میکروسکوپی را دفع می‌کنند نیز کاربرد دارند. این سیلیکون‌ها به ایجاد یک رویه خاص در سطح لباس کمک می‌کنند که 99.99 درصد ذرات خارجی و باکتری‌های موجود و خطرناک که در خون و یا ترشحات بدن بیماران وجود داشته و باعث آلودگی کادر درمانی می‌شوند را دفع می‌کند. و البته حفاظت از این افراد تنها خاصیت این الیاف نیست علاوه بر این آن‌ها از انتشار عوامل بیماری‌زا به سایر بیماران نیز جلوگیری می‌کنند.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
تولید آسپرین نانومقیاس با قابلیت غلبه بر «مقاومت آسپرینی»

تولید آسپرین نانومقیاس با قابلیت غلبه بر «مقاومت آسپرینی»

محققان چینی موفق به تولید نوع جدیدی از آسپرین نانومقیاس شدند که بر روی کسانی که در برابر آسپرین مقاومت دارند نیز اثرگذار است.


آسپرین یکی از داروهای شناخته شده برای جلوگیری از حملات قلبی است، اما این دارو روی دسته‌ای از مردم جهان اثر ندارد که به آن «مقاومت آسپرینی» گفته می‌شود.


«شیکی پنگ»، «مینگ ژوا» و همکارانش در این پروژه نشان دادند آسپرین خطرات گرفتگی رگ‌ها را کاهش می‌دهد، این کار با ممانعت از تجمع سلول‌های خونی موسوم به پلاکت اتفاق می افتد. معمولا تجمع پلاکت‌ها منجر به لخته شدن خون می‌شود. برخی معتقدند که آسپرین روی میلیون‌ها نفر تاثیرگذار نیست، بنابراین برای درمان این افراد باید از روش‌های دیگر که معمولا پرهزینه و دارای عوارض جانبی است، استفاده کرد. برای حل این مشکل محققان تلاش کرده‌اند تا آسپرین را با دیگر داروها ترکیب کنند. اما به نظر می‌رسد که این راهبرد هم با مشکلاتی همراه است. این گروه تحقیقاتی تصمیم گرفتند تا آسپرین را به نحوی اصلاح کنند تا روی همه مردم اثربخش باشد.


این گروه آسپرین را به اجزای پروتئینی پیوند زدند تا با استفاده از این پروتئین آسپرین به نقطه‌ای که خون لخته شده، برود. محققان این راهبرد را روی موش آزمایش کرده و در حال حاضر در حال تست بر روی انسان هستند. نتایج این آزمایشات نشان می‌دهد که آسپرین دقیقا به نقطه‌ای که خون لخته شده، برده می‌شود. در واقع پروتئین، آسپرین را حمل کرده و به محل لخته شدن می‌برد و در نهایت آسپرین را در محل لخته شدن رهاسازی می‌کند.


با این کار دانشمندان موفق به ساخت نوع جدید آسپرین شدند که می‌تواند بر مقاومت آسپرینی بدن غلبه کند. این نوع آسپرین می‌تواند به میلیون‌ها نفر در سراسر جهان کمک کند تا از گزند حملات قلبی در امان باشند.


این گروه تحقیقاتی نتایج این دستاورد جدید خود را در نشریه ACS Nano به چاپ رساندند.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
پنج نانو داروی دامی در لرستان تولید شد


مدیرکل دامپزشکی استان لرستان از تولید پنج نانو داروی دامی در این استان خبر داد.
جواد گودرزی گفت: با اقدامات صورت گرفته در کارخانجات دارویی استان پنج نانو داروی دامی در لرستان تولید شده است.


وی با بیان اینکه اداره کل دامپزشکی لرستان آمادگی کامل حمایت از تولید کنندگان این نوع داروهای دامی در سطح استان را دارد عنوان کرد: تولید این محصولات دامی در راستای کاهش استفاده از داروهای شیمایی و کاهش اثرات مخرب این نوع از داروها در سطح دامهای استان صورت می گیرد.


مدیر کل دامپزشکی استان لرستان تصریح کرد: امیداورایم با تولید این گونه نانو داروهای دامی بی ضرر شاهد کاهش ورود داروهای شیمایی به بازار استان باشیم.


گودرزی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت تولید مواد پروتئینی به صورت ارگانیک در لرستان تاکید کرد و گفت: این اداره کل آمادگی دارد که از کسانی که اقدام به تولید مرغ و سایر فرآورده های بدون آنتی بیوتیک و ارگانیک می کنند حمایت کند.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
شیوه جدید تشخیص نارسایی کلیه با کالبدشکافی نانو سیلیکونی

شیوه جدید تشخیص نارسایی کلیه با کالبدشکافی نانو سیلیکونی

شیوه جدید دانشمندان دانشگاه پرینستون و دانشگاه میشیگان از رایانه و نه تیغ جراحی برای جداسازی و شناسایی ژن‌های مشتق‌شده از انواع خاص سلولی بهره می‌گیرد.


درک چگونگی عملکرد ژن‌ها در بافت‌های خاص برای مقابله با بیماری‌های انسانی از قبیل بیماری‌های قلبی، نارسایی کلیه و سرطان حیاتی است. با این حال ایزوله‌کردن انواع سلول‌ها در این نوع مطالعه برای اکثر بافت‌ها غیرممکن است.


این شیوه که "کالبدشکافی نانوسیلیکونی" نام گرفته، مطالعه نظام‌مند ژن‌های دخیل در بیماری‌ها را ممکن می‌کند.
تیم تحقیقاتی از این روش برای شناسایی موفقیت‌آمیز ژن‌های بیان‌شده در سلول‌های موسوم به podocytes که در بیمای‌های کلیوی عملکرد نادرستی دارند، استفاده کرد.
محققان نشان دادند الگوهای خاصی از فعالیت این ژن‌ها با شدت نارسایی کلیه در بیماران هم‌بسته بود.
این مدل رایانه‌محور به طور قابل‌توجهی دقیق‌تر از مدل‌های آزمایشی بر روی موش‌ها و شناسایی ژن‌های podocytes بود.
با استفاده از این تکنیک، محققان هم‌اکنون می‌توانند ژن‌های خاص بخشی از یک بافت کلی مانند بخش بیوپسی کلیه را با هدف علائم ویژه مرتبط با انواع خاصی از سلول بررسی کنند.
با ارزیابی الگوهای بیان ژن تحت شرایط مختلف در این سلول‌ها، یک رایانه می‌تواند از تکنیک‌های یادگیری-ماشین برای تعیین نوع سلول‌های حاضر استفاده کند.
این سیستم سپس تشخیص می‌دهد چه ژن‌هایی در نوعی از سلول مطلوب بیان شده‌اند.
این اطلاعات برای تعریف‌کردن بیومارکرهای بیماری و انتخاب اهداف دارویی بالقوه ارزشمند است.
با اعمال شیوه جدید به نمونه‌های بیوپسی کلیه، محققان دست کم 136 ژن بیان‌شده را در podocytes کشف کردند. دو مورد از این ژن‌ها می‌توانستند عامل بیماری باشد.
نویسندگان این مقاله همچنین نشان دادند کالبدشکافی نانو سیلیکونی را می‌توان برای استفاده در سلول‌ها به جز سلول‌های کلیه به کار برد؛ بنابراین شیوه جدید برای مطالعه طیفی از بیماری‌ها ارآمد است.
این تکنیک محاسباتی بسیار دقیق‌تر از روش معمولی است که شامل ایزوله‌کردن انواع خاص سلول در موش‌هاست.
دقت شیوه ارائه‌شده 65 درصد در مقابل 23 درصد برای شیوه موش گزارش شده است.
جزئیات این مطالعه در مجله Genome Research منتشر شد.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
جهش 51 پله‌ای ایران در تولید علم نانو
دکتر سرکار، دبیر ستاد فناوری نانو با اشاره به دهمین سال تشکیل ستاد فناوری نانو گفت:‌ این ستاد برای سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و حمایت از فناوری‌های نانو در سراسر کشور شکل گرفت.
وی گفت: در نظر داریم که بر اساس چشم‌اندازهای موجود در این حوزه بین 15 کشور برتر جهان قرار گیریم. در حال حاضر بیش از 170 نهاد و شرکت در حوزه فناوری نانو فعالیت می‌کنند.


وی مهمترین فعالیت ستاد نانو را در زمینه ترویج این فناوری برشمرد و گفت: تربیت نیروی انسانی هدفمند نیز از دیگر فعالیتهای ستاد نانو به شمار می‌رود.
سرکار تصریح کرد: در صورتی که یک هزارم سرمایه‌گذاری که در استخراج معادن انجام می‌گیرد را خرج مغزها کنیم قطعا نیروی انسانی توانمندی را شاهد خواهیم بود.


وی در ادامه با بیان این که در حال حاضر 30 دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد در حوزه نانو فعالیت دارند، گفت: همچنین 15 دانشگاه در دوره دکتری در این حوزه فعال هستند و 15 هزار متخصص از سطوح کارشناسی ارشد به بالا در حوزه فناوری نانو داریم.


سرکار با بیان اینکه در سال 2008 از نظر تولید مقاله رتبه پنجاه و نهم دنیا و ششم کشورهای اسلامی را دارا بودیم، تصریح کرد: در حال حاضر رتبه تولید مقاله ما در میان کشورهای اسلامی به جایگاه اول رسیده است و همچنین در میان سایر کشورهای دنیا نیز رتبه هشتم تولید مقاله را در حوزه نانو دارا هستیم و تاکید داریم که توسعه تکنولوژی بدون بنیه‌ی علمی خوب، ممکن نخواهد بود.


وی با تاکید بر تبدیل طرح‌های فناوری نانو به محصولات کاربردی تصریح کرد: اگر امروز صنایع ما به فناوری نانو توجه نداشته باشد رقابت‌پذیری و بازار دنیا را از دست خواهند داد و همچنین در بحث تجاری سازی محصولات در صورتی که امروز اقدامی صورت نگیرد همه زحمات ما در آینده به بن‌بست خواهد خورد.


سرکار تاکید کرد: امروز باید بازرگانانی تربیت کنیم که با ادبیات تجاری سازی فناوری پیشرفته آشنا باشند و در صورتی که محصولات های‌تک ما در دنیا بازار داشته باشد محصولات معمولی نیز بازار خود را خواهد داشت.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به توجه به حوزه دانش‌آموزی در بحث فناوری نانو گفت: امسال 20 هزار نفر در المپیاد دانش‌آموزی ما شرکت داشتند.


ششمین نمایشگاه فناوری نانو که در حال برگزاری است تا هفدهم مهر ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران ادامه خواهد داشت.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
تولید نانوباتری هوشمند قابل حمل

تولید نانوباتری هوشمند قابل حمل

یکی از شرکت‌های تولیدکننده باتری در جهان، موفق به تولید نانوباتری هوشمند قابل حمل چمدانی شده که برای رفع مشکل دشارژ شدن باتری‌ خودروها بسیار مناسب است.


شرکت «mPhase Technologies» با استفاده از فناوری‌نانو محصولات مختلفی را تولید و روانه بازار کرده است. این شرکت اخیرا فناوری موسوم به سطوح هوشمند را به‌ دست آورده و با استفاده از آن باتری‌ قابل حمل تولید کرده است. این محصول به دلیل خلاقیت در طراحی موفق به دریافت جایزه‌ای نیز شده‌ است.


این شرکت اعلام کرده است که قصد دارد در نمایشگاه SEMA 2013 امتیاز فروش و توزیع محصول جدید خود موسوم به Jump! را در داخل و خارج از آمریکا به توزیع‌کنندگان (خرده فروش و فروشندگان الکترونیکی) اعطا کند.


شرکت‌ها و سازمان‌های فعال در عرصه توزیع باتری می‌توانند در این نمایشگاه امتیاز توزیع این محصول را به‌ دست آورند. این محصول در ابعاد بسیار کوچک، در حد یک جعبه دستکش است. از آنجایی که بیش از 60 هزار بازدیدکننده و خریدار داخلی و خارجی از نمایشگاه SEMA بازدید می‌کنند، فرصت مناسبی برای این شرکت فراهم می‌شود تا بستر مناسب برای توزیع این محصول را فراهم کند.


Jump! محصولی است که طراحی آن در قالب قرارداد همکاری میان این شرکت و شرکت پورشه دیزاین استودیو (Porsche Design Studios) انجام شده‌ است. با توجه به این که بیش از 250 میلیون خودرو فقط در آمریکا وجود دارد؛ بنابراین، این محصول قادر خواهد بود تا بازار خوبی در داخل و خارج از آمریکا داشته باشد.


«رون دوراندو» از مدیران این شرکت می‌گوید: در نمایشگاه SEMA 2013 یک فرصت بسیار عالی برای ما فراهم می‌شود تا محصول خود را به نمایش بگذاریم؛ با این کار کانال‌هایی برای توزیع این محصول در آمریکا و خارج از آمریکا ایجاد می‌شود. Jump! محصول بسیار ایده‌آلی برای مصرف‌کننده است؛ حمل آن ساده بوده و به راحتی می‌توان از آن استفاده کرد. Jump! محصولی قابل حمل بوده که برای رهایی از مشکل خرابی باتری‌های فرسوده بسیار مناسب است، با این محصول در هرکجا که دچار خرابی باتری شوید، می‌توانید از آن کمک بگیرید.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
تولید انبوه نانولوله‌های کربنی با استفاده از رنگ‌پاش

پژوهشگران دانشگاه کارولینای شمالی روشی ارائه کردند که با استفاده از آن می‌توان نانولوله‌های کربنی را به تولید انبوه رساند.


این گروه از رنگ‌پاش برای تولید این نانوساختارها با قطر مختلف استفاده کردند. این روش جدید برای تولید انبوه نانولوله‌های کربنی پوشش‌دار نیز مناسب است.


«آناتولی ملنکو» می‌گوید: استفاده از رنگ‌پاش یک روش‌ جالب برای تولید انبوه نانوساختارها است. معمولا برای تولید نانوذرات از کاتالیست‌های نیکل استفاده می‌شود، ما در این پروژه از رنگ‌پاش برای اسپری کردن این نانوذرات روی زیرلایه استفاده کردیم؛ با این کار نانوذرات روی سطح زیرلایه پخش می‌شوند و در نهایت نانولوله‌ها روی این نانوذرات رشد می‌کنند. رنگ‌پاش موجب می‌شود تا ذرات کاتالیست به صورت یکنواخت روی سطح وسیعی از زیرلایه قرار بگیرند؛ مزیت دیگر این روش آن است که می‌توان در مدت زمان بسیار کوتاهی در دمای اتاق مساحت بالایی را پوشش‌دهی کرد.


بعد از پوشش‌دهی زیرلایه با رنگ‌پاش، این گروه تحقیقاتی یک لایه پودر سیلیکون را روی آن اسپری کرده و در نهایت زیرلایه را در اتمسفری حاوی استیلن و گاز آمونیاک در دمای 600 درجه سانتی‌گراد قرار می‌دهند. با این کار نانوفیبرهای کربنی روی نانوذرات نیکل رشد کرده و محصولی خالص حاوی پوشش سیلیکونی ایجاد می‌شود. این محصول به صورت جنگلی از نانوفیبرهاست که به صورت عمودی روی زیرلایه رشد کرده است. این گروه تحقیقاتی این روش را روی زیرلایه‌های آلومینیوم، مس و تیتانیوم آزمایش کردند.


«مهمت ساراک» از محققان این پروژه می‌گوید: رشد نانوفیبرهای کربنی روی زیرلایه منجر به محصولی رسانا می‌شود که از آن می‌توان در حوزه‌های مختلف استفاده کرد.


رشد نانولوله‌ها از طریق رسوب شیمیایی از فاز بخار تقویت شده با پلاسما (PECVD) انجام می‌شود که قبل از آن نانوذرات نیکل روی زیرلایه‌هایی از جنس سیلیسیم، آلومینیوم، مس و تیتانیوم قرار داده می‌شود. توزیع و مورفولوژی محصول نهایی را می‌توان با کنترل پارامترهای رنگ‌پاش تعیین کرد، در واقع نحوه توزیع نانوذرات کاتالیستی تاثیر زیادی روی محصول نهایی دارد. در صورت افزودن میکروذرات سیلیس به راکتور، محصول نهایی با سیلیس پوشش‌دهی می‌شود که این کار موجب افزایش استحکام مکانیکی نانوفیبرهای کربنی می‌شود. از این روش می‌توان برای تولید مواد تشکیل دهنده باتری‌های یون لیتیم استفاده کرد.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
افزایش کنترل عبور دی‌ان‌ای از نانوحفره با آنتن‌پلاسمونیک

پژوهشگران دانشگاه صنعتی دلفت مدت‌هاست که به دنبال ساخت دستگاه توالی‌سنج دی‌ان‌ای با استفاده از نانوحفره هستند. اخیرا این گروه از آنتن پلاسمونیک برای افزایش کنترل روی عبور دی‌ان‌ای
از این نانوحفره‌ها استفاده کرده‌اند.


نانوحفره‌ها ابزار بسیار مناسبی برای مطالعه DNA‌ها هستند، با عبور یک رشته DNA از میان نانوحفره می‌توان کدهای ژنتیکی آنها را مطالعه کرد. پژوهشگران هلندی دانشگاه صنعتی دلفت قصد دارند این فناوری را با پلاسمونیک پیوند زده تا توانمندی آن افزایش یابد. با استفاده از یک آنتن نوری کوچک می‌توان نور را با دقت بالا روی نانوحفره متمرکز کرد. محققان امیدوارند تا از این سیستم برای کنترل دقیق عبور DNA و مطالعه آن استفاده کنند.


هزینه تولید ابزاری برای مطالعه ژنوم انسان در سال‌های اخیر به شدت کاهش یافته است، با این حال هنوز این ابزار برای استفاده بسیار گرانقیمت است. نانوحفره‌های سیلیکونی گزینه مناسبی برای تولید نسل جدید توالی‌سنج DNA هستند. یک دهه قبل، پژوهشگران دانشگاه دلفت و هاروارد به صورت مشترک کار روی این پروژه را آغاز کردند.


در حال حاضر این گروه تحقیقاتی با همکاری پژوهشگرانی از دانشگاه ایلینویز قصد دارند تا این فناوری را یک گام دیگر به جلو ببرند. برای این کار آنها نانوحفره را با یک نانوآنتن نوری پلاسمونیک ترکیب کردند تا بتوانند نور را با شدت بالا روی یک نقطه بسیار کوچک متمرکز کنند با این کار یک نقطه داغ روی نانوحفره ایجاد می‌شود. در نهایت این کار موجب به دام انداختن و مطالعه ساختار DNA می‌شود.


این پروژه با حمایت مالی موسسه ملی سلامت آمریکا انجام شده است، برای این پروژه 2.47 میلیون دلار سرمایه‌گذاری انجام شده است. این پروژه بخشی از یک پژوهش کلان با بودجه 17 میلیون دلار است.


«سیز دکر»، مدیر این پروژه می‌گوید: شناسایی جفت‌بازهای DNA با فناوری‌های فعلی بسیار گرانقیمت هستند، برای این کار باید DNA برچسب خورده و تنها رشته‌های کوتاه DNA قابل مطالعه خواهند بود برای مثال تنها رشته‌ای با چند صد جفت باز قابل مطالعه است. اما با استفاده از نانوحفره می‌توان رشته‌های بلندتر DNA را با یک فرآیند تک مرحله‌ای مطالعه کرد. با قراردادن آنتن پلاسمونیک در کنار نانوحفره ما امیدواریم یک سیستم شناساگر حساس را با نانوحفره ادغام کنیم.


«ماگنوس جانسون» از محققان این پروژه می‌گوید: این آنتن پلاسمونیک در کنار نانوحفره می‌تواند موجب افزایش روشنایی در اطراف نانوحفره شود این امر کنترل روی عبور DNA از نانوحفره را افزایش می‌دهد.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
توليد انبوه "نانو" فيلم هاي ذره اي براي اولين بار

کارشناسان يک شرکت "دانش بنيان" ايراني با همکاري تعدادي از پژوهشگران خارجي موفق به توليد فيلم هاي نانو ذره اي جهت کاربردهاي گوناگون توليد کردند.
يک "شرکت دانش بنيان" ايراني موفق به توليد انبوه فيلم هاي "نانو" ذره اي شد.


شرکت سيما نانوتک با همکاري شرکت خوجيموري كوگيو موفق به توليد انبوه فيلم هاي نانو ذره اي شده است.


اين فيلم ها که از طريق فرآيندي خاص توليد شده اند براي "ابزار آلات الکترونيکي" بسيار مناسب مي باشند.


"تکنولوژي" جديدي که اين شرکت آنرا به نام خود ثبت کرده "SANTE" ناميده و از آن براي حفاظ هاي "الکترومغناطيسي" بسيار کاربرد دارد.


هزينه بسيار پايين از ديگر ويژگي هاي اين فناوري است که با ارائه ي آن به بازار مي توان منتظر نسل جديدي از محافظ هاي الکترومغناطيسي،‌گرم کننده هاي شفاف، نمايشگر هاي لمسي و OLED ها بود.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
ساخت نازک ترین شیشه دنیا

باریکترین شیشه جهان توسط محققان نانو ساخته شد.
دانشمندان دانشگاه کرنل با ساخت نازک ترین شیشه جهان به قطر 1 اتم اسم خود را در کتاب رکوردهای دنیا (گینس) ثبت کرده که عملا ساختاری بسیار زیبا از تک اتمهای سیلیکونی دارد.


محققان این شیشه ها را به کمک ساختار نانوذرات سیلیکونی تشکیل داده و به کمک میکروسکوپ های الکترونی اقدام به تصویربرداری از آنها کردند.


توقف لرزش مکانی اتم های شیشه تا میزان میلیون میلیون بار متر از دیگر اقدامات این گروه بوده تا بتوانند این اتم ها را در کنار یکدیگر نگه دارند.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
دارورسانی به سلول‌های سرطان پروستات با نانوقفس‌ها

دارورسانی به سلول‌های سرطان پروستات با نانوقفس‌ها

محققان دانشگاه مک‌گیل کانادا موفق به طراحی نانوقفس‌های مبتنی بر رشته‌های دی‌ان‌ای شدند که از آن می‌توان برای رهایش هوشمند دارو استفاده کرد.


در حال حاضر این گروه تحقیقاتی در حال مطالعه اثربخشی این نانوقفسه‌های مبتنی بر دی‌ان‌ای روی سرطان پروستات در حیوانات هستند تا در صورت موفقیت، تجاری‌سازی این سیستم دارویی را پیگیری کنند. نتایج این پروژه می‌تواند منجر به تولید داروهای جدید شود.


«هانادی اسلیمان» از محققان این پروژه می‌گوید: این پروژه برای توسعه سیستم‌های رهایش دارویی بسیار مهم است، از سوی دیگر این پروژه از نظر فناوری‌ نانو و زیست‌شناسی نیز حائز اهمیت است.


رشته‌های دی‌ان‌ای ترکیباتی هستند که اطلاعات وراثتی را با خود حمل کرده و در بدن تمام موجودات زنده وجود دارند. از این رشته‌ها می‌توان برای ایجاد ساختارهای نانومقیاس استفاده کرد. در این پژوهش محققان کانادایی اولین ساختار مکعبی از جنس رشته‌های کوتاه دی‌ان‌ای را تولید کردند.


این گروه تحقیقاتی سطح این ساختار را با مولکول‌های لیپید مانند اصلاح کردند. این مولکول‌ها، همانند انگشتان دو دست در هنگام دست دادن، در هم فرو رفته موجب اتصال دو ساختار مکعبی به یکدیگر می‌شوند. این موضوع همانند تا خوردن پروتئین‌ها برای رسیدن به ساختاری ویژه است. به این ترتیب ساختارهای مکعبی قادر خواهند بود تا مولکول‌های دارو را درون خود نگه‌ دارند. با این روش می‌توان نانوساختارهای متعددی برای حمل و رهاسازی دارو طراحی کرد.


این گروه تحقیقاتی برای نشان دادن اثربخشی نانوساختار تولید شده، درون آن را با نانوذرات طلا پر کردند. نکته جالب توجه در این پروژه آن است که محققان برای اولین بار موفق به طراحی نانوساختاری بسیار کوچک با کمک رشته‌های دی‌ان‌ای شدند تا از آن برای رهاسازی دارو استفاده کنند.


نانوساختارهای دی‌ان‌ای مزیت زیادی نسبت به مواد سنتزی دارد، برای مثال طراحی ساختار با دی‌ان‌ای دقت بسیار بالایی دارد، همچنین این ساختارها را می‌توان با ابعاد و اشکال دلخواه طراحی کرد. نانوقفسه‌های دی‌ان‌ای قادرند در حضور یک رشته اسید نوکلئیک ویژه دارو را رهاسازی کنند. پژوهشگران امیدوارند که این نانوساختارها به زودی بتوانند به عنوان حامل داروی ضد سرطان مورد استفاده قرار گیرند.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
ساخت ماسک تنفسی با قابلیت جذب ریزگردها در کشور
محققان کشورمان موفق به ساخت یک ماسک تنفسی ارتقا یافته نانوالیافی شدند که به گفته آنها قابلیت جذب بیش از 99 درصد ذرات میکرونی را دارد.


دکتر رضا فریدی مجیدی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مجری طرح گفت: ماسک‌های معمولی که درحال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرند ‌از قدرت جذب حدودا 55 درصدی برخوردارند در حالی که ماسک تنفسی ارتقا یافته نانو الیاف از قدرت جذب بیش از 99 درصد ذرات بالای 300 نانومتر برخوردار است.


وی خاطرنشان کرد: در فرآیند تولید این نوع ماسک‌ها ابتدا لایه نانو الیاف بر روی لایه میانی ماسک ایجاد شده که پس از فرآیند پایدارسازی به لایه‌های دیگر ماسک دوخته می‌شود.


اتصال شبکه‌ای لایه نانو الیاف و سایر لایه‌های ماسک، مانع حرکت لایه‌ها شده و نفوذ‌پذیری ماسک را به مقدار بسیار جزیی کاهش می‌دهد.


فریدی اضافه کرد: ماسک‌های اصلاح شده با نانوالیاف 99.02 درصد کارایی با ذرات 0.3 میکرومتر گرد و غبار برخوردار است این درحالی است که ماسک‌های معمولی داری کارایی 43.9 درصد هستند.


وی اضافه کرد:‌ همچنین ماسک‌های اصلاح شده با نانو الیاف از 94.5 درصد کارایی با ذرات 3 نانومتر گرد و غبار برخوردار در حالی که ماسک‌های معمولی در این زمینه از کارایی 28.9 درصد برخوردارند.


وی با بیان اینکه ماسک تنفسی اصلاح شده با نانو الیاف برای جذب ریزگردها و عوامل بیماری‌زا موثر است درخصوص دیگر مزایای این ماسک‌ها نیز گفت:‌ فیلتراسیون کامل ریزگردها بدون افزایش قابل توجه افت فشار، جلوگیری از نفوذ میکروب و ویروس و افزایش زمان فیلتراسیون و عمر ماسک از جمله مزایای این ماسک به شمار می‌رود.


به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، ماسک‌های اصلاح شده با نانوالیاف با توجه به کیفیت بالایی که دارند برای عموم مردم، پزشکان و افرادی که نسبت به آلودگی محیط حساسیت بالا دارند قابل استفاده است.


وی ادامه داد: همچنین با استفاده از فناوری پوشش دهی نانو الیاف در ماسک‌های تنفسی و پزشکی کارایی این نوع ماسک‌ها در مقایسه با انواع تجاری آن به صورت قابل ملاحظه‌ای بهبود می‌یابد.


وی با بیان اینکه این نوع از ماسک‌ها برای افرادی که نسبت به ریزگردها و آلاینده‌های محیطی حساسیت دارند مناسب است، درباره دیگر کاربردهای این نوع از ماسک‌ها گفت: همچنین این نوع از ماسک‌ها برای استفاده در بیمارستان‌ها و اتاق‌های عمل جهت جلوگیری از انتقال عوامل بیماری‌زا مناسب می‌باشد.


به گفته فریدی، این نوع از ماسک‌ها درمحیط‌های عمومی و شهری نیز قابل استفاده است.


وی در خاتمه با بیان اینکه نمونه‌های اولیه این ماسک تهیه شده است اظهار امیدواری کرد که تا یک سال آینده بتوان این نمونه ماسک را تجاری سازی کرد.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
ساخت پتوی عایق صنعتی با قابلیت تحمل دمای 800 درجه سانتی گراد


پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس موفق به ساخت بلنک (پتوی عایق) آئروژل با استفاده از فناوری نانوشدند که با مقاومت حرارتی بالا در صنایع هوافضا، پتروشیمی و ... کاربرد دارد.
افزایش خاصیت عایق حرارت با کاهش هدایت حرارتی، کاهش ضخامت پتوی مصرفی نسبت به نمونه‌های رایج و در نتیجه کاهش وزن، کاربرد در هوافضا و صنایع نظامی، کارخانجات صنعتی، خطوط لوله در زیر دریا، کفش و لباس غیره از جمله ویژگی‌ها و کاربردهای این پتوی عایق است.
حسین گیلانی، دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد نانو فناوری دانشگاه تربیت مدرس و یکی از اعضای گروه تحقیقاتی ساخت این محصول با بیان اینکه امروزه استفاده از عایق‌های حرارتی و جلوگیری از هدر رفت انرژی یکی از مباحث مطرح در جهان است، تصریح کرد‌: برای عایق‌کاری مخازن، لوله‌ها، کوره‌ها و ... استفاده از بلنکت‌های گرمایی مانند پشم شیشه و یا پشم سنگ بسیار مرسوم است.
وی افزود: براین اساس در این طرح با استفاده از آئروژل که به خاطر چگالی بسیار کم و درصد تخلخل‌های نانومتری زیاد از هدایت گرمایی پایینی برخوردار است، سعی در بهبود خواص گرمایی بلنکت‌های مرسوم شده است.
گیلانی با بیان اینکه کاهش چشم‌گیر هدایت حرارتی محصول نهایی با افزودن آئروژل سیلیکا به بلنکت‌های مرسوم در بازار از جمله مزیت‌های این طرح است، تصریح کرد‌: همچنین این پتو در صنایع پتروشیمی و سایر صنایع که نیاز به استفاده از عایق در دماهای کاری متفاوت دارند، بسیار کاربرد خواهد داشت.
وی در ادامه با بیان اینکه تولید این محصول با تکیه بر منابع داخلی کاملا میسر است، افزود: در ساخت این محصول از مقدار ماده کمتری استفاده می‌شود که در کاهش وزن و آلودگی محیط زیست موثر است.
گیلانی همچنین درخصوص کاربردهای این طرح نیز گفت: این محصول در صنایع هوافضا و صنایع نظامی، صنایع پتروشیمی و سایر کارخانجات صنعتی (عایق‌کاری مخازن، لوله‌ها، کوره‌ها و ...)، خطوط لوله در زیر دریا (خطوط لوله نفت و گاز)، ساختمان (عایق‌سازی کف، دیوارها، سقف، تاسیسات ساختمان مانند لوله‌های گرمایشی و ..) کاربرد دارد.
به گفته این دانش‌آموخته رشته نانو فناوری دانشگاه تربیت مدرس، نمونه اولیه این طرح تهیه شده و آماده است که با حمایت بخش صنعت، تجاری سازی شود.






 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
[h=1] ساخت پتوی عایق صنعتی با قابلیت تحمل دمای 800 درجه سانتی گراد
پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس موفق به ساخت بلنک (پتوی عایق) آئروژل با استفاده از فناوری نانوشدند که با مقاومت حرارتی بالا در صنایع هوافضا، پتروشیمی و ... کاربرد دارد.[/h]


افزایش خاصیت عایق حرارت با کاهش هدایت حرارتی، کاهش ضخامت پتوی مصرفی نسبت به نمونه‌های رایج و در نتیجه کاهش وزن، کاربرد در هوافضا و صنایع نظامی، کارخانجات صنعتی، خطوط لوله در زیر دریا، کفش و لباس غیره از جمله ویژگی‌ها و کاربردهای این پتوی عایق است.
حسین گیلانی، دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد نانو فناوری دانشگاه تربیت مدرس و یکی از اعضای گروه تحقیقاتی ساخت این محصول با بیان اینکه امروزه استفاده از عایق‌های حرارتی و جلوگیری از هدر رفت انرژی یکی از مباحث مطرح در جهان است، تصریح کرد‌: برای عایق‌کاری مخازن، لوله‌ها، کوره‌ها و ... استفاده از بلنکت‌های گرمایی مانند پشم شیشه و یا پشم سنگ بسیار مرسوم است.
وی افزود: براین اساس در این طرح با استفاده از آئروژل که به خاطر چگالی بسیار کم و درصد تخلخل‌های نانومتری زیاد از هدایت گرمایی پایینی برخوردار است، سعی در بهبود خواص گرمایی بلنکت‌های مرسوم شده است.
گیلانی با بیان اینکه کاهش چشم‌گیر هدایت حرارتی محصول نهایی با افزودن آئروژل سیلیکا به بلنکت‌های مرسوم در بازار از جمله مزیت‌های این طرح است، تصریح کرد‌: همچنین این پتو در صنایع پتروشیمی و سایر صنایع که نیاز به استفاده از عایق در دماهای کاری متفاوت دارند، بسیار کاربرد خواهد داشت.
وی در ادامه با بیان اینکه تولید این محصول با تکیه بر منابع داخلی کاملا میسر است، افزود: در ساخت این محصول از مقدار ماده کمتری استفاده می‌شود که در کاهش وزن و آلودگی محیط زیست موثر است.
گیلانی همچنین درخصوص کاربردهای این طرح نیز گفت: این محصول در صنایع هوافضا و صنایع نظامی، صنایع پتروشیمی و سایر کارخانجات صنعتی (عایق‌کاری مخازن، لوله‌ها، کوره‌ها و ...)، خطوط لوله در زیر دریا (خطوط لوله نفت و گاز)، ساختمان (عایق‌سازی کف، دیوارها، سقف، تاسیسات ساختمان مانند لوله‌های گرمایشی و ..) کاربرد دارد.
به گفته این دانش‌آموخته رشته نانو فناوری دانشگاه تربیت مدرس، نمونه اولیه این طرح تهیه شده و آماده است که با حمایت بخش صنعت، تجاری سازی شود.






 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
ساخت پتوی عایق صنعتی با قابلیت تحمل دمای 800 درجه سانتی گراد
پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس موفق به ساخت بلنک (پتوی عایق) آئروژل با استفاده از فناوری نانو شدند که با مقاومت حرارتی بالا در صنایع هوافضا، پتروشیمی و ... کاربرد دارد.


افزایش خاصیت عایق حرارت با کاهش هدایت حرارتی، کاهش ضخامت پتوی مصرفی نسبت به نمونه‌های رایج و در نتیجه کاهش وزن، کاربرد در هوافضا و صنایع نظامی، کارخانجات صنعتی، خطوط لوله در زیر دریا، کفش و لباس غیره از جمله ویژگی‌ها و کاربردهای این پتوی عایق است.


حسین گیلانی، دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد نانو فناوری دانشگاه تربیت مدرس و یکی از اعضای گروه تحقیقاتی ساخت این محصول با بیان اینکه امروزه استفاده از عایق‌های حرارتی و جلوگیری از هدر رفت انرژی یکی از مباحث مطرح در جهان است، تصریح کرد‌: برای عایق‌کاری مخازن، لوله‌ها، کوره‌ها و ... استفاده از بلنکت‌های گرمایی مانند پشم شیشه و یا پشم سنگ بسیار مرسوم است.


وی افزود: براین اساس در این طرح با استفاده از آئروژل که به خاطر چگالی بسیار کم و درصد تخلخل‌های نانومتری زیاد از هدایت گرمایی پایینی برخوردار است، سعی در بهبود خواص گرمایی بلنکت‌های مرسوم شده است.


گیلانی با بیان اینکه کاهش چشم‌گیر هدایت حرارتی محصول نهایی با افزودن آئروژل سیلیکا به بلنکت‌های مرسوم در بازار از جمله مزیت‌های این طرح است، تصریح کرد‌: همچنین این پتو در صنایع پتروشیمی و سایر صنایع که نیاز به استفاده از عایق در دماهای کاری متفاوت دارند، بسیار کاربرد خواهد داشت.


وی در ادامه با بیان اینکه تولید این محصول با تکیه بر منابع داخلی کاملا میسر است، افزود: در ساخت این محصول از مقدار ماده کمتری استفاده می‌شود که در کاهش وزن و آلودگی محیط زیست موثر است.


گیلانی همچنین درخصوص کاربردهای این طرح نیز گفت: این محصول در صنایع هوافضا و صنایع نظامی، صنایع پتروشیمی و سایر کارخانجات صنعتی (عایق‌کاری مخازن، لوله‌ها، کوره‌ها و ...)، خطوط لوله در زیر دریا (خطوط لوله نفت و گاز)، ساختمان (عایق‌سازی کف، دیوارها، سقف، تاسیسات ساختمان مانند لوله‌های گرمایشی و ..) کاربرد دارد.


به گفته این دانش‌آموخته رشته نانو فناوری دانشگاه تربیت مدرس، نمونه اولیه این طرح تهیه شده و آماده است که با حمایت بخش صنعت، تجاری سازی شود.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
"نانو لباس هایی" برای بهبود آسیب های مغزی در راه بازار


بهبود دامنه ی حرکتی و کاهش درد دو ویژگی خاص این لباس ها است که تحرکات جسمی را برای بیماران مختلف درمان می نمایند.
پژوهشگران موفق به ترمیم آسیب های مغزی با لباس های جدید شدند.


پژوهشگران موسسه ی استکهلم با کمک نانو بافت پارچه ای خاص از الیاف پشمی "نانو" موفق به تولید این لباس شدند که برای افراد مبتلا به اختلالات عصبی و مغزی مانند "ام اس" یا "پارکینسون" مفید و کاربردی باشد .


بهبود دامنه ی حرکتی و کاهش درد برای افراد مبتلا به صدمات و ناراحتی های مغزی ، عصبی بسیار کاربردی بوده و کاهش درد و افزایش تحرکات جسمی از ویژگی های خاص این لباس می باشد.


استفاده از این لباس در تعدادی از مبتلایان به آسیب های عضلانی و طراحی خاص در ساخت آن به نتایج مطلوبی انجامیده به طوریکه 42 عضله را تحرک بخشیده و بدن را برای انجام فعالیت های مختلف آماده می کند.


این لباس که قرار است به صورت عمده نیز تولید شود، توسط موسسه ی استاندارد اروپا ce دارای درجه اعتبار بوده و هزینه ی آن حدود 5600 یورو تخمین زده می شود
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
"نانو" سنسورهای تشخیص میزان "آهن خون"

تعیین میزان آهن خون از مشکلات پزشکان بود که با انجام اندازه گیری های غیر مستقیم به کمک نانو سنسورهای تشخیص آهن و کاشت آن در بدن موفق به اندازه گیری آن شدند.
پژوهشگران موفق به ساخت نانو سنسورهای تشخیص آهن خون شدند.


پژوهشگران دانشگاه اولم با دانش عدم امکان اندازه گیری مستقیم آهن خون و مهم بودن آن میزان برای آزمایشات گوناگون اقدام به تولید نانوسنسورهایی کردند که قابلیت اندازه گیری مستقیم آهن را دارند.


محققان می گویند هر اتم آهن دارای قطبش و میدان مغناطیسی بوده که این سنسور قابلیت اندازه گیری این میدان مغناطیسی بوده و عملاً راه را برای تشخیص میزان آهن خون ممکن می سازد.


این محققان اظهار داشتند شاید بتوان به کمک همین روش اقدام به اندازه گیری مستقیم سایر مواد پروتئینی و ویتامین های مختلف بدن نمود که پزشکان را در درمان یاری خواهد ساخت.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
ارائه سیستم‌دارویی ضد سرطان مغز با نانوذرات الماس

اخیرا یک تیم تحقیقاتی در مرکز سرطان جانسون موفق به ارائه سیستم دارویی شدند که می‌تواند سلول‌های سرطان مغز را از بین ببرد، بدون این که به سلول‌های سالم اطراف اثری داشته باشد.


پژوهشگران مرکز سرطان جانسون در دانشگاه کالیفرنیا از نانوذرات الماس به عنوان حمل کننده داروی شیمی‌درمانی برای رهایش مستقیم در تومور مغز استفاده کردند. این روش جدید اثربخشی بالایی داشته و همچنین اثرات جانبی کمتری نسبت به داروهای فعلی دارد.


دوکسوروبیسین یک عامل شیمی‌درمانی رایج برای درمان تومورها است، به طوری که برای از بین بردن تومورهای مغزی نیز از این ماده شیمیایی استفاده می‌شود. برای درمان باید این عامل شیمی‌درمانی مستقیما به درون تومور تزریق شود، اما این کار اثرات جانبی روی بدن دارد. برای رفع این مشکل محققان این عامل شیمیایی را روی نانوذرات الماس قرار دادند و ساختار دارویی موسوم به ND-DOX تولید کردند.


نانوذرات الماس دارای ابعادی در حدود 4 تا 5 نانومتر بوده که قادر به حمل ترکیبات شیمیایی مختلف هستند. سلول‌های سرطانی معمولا در برابر ورود ترکیبات شیمیایی و داروها مقاومت می‌کنند، اما این نانوذرات به راحتی وارد سلول‌های سرطانی می‌شوند. بنابراین عوامل شیمی‌درمانی می‌توانند زمان طولانی‌تری را درون سلول سرطانی باقی‌ بمانند، بدون این که روی سلول‌های سالم اطراف تاثیر منفی بگذارند.


این گروه تحقیقات با روشی موسوم به CED این دارو را به درون مغز موش آزمایشگاهی تزریق کردند. نتایج نشان داد که بعد از تزریق دارو به موش، دوکسوروبیسین زمان طولانی‌تری درون سلول‌های سرطانی باقی می‌ماند که این نشان از اثربخشی این داروی جدید دارد. از سوی دیگر این روش موجب می‌شود تا مرگ سلول‌های سرطانی (اپوپتوسیس) افزایش یابد.


این نتایج برای اولین بار نشان می‌دهد که رهایش مقادیر کمی از دوکسوروبیسین می‌تواند روی درمان تومور مغز اثربخش باشد، به طوری که دارو اثرات سمی و جانبی کمی داشته و در عین حال زمان طولانی‌تری درون سلول سرطانی باقی می‌ماند. در واقع بدون این که سلول‌های اطراف آسیبی ببینند، سلول‌های سرطانی دچار مرگ می‌شوند. مقایسه میان موش‌هایی که از این دارو استفاده کردند با موش‌هایی که تنها دوکسوروبیسین به آنها تزریق شده نشان می‌دهد که شانس زنده ماندن در موش‌های دسته اول بیشتر است.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
جنس ذرات "نانو "طلايي شد
توليد نانو ذره طلا و نانو ذره آنتي باکتريال از محصولات جديد عرضه شده در نمايشگاه نانوتکنولوژي است.
کريم کشته، سرپرست معاونت پژوهشي مرکز رشد شهداي گمنام مشهد گفت: اين مرکز کارهاي پژوهشي در حيطه نانو مواد و سنتز که مورد نياز صنعت بوده انجام داده است که توليدات آن نانو ذره طلا و نانو ذره آنتي باکتريال و نانو سيليکات است که در اين توليدات از ترکيبات و مواد شيمايي استفاده کرديم که کم ترين عوارض جانبي براي محيط زيست و شخص سازنده دارد و از پايدارنده اي استفاده شده که خللي در نانو ذره ايجاد نمي کند.


وي بيان کرد: اين مرکز در بخش دانشجويي و دانش آموزي کارگاههاي آموزشي برگزار مي کند تا علاقه مندان از تجهيزات اين علم بهره مند شوند.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
طراحی داربست نانولیفی تخریب‌پذیر برای بازسازی بافت استخوانی

طراحی داربست نانولیفی تخریب‌پذیر برای بازسازی بافت استخوانی

پژوهشگران نانومواد با همکاری محققان داروسازی کشور، با استفاده از نانوذرات شیشه زیست فعال، موفق به طراحی داربست نانولیفی تخریب‌پذیر مناسب برای کشت سلول و بازسازی بافت در ترمیم بافت‌های آسیب دیده استخوانی شدند.


محصول این طرح در حوزه پزشکی بعد از انجام آماده‌سازی و تست‌های تکمیلی در مجاور بافت بدن، می‌تواند به عنوان داربست حامل دارو و عوامل زیست فعال، جهت کشت سلول استخوان و بازسازی و ترمیم بافت آسیب دیده استخوانی کاربرد داشته باشد.


پیوند بافت استخوان که امروزه به عنوان یکی از روش‌های درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد با مشکلاتی نظیر کمبود بافت پیوندی و تخریب و آسیب در محل برداشت بافت و همچنین نیاز به چندین عمل جراحی همراه است. انگیزه‌های اقتصادی، فراهم کردن آسایش بیشتر بیمار و درمان آسیب دیدگی‌های کلی از مواردیست که باعث شده توجه ویژه‌ای به درمان‌های جایگزین از جمله مهندسی بافت صورت گیرد. داربست‌ها یکی از اجزای اصلی مهندسی بافت هستند که بعد از قرار‌گیری در بدن از بین رفته و جای خود را به بافت جدید می‌دهند. داربست نانولیفی کامپوزیتی و زیست تخریب‌پذیر طراحی و ساخته شده در این تحقیق با خواص مکانیکی و زیست فعالی بهبود یافته و امکان رهایش کنترل شده دارو، می‌تواند بستر مناسبی را برای کشت سلول‌های استخوانی و تشکیل بافت جدید استخوان فراهم آورد که در نتیجه بکارگیری آن، ترمیم و بازسازی بافت استخوانی تسریع می‌یابد. بعلاوه به دلیل تخریب کامل داربست در محیط بدن، نیاز به عمل جراحی مجدد جهت خارج کردن داربست وجود ندارد.


منیره کوهی، دانشجوی دکتری نانومواد دانشگاه صنعتی اصفهان و از محققان این طرح در مورد آن اظهار کرد: هدف اصلی در این کار، طراحی داربست نانولیفی تخریب‌پذیر مناسب برای کشت سلول و بازسازی بافت در ترمیم بافت‌های آسیب دیده استخوانی است. در این راستا از پلیمر زیست تخریب‌پذیر و زیست سازگار پلی کاپرولاکتون جهت تولید داربست نانولیفی استفاده شد (پلی کاپرولاکتون بعد از قرار‌گیری در محیط بدن تخریب شده و محصولات تخریب آن غیر سمی است). به منظور بهبود خواص مکانیکی و زیست فعالی این نانوالیاف، از نانوذرات شیشه زیست فعال استفاده و به منظور افزایش کارآیی این داربست، داروی سیمواستاتین (جهت تسریع رشد بافت استخوان) در این نانوالیاف بارگیری شد. سال‌ها پیش به‌ وسیله‌ی تحقیقات هنچ و همکارانش نشان داده شد که شیشه‌های زیست فعال قابلیت پیوند و اتصال با بافت استخوان را دارند و همبندی خوبی با استخوان برقرار می‌کنند، همچنین نتایج تحقیقات نشان داده است که سیمواستاتین (داروی کاهنده کلسترول خون) تأثیر مثبتی بر متابولیسم استخوان دارد، به همین دلیل در این تحقیق تصمیم بر آن شد تا با ترکیب این دو ماده با نانوالیاف پلی کاپرولاکتون، داربست نانولیفی مناسبی برای بافت استخوان تهیه شود.


محقق طرح یادآور شد: در این کار تحقیقاتی، نانوالیاف کامپوزیتی پلی کاپرولاکتون بارگیری شده با داروی سیمواستاتین و نانوذرات شیشه زیست فعال به روش الکتروریسی تهیه شد و خواص بیولوژیکی و مکانیکی آن به‌صورت آزمایشگاهی و در محیط شبیه‌سازی شده بدن مورد ارزیابی قرار گرفت.


وی در مورد مراحل کاری این تحقیقات گفت: بطور کلی در این کار تحقیقاتی دو مرحله اصلی «تهیه و تولید داربست» و «ارزیابی خواص داربست» وجود داشت. در مرحله تولید داربست، نانوالیاف پلی کاپرولاکتون حاوی درصدهای مختلف نانوذرات شیشه زیست فعال با متوسط اندازه ذرات 40 نانومتر و همچنین ترکیب درصدهای مختلف داروی سیمواستاتین به روش الکتروریسی از محلول پلیمری حاوی پلیمر، نانوذره و دارو در حلال کلروفرم/متانول تهیه شد. در مرحله مشخصه‌یابی، بدلیل اینکه برای بازسازی بافت‌های سخت مانند استخوان خواص مکانیکی داربست یکی از پارامترهای مهم است، ارزیابی خواص مکانیکی و ساختاری نانوالیاف صورت گرفت. همچنین خواص بیولوژیکی از جمله زیست تخریب پذیری، زیست فعالی و رهایش دارو در مایع شبیه‌سازی شده بدن در دما و شرایط طبیعی مایع بدن، در مدت زمان‌های مختلف بررسی شد. برای تایید تشکیل لایه آپاتیت در محیط فیزیولوژی از آنالیز XRD، FTIR و تصویربرداری SEM استفاده شد. آزمون رهایش دارو‌ به‌ روش اسپکتروفتومتری و با اندازه‌گیری میزان جذب محیط رهایش انجام گرفت و در ادامه سینیتیک و سازوکار رهایش دارو از نانوالیاف با فرمولاسیون‌های مختلف به‌ طور کامل مورد بحث قرار گرفت.


کوهی با اشاره به اینکه در این تحقیق از ساختار طبیعی استخوان الهام گرفته شده است، افزود: با الهام گرفتن از ساختار طبیعی استخوان که خود یک نانوکامپوزیت حاوی نانوکریستال‌های هیدروکسی آپاتیت و نانوالیاف کلاژن است، اقدام به تهیه نانوالیاف پلیمری حاوی نانوذرات سرامیکی شد تا ترکیبی از انعطاف پذیری نانوالیاف و استحکام نانوذرات داشته باشیم. بعلاوه تلفیقی از خواص منحصر به‌ فرد نانوالیاف، خواص مکانیکی و زیست تخریب پذیری مناسب پلی کاپرولاکتون، خواص زیست فعالی عالی شیشه‌های زیست فعال و در نهایت حضور داروی سیمواستاتین، این وب نانوالیاف را گزینه مناسبی در کاربردهای بازسازی استخوان کرده است.


وی با بیان این که کار تحقیقاتی صورت گرفته نتایج بسیار قابل توجهی داشت، افزود: به طور خلاصه می‌توان گفت که در این تحقیق، نانوالیاف یکنواخت پلی کاپرولاکتون حاوی نانوذره و داروی سیمواستاتین به روش الکتروریسی به‌ طور موفقیت آمیزی تهیه شد. نتایج تصویربرداری میکروسکوپی نشان می‌دهد که نانوالیاف بدون بید و یکنواخت تا غلظت 15درصد نانوذره قابل حصول است. همچنین نتایج این تحقیق نشان داد که افزودن نانوذرات شیشه زیست فعال استحکام کششی و مدول نانوالیاف را افزایش می‌دهد. حضور نانوذرات بر درصد کریستالینیتی نانوالیاف تأثیر گذار است.


کوهی در تکمیل نتایج این تحقیقات گفت: نتایج آزمون زیست تخریب پذیری و رهایش دارو نشان داد که حضور نانوذرات شیشه به دلیل دارا بودن قابلیت هیدرولیز در محیط آبکی، تخریب پذیری وب نانوالیاف در محیط شبیه‌سازی شده بدن و در نتیجه میزان داروی آزاد شده در محیط رهایش را نسبت به نانوالیاف بدون نانوذره افزایش می‌دهد. بر اساس نتایج آزمون زیست فعالی مشاهده شد که نانوالیاف مذکور توانایی تشکیل لایه آپاتیت استخوان مانند را بعد از 3 روز قرار‌گیری در مایع شبیه‌سازی بدن دارا هستند و میزان آپاتیت تشکیل شده با گذشت زمان قرارگیری در مایع شبیه‌سازی شده افزایش می‌یابد. در مجموع می‌توان گفت که نانوالیاف کامپوزیتی پلی کاپرولاکتون حاوی داروی سیمواستاتین و نانوذرات شیشه زیست فعال که برای اولین بار، در این تحقیق تولید شدند، رفتار کنترل شده‌ای در رهایش دارو دارند. از طرفی خواص زیست فعالی بالای این الیاف که به روش‌های مختلفی تأیید شد و خواص مکانیکی بهبود یافته این نانوالیاف، این مواد کامپوزیتی را برای کاربردهای بازسازی استخوان مناسب کرده است.


به گفته کوهی، کارهای مربوط به ثبت اختراع این طرح پژوهشی در حال انجام است. این در حالی است که محصول این طرح در حوزه پزشکی به عنوان داربست حامل دارو و عوامل زیست فعال، جهت کشت سلول استخوان و بازسازی و ترمیم بافت آسیب دیده استخوانی کاربرد خواهد داشت. البته آماده‌سازی و تست‌های تکمیلی قبل از بکارگیری مستقیم در مجاور بافت بدن مورد نیاز است.


یکی از نتایج اخیر این کارتحقیقاتی که توسط منیره کوهی، دکتر محمد مرشد عضو هیات علمی دانشکده نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان، دکتر ژاله ورشوساز عضو هیات علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دکتر محمدحسین فتحی عضو هیات علمی دانشکده مواد دانشگاه صنعتی اصفهان صورت گرفته، در مجله «Chemical Engineering Journal» منتشر شده است.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
غشاهاي نازك، عملكردهاي متفاوت

استفاده از ساختار نانو و غشاهاي نازك به بهبود عملكرد و جذب مولكول هاي مختلف منجر گرديد.
محققان به توليد غشاهاي نارك براي بهبود عملكرد سيستم هاي گوناگون روي آوردند.
به گفته محققان؛ لايه يا غشاهاي سيستم هاي صنعتي متفاوت بسته به نوع كاربرد آنها داراي ضمانت هاي متفاوتي مي‌باشند اما استفاده از نوع جديدي از آنها با ضخامت 2 نانومتر به كارايي متفاوت آنها منجر مي‌گردد.


اين تيم تحقيق با دانش نسبت به ميزان نفوذ پذيري گازهاي متفاوت و رفتار غربالگري مولكولي نسبت به جذب اكسيژن و هيدرويان اقدام كردند.


محققان اظهار داشتند: چنين غشاهاي متفاوت تكه هاي اكسيد گرافن و به وجود آمدن پوشش هاي ساختاري متفاوت به جذب يا رفع مولكول خاص بدل شده و عملا راه را براي اين كار هموار ميكند.


پژوهشگران مي‌گويند: سيستم هاي تهويه هوا و جذب مولكولهاي متفاوت تماما بر همين مبنا است كه از سيستم هاي مشابه پيروي مي‌ كند.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
تولید رنگ‌های ترافیکی مقاوم به گرما و رطوبت از سوی محققان کشور

پژوهشگران مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه صنعتی امیرکبیر با استفاده از فناوری نانو، رنگ‌های ترافیکی را عرضه کردند که قابل استفاده در شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب است.
سجاد دیبایی- مجری طرح با اشاره به عرضه دستاوردهای خود در جشنواره فناوری نانو گفت: در این جشنواره از میان 100 شرکت دانش بنیان ارزیابی شده رتبه سوم را کسب کردیم در حالی که هیچ شرکتی حائز رتبه‌های اول و دوم نشدند.


وی رنگ‌های ترافیکی را از جمله دستاوردهای عرضه شده در این جشنواره دانست و اظهار داشت: رنگ‌های تولید شده برای خط کشی معابر تولیده شده که تا 1.5 تا 2 برابر رنگ‌های عرضه شده در این زمینه مقاومت دارد.


دیبایی با اشاره به جزئیات این رنگ‌ها خاطر نشان کرد: در رنگ ترافیکی تولید شده از نانو ذرات مواد معدنی استفاده شده است که موجب افزایش مقاومت سایشی و حرارتی این نوع رنگ‌ها شده است.


مجری طرح از تجاری سازی این نوع رنگ‌ها خبر داد و یادآور شد: تاکنون موفق به تجاری سازی این نوع رنگ‌ها شدیم و با توجه به مقاومت بالایی که دارد در استان‌های مختلف کاربردی شده است.


دیبایی با تاکید بر اینکه این رنگ‌های ترافیکی تولید شده در کلیه شرایط آب و هوایی کشور سازگار است، ادامه داد: رنگ‌های تولید شده در شرایط آب و هوایی جنوب کشور و رطوبت شهرهای شمالی کشور کارایی مناسبی از خود نشان داده است
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
پلاستیک های قابل بازیافت/ تکمیل چرخه اکوسیستم

ساخت نوع جدیدی از پلاستیک ها با غشاهای نانولوله کربنی به تسریع بازیافت آنها و تکمیل چرخه اکوسیستم سرعت بخشید.
محققان زیست فناوری اقدام به تولید پلاستیک های قابل بازیافت شدند.
محققان با استفاده از فناوری نانو و توسعه صنایع بازیافت پلاستیک ها اقدام به تولید پلاستیک های مختلف با فناوری غیر زیست تخریب پذیر با غشاهای پلاستیکی شدند.


پژوهشگران نانو با استفاده از لوله های کربنی حدود 10 میلیون بار کوچکتر از سانتی متر اقدام به ساخت این غشاهای پلاستیکی کردند که با ابعاد و اشکال مختلف می توان آنها را تولید نمود.


سنتز سریع و هزینه تولید پائین دو ویژگی عمده این نانوپلاستیک های جدید بوده که محققان امیدوارند هرچه زودتر به تولید انبوه برسد.


محققان می گویند:خطر آلودگی های زیست محیطی و افزایش زباله ها و از یکسو و عدم تخریب پذیری این پلاستیک از سوی دیگر انگیزه تولید این پلاستیک ها بوده که با هزینه بسیار پایین تولید شده است.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
تولید نانو متخلخل برای نفت و گاز/ جذب و نگهداری هیدروژن

پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس با استفاده از فناوری نانو ترکیباتی را عرضه کردند که قادر به جذب گاز هیدروژن است.
علی مرسلی- عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس سنتز نانو ذرات کاربردی در حوزه صنایع را از محورهای تحقیقات دانست و گفت: در این راستا اقدام به تولید نانو متخلخل‌هایی برای صنعت نفت و گاز تولید کردیم.


وی با اشاره به ویژگی‌های این نانومتخلخل‌ها اظهار داشت: ترکیبات نانو متخلخل ترکیباتی با سطح تماس بالایی هستند که به عنوان کاتالیست در صنعت نفت و گاز کاربرد دارند.


مرسلی تولید ترکیباتی برای جذب گاز با استفاده از فناوری نانو را از دیگر دستاوردهای این پروژه‌ تحقیقاتی نام برد و خاطر نشان کرد: این ترکیبات برای جذب و نگهداری گازها، حسگر و همچنین به عنوان پیش ماده جدید برای تهیه برخی نانو مواد به کار برده می‌شوند.


مجری طرح با تاکید بر اینکه این ترکیبات قادر به نگهداری گاز هیدروژن است، یادآور شد: هیدروژن از جمله گازهای مهم در حوزه انرژی برای پیل‌های سوختی است که با استفاده از این ترکیبات قادر به نگهداری این گاز خواهیم شد.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
ایران در رتبه هشتم علم "نانو" در جهان

براساس مقالات ارائه شده ISI رتبه جهانی ایران در علم نانو در سال 2012 به هشتم رسید.
علی محمد سلطانی مدیر دبیرخانه ستاد فناوری نانو گفت: نانو وقتی به ذرات ریزی تبدیل می شود، خواص متفاوتی پیدا می کند و این تغییر خواص جاذبه زیادی برای ساخت محصولات جدید ایجاد کرده و به عنون نمونه اگر سطح سنگ و کاشی را به اندازه نانومتر صاف کنیم، دیگر به آن سطح آب نفوذ نمی کند و این جاذبه باعث شده تا تحقیقات زیادی ارائه شود و سرمایه داران در این علم سرمایه گذاری انجام دهند.
وی بیان کرد: ششمین جشنواره فناوری نانو با 170 غرفه متشکل از 70 شرکت خصوصی که محصولات فناوری نانو تولید می کنند، برگزار شد که این محصولات به همراه فناوری ها در نمایشگاه به نمایش گذاشته شد و علاوه بر آن دانشگاه ها و پژوهشگاه ها و آزمایشگاه ها به صورت ترویجی و آموزشی دستاوردهای خود را به نمایش گذاشتند.


سلطانی خاطرنشان کرد: براساس مقالات ارائه شده ISI رتبه جهانی ایران در علم نانو در سال 2012 به هشتم رسید.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
حمایت های ستاد" نانو" از خواسته ي متقاضیان

حمایت های ستاد" نانو" از خواسته ي متقاضیان

ستاد "نانو "برای درک بهتر این علم در میان متقاضیان نرم افزارهایی را در اختیار آزمایشگاه ها قرار داده تا متقاضی برای آشنایی بهتر پل ارتباطی داشته باشد.
رضازاده کارشناس میکروسکوپی مرکز تحقیقات موادمعدنی ایران گفت: خدمات ارائه شده در آزمایشگاه های این مرکز به صورت انواع آنالیز موادمعدنی یا صنعتی یا سنتزی در بخش های مختلف است که از اکتشاف تا پایلوت پیش از صنعت در این مرکز انجام می شود.
وی بیان کرد: در این مرکز خدمات آنالیز و مطالعات میکروسکوپی و سنگ شناسی انجام می شود و موادمخدر موجود در گاز را اندازه گیری می کنند و هر بخش هم دستگاه مخصوص به خود را دارد که خدمات ویژه ای انجام می شود.


رضازاده بیان کرد: با حمایت هایی که از طرف ستاد نانو شده است، نرم افزاری در اختیار ما قرار داده اند و متقاضی خواسته خود را وارد نرم افزار می کند و ما به کارشناس انتقال می دهیم و جواب را از طریق همین نرم افزار به مشتری می دهیم.


وی در پایان گفت: تبلیغات در زمینه علم نانو بیشترین تاثیر برای درک این علم در میان مردم را دارد.
 
بالا