تازه های فناوری نانو

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
در عرصه فناوري نانو ، در ايران چه مي گذرد ؟

در عرصه فناوري نانو ، در ايران چه مي گذرد ؟

انتشار مجله ISI ايراني در زمينه فناوري نانو
براي اولين بار يك مجله تخصصي فناوري نانو با درجه ISI در ايران منتشر مي شود. اين مجله با نام Scientia Nanotechnology يكي از زير مجموعه هاي Scientia Iranica است كه دانشگاه صنعتي شريف آن را منتشر مي كند.
Scientia Nanotechnology نتايج تحقيقات عملي و تئوري محققان فناوري نانو را به زبان انگليسي منتشر خواهد كرد.
برخي از موضوعات تحت پوشش اين مجله عبارتند از:
- مواد نانوساختار
- نانومواد كربني
- درخت سان ها، تك لايه ها، فيلم هاي كربني
- كاربردهاي زيستي و پزشكي نانو مواد
- ساخت در مقياس نانو
- نانوروباتيك، نانوماشين ها
- نانوالكترونيك
- محاسبات و مدل سازي در مقياس نانو
براي كسب اطلاعات بيشتر و ارسال مقاله به آدرس زير مراجعه نماييد.
www.scientiairanica.com
- شركت نفت پارس و ماهنامه نفت پارس به دست اندركاران فرهخيته انتشار نشريه علميISI تبريك و تهينت گفته موفقيت اين عزيزان را ازدرگاه ايزد متعال خواهان است.



 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
توليد صنعتي نانو پودرهاي سراميكي مغناطيسي
محققان دانشگاه صنعتي شريف و پژوهشگاه مواد و انرژي ايران، موفق به توليد نانوپودرهاي سراميكي مغناطيسي با ميكروساختار كنترل شده، در مقياس نيمه صنعتي شدند.
با روشي نيمه صنعتي، نانو پودر مغناطيسي فريت نيكل - كبالت تك فاز، با خواص مطلوب نيمه سخت مغناطيسي توليد شده است.
در اين تحقيق، از تركيب دوفرآيند فعال سازي مكانيكي و عمليات حرارتي در اتمسفر محيط، براي توليد نانوپودرهاي سراميكي مغناطيسي با خواص بهينه استفاده شده است. در مرحله اول، مخلوط پيش ماده هاي اكسيدي به وسيله يك آسياب سياره اي پرانرژي براي رسيدن به فريت نيكل - كبالت تك فاز آسياب شدند. در مرحله بعد، پودر تك فاز در دماهاي متفاوت تحت عمليات حرارتي در اتمسفر محيط قرار داده شده و با مشاهده تاثير آن بر خواص مغناطيسي و مورفولوژي ذرات، دماي بهينه براي توليد اين مواد به دست آمده است.
اين پژوهش كه همچنان ادامه دارد، مي تواند زمينه ساز توليد نانوپودرهاي مغناطيسي با صرفه اقتصادي براي كاربرد در صنايع مختلف از قبيل پزشكي، الكترونيك و هوا فضا باشد.
جزئيات اين پژوهش كه با همكاري مهندس امين عزيزي، پروفسور حسين يوزباشي زاده، مهندس امين يوردخاني و مهندس ميثم محمدي انجام شده، در مجله Journal of Magnetism and Magnetic Materials (جلد322، صفحات59-56، سال2010) منتشر شده است.


 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
بهينه سازي گرافن در صنايع الكترونيكي

بهينه سازي گرافن در صنايع الكترونيكي

بهينه سازي گرافن در صنايع الكترونيكي
پژوهشگران دانشگاه تربيت مدرس، با بررسي هاي تجربي، روشي براي بهينه سازي گرافن مورد استفاده در صنايع الكترونيك ارايه دادند.
دكتر مراد ابراهيم خاص، پژوهشگر اين طرح با تمركز بر بررسي بيشتر مد اسپيني در گرافن آلايش يافته و غيرآلايشي و عوامل مؤثر بر اين مد براي كنترل و بهينه سازي آن در حضور ميدان مغناطيسي و آلايش مورد به پژوهش پرداخته است.
دانشجوي دكتري فيزيك دانشگاه تربيت مدرس، در مرحله اول به بررسي اندركنش بين الكترون با مد اسپيني پرداخته و از اين طريق با اضافه كردن سهم اين اندركنش به خود انرژي سيستم، اثرات اين اندركنش را در سهم آهنگ واپاشي و نيمه عمر شبه ذرات محاسبه نموده است. در ادامه به تحليل و پيش بيني مد اسپيني در گرافن آلايش يافته پرداخته و از اين طريق، اثرات ناخالصي از جمله ناخالصي مغناطيسي در گرافن آلايشي در حضور ميدان خارجي را بررسي كرده است.
اين پژوهش به طور كلي مي تواند در فناوري ساخت نانوساختارهاي الكترونيكي استفاده شود ولي تا رسيدن به مرحله بهينه سازي اين اثر، مراحل ديگري نيز بايد طي گردد.
جزئيات اين پژوهش كه با همكاري دكتر سيد اكبر جعفري انجام شده، در مجله PHYSICAL REVIEW B (جلد79، سال2009) منتشر شده است.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
راه اندازي دستگاه SWAXS در پژوهشگاه پليمر و پتروشيمي ايران

راه اندازي دستگاه SWAXS در پژوهشگاه پليمر و پتروشيمي ايران

همزمان با نشست مديران شبكه آزمايشگاهي فناوري نانو، دستگاه SWAXS در پژوهشگاه پليمر و پتروشيمي ايران، روز دوشنبه، سوم اسفند1388، راه اندازي شد.
پروفسور Lagner مدير انستيتو فناوري نانوي كشور اتريش، از سخنرانان مدعو نشست مديران شبكه آزمايشگاهي فناوري نانو بود كه دستگاه SWAXS را به طور كامل معرفي نمود.



اطلاعات به دست آمده از اين دستگاه مشابه نتايج ميكروسكوپ TEM است با اين تفاوت كه نمونه سازي SWAXS ساده بوده و اطلاعات آن ميانگين داده هاي ناحيه مورد مطالعه است. همچنين SWAXS قادر به مطالعه كنفورماسيون، ابعاد و ديناميك پليمرها در محلول و ژل است.
به طور كلي اين دستگاه براي مطالعه ساختارهاي لايه اي با اندازه گيري پارامترهايي نظير فاصله صفحات، ارتفاع قطر لايه هاي برهم انباشته، ضخامت لايه بين نواحي كريستالي و آمورف به كار مي رود.
اين دستگاه با حمايت شبكه آزمايشگاهي فناوري نانو خريداري شده است.


 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
نانوحسگري براي سنجش دقيق پراكسيد هيدروژن

نانوحسگري براي سنجش دقيق پراكسيد هيدروژن

پژوهشگران دانشگاه تربيت معلم آذربايجان، موفق به توليد نانوحسگري شدند كه مي تواند به لحاظ اقتصادي و سادگي روش، براي سنجش دقيق پراكسيد هيدروژن در صنايع غذايي و دارويي مورد استفاده قرار گيرد.
اين پژوهشگران توانسته اند با روش هاي ساده و پيش مواد ارزان قيمت، الكتروكاتاليست هايي را به صورت نانوفيلم و نانوذره تهيه كنند به طوري كه پايداري و خواص كاتاليزي بالا از خود نشان مي دهند و مي توان آنها را در ساخت حسگرهاي الكتروشيميايي براي كاربري در صنايع مختلف به كار گرفت.
الكتروكاتاليست هاي پليمري آلي از پيش ماده هاي آلي نظير آنيلين، اورتو فنيلين دي آمين و پيرول به روش الكتروپليمريزاسيون در شرايط بهينه سنتز شده اند. به طريق مشابه، الكتروكاتاليست هاي معدني با نمك هاي عناصر فلزات واسطه و هگزسيانومتالات ها به روش مشتق سازي شيميايي، الكتروشيميايي و يا الكتروپليمريزاسيون در شرايط بهينه به دست آمده اند. چنين لايه هاي نازك پليمري روي بسترهاي الكترودي نظير پلاتين و يا بسترهايي از نوع سراميك هاي كربني تهيه شده اند.
در اين پژوهش، نانوذرات آبي پروس در شرايط بهينه به صورت اشكال كروي منظم در سطح الكترود كربن سراميك، به روش كاملاً شيميايي و بدون نياز به دستگاه هاي پتانسيوايستا/ گالوانوايستا ترسيب يافته و باعث ايجاد لايه نازك و همواري مي شوند كه خواص الكتروشيميايي جالبي نشان مي دهند.
هزينه اندك، سادگي روش ساخت و پايداري مكانيكي و شيميايي الكترود اصلاح شده كه به عنوان حسگر آمپرومتري براي اندازه گيري پراكسيد هيدروژن به كار مي رود، از مزيت هاي عمده اين كار است.
اين طرح تحقيقاتي در دانشگاه تربيت معلم آذربايجان به وسيله دكتر حبيب رزمي و همكاري اعضاي گروه شيمي تجزيه و دانشجويان تحصيلات تكميلي انجام شده است.
جزئيات اين پژوهش در مجله Electroanalysis (جلد21، صفحات2362-2355، سال2009) منتشر شده است.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
تخريب آلاينده هاي رنگي با نانوذرات TiO2

تخريب آلاينده هاي رنگي با نانوذرات TiO2

پژوهشگران دانشگاه صنعتي شريف، نانوذرات TiO2 را با سطح ويژه بالا و فعاليت زياد، براي تخريب سريع آلودگي هاي رنگي ناشي از پساب هاي كارخانجات نساجي سنتز كردند.
خانم شهناز قاسمي، با استفاده از حلال يوني در روش سل ژل، به توليد نانوذرات TiO2 با سطح ويژه بالا و فعاليت زياد دست يافته است، سپس با استفاده از اين نانوذره، موفق به تخريب فتوكاتاليستي يك نمونه از رنگ آزو (Acid Blue 92) شده است.
در فرايندهاي اكسيداسيون پيشرفته، فتوكاتاليست هاي ناهمگن كه در آنها از TiO2 استفاده مي شود بسيار مورد توجه هستند. مهمترين مزيت TiO2 اين است كه در شرايط عادي داراي قدرت تخريب كنندگي بالايي است و باعث تبديل مواد آلي به گاز CO2 مي گردد. اين فتوكاتاليست، قابل دسترس است، سمي نيست و پايداري شيميايي بالايي دارد. همچنين مي توان از نورخورشيد به عنوان منبع تابش استفاده كرد.



در حلال هايي كه معمولاً براي روش سل -ژل در سنتز نانوذراتTiO2 مورد استفاده قرار مي گيرند، واكنش هاي هيدروليز و تراكم، خيلي سريع رخ مي دهند. اين عمل باعث مي شود، خصوصيات فيزيكي و شيميايي نانوذرات توليد شده قابل كنترل نباشد. از يك طرف ساختار شبكه اي TiO2 به اندازه كافي پايدار نيست تا در هنگام تبديل فازي، در عمليات حرارتي، از شكسته شدن پيوندهاي Ti-O-Ti جلوگيري كند، از طرف ديگر عمليات حرارتي در دماهاي بالا براي تبديل فازي ضروري است و در اين تبديل ها، شكسته شدن پيوند Ti-O-Ti اجتناب ناپذير است. بنابراين تهيه نانوذرات TiO2 با سطح ويژه بالا، فعاليت زياد و در عمليات حرارتي پايين، امري ضروري به نظر مي رسد. براي نيل به اين هدف، اخيراً فرايند سل - ژل را در حلال هاي يوني انجام مي دهند.
اين پژوهش با نظارت دكتر محمد رضا غلامي انجام شده و جزئيات آن در مجله Journal of Hazardous Materials (جلد172، صفحات1578-1573، سال2009) منتشر شده است.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
سنتز مقرون به صرفه نانوذرات مغناطيسي

سنتز مقرون به صرفه نانوذرات مغناطيسي

پژوهشگران دانشگاه اصفهان، هزينه ساخت نانوذرات مغناطيسي را كاهش دادند.
نانوذرات مغناطيسي در ساخت شاره هاي مغناطيسي به كار مي روند، شاره هاي مغناطيسي نيز در رسانش هدفمند دارو و تصويربرداري پزشكي مورد استفاده قرار مي گيرند.
بيشتر روش هاي تهيه نانوذرات براي توليد در مقياس بزرگ از نظر اقتصادي مناسب نيستند، زيرا هزينه بر بوده و استفاده از عوامل سمي، مراحل پيچيده ساخت، دماي واكنش بالا و زمان واكنش طولاني از مشكلات آنها است. روش هم رسوبي براي توليد نانوذرات فريت (نمونه اي از نانوذرات مغناطيسي) در مقياس كلان در مقايسه با روش هاي ديگر از كنترل اندازه و توزيع اندازه نسبتاً خوبي برخوردار است. همچنين از نظر خطرهاي زيستي و آلودگي محيط زيست و محيط آزمايشگاه، يك روش قابل اطمينان براي تهيه نانوذرات است.
در اين روش، تهيه نانوبلورك هاي فريت هاي كبالت - روي با اندازه بلورك هايي كمتر از ده نانومتر و با توزيع اندازه ذرات همگن به گونه اي كه بتواند فاز فريت مورد نظر را به طور كامل تشكيل دهد، نياز به پخت براي تشكيل فاز را برطرف مي كند، بنابراين كاهش هزينه هاي توليد را به دنبال دارد.
از نظر ويژگي هاي مغناطيس، نيز كاهش دماي كوري نمونه نسبت به نمونه حجمي متناظر، كنترل دماي انسداد با اندازه ذرات و همچنين توليد نانوذرات ابر پارامغناطيس و مغناطش اشباعي بزرگتر نسبت به نمونه هاي مشابه از ديگر برتري هاي اين پژوهش است«.
اين پژوهش بخشي از پايان نامه سهراب منوچهري، دانشجوي دكتري فيزيك ماده چگال تجربي است كه به راهنمايي دكتر جمشيد عميقيان و دكتر مرتضي مظفري و همكاري دكتر محمد حسن يوسفي در حال انجام است، كه جزئيات آن در مجله Journal of Magnetismand Magnetic Materials (جلد322، صفحات388-383، سال2009) منتشر شده است.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
ساخت الكترودي ارزان قيمت

ساخت الكترودي ارزان قيمت

پژوهشگران دانشگاه اصفهان، به كمك فناوري نانو، موفق به ساخت الكترودي با مصرف حداقل فلز گران قيمت پالاديم براي استفاده در پيل هاي سوختي و حسگرها شدند.
خانم عفت نكويي فرد با همكاري دكتر ابوالفضل كياني الكترودي را از جنس طلا ساخته است كه توانايي الكتروكاتاليزوري قابل قبولي براي احياي اكسيژن از خود نشان مي دهد و براي پوشاندن سطح آن، از تك لايه فلز پالاديم بهره گرفته و موفق شده، مقدار پالاديم مصرفي را به حداقل ممكن برساند.
در اين پژوهش، با استفاده از روش آندي كردن، الكترود طلا با ساختار نانوحفره تهيه مي شود. سپس سطح الكترود با فلز پالاديم با روش ترسيب الكتروشيميايي با اعمال پتانسيل مثبت تر از پتانسيل ترموديناميكي و سپس جابه جايي خود به خودي فلز با فلز پوشانده مي شود. به طوري كه ابتدا سطح الكترود طلاي تهيه شده با ساختار نانوحفره به روش اعمال پتانسيل مثبت تر از پتانسيل ترموديناميكي با تك لايه اي از فلز مس پوشيده شده، سپس در محلول پالاديم قرار مي گيرد و واكنش جابه جايي به صورت خود به خود انجام مي شود، در نتيجه تك لايه اي از پالاديم روي سطح الكترود قرار مي گيرد.
مصرف بسيار كم فلز پالاديم در اين الكترود موجب صرفه جويي در هزينه ساخت اين محصول شده است.
كاربرد اين نانوالكترود در پيل هاي سوختي و حسگرها است.
جزئيات اين پژوهش در مجله Electrochimica Acta (جلد54 ، صفحات7259-7254، سال2009) منتشر شده است.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
راه حل نانويي محققان براي خلاصي كشتي‌ها از لجن‌هاي مزاحم!

راه حل نانويي محققان براي خلاصي كشتي‌ها از لجن‌هاي مزاحم!

محققان موفق شدند با استفاده ازفناوري نانو و علم مواد،پوشش‌هايي ايجاد کنند تا با به‌ کارگيري آن، مواد زيستي ناخواسته را از سطح اجسام شناور دور کنند.زماني که جسمي داخل آب مي‌شود، جلبک‌هاي دريايي، صدف‌ها و فيلم‌هاي باکتريايي مي‌توانند خيلي سريع با ايجاد يک فيلم زيستي روي سطح آن جسم نشست کنند.«گاربيز لوپز» از دانشگاه دوک، روي فيلم‌هاي باکتريايي دريايي که روي سطح کشتي‌ها نشست مي‌کنند، مطالعه مي‌کند. او مي‌گويد که آب دريا يک سيستم زيستي بسيار متهاجم است. اين خاصيت موجب مي‌شود تا صخره‌هاي مرجاني تشکيل شده براي جهانگردها بسيار جذابيت داشته باشد، اما اين موضوع براي کشتي‌ها يک معضل محسوب مي‌شود، زيرا چنين سيستمي موجب تشکيل لجن‌هايي در سطح کشتي‌ها مي‌شود.مطابق آمار مرکز جنگاوري و آکادمي دريايي آمريکا، اين پديده تنها در نيروي دريايي آمريکا موجب هزينه‌اي معادل 50 ميليون دلار در سال 2010 شده است که دليل اين هزينه، بالا رفتن ميزان سوخت مورد نياز کشتي‌ها است. اين فيلم‌هاي زيستي، بسياري از ادوات کشتي‌ها نظير حسگرهاي دريايي و مبادله‌کننده‌هاي گرمايي که به سيستم‌هاي مکانيکي متصل بوده و موجب خنک شدن آنها مي‌شود، را از کار مي‌اندازد.کشتي‌سازان براي رفع اين معضل به‌ صورت سنتي از رنگ‌هاي حاوي اسيد‌هاي زيستي استفاده مي‌کنند. اين اسيدها هر گونه تکثير سيستم‌هاي زيستي را مختل مي‌کنند. با اين حال اين رنگ‌ها اغلب حاوي فلزات سنگين يا مواد شيميايي سمي هستند که به‌ مرور زمان مي‌توانند در دريا رها شده و موجب آسيب‌هاي ناخواسته به محيط ‌زيست، ماهي‌ها و ارگانيسم‌هاي دريايي شوند. براي حل اين مشکل محققان به ‌دنبال راه‌حل‌هاي جايگزين هستند که با استفاده از خواص فيزيکي سطوح از رشد مواد زيستي جلوگيري کنند. «لوپز» معتقد است بايد فناوري‌هاي زيست‌سازگار را توسعه داد.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
مبارزه با عفونت سربازان با نانوذرات

مبارزه با عفونت سربازان با نانوذرات

سازمان تحقيقاتي ارتش آمريكا در طرحي جديد از شركتها و سازمانها خواست تا طرحها و پيشنهادات خود را براي مبارزه با عفونت‌ها در سربازان از طريق نانوذرات اعلام كنند.


سازمان پروژه‌هاي تحقيقاتي دفاعي پيشرفته (دارپا) به جاي صرف هزينه‌هاي بسيار براي آنتي‌بيوتيكهاي جديد كه پس از مدتي استفاده، بي‌مصرف شده و باكتريها به آن مقاومت پيدا مي‌كنند، قصد دارد از نانوداروهاي انطباق‌پذير براي مبارزه با عفونت‌ها استفاده كند.


اين سازمان به دنبال طرحهايي براي شناسايي راههاي استفاده از آران‌اي كوتاه تداخلي در مبارزه با باكتريهاست.اين قطعات كد ژنتيكي به جست‌وجوي تصوير انعكاسي خود در سلولهايي مانند باكتريها مي‌پردازند. اين كار، روند توليد پروتئين را متوقف كرده و منجر به مرگ سلول مي‌شود.


«دارپا» خواستار ايده‌هايي براي نانوذرات انطباق‌پذير است كه از قابليت برنامه‌ريزي مجدد و سريع با بارگذاري آران‌اي كوتاه تداخلي براي مقابله با شيوع بيماري در ميان سربازان برخوردارند.


اين ابتكار مانند فناوري‌هاي جي‌پي‌اس و اينترنت شايد در ابتدا براي ارتش مزيت داشته باشد، اما در آينده به يك نمونه جريان اصلي پزشكي تبديل خواهد شد.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
اندازه‌گیری متانول در سوخت سبز بیودیزل

اندازه‌گیری متانول در سوخت سبز بیودیزل

پژوهشگران شیمی تجزیه با استفاده از نانوساختارهای پلیمر سنتز شده به روش الکتروشیمیایی موفق شدند به یک ماده ‏حساس به متانول برای اندازه‌گیری این ماده در سوخت سبز بیودیزل دست پیدا کنند. این طرح در صنایع مختلف که اندازه‌گیری ‏متانول در آنها اهمیت دارد مورد توجه است.‏

محسن بابائی دانش آموخته شیمی تجزیه مقطح دکتری دانشگاه تربیت مدرس، در رابطه با اهداف این تحقیقات گفت: «ابتدا ‏هدف تهیه حسگر گازی با ساختارنانو بر پایه پلیمر هادی به روش الکتروشیمیایی بر روی بسترهای اینتردیجیت بود. به خاطر ‏پاسخ انتخابی این حسگر به متانول و این نکته که اندازه‌گیری این الکل (در فرآیند تهیه بیودیزل استفاده می‌شود) دارای اهمیت ‏است، به عنوان یکی از کاربرد‌های تجزیه‌ای حسگر گازی، اندازه‌گیری متانول موجود در بیودیزل مورد توجه واقع شد.»‏

وی با اشاره به نحوه انجام این تحقیقات افزود: «ابتدا بستر مورد نظر که یک اینتردیجیت بود، با استفاده از بوردهای مدار ‏چاپی تهیه شد. با یک مرحله آبکاری، سطح مسی این بسترها با طلا بی‌اثر گردید. در ادامه از روش جریان ثابت در حضور آنیون ‏دوپان پرکلرات و پاراتولوئن سولفونات و مونومر پیرول، سطح اینتر دیجیت با پلی پیرول پوشش داده شد. در ادامه به مطالعه ‏مورفولوژی پلیمرهای تهیه شده با استفاده از عکس‌های‎ SEM ‎و طیف‎ FTIR‏ پرداخته شد. در ادامه در یک محفظه آنالیزور ‏گازی، آنالیت‌های مختلف به حسگر معرفی گردید.»‏

وی ادامه داد: «برای انجام تست‌های دیگر، یک نمونه بیودیزل تهیه شده از پسماند‌های روغن در گروه کشاورزی دانشگاه ‏تربیت مدرس انتخاب و سه نمونه از این بیودیزل تهیه شد. برای اندازه‌گیری متانول در این نمونه‌ها، نمونه‌های بیودیزل به ‏حسگر معرفی شده و با استفاده از منحنی درجه‌بندی رسم شده، متانول موجود در بیودیزل به‌دست آمد.»‏

نتایج نشان داد که در سنتز با آنیون پرکلرت و جریان خاص، پلیمر حاصل همگن و دارای ذرات نانومتری است. نانوساختار بودن ‏سطح این نانوحسگر باعث می‌شود که سطح تماس نانوحسگر با گاز مورد آنالیز افزایش یابد و همین موضوع سبب می‌شود تا ‏نانوحسگر، گازها را در مقادیر یا غلظت‌های بسیار کم‌شناسایی کند و دارای حساسیت و حد تشخیص‌های بهتری برای آنالیز ‏متانول در دمای محیط باشد. از همین رو می‌تواند برای اندازه‌گیری متانول موجود در بیودیزل مورد استفاده قرار گیرد.‏

نتایج این کار تحقیقاتی که به دست محسن بابائی و دکتر نادر علیزاده مطلق از دانشگاه تربیت مدرس صورت گرفته است، ‏در مجله ‏Sensors and Actuators B: Chemical ‎‏(جلد 183، 5 جولای سال 2013) منتشر شده است. علاقمندان ‏می‌توانند متن کامل مقاله را در صفحات 617 الی 626 همین شماره مشاهده نمایند.‏
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
تاسیس کارخانه تولید نانولوله‌های نیترید بور

تاسیس کارخانه تولید نانولوله‌های نیترید بور

نانولوله‌های نیترید بور دارای استحکام بالاتری نسبت به نانولوله‌های کربنی هستند. اخیرا یک شرکت آمریکایی در ایالت ‏ویرجیانا کارخانه‌ای برای تولید این ماده ایجاد کرده است. در حال حاضر بازار وسیعی برای این محصول موسوم به ‏BNNT™‎‏ وجود دارد.‏
شرکت نوپای ‏BNNT، شروع به ساخت اولین کارخانه تولید نانولوله‌های نیترید بور کرده است. فیبریل‌های ‏BNNT™‎‏ نانولوله‌های مستحکمی هستند که نسبت به نانولوله کربنی از استحکام بالاتری برخوردارند. مزیت این ‏فیبریل‌ها نسبت به نانولوله‌های کربنی در این است که مقاومت در برابر حرارت بیشتری داشته و سنتز آنها ساده‌تر است.‏

این شرکت مفختر است که منابع مالی کارخانه خود را با استفاده از جلب حمایت‌های مالی بدست آورده است که این ‏امر پس از مذاکرات متعدد با سرمایه‌گذار صورت گرفته است.‏
با کمک دایره توسعه اقتصادی شهر نیوپورت نیوز در ورجیانا، این شرکت موفق به کسب زمینی با مساحت چند صد ‏فوت مربع در نزدیکی آزمایشگاه جفرسون متعلق به وزارت انرژی شد. هسته اولیه فناوری این فیبریل‌ها در آزمایشگاه ‏جفرسون شکل گرفت. علاوه بر آزمایشگاه جفرسون، مرکز تحقیقات ناسا و موسسه ملی هوافضا نیز در این پروژه ‏همکاری داشتند.‏

فیبریل‌های ‏BNNT™‎‏ دارای مقاومت حرارتی بالایی بوده و ساختاری پلیمری شبیه به پنبه دارند، با این تفاوت که ‏استحکام ساختاری آن صد مرتبه قوی‌تر از فولاد است. انتظار می‌رود که این فیبریل‌ها در حوزه‌های مختلف مورد ‏استفاده قرار گیرند. در حال حاضر، بازار نانولوله‌ها به یک میلیارد دلار در سال می‌رسد. این نانوفیبریل‌ها می‌توانند در ‏بخش‌های مختلف از سپردفاعی و ضد حرارتی مریخ‌پیما گرفته تا درمان سرطان مورد استفاده قرار گیرند. مایک اسمیت ‏از مدیران این شرکت می‌گوید: «در حال حاضر میزان تولید فیبریل‌های ‏BNNT™‎‏ در حدود 10 گرم است که این حتی ‏از وزن یک سکه چهار پنی هم کمتر است. این درحالی است که نیاز برای این ماده بسیار بیشتر از این مقدار بوده و ما ‏معتقدیم که هر اندازه که تولید کنیم بازار برای فروش آن وجود خواهد داشت. این شرکت محصول خود را به ‏آزمایشگاه‌های صنعتی و دانشگاهی در سراسر جهان می‌فروشد.‏»

درباره شرکت ‏BNNT
این شرکت در شره نیوپورث نیوز واقع شده است که کار آن، تولید فیبریل‌های ‏BNNT™‎‏ است. این محصول هم در ‏بخش تحقیقات علمی و هم تحقیق و توسعه تجاری استفاده می‌شود. مدیران شرکت را کسانی تشکیل می‌دهند که در ‏ابداع روش تولید این ماده نقش‌ اساسی داشتند.‏‎ ‎

منبع :
http://www.nanowerk.com/
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
توليد نانوبلورهاي مسيرياب با قابليت جذب سريع براي رديابي سلولي

توليد نانوبلورهاي مسيرياب با قابليت جذب سريع براي رديابي سلولي

دانشمندان آمريکايي روشي براي وارد کردن يک روبشگر به‌ درون سلول‌ها يافته‌اند تا بتوانند فعاليت‌هاي سلولي را ردگيري كنند.



به گزارش سرويس فناوري ايسنا،‌ سامانه‌هاي ردگيري نانوذره‌اي که در حال حاضر استفاده مي‌شوند، بر ورود غيرفعال روبشگر به‌ درون سلول‌ها مبتني هستند؛ اين سامانه‌ها کارايي بالايي ندارند، زيرا بسياري از اين نانوذرات وارد اندوزوم‌ها شده و غيرفعال مي‌شوند. حال گروهي از محققان آزمايشگاه ملي «لورنس برکلي» به رهبري «برت هلمز» يک نانوبلور را با يک کلوئيد پليمري روکش داده و گروه‌هاي آميني و مسيرياب‌هاي مورد نياز را به اين پليمر متصل کردند؛ بدين ترتيب اين نانوبلور همانند يک ويروس عمل مي‌کند. اين روش مي‌تواند در درمان‌هايي همچون درمان‌هاي مبتني بر سلول‌هاي بنيادي که در آنها نياز به بررسي کل بدن با استفاده از روش‌هاي غيرمخربي همچون MRI وجود دارد، مفيد باشد.

«هلمز» مي‌گويد: با استفاده از اين روش قادر خواهيم بود توانايي يک ويروس در ورود سريع به‌ درون سلول را در روبشگر نانوبلوري خود ايجاد كنيم. روبشگرهاي نانوبلوري مورد توجه دانشمندان قرار دارند، زيرا مي‌توان آنها را به‌ نحوي تنظيم کرد که براي تصويربرداري‌هاي خاص همانند MRI و يا تصويربرداري فلورسانس از کل بدن مناسب باشند.

اين گروه همچنين دريافتند که اين روکش پليمري نه تنها ورود روبشگر تصويربرداري به‌ درون سلول را تسهيل مي‌کند، بلکه در درازمدت نيز اثرات جانبي منفي بر سلامتي سلول باقي نمي‌گذارد.

«هلمز» توضيح مي‌دهد: ما فرض را بر اين گذاشته‌ايم که دليل اين امر مدت زمان اقامت کوتاه نانوبلورهاي روکش‌دهي شده درون اندوزوم‌هاست که در محيط اسيدي آنجا مي‌توانند به يون‌هاي سمي تجزيه شوند. دليل ديگر اين ويژگي مي‌تواند ممانعت از انتشار نانوبلورها در تمام بخش‌هاي سلول توسط روکش پليمري باشد؛ حضور اين نانوبلورها در کل سلول مي‌تواند فرايندهاي طبيعي آن را مختل کند.

«اِوا هارث»، متخصص توليد مسيرياب براي عوامل وضوح تصوير در دانشگاه «وندربيلت» آمريکا مي‌گويد: مسيرياب‌هاي کلوئيدي پليمري مي‌توانند تحول بزرگي در عرصه زيست‌شناسي سرطان ايجاد كنند، زيرا با استفاده از آنها امکان رديابي درون‌تني سلول‌هاي مختلف براي آناليز فراهم مي‌شود. ترکيبي از محدود شدن نانوبلورها درون مسيرياب کلوئيدي، جذب سريع و غلظت بالاي نانوبلورها در سلول‌هاي سالم، لومينسانس الگوي موضعي را در سيتوسول (مايع درون سلول) به‌ شدت تقويت مي‌کند.

گروه «هلمز» در حال برنامه‌ريزي براي وارد کردن اين نانوبلورها درون بدن موش و انجام تصويربرداري از آنهاست تا آمادگي اين ذرات براي استفاده در رديابي سلولي را نشان دهند.

جزئيات اين تحقيق در مجله «Chemical Science» منتشر شده است.

منبع : ايسنا
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
همکاری مشترک برای تولید انبوه فیلم‌های نانوذره‌ای

همکاری مشترک برای تولید انبوه فیلم‌های نانوذره‌ای

[FONT=nassim !important]شرکت سیمانانوتک با همکاری شرکت فوجیموری کوگیو موفق به تولید انبوه فیلم‌های نانوذره‌ای شده است. این فیلم‌ها که از طریق فرآیند پتنت شده توسط شرکت سیمانانوتک تولید می‌شوند برای ساخت ادوات الکترونیکی بسیار مناسب هستند. این همکاری مشترک می‌توان موقعیت سیمانانوتک را در تولید مواد هوشمند در جهان تثبیت کند.
[/FONT]
شرکت سیمانانوتک (Cima NanoTech) یکی از شرکت‌های تولیدکننده نانومواد هوشمند در جهان است. این شرکت اخیرا موفق به ارائه فناوری نانوذرات خودآرا موسوم SANTE® به شده است. این شرکت اعلام کرده که همکاری مشترکی با شرکت فوجیموری کوگیو آغاز کرده است. فوجیموری کوگیو یکی از شرکت‌های تولید کننده فیلم‌های اپتوالکترونیکی با کیفیت بالا است. براساس این همکاری مشترک، طرفین این فیلم‌های نانومقیاس را در حجم انبوه و تجاری تولید می‌کنند. با این کار شرکت فوجیموری کوگیو به بزرگترین تولیدکننده فیلم‌های حاوی نانوذرات نقره تبدیل می‌شود. در این همکاری مشترک دانش و فناوری شرکت سیمانانوتک به ویژه مالکیت فناوری SANTE®، با سابق و تجربه شرکت فوجیموری کوگیو در امر تولید فیلم‌های اپتوالکترونیکی ادغام می‌شود.
با این همکاری مشترک، شرکت سیمانانوتک و شرکت فوجیموری کوگیو می‌توانند فیلم‌های SANTE® را برای حوزه‌های مختلف تولید کنند. از این فیلم‌های نانوذره‌ای می‌توان در محافظ‌های الکترومغناطیس، گرم‌کننده‌های شفاف، نمایشگرهای انعطاف‌پذیر و لمسی استفاده کرد. فروش عمده این فیلم‌ها آغاز شده است.
فناوری SANTE®، روشی است که با استفاده از آن شبکه‌ای از نانوذرات نقره به صورت خودآرا شکل می‌گیرند. محصول بدست آمده یک فیلم رسانای شفاف و انعطاف‌پذیر بوده که هزینه تولید آن بسیار پایین است. تولیدکنندگان این محصول معتقداند که با ارائه این فیلم به بازار می‌توان منتظر نسل جدیدی از محافظ‌های الکترومغناطیس، گرم‌کننده‌های شفاف، نمایشگرهای لمسی و OLEDها بود.
درباره شرکت سیمانانوتک
این شرکت یکی از تولید کنندگان مواد هوشمند است که اخیرا به فناوری تولید فیلم‌های نانوذره‌ای موسوم به SANTE® دست یافته است. این شرکت در سال 2003 تاسیس شده و در کشورهای آمریکا، سنگاپور، ژاپن، کره، تایوان و چین نمایندگی دارد. با وجود این دفاتر نمایندگی، این شرکت موفق شده تا خود را به مراکز تولید ادوات الکترونیکی جهان نزدیک کند.

 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
امضای توافقنامه همکاری بین ستاد نانو و مرکز ملی اندازه‌شناسی

امضای توافقنامه همکاری بین ستاد نانو و مرکز ملی اندازه‌شناسی

[FONT=nassim !important]در مهرماه سال جاری توافق‌نامه همکاری میان مرکز ملی اندازه‌شناسی و ستاد ویژه توسعه فناوری نانو امضا شد.
[/FONT]
در راستای گسترش همکاری‌های مشترک در زمینه اندازه‌شناسی فناوری‌نانو و ارتقای سطح مهارت‌های تخصصی کارشناسان، در مهرماه سال جاری توافق‌نامه همکاری میان مرکز ملی اندازه‌شناسی و ستاد ویژه توسعه فناوری نانو امضا شد.

این توافق نامه همکاری در 5 ماده و شامل محورها و موضوعات اصلی به شرح زیر است:

- تدوین سند راهبردی توسعه اندازه‌شناسی در فناوری نانو
- ایجاد و توسعه زیرساخت‌های نظام اندازه‌شناسی در فناوری نانو
- توسعه برنامه‌های آموزش، ترویج، تربیت و تامین منابع انسانی در حوزه اندازه‌شناسی در فناوری نانو

لازم به ذکر است کمیته استانداردسازی فناوری نانو در راستای پیاده‌سازی نظام ملی اندازه‌شناسی در حوزه فناوری نانو، مجموعه فعالیت‌ها و همکاری‌هایی را با مرکز ملی اندازه شناسی داشته است. از جمله این همکاری‌ها می‌توان به حضور فعال کمیته استانداردسازی فناوری نانو در همایش ملی اندازه‌شناسی به عنوان یکی از سخنرانان اصلی اشاره کرد. در طی این همایش مبحث اندازه‌شناسی نانو به عنوان یک حوزه نوین و موردنیاز در جامعه علمی و صنعتی کشور مطرح گردید و پیشنهادات عملیاتی این کمیته، جهت توسعه اندازه‌شناسی نانو ارائه شد.

همچنین کمیته استانداردسازی فناوری نانو به عنوان یک مجموعه کارشناسی در سلسله جلسات تدوین برنامه‌های پنج ساله و یک ساله برای سند راهبردی توسعه اندازه‌شناسی کشور حضور موثری دارد و از سوی این کمیته در راستای توسعه اندازه‌شناسی در فناوری نانو، بندهایی برای افزوده شدن در این برنامه، به مرکز ملی اندازه شناسی پیشنهاد شده و مورد تصویب قرار گرفته است.

 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
آغاز ثبت‌نام در دوره عمومی آموزش نانو پژوهشکده شهید چمران

آغاز ثبت‌نام در دوره عمومی آموزش نانو پژوهشکده شهید چمران

[FONT=nassim !important]پژوهشکده شهید چمران در نظر دارد به منظور آماده‌سازی داوطلبان چهارمین مسابقه ملی فناوری نانو، دوره آموزش عمومی فناوری نانو را برگزار کند.
[/FONT]
پژوهشکده فناوری نانو شهید چمران در نظر دارد به منظور آماده‌سازی داوطلبان چهارمین مسابقه ملی فناوری نانو، دوره آموزش عمومی فناوری نانو را برگزار کند.

این دوره آموزشی در 12 ساعت و طی سه جلسه در روزهای پنجشنبه و جمعه در دو گروه فنی و علوم زیستی برگزار خواهد شد.
کلیات مباحث مقدماتی ارائه شده در هر دو گروه یکسان بوده و تفاوت مباحت در بخش کاربردها است. گروه علوم زیستی ویژه دانشجویان رشته‌های کشاورزی، علوم زیستی و علوم پزشکی بوده و سایر علاقمندان می‌توانند در گروه فنی و مهندسی ثبت نام نمایند.

علاقمندان فرصت دارند تا پایان مهرماه با مراجعه به پایگاه اینترنتی پژوهشکده نسبت به ثبت نام در این دوره اقدام نمایند. گفتنی است اعضای بسیج دانشجویی و دانشجویان در هنگام ثبت‌نام از تخفیف ویژه برخوردار خواهند بود.

شایان ذکر است مسابقه ملی فناوری نانو که بزرگترین رقابت علمی دانشجویی کشور در زمینه فناوری نانو است، هر ساله با هدف ایجاد فضای رقابتی سالم به منظور افزایش آشنایی دانشجویان با فناوری نانو، گسترش آموزش فناوری نانو در دانشگاه‌ها و دیگر مراکز علمی آموزشی کشور و جهت‌دهی به فعالیت‌های آموزشی و حمایت‌های تشویقی صورت گرفته از سوی ستاد توسعه فناوری نانو برگزار می‌شود. تا کنون سه دوره از این مسابقه برگزار شده و چهارمین دوره آن نیز اردیبهشت ماه سال آینده برگزار خواهد شد.

 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
طراحی داربست نانولیفی تخریب‌پذیر برای بازسازی بافت

طراحی داربست نانولیفی تخریب‌پذیر برای بازسازی بافت

[FONT=nassim !important]پژوهشگران نانومواد با همکاری پژوهشگران داروسازی، با استفاده از نانوذرات شیشه زیست فعال، موفق به طراحی داربست نانولیفی تخریب‌پذیر مناسب برای کشت سلول و بازسازی بافت در ترمیم بافت‌های آسیب دیده استخوانی شدند.
[/FONT]
پژوهشگران نانومواد با همکاری پژوهشگران داروسازی، با استفاده از نانوذرات شیشه زیست فعال، موفق به طراحی داربست نانولیفی تخریب‌پذیر مناسب برای کشت سلول و بازسازی بافت در ترمیم بافت‌های آسیب دیده استخوانی شدند. محصول این طرح در حوزه پزشکی بعد از انجام آماده‌سازی و تست‌های تکمیلی در مجاور بافت بدن، می‌تواند به عنوان داربست حامل دارو و عوامل زیست فعال، جهت کشت سلول استخوان و بازسازی و ترمیم بافت آسیب دیده استخوانی کاربرد داشته باشد.

پیوند بافت استخوان که امروزه به عنوان یکی از روش‌های درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد با مشکلاتی نظیر کمبود بافت پیوندی و تخریب و آسیب در محل برداشت بافت و همچنین نیاز به چندین عمل جراحی همراه است. انگیزه‌های اقتصادی، فراهم کردن آسایش بیشتر بیمار و درمان آسیب دیدگی‌های کلی از مواردیست که باعث شده توجه ویژه‌ای به درمان‌های جایگزین از جمله مهندسی بافت صورت گیرد. داربست‌ها یکی از اجزای اصلی مهندسی بافت هستند که بعد از قرار‌گیری در بدن از بین رفته و جای خود را به بافت جدید می‌دهند. داربست نانولیفی کامپوزیتی و زیست تخریب‌پذیر طراحی و ساخته شده در این تحقیق با خواص مکانیکی و زیست فعالی بهبود یافته و امکان رهایش کنترل شده دارو، می‌تواند بستر مناسبی را برای کشت سلول‌های استخوانی و تشکیل بافت جدید استخوان فراهم آورد که در نتیجه بکارگیری آن، ترمیم و بازسازی بافت استخوانی تسریع می‌یابد. بعلاوه به دلیل تخریب کامل داربست در محیط بدن، نیاز به عمل جراحی مجدد جهت خارج کردن داربست وجود ندارد.

هدف اصلی در این کار، طراحی داربست نانولیفی تخریب‌پذیر مناسب برای کشت سلول و بازسازی بافت در ترمیم بافت‌های آسیب دیده استخوانی است. در این راستا از پلیمر زیست تخریب‌پذیر و زیست سازگار پلی کاپرولاکتون جهت تولید داربست نانولیفی استفاده شد -پلی کاپرولاکتون بعد از قرار‌گیری در محیط بدن تخریب شده و محصولات تخریب آن غیر سمی است-. به منظور بهبود خواص مکانیکی و زیست فعالی این نانوالیاف، از نانوذرات شیشه زیست فعال استفاده و به منظور افزایش کارآیی این داربست، داروی سیمواستاتین (جهت تسریع رشد بافت استخوان) در این نانوالیاف بارگیری شد. سال‌ها پیش به‌وسیله‌ی تحقیقات هنچ و همکارانش نشان داده شد که شیشه‌های زیست فعال قابلیت پیوند و اتصال با بافت استخوان را دارند و همبندی خوبی با استخوان برقرار می‌کنند همچنین نتایج تحقیقات نشان داده است که سیمواستاتین (داروی کاهنده کلسترول خون) تأثیر مثبتی بر متابولیسم استخوان دارد، به همین دلیل در این تحقیق تصمیم بر آن شد تا با ترکیب این دو ماده با نانوالیاف پلی کاپرولاکتون، داربست نانولیفی مناسبی برای بافت استخوان تهیه گردد.

در این کار تحقیقاتی، نانوالیاف کامپوزیتی پلی کاپرولاکتون بارگیری شده با داروی سیمواستاتین و نانوذرات شیشه زیست فعال به روش الکتروریسی تهیه شد و خواص بیولوژیکی و مکانیکی آن به‌صورت آزمایشگاهی و در محیط شبیه‌سازی شده بدن مورد ارزیابی قرار گرفت.

منیره کوهی دانشجوی دکتری نانومواد دانشگاه صنعتی اصفهان، در مورد مراحل کاری این تحقیقات گفت: «بطور کلی در این کار تحقیقاتی دو مرحله اصلی 1- تهیه و تولید داربست و 2-ارزیابی خواص داربست وجود داشت. در مرحله تولید داربست، نانوالیاف پلی کاپرولاکتون حاوی درصدهای مختلف نانوذرات شیشه زیست فعال (با متوسط اندازه ذرات 40 نانومتر) و همچنین ترکیب درصدهای مختلف داروی سیمواستاتین به روش الکتروریسی از محلول پلیمری حاوی پلیمر، نانوذره و دارو در حلال کلروفرم/متانول تهیه شد. در مرحله مشخصه‌یابی، بدلیل اینکه برای بازسازی بافت‌های سخت مانند استخوان خواص مکانیکی داربست یکی از پارامترهای مهم است، ارزیابی خواص مکانیکی و ساختاری نانوالیاف صورت گرفت. همچنین خواص بیولوژیکی از جمله زیست تخریب پذیری، زیست فعالی و رهایش دارو در مایع شبیه‌سازی شده بدن در دما و شرایط طبیعی مایع بدن، در مدت زمان‌های مختلف بررسی شد. برای تایید تشکیل لایه آپاتیت در محیط فیزیولوژی از آنالیز XRD، FTIR و تصویربرداری SEM استفاده شد. آزمون رهایش دارو‌ به‌روش اسپکتروفتومتری و با اندازه‌گیری میزان جذب محیط رهایش انجام گرفت و در ادامه سینیتیک و سازوکار رهایش دارو از نانوالیاف با فرمولاسیون‌های مختلف به‌طور کامل مورد بحث قرار گرفت.»

وی با اشاره به اینکه در این تحقیق از ساختار طبیعی استخوان الهام گرفته شده است، افزود: «با الهام گرفتن از ساختار طبیعی استخوان که خود یک نانوکامپوزیت حاوی نانوکریستال‌های هیدروکسی آپاتیت و نانوالیاف کلاژن است، اقدام به تهیه نانوالیاف پلیمری حاوی نانوذرات سرامیکی شد تا ترکیبی از انعطاف پذیری نانوالیاف و استحکام نانوذرات داشته باشیم. بعلاوه تلفیقی از خواص منحصر به‌فرد نانوالیاف، خواص مکانیکی و زیست تخریب پذیری مناسب پلی کاپرولاکتون، خواص زیست فعالی عالی شیشه‌های زیست فعال و در نهایت حضور داروی سیمواستاتین، این وب نانوالیاف را گزینه مناسبی در کاربردهای بازسازی استخوان ساخته است.»

کار تحقیقاتی صورت گرفته نتایج بسیار قابل توجهی داشت. به طور خلاصه می‌توان گفت که در این تحقیق، نانوالیاف یکنواخت پلی کاپرولاکتون حاوی نانوذره و داروی سیمواستاتین به روش الکتروریسی به‌طور موفقیت آمیزی تهیه شد. نتایج تصویربرداری میکروسکوپی نشان می‌دهد که نانوالیاف بدون بید و یکنواخت تا غلظت 15% نانوذره قابل حصول است. همچنین نتایج این تحقیق نشان داد که افزودن نانوذرات شیشه زیست فعال استحکام کششی و مدول نانوالیاف را افزایش می‌دهد. حضور نانوذرات بر درصد کریستالینیتی نانوالیاف تأثیر گذار است. کوهی در تکمیل نتایج این تحقیقات گفت: «نتایج آزمون زیست تخریب پذیری و رهایش دارو نشان داد که حضور نانوذرات شیشه به دلیل دارا بودن قابلیت هیدرولیز در محیط آبکی، تخریب پذیری وب نانوالیاف در محیط شبیه‌سازی شده بدن و در نتیجه میزان داروی آزاد شده در محیط رهایش را نسبت به نانوالیاف بدون نانوذره افزایش می‌دهد. بر اساس نتایج آزمون زیست فعالی مشاهده شد که نانوالیاف مذکور توانایی تشکیل لایه آپاتیت استخوان مانند را بعد از 3 روز قرار‌گیری در مایع شبیه‌سازی بدن داراهستند و میزان آپاتیت تشکیل شده با گذشت زمان قرارگیری در مایع شبیه‌سازی شده افزایش می‌یابد. در مجموع می‌توان گفت که نانوالیاف کامپوزیتی پلی کاپرولاکتون حاوی داروی سیمواستاتین و نانوذرات شیشه زیست فعال که برای اولین بار، در این تحقیق تولید شدند، رفتار کنترل شده‌ای در رهایش دارو دارند. از طرفی خواص زیست فعالی بالای این الیاف که به روش‌های مختلفی تأیید شد و خواص مکانیکی بهبود یافته این نانوالیاف، این مواد کامپوزیتی را مناسب برای کاربردهای بازسازی استخوان ساخته است.»

به گفته خانم کوهی، کارهای مربوط به ثبت اختراع این طرح پژوهشی در حال انجام است. این در حالی است که محصول این طرح در حوزه پزشکی به عنوان داربست حامل دارو و عوامل زیست فعال، جهت کشت سلول استخوان و بازسازی و ترمیم بافت آسیب دیده استخوانی کاربرد خواهد داشت. البته آماده‌سازی و تست‌های تکمیلی قبل از بکارگیری مستقیم در مجاور بافت بدن مورد نیاز است.

یکی از نتایج اخیر اینکارتحقیقاتی که به دست منیره کوهی، دکتر محمد مرشد (عضو هیئت علمی دانشکده نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان)، دکتر ژاله ورشوساز (عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان) و دکتر محمد حسین فتحی (عضو هیئت علمی دانشکده مواد دانشگاه صنعتی اصفهان) صورت گرفته است، درمجله Chemical Engineering Journal (جلد228، 15 جولایسال 2013، صفحات1057الی1065) منتشر شده است.



 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
پرداخت 23 میلیارد ریال حمایت‌تشویقی به 2510 محقق نانو

پرداخت 23 میلیارد ریال حمایت‌تشویقی به 2510 محقق نانو

[FONT=nassim !important]ستاد توسعه فناوری نانو در مهرماه 1392 مبلغ 23,128,000,000 ریال به 2510 محقق پرداخت نموده است. این حمایت‌ها مربوط به افرادی است که مدارک آنها تا آخرتیر ماه 1392 داوری و تایید شده است.
[/FONT]
ستاد توسعه فناوری نانو در تاریخ 8 مهرماه 1392 مبلغ 23,128,000,000 ریال به 2510 محقق پرداخت نموده است. این حمایت‌ها مربوط به افرادی است که پروپوزال، پایان‌نامه و مقاله آنها تا آخرتیر ماه 1392 در ستاد فناوری نانو داوری و تایید شده و مشکلی برای پرداخت (مانند اشکال در شماره حساب و یا سایر اطلاعات فردی) نداشته‌اند.

قابل ذکر است کارهای مربوط به پرداخت حمایت تشویقی موارد زیر در حال انجام است و در صورت پرداخت اطلاع‌رسانی خواهد شد:
- افرادی که اطلاعات آنها مانند شماره حساب و ... مشکل داشته و نسبت به رفع مشکل اقدام کرده‌اند؛
- حمایت تشویقی شرکت کنندگان در همایش‌های شانزدهمین کنگره شیمی ایران - یزد، شیمی معدنی - سبزوار، شیمی آلی همدان، که مرحله دوم آنها در ستاد نانو داوری و تایید شده است؛ و
- حمایت تشویقی موارد تایید شده در مرداد و شهریور ماه 1392.

موارد پرداخت شده به تفکیک در جدول زیر مشخص شده است.

نوع حمایتتعدادمبلغ(ریال)
پایان نامه کارشناسی ارشد(دانشجو)
6563,978,000,000
پایان نامه کارشناسی ارشد(استاد راهنما)
6041,827,000,000
پایان نامه دکتری(دانشجو)
1442,592,000,000
پایان نامه دکتری(استاد راهنما)
1461,332,000,000
مقاله ISI
76811,976,000,000
مقاله علمی پژوهشی
116618,000,000
ارائه مقاله در کنگره خارجی
18129,500,000
حمایت از دانشجویان پسادکتری(انکوباتور)‏
15291,000,000
چاپ کتاب
31198,500,000
مجلات نانو
896,000,000
برگزاری کنفرانس
135,000,000
ثبت اختراع
130,000,000
ماموریت فناوری
225,000,000
جمع
251023,128,000,000

شایان ذکر است؛ افراد در صورت ویرایش شماره‌حساب خود بر روی پایگاه اینترنتی حمایت‌های تشویقی، لازم است مراتب را از طریق پست الکترونیکی hrdc@nano.ir اطلاع دهند.


 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
کارگاه «شایستگی‌های حرفه‌ای کارآفرینان حوزه نانو» برگزار شد

کارگاه «شایستگی‌های حرفه‌ای کارآفرینان حوزه نانو» برگزار شد

[FONT=nassim !important]کارگاه شایستگی‌های حرفه‌ای کارآفرینان حوزه نانو عصر دیروز در آخرین روز از نمایشگاه فناوری نانو با ارائه دکتر پوراندخت نیرومند، مدیرکل امور‌مهارت‌های پیشرفته سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برگزار شد.
[/FONT]
دکتر پوراندخت نیرومند، مدیرکل امور مهارت‌های پیشرفته سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به خبرنگار ستاد نانو گفت: «در این کارگاه شایستگی‌های حرفه‌ای کارآفرینان حوزه نانو که شامل دانش، نگرش و مهارت است مورد بررسی قرار گرفت.»

وی بیان داشت: «در این کارگاه آموزشی نحوه انتخاب خط مشی حرفه‌ای برای تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق مطرح شد تا دانشجویان برای انتخاب مسیر آینده خود با شفافیت روبرو باشند.»

مدیرکل امور مهارت‌های پیشرفته سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تصریح کرد: «از دیگر بخش‌های این کارگاه بررسی موفقیت‌های شرکت‌های مختلف و کارآفرینان حوزه فناوری‌های نوین بود.»

وی با اشاره به ارائه نحوه راه‌اندازی کسب و کار نوین در کارگاه شایستگی‌های حرفه‌ای کارآفرینان حوزه نانو گفت: «همچنین در این زمینه تجربیات کارآفرینان موفق به دانشجویان منتقل شد.»

خاطرنشان می‌شود، کارگاه شایستگی‌های حرفه‌ای کارآفرینان حوزه نانو با حضور 30 دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری برگزار شد که در پایان این کارگاه به دانشجویان گواهی حضور اعطا شد.


 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
نگاهی بر حضور کشورهای مختلف در ششمین جشنواره نانو

نگاهی بر حضور کشورهای مختلف در ششمین جشنواره نانو

[FONT=nassim !important]بخش بین الملل نمایشگاه فناوری نانو امسال شاهد حضور 4 کشور کره جنوبی، رومانی، لبنان و روسیه بود و دستاوردهای پژوهشگران این کشورها در حوزه فناوری نانو مهمان غرفه‌های نمایشگاه بودند.
[/FONT]
باتوجه به اینکه جایگاه ایران در حوزه فناوری نانو در میان کشورهای مهم و فعال در این حوزه به رسمیت شناخته شده است، هدف از برگزاری بخش بین الملل این نمایشگاه ارتباط بیشتر ایران با دیگر کشورهای جهان در حوزه فناوری نانو بوده است.

کشور رومانی که برای اولین بار مهمان ایران در نمایشگاه فناوری نانو بود، دستاوردهای خود را در حوزه مواد نانوساختار مغناطیسی به نمایش گذاشت. مسئولین این غرفه علاوه بر ارائه دستاوردهای خود در زمان برگزاری نمایشگاه با حضور در غرفه‌های مختلف نمایشگاه با پژوهشگران کشور گفتگو کردند و از نزدیک با پیشرفت‌های کشور در حوزه فناوری نانو آشنا شدند.

کشور روسیه از دیگر کشورهای مستقر در نمایشگاه فناوری بود که دستاوردهای خود در زمینه سرامیک‌های پیشرفته و نانوساختار را در این نمایشگاه ارائه کرد.

کره جنوبی دیگر مهمان نمایشگاه فناوری نانو بود که این کشور نیز محصولات و دستاوردهای خود در حوزه نانو مواد و نانوساختارها را در معرض دید شرکت کنندگان قرار داد.

مهمان دیگر بخش بین‌الملل نمایشگاه فناوری نانو کشور لبنان بود که در غرفه این کشور کنسرسیومی از دانشگاه‌های مختلفلبنان حضور داشتند و یافته‌های علمی خود را در حوزه فناوری نانو به نمایش گذاشتند.

گفتنی است طی برگزاری نمایشگاه فناوری نانو سفرای کشورهای متعددی از جمله برزیل، اکوادور و بولیوی و بیش از 14 کاردار کشورهای مختلف از این نمایشگاه بازدید کردند.


 

"هرکی"

عضو جدید
سلام.تاریخ تایید مدارک من 5خرداد بوده ولی هنوز هیچ مبلغی به حسابم نیومده.حسابمم هیچ مشکلی نداره چون قسط اول حمایت پارسال به همین حساب واریز شد.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
ساخت دستگاه پکیج تصفیه پساب‌های صنعتی توسط محققان ایرانی

ساخت دستگاه پکیج تصفیه پساب‌های صنعتی توسط محققان ایرانی

تیم تحقیقاتی نانو پلیمر واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی موفق به طراحی و ساخت دستگاه پکیج تصفیه پساب‌های صنعتی شده است.


دکتر سعید بازگیر، مدیرگروه مهندسی پلیمر و سرپرست تیم تحقیقاتی نانوپلیمر واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد، پکیج تصفیه پساب‌های صنعتی را به عنوان یکی از دستاوردهای مهم این واحد دانشگاهی در زمینه فناوری نانو دانست و اظهار کرد: این پکیج از اجزای مختلفی تشکیل شده و در ساختار آن نانورس (nanoclay)، ارگانوکلی (organoclay) و نانو فایبر (به عنوان میکرو فیلتر) استفاده شده است.


وی با بیان اینکه تمایز مهم و کلیدی این پکیج تصفیه نسبت به سایر روش‌ها، مدت زمانی است که در تصفیه پساب‌های صنعتی نیاز دارد، گفت: زمان لازم برای تصفیه با استفاده از این پکیج، چهار تا پنج دقیقه است، این در حالی است که در روش‌های شیمیایی و بیولوژیکی زمانی بین شش تا 12 ساعت برای تصفیه پساب‌های صنعتی مورد نیاز است.


بازگیر، کم حجم بودن و حمل ونقل آسان این پکیج تصفیه را از دیگر مزایای آن دانست و تصریح کرد: پکیج تصفیه پساب‌های صنعتی در بسیاری از صنایع از جمله صنایع نفت، روغن، معدن، رنگ و ... کاربرد دارد، که البته بیشترین فعالیت صورت گرفته از سوی واحد علوم و تحقیقات به کمک این دستگاه در زمینه تصفیه پساب‌های نفتی بوده است.


بر اساس این گزارش، دستگاه پکیج تصفیه پساب‌های صنعتی به عنوان یکی از دستاوردهای مهم واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد در نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو در زمینه فناوری نانو رونمایی شده است.


همچنین تیم تحقیقاتی نانو پلیمر واحد علوم و تحقیقات در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو از دیگر دستاوردهای علمی این واحد دانشگاهی همچون نانورس، نانوپیگمنت، نانوجاذب‌ها، نانوالیاف، نانو الیاف و فیلتراسیون، فیلتراسیون آب و پساب رونمایی کرده است.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
تولید داروی شیمی درمانی با یک هفتم هزینه در کشور


کاهش عوارض داروی شیمی درمانی با بهره وری از فناوری نانو توسط محققین ایرانی انجام شد.
نانو دوکسوزوم نانو داروی شیمی درمانی است که توسط محققان ایرانی تولید شده است.
دکتر ترانه گازری مسئول فنی کمیته شرکت اکسیر نانو گفت: داوری دوکورو بیسین دارویی است که سال ها به عنوان داروی شیمی درمانی بر روی بیماران مختلف استفاده می شود ولی به صورت لیپوزومال از سال 1995 در امریکا تولید شده برای اولین بار در ایران تولید شده است.


وی در ادامه تصریح کرد: از منابع این دارو برای بیمار به این صورت است که به دلیل روکش لیپوزومال و روکش پلی اتیلین گلایکول که دارد عوارض دارو به شدت کاهش یافته است زیرا سایز ذرات به صورتی است که نمی تواند به راحتی وارد سلول های عادی بدن شود.


وی در ادامه افزود: این نانو دارو وارد سلول های تومورال می شود زیرا فضای بین سلولی در غدد سرطانی زیاد است. در نتیجه اثربخشی دارو در تومورها بیشتر می شود و عوارض آن در بقیه بدن کمتر می شود. همچنین طول زمانی که دارو در بدن می ماند بیشتر است و موثرتر است.


گازری با بیان اینکه این دسترسی به این داروی حیاتی بسیار دشوار است گفت: قیمت این دارو بسیار پایین تر از نمونه خارجی است و در بیمه هم قیمت خواهد خورد و کارآزمایی بالینی نشان می دهد که با نمونه های خارجی تفاوتی ندارد.


وی در پایان خاطرنشان کرد: حمایت مالی از این طرح توسط بنیاد ملی نخبگان و ستاد فناوری نانو بوده است و تولید صنعتی این نانو دارو در سبحان انکولوژی انجام خواهد شد.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
دستگاهي كه ريز ترين بخش هاي بدن رانشان مي دهد

دستگاهي كه ريز ترين بخش هاي بدن رانشان مي دهد

نانو يكي از علومي است كه درچندسال اخير شاهد پيشرفت هاي زيادي در زمينه هاي مختلف از آن هستيم به خصوص اين علم در زمينه ي پزشكي به مهارت هاي زيادي دست يافته است.
نازيلا زنجاني ليسانس فيزيك گفت: دستگاه تصويربرداري اسپكت حيواني كار قابليت تصويربرداري با كيفيت بالا را دارد. اين دستگاه تحقيقات دارويي مورد استفاده قرار مي گيرد.
وي افزود : اين دستگاه اسپكت تصويرها را به صورت كاملاً مشخص نشان مي دهد به عنوان مثال اگر ازقلب عكس گرفته شود تمامي رگ ها و مويرگ ها را نشان مي دهد.


وي خاطرنشان كرد: مزيت اين دستگاه اين است كه تمامي طراحي وساختش كاملاً داخلي است و قيمتش نسبت به نمونه ي خارجي سه تا چهار برابر كمتر است

 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
ساخت نانو صفحه‌های ضدزنگ

ساخت نانو صفحه‌های ضدزنگ




پژوهشگران نانو به کمک فناوری جدید اقدام به افزایش دمای این صفحات و ایجاد پیوندهای خاص جهت ضدزنگ کردن نانو صفحات شدند.
محققان موفق به ساخت صفحات نانوی ضدزنگ شدند.پژوهشگران علوم مواد دانشگاه آجایان با کمک صفحات نانوگرافن و یک ترکیب نیترید اقدام به ساخت صفحات ضدزنگ کردند که قابلیت به کارگیری در صنایع مختلف را دارد.
ترکیب فوق که گرافن سفید نیز نامیده می‌شود با بالا بردن تا دمای 1100 درجه سانتیگراد صفحات گرافنی حاصل شده که در آن دما یک مولکول نیترید به این صفحات پیوند زده و عملا صفحه‌ها را نسبت به اکسیژن محیط مقاوم می‌کنند.
پژوهشگران کاربردهایی چون توربین هواپیما، موتورهای جت، اکتشافات نفتی و صنایع زیرآب دریا و یا سایر محیط های خشن امکان به کارگیری آن وجود دارد که با ایجاد محیط ضد اکساراسیون تطابق خواهند داشت.
ساخت صفحه‌های ضداکسید که قابلیت مقاومت در برابر اکسیژن هوا را دارند عملا با ساختار نانو غیرممکن بوده که به روش رسوب دهی بخار شیمیایی امکان پذیرفت.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
وضوح تصویر با استفاده از نمایشگرهای جدید

وضوح تصویر با استفاده از نمایشگرهای جدید



نمایشگرهای ارگانیک هم به عنوان منابع نور و هم در صفحه‌های نمایش در آینده مدنظر خواهند بود.
محمد هاشم رضوانی پژوهشگر نانو الکترونیک جهاد دانشگاهی خواجه نصیرگفت: هدف ما استفاده از مواد نانو الکترونیک و نانو فوتونیک و تمرکز بر مواد الی است. ایشان این محصول را دارای برتری‌های زیادی بر تکنولوژی‌های موجود می‌دانند و مشکل اصلی این محصول را موضوع طول عمر معرفی کردند.وی در ادامه افزود: نمایشگرهای ارگانیک که در آنها از دیودهای نور گسیل آبی استفاده شده، هم به عنوان منابع نور و هم در صفحه نمایش‌های آینده مدنظر خواهند بود. اگر به عنوان منابع نور استفاده شوند مصرف انرژی را کاهش می‌دهند و اگر در صفحه نمایش‌های استفاده شوند کیفیت نور، وضوح تصویر و سرعت پاسخ دهی را بالاتر می‌برند.
وی در پایان تصریح کرد: سلول‌های خورشیدی پلیمری نیز عکس عمل نمایشگرهای ارگانیک را انجام می دهند یعنی نور را به برقتبدیل می‌کنند. این سلول‌ها به عنوان منابع انرژی در لوازم روزمره زندگی، سقف منازل و به عنوان مزرعه انرژی خورشیدی در مناطق کویری استفاده می‌شوند.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
تولید نانو بیو آنتی باکتریال علیه بیماری های گیاهی
نانو بیو آنتی باکتریال نانو کامپوزیتی است که باکتری های موجود در گیاهان را کنترل می کند.
پردیس ریاضی، کارشناس ارشد بیوتکنولوژی گفت: عامل بیماری شانكر که مخصوص مرکبات است و باکتری به نام زانتو موناس سیتری می باشد از علائم این بیماری سوختگی و ریزش برگها می باشد.


وی در ادامه افزود: ما نانو کامپوزیتی ساختیم که خاصیت آنتی باکتریال دارد که این ماده را به گیاهی که دچار بیماری فوق شده تلقیح می کنیم، مشاهده می کنیم که نانو بیو آنتی باکتریال باکتری را کنترل کرده و علائم بیماری را از بین می برد.


وی در پایان خاطر نشان کرد: این طرح از طرح های نو آوری فن آوری نانو بوده و ساخت ایران میباشد اما هنوز تجاری سازی نشده است.

 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
رايحه عطرآگين نانو در جهان پيچيد

رايحه عطرآگين نانو در جهان پيچيد


محققان دانشگاه بيلفلد و اولم آلمان موفق به ساخت اولين گرافن عطري جهان شدند.گرافن به يك لايه نازك از اتم هاي كربن گفته مي شود كه در يك شبكه دوبعدي لانه زنبوري قرار مي گيرد.
خواص منحصربه فرد مكانيكي، ترمو الكتريكي، رسانش و ديناميكي گرافن باعث شده است كه توجه تمامدانشمندان فيزيك، نانو، رايانه و شيمي به اين حوزه معطوف شود و محققان بر اين باورند كه گرافن در آينده اي نزديك باعث طرد سيليكون مي شود.
اتم كربن داراي آلوتروپ هاي مختلفي است كه مهمترين آنها الماس و گرافيت هستند. اختلاف آلوتروپ هاي گوناگون كربن در آرايش اتم هاي آن است و اين امر باعث مي شود كه اين اشكال مختلف، خواص گوناگوني داشته باشند. براي مثال، الماس يك عايق بسيار سخت است در حالي كه گرافيت ماده اي رسانا و لغزنده است.
دانشمندان تا مدت ها بر اين باور بودند كه ساختارهاي دوبعدي كربن از لحاظ فيزيكي ناپايدارند و نمي توان آنها را در آزمايشگاه توليد كرد تا اينكه چند فيزيكدان در سال ۲۰۰۴ به اين باور غلط پايان دادند و گرافن را كشف كردند.
اين دستاورد جديد موفق به كسب جايزه نوبل شد و چندي پيش همايش سالانه فيزيكس ورلد از آن به عنوان موثرترين دستاورد ربع قرن نام برد.
روش هاي گوناگوني براي ساخت گرافن وجود دارد. محققان به تازگي موفق به ساخت گرافن با استفاده از مولكول هاي آروماتيك (عطري) شده اند.
در اين روش، از كريستال مس به عنوان لايه مادر گرافن استفاده مي شود.
اين روش جديد كه منجر به توليد گرافن عطري شده است، به قدري در حوزه نانو با اهميت است كه روي جلد نشريه Advanced Materials به آن اختصاص يافته است.نتايج كامل اين تحقيقات در اين نشريه به چاپ رسيده است.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
اهمیت فناوری نانو در صنعت بسته بندي


بیشترین کاربردی که نانو در صنعت غذایی دارد مربوط به بسته بندی است چراکه بسته بندی، محصول را از صدمات فیزیکی و آلودگیها حفظ می کند.
بسته بندی چهره کالاست و به همراه مواردی مانند طرح و نام تجاری و کیفیت به نحوی با هم ترکیب می شوند تا کالا به راحتی معرفی شود.
بسته بندی در واقع اولین ارتباط مشتری با محصول است؛ بیشترین کاربردی که نانو در صنعت غذایی دارد مربوط به بسته ­بندی است.


** اهميت بسته بندي با نانو


بیشترین کاربردی که نانو در صنعت غذایی دارد مربوط به بسته بندی است چراکه :


1. بسته بندی، محصول را از صدمات فیزیکی و آلودگی­ها حفظ می­کند.


2. بسته بندی های نانویی با کارایی وسیع و موثر در برابر انواع ریزساختارهای زنده می توانند باعث افزایش عمرمفید و ماندگاری دراز مدت محصولها شوند.


3.کیفیت ضد میکروبی و خواص ممانعتی آن، بهداشت بهتر، کنترل بیشتر، ممانعت از بی رنگی و خسارت کمتر به ساختار آن را باعث می­ شود.


4. استحکام در مقابل حرارت. یعنی از فساد و پلاسیدگی میوه ها و سبزی ها در دمای بالا جلوگیری می کند.


5. زمان ماندگاری محصولات در بسته بندیهای نانو از سه یا چهار روز به دو تا سه هفته در شرایط دمای محیط بیرون از یخچال افزایش می یابد.


** بسته بندي در نانو


بسته بندیهای نانویی به دو دسته تقسیم می شود :


الف) بسته بندی کنترل کننده موادغذایی با استفاده از نانوذرات.


اکسیژن مسئله سازترین عامل در بسته بندی مواد غذایی است زیرا این عنصر باعث فساد چربی مواد غذایی و همچنین باعث تغییر در رنگ آنها می شود. در این نوع بسته بندی ها، نانوذرات به صورت زیگزاگ قرار گرفته اند و مانند سدی مانع از نفوذ اکسیژن می شوند. به بیان دیگر مسیری که گاز باید برای ورود به بسته طی کند طولانی می شود . به همین خاطر مواد غذایی در این بسته ها تازگی خود را بیشتر حفظ می کنند.




ب) بسته ­بندی هوشمند.


در این نوع بسته بندی که برای افزایش عمرمفید محصولهای غذایی است، سیستمهای بسته بندی قادر خواهند بود پارگی ها و سوراخهای کوچک را با ‌توجه به شرایط محیطی (مانند تغییرات دما و رطوبت) ترمیم و مصرف کننده را از فساد مواد غذایی آگاه سازند.


در این نوع بسته بندی نانوحسگرهایی وجود دارد که نسبت به گازهایی که از مواد غذایی آزاد و موجب فساد می شوند به شدت حساس بوده و تغییر رنگ می دهند. این تغییر رنگ علامت واضحی از سلامت یا فساد مواد غذایی است. این سیستم به مراتب دقیقتر و مطمئنتر از فروش با تاریخ مصرف است.


** نتيجه بسته بندي در نانو


می توان از نانو در صنعت غذایی مثل بسته ­بندی، تولیدغذا و... استفاده کرد. نانو می­تواند به طرز چشمگیری در سلامت غذا، حفظ محیط زیست به ­کار رود. اميد است در آینده بتوانیم هر چه بهتر و بیشتر از نانو در همه زمینه های علمی کمک بگیریم.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
ساخت دستمال کاغذی بدون نیاز به مواد شوینده

ساخت دستمال کاغذی بدون نیاز به مواد شوینده

برای اولین بار در جهان دستمال کاغذی خشک تولید شده که با استفاده از فناوری نانو در آن دست ضد عفونی می شود و ضد میکروب و ویروس است.
جواد کریمی کارشناس ارشد شیمی در خصوص تولید دستمال کاغذی خشک با خاصیت آنتی باکتریال گفت: دستمال کاغذی خشک با خاصیت آنتی باکتریال برای اولین بار در جهان توسط محققان ایرانی تولید شده است، که این دستمال با ذرات نانو آغشته شده و تغییر رنگ می دهد چون وقتی محلول نقره با دستمال کاغذی ترکیب شود رنگ دستمال تغییر می یابد و این محصول عاری از این ویژگی و نمونه خارجی آن هم وجود ندارد.


وی افزود: تفاوت عمده ای این محصول با دستمال های معمولی خاصیت ضد قارچی، ضد باکتری و ضد میکروبی آن است و با استفاده از آن دست تا چهل و پنج دقیقه استرلیزه می شود و یک ضد عفونی کننده ماندگار است از طرف دیگر با استفاده از این محصول نیاز به مواد شوینده نیست فقط دست را با آب شسته و با این دستمال خشک شود تمام میکروب ها و ویروس ها از بین می رود.




کریمی در پایان گفت: این محصول ظرف یک ماه آینده وارد بازار می شود و مطابق با استاندار جهانی است و هیچگونه نقصی در آن مشاهده نشده است.
 
بالا