تار مرد عنکبوتی واقعا می‌تواند قطار را مهار کند!

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=2][/h] » سرویس: علمي و فناوري - علمي

کد خبر: 91120805381
سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۳



فیزیکدانان دانشگاه «لستر» با شناسایی یک عنکبوت که از قوی‌ترین تارهای موجود در میان گونه‌های دیگر برخوردار بوده، توانسته‌اند قدرت تارهای مورد استفاده مرد عنکبوتی را محاسبه کنند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این دانشمندان انگلیسی نشان داده‌اند که تارهای مورد استفاده این شخصیت تخیلی در صورت بازسازی آنچه در طبیعت وجود دارد، واقعا می‌توانسته یک قطار را نگه دارد.
در فیلم مرد عنکبوتی، شخصیت قهرمان فیلم با شلیک رشته‌هایی از ماده به ساختمانهای اطراف توانست از وقوع فاجعه برای یک قطار شهری جلوگیری کند.
این محققان با بررسی تار عنکبوت درختی داروین که از بیشترین قدرت در میان گونه‌های دیگر و 10 برابر نیروی کولار برخوردار بوده، محاسبه کردند که در مقیاس ویژگی‌های بدنی مرد عنکبوتی، این تار از قدرت کافی برای مهار یک متروی چهار واگنی با سرعت بسیار بالا برخوردار است.
آنها برای این کار نیروی مورد نیاز برای غلبه بر شتاب قطار را که 300 هزار نیوتون است، محاسبه کردند. برای جلوگیری از شکست تار، هر متر مربع از تار عنکبوت باید حدود 500 میلیون ژول انرژی را جذب کند.
محققان با بررسی طبیعت دریافتند که تار عنکبوت درختی داروین از این قدرت برخوردار است. این عنکبوت بومی ماداگاسکار شبکه‌های تور کروی شکل تولید کرده که از تمام گونه‌های شناخته شده نیرومندتر است.
این پژوهش در مجله Physics Special Topics منتشر شده است.
 

Similar threads

بالا