تاریخچه ی شیر و خورشید

t3teknik

عضو جدید
کاربر ممتاز

پیشینه ی نماد شیر و خورشید به دوران هخامنشیان و حتی پیش از آن می رسد و کهن ترین مستند موجود از آن کتیبه ای است مربوط به دوران خشایارشا که هم اینک در موزه ی "آرمیتاژ" لنینگراد(سن پیترز بورگ) روسیه نگاهداری می شود.

این نگاره شاه را در حالت احترام به شیری نشان می دهد که زنی بر روی آن جلوس کرده و بارقه هایی از نور (آنچنان که در روزگار ما هم قدسین را نمایش می دهند) وی را در بر دارد.


آنچه در نخستین برداشت بر بیننده آشکار می شود اینکه اگر شیر وخورشید نماد سلطنتی بود شاه را در حالت نیایش یا احترام نشان نمی داد چون هیچ پادشاهی آنچه را خود ساخته یا نمایشگر سلطنت اوست نیایش نمی کند.

برخی مورخین بر این باورند که در این تصویر شیر نماد میترا و خورشید (زنی که بر پشت شیر سوار است) نماد الهه "آناهیتا" می باشد.

مستندات باقی مانده از پارتیان نشان می دهد که در دوره ی اشکانی، خورشید بر روی درفش ملی ایران وجود داشته اما در آثار به دست آمده از دوران ساسانی، نشان شیر وخورشید به فراوانی موجود است از آن جمله است تعداد هجده مهر که در نزدیکی دریاچه ی آرال به دست آمده همچنین ظروفی از طلا و نقره مزین به نقش شیر و خورشید و یا شیرو" گردونه ی مهر "(صلیب شکسته و به مفهوم چرخش خورشید ) بر بالای آن که قدمت این نشان را به خوبی آشکار می سازد.

از گفته های مورخین چنان بر می آید که پس از اسلام اول بار در دوران سلطان مسعود غزنوی شیر بر روی پرچم ایران آمد که عده ای علت را علاقه ی شاه به شکار شیر دانسته اند و پس از او و در دوره های بعد این نشان به کرات بر روی پرچم تکرار شد.

احمد کسروی در کتابچه ای که پیرامون پیدایش شیر و خورشید نگاشته از قول "ابن عبری" و "مختصر التاریخ الدول " می نویسد: «غیاث الدین کیخسرو فرزند علاءالدین کیکاووس ،از شاهان خاندان سلجوقیان روم، دل به شاهزاده ای گرجی می بازد. کیخسرو چنان شیفته می شود که به درخواست دختر گرجی برای ضرب سکه ای با چهره ی او بر آن موافقت می کند اما نزدیکان کیخسرو برای پاس داشت دین اسلام، روا نمی دانند تا چهر ی زنی نا مسلمان بر سکه ها نقش بندد. با پایفشاری کیخسرو، چاره ای اندیشیده می شود تا از این بن بست بیرون آیند. پیکره ی شیری بر سکه نگاشته می شود و بر فراز آن، خورشید که نشان از چهره ی زیباروی گرجی است جای می گیرد و بدین گونه خواسته ی دلبر بر آورده می گردد. سکه های بسیاری از آن سکه ها هم اکنون در دست است که استوارگر داستانی است که ابن عبری می گوید.»

اما آنچنان که از این گفته برمی آید، کسروی به منابع دوره ی هخامنشی و ساسانی دسترسی نداشته و پیداست آنچه از قول این مورخ اسلامی و بر مبنای آگاهیهای آن روز نقل کرده اند بدون در نظر گرفتن مدارک موجود از کشفیات باستانشناسی است که نمونه های آن پیشتر ذکر شد و بدیهی است چنانچه شاهزاده ی گرجی در قالب خورشید بر پشت شیر نقش شده صرفا در قالب نشانی بوده که از دوران باستان به روزگار سلجوقیان رسیده است.

در دوران صفوی و افشاریه هم پیوسته این نماد بر روی درفش ملی ایران به چشم می خورد و از دوران شاه عباس به صورت نشان اصلی درفش ایران در آمد.

با پیروزی قاجاریه و سلطنت «آغا محمد خان» وی که ذاتا شخصی کینه توز بود به سبب دشمنی با نادر شاه و از آنجا که شیر و خورشید را نشان سلطنت نادر می دانست فرمان دگرگونی آن را صادر کرد.

اطرافیان وی گفتند که شیر نماد «اسداالله علی» و خورشید هم نور حق است. از اینرو آغا به جهت مذهبی بودن دستور داد که اگر شیر علی است ذوالفقاری هم به دستش دهید و اینگونه شمشیری خمیده(شمشیر ایرانی صاف است) به این نشان علاوه گردید. (ن.ک:ناصر انقطاع ,شير و خورشيد نشان سه هزار ساله)

از آنجا که با گذشت زمان و تغییرات در باورها و آرای مردمان, اسطوره ها و نمادها هم رنگ و بوی اعتقادات مردم رابه خود می گیرند و از آنجا که قرنها اعتقادی بااین مضمون که شیر نماد علی است وجود داشته این گفته که پرچم ایران نشانگر پیروی از علی و خورشید حق است به هیچ وجه نادرست نیست.

در پایان خاطرنشان می کنم سه رنگ پرچم ایران و همچنین نشان شیر وخورشید بر روی آن پس از دوران مشروطه و با گشایش مجلس شورای ملی به عنوان نماد ملی ایران ( نه نشان سلطنت طلبان) رسما به تایید پارلمان رسید و هیچگاه در طول چند هزار سال گذشته منظور از نمایش آن تمایلات سیاسی گروهی خاص نبوده بلکه صرفا نمایشگر هویت و پیشینه ی ملتی است که اگرچه در طول تاریخ خود با فراز و نشیبهای فراوانی روبرو شده اما کماکان هستی و موجودیت خود را حفظ نموده است.
 

تیرنگ

عضو جدید
[FONT=&quot]تاریخچه شیر و خورشید[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]درباره‌ی نماد شیر و خورشید و قرار گرفتن آن برروی پرچم ایران افسانه‌سرایی‌های زیادی صورت گرفته است. برخی این نماد را به هویت ایرانی متصل می‌کنند و پرچم جمهوری اسلامی را خدشه دار نمودن هویت اصیل ایرانی می‌دانند. ملی‌گرایان و ناسیونالیست‌های متعصب ایرانی بر اصیل بودن این نماد اصرار می‌ورزند و برخی از آنها که از نظر سیاسی به جبهه‌ی ضد انقلاب هم تعلق خاطری دارند، چنان در تقدس بخشیدن به شیر و خورشید و دشمنی با پرچم جمهوری اسلامی افراط می‌کنند که گویی در این دنیا چیزی اصیل‌تر از شیر و خورشید وجود ندارد![/FONT]
[FONT=&quot]قدیمی‌ترین سندی که از وصال شیر و خورشید حکایت می‌کند مربوط به دوران امپراطوری سلجوقیان است:[/FONT]
[FONT=&quot]« پادشاه ترک سلجوقی به نام غیاث‌الدین کیخسرو که در آسیای صغیر حکومت می‌کرد، عاشق دختری گرجی می‌شود و اصرار می‌کند که «پیکر او را روی سکه‌های سیمین بنگارند.» اما چون زدن سکه با پیکر زن، از نظر مسلمین قبیح بود، با راهنمایی و ابتکار ستاره‌شناسان به گونه‌ای دیگر این آرزو برآورده شد. دستور دادند که شیری بر سکه نگاشته شود و در بالای آن خورشیدی با صورت آن زن قرار گیرد. اگر کسی به این مسئله ایراد می‌گرفت، توضیح می‌دادند که طالع پادشاه است و هنگام زاییده شدن، خورشید در برج اسد(شیر) قرار داشت و این نقش یادآور این اتفاق فرخنده است. با این حیله، هم به خواسته‌ی پادشاه عاشق‌پیشه جامه‌ی عمل پوشاندند و هم از بدگویی مردم جلوگیری کردند[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT] [FONT=&quot]بنابراین، نشان شیر و خورشید را می‌توان نتیجه‌ی هوس‌بازی یک پادشاه سلجوقی (که ریشه در آسیای صغیر دارند) دانست. بعدها سکه‌زنان، بی‌آنکه تاریخچه و معنای این نشان را بدانند آن را به کار بردند. به تدریج خورشید روی سکه‌ها پایین‌تر آمده و به پشت شیر می‌رسد و نقش زن نیز از چهره‌ی خورشید پاک می‌شود. بعد از اشغال ایران توسط مغول، پادشاهان این سلسله، غازان‌خان و سلطان محمد خدابنده نیز از این نقش بر روی سکه‌های خود بهره می‌بردند.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]شاهد دیگری که نشان می‌دهد منظور از شیر و خورشید در آن زمان، یک علامت خاص نبوده و فقط طالع پادشاه را نشان می‌داده، سکه‌ی شاه طهماسب است که خورشید بر روی بره‌ای نشسته است. زیرا طالع شاه طهماسب در ماه حمل(بره) قرار داشت.[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]

[FONT=&quot]

[/FONT][FONT=&quot][/FONT]

[FONT=&quot]خسرو معتضد مورخ و پژوهشگر در تاریخ ایران نیز با اظهار تاسف از حذف تندیس های شیر از سر در مجلس شورای ‏ملی به ارزیابی تاریخی علل برداشتن مجسمه شیر و خورشید از این محل در سالهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی ‏پرداخت و در این ارتباط به خبرنگار عصرایران گفت: در ماههای اول پیروزی انقلاب در یک شرایط خاصی به دلیل ‏سوءاستفاده های موجود و شوونیسم شاه پرستانه که فاقد هرگونه اصالت و واقعیت بود، حضرت امام خمینی (ره ) طی فرمایشاتی برای از ‏بین بردن مظاهر حکومت سلطنتی و دستور به حذف اثاری که یاداور و یا نماد حکومت سابق بود، دادند[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]وی روحیه تملق گویی در دربار که باعث شد علامت تاج بالای نماد شیر و خورشید در کلیه اوراق رسمی کشور در رژیم ‏پهلوی قرار گیرد را موجب به وجود امدن این باور که نماد شیر و خورشید متعلق به خانواده پهلوی است دانست و افزود: ‏نماد شیر و خورشید قرنها قبل از روی کار امدن سلسله پهلوی در ایران و از زمان سلجوقیان بر روی پرچم کشور نقش ‏بسته بود[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]این پژوهشگر حوزه تاریخ در ادامه اظهارات خود به ارزیابی باورهای دیرینه مردم ایران در مورد نماد شیر و خورشید ‏پرداخت و گفت: همواره این باور در میان مردم وجود داشته که شیر و خورشید را نماد حضرت علی ابن ابی طالب علیه ‏السلام دانسته اند و به ان "اسد الغالب" خطاب می کردند، از سوی دیگر از قدیم هر کشوری معمولا یک حیوان را به عنوان ‏نماد تعیین می کرد، بر همین اساس از گذشته های دور شیر نماد و مظهر ایران بوده است[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]
[FONT=&quot]معتضد: نماد ایران در دوره هخامنشی را عقاب معرفی کرد و در مورد جایگزین شدن نماد شیر به جای نماد عقاب در ایران ‏گفت: از انجا که در قرن های گذشته شیر در ایران فراوان بود و به نوعی مظهر جانواران ایران محسوب می شد، به جای ‏نماد عقاب قرار گرفت[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]وی در ادامه به کار گیری نماد شیر و خورشید در پرچم ایران و تصویب ان توسط مجلس مشروطه را مورد اشاره قرار داد ‏و گفت: اگر ما انقلاب مشروطه را قبول داریم باید توجه داشته باشیم که در پشت انقلاب مشروطه کسانی مثل سید عبدالله ‏بهبهانی که جان خود را در این راه داد وجود داشت و یا ایت الله سید محمد طباطبایی و یا ایت الله شیخ فضل الله نوری که ‏علی رغم اختلاف با ایات دیگر مجاهدت زیادی برای برقراری مشروطه کرد. ما مشروطه را نه به عنوان یک رفرم سلطنت ‏طلبی بلکه به عنوان نقطه عطفی که به استبداد پایان داده می شناسیم، باید توجه داشت که از سوی همین مجلسی که دست اورد ‏انقلاب مشروطه بود به کار گیری نماد شیر و خورشید تصویب شد[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]خسرو معتضد در ادامه افزود: مرحوم حسن شاه چراغی مدیر مسوول اسبق روزنامه کیهان همواره می گفت اگر غرب ‏زدگی نامطلوب است عوام زدگی نیز نامطلوب است. به نظر من برداشتن نماد شیر و خورشید از سر عوام زدگی صورت ‏گرفت و نباید سمبل هزار ساله ایران را حذف می کردیم[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]این پژوهشگر حوزه تاریخ سوءاستفاده معاندین از نماد شیر و خورشید را مورد توجه قرار داد و در این رابطه گفت: اگر ما ‏از نمادهایی که در بین مردم پذیرفته شده اند و مورد احترام قرار می گیرند استفاده نکنیم نااهلان و معاندین استفاده لازم را ‏خواهند کرد، در حال حاضر نیز دارودسته منافقین و گروه های التقاطی کمونیستی که پیش از این پرچم داس و چکش و ‏ستاره سرخ را دست می گرفتند نماد شیر و خورشید را علم کرده اند، چرا که می دانند این نماد در میان مردم از مقبولیت و ‏احترام برخوردار است.‏[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]استفاده از نماد شیر و خورشید در اذهان عمومی به عنوان شاخص کشور ایران در میان دیگر کشورها یکی دیگر از ‏مواردی بود که خسرو معتضد به ان پرداخت و در این رابطه خاطر نشان ساخت: در بین کشورهای دنیا در رابطه با ‏سازمان های بهداشتی و درمانی دو نماد صلیب سرخ و هلال احمر وجود دارد، این در حالی است که در سالهای قبل از ‏انقلاب شیر و خورشید سرخ نیز به عنوان نماد سازمان بهداشتی و درمانی ایران در بین دیگر کشورهای دنیا جایگاه ویژه ‏ای داشت و ایران را در میان دیگر کشورها شاخص می کرد، این در حالی است که اخباری که حکایت از تلاش اسراییل ‏برای قبولاندن ستاره شش پر داوود که نماد این دولت اشغالگر است به جای صلیب سرخ و هلال احمر به محافل جهانی به ‏گوش می رسد و جای تاسف دارد که ما در این میان ساکت بمانیم و تلاش برای ظهور و بروز نمادهای شاخص ملت ایران ‏نکنیم.‏[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
 

تیرنگ

عضو جدید
نشان شیر وخورشیددر نشان ملی ایران در دانشنامه روسی بروخوسوافروننشان شیر وخورشی&#1.JPG نمونه ای از تصوی&#.jpgنمونه ای از تصویر نجومی خورشیددر برج اسداز ابومعشر بلخی سال 850
 

Similar threads

بالا