تأثير گسترش تجارت الكترونيك از طريق اينترنت بر جريان­هاي تجاري

moein_13

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
چكيده​
امروزه فناوري اطلاعات و ارتباطات، محور توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي کشورهاي مختلف قرار گرفته است. تجارت الکترونيکي يکي از نمودهاي عيني انقلاب فناوري اطلاعات و ارتباطات در عرصه­هاي اقتصادي است. ظهور اينترنت وتجاري شدن آن در دهه­هاي اخير، شيوه­هاي سنتي تجارت را متحول نموده است. تجارت الکترونيکي انقلابي در شيوه­ها و رويه­هاي تجاري گذشته ايجاد کرده؛ سرعت و صرفه­جويي را به بهترين وجه، جامه عمل پوشانده است. هدف اين تحقيق؛ ارزيابي اثر گسترش تجارت الکترونيک از طريق اينترنت بر جريان­هاي تجاري است . اين تحقيق بر پايه يک مدل نظري تاثير گسترش تجارت الکترونيک از طريق اينترنت بر جريان­هاي تجاري دنبال شده است و به طور تجربي پيش­بيني­هاي آن­را با استفاده از داده­هاي تابلويي و مقطعي مورد بررسي قرار داد.
به­منظور تحليل اثر تجارت الکترونيک از طريق اينترنت بر جريان­هاي تجاري در 30 کشور از مناطق جغرافيايي مختلف، از مدل فروند و وينهولد (2004) و مدل جاذبه بهره­گيري شد. برآورد مدل­ها در قالب داده­هاي تابلويي مشخص مي­كند که افزايش تعداد کاربران اينترنتي در کشورهاي صادرکننده و واردکننده داراي اثر مثبت و معني­داري در سطح 5 درصد اهميت، بر حجم صادرات و تجارت دوطرفه کشورها در دوره 2001 تا 2005، بوده است. برآورد مدل در قالب داده­هاي مقطعي نشان مي­دهد که تأثير تجارت الکترونيک از طريق اينترنت بر حجم تجارت دوجانبه در انتهاي دوره؛ نسبت به ابتداي دوره افزايش يافته است.
از نظر تئوري؛ نوع تأثيري که پيدايش اينترنت بر ميزان تأثير فاصله جغرافيايي روي صادرات مي­گذارد؛ داراي ابهام است، اين ابهام از آنجا ناشي مي­شود که اينترنت از يک طرف امکان انجام تجارت در فاصله هاي دورتر را با بهبود اطلاعات و کاهش هزينه ورود؛ ميسر مي­کند، از طرف ديگر تجارت در فاصله­هاي دورتر هزينه حمل بيشتري دارد. به نظر مي­رسد که در پي افزايش فاصله جغرافيايي، افزايش هزينه حمل داراي اثر بيشتري نسبت به کاهش هزينه ورود و بهبود اطلاعات، روي صادرات و حجم تجارت است. لذا مي­توان گفت علي­رغم اينکه پيدايش اينترنت باعث افزايش حجم تجارت بين کشورها مي­شود ولي اين فرضيه که "اينترنت کاهش دهنده اثر فاصله جغرافيايي بر تجارت بين­الملل است"؛ تأييد نمي­گردد. لذا مي­توان گفت که اينترنت امکان انجام تجارت در فاصله­هاي دورتر را فراهم مي­کند اما به دليل وجود هزينه­ حمل، اين افزايش تجارت، در فاصله­هاي نزديک­تر چشم­گيرتر است. نتايج اين تحقيق، از بعد نظري و تجربي؛ کارا بودن تجارت الکترونيک مبتني بر اينترنت را نشان داده و مشوقي براي سياستگذاران در فراهم ساختن بسترها و زيرساخت هاي تجارت الکترونيک مي­باشد؛ زيرا اقدام در اين جهت؛ مي تواند توسعه صادرات و افزايش رفاه عمومي را بدنبال داشته باشد.
 
بالا