برنامه ريزي استارتژيك در حوزه خدمات درمان
برنامه ريزي استارتژيك در حوزه خدمات درمان
با سلام خدمت كليه دوستان
بعلت پي گيري ادامه تحصيل و مشغله فراوان تا اين زمان، ارائه مطالب در خصوص برنامه ريزي استراتژيك براي من ميسر نبود،لطفا عذر خواهي مرا بپذيريد.
آنچه كه مسلم ميباشد اطلاعات علمي و آشنايي دوستان در اين خصوص بسيار از من پربار تر و كامل تر ميباشد و مطالبي كه ارائه ميگردد صرفا بر اساس تجربه اجرايي و علمي دراين حوزه ميباشد كه شخضادرگير آن بوده و نتيجه مطلوبي نيزاخذ شده است.لذا خواهشمند است در صورت هرگونه كاستي اينجانب را آگاه بفرماييد.
در نخستين گام به اين جمله خيلي اهميت بدهيد:
مفاهيم شما را منحرف نكنند
اما چرا؟
آنچه كه در سازمانهاي دولتي رخ ميدهد اظهار نظر هاي نا مربوط برخي از مديران ميباشد كه فقط با عنواين و برخي اصطلاحات در هر زمينه آشنا هستند و خود را در اين خصوص آگاه ميدانند و كارشناسان را مجبور به اجراي آنها ميدارند در واقع ميگويند كتاب را بخوان و اجرا كن.
بعنوان مثال در بيمارستاني دولتي با حجم ورودي حدود 2 الي 3 هزار نفر در روز مشاهده كردم خط مشي و چشم اندازي تعريف گرديده كه هيچ ارتياطي با برنامه بيمارستان ندارد چه برسد به برنامه استراتژيك. در واقع خود عملكرد آن بيمارستان با آن توانايي و امكانات شرح داده شده بود.ولي آنچه مسلم بود كوچكترين آشنايي با مفاهيم اوليه در اين خصوص در نزد طراحان آن وجود نداشت ، آخر مگر ميشود وارد يك سيستم شده بدون در نظر گرفتن محدوديتها وابستگي ها و غيره برنامه ريزي انجام داد؟؟
با اين مقدمه اين سوال را مطرح مينمايم كه مفهوم استراتژيك از ديگاه شما چيست؟برنامه چيست ؟ در چه زمان برناهه هاي شما ماهيت استراتژيك به خود ميگيرد ؟ و جايگاه چشم انداز ماموريت ...... در چه برهه اي شكل ميگيرد ؟آيا اصلاح نوبت دهي تلفني برنامه استراتژيك بيمارستان است يا برنامه ريزي يا اصلاح عارضه در سنجش عملكرد يا.......
پس در چه زماني برنامه ريزي استراتژيك ميگردد.بعد از دريافت نظرات شما بزرگواران وارد فاز بعد خواهيم شد.