بررسی یک پالایشگاه و اینکه برای طراحی یک پالایشگاه چه اطلاعاتی نیز داریم؟

vahid.gerrard

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دروود
خوب حالا مطالب قبلی که در تاپیک قبلی نوشته بودیم رو براتون گلچین میکنم و اینجا قرار میدم تا کارمون رو محکمتر ادامه بدیم...
 

vahid.gerrard

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اطلاعاتی درباره ی نفت و ذخایر نفتی و تولید نفت کشور خودمان:

بریتیش پترولیوم در گزارش سالانه خود از افزایش قابل توجه تولید نفت و گاز ایران به‎رغم تحریم‌ها خبر داد و اعلام کرد ایران در سال 2010 جایگاه دوم خود را از نظر دارا بودن حجم ذخایر نفتی به ونزوئلا داد.


شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم برای شصتمین سال متوالی اقدام به انتشار گزارش چشم‎انداز انرژی جهان نموده است. این گزارش به نام «مروری آماری بر انرژی جهان 2011» به بررسی وضعیت تولید و منابع انرژی در کشورهای مختلف جهان پرداخته است.
* ایران به رتبه سوم جهان میان کشورهای نفت‌خیز تنزل کرد
بر اساس این گزارش ذخایر کشف شده نفت خام ایران در پایان سال 2010 بدون تغییر نسبت به سال قبل از آن در سطح 137 میلیارد بشکه باقی مانده است. ذخایر کشف شده نفت خام ایران 9.9 درصد از کل ذخایر کشف شده نفت خام در سطح جهان را تشکیل می دهد.
در حالی که تا سال گذشته ایران دومین دارنده ذخایر نفت جهان محسوب می شد در گزارش جدید بریتیش پترولیوم ایران به رتبه سوم نزول کرده است. عربستان با دارا بودن 19.1 درصد کل ذخایر نفت جهان در رتبه نخست و ونزوئلا با 15.3 درصد در رتبه دوم قرار گرفته اند.
کل ذخایر کشف شده نفت جهان در سال 2010 با 7 میلیارد بشکه افزایش نسبت به سال قبل از آن به 1383 میلیارد بشکه رسیده است.
* افزایش تولید نفت ایران در سال 2010 به‌رغم تحریم‌ها
به‎رغم تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه بخش نفت ایران تولید نفت ایران در سال 2010 با افزایش قابل توجه مواجه شد. بر اساس این گزارش متوسط تولید نفت ایران در سال 2010 با 46 هزار بشکه در روز افزایش نسبت به سال قبل از آن مواجه شد و به 4.245 میلیون بشکه در روز رسید. تولید نفت ایران در سال 2009 بالغ بر 4.199 میلیون بشکه در روز اعلام شده بود.


* ظرفیت پالایش نفت خام ایران ثابت ماند :
بر اساس گزارش فارس بریتیش پترولیوم ظرفیت پالایش نفت در ایران طی سال 2010 را بدون تغییر نسبت به سال قبل از آن دانسته و اعلام کرده است پالایشگاه های ایران در سال 2010 توانستند روزانه 1.86 میلیون بشکه نفت خام را پالایش کنند.
ظرفیت پالایش نفت در ایران معادل 2 درصد کل ظرفیت پالایش نفت در جهان بوده است. ظرفیت پالایش نفت جهان در سال 2010 با رشد 0.8 درصدی نسبت به سال 2009 به 91.79 میلیون بشکه در روز رسید.
ایران چهاردهمین قدرت پالایش کننده نفت در سال 2010 شناخته شده است. آمریکا با اختصاص 19.2 درصد از کل ظرفیت پالایش نفت جهان در رتبه نخست از این نظر قرار گرفته است.

*ذخایر گاز طبیعی ایران 15.8 درصد کل جهان اعلام شد
بر اساس این گزارش حجم ذخایر گازی ایران در سال 2010 نیز بدون تغییر نسبت به سال قبل باقی ماند. ذخایر گازی ایران در پابان سال 2010 بالغ بر 29.6 تریلیون مترمکعب اعلام شده است. در سال 2009 نیز همین رقم برای حجم ذخایر گازی ایران اعلام شده بود.
در عین حال ایران همچنان در جایگاه دومین کشور دارنده ذخایر گاز طبیعی جهان باقی مانده است و 15.8 درصد کل ذخایر گازی جهان را به خود اختصاص داده است.
روسیه با دارابودن 44.8 تریلیون متر مکعب گاز طبیعی در جایگاه اول و ایران در جایگاه دوم قرار داشته و قطر با 25.3 تریلیون مترمکعب در جایگاه سوم قرار گرفته است.

* رشد 5.6 درصدی تولید گاز طبیعی در ایران طی سال 2010
میزان تولید گاز طبیعی ایران در سال 2010 با افزایش 5.6 درصدی نسبت به سال قبل از آن به 138.5 میلیارد متر مکعب رسید. این رقم در سال 2009 بالغ بر 131.2 میلیارد متر مکعب اعلام شده بود.
سهم ایران در تولید جهانی گاز در سال 2010 ، 4.3 درصد بوده که بدین ترتیب این کشور به عنوان چهارمین کشور بزرگ تولید کننده گاز شناخته شده است. آمریکا با 19.3 درصد، روسیه با 18.4 درصد و کانادا با 5 درصد به ترتیب در رتبه های اول تا سوم قرار گرفته اند.
تولید جهانی گاز طبیعی در سال 2010 با 7.3 درصد افزایش به 3193 میلیارد متر مکعب رسید.

خوب میبینیم که صنعت گاز ایران نسبت به بخش های دیگر صنعت نفت و گاز واقعا پیشی گرفته و شاید به همین دلیل باشه که همه میگن رشته ی گاز از بقیه رشته ها بهتره!!!
این نوشته ها فقط برای شناخت ذخایر هیدروکربوری خودمونه و در مراحل بعدی باید فکری به حال اینها کنیم که همونطور که میبینیم کشوره ما بسیار غنی است و از نظر ذخایر هیچ گونه مشکلی نداریم...فقط به یک فکر سازنده برای استفاده ازین ذخایر نیاز داریم....
ما اینجا به همین دلیل میخوایم تلاش کنیم...شاید بشود واقعا"....
 

vahid.gerrard

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مروری بر استخراج نفت خاورمیانه:

در سال 2010 میلادی طبق امارهای رسمی بین المللی میزان تولید و استخراج نفت خام کشورهای عربی و اسیای میانه به شرح زیر بوده است:
  • استخراج نفت خام در ایران 4 میلیون بشکه در روز
  • استخراج نفت خام در عربستان 11 میلیون بشکه در روز
  • استخراج نفت خام در عراق 3 میلیون بشکه در روز
  • استخراج نفت خام در آذربایجان با یک میلیون بشکه در روز
  • استخراج نفت خام در روسیه با 10 میلیون بشکه در روز
که در این میان کشورهای آذربایجان و ایران و عراق با حد اقل ظرفیت در حال استخراج هستند و با برنامه ریزی که برای اینده دارند پیش بینی میشود ظرفیت تولید نفت کشورهای مذکور به بیش از دو برابر رقم فعلی برسد. بنابر این در حوزه استان اردبیل از شما به قزاقستان وترکمنستان و روسیه و جمهوری آذربایجان و دریای خزر و از جنوب به عراق و چاههای جنوب و جنوب غربی ایران روزانه بیش از بیست میلیون بشکه هم اکنون استخراج میشود که در سالهای اینده این رقم به بیش از سی میلیون بشکه درروز خواهد رسید. بعنوان مثال جمهوری اذربایجان که چند سال پیش خط لوله نفتی باکو تفلیس جیهان را راه اندازی نمود. اخیرا تصمیم دارد با افزایش ظرفیت تولید خود، انتقال نفت به جیهان را به روزانه به یک و نیم میلیون بشکه در روز برساند. همچنین از سوی دیگر در منطقه مغان بر آورد گردیده است حدود چهار میلیارد بشکه نفت وجود داشته باشد. همچنین بنابه مطالعات انجام شده توسط جمهوری آذربایجان بر آورد گردیده است در منطقه دریای خزر بیش از دویست میلیارد بشکه نفت وجود داشته باشد. تمامی این بازارها نیازمند یک پالایشگاه قوی و قدرتمند هستند تا بتواند با پالایش نفت محصولات قابل استفاده ای را با ارزش افزوده بالا به جای صادرات و فروش نفت خام به بازارهای جهانی ارائه نماید.

طرح حاضر بر روی پالایش 5 درصد نفت خام تولیدی ایران عراق و اسیای میانه برنامه ریزی نموده است. و از گردش مالی سالیانه 2 تریلیون دلار صنعت نفت وگاز (شامل فروش گاز و نفت خام و محصولات پالایش شده مانند بنزین و گازوئیل و محصولات فراوری شده پتروشیمی) طرح حاضر با یکصد میلیارد دلار گردش مالی سالیانه، پنج درصد از اقتصاد نفتی منطقه را به خود اختصاص خواهد داد.
 

vahid.gerrard

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
حقایق نفت ایران

طبق اعلام آمارهای رسمی جهان ذخایر نفتی آمریکا تا ده سال دیگر تمام خواهد شد. و امریکا نیازمند نفت کشورهای دیگر خواهد بود. رتبه بندی که در دانشنامه ویکی پدیا برای کشورهای دارنده ذخایر نفتی ارائه شده رتبه اول ونزوئلا با 296 میلیارد بشکه نفت عربستان با 264 میلیارد بشکه نفت کانادا با 175 میلیارد بشکه نفت و ایران با 151 میلیارد بشکه نفت مقام چهارم دنیا را دارد. اما این رتبه بندی مغرضانه به نظر میرسد و در این سند به مرغوبیت نفتها و ذخایر گازی که ارزش بالائی دارند اشاره نشده است! رتبه اول و سوم جهان که متعلق به کانادا و ونزوئلا است به دلیل داشتن معادن بسیار عظیم شنهای نفتی یا قیرطبیعی انتخاب شده اند. در حالی که اگر ذخایر گاز ایران را روی ذخایر نفت ایران قرار دهیم ایران بدون شک اولین کشوردارنده ذخایر هیدروکربوری جهان خواهد بود. ایران با داشتن 151 میلیارد بشکه ذخیره نفتی دارای 30 تریلیارد متر مکعب ذخایر کشف شده گاز است که در صورتی که بخواهیم هر بشکه نفت را معادل 166 مترمکعب گاز در نظر بگیریم ذخایرکشف شده گاز ایران معادل 216 میلیارد بشکه نفت میشود که با جمع 151 میلیارد بشکه نفت، جمعا ایران 367 میلیارد بشکه نفت دارد! اگر این رقم را با ذخایرقیر طبیعی(شنهای نفتی) کشورهای ونزوئلا و کانادا مقایسه کنیم متوجه میشویم که ایران خالص ترین و با ارزش ترین و بزرگترین ذخایر هیدروکربوری جهان را دارد.و اگر بخواهیم به نظر اداره اکتشافات دولت امریکا اشاره کنیم ذخایرکشف نشده گاز ایران به اندازه ذخایر کشف شده تخمین زده میشود که دولت ایران نیزبا تایید این مطلب اعلام داشته است که بیش از 150 ناحیه گسل کشف نشده در ایران بر آورد میشود. بر این اساس ایران بانزدیک600میلیارد بشکه ذخایر هیدروکربوری بی شک اولین کشور دارنده ذخایر هیدروکربوری دنیا میباشد. برای استفاده از این ذخایر ایران نیاز دارد تا روی منابع کشف شده و کشف نشده خود صدها میلیارد دلار سرمایه گذاری کند.
 

vahid.gerrard

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دوستان میادین نفتی کشور دسته بندی دارند:
به این صورت:
1) میادین خشکی:
در مجموع، 72 ميدان کشف شده مناطق خشکي کشور به ترتيب در استانهاي خوزستان، کهگيلويه و بوير احمد، بوشهر، ايلام، لرستان، کرمانشاه و فارس قرار دارند. ميدانهاي بزرگ نفتي منطقه خشکي نظير اهواز، آغاجاري، گچساران و مارون در استان خوزستان در زمره بزرگترين مخازن نفت جهان هستند
2)میادین دریایی


از شرکتهای مهم نفتی کشور:
1)شرکت مناطق نفت خیز جنوب(مربوط به میادین خشکی)
2)شرکت نفت فلات قاره(مربوط به میادین دریایی)
3)شرکت نفت مناطق مرکزی(مربوط به میادین خشکی)
حالا در مورد مناطق نفت خیز جنوب:
مناطق نفتخيز جنوب به عنوان مهمترين شرکت نفتي کشور شامل ميادين نفت و گاز استان هاي خوزستان، کهگيلويه و بوير احمد و بوشهر است. در مجموع، 80% نفت خام کشور در مناطق نفتخيز جنوب توليد مي شود.
حالا در مورد نفت فلات قاره:
در مناطق دريايي، بيشترين ميزان نفت خام در منطقه هاي عملياتي خارگ و بهرگان (استان بوشهر) ‌توليد مي شود و توليد نفت مناطق لاوان و سيري در رتبه هاي بعدي قرار دارد. در کل، شرکت نفت فلات قاره (مناطق دريايي)‌، 17.39% از کل نفت کشور را توليد مي کند.

حالا در مورد نفت مناطق مرکزی:
نفت خام توليدي از شرکت نفت مناطق مرکزي ايران (که حوزه عملياتي آن به ترتيب شامل استان هاي ايلام، لرستان، کرمانشاه و فارس مي شود) به طور عمده از ميادين دهلران، چشمه خوش، ... در استان ايلام، سرکان و ماله کوه در استان لرستان و نفت شهر در استان کرمانشاه توليد مي شود.
 

vahid.gerrard

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بحث ما به اینجا رسید که میخواستیم روی موضوع P&ID و PFD کار کنیم.

معنی : P&ID مخفف Piping and Instrumentation Diagram
نمودار مسیر لوله و تجهیزات فرایند است.

معنی : PFD مخفف Process Flow Diagram
نمودار جریان فرایند هست.

اصولا در طراحی یک پالایشگاه اول طرح کلی را روی کاغذ و یا کامپیوتر میکشند
و بعد با استانداردهائی که تعریف شده نمودارهای فوق را جداگانه طراحی میکنند.

در مرحله بعد از طراحی نمودارهای فوق این نمودارها را به طور جداگانه به نرم افزار مربوطه برای شبیه سازی وارد میکنند تا خروجی مورد نظر را بگیرند.

از روی نقشه نمودار P&ID بیشتر به نرم افزارهائی مانند PDMS میدهند تا نقشه و مدل دقیق و شبیه سازی شده پالایشگاه را تهیه نمایند.

از روی نقشه و خروجی PFD در نرم افزارهای شبیه سازی فرایند مانند Petrosim و HYSYS و ASPEN و غیره میدهند تا فرایند های مورد نیاز شبیه سازی شده و نتیجه بر اورد گردد.
 

vahid.gerrard

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اطلاعاتی درباره ی منابع گچساران:

در شهر گچساران از 654 تعداد حلقه چاه مقدار 720.000 بشکه در روز نفت خام برداشت میشود...
ازین مقدار نفت خام 60 هزار بشکه در روز توسط خط انتقال لوله 224 کیلومتری از گچساران به شیراز ،خوراک پالایشگاه شیراز را تأمین میکند و بقیه تا جایی که اطلاع دارم به جزیره ی خارک برای صادرات انتقال می یابد...
در گچساران 3 واحد (NGL 900 و NGL1200 و 1300 NGL) هم وجود دارد...
بر اساس مطالعات انجام شده بيشترين بازيافت از مخازن گچساران و بي بي حكيمه زماني ميسر خواهد بود كه تزريق گاز دراين مخازن انجام پذيرد و در اين راستا از سال 1356 تا كنون گاز گنبدي مخزن پازنان پس از فرآورش در كارخانه گازوگازمايع-900 از طريق خط لوله 26 اينچ انتقال گاز در ميدان گچساران تزريق مي گردد كه طي نيمه اول سال 1385 روزانه حدود 1/297 ميليون فوت مكعب گاز همراه نفت مخزن گچساران جمع آوري شده كه پس از فرآورش در 4 ايستگاه تقويت فشار ضعيف و مايع گيري و شيرين سازي در پالايشگاه گازوگازمايع-1200 ، ‌5/137 ميليون فوت مكعب از آن به اضافه 2/700 ميليون فوت مكعب گاز گنبدي پازنان در 17 حلقه چاه تزريق شده است . در مخزن بي بي حكيمه نيز از آبان ماه سال 1374 تا كنون تزريق گاز آغاز گرديده كه طي نيمه اول سال 85 روزانه حدود 31/178 ميليون فوت مكعب گاز همراه نفت ميادين رگ سفيد و بي بي حكيمه جمع آوري شده و پس از فرآورش در 4 ايستگاه تقويت فشار ضعيف (ايستگاه رگ سفيد-1 در شركت آغاجاري ) ،‌مايع گيري و شيرين سازي در پالايشگاه گاز و گازمايع-1300 و فشارافزائي در ايستگاه تقويت فشار قوي سياهمكان ،‌67/56 ميليون فوت مكعب از آن باضافه حدود 83/70 ميليون فوت مكعب در روز گاز گنبدي مخزن پازنان در 4 حلقه چاه تزريق شده است .
گاز بعنوان يك انرژي استراتژيك و سرمايه ارزشمند ملي ، يكي ديگر از نعمتهائي است كه به حد وفور در اختيار ملت بزرگ ايران قرار دارد . بطوريكه كشور ما از حيث ذخاير گاز ، مقام دوم را در جهان داراست . ذخائر عظيم گازي در شركت بهره برداري نفت وگاز گچساران نيز از موقعيت ممتازي برخوردار است . درنيمه اول سال 1385 بيش از 88 ميليارد فوت مكعب گاز همراه و 166 ميليارد فوت مكعب گاز گنبدي پازنان-2 ،‌ توليد و پس از جمع آوري و فرآورش در 22 حلقه چاه مخازن گچساران و بي بي حكيمه تزريق شده است .
 

vahid.gerrard

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
فقط با حوصله بخونین.....:w10:

یه سری اطلاعات تکراری که همتون از من بیشتر اونارو بلدین ولی واسه کسایی که تازه با تاپیک آشنا شدن خوبه:
در ایران و بسیاری از کشور های جهان هدف از راه اندازی پالایشگاه ها تولید بنزین و فراورده های سبکتر از بنزین است.راه هایی برای تولید بنزین بیشتر و در واقع تولید سود بیشتر وجود دارد.ما باید فقط به تولید پول فکر کنیم:
تعداد خيلي كمي از برشهايي كه از برج تقطير بيرون مي‌آيند, براي ارسال به بازار مناسب مي‌باشند. اغلب اونارو بايد توسط فرآيندهاي شيميايي به برش هاي ديگر تبديل کرد. براي مثال، تنها 40% نفت خام تقطيرشده را بنزين تشكيل مي‌دهد ولي با اين وجود بنزين يكي از مهمترين محصولات شركتهاي نفتي مي‌باشد. شركتهاي نفتي بجاي اينكه حجم زيادي از نفت خام را به طور پيوسته تقطير كنند، بعضي از برش هاي نفتي را به روش شيميايي به بنزين تبديل مي‌كنند. اين روش باعث افزايش توليد بنزين از هر بشكه نفت خام مي‌شود.

خوب ما روشهایی برای تبدیل برش های نفتی به بنزین داریم :


با استفاده از يكي از سه روش زير مي توان يك برش نفتي را به برش ديگر تبديل نمود:

  • با شكستن هيدروكربنهاي بزرگ به هيدروكربن هاي كوچكتر (كه آن را كراكينگ cracking مي‌نامند).
  • با تركيب مولكول هاي كوچكتر وساختن مولكول هاي بزرگتر (كه آن را unification مي‌نامند).> الکیلاسیون
  • با تغيير آرايش اجزا مختلف سازنده هيدروكربن وتبديل آن به هيدروكربن مورد نظر (كه آن را alteration مي‌نامند).> ریفرمینگ
حالا توضیحات مختصر این روش ها:

كراكينگ(cracking)

در روش كراكينگ هيدروكربنهاي بزرگ شكسته شده و به هيدروكربنهاي كوچكتر تبديل مي شوند.
حالا روش های کراکینگ:

1)عمليات كراكينگ به روش هاي گوناگوني انجام مي شود:
كراكينگ حرارتي – با حرارت دادن هيدروكربنهاي بزرگ در دماي بالا (و همچنين گاهي اوقات در فشار بالا), اين مولكول ها شكسته مي شوند.

  • -Aبخار – از بخار با دماي بالا (816 درجه سلسيوس) براي شكستن اتان، بوتان و نفتا به اتيلن و بنزن استفاده مي‌شود كه ازآن ها براي ساختن مواد شيميايي استفاده مي شود.
  • -Bشكستن غلظت(visbreaking) – باقيمانده ستون تقطير در 482 درجه سلسيوس حرارت داده و سپس آن را با نفت گاز سرد كرده و آن را سريعا" وارد يك ستون تقطير يا ظرف انبساط ناگهاني مي نمايند. اين عمل باعث كم شدن غلظت مواد نفتي سنگين و توليد قير مي‌شود.
-Cفرآيند توليد كك(coking) – باقيمانده برج تقطيررا در دمايي بالاتر از 482 درجه سلسيوس حرارت مي‌هند تا به نفت سنگين، بنزين و نفتا تبديل شود. در پايان فرآيند، يك باقيمانده نسبتا" خالص كربني به نام كك باقي مي‌ماند. كك را نهايتا" از دستگاه جدا كرده و بفروش مي‌رسانند.

2)كراكينگ كاتاليزوري(catalystic) – در فرآيند كراكينگ كاتاليزوري از يك كاتاليزور جهت سرعت بخشيدن به واكنش هاي شكستن استفاده ميشود. كاتاليستها شامل زئوليت ,هيدرو سيليكات آلومينيوم, بوكسيت و سيليكا-آلومينا مي‌باشند.

- A كراكينگ به كمك كاتاليزور سيال ( fluid catalystic cracking) – در اين فرآيند كاتاليست سيال با دماي حدود538 درجه سلسيوس نفت گاز سنگين را به سوخت ديزل و بنزين تبديل مي‌كند.

  • - Bهيدرو كراكينگ يا شكستن هيدروكربنها توسط هيدروژن(hydrocracking) – فرآيند هيدروكراكينگ مانند فرآيند شكستن به كمك كاتاليزور سيال مي باشد, با اين تفاوت كه در آن از كاتاليزور ديگري استفاده شده، در درجه حرارت كمتر و فشار بيشتري انجام شده و ازگاز هيدروژن استفاده ميشود. با اين روش مي توان نفت گاز سنگين را به بنزين و نفت سفيد يا سوخت جت تبديل نمود
دوستان به قسمت A , B واحدهای ایزوماکس میگن.(واحد های کراکینگ کاتالیزوری و هیدرو کراکینگ که به آن هیدرو پروسسینگ هم میگن)
بعد از اينكه هيدروكربنهاي مختلف شكسته شده و به هيدروكربنهاي كوچكتري تبديل شدند، محصولات وارد يك برج تفكيك ديگر شده و برش هاي مختلف از هم جدا مي شوند.

خوب معلوم شد فرق برج تقطیر و برج تفکیک چی شد:
برج تفکیک :برجی در انتهای پالایشگاه هست که تمام برشهای حاصل از برج تقطیر اتمسفری و برج خلأ بعد از عملیات های کراکینگ و ریفرمینگ و آلکیلاسیون وارد ان میشوند و در اونجا محصولاته آماده برای توزیع به بازار از هم جدا شده و گاهی هم باهم میکس میشوند...
چرا میکس؟؟؟
آها...

یکی از مهمترین تکنیک های پالایشگاهی میکس محصولات کم بها و تولید محصول ارزشمندتر است...
مثلا چنتا از انواع بنزین های تولید شده در قسمت های کراکینگ و ریفرمینگ و آلکیلاسون رو با هم در برج تفکیک مخلوط کرده و بنزینی با عدد اکتان بالاتر به وجود می اورند که ارزش بالاتری دارد....
امید وارم مفید واقع شده باشه درس امروز....
:w11:

ببخشید زیاد شد
:w19:
 

vahid.gerrard

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
راه‌اندازی اولین پالایشگاه نفت فوق سنگین جهان در خوزستان
معاون وزیر نفت از راه‌اندازی اولین پالایشگاه نفت فوق سنگین جهان با تکنولوژی کاملا بومی در خوزستان خبر داد و گفت: در برنامه پنجم در مجموع 6 فن آوری صنعت پالایش نفت در ایران بومی سازی می‌شود.
محمدرضا مقدم در گفتگو با مهر با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه اجرای 6 پروژه تحقیقاتی با سرمایه گذاری 560 میلیارد ریال در بخش صنایع پالایش نفت در دستور کار وزارت نفت قرار دارد، گفت: یکی از برنامه های کلیدی صنعت نفت تا سال 1394 غربالگری و اولویت بندی طرحهای پژوهشی و مطالعاتی در بخش پالایش، پخش نفت و فرآورده های نفتی تا پایان سال 1394 است.
معاون پژوهش و فنآوری وزیر نفت با تاکید بر اینکه بر این اساس تعداد طرحهای تحقیقاتی از 136 به 6 پروژه کاهش یافته است، تصریح کرد: پیش بینی می شود با اجرا و بومی سازی این 6 پروژه تحقیقاتی یک تحول قابل توجه در صنعت پالایش نفت خام ایران به وجود باید.

وی با یادآوری وجود ذخایر قابل توجه نفت خام سنگین و نیمه سنگین در ایران، اظهار داشت: از این رو دستیابی به تکنولوژی سبک سازی نفت خام و تبدیل نفت فوق سنگین به نفت سبک در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه برای اولین بار در جهان تکنولوژی سبک سازی نفت فوق سنگین در پالایشگاه نفت خوزستان مورد استفاده قرار می گیرد، بیان کرد: همچنین اجرای طرح شکست هیدروکربوری کاتالیست برای تولید محصولات و فرآورده هایی با ارزش افزوده بیشتر هم یکی از برنامه های اولویت دار در این بخش است.

مقدم با یادآوری اینکه قرار است این پروژه در طرح توسعه پالایشگاههای نفت شازند و اصفهان مورد استفاده قرار می گیرد، تاکید کرد: یکی دیگر از ویژگی های این پروژه کاهش میزان گوگرد در محصولات مختلف نفتی بوده به طوری که با اجرای آن میزان گوگرد به 10 تا 50 پی.پی.ام کاهش می یابد.

به گزارش مهر، در حال حاضر حجم ذخایر نفت قابل استحصال ایران بیش از 150 میلیارد بشکه برآورد می شود که حجم نفت خامهای سنگین و فوق سنگین قابل برداشت به بیش از 70 میلیارد بشکه رسیده است.

در سالهای اخیر با کاهش حجم ذخایر نفت سبک ایران، میزان ذخایر نفت سنگین و فوق سنگین کشور افزایش یافته است؛ به طوری که هم اکنون بسیاری از میادین نفت سبک همچون اهواز، مارون، آغاجاری، بی بی حکیمیه، گچساران، پازنان و رگ سفید در نیمه دوم عمر خود به سر می برند.(رنگ قرمز همشون گچسارانن:biggrin:)

افزایش هزینه تولید و بهره برداری، افت تولید سالانه 10 و تا 15 درصدی معادل 300 هزار بشکه در روز و کاهش ظرفیت تولید نفت خام کشور از مشکلات پیش روی برای توسعه میادین نفت سبک و قدیمی صنعت نفت به شمار می رود.

در سالهای اخیر سیاست شرکت ملی نفت ایران توسعه میادین نفت سنگین و فوق سنگینی همچون آزادگان، یادآوران، آزادگان شمالی، کوه موند، زاغه، فردوسی، بوشهر، بوشگان و کوه کاکی بوده است.

تاکنون ساخت پالایشگاه‌های نفت سنگین هرمز با ظرفیت 300 هزار بشکه، خوزستان با ظرفیت 180 هزار بشکه و استفاده از روشهای سبک سازی نفت سنگین در دستور کار وزارت نفت برای استفاده از ذخایر نفت سنگین قرار گرفته است.
 
فقط با حوصله بخونین.....:w10:

یه سری اطلاعات تکراری که همتون از من بیشتر اونارو بلدین ولی واسه کسایی که تازه با تاپیک آشنا شدن خوبه:
در ایران و بسیاری از کشور های جهان هدف از راه اندازی پالایشگاه ها تولید بنزین و فراورده های سبکتر از بنزین است.راه هایی برای تولید بنزین بیشتر و در واقع تولید سود بیشتر وجود دارد.ما باید فقط به تولید پول فکر کنیم:
تعداد خيلي كمي از برشهايي كه از برج تقطير بيرون مي‌آيند, براي ارسال به بازار مناسب مي‌باشند. اغلب اونارو بايد توسط فرآيندهاي شيميايي به برش هاي ديگر تبديل کرد. براي مثال، تنها 40% نفت خام تقطيرشده را بنزين تشكيل مي‌دهد ولي با اين وجود بنزين يكي از مهمترين محصولات شركتهاي نفتي مي‌باشد. شركتهاي نفتي بجاي اينكه حجم زيادي از نفت خام را به طور پيوسته تقطير كنند، بعضي از برش هاي نفتي را به روش شيميايي به بنزين تبديل مي‌كنند. اين روش باعث افزايش توليد بنزين از هر بشكه نفت خام مي‌شود.

خوب ما روشهایی برای تبدیل برش های نفتی به بنزین داریم :


با استفاده از يكي از سه روش زير مي توان يك برش نفتي را به برش ديگر تبديل نمود:

  • با شكستن هيدروكربنهاي بزرگ به هيدروكربن هاي كوچكتر (كه آن را كراكينگ cracking مي‌نامند).
  • با تركيب مولكول هاي كوچكتر وساختن مولكول هاي بزرگتر (كه آن را unification مي‌نامند).> الکیلاسیون
  • با تغيير آرايش اجزا مختلف سازنده هيدروكربن وتبديل آن به هيدروكربن مورد نظر (كه آن را alteration مي‌نامند).> ریفرمینگ
حالا توضیحات مختصر این روش ها:

كراكينگ(cracking)

در روش كراكينگ هيدروكربنهاي بزرگ شكسته شده و به هيدروكربنهاي كوچكتر تبديل مي شوند.
حالا روش های کراکینگ:

1)عمليات كراكينگ به روش هاي گوناگوني انجام مي شود:
كراكينگ حرارتي – با حرارت دادن هيدروكربنهاي بزرگ در دماي بالا (و همچنين گاهي اوقات در فشار بالا), اين مولكول ها شكسته مي شوند.

  • -Aبخار – از بخار با دماي بالا (816 درجه سلسيوس) براي شكستن اتان، بوتان و نفتا به اتيلن و بنزن استفاده مي‌شود كه ازآن ها براي ساختن مواد شيميايي استفاده مي شود.
  • -Bشكستن غلظت(visbreaking) – باقيمانده ستون تقطير در 482 درجه سلسيوس حرارت داده و سپس آن را با نفت گاز سرد كرده و آن را سريعا" وارد يك ستون تقطير يا ظرف انبساط ناگهاني مي نمايند. اين عمل باعث كم شدن غلظت مواد نفتي سنگين و توليد قير مي‌شود.
-Cفرآيند توليد كك(coking) – باقيمانده برج تقطيررا در دمايي بالاتر از 482 درجه سلسيوس حرارت مي‌هند تا به نفت سنگين، بنزين و نفتا تبديل شود. در پايان فرآيند، يك باقيمانده نسبتا" خالص كربني به نام كك باقي مي‌ماند. كك را نهايتا" از دستگاه جدا كرده و بفروش مي‌رسانند.

2)كراكينگ كاتاليزوري(catalystic) – در فرآيند كراكينگ كاتاليزوري از يك كاتاليزور جهت سرعت بخشيدن به واكنش هاي شكستن استفاده ميشود. كاتاليستها شامل زئوليت ,هيدرو سيليكات آلومينيوم, بوكسيت و سيليكا-آلومينا مي‌باشند.

- A كراكينگ به كمك كاتاليزور سيال ( fluid catalystic cracking) – در اين فرآيند كاتاليست سيال با دماي حدود538 درجه سلسيوس نفت گاز سنگين را به سوخت ديزل و بنزين تبديل مي‌كند.

  • - Bهيدرو كراكينگ يا شكستن هيدروكربنها توسط هيدروژن(hydrocracking) – فرآيند هيدروكراكينگ مانند فرآيند شكستن به كمك كاتاليزور سيال مي باشد, با اين تفاوت كه در آن از كاتاليزور ديگري استفاده شده، در درجه حرارت كمتر و فشار بيشتري انجام شده و ازگاز هيدروژن استفاده ميشود. با اين روش مي توان نفت گاز سنگين را به بنزين و نفت سفيد يا سوخت جت تبديل نمود
دوستان به قسمت A , B واحدهای ایزوماکس میگن.(واحد های کراکینگ کاتالیزوری و هیدرو کراکینگ که به آن هیدرو پروسسینگ هم میگن)
بعد از اينكه هيدروكربنهاي مختلف شكسته شده و به هيدروكربنهاي كوچكتري تبديل شدند، محصولات وارد يك برج تفكيك ديگر شده و برش هاي مختلف از هم جدا مي شوند.

خوب معلوم شد فرق برج تقطیر و برج تفکیک چی شد:
برج تفکیک :برجی در انتهای پالایشگاه هست که تمام برشهای حاصل از برج تقطیر اتمسفری و برج خلأ بعد از عملیات های کراکینگ و ریفرمینگ و آلکیلاسیون وارد ان میشوند و در اونجا محصولاته آماده برای توزیع به بازار از هم جدا شده و گاهی هم باهم میکس میشوند...
چرا میکس؟؟؟
آها...

یکی از مهمترین تکنیک های پالایشگاهی میکس محصولات کم بها و تولید محصول ارزشمندتر است...
مثلا چنتا از انواع بنزین های تولید شده در قسمت های کراکینگ و ریفرمینگ و آلکیلاسون رو با هم در برج تفکیک مخلوط کرده و بنزینی با عدد اکتان بالاتر به وجود می اورند که ارزش بالاتری دارد....
امید وارم مفید واقع شده باشه درس امروز....
:w11:

ببخشید زیاد شد
:w19:
درود:gol:
چند نكته در مورد توضيحات:
1-قسمتA بنام كراكينگ كاتاليزوري يا همونFCC معروفه كه قديمي ترين واحد اون(و تنها واحد در ايران) در پالايشگاه آبادان قرار داره.واحدهاي نسل جديد اين فناوري با نام كراكينگ كاتاليزوري ته ماندهRFCC شناخته ميشه كه نمونه اون در پالايشگاه امام خميني(ره) شازند اراك در حال ساخته.
2-قسمت B همونجور كه اشاره شده بنام آيزوماكس(هيدروكراكر) معروفه(پالايشگاههاي تهران،اصفهان،شيراز،تبريز،اراك و بندرعباس اين واحد رو دارند)
3-اختلاط مواد نفتي(BLENDING) در پالايشگاهها عمدتاً در واحد مخازن و با كمك ميكسرهاي ثابت يا بروش اختلاط در مخزن انجام ميشه.تعريف ارائه شده در پست براي برج تفكيك هم اشتباهه. برج تفكيك(FRACTIONATOR) يك نمونه برج تقطيره.توضيح بيشتر و فرق اونو با برج تقطير معمولي در پست زير ببينيد:

http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/288019-تشکیل-تیم-طراحی-یک-پالایشگاه-پیچیده-نفت/page11

4-در پالايشگاهها(عمدتاً در واحد مخازن) بخشي بعنوان استخر بنزين(GASOLINE POOL) كه پالايشگاهيا بهش پول بنزين ميگن وجود داره كه در اون از اختلاط بنزينهاي با اكتان پايين با پلاتفرميت(بنزين اكتان بالا) يا بنزين سوپر، بنزين معمولي(REGULAR) توليد ميشه.بقيه مواد افزودني مثل بوتان و بنزينهاي توليي واحدهاي تقطير و آيزوماكس در همينجا به مجموعه اضافه ميشه.مشابه همين رو براي گازوئيل هم دارن.
بدرود:gol::gol::gol:
 

vahid.gerrard

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
درود:gol:
چند نكته در مورد توضيحات:
1-قسمتA بنام كراكينگ كاتاليزوري يا همونFCC معروفه كه قديمي ترين واحد اون(و تنها واحد در ايران) در پالايشگاه آبادان قرار داره.واحدهاي نسل جديد اين فناوري با نام كراكينگ كاتاليزوري ته ماندهRFCC شناخته ميشه كه نمونه اون در پالايشگاه امام خميني(ره) شازند اراك در حال ساخته.
2-قسمت B همونجور كه اشاره شده بنام آيزوماكس(هيدروكراكر) معروفه(پالايشگاههاي تهران،اصفهان،شيراز،تبريز،اراك و بندرعباس اين واحد رو دارند)
3-اختلاط مواد نفتي(BLENDING) در پالايشگاهها عمدتاً در واحد مخازن و با كمك ميكسرهاي ثابت يا بروش اختلاط در مخزن انجام ميشه.تعريف ارائه شده در پست براي برج تفكيك هم اشتباهه. برج تفكيك(FRACTIONATOR) يك نمونه برج تقطيره.توضيح بيشتر و فرق اونو با برج تقطير معمولي در پست زير ببينيد:

http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/288019-تشکیل-تیم-طراحی-یک-پالایشگاه-پیچیده-نفت/page11

4-در پالايشگاهها(عمدتاً در واحد مخازن) بخشي بعنوان استخر بنزين(GASOLINE POOL) كه پالايشگاهيا بهش پول بنزين ميگن وجود داره كه در اون از اختلاط بنزينهاي با اكتان پايين با پلاتفرميت(بنزين اكتان بالا) يا بنزين سوپر، بنزين معمولي(REGULAR) توليد ميشه.بقيه مواد افزودني مثل بوتان و بنزينهاي توليي واحدهاي تقطير و آيزوماكس در همينجا به مجموعه اضافه ميشه.مشابه همين رو براي گازوئيل هم دارن.
بدرود:gol::gol::gol:
سلام دوست عزیز ممنون از لطفتون..
 

vahid.gerrard

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
فلر چیست ؟
لغت فلر برای توصیف یک شعله بی حفاظ ( باز ) که گازهای مازاد را می سوزاند به کار برده می شود. این پدیده معمولا " در تأسیسات نفتی نظیر تأسیسات بالا دستی نفت ؛ پالایشگاه ها و صنایع پترو شیمیایی و همچنین در واحد های شیمیایی به منظور حفظ ایمنی کارکنان و تجهیزات موجود در محل اتفاق می افتد. لازم به ذکر است حجم فلر در تأسیسات بهره برداری نفت و گاز به نسبت پالایشگاه ها بیشتر است . همچنین برخی از صنایع معدنی نیز در فر آیند های خود از سیستم فلر بهره می برند.
در واقع گازهای فلر هنگامی تولید می شوند که فر آیند ها عملکرد کاملی ندا شته باشند . عملکرد نامناسب می تواند درنتیجه کمبود سرویس دهی جانبی نظر برق یا بخار و یا به دلیل فعالیت های تعمیر و نگهداری در کارخانه باشد.
 

vahid.gerrard

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مهمترین مشکلات فلر چیست ؟

فلر ها حجم بسیار زیادی از گاز را در مدت کوتاهی به سوی اتمسفر رها می سازند ؛ این امر زمینه را برای ایجاد اغتشاشات جوی فراهم می سازد . از طرفی به دلیل عدم وجود زمان کافی در فرآیند احتراق ؛ گاز های نسوخته زیادی از فلر وارد محیط زیست می شود.نامشخص بودن راندمان فلر ها از مهمترین مشکلات می باشد و تحقیقات انجام شده تا به حال نشان می دهد حجم ترکیبات بالقوه سمی آزاد شده از احتراق ناقص بسیار بیش از حد انتظار است. فلر همچنین در ایجاد مشکلات زیست محیطی مانند نابودی منابع ؛ ایجاد گرمایش جهانی و بارانهای اسیدی نقش قابل توجهی دارد.
 

vahid.gerrard

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
چرا کارخانه ها فلر دارند ؟

فلرها برای حفاظت از تجهیزات و شاغلین موجود در کارخانه و دور نمودن گاز های مضر از محیط صنعتی طراحی شده اند.طراحی فلر ها به منظور حفاظت از سایر تجهیزات جانبی کارخانه offsite نمی باشد. در واقع فلر یک وسیله ایمنی است که کارخانه را از عواقب گاز های مازاد نجات می دهد.این گاز های مازاد که به دلایل متعددی در کارخانه تولید می شوند می توانند از عوامل انفجار باشند.
 

vahid.gerrard

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
چرا از فلر ها بوی نامطبوع متصاعد می شود ؟

گاز های متنوعی از فرآیندفلر آزاد می شود . اگر احتراق در فلر کامل باشد فقط بخارات آب ؛ دی اکسید کربن و دی اکسید گوگرد به عنوان محصولات احتراق تولید خواهد شد.اما واقعیت آنست که کنترل احتراق گازها در نوک فلر امکان پذیر نبوده ؛ از این رو غیر از ترکیبات مذکور ؛ گاز های دیگری نیز تولید می شود. ( لازم به ذکر است کنترل احتراق گاز ها فقط در سطح آزمایشگاهی امکان پذیر است ).گاز های دی اکسید گوگردSO2 و سولفید هیدروژن H2S عامل اصلی ایجاد بوی نامطبوع در فلر ها می باشد.

SO2 گاز بی رنگ با بوی بد است ؛ این گاز سیستم تنفسی را تحریک کرده و حتی می تواند منجر به برونشیت و آسم نیز گردد. قرار گرفتن یک خانم باردار به طور متوالی در معرض این گاز باعث خواهد شد نوزاد او پس از تولد مبتلا به آسم باشد.
H2S ماده شیمیایی بسیار خطرناک با بوی تخم مرغ فاسد است ؛ بر طبق کتاب راهنمای سولفید هیدروژن که توسط کمیته ایمنی شرکت شل در دسامبر 1986 منتشر شده است:
" مهمترین آسیب H2S توانایی این گاز در ایجاد مرگ ناگهانی برای کسی است که مدت طولانی در معرض غلظت بالایی از این گاز قرار گیرد. "
 

vahid.gerrard

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
چه مواردی را کارخانه ها باید هنگام فلر نمودن گزارش دهند ؟

در کشورهای پیشرفته ؛ کارخانه ها قبل از فلر نمودن گازها موظف هستند مجوزهای خاصی را از سازمان های دولتی دریافت نمایند. برای این منظور آنها باید اطلاعاتی از قبیل زمان و تاریخ فلر نمودن ؛ طول زمان این رویداد ؛ ترکیب گازهای آزاد شده از فلر ؛ تخمینی از دبی و تقریبی از غلظت آلاینده های ناشی از فلر نمودن گازها در سطح زمین را در اختیار سازمانهای دولتی قرار دهند.به عنوان نمونه در کالیفرنیا ؛ پالایشگاه ها موظفند میزان دبی گازهای ارسالی به فلر و همچنین نوار ویدیویی احتراق آن را در اختیار سازمانهای دولتی قرار دهند. مهمترین دلیل انجام این فعالیت حوادث احتمالی ناشی از گاز سولفید هیدروژن می باشد.
 

vahid.gerrard

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آشنايي با پروژه ۳۰۰ ميليون دلاري آماك در جلوگيري از سوزاندن گازهاي همراه


جلوگيري از سوزاندن گازهاي همراه نفت و استفاده از آن، يكي از دغدغه‌هاي اصلي صاحب‌نظران و كارشناسان حوزة نفت و گاز مي‌باشد. آلودگي‌هاي شديد زيست محيطي سوزاندن اين گازها و از دست دادن فرصت‌هاي اقتصادي قابل توجه, از مهمترين علل اين دغدغه‌ها و نگرانيها است. طرح آماك كه مربوط به انتقال و تصفية گازهاي همراه در خوزستان مي­باشد، حركتي جهت جلوگيري از سوزاندن اين گازها و بهره‌گيري از آن مي‌باشد. در اين راستا, با مهندس سيد موسي آقايي لنكراني مدير پروژه آماك از شركت ايريتك كه يكي از پيمانكاران اين طرح مي­باشد, به گفتگو پرداختيم تا از نحوة انجام اين طرح‌ و ميزان پيشرفت آن اطلاع حاصل نماييم:

=ضمن تشكر از شما, لطفاً توضيحاتي در مورد گازهاي همراه سوزانده شده در خوزستان و ارتباط پروژه آماك با اين مسأله ارائه فرماييد.

در شهر اهواز، دو مخزن زيرزميني بزرگ نفتي به نامهاي آسماري و بنگستان وجود دارد كه تاريخ بهره­برداري از آنها به دوره قبل از انقلاب باز مي­گردد. لايه آسماري در اهواز داراي گاز همراه شيرين بدون دي اكسيد گوگرد و لايه بنگستان داراي گاز همراه ترش مي­باشد كه حاوي مقدار نسبتاً زيادي دي اكسيد گوگرد است.

در اغلب كشورها, گازهاي همراه نفت فاقد دي اكسيد گوگرد, مورد استفاده قرار مي­گيرند, اما در لايه­ هايي كه گاز همراه آنها ترش مي­باشد، اين گاز سوزانده شده و از بين مي­رود. اين عمل موجب آلودگي بسيار زيادي در محيط­ زيست شده, به نحوي كه امروزه سازمان ملل در مورد سوزاندن گازهاي همراه به رايزني دايم با برخي كشورها مانند، نيجريه، امارات، اندونزي و ايران مجبور شده است.

ما از همان ابتداي بهره­برداري نفت از مخازن نفت خود، در هفت نقطه كه واحدهاي توليدي قرار داشتند, گازهاي همراه را مي­سوزانديم. اين نقاط توليدي عبارت بود از شمال اهواز يا "ايستگاه اهواز شماره 3"، داخل شهر اهواز يا "ايستگاه اهواز 2" ,جنوب غرب آب‌تيمور، مناطقي بنام "كوپال" و "مارون" درجاده ماهشهر و دو منطقه ديگر به نامهاي "اهواز 1 "و منصوري كه گازهاي لايه بنگستان در آنها سوزانده مي­شد. در حال حاضر روزانه 240 ميليون فوت مكعب گاز همراه در اين مناطق سوزانده مي­شود كه در نتيجه آن, روزانه 7500 تن مواد آلاينده وارد محيط اطراف مي­گردد.

بحث جمع­آوري گازهاي همراه قبل از انقلاب مطرح گرديد و پس از پيروزي انقلاب گسترش يافت و به صورت جدي پيگيري شد. سرانجام با تمهيداتي كه انديشيده شد, در سال 1378 طرح جمع­آوري اين گازها به صورت بيع متقابل به مناقصه گذاشته شد. پس از برگزاري اين مناقصه در سال 1379, اين پروژه به كنسرسيومي متشكل از دو شركت ايريتك و ايراسكو داده مي­شود .

ايريتك شركت مهندسي ايراني با سابقه­اي طولاني و ايراسكو نيز شركتي است كه تمام سهام آن متعلق به ايران بوده و در ايتاليا به ثبت رسيده است. طرح آماك از ده پروژه تشكيل شده است كه از طريق هفت ايستگاه تقويت فشار, گازهاي همراه را جمع­آوري نموده و در سه شبكه به پالايشگاه منتقل مي­سازد كه طي عمل شيرين‌سازي در پالايشگاه ، 210 ميليون فوت مكعب گاز شيرين استحصال مي­گردد. همچنين حدود 4 هزار بشكه مايعات گاز شيرين نيز محصول ديگر اين پالايشگاه مي­باشد. باقي­مانده اين گاز كه گاز اسيدي نام دارد, حدود 17 ميليون فوت مكعب بوده و حاوي 25 درصد دي­ اكسيد گوگرد مي­باشد كه به پالايشگاه رازي منتقل شده و در آنجا سولفورزدايي مي­شود. اين گاز اسيدي, بسيار خطرناك است و ظرف چند ثانيه افرادي را كه در معرض آن قرار گيرند, دچار خفگي مي­نمايد. لذا يكي از مشكل­ترين مراحل كار انتقال اين گاز به پالايشگاه رازي مي­باشد. در پالايشگاه رازي طي عمل سولفورزدايي، گوگرد حاصله به عنوان محصول مورد استفاده قرار گرفته و باقي­مانده نيز خارج مي­گردد.

=لطفا در زمينه پروژه­هاي موجود در اين طرح و ميزان پيشرفت آنها توضيحات لازم را ارائه فرماييد؟

طرح آماك از ده پروژه تشكيل شده كه اين ده پروژه عبارتند از هفت ايستگاه تقويت فشار، يك پالايشگاه، مجموعه خطوط انتقال گاز به طول 270 كيلومتر و مجموعه­اي از خطوط انتقال نيرو و پستهاي برق به طول 100 كيلومتر خط انتقال و سه ايستگاه پست برق. مجموع اين پروژه‌ها به­عنوان طرح آماك تحت اجرا مي­باشد.

اين طرح از 7 خردادماه 1379 تنفيذ شده و به ما تحويل داده شد. در حال حاضر, در بخش مهندسي بالاي 90 درصد پيشرفت كار داشتيم و كار را تقريباً به اتمام رسانده­ ايم. در بخش تداركات تمامي اقلام تحت سفارش قرار گرفته كه بخش اعظمي از آن تهيه شده و نصب گرديده و يا در حال نصب مي­باشد. در بخش اجرا كه قسمت انتهايي كار مي­باشد، پروژه حدود 60 درصد پيشرفت داشته است.

از خصوصيات مهم اين پروژه علاوه بر وسعت, اجراي آن به­صورت EPC است. بدين معني كه ما در اين پروژه, مهندسي، تداركات و اجرا را همزمان دنبال مي­كنيم. اين پروژه با توجه به موارد اشاره شده و نقدينگي بالغ بر 300 ميليون دلار يكي از بزرگترين پروژه­هايي است كه صنعت نفت آن را به بخش داخل واگذار نموده است. از اين رو, رسالتي براي خود قائل هستيم كه اين پروژه را به طور صحيح و به موقع به پايان برسانيم. چرا كه مي­دانيم شركتهايي مانند شل و آجيپ منتظر پايان كار هستند, تا به ميزان توانايي بخش داخل در انجام طرحهاي بزرگ پي‌ببرند. در حال حاضر ما در مجموع بيش از 70 درصد در كل طرح پيشرفت كرده­ ايم و قسمت‌هاي سخت آن را پشت سر گذاشته­ايم. ان شاءا... طبق برنامه اين طرح، حدود 7 الي هشت ماه ديگر به طور كامل به نتيجه خواهيم رسيد. در حال حاضر گازهاي همراه مذكور, در حال سوختن مي­باشند، اما طبق برنامه­ريزي ما در بهمن ماه, اين گازها تحويل گرفته مي­شود. در ابتدا ايستگاه­هاي تقويت فشار و در مرحله بعد پالايشگاه راه­ اندازي خواهد شد.


=آيا در چنين پروژه­ بزرگي كه بطور كامل در اختيار پيمانكار داخلي مي­باشد؛ مديريت پروژه كه يكي از چالشهاي كشور در طرح­هاي بزرگ مي­باشد, به نحو مطلوبي انجام شده است؟

اين مسأله بايد از بيرون مورد قضاوت قرار گيرد. اين پروژه در ابتدا جهت تنفيذ با 9 ماه و 10 روز تاخير مواجه بود. اين امر بدليل اختلاف نظر بين شركت نفت و بانك مركزي صورت پذيرفت. بالاخره بانك مركزي, شركت نفت را مجاب كرد كه قرارداد را جهت تاييد به بانك برگرداند. پس از آن نيز در يك دوره جهت بررسي و تاييد مهندسي پايه صورت پذيرفته به‌وسيله كارفرما به دنبال انتخاب مشاور بوديم. زيرا اگر ما تنها، تاييديه كارفرما را قبول مي­كرديم مسئوليتهاي بعدي كار را مي­بايست به گردن مي­گرفتيم. ما يك شركت فرانسوي را مامور اين كار كرديم كه اين انتخاب مدتي به طول انجاميد. اين مسائل, پروژه را با يازده ماه تاخير روبرو ساخت. در حين انجام پروژه در قسمت گاز اسيدي نيز, طرحي مطرح شد كه طي آن با قرار دادن يك واحد بازيافت سولفور در پالايشگاه خود، از فرستادن گاز اسيدي به پالايشگاه رازي خودداري كنيم كه مدتي نيز به بررسي اين مسأله پرداخته شد. چنانچه از اين تاخيرات صرف نظر كنيم, ساير فعاليتها در موعد مقرر صورت پذيرفته است. ما اين رسالت را براي خود قائليم اين طرح را به موقع به پايان برسانيم. روز اولي كه بنده اين قرارداد را امضا كردم مدير آجيپ نزد بنده آمد تا بنا بر گفته خود او، فرد ايراني را كه مسئوليت انجام اين كار را به عهده گرفته است ببيند. بنابراين ما به حساسيت و پيگيري شركت‌هاي بزرگ خارجي واقفيم و تمام تلاش خود را براي نشان دادن توان پيمانكاران و كارشناسان داخلي در انجام اين‌چنين پروژه­هاي بزرگي، به كار مي­بنديم.

=ما در كنار سوختن گازهاي همراه در خشكي و پروژه­ آماك، گازهاي همراه در سكوها و مناطق تحت بهره­برداري در دريا را مشاهده مي­كنيم كه به شدت سوزانده مي­شوند و بنا بر گفته مسئولان ذيربط برنامه­ريزي و سرمايه­گذاري جهت بهره­گيري از اين گازها به كندي صورت مي­پذيرد، دليل اين مسأله را چگونه ارزيابي مي­نمائيد؟

مسأله سوزاندن گازهاي همراه, يكي از آلوده­ كننده­ ترين عوامل محيط زيست مي­باشد. علاوه بر اين, استفاده از گازهاي همراه از لحاظ اقتصادي بسيار پرصرفه مي­باشد. ما كلاً در اين پروژه بالغ بر 300 ميليون دلار سرمايه­ گذاري نموده­ ايم كه تنها فروش گاز شيرين و LPG حاصل از آن ظرف كمتر از 2 سال كل سرمايه­ گذاري را باز مي­گرداند. لذا من هيچ دليلي نمي­بينم كه شركت ملي نفت در اين زمينه تعلل به خرج دهد. چنانچه مسأله تنها آلودگي محيط زيست بود و سرمايه هزينه شده، بازگشتي نداشت, اين مسأله تا حدي قابل قبول بود. اما اين پروژه، بسيار اقتصادي، پرصرفه و درآمدزا مي­باشد. از اين رو بنده هيچ درنگي را در اين مورد جايز نمي­دانم.

=در جمع­ آوري گازهاي همراه, استفاده از چه تكنولوژي­ها و چه تجهيزاتي مطرح مي­باشد. آيا در زمينه بدست آوردن اين تكنولوژي و تجهيزات با مشكل خاصي روبرو بوديد؟

در زمينه استفاده از گاز ترش مسأله خورندگي و ايمني مطرح مي­باشد. تنها راهي كه مي­توان اين گاز را به صورت ايمن انتقال داد, خشك كردن آن به طور كامل مي­باشد. امروزه تكنولوژي خشك كردن گاز در دنيا موجود بوده و دست­يابي به آن چندان پيچيده و سخت نمي­باشد. در هر كدام از اين ايستگاهها، حجم گازي كه گرفته
مي­شود، تقويت فشار شده و خشك مي­گردد. در پالايشگاه نيز تكنولوژي آمين جهت جداسازي دي­ اكسيد گوگرد از گاز, گرچه از نظر مهندسي، ساخت و نصب مقداري پيچيدگي دارد, اما در دسترس مي­باشد.

تنها مشكل، حمل گاز اسيدي مي­باشد كه دقت زيادي نياز دارد و مستلزم خشك كردن از طريق غربالهاي مولكولي است. غربالهاي مولكولي نيز امروزه در دنيا براحتي قابل حصول مي­باشد. در كنار اين مسائل ما بر روي اين طرح مطالعات كامل HAZOP را انجام داديم كه براي اولين بار در ايران صورت مي­پذيرفت. ما در اين كار از يك شركت كانادايي كمك گرفتيم تا دقتهاي لازم در كار صورت پذيرد و در حين انجام عمليات بهره­ برداري هيچگونه خطري ايجاد نشود. كمپرسورهاي مورد نياز نيز تحت يك مناقصه در يك شرايط مناسب رقابت بين چندين شركت آلماني، ايتاليايي و فرانسوي از فرانسه خريداري شد كه خريد مناسب و خوبي بود.
=طرح آماك علاوه بر اينكه يك پروژه بزرگ است، توسط پيمانكاران داخلي در حال انجام مي­باشد كه شرايط مناسبي را جهت استفاده از توان سازندگان داخلي فراهم ساخته است، لطفاً ميزان استفاده از اين توان را در پروژه آماك بيان نماييد؟

¡ما بنا بر پيش­بيني, سهمي به ميزان 65 ميليون دلار براي ساخت بخش داخلي قرار داده بوديم كه در حال حاضر به 85 ميليون دلار رسيده است و در تمامي طرح تا آنجا كه امكان داشته، از بخش خارجي كاسته و استفاده از توان بخش داخلي را افزايش داده­ايم. ولي متاسفانه, يكي از دلايل عمده تاخير در انجام پروژه, همين استفاده از توان بخش داخلي است. توليد تجهيزاتي از قبيل مخزن، بويلر، كولرهاي هوايي و از اين دست، اقلامي هستند كه ما ساخت آنها را به بخش داخلي واگذار كرده­ايم. اما متاسفانه اين مساله به يك بحران در پروژه­هاي ما تبديل شده است. عدم توجه آنها به تعهدات خود عامل اصلي اين نارضايتي است. اول اينكه, به لحاظ قيمت تمام شده در برخي موارد اشاره شده، سازندگان داخلي تفاوتي با خارجي­ها ندارند و در برخي موارد, حتي قيمت تمام شده آنها بالاتر از سازندگان خارجي است. به لحاظ اجراي تعهد، از بعد زمان نيز, سازندگان ايراني به هيچ عنوان به مسأله تحويل كار در زمان مقرر توجه ندارند. بنده فكر مي­كنم قبل از اينكه دولت تا اين حد به صاحبان پروژه­ها فشار وارد كند كه بخشي از كار خود را به سازندگان داخلي واگذار نمايند، بخشهاي داخلي را وادار نمايد تا به تعهدات خود عمل كنند. در گذشته بنده اين حرف را زده­ام و اكنون نيز تكرار مي­كنم كه صنايع داخلي را با زير چادر اكسيژن بردن نمي­توان تقويت كرد. به نظر من, سازندگان داخلي بايد در عرصه آزاد رقابت صحيح و واقعي قرار گيرند.

سابقاً قيمتهاي داخلي ما پايين بود و برخي بدليل مسائل اقتصادي، صنايع داخلي را ترجيح مي­دادند، اما امروزه آن دوره تمام شده و بجز سوخت و چند عامل ديگر، قيمتهاي داخلي چندان با خارج از كشور تفاوت نمي­كند. در صنعت نيز همين گونه است، شيرآلات، مخازن و تجهيزاتي كه در خارج از كشور ساخته مي­شود, در برخي موارد بسيار ارزانتر از نوع داخلي مي­باشند. با توجه به اينكه چنين امتيازي در حال حاضر از بين رفته، صنايع داخلي بايد بيدار گردند و جوانب امر را به دقت بررسي نمايند و گرنه در آينده­اي نه چندان دور رو به فنا خواهند رفت.

كيفيت پايين، قيمتهاي زياد و عدم ايفاي تعهدات در اين صنعت امري بسيار وحشتناك مي­باشد. دولت در شرايط امروز به جاي تبليغ در اين زمينه كه كار خود را به داخل واگذار كنيد، مي­بايست شركتهاي موفقي را كه به تعهدات خود عمل نموده و كيفيت و استانداردهاي بين­المللي را رعايت مي­كنند، تشويق كرده و تسهيلاتي را براي آنان فراهم سازد. در شرايط كنوني، با شعارهايي نظير خوداتكايي و ارجاع ساخت به­ داخل و بدون برنامه نمي­توان كارها را پيش برد. زيرا براي بسياري از سازندگان داخلي مسأله زمان مطرح نبوده و حتي از ارائه يك برنامه ساده جهت انجام پروژه خود عاجز مي­باشند. اين مسأله در مورد شركتهايي كه با دولت در ارتباط هستند, بيشتر مي­­باشد. لذا به جاي تنها شعار دادن و حرف زدن مي­بايست فكر كرد و تصميماتي اتخاذ كرد كه هم سازندگان داخلي از اين وضعيت خارج گردند و هم پروژه­هاي بزرگ و ملي در هر حوزه صنعت با مشكل روبرو نشوند.
اینم موضوع فلرینگ که داره امروزه بسیار اهمیت پیدا میکنه و ما هم باید بهش اهمیت بدیم..
 

vahid.gerrard

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
برداشت از لایه های نفتی پارس جنوبی توسط شرکت نفت قطر: روزانه 450 هزار بشکه؛ شرکت نفت ایران: -0-

اینم یه خبر جدید از نفت ایران...

منبعشم سایت نفت نیوز
 
اهميت فلر

اهميت فلر

درود:gol:
وجود فلر براي يك پالايشگاه يا مجتمع پتروشيمي ضروريه،چون شرايط غير عادي هميشه محتمل بوده و ايمني تاسيسات در چنين شرايطي برهمه چيز مقدم است.اما در كنار فلر،ميشه كارهايي انجام داد تا بحث فلرينگ و اتلافهاي مربوطه كاهش پيدا كنه:
1-در درجه اول،بايستي شرايط واحدهاي فرآيندي رو بگونه اي تنظيم نمود كه در شرايط عادي،كمترين مقدار فلرينگ رو داشته باشيم(تنظيم صحيح شير كنترلهاي فشارPV،پايش دوره اي شيرهاي اطمينان،شناسايي گلوگاههاي ايجاد فلرينگ در واحدها،مونيتورينگ ميزان فلرينگ واحدها تا حد ممكن) و در يك كلام پيشگيري از فلرينگ در شرايط عادي
2-در مرحله بعد،چنانچه به هر دليلي وجود فلرينگ در شرايط عادي اجتناب ناپذير باشه،استفاده از سامانه هاي بازيافت گازهاي فلر(FLARE GAS RECOVERY) ميتونه كمك شاياني به كاهش هزينه هاي ناشي از فلرينگ بكنه.اين سامانه ها كه عمدتاً بر مبناي استفاده از كمپرسورهاي LIQUID RING يا اجكتورهاي گازي و يا اجكتورهاي مايع استوار هستند،كمك مي كنند تا بخش عمده گازهاي ارسالي به فلر بازيافت بشه و از اون بعنوان سوخت واحدها استفاده كنند.در برخي مجتمعهاي پتروشيمي،حتي پتانسيل بازيافت تركيبات با ارزش مثل اتان و اتيلن و پروپان و بوتان از گاز فلر وجود داره كه مي تونن بعنوان سوخت يا حتي خوراك مجتمع استفاده بشن.
بدرود:gol::gol::gol:
 
برداشت از لایه های نفتی پارس جنوبی توسط شرکت نفت قطر: روزانه 450 هزار بشکه؛ شرکت نفت ایران: -0-
اینم یه خبر جدید از نفت ایران...
منبعشم سایت نفت نیوز

آقا زحمت کشیدی من تشکر هام معلق شده دوباره راه افتاد در خدمت خواهم بود.

خوب اگر موافق باشید شروع به طراحی بکنیم

قرار شد یک برج تقطیر با کلیه مخلفات طراحی کنیم

کی میخواد اول شروع کنه پیشقدم باشه؟
 

vahid.gerrard

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آقا زحمت کشیدی من تشکر هام معلق شده دوباره راه افتاد در خدمت خواهم بود.

خوب اگر موافق باشید شروع به طراحی بکنیم

قرار شد یک برج تقطیر با کلیه مخلفات طراحی کنیم

کی میخواد اول شروع کنه پیشقدم باشه؟
قابل شما رو نداشت...
این چیزا به بچه ها دلگرمی میده...
واسه طراحی برج تخصص کامل لازمه داداش....
بذار مطالعه کنیم یا اینکه یه متخصص به تورمون بخوره...
 
سلام

تصویر زیر را از نرم افزار ویزیو گرفتم همین یک تصویر روش طراحی نمودارهای PFD را توضیح میدهد ویزیو تصویر ضمیمه نسخه 2010 هست
این نرم افزار داخل نرم افزار آفیس که شامل نرم افزارهای ورد، اکسس، اکسل و غیره است پیدا میشود و همچنین به صورت جداگانه نیز در بازار
هم خود نرم افزار و هم کتاب اموزشی فارسی و هم فیلم اموزشی فارسی ان فراوان یافت میشود.
برای طراحی کافی است یک سند جدید به شرح شکل زیر ایجاد کرده

new.jpg


و در قسمت بعدی از گزینه های Shape موجود در سمت چپ تصویر زیر را کشیده و روی صفحه طراحی رها کنید:
همچنین برای انتخاب سایر ادواتی که در شکل سمت چپ ممکن است نباشند
روی گزینه More Shapes کلیک کرده
سپس روی گزینه Engineering امده
و موس را روی گزینه Process Engineering نگه دارید تا سایر ادوات طراحی فرایند ظاهر گردد
که اکثرا در دو نوع با مقیاس آمریکا و مقیاس متریک در دسترس هستند.

visio.pfd.pid2.jpg

لطفا اگر کسی بلد است یک برج تقطیر را با این نرم افزار طراحی نماید.
بعد از مدتی که طراحی با این روش را یاد گرفتیم در مراحل بعدی سراغ نرم افزارهای حرفه ای تر خواهیم رفت.

البته یاد اوری کنم که خواستم خودم طراحی کنم بعد گفتم که دوستانی که اشنائی ندارند این کار را انجام بدهند تا تمرینی برای شان باشد.

هدف ما در اینجا یاد گیری است نه انجام پروژه!
 

javad_arash2003

عضو جدید
کاربر ممتاز
یک مهندس خلاق اول دگمه را نمیخرد تا بعد برود پارچه را بخرد تا کت شلوار بدوزد
بلکه اول میرود پارچه میخرد و کت شلوار میدوزد و اخر سر میرود دگمه میخرد.

توی تاپیک قبلی ما بحث کردیم که هندوستان کوچک ترنی ذخایر نفتی دنیا را دارد ولی بزرگترین پالایشگاه نفت جهان را ساخته است
همچنین آمریکا بعنوان چندمین کشور دنیا که از نظر مخزن از ایران خیلی عقب تر است بیشترین حجم پالایشگاههای دنیا را دارد

یک ایرانی اگر نمیخواهد از هندوستان یا امریکا الگوی بهترین ابداع کند تا در دنیا الگو باشد، حد اقل باید مثل انها عمل کند و انها را الگوی خود کند
این حد اقل کاری است که میتوان انجام داد.

به نظر من همین که ما در ایران حرف میزنیم خودش بزرگترین مخزن است چون که هم داخل کشورمان پر از مخزن است و هم اطراف کشورمان پر از مخزن است.
اذربایجان عراق ترکمنستان و غیره روزانه دهها میلیون بشکه نفت که فقط روزانه ده میلیون بشکه نفت از روسیه و ده میلیون بشکه نفت از عربستان به ان سوی دنیا
صادر میشود. در حالی که ما خیلی نزدیک تر از ان سوی دنیا بیخ گوشمان نفت میتوانیم از روسیه و عربصستان و عراق و غیره خریداری کنیم
اگر چه در داخل کشور به اندازه کافی نفت داریم و به جای فروش به هند و یک سال انتظار میتوانیم این نفتها را بعنوان مخزن در نظر بگیریم.

ولی در چند پست قبلی پیشنهاد دادم که به جای مخزن نفتی ما از میعانات گازی که هم فرایند ساده ای دارند و هم طراحی ساده تر نیاز دارند
و هم انالیز خوراک مشخصی دارند و نیاز به انالیز خوراک مخزن و مطالعات زیاد نیست چون میخواهیم یک پروژه فرضی کوچک را طراحی کنیم بعنوان تمرین.

پس فعلا مخزن ما کندانسه میعانات گازی است که هر روز در عسلویه تولید و به دنیا صادر میشود.
و فرض میکنیم که لوله هم نداریم و نزدیک عسلویه یا نزدیک یک پالایشگاه برای تامین خوراک
هم نیستیم و هر روز با تانکر کندانسه میخریم و پالایش میکنیم.

برای این کار طراحی زیر را انجام میدهیم:

- یک سری مخازن خوراک
- مخازن محصولات
- برج تقطیر
- بویلر
- یه چند کیلو لوله یا به قول نفتیها پایپینگ :)
- یه چند تا پمپ و شیر ....
- یه چند تا پی ال سی و ابزار دقیق
- اتاق کنترل با ابزارهای کنترل
- یوتیلیتی
- نقشه و حاسبات سازه های پالایشگاه
- نقشه محوطه سازی
- نقشه و محاسبات ساختمانها
-
- یه چند دو جین نقشه های فرایند, PFD و P&ID
- یه چند کیلو هم پول :)
- .... بقیه اش را شما بفرمائید.

راستی درباره پروژه خودتان چیزی نگفتید! ظرفیت ، خوراک، مخزن، زمین، بودجه....

البته ببخشید شاید به نظر بیاد من یه کمی با لحن بی ادبانه با شما حرف میزنم ولی اصلا قصد جسارت خدمت شما را ندارم
فقط خواستم مسئله را توضیح بدهم که بهتر از این ادبیات بهتری از اب در نیامد.

ممنون دوست عزیز از صحبت شما
من چون دیدم اقا وحید تایپیک درست کرده اومدم
بعدش دکمه خریدن اخرین چیزه
من که از اول شروع کردم یعنی به قول خودت پارچه خریدن
مگه میشه شما مخزن نداشته باشید و برید کار طراحی انجام بدبد
خیلی جالبه............
من نمی خوام دوباره اینجا بحث راه بندازم
به هر حال فقط جواب دادم
ودیگه هم امیدوارم بحث پیش نیاد
به هر حال موفق باشید در طراحی هاتون
 

vahid.gerrard

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ممنون دوست عزیز از صحبت شما
من چون دیدم اقا وحید تایپیک درست کرده اومدم
بعدش دکمه خریدن اخرین چیزه
من که از اول شروع کردم یعنی به قول خودت پارچه خریدن
مگه میشه شما مخزن نداشته باشید و برید کار طراحی انجام بدبد
خیلی جالبه............
من نمی خوام دوباره اینجا بحث راه بندازم
به هر حال فقط جواب دادم
ودیگه هم امیدوارم بحث پیش نیاد
به هر حال موفق باشید در طراحی هاتون
سلام.
ممنون جواد جون که اینجا سر میزنی...
اگه گاهی یه راهنمایی هایی بکنی ماهم یه چیزایی از شما شما یاد میگیریم...
 

amir ghasemiyan

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ممنون دوست عزیز از صحبت شما
من چون دیدم اقا وحید تایپیک درست کرده اومدم
بعدش دکمه خریدن اخرین چیزه
من که از اول شروع کردم یعنی به قول خودت پارچه خریدن
مگه میشه شما مخزن نداشته باشید و برید کار طراحی انجام بدبد
خیلی جالبه............
من نمی خوام دوباره اینجا بحث راه بندازم
به هر حال فقط جواب دادم
ودیگه هم امیدوارم بحث پیش نیاد
به هر حال موفق باشید در طراحی هاتون

با سلام خدمت جواد جان عزیز
ممنون از راهنمایی هاتون
جواد جان ما فرض رو بر این گذاشتیم که نفت رو استخراج نمیکنیم و میخریم. پس میدونیم خوراکمون چیه، چه چیزایی داره، ترشه یا شیرین و .....
مثلا فرض میکنیم نفتمون ترشه، سنگین هم هست. نظرتون چیه؟
 
آخرین ویرایش:

vahid.gerrard

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
با سلام خدمت جواد جان عزیز
ممنون از راهنمایی هاتون
جواد جان ما فرض رو بر این گذاشتیم که نفت رو استخراج نمیکنیم و میخریم. پس میدونیم خوراکمون چیه، چه چیزایی داره، ترشه یا شیرین و .....
مثلا فرض میکنیم نفتمون ترشه، سنگین هم هست. نظرتون چیه؟
فرض خوبیه...
این دیگه ته تهشه...
ازین بدتر نمیشه...
اگه نفت ما ترش و سنگین باشه بدترین حالته ولی بلاخره شرایط سخت بهتره...
 
با سلام خدمت جواد جان عزیز
ممنون از راهنمایی هاتون
جواد جان ما فرض رو بر این گذاشتیم که نفت رو استخراج نمیکنیم و میخریم. پس میدونیم خوراکمون چیه، چه چیزایی داره، ترشه یا شیرین و .....
مثلا فرض میکنیم نفتمون ترشه، سنگین هم هست. نظرتون چیه؟


ترش و سنگین کار را سخت تر میکند
و تجهیزات بیشتر و پیچیده تر نیاز دارد!

البته به سبک پالایشگاههای با پیچیدگی پائین که در عراق بیشتر وجود دارند میتوان کارهائی کرد
ولی علاوه بر کاهش صرفه اقتصادی الودگی شدید محیط زیست را هم در پی دارد!

البته چون کار ما اموزشی هست کار هر چی سخت تر بهتر ولی یک مسئله ای که وجود دارد به نظر من اول یک پروژه اسان و سریع را طراحی کنیم
و با تجربه و اعتماد به نفس تجربه اول برویم سراغ تجربه پیچیده تر و ترش و سنگین!

نظرتون چیه؟
 
خوب با اجازه شما چون نمیخوایم زیاد کش بدیم
من خودم شروع میکنم کلنگ زنی اولیه را

==============

نفت خام دنیا :
اکثر نفت خام دنیا نفت خام غیر سبک است که تقسیمات تقریبی در دانشنامه ویکی پدیا به شرح زیر امده است:



از انجائی که تعیین مقدار دقیق غیر ممکن است اما در دانشنامه ویکی پدیا به صورت تقریبی بر حسب محتویات نفت خام
میانگینهای زیر اورده شده است که بر حسب مقدار اتمهای مختلف است:


Carbon83 to 87%
Hydrogen10 to 14%
Nitrogen0.1 to 2%
Oxygen0.05 to 1.5%
Sulfur0.05 to 6.0%
Metals< 0.1%





از نظر ساختار مولکولی موجود در نفت خام نیز بر آورد مقدار دقیق ممکن نیست ولی به طور متوسط
امار زیر اورده شده است که از مخزنی به مخزن دیگر متفاوت است:

Paraffins30%15 to 60%
Naphthenes49%30 to 60%
Aromatics15%3 to 30%
Asphaltics6%remainder


=================

TOPPING

همان طور که در قبل ذکر شد ما چون میخواهیم از یک پروژه ساده که سریعتر پیش برویم و با اجرای سریع ان اعتماد به نفس و مهارت به دست بیاوریم
در قالب یک واحد تاپینگ TOPPING که در مهندسی شیمی بصورت یک برج تقطیر ساده ساخته میشود
مایع کندانسه را به مایعاتی مانند نفت سفید، گازوئیل، بنزین، نفتای سبک، نفتای سنگین، LPG و غیره تفکیک میکند طراحی کنیم.

بنابر این ابتدا نگاهی به شیمی نفت می اندازیم و مولکولهای ان را بررسی میکنیم.


کندانسه مایعی است که محتوی مولکولهای سنگین که از پالایش گاز طبیعی به دست می اید.
هنگام پالایش گاز طبیعی در کنار استحصال گاز طبیعی ، مولکولهای سنگین به نام صنعتی کندانسه
که شامل انواع مختلفی از مولکولهای سنگین هستند به دست می اید.
این مولکولها در دمای عادی به صورت مایع هستند که در صورتی که مولکولها را بر حسب بزرگی و کوچکی یا درشتی و ریزی از هم جدا کنیم
محصولاتی مانند :

- گاز مایع LPG
- بنزین
- نفت سفید
- نفتای سبک
- نفتای سنگین
- گازوئیل
- سوخت جت
- قیر (درصد خیلی کمی)
به دست می اید که بخش عمده ان نفتا بوده و در درجه دوم گازوئیل و بنزین است

همان طور که در پستهای قبل نوشتم مراکز بین المللی اعلام کرده اند که ایران تا چند سال اینده روزانه یک میلیون بشکه کندانسه تولید خواهد کرد
که این محصول به صورت خام به خارج صادر میشود.
در صورتی که یک واحد جداسازی طراحی شود میتوان با تفکیک انها از هم به ارزش افزوده مناسبی دست یافت.


چند وقت پیش درباره فرایند جدا سازی یا تفکیک هیدروکربنهای سبک از سنگین با نویسنده کتابی در این زمینه مکاتبه داشتم که
متن زیر را برایم ایمیل کرده بودند:

کار واحد تثبيت، تنها پايدارسازي ميعانات گازي از نقطه نظر تنظيم فشار بخار سيال يا همان RVP ميباشد..
كه عمده فعاليت چنين واحدهاي در پالايشگاههاي پارس جنوبي تنها تنظيم فشار بخار است
نه هيچگونه عمليات پالايشي جهت تفكيك ميعانات به هيدروكربنهايي نظير بنزين يا گازوييل...
محدوده تركيب درصد ميعانات گازي از C5+ تا حدود C20 ميباشد كه عمدتا شامل C7 و C8 است.
عمل جداسازي C7 يا C8 و همچنين جداسازي برشهاي هيدروكربني ديگر از C5+ اصطلاحا تفكيك گفته ميشود
كه براساس اختلاف در نقطه جوش برشهاي هيدروكربني در برج تقطير صورت ميگيرد ...
چنين فعاليتهاي جهت توليد بنزين و گازويل از ميعانات تثبيت شده در پالايشگاه توليد بنزين يا نفت
همچون پالايشگاه بندرعباس صورت ميگيرد نه در پالايشگاههاي گازي پارس جنوبي

جهت اطلاع بيشتر از ميعانات گازي مي توانيد به كتاب زير مراجه نماييد:
كتاب " مباني فراوري و انتقال گاز طبيعي با رويكرد به تاسيسات گاز پارس جنوبي"
نوشته : آتش روز- بهبهاني
انتشارات آويژ- تهران – ميدان انقلاب- پاساژ فروزنده- كتاب فروشي كتابيران

====================

همچنین در کتاب آموزش گام به گام نرم افزار مهندسی هایسیس 3.01
نوشته شقایق خلجی از انتشارات دیباگران

تعداد ده مثال اموزشی از هایسیس هست که اولین مثال در صفحه 174 برای فرایند جدا سازی هیدروکربنهای سبک از سنگین میباشد
که دو خط خوراک شامل C1,C2,C3, Nc4, H2O, CO2 که روش شبیه سازی فرایند جداسازی توضیح داده شده است که برای مطالعه میتواند مفید باشد.

===================

به ضمیمه یک فایل طراحی شده برج تقطیر ساده با یک خط خوراک در هایسیس را مطالعه کنید تا کم کم بخشهائی به ان اضافه کنیم
تا پروژه مورد نظر ما به دست بیاید.
این مثال را از توی همین سایت از یکی از تاپیکهای اموزش هایسیس داون لود کردم.

===================

دوستانی که میخواهند کمک کنند دو کتاب فوق را به همراه نرم افزارهای اشاره شده را تهیه و به ما در تکمیل این طرح کمک کنند.
 

پیوست ها

  • Distillation Tower.rar
    34.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

amir ghasemiyan

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ترش و سنگین کار را سخت تر میکند
و تجهیزات بیشتر و پیچیده تر نیاز دارد!

البته به سبک پالایشگاههای با پیچیدگی پائین که در عراق بیشتر وجود دارند میتوان کارهائی کرد
ولی علاوه بر کاهش صرفه اقتصادی الودگی شدید محیط زیست را هم در پی دارد!

البته چون کار ما اموزشی هست کار هر چی سخت تر بهتر ولی یک مسئله ای که وجود دارد به نظر من اول یک پروژه اسان و سریع را طراحی کنیم
و با تجربه و اعتماد به نفس تجربه اول برویم سراغ تجربه پیچیده تر و ترش و سنگین!

نظرتون چیه؟

اينم حرفيه.
راستش الان كه فكر ميكنم ميبينم اگه خيلي هم سخت باشه ممكنه وسط كار دلسرد بشيم و كنار بكشيم. پس منم با محمد جان موافقم و نظر خودمو رد ميكنم :D
راستي محمد جان من با ويزو كار كردم بلدم. اگه خواستي ميتونم براتون طراحي كنم (التبه اگه وقت كنم)
 
اينم حرفيه.
راستش الان كه فكر ميكنم ميبينم اگه خيلي هم سخت باشه ممكنه وسط كار دلسرد بشيم و كنار بكشيم. پس منم با محمد جان موافقم و نظر خودمو رد ميكنم :D
راستي محمد جان من با ويزو كار كردم بلدم. اگه خواستي ميتونم براتون طراحي كنم (التبه اگه وقت كنم)

هدف ما اینه که اونائی که بلد نیستند کار کنند و از اونائی که بلد هستند سوال بپرسند و یاد بگیرند
و نمیخوایم با ویزیو کار کنیم هدف اینه که از اسون به سخت بریم و چون ویزیو اسونه خواستم ویزیو را پیشنهاد بدم تا با یه کمی نقاشی کردن
دوستانی که بلد نیستند از کار کردن روی پروژه لذت ببرند.

در مورد پروژه اگر سایر دوستان هم موافق باشند روی یک پروژه تاپینگ میعانات گازی برای تفکیک کندانسه و تولید نفتا و بنزین و گازوئیل
که تشکیل شده از یک برج تقطیر کارکنیم.
 
بالا