ایران شناسی

VictoOry

عضو جدید
کاربر ممتاز

سلام

اینجا کجاست؟
 

HOTT

عضو جدید
کاربر ممتاز
برج قربان همدان

برج قربان یکی از آثار مربوط به قرن هفتم یا هشتم هجری قمری می تشود. این بنا مدفن حافظ ابوالعلا همدانی است. برج قربان در گذشته باب الاسد خوانده می شد. وی در سرداب برج مدفن شده است. وی در جهاد با مغولان به همراه فرزندانش به شهادت می رسد. در مورد وجه تسمیه بنا باید گفت این بنا قبلا سنگرگاه شخصی بنام قربان برای دفاع از اهالی محل در مقابل شورشیان مغول بود. در ضمن این بنا مدفن 6 تن از امرای سلجوقی نیز هست (در محل سرداب). 1-1.jpg
 

siavoshani

عضو جدید
عالیه اون وقتی که ایرانیان متمدن بودند کل اعراب و اروپا در جهل بسر می بردند حال ما را چه شده است؟
 

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ممنونم
واقعا عالی بود
ایران از هر لحاظی که فکر کنی تک ه!
واقعا افتخار میکنم بهش.
یک روز رفتم عالی قاپو (اصفهان)
در ورودی که رفتیم ی نکته ی جالبی هست که بیشترتون میدونید!!!
اگر دهنتون را به گوشه (کنج)دیوار بگذارید و حرف بزنید و دوستتون گوشه ی دیگه گوشش را بگذاره و شما آروم حرف بزنید متوجه صحبتتون میشه

منم امتحان کردم...واقعا شگفت انگیزه
 

draz

عضو جدید
انالیزبنای ایرانی

انالیزبنای ایرانی

سلام
من یه پیشنهاد دارم به جای اینکه بگیم توی شهرمون جه بنایی هست بیایید اون بناها رو تحلیل کنیم که هم درد خودمون بخوره که بفهمیم ایرانی چیه هم اگه کسی پرسید این بنا چیه بهش افتخار میکنی حرفی برای گفتن داشته باشیم
 

saman205

عضو جدید
کاربر ممتاز
شوشتر ، شهر آسیاب های آبیمحوطه آبشار های شوشتر در جنوب پل بند گرگر و خیابان شریعتی واقع شده است. دقیقاً مشخص نیست که این محوطه در چه زمانی به وجود آمده ولی شواهد موجود نشان می دهد که احتمالاً در دوره ساسانی، به خصوص در زمان سلطنت شاپور اول بنا شده است. طبق نوشته کتاب تذکره شوشتر ، در زمان اردشیر بابکان ، بنیانگذار سلسله ساسانی در سال ۲۲۴میلادی ، به خاطر این که آب را به شرق و جنوب شوشتر رسانده و کشاورزی منطقه را رونق دهند، ساخت رود گرگرشروع و تا سلطنت شاپور، فرزند اردشیر، ادامه یافت. بر روی این نهر، پل بند گرگر ساخته شد، که نه تنها از طغیان آب های اضافی جلوگیری می کرد، بلکه شهر شوشتر را با شرق آن یعنی مسجد سلیمان و اهواز مرتبط می ساخت به طوری که درگذشته نزدیک این پل بند در دروازه گرگر وجود داشت.درون محوطه آبشار ها، حدود ۴۰ آسیاب وجود داشت که این آسیاب ها در بخش شمالی، شرقی و غربی قرار داشتند. از آسیاب ها برای تهیه آرد استفاده می شد که به مرور زمان بر اثر حوادث طبیعی مانند؛ سیل و زلزله و عوامل انسانی اکثر این آسیاب ها رو به تخریب نهادند. در حال حاضر آسیاب رضا گلاب از سوی پایگاه میراث فرهنگی سازه های آبی تاریخی شوشتر، مرمت و در حال فعالیت هستند.در خوزستان تاکنون بیش از ۳۰۰ سازه آبی تاریخی شناسایی شده است که بر این اساس این استان را شاید بتوان رکورد دار تعداد سازه های آبی در واحد سطح دنیا دانست .









 
آخرین ویرایش:

saman205

عضو جدید
کاربر ممتاز
بخش عمده‌ای از سازه‌های آبی شوشتر در زمان ساسانیان احداث شد. بند میزان یا بند قیصر یکی از این تاسیسات آبی است که آن را به شاپور اول نسبت می‌دهند. بند کار تقسیم آب را بر عهده داشته به‌طوری که آب رودخانه را به نسبت‌های متفاوت تقسیم می‌کرده است و چهار دانگ از حجم آب را به یک سمت و دو دانگ باقی مانده را به سمتی دیگر هدایت می‌کرده است.
شاپور پادشاه ساسانی در نبرد با والرین امپراتور رم بر او پیروز شد و تعداد زیادی از سربازان رمی را اسیر کرد و آنها را به کار احداث بندها و سدهای شوشتر واداشت. از این رو بسیاری نام این بند را «قیصر» هم ذکر کرده‌اند.

 

mehryas

عضو جدید
کاربر ممتاز
فلك‌الافلاك ؛ آسمان آسمان‌ها




جام جم آنلاين: قلعه فلك‌الافلاك يا آسمان آسمان‌ها بر بلنداي تاريخ ايران كه در شهرستان خرم‌آباد واقع است نشان از گذشتگان و سلحشوران ساساني تا دوران حال را به ياد دارد.

فلك‌الافلاك، هشت برج و دو صحن دارد و فضاي داخلي آن به چهار تالار نسبتا بزرگ پيرامون دو حياط و تعدادي تالار اتاق تقسيم شده است.

زير قلعه ، چشمه آب بزرگي جاري است كه به چشمه گلستان شهرت دارد و از دامنه شمالي تپه باستاني سرچشمه مي‌گيرد.

درب ورودي بنا در سمت شمال و در بدنه برج شمال‌غربي تعبيه شده و راهروي طاق‌نما در گوشه جنوب ‌شرقي حياط اول زير يك طاق‌نماي رفيع مي‌گذرد. در گذشته آب مورد نياز دژ فلك‌الافلاك از اين چاه تامين مي‌شد كه اكنون نيز قابل بهره‌برداري است.


از اين قلعه در منابع تاريخي مكتوب با نام‌هاي متفاوت «دژ شاپورخاست» ، «سابوخاست» ، «دزبر»، «قلعه خرماباد» و سرانجام قلعه «فلك‌الافلاك» ياد شده است.

نام‌گذاري اخير از دوره قاجار روي اين بنا مانده و مي‌توان گفت مناسب‌ترين نام‌گذاري قلعه است.بناي نخستين فلك‌الافلاك مربوط به دوره ساساني است و مدارك باستان‌شناسي بر وجود بارويي دو لايه و خشتي با دروازه برج پيرامون بناي كنوني دلالت دارد.

 

mehryas

عضو جدید
کاربر ممتاز
طراحي معماري حصار 12 برجي قلعه‌ فلك‌الافلاك


جام جم آنلاين: معاون حفظ، احيا و ثبت آثار تاريخي اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان لرستان گفت: طراحي معماري حصار 12 برجي قلعه‌ي فلك‌الافلاك و مرمت اضطراي بخش‌هايي از قلعه انجام مي‌شوند.

محمدرضا اسدي در گفت‌وگو با ايسنا، بيان كرد: برخي اقدامات سال 1387 قلعه‌ي فلك‌الافلاك با 125ميليون تومان انجام شد كه به مرمت‌هاي اضطراري شامل ترميم، تثبيت ديواره‌ها، بند‌كشي و كف‌فرش حياط دوم مي‌توان اشاره كرد.

او ادامه داد: بحث استحكام‌بخشي قلعه‌ شامل دو بخش است كه يكي به استحكام‌بخشي كل پي و بنا و ديگري به ديوار حفاظتي ضلع غربي و بخش كنار خيابان 12 برجي مربوط مي‌شود.

وي با بيان اين‌كه اين عمليات در اواخر سال 1387 به پايان رسيد، اظهار داشت: امسال ادامه‌ي استحكام‌بخشي قلعه، پشت‌بندها و طراحي معماري حصار 12 برجي قلعه در برنامه است. اگر طراحي معماري حصار به‌موقع به‌پايان برسد، اجراي بخشي از طرح آغاز خواهد شد. هم‌چنين يكسري مرمت اضطراري از جمله ترميم و تثبيت ديواره‌ها و بند‌كشي و ترميم راه ورودي به قلعه انجام مي‌شوند.

قلعه‌ي فلك‌الافلاك كه به نام قلعه‌ي 12 برجي نيز شناخته مي‌شود، بر بلنداي تپه‌اي باستاني در مركز شهر خرم‌آباد قرار دارد.
 

mehryas

عضو جدید
کاربر ممتاز
گذری بر تاریخچه قلعه فلک الافلاک :
این بنای سترگ که امروزه نماد تاریخی شهر خرم آباد به شمار می آید و در مرکز شهر و بر بلندای تپه ای باستانی بنا شده است .

هرچند از تاریخ بنای این کهن دژ باستانی آگاهی دقیقی نداریم با این همه بر اساس پاره ای شواهد و مدارک باستانشناسی و تاریخی بنای اولیه آن به دوره ساسانی بر می گردد .

فلک الافلاک نامی است که در دوره قاجاریه به این بنای با شکوه اطلاق گردیده است و پیش از آن در منابع مکتوب با نام های شاپورخواست یا سابرخواست و دژبر و قلعه خرماباد معروف بوده است .

این بنای تاریخی به فراخور زمان کاربری های گوناگونی داشته است .
در قرن چهارم بعنوان خزانه سلطنتی خاندان بدر

از قرن هفتم هجری به بعد مرکز فرمانروایی اتابکان و والیان لرستان و پس از ان به عنوان زندان و پادگان نظامی استفاده می شده است .





 

Similar threads

بالا