امروز 29 اسفند : عكسي كه دكتر محمد مصدق به مردم ايران هديه كرد...

me.fatima

عضو جدید
کاربر ممتاز
به كساني كه وقتي پاي مصالح عموم به ميان آيد از مصالح خصوصي و نظريات شخصي صرف نظر مي‌كنند؛
به كساني كه در سياست مملكت اهل سازش نيستند و تا آنجا كه موفق شوند، مرد و مردانه مي‌ايستند و يك‌دندگي به خرج
مي‌دهند؛
و به آن كساني كه در راه آزادي و استقلال ايران عزيز از همه‌چيز خود مي‌گذرند، اين عكس ناقابل اهدا مي‌شود. احمد آباد.

مصدق در محكمه­ ي نظامي مي گويد:

« آري تنها گناه من و گناه بزرگ من اين است كه صنعت نفت ايران را ملي كردم و بساط استعمار و اعمال نفوذ سياسي و اقتصادي عظيم­ ترين امپراطوري­ هاي جهان را از اين مملكت برچيدم... از آنچه برايم پيش آورده­ اند، هيچ تاسف ندارم و يقين دارم وظيفه تاريخي خود را تا حد امكان انجام داده­ ام. عمر من و شما و هر كس ديگر چند صباحي دير يا زود به پايان مي­رسد، ولي آنچه مي­ ماند حيات و سرفرازي يك ملت مظلوم و ستمديده است.»


 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
محمد مصدق در روزهای اخر عمر خود درباره حوادث سال ۳۲ می‌گوید

كمونيسم را بهانه كرده اند كه نفت ما را ۱۰۰ سال ديگر هم غارت كنند. دادگاه نظامی مرا به سه سال حبس مجرد محكوم كرد كه در زندان لشكر ۲ زرهی آن را تحمل كردم. روز ۱۲ مرداد ۱۳۳۵ که مدت آن خاتمه یافت به جای این‌که آزاد شوم به احمدآباد تبعید شدم و عده‌ای سرباز و گروهبان مأمور حفاظت من شدند. اکنون که سال ۱۳۳۹ خورشیدی هنوز تمام نشده مواظب من هستند و من محبوسم و چون اجازه نمی‌دهند بدون اسکورت به خارج [قلعه] بروم در این قلعه مانده‌ام و با این وضعیت می‌سازم تا عمرم به سر آید و از این زندگی خلاصی یابم.
 

niki.unique

عضو جدید
دکتر مصدق....29 اسفند 1329...مجلس شورای ملی...
"به‌نام سعادت ملت ایران و به‌منظور کمک به تأمین صلح جهانی، پیشنهاد می‌نمايیم که صنعت نفت ایران در تمام مناطق کشور بدون استثنا ملی اعلام شود یعنی تمام عملیات اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری در دست دولت قرار گیرد."
دوست عزیزم از تاپیک خوبی که ایجاد کردید سپاسگذارم
دورد بر وطن پرست باغیرت ایرانی ... روحش شاد و افسوس که آن چنانکه شایسته ی این مرد بزرگ هست از او یاد نمی شود...
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام محمد مصدق باعث شد ایران در صنعت نفت روی پا خودش به ایستد زنده باد ایران و ایرانی
 

saman205

عضو جدید
کاربر ممتاز
اگر در سراسر آمریکا یک نفر و فقط یک نفر به وطن پرستی مصدق داشتیم آمریکا هیچ مشکلی نداشت...
رئیس جمهور وقت آمریکا
 

saman205

عضو جدید
کاربر ممتاز
شهيد دكتر فاطمي برجسته ترين مبارز ملي ايران در نيم قرن اخير در لحظات آخر اعدام در برابر جوخه آتش فرياد زد زنده باد دكتر محمد مصدق.
و در جاي ديگر مي‌نويسد :« … كمتر از نيم قرن است كه ملت ايران دكتر مصدق را به پيشوائي خود برگزيده است .كيست كه در سياست اين مملكت وارد باشد و سواد خواندن و نوشتن فارسي را داشته باشد و اسم دكتر مصدق را در مبارزات حياتي و عظيم ملي نشنيده باشد ؟نام او با مشروطيت ايران همواره همراه بوده و تنها كسي است كه در مبارزات اصولي خود ، سرسختي و مجاهدت ممتد و طولاني نشان داده و با نفوذ اجانب هميشه جنگيده است .(باختر امروز ٧ /٢ /١٣٣٠) »
 

saman205

عضو جدید
کاربر ممتاز
دكتر شريعتي از برجسته ترين آموزگاران سياسي ايران، در اين باره مي گويد : رهبرم علي و پيشوايم مصدق است.مرد آزاد مردي كه هفتاد سال براي آزادي ناليد.​
 

saman205

عضو جدید
کاربر ممتاز
شهيد چمران :شهيد چمران در توضيح حوادث ١٦ آذر و روز دانشجو ، مصدق را مقدس ترين نام و پرچم مبارزات ملي ايران مي‌خواند كه دانشجويان در هنگام مرگ آنرا فرياد مي‌زدند : … اكنون كه كشته مي‌شوند چرا ديگر حرف خود را نزنند : « يا مرگ يا مصدق مرگ بر شاه » چرا بغض و كينه خود را خالي نكنند ؟چرا در آخرين مرحله زندگي مقدس ترين نامي را كه پرچم مبارزات آنها است ياد نكنند؟…حتي سه نفري كه به شدت مجروح شده بر زمين افتاده بودند ،در حال ناله و درد ، زبان به سخن گشوده با «زنده باد مصدق و مرگ بر شاه » وفاداري خود را به نهضت و تنفر خود را از دشمنان ملت و مسببين كودتا ابراز داشتند.(سخنان او درباره ١٦ آذر)​
 

saman205

عضو جدید
کاربر ممتاز
استاد محمد تقي شريعتي(پدر دكتر شريعتي) : « در طول قرون و اعصار از ايران دو مرد برخاسته‌اند، يكي مصدق محمد(يعني سلمان فارسي)بود و ديگري محمد مصدق (پيشواي نهضت ملي):آن يك(مصدق محمد) به ما عزت ديني داد و اين يك(محمد مصدق) به ما عزت ملي .»
لازم به ذكر است مصدق احترام كم‌نظيري براي روحانيون قائل بود تا جائي كه عليرغم اعتقاد كامل به آزادي بيان ، اهانت به مرجع تقليد شيعيان از نظر او مستوجب مجازات بوده و با اختيارات ويژه خود براي آن زندان در نظر گرفت. همچنين در همه دوره‌ها برجسته‌ترين روحانيون(مدرس و كاشاني و علماي مشروطه‌خواه) از نزديك ترين ياران او بوده و همواره او را ستايش و تائيد مي‌كرده‌اند و اكثريت برجسته ترين روحانيون ايراني پس از انقلاب هم به نوعي مصدق را تائيد كرده‌اند .
 

saman205

عضو جدید
کاربر ممتاز
آيت الله بهشتي از طرفداران مصدق بوده و هنگامي كه به مصدقي بودن بني‌صدر ايراد گرفته بودند گفته بود : … «اگر مصدقي بودن گناه است من بهشتي هم مصدقي هستم »(روزنامه آريا ٢٩ ارديبهشت ١٣٧٨)​
 

mohandese.motefakker

عضو جدید
کاربر ممتاز
بیست و نهم اسفند روز ملی شدن صنعت نفت رابه تمامی ملت شهید پرور لبنان، سوریه، فلسطین و ونزوئلا تبریک و تهنیت عرض مینمایم... دی !!
 

saman205

عضو جدید
کاربر ممتاز
او فردي بود كه دموكراسي را در تاريخ ايرانبه معناي واقعي برقرار كرد
در اولين گام مصدق در نامه‌اي به رئيس شهرباني هر گونه مطلبي را كه درباره او در روزنامه ها نوشته شود آزاد اعلام كرد.در زمان او مطبوعات ايران حتي از آزادترين كشورها هم آزادتر بودند .در دوران وزارت فرهنگ دكتر سنجابي ، تنها كافي بود متقاضي نام نشريه خود را به ثبت رساند.او به عقايد مختلف احترام مي‌گذاشت چنانكه مي‌گويد : «آقا اگر كسي به بت هم با عقيده ثابت معتقد باشد باز قابل احترام است» و نهضت او پس از سال ها الگوئي براي تمام آزاديخواهان ايجاد كرد و به آنان راه مبارزه براي استقرار دموكراسي را آموخته و آنان را منسجم كرد .
 

saman205

عضو جدید
کاربر ممتاز
البته كساني كه سخن از دموكراسي گفته اند بسيارند اما مصدق كسي بود كه به آن عمل كرد.
مصدق در اين باره مي‌گويد :
« هيچ قانوني بالاتر از اراده ملت نيست
قانون اساسي براي ملت است، نه ملت براي قانون اساسي
قانون ها ، مجلس‌ها ، دولت‌ها همه براي خاطر مردم بوجود آمده اند نه مردم براي خاطر آنها
مردم به آزادي راي داده اند نه به حفظ و حراست از قوانيني كه حقوق مسلم مردم را تامين نمي‌كند .
اگر زندگي توام با آزادي و استقلال نباشد، به قدر پشيزي ارزش نخواهد داشت .
در حكومت مشروطه تنها يك قدرت اصيل و لايزال موجود است وآن نيروي ملت است .
كسي كه ٥٠ سال در راه آزادي مبارزه كرده و زندان و تبعيد ساليان دراز را در اين راه متحمل شده ،هيچ لذتي را نمي‌تواند با حفظ آزادي عقيده وبيان‌برابركند »
 

saman205

عضو جدید
کاربر ممتاز
مشخص است که چه تفاوت عمده­ای بین دولت ملی دکتر مصدق و سایر دولت­های در طول نيم قرن اخير و تا به امروز وجود دارد که آن دولت عليرغم درآمد هنگفت نفت ، همواره داراي موازنۀ منفي درارزش صادرات و واردات بوده (کمتر بودن ارزش صادرات نسبت به واردات) و هيچ دولتي نتوانسته است به موفقيت­هاي دولت ملي دست پيدا كند. كه اين خود نشانگر عظمت ملي­گرائي ايران است كه به توسط آن طي مدت كوتاهي يك بازرگاني خارجي بدهكار به بستانكار و آن هم بدون نفت تبديل شده است.!!
 

saman205

عضو جدید
کاربر ممتاز
دکتر مصدق : "در برابر ملتی که شیفته آزادی و استقلال است و همه چیز خود را در مقابل این دو موهبت الهی به چیزی نمی­شمارد و دولتی که به نیروی اراده و پایداری چنین ملتی متکی است، هیچگاه دشمنان نمی­توانند مقاومت و ایستادگی کنند."(روزنامۀ اطلاعات،مورخ16/10/1331)
 

saman205

عضو جدید
کاربر ممتاز
برخی خصوصیات اخلاقی دکتر مصدق
خصوصیات اخلاقی وی از زبان یاران صدیق او دربارۀ مطالبی رشوه­دهی، عدم قبول هدیه، افراد هوس­باز، عدم خسیس بودن و... اشاره شود.
1- وی هرگز اهل قبول هدیه و ... نبوده و اجازه نمی­داده کسی حقی بر گردن او داشته باشد و حتی برای زدن آمپول به فرزندش هم پول داده و در این مورد گفته بود:"کسی که در کار سیاست است از لحاظ مادی و معنوی نباید به کسی بدهکار باشد چراکه باید ملاحظۀ آنها را بکند. این مدیون شدن چه اخلاقی و چه مادی بالاخره آدم را تضعیف می­کند."
2- وی بسیار دست و دل باز بوده و اهل خسیسی کردن نبوده است.
3- او به غذای کارمندان و بیماران و ... اهمیت خاصی داده و غذای او و نگهبانانش و ... یکی بوده و غذای بیمارستان نجمیه را هم کنترل کرده و حتی در اولین روزهای نخست­وزیری به زندان رفته و خواسته بود تا یک وعده غذای زندان را برای او بیاورند.
4- با افراد تا حدی مخالفت می­کرده که معیشت آنها به هم نخورد.
5- به هیچ وجه کمترین استفاده از امکانات دولتی نکرده و حتی در هنگام ناراحتی و مریضی هم اجازه نداده بود کولر دولتی برای او بیاورند.
6- به هیچ وجه اجازه اقدام غیرقانونی در دولتش را نمی­داد.
7- به خصوصیات اخلاقی همکاران به شدت توجه داشته و مثلاً افراد معتاد و... را از حلقه نزدیکانش دور می­کرده است.
8- به شدت مخالف افرادی بوده که از لحاظ اخلاقی هوس­باز و بی­بند و بار باشند و از کسانی هم که به دلیل هوس­بازی همسر دیگری اختیار می­کردند به شدت نفرت داشته است.
9- به شدت مخالف رشوه­دهی بوده و معتقد بود آن اعمال موجب «پرورش دزد در جامعه» خواهد شد.(نقل از خاطرات آقای حسین شاه­حسینی)
لازم به ذکر است که عمدۀ موارد فوق از خاطرات مرحوم «نصرت­الله خازنی» رئیس دفتر دکتر مصدق در «ویژه نامۀ مصدق نشریه ایران فردا شمارۀ 53» برداشت شده­اند.
 

saman205

عضو جدید
کاربر ممتاز
متن کامل وصیت‌نامه دکتر محمد مصدق بدین شرح است:
(۱) وصیت می‌کنم که فقط فرزندان و خویشان نزدیکم از جنازه‌ی من تشییع کنند و مرا در محلی که شهدای ۳۰ تیر مدفونند، دفن نمایند.
(۲) بدون سند رسمی یا نوشته به خط و امضای خود به کسی مدیون نیستم.
(۳) نظر به اینکه طبق اسناد رسمی ثبت شده در دفتر اسناد رسمی شماره‌ ۳۹ تهران منافع دو سال از خانه‌ها و مستغلاتی که به فرزندان خود بخشیده‌ام پس از مرگ تعلق به اینجانب دارد به شرح ذیل:
الف- منافع خانه واقع در کوچه‌ ازهری ملک خانم ضیاء اشرف بیات مصدق سند شماره‌ ۴۲۱۵۶ (۲۹ اسفند ۱۳۲۹)
ب- منافع چهاردانگ از خانه‌هایی که در آن سکونت داشتم، ملک آقای مهندس احمد مصدق، سند شماره ۴۲۱۵۷ (۲۹ اسفند ۱۳۲۹)
ج- منافع خانه‌ مسکونی همسر عزیزم، ملک آقای دکتر غلامحسین مصدق سند شماره‌ ۴۲۱۵۸ (۲۹ اسفند ۱۳۲۹)
حق‌الارض عمارت دو اشکوبه و دو گاراژ، ملک دکتر غلامحسین مصدق، سند شماره‌ ۴۲۱۵۹ (۲۹ اسفند ۱۳۲۹) که در سال به یکصد و بیست هزار ریال (دوازده هزار و تومان قطع شده)
د- مستغلات واقع در خیابان ناصرخسرو، ملک‌بانو منصوره متین‌دفتری، سند شماره ۴۲۱۶۰ (۲۹ اسفند ۱۳۲۹)
از بابت منافع سال اول مبلغی که در صورت جداگانه به خط اینجانب تنظیم شده به اشخاص مفصله در آن صورت بپردازند و هرچه باقی ماند، برای نماز و روزه و حج اینجانب به کار برند و از عواید سال دوم قطعه زمینی که برای باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران مناسب باشد، با نظر نماینده‌ی آقایان مزبور خریداری شود و چنانچه آقایان دانشجویان قطعه زمینی در اختیار داشته باشند، مبلغ مزبور را به نماینده یا نمایندگان قانونی آقایان دانشجویان تحویل دهند که آن‌ها خود مبلغ مزبور را صرف تعمیر ساختمان جدید آن بنمایند. چنانچه وصیت‌نامه‌ دیگری از نوشتجات غارت شده یا در خانه نزد دیگران است از درجه‌ اعتبار ساقط است.


احمدآباد، ۲۰ آذر ماه هزار و سیصد و چهل و چهار هجری شمسی
دکتر محمد مصدق
 

me.fatima

عضو جدید
کاربر ممتاز
اگر در سراسر آمریکا یک نفر و فقط یک نفر به وطن پرستی مصدق داشتیم آمریکا هیچ مشکلی نداشت...
رئیس جمهور وقت آمریکا

اینو تا حالا نشنیده بودم. متاسفانه ما خودمون شناخت چندانی نداریم .. البته ما که میخوایم بشناسیم ولی بعضی ها نمیخوان...
از تمام پست هایی که گذاشتید سپاسگزارم ...
 

saman205

عضو جدید
کاربر ممتاز
اینو تا حالا نشنیده بودم. متاسفانه ما خودمون شناخت چندانی نداریم .. البته ما که میخوایم بشناسیم ولی بعضی ها نمیخوان...
از تمام پست هایی که گذاشتید سپاسگزارم ...
خو این بخاطر قدردانی های زیادی هست که از ایشون صورت گرفته واسه ی همینه که همه ایشون رو میشناسن
منم از شما سپاسگزارم علاقه ی خودتو نشون دادی
 

saman205

عضو جدید
کاربر ممتاز
سالنامه سازمان اطلاعات انگلیس در سال 1995 درباره دکتر مصدق می نویسد:
خسارتی که وی به انگلستان وارد کرد از خسارتی که هیتلر در جنگ دوم جهانی به انگلستان وارد کرد بیش تر بود، معترف هستیم که انگلستان در برابر مصدق شکستی بی سابقه را متحمل شد.
سفیر شوروی در ایران رسما اعلام کرد که دولتش در برابر وی به زانو افتاد
جمال عبدالناصر (رهبر فقید مصر) به گفته خویش او را الگوی خود قرار داد و کانال سوئز را برای مصر ملی کرد.
امتیاز حق شیلات و کشتیرانی در دریای خزر را از شوروی باز پس گرفت.
شخصا در دادگاه لاهه برای احیای حقوق ملت خویش فریاد کشید.
 

saman205

عضو جدید
کاربر ممتاز
دکتر مصدق
اولین نفر که با لایحه کاپیتولاسیون در ایران مخالفت کرد.
اولین ایرانی فارق التحصیل در دکترای حقوق.
اولین نفر که با استفاده از علوم روز در دانشگاه به بررسی علمی حقوق اسلامی شیعه پرداخت.
اولین نفر که حقوق شرعی زنان را به طور علمی در دانشگاه مطرح ساخت.
ابرمرد تاریخ ایران، با جان بر کف بودن خویش در راه وطن اجازه نداد که تا سال 1992 امتیاز نفت ایران در انحصار بیگانه باشد.
مجاهدت های کسی که خود را وقف سرزمین و مردم و دین خویش کرد، یگانه طراح بزرگ ملی شدن صنعت نفت ایران، جاوید یاد، دکتر محمد مصدق به همین جا ختم نشد،وی خود را وقف ملیت ایرانی و دیانت اسلامی ساخت و لحظه به لحظه افتخار آفرید.
 

saman205

عضو جدید
کاربر ممتاز
زنده یاد دکتر مصدق :
من ایرانی و مسلمانم و برعلیه هرچه ایرانیت واسلامیت را تهدید کند تا زنده هستم مبارزه می کنم
تنها گناه من و گناه بسیار بزرگ من این است که صنعت نفت ایران را ملی کردم و بساط استعمار واعمال نفوذ سیاسی و اقتصادی عظیم ترین امپراطوری جهان را از این مملکت برچیدم
حیات من و مال و موجودیت من و امثال من در برابر حیات و استقلال و عظمت و سر فرازی میلیون ها ایرانی و نسل های متوالی این ملت کوچکترین ارزشی ندارد و از آنچه برایم پیش آمد هیچ تاسف ندارم و یقین دارم وظیفه تاریخی خود را تا سر حد امکان انجام داده ام .عمر من و شما و هر کس چند صباحی دیر نخواهد پائید.
 

saman205

عضو جدید
کاربر ممتاز
من به شما ایرانی وطن پرست افتخار میکنم
پس از شکایت دولت انگلیس از دولت ایران و طرح این شکایت در شورای امنیت سازمان ملل، دکتر مصدق عازم نیویورک شد و به دفاع از حقوق ایران پرداخت.
سپس به دادگاه لاهه رفت و زمانی که قرار بود دادگاه لاهه برای رسیدگی به دعاوی انگلستان در ماجرای ملی شدن صنعت نفت تشکیل شود، دکتر مصدق با هیات همراه زودتر از موقع به محل رفت. در حالی که پیشاپیش جای نشستن همه شرکت کنندگان تعیین شده بود، دکتر مصدق رفت و به نمایندگی هیات ایران روی صندلی نماینده انگلستان نشست.
قبل از شروع جلسه، یکی دو بار به دکتر مصدق گفتند که اینجا برای نماینده هیات انگلیسی در نظر گرفته شده و جای شما آن جاست، اما پیرمرد توجهی نکرد و روی همان صندلی نشست. جلسه داشت شروع می شد و نماینده هیات انگلیس روبروی دکتر مصدق منتظر ایستاده بود تا بلکه بلند شود و روی صندلی خویش بنشیند، اما پیرمرد اصلاً نگاهش هم نمی کرد.
جلسه شروع شد و قاضی رسیدگی کننده به مصدق رو کرد و گفت که شما جای نماینده انگلستان نشسته اید، جای شما آن جاست. کم کم ماجرا داشت پیچیده می شد و بیخ پیدا می کرد که مصدق بالاخره به صدا در آمد و گفت:
“شما فکر می کنید نمی دانیم صندلی ما کجاست و صندلی نماینده هیات انگلیس کدام است؟ نه جناب رییس، خوب می دانیم جایمان کدام است. اما علت اینکه چند دقیقه ای روی صندلی دوستان نشستم به خاطر این بود تا دوستان بدانند بر جای دیگران نشستن یعنی چه؟ او اضافه کرد که سال های سال است دولت انگلستان در سرزمین ما خیمه زده و کم کم یادشان رفته که جایشان این جا نیست و ایران سرزمین آباء و اجدادی ماست نه سرزمین آنان.”
سکوتی عمیق فضای دادگاه را احاطه کرده بود و دکتر مصدق بعد از پایان سخنانش کمی سکوت کرد و آرام بلند شد و به روی صندلی خویش قرار گرفت.
با همین ابتکار و حرکت عجیب بود که تا انتهای نشست، فضای جلسه تحت تاثیرمستقیم این رفتار بود وبا توضیحاتی که در مورد قرارداد نفت و شیوه انعقاد و تمدید آن داد، دادگاه بین‌المللی خود را صالح به رسیدگی به شکایت بریتانیا ندانست و مصدق در احقاق حق ملت ایران به پیروزی دست یافت و در نهایت نیز انگلستان محکوم شد.
 

saman205

عضو جدید
کاربر ممتاز
پس از موفقیت کودتای ۲۸ مرداد، سید ابوالقاسم کاشانی به شاه که به کشور و قدرت بازگشته بود به همراه مرجعیت زمان، آیت الله بروجردی تبریک گفت. پس از بازگشت شاه، آیت الله کاشانی در مصاحبه ای چنین میگوید:



«مصدق شاه را مجبور کرد که ایران را ترک نماید اما شاه با عزت و محبوبیت چند روز بعد بازگشت. ملت شاه را دوست دارد و رژیم جمهوری مناسب ایران نیست»
 

saman205

عضو جدید
کاربر ممتاز
"به‌نام سعادت ملت ایران و به‌منظور کمک به تأمین صلح جهانی، امضاکنندگان ذیل پیشنهاد می‌نمائیم که صنعت نفت ایران در تمام مناطق کشور بدون استثنا ملی اعلام شود یعنی تمام عملیات اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری در دست دولت قرارگیرد."
 

SAMAN_747

عضو جدید
با سلام به همه خسته نباشید به آقا سامان عزیز بابت مطالب مفیدشون. اگه جسارت نباشه و با اجازه آقا سامان من چیزهایی که از مصدق می دونم رو میگم. ما یه آشنایی داشتیم که در مورد مصدق خیلی چیزا می دونست من هم چیزهایی ازش یاد گرفتم می گم و امیدوارم اگه اشتباهی می کنم اقا سامان کمکم کنن.
دکتر مصدق در اوج حکومت طاغوتی شاهنشاهی بنای یک حکومت ملی گرا، آزادی خواه، دموکرات رو بنا نهاده بود. که اگر این حکومت ادامه یافته بود الان اوضاع ما خیلی بهتر بود. متاسفانه مشکل از جایی شروع شد که مصدق با تکیه بر قول مساعد و قول حمایت انگلیس به تدریج حمایت آیت الله کاشانی و مردم رو از دست داد. به طوری که در خاطرات دکتر مصدق بر این امر تاکیید شده است. با کم رنگ شدن رابطه مصدق و کاشانی به تدریج حتی مصدق جواب نامه های آیت الله کاشانی رو هم نمی داد. که با این تضعیف رابطه به تدریج حمایت آیت الله کاشانی به عنوان یه مرجع دینی و بازوی قدرتمند روحانیت از پشت دکتر مصدق برداشته شد. ( همانطور که می دونید روحانیت یک اهرم قدرتمند بوده به طوری که رضا خان در ابتدای امر با تکیه بر این اهرم و نزدیکی به مراجع دینی سکان مملکت رو به دست گرفت و پس از تکیه بر اریکه قدرت و تثبیت جایگاه خود، به تدریج و با نمایش رویکردی متفاوت و خلاف دین از خود حمایت مراجع رو از دست داد. ) و به تدریج حمایت مردم از مصدق تحت تاثیر روحانیت کمرنگتر شد و به تدریج رو به زوال نهاد. و به جایی رسید که دو ضلع از مثلث قدرت مصدق یعنی ( اراده مردم ، حمایت رو حانیت ، هوش و تدبر مصدق ) از بین رفت و مصدق تنها ماند که عامل اصلی بود که مصدق رو از کار بر کنار و به گوشه ازلت کشانده شد.
      
 
بالا