افراد و وظایف آن ها در دستگاه حفاری

a.fathi1369

عضو جدید
افراد و وظایف آن ها در دستگاه حفاری
مجموعه وظایف کارکنان یک دستگاه حفاری خشکی،برچیدن و برپایی،نگهداری،سرویس،تعمی ر و راه اندازی دستگاه حفاری و نیز اجرای روزمره عملیات حفاری است.بر حسب شرایط و نوع عملیات حفاری چاه گروه های دیگری در مقاطع مختلف در سر چاه حضور یافته و با همکاری کارکنان اصلی دستگاه حفاری،عملیات خاصی نظیر جداره گذاری و سیمان کاری،نمودار گیری،آزمایش و غیره را انجام می دهند.در انواع دیگر دستگاه های حفاری وظایف و مسئولیت های دیگری وجود دارد.مثلا در دستگاه های حفاری دریایی،مسئول حفظ تعادل(Barge Captain) و مسئول حفظ تعادل دستگاه در زمان جابجایی(Jack Man)،مسئول جابجایی دستگاه حفاری از محلی به محل دیگر و استقرار آن هستند که در اینجا در مورد آنها صحبت نخواهد شد.
لازم به توضیح است که در اینجا،بررسی کارکنان یک دستگاه حفاری و مسئولیت آنها با توجه به نمودار سازمانی کارکنان دستگاه های حفاری شرکت ملی حفاری ایران انجام می شود.شرکت های حفاری در مناطق دیگر ممکن است نمودار و شرح وظایف دیگری برای کارکنان خود داشته باشند.همچنین باید به این نکته اشاره کرد که به علت مشکلات و پیچیدگی های فراوان حفاری در مناطق نفتی ایران تعداد افراد شاغل در یک دستگاه حفاری بیشتر است.هر دستگاه حفاری 4 نوبت کاری دارد که بر اساس طرح اقماری دو هفته کار،دو هفته استراحت،تعویض می شوند.در ادامه در مورد وظایف افراد اصلی گروه حفاری صحبت خواهد شد.


شرکت عامل(کار فرما)

در حقیقت صاحب چاه محسوب می شود و تمام هزینه های حفر چاه را پرداخت می کند،مثل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب.

ناظر عملیات حفاری(Company Man)

به عنوان ناظر حفاری و نماینده کارفرما در محل دکل مشغول فعالیت است و مسئول هدایت کل عملیات حفاری یک چاه بر عهده اوست.ناظر حفاری زیر نظر سرپرست عملیات که مسئولیت 2 یا چند دکل را به عهده دارد کار می کند.

زمین شناس(Geologist)

معمولا یک نماینده زمین شناس از طرف شرکت عامل در محل دکل حضور دارد که با تشخیص لایه ها به کمپانی من کمک می کند.

شرکت حفاری(ِDrilling Contractor)

شرکتی است که صاحب دکل و تجهیزات لازم برای حفاری میباشد و کل حفاری را به صورت پیمانکاری انجام میدهد مثل شرکت ملی حفاری ایران.

رئیس دستگاه(Tool Pusher)

مسئولیت رهبری،هدایت،نظارت و شرکت در کلیه امور مربوط به نگهداری و راه اندازی دستگاه و نیز اجرای عملیات حفاری را به عهده دارد.به علت مسئولیت فوق العاده زیاد،رئیس دستگاه معمولا در تمام 24 ساعت در محل دستگاه حاضر و آماده به کار است ولی در هنگام شب سر حفار مسئولیت ها را به عهده می گیرد.رئیس دستگاه دارای سوابق طولانی و تجربیات فراوانی در امر انجام عملیات حفاری و نگهداری و تعمیر ماشین آلات و وسایل دستگاه های حفاری می باشد.به علاوه با نظارت بر کار مسئول اردوگاه دستگاه حفاری،سرپرستی و هماهنگی کلیه امور اداری و پرسنلی کارکنان،وضع رفاهی،تغذیه و خواب آنها را در اردوگاه زیر نظر دارد.

سرحفار

سرحفار رئیس دستگاه حفاری در هنگام شب است و مسئولیت های رئیس دستگاه را از ساعت 7 شب تا 7 صبح به عهده دارد.

حفار(ِDriller)

مسئولیت مستقیم کار کردن با دکل حفاری را به عهده دارد.حفار مسئول اجرای کلیه عملیات حفاری است و می توان او را ناخدای سکوی حفاری نامید.محل کار حفار در روی سکوی حفاری و کنار ترمز گردونه است و در مقابل او تابلو حفار قرار دارد.حفار از این محل کلیه ماشین های حفاری را به کار انداخته و کنترل می کند.او به کمک گروه خود کار حفر و پیمایش چاه و غیره را انجام می دهد.حفاران باید دارای سابقه کار زیاد و تجربه و مهارت فراوان در کار حفاری باشند.

کمک حفار(َAssistance Driller)

زیر نظر حفار و به عنوان دستیار او کار می کند و در موارد لزوم جانشین حفار می شود.او تلاش می کند تا با کمک گرفتن از کارگران دستگاه حفاری،قطعات و وسایل مورد نیاز حفار در زمان معین و با شرایط مناسب مهیا باشد.

کارگر سکو(Roughneck)

روی دستگاه حفاری معمولا سه نفر به عنوان کارگر سکو کار می کنند.وظیفه اصلی آنها کمک به حفار برای اجرای عملیات حفاری است.از جمله وظایف آنها کار با آچار های مخصوص لوله های حفاری است.معمولا افراد تازه وارد دستگاه حفاری،کار خود را به عنوان کارگر سکو آغاز می کنند.به طور کلی کارگران سکو تقریبا در کلیه کار هایی که در روی سکوی حفاری انجام میشود از جمله رنگ زدن،روانکاری و نگهداری،به طور کامل یا چزیی شرکت دارند.

دکلبان(Derrickman)

دکلبان زیر نظر حفار یا کمک حفار انجام وظیفه می کند.در هنگام انجام عملیات حفاری،وظایف اصلی دکلبان به شرح زیر است:
1.به هنگام پیمایش چاه،روی سکوی دکلبانی(Monkey Board) رفته و کار کشیدن و جا زدن لوله ها را انجام می دهد.
2.به هنگام حفر چاه،ناظر و مسئول نگهداری پمپ های گل بوده و باید با دقت زیاد و پیوسته از آنها مراقبت نموده و در صورت بروز اشکال یا خرابی در آنها پس از مطلع نمودن حفار با کمک کارگران سکو آنهارا تعمیر کند.

کارگران شستشو(Roustabout).

این افراد در واقع کارگران ساده و غیر ماهر محسوب می شوند.وظایف آنها آماده کردن لوله های حفاری و وزنه برای راندن در جاه،تمیز کردن و آماده نمودن لوله های جداری،شستشوی دستگاه حفاری و تمیز کردن محل چاه می باشد.

گل شناس

گل شناس زیر نظر سرحفار و روی مخازن گل کار می کند.کار گل شناسی در عملیات حفاری چاههای نفت ایران از اهمیت فوق العاده و حساسیت زیادی برخوردار است.در بسیاری از مناطق دنیا،ممکن است دکلبان کلیه امور مربوط به گل را انجام دهد و تنها در بعضی موارد خاص یک مهندس گل شناس برای کمک به امر پالایش و درمان گل به کمک او بیاید اما با توجه به شرایط سخت عملیات حفاری در ایران نه تنها چنین مسئولیتی به عهده دکلبان گذاشته نمی شود بلکه گل شناس یک دستگاه حفاری خود فردی با تجربه و با سابقه در امر گل های حفاری است که باید با رهبری صحیح گروه خود که شامل کمک گل شناس و کارگران گل است،امور پیچیده مربوط به گل را انجام دهد.
وظایف مهم گل شناس و گروه او عبارتند از:
1.تهیه گل حفاری از مواد سر چاه
2.آزمایش و بررسی خواص حفاری
3.تعیین وضعیت دقیق گل در حال گردش سیستم،از جمله حفظ یکنواختی آن،تشخیص به موقع تغییرات به وجود آمده،اندازه گیری و تعیین حجم گل در حال گردش.
4.بهسازی و پالایش و درمان گل سیستم در صورت آلوده شدن یا برهم خوردن خواص آن.
5.نگهداری و تعمیر کلیه دستگاهها و وسایل مربوط به سیستم تهیه و پالایش گل حفاری.
6.ذخیره و انبار کردن درست مواد گل در محل چاه انجام پیش بینی های لازم به طوریکه در هیچ زمانی عملیات حفاری در اثر نبودن مواد گل دچار وقفه نشود.
کلیه وظایف گل شناسان ارتباط نزدیک و تنگاتنگی با پیشرفت حفر چاه و مخصوصا تعادل آن دارد.

مکانیک ارشد

هر دستگاه حفاری یک نفر مکانیک دارد که دارای سابقه طولانی و تجربه فراوان در زمینه تعمیر ماشین ها و وسایل مکانیکی دستگاه های حفاری دورانی است.او مسئول نگهداری،راه اندازی و پاره ای از تعمیرات کلیه اجزا مکانیکی دستگاه حفاری از جمله موتورهای دیزلی مولد نیرو،ماشین های حفاری،پمپ های مختلف،کمپرسورهای هوا و غیره می باشد.
مکانیک سر چاه بعضی از تعمیرات مهم قسمت های مکانیکی را نیز زیر نظر مکانیک سیار اعزامی از کارگاه های مرکزی انجام می دهد ولی برای تعمیرات اساسی و سنگین،وسایل و دستگاه های معیوب به کارگاه های مرکزی فرستاده می شوند.

مکانیک 2 و موتور من(Motorman)

زیر نظر مکانیک ارشد می باشند و او را در انجام کار های روزمره نگهداری و تعمیراتی از جمله بازرسی روزانه آب،روغن موتورها و نیز گریسکاری وسایل مختلف کمک می کنند.

برقکار

او مسئول رسیدگی به سیستم تولید و انتقال برق و انجام کار نگهداری و سرویس روزانه و نیز پاره ای از تعمیرات روی ژنراتورهای برق،تراکشن موتورها و الکترو موتورهای ماشین های حفاری می باشد.

برقکار 2

در انجام کلیه وظایف به برقکار کمک می کند.وظیفه دیگر برقکار نگهداری و عیب یابی و تعمیر سیستم برق رسانی وسایل فرعی(پمپ های گریز از مرکز،روشنایی دکل و غیره)می باشد.

شرکت های جانبی

شرکت ها یا گروه هایی ممکن استدر انجام عملیات خاصی مهارت داشته باشند و این عملیات به آنها محول شود.برخی از این گروهها نقش بسیار مهمی در حفاری یک چاه دارند که عبارت اند از:
-گروه سیمان کاری
-گروه سرجداره
-گروه لوله جداری
-گروه نمودار گیری
-گروه مانده یابی
-گروه تکمیل چاه
-گروه حفاری کج


منبع: سایت ایران ویج

 
Similar threads

Similar threads

بالا