اخبار هوافضا - سازمان فضایی آمریکا NASA

وضعیت
موضوع بسته شده است.

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] تغییر محل پارک فضاپیمای سایوز برای ورود خدمه جدید

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - فناوري

کد خبر: 92081106457
شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۳



سه خدمه مستقر در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) با جدا کردن کپسول سایوز و انتقال آن به بخش دیگر ایستگاه، آماده الحاق کپسول فضایی جدید سایوز می‌شوند.
به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فئودور یورچیخین فرمانده ایستگاه فضایی، کارن نیبرگ فضانورد ناسا و لوکا پارمیتانو فضانورد ایتالیایی از آژانس فضایی اروپا روز جمعه اول نوامبر (10 آبان) اقدام به تغییر محل پارک فضاپیمای سایوز کردند.
فضاپیمای سایوز TMA-09M از ماژول Rassvet جدا و با چرخش در فضا، مجددا به ماژول Zvezda در سمت رو به زمین ایستگاه ملحق شد.
تغییر پارکینگ فضایی با هدف آمادگی مراحل الحاق کپسول فضایی جدید سایوز انجام شد.
فضاپیمای سایوز TMA-11M حامل سه خدمه جدید: ریک ماستراچیو فضانورد ناسا، کوئیچی واکاتا از آژانس اکتشافات هوافضا ژاپن و میخائیل تورین کیهان نورد روس در تاریخ هفتم نوامبر (16آبان) در مدت زمان پنج ساعت پس از پرتاب از پایگاه فضایی بایکنور قزاقستان از طریق ماژول Rassvet به ایستگاه ملحق خواهد شد.

با پیوستن این سه فضانورد جدید، بمدت چند روز مجموعا 9 فضانورد بطور همزمان در ISS حضور خواهند داشت.
علاوه بر انتقال خدمه جدید،‌ مشعل بازی های المپیک زمستانی 2014 سوچی روسیه نیز به فضا منتقل شده و توسط سرگئی ریازانسکی و اولگ کوتوف، کیهان نوردان روس بطور نمادین برای اولین بار در یک پیاده‌روی فضایی حمل می‌شود.
این مشعل در تاریخ 10 نوامبر (19 آبان) ‌با فضاپیمای سایوز TMA-09M و به همراه فئودور یورچیخین، کارن نیبرگ و لوکا پارمیتانو به زمین باز خواهد گشت.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] فیروز نادری درپی درگذشت نخستین دانشمندایرانی ناسا: غفاری، غولی در جامعه علمی ایران بود

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92081911747
یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۰۰:۴۰



در پی درگذشت استاد ابوالقاسم غفاری، نخستین دانشمند ایرانی ناسا و تنها دانشمند خارجی ماموریت «آپولو»، دکتر فیروز نادری، مدیر ایرانی آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا در پیامی کوتاه از وی به عنوان غولی در جامعه علمی ایران یاد کرد که میراثی افتخارآمیز را برای ما به یادگار گذاشته است.
به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دکتر غفاری، استاد سابق دانشگاه های «هاروارد» و «پرینستون» و چهره پیشگام ایرانی در حوزه فضا، هفته گذشته در 106 سالگی در آمریکا درگذشت.
این استاد پیشکسوت ریاضی که دانش آموخته دانشگاه «سوربون» فرانسه بود به همراه «مرحوم دکتر محسن هشترودی» از جمله نخستین دانشمندان ایرانی بودند که به عنوان محقق «فولبرایت» در «دانشگاه هاروارد» فعالیت داشتند.
در اوایل دهه‌ 1950، این محقق ایرانی هم‌زمان با حضور «انشتین» در مؤسسه‌ مطالعات پیشرفته «دانشگاه پرینستون» زیرنظر «رابرت اوپنهیمر» در زمینه‌ «تئوری میدان منسجم جاذبه و الکترومغناطیسی» تحقیق می‌کرد.
وی در پروژه آپولو (سفر به ماه) در محاسبات نحوه بازگرداندن ایمن فضاپیما از ماه همکاری داشت و در پی موفقیت ماموریت موفق به دریافتنشان ویژه از رییس جمهور وقت امریکا شد.
دکتر فیروز نادری، مدیر ایرانی اکتشافات منظومه شمسی آژانس فضایی امریکا و برنده عالی‌ترین نشان افتخار این سازمان در یادداشتی که در پی درگذشت استاد غفاری در پاسخ به خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) نگاشته، آورده است: « این توفیق را داشتم که چند سال قبل دکتر غفاری را در مراسمی ملاقات و پلاکی را برای قدرشناسی از خدمات قابل توجه او به وی اهدا کنم.
او غولی در جامعه علمی ما بود که به او تکیه می‌کردیم.»
نادری اضافه کرد:«همچنان که از فقدان دکتر غفاری در غم و اندوه هستیم، زندگی پربار او را که چنین میراثی را برای ما به یادگار گذاشت، ارج می نهیم.»
«دکتر غفاری» که صد و شش سال پیش در تهران متولد شده بود پس از پایان تحصیلات خود در دارالفنون در سال 1929 با یک بورسیه‌ی کامل برای ادامه‌ی تحصیل در رشته‌ی ریاضیات و فیزیک در «دانشگاه نانسی» فرانسه به آن کشور اعزام شد.
وی مدرک دکتری خود را از «دانشگاه سوربن» دریافت کرد.
در سال 1936 وی در «رصدخانه‌ی پاریس» در حوزه‌ی «مکانیک فلکی» فعالیت می‌کرد که اساس کار بعدی وی محاسبه‌ی این مطلب بود که چه مقدار نیرو برای پرتاب کردن یک راکت به مدار اطراف کره‌ی ماه بدون خطا کردن مورد نیاز است.
«غفاری» در سال 1937 برای تدریس در دانشگاه تهران به ایران بازگشت.
وی از سال 1938 تا 1941 خدمت سربازی خود را انجام داد که طی آن به سطح‌بندی اراضی شمال تهران برای آماده‌سازی آن برای ارتش اشتغال داشت.
در سال 1950 به‌دعوت «دانشگاه هاروارد» و به‌عنوان محقق «فولبرایت» (بورسیه‌ی بین‌المللی از کشورهای خارجی) به‌عنوان استادیار پژوهشی در زمینه‌ی «معادلات دیفرانسیل» و در ادامه در زمینه‌ی «دینامیک گازی» فعالیت کرد.
پس از پایان جنگ جهانی، وی در زمینه‌ی تحقیقات دایما به انگلیس و امریکا سفر می‌کرد.
در اوایل دهه‌ی 1950، این محقق ایرانی در مؤسسه‌ مطالعات پیشرفته «دانشگاه پرینستون» در زمینه‌ی «تئوری میدان منسجم جاذبه و الکترومغناطیسی» تحقیق می‌کرد و ارتباط خوبی با «رابرت اوپنهیمر»، دانشمند برجسته و رییس این موسسه داشت.
«دکتر غفاری» در سال 1956 برای کسب پستی در بخش ریاضیات اداره‌ی ملی استانداردهای امریکا به آن کشور سفر کرد و برای همیشه ماندگار شد.
بخشی از کارهای وی در آن‌جا شامل «محاسبات حرکت ماهواره‌های زمینی مصنوعی» بوده است.
در سال 1962، اداره‌ی استانداردها به «غفاری» مجوز آغاز کار در آژانس فضانوردی امریکا (ناسا) به‌عنوان یک مشاور پاره‌وقت برای «مرکز پرواز فضایی گودارد» را اعطا کرد.
گفته می شود «غفاری» اولین ایرانی شاغل در آژانس فضانوردی امریکا (ناسا) بوده است.
از سال 1964، سه سال در برنامه‌ی فضایی سرنشین‌دار و وقتی پروژه‌های وی در سازمان به پایان رسید دانشمند تمام وقت در «ناسا» شد و در آن‌جا بر روی مأموریت‌های 11 و 12 آپولو مشغول به‌کار شد.
مسؤولیت اصلی وی این بوده است که مشخص کند چطور یک راکت به ماه فرستاده می‌شود.
وی باید جاذبه‌ی زمین و جاذبه‌ی ماه را محاسبه کرده و حساب می‌کرد که چه مقدار و چگونه اصلاحات میان دوره‌ای قدرتمند برای استقرار یک راکت در مدار اطراف ماه مورد نیاز است.
یک اشتباه کافی بود تا راکت با ماه تصادم کند و یا از مدار خارج شده و به اعماق فضا بیافتد.
هم‌چنین برای برنامه‌ی فضایی سرنشین‌دار وی باید بازگشت دوباره راکت را نیز محاسبه می‌کرد.
در سال 1969، «غفاری» و دستیاران وی در بخش مأموریت‌های آپولو از سوی رئیس جمهور وقت امریکا برای خدماتشان در مأموریت آپولو 11 مدال دریافت کردند.
«غفاری» برای مشارکت‌های ویژه‌ی خود در تحصیلات هوا، فضا در طول اولین دهه‌ی اکتشافات فضایی در سال 1970 از سوی «مرکز پرواز فضایی گودارد» در «آژانس فضانوردی امریکا (ناسا)» جایزه دریافت کرد.
وی در سال 1972 سه سال پس از این‌که «برنامه‌ی آپولو» انجام شد و نخستین فضانوردان به کره‌ی ماه رفتند و به‌سلامت بازگشتند از «ناسا» بازنشسته شد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] تصویر جدید ناسا از دو لکه خورشیدی

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92082514934
شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۳



ناسا تصویری از دو لکه عظیم در ابعاد سیاره مشتری بر چهره خورشید ثبت کرده است.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، لکه خورشیدی نخست، منطقه فعال 1890 نام دارد که طی هفته های گذشته فعالیت های خورشیدی قابل ملاحظه ای از جمله چندین فوران خورشیدی متوسط و عظیم داشته است.
لکه خورشیدی منطقه فعال 1890 در حال چرخش و خارج شدن از دید رو به زمین خورشید است.
لکه خورشیدی دوم نیز منطقه فعال 1897 است که در حال چرخش بوده و از روز دوشنبه 18 نوامبر (27 آبان) در نمای رو به زمین قرار می گیرد.
به گفته اخترشناسان، این دو لکه خورشیدی در ابعاد سیاره مشتری هستند.
منطقه فعال خورشید می تواند شامل یک یا چند لکه خورشیدی باشد. افزایش تعداد لکه های خورشیدی در مناطق فعال در شرایط فعلی طبیعی محسوب می شود، چراکه خورشید به دوره اوج چرخه فعالیت 11 ساله خود رسیده است.
در دوره اوج فعالیت خورشید موسوم به حداکثر (انرژی) خورشید (solar maximum) فوران های خورشیدی متعددی در طول روز روی می دهد.
انتهای پیام
دو لکه خورشیدی در مناطق فعال 1890 و
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] ناسا به دنبال شکست انحصار روسیه در انتقال فضانوردان با تاکسی‌های فضایی
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علم و فن آوري ايران
کد خبر: 92090301371
یکشنبه ۳ آذر ۱۳۹۲ - ۰۰:۵۲



با وجود قطعی نشدن بودجه سال 2014 میلادی، ناسا قصد دارد برای شکستن انحصار روسیه در انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی، برنامه تاکسی‌های فضایی را تا سه سال آینده راه‌اندازی کند.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ناسا از سال 2011 میلادی و همزمان با بازنشستگی برنامه شاتل فضایی در انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) دچار مشکل شد؛ این برنامه بدلیل هزینه‌های بالا و مشکلات ایمنی لغو شده بود.

در حال حاضر انحصار انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی در اختیار روسیه و کپسول فضایی سایوز قرار دارد و ناسا برای انتقال هر فضانورد به ISS مبلغ 60 میلیون دلار به روسیه پرداخت می‌کند.

ناسا تلاش می‌کند تا سال 2017 میلادی با توسعه برنامه تاکسی فضایی خصوصی، علاوه بر رفع نگرانی در خصوص ایمنی سفر، شرایط انتقال فضانوردان به فضا و بازگشت به زمین از خاک این کشور را فراهم کند.

دولت فدرال بودجه 821 میلیون دلاری را برای توسعه برنامه تجاری انتقال فضانوردان برای سال مالی جدید که از اول اکتبر آغاز شده است، در نظر گرفته است.

اما بودجه سال 2014 هنوز به تصویب کنگره نرسیده و احتمال کاهش بودجه پیشنهادی به رقم 500 میلیون دلار مطرح می‌شود.

با این حال ناسا بدون در نظر گرفتن عدم قطعیت بودجه، درخواست مشارکت با شرکتها و صنایع فعال در حوزه سفرهای تجاری فضایی را منتشر کرد.

بر این اساس، ناسا به جای طراحی و ساخت جایگزین برای شاتل فضایی، به دنبال شریک شدن با شرکتهای فعال، ارائه بودجه و خدمات فناوری با هدف شکستن هرچه سریعتر انحصار روسیه در سفرهای فضایی است.

این سازمان خواستار ارائه پیشنهاداتی شامل طرحهای نهایی، توسعه و آزمایش سیستم‌های حمل‌ونقل فضایی جدید از جمله طرح مأموریت، عملیات زمینی، پرتاب، عملیات مداری، بازگشت و فرود بر روی زمین شده است.

تاکسی فضایی باید از قابلیت انتقال چهار فضانورد به ایستگاه فضایی بین المللی از خاک آمریکا و بازگرداندن آنها به زمین پس از شش ماه مأموریت در ISS برخوردار باشد.

از میان شرکتهای فعال تاکنون شرکت خصوصی اسپیس‌ایکس با انجام یک مأموریت پرتاب آزمایشی و دو مأموریت انتقال تجهیزات به ایستگاه فضایی توسط کپسول باری دراگون، عملکرد موفقی داشته است.

همچنین شرکت اوربیتال ساینس نیز ماه سپتامبر پرتاب آزمایشی کپسول باری سیگنوس را با موفقیت به اتمام رساند.

برای توسعه موشک فالکون 9 و کپسول باری دراگون، موشک آنتارس و کپسول باری سیگنوس، ناسا بودجه 800 میلیون دلاری را در اختیار اسپیس‌ایکس و اوربیتال ساینس قرار داده و قصد دارد این بودجه را تا 3.5 میلیارد دلار افزایش دهد.

از سال 2011 شرکتهای اسپیس‌ایکس، بوئینگ و سیرا نوادا بعنوان شرکای تجاری ناسا در توسعه برنامه تاکسی فضایی انتخاب شده‌اند.

ناسا مصمم است تا تابستان سال 2014 میلادی بودجه مورد نظر را در اختیار یک یا دو شرکت طرف قرارداد قرار دهد؛ در اینصورت تا سال 2016 پرتابهای آزمایشی انجام شده و برنامه تاکسی فضایی برای انتقال فضانوردان تا پایان سال 2017 میلادی راه اندازی خواهد شد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] از سرگیری فعالیت کاوشگر کنجکاوی در پی رفع نقص الکتریکی

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان

کد خبر: 92090604034
چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۲ - ۰۱:۰۳



ناسا اعلام کرد کاوشگر کنجکاوی پس انجام عملیات لازم جهت رفع عامل احتمالی تغییر ولتاژ آن، فعالیت خود را از سر گرفته است.
به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، از سرگیری فعالیت‌های علمی این مریخ‌نورد پس از تلاش‌هایی انجام شد که برای رهگیری منبع تغییر ولتاژ صورت گرفت.
تغییر ولتاژ بر ایمنی این کاوشگر یا سلامتی آن تاثیر نگذاشته، زیرا سیستم الکتریکی آن دارای یک طراحی «اتوبوس شناور» برای تحمل طیفی از تفاوت‌های ولتاژ بین شاسی وسیله نقلیه و خطوط نیروی 32 ولتاژی است که الکتریسیه را به کاوشگر تحویل می‌دهد.

گفته می‌شود عامل احتمالی این تغییر ولتاژ، کمبود درونی منبع نیروی کنجکاوی یا همان مولد ترموالکتریکی رادیوایزوتوپ چندماموریتی است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] نقشه‌ بادهای سراسر زمین در مدل جدید ناسا

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 92091006631
یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۹



ناسا با استفاده از یک مدل ریاضیاتی، نقشه‌ای از بادهای سراسر زمین را ارائه داده است.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دانشمندان با استفاده از این مدل که نمایش‌دهنده حرکت بادها و دیگر پدیده‌های جوی بر روی زمین از ماه مه 2005 تا مه 2007 بوده، شبیه‌سازی کاملی را ارائه کرده‌اند.
به گفته بیل پونام، یکی از خالقان مدل مزبور، ایده وی و همکارانش ارائه نسخه‌ای با تفکیک‌پذیری بالا از آنچه جو در هر زمانی ممکن است به نظر برسد، بوده است.
در این نقشه بادهای سطحی و بادهایی که انسان‌ها حس می‌کنند، به رنگ سفید نشان داده شده است.
دایره‌های سفید و روشن بر فراز اقیانوس اطلس و دریای چین، گردبادها هستند. همزمان، خطوط رنگی نشان‌دهنده بادهای سطح بالاتر در ارتفاعی حدود 10 کیلومتری بالای سطح دریاست.
رنگ‌های بادهای سطوح بالاتر، نشان‌دهنده سرعت آنها هستند که طیفی از صفر تا 175 متر در ثانیه را نشان می‌دهند؛ در این میان، بادهای قرمزرنگ از بالاترین سرعت برخوردارند.
ماهواره‌های ناسا مقادیر کافی از داده‌های دنیای واقعی در خصوص بادها و دیگر پدیده‌های جوی کره زمین را جمع‌آوری می‌کنند.
این داده‌ها روزی چهار بار در مدلی موسوم به «مدل سیستم مشاهده زمین گودارد» (GEOS-5) قرار داده می‌شود.
محاسبات اضافی سپس به پرکردن باریکه‌های زمین که ماهواره‌ها آن‌ها را پوشش نمی‌دهند، کمک می‌کند.
مدل GEOS-5 همچنین دماهای سطحی بر روی زمین و حرکت غبار، بارش‌ها، شوری دریا، کربن و سولفات‌ها را در سراسر زمین مدلسازی می‌کند.
انتهای پیام
نقشه‌ بادهای زمین
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] ناسا به دنبال پیکر متلاشی‌شده «آیسان»

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 92091711553
یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۵



با وجود تخمین 90 درصدی نابودی دنباله‌دار آیسان در پی اقدام انتحاری نزدیک شدن به جو خورشید، ناسا قصد دارد با کمک تلسکوپ‌های پر‌قدرت و فضاپیماهای مختلف، جست‌وجو برای یافتن بقایای احتمالی این دنباله‌دار را آغاز کند.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیسان (ISON) با نام رسمی C/2012 S1 که به دنباله‌دار قرن نیز شهرت دارد، روز پنجشنبه 28 نوامبر (هفتم آذر) در یک اقدام انتحاری با سرعتی بالغ بر 350 کیلومتر در ثانیه، از فاصله 1.2 میلیون کیلومتری جو خورشید عبور کرد که این اقدام باعث متلاشی شدن هسته یخی دنباله‌دار شد.
اغلب اخترشناسان بر این باورند که آیسان در نتیجه تحمل حرارتی بالغ بر 2760 درجه سانتیگراد بطور کامل نابود شده است؛ با این حال ناسا قصد دارد دور جدید تحقیقات خود را با هدف یافتن پاره‌های دنباله‌دار که احتمالا نجات پیدا کرده‌اند، طی هفته‌های آتی آغاز کند.
تخمین زده می‌شود که از هسته یک کیلومتری آیسان، احتمالا خرده سنگ‌های 10 متری نجات پیدا کرده باشند.
ناسا قصد دارد از دوربین‌های پر قدرت فضاپیمای STEREO، فضاپیمای MAVEN که به تازگی با هدف بررسی جو مریخ راهی فضا شده است و تسهیلات تلسکوپ مادون قرمز (IRTF) در هونولولو برای یافتن بقایای احتمالی دنباله‌دار استفاده کند.
در بازه زمانی اواسط تا اواخر ماه جاری میلادی (دسامبر) ناسا با استفاده از تلسکوپ‌های هابل و چاندرا، جستجوهای عمق فضا را با هدف یافتن بقایای احتمالی دنباله‌دار آیسان آغاز خواهد کرد؛ تلسکوپ اسپیتزر نیز از اوایل سال 2014 میلادی به این تحقیقات می پیوندد.

با این حال «گرهارد شووم» مدیر بخش عملیات علوم منظومه شمسی در آژانس فضایی اروپا (ESA) معتقد است که اخترشناسان هیچ شانسی برای مشاهده مجدد آیسان ندارند و این دنباله‌دار درخشان در نتیجه نزدیک شدن به خورشید بطور کامل نابود شده و بقایایی از آن به جای نمانده است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] طراحی نخستین لیدار سدیمی فضابورد جهان توسط ناسا

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 92082414168
جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۹



دانشمندان ناسا در حال طراحی نخستین لیدار سدیمی فضابورد جهان هستند که نقشه‌برداری دقیقی را از ناحیه مزوسفر ارائه می‌دهد.
به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سدیم به عنوان خنک‌کننده در نیروگاه‌های برق هسته‌ای و همچنین به عنوان خشک‌کن برای برطرف‌کردن رطوبت عمل می‌کند و بدون وجود آن، محصولات حساس به رطوبت از بین می‌روند.
این عنصر در تمامی سلول‌های بدن انسان یافت می‌شود، محرک‌های عصبی را مخابره کرده و فشار خون را تنظیم می‌کند.
سدیم ششمین عنصر فراوان در پوسته زمین است و به عنوان رهگیری‌کننده مشخصه‌های مزوسفر زمین عمل می‌کند. این ناحیه از جو زمین به اثرات خورشید بالایی و لایه‌های جوی پایینی حساس است.
هم‌اکنون تیمی از مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا در گرینبلت، در صدد طراحی نخستین لیدار سدیمی فضابورد جهان برآمده‌اند که رابطه پیچیده بین شیمی و دینامیک مزوسفر را شفاف‌سازی می‌کند.

مزوسفر 40 تا 110 مایل بالاتر از سطح زمین واقع شده و ناحیه‌ای است که در آن که جو زمین با خلا فضا تلاقی پیدا می‌کند.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] تصاویر کریسمسی ناسا از مأموریت‌ «آپولو»

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 92100502551
پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۸





ناسا به مناسبت ایام کریسمس، بیش از 17 هزار تصویر متعلق به برنامه آپولو را منتشر کرد.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، 45 سال پیش، سه آمریکایی در فضاپیمای آپولو 8 در اطراف ماه و در دورترین نقطه از زمین، مدارگردی و راه را برای سفرهای بعدی فضایی هموار می‌کردند.
«فرنک بورمان»، «جیمز لاول» و «ویلیام اندرز» فضانوردانی بودند که یک روز پیش از کریسمس، قسمت‌هایی از «کتاب پیدایش» را به عنوان بخشی از یک نمایش تلوزیونی، می‌خواندند.
اکنون ناسا بیش از 17 هزار تصویر را از 33 فضانورد آپولو منتشر کرده که از فضا و طی ماموریت‌های ماه تهیه شده‌اند. از بین این افراد، 12 تن از آنها بر روی ماه گام گذاشتند.
آرشیو منتشرشده نه تنها عکس‌های مشهوری از ماموریت آپولو 11 را نشان می‌دهد، بلکه کار روزانه فضانوردان را برای تکمیل فعالیت‌های زمانبندی‌شده نیز به نمایش می‌گذارد.
این آرشیو همچنین نشان می‌دهد که ماموریت این فضانوردان شامل آزمایش‌های متعدد بر روی سطح ماه بوده است.
تعدادی از این عکس‌ها بر خلاف دستورهای زمانبندی شده، گرفته شدند که بشر وجود این تصاویر را مدیون سرپیچی فضانوردان از تعدادی از این دستورالعمل‌هاست.
در میان تصاویر ارائه‌شده، نسخه‌های دارای تفکیک‌پذیری بالا به چشم می‌خورند که توسط نیل آرمسترانگ گرفته شده‌اند.
وی این تصاویر را لحظاتی پس از آنکه بر روی ماه گام گذاشت، ثبت کرد.
در این میان، یکی از گنجینه‌های پنهان در این آرشیو وجود تصاویری از ماموریت آپولو 13 است.
ناسا هرگز به این ماموریت توجه نداشته، زیرا در تاریخ 14 آوریل سال 1970، یک مخزن اکسیژن در این ماموریت و در فاصله 322 هزار کیلومتری زمین منهدم شد.
برنامه آپولو پیش‌ از این ماموریت، سه‌ فضانوردش را طی سفر آپولو 1 از دست داده بود.
انتهای پیام
تصویری از زمین از روی ماه

تصویری از زمین از خط افق ماه

تصاویری رنگی از زمین توسط ماموریت آپولو 4

تصاویری رنگی از زمین توسط ماموریت آپولو 4

تصویری از آپولو 7

راسل شویکارت خدمه آپولو 9 را برای آزمایش لباس فضایی ترک می‌کند

تصویری از آپولو 9

تصویری از باز آلدرین بر روی ماه

باز آلدرین در حال پایین‌آمدن از نردبان فرود پیش از ملحق‌شدن با نیل آرمسترانگ

پرتره‌ای از رد پای آلدرین بر روی خاک ماه

نیل آرمسترانگ

فرود آپولو 11

ماموریت آپولو 12

ماموریت مشکل‌آفرین آپولو 13

کاوشگر ماه برای ماموریت آپولو
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] رکورد دانلود داده در مدار ماه شکست

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 92100904843
دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۵



ناسا در پی اتمام آزمایشات موفق خود در زمینه ارتباطات لیزری در فضا، از شکست رکورد دانلود داده در مدار ماه خبر داد.
به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ناسا، اخیرا نتایج آزمایش 30 روزه این آژانس به نام «نمایش ارتباطات لیزری ماه» (LLCD) را منتشر کرد.
این نمایش توسط «کاوشگر محیط غباری و جوی ماه» (LADEE) که هم‌اکنون در اطراف این قمر مدارگردی می‌کند، انجام شد.
بنا بر اعلام ناسا، ماموریت مزبور نشان داد: ارتباطات لیزری در فاصله 402 هزار کیلومتری عملی است و این که چنین سیستمی می‌تواند به خوبی هر سامانه رادیویی دیگری عمل کند.
آزمایش‌های انجام‌شده، قابلیت عملی استفاده از لیزرهای باند وسیع را برای ارتباطات فضای عمیق با سرعت‌های دانلود بالاتر از ارتباطات رادیویی معمولی به نمایش گذاشتند.
با توانایی دانلود داده‌ها به زمین با سرعت 622 مگابیت در ثانیه (Mbps) و همچنین آپلود آنها با سرعت 20 مگابیت در ثانیه، ماموریت LLCD، دانلود رکوردشکنی را از مدار ماه مخابره کرد.
این عمل با استفاده از یک پرتو لیزری انجام شد که توسط ایستگاه اصلی زمینی LLCD در نیومکزیکو دریافت شد.
لیزر از مزیت‌های فراوانی نسبت به رادیو برخوردار بوده و قابلیت پهنای باند بزرگ‌تر و همچنین توانایی تولید یک ابزار پرتو منسجم و باریک را داراست.
علاوه بر این، لیزر از نیروی کمتری در مسافت‌های طولانی‌تر استفاده کند که این موضوع یکی از دغدغه‌های اصلی سامانه‌های فضایی است.
ناسا مدعی است ماموریت انجام‌شده در طول آزمایش‌های 30 روزه بهتر از آنچه انتظار می‌رفت، عمل کرده و در این عملیات، لیزر قادر به برقراری ارتباط با ایستگاه‌های زمینی با وجود نور شدید روز بود.
این ماموریت زمانی که ماه غروب کرده بود، بدون اشتباه عمل کرده و لیزر را وادار به عبور از خلال لایه ضخیم‌تر جو کرد. در اینجا آشفتگی‌های جوی دارای اثر ناچیزی بودند و ابرهای سبک نیز مانعی ایجاد نکردند.
این ماموریت توانست بدون استفاده از یک سیگنال رادیویی به ایستگاه‌های زمینی متصل شود.
ناسا اعلام کرد آزمایش‌های LLCD نه تنها موفقیت‌آمیز بودند، بلکه توانستند داده‌های کامل فضاپیمای LADEE را با سرعت بی‌سابقه‌ای دانلود کرده و یک گیگابایت اطلاعات را در کمتر از پنج دقیقه ارسال کند. در حالت معمول، چنین دانلودی چندین روز به طول می‌انجامد.

ناسا با تکمیل ماموریت مزبور، در فاز بعدی، چنین آزمایش‌هایی را با ماهواره LRCD اجرا می‌کند. این سامانه در سال 2017 با سیستم لیزر پیشرفته‌تری پرتاب می‌شود.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] افزایش عمر عملیاتی ایستگاه فضایی بین‌المللی تا سال 2024

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان

کد خبر: 92102111570
شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۷



با موافقت دولت آمریکا، عمر عملیاتی ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)‌ برای چهار سال بیشتر از زمان تعیین شده اولیه یعنی تا سال 2024 افزایش پیدا کرد.
به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ساخت ایستگاه فضایی از سال 1998 آغاز و نخستین فضانوردان در سال 2000 در آن مستقر شدند؛ ایستگاه با هزینه 100 میلیارد دلاری و همکاری 15 کشور مختلف ساخته شده و پایگاه تحقیقاتی در مدار زمین محسوب می‌شود.
مطالعات صورت گرفته توسط شرکت بوئینگ نشان می‌دهد که ساختار این پایگاه مداری و بخش‌های سخت‌افزاری آن تا سال 2028 از کارآیی مطلوبی برخوردار خواهد بود.
کاخ سفید با هدف حفظ این پایگاه فضایی، موافقت خود را با افزایش عمر عملیاتی ISS بمدت چهار سال دیگر یعنی تا سال 2024 اعلام کرد.
با این تصمیم، ناسا زمان بیشتری برای توسعه فناوری‌های مورد نیاز برای مأموریت سرنشین‌دار به مریخ پیدا می‌کند؛ همچنین حفظ ایستگاه فضایی در مدار زمین تا سال 2024 فرصت مناسبی را برای شرکت‌های تجاری و محققان فراهم خواهد کرد.
شرکت‌های تجاری و محققان از شرایط منحصر بفرد محیط میکروگرانشی ایستگاه فضایی برای انجام آزمایشات، توسعه محصولات و فناوری‌های جدید از جمله داروها و ماهواره‌های کوچک استفاده می‌کنند.
«بیل گرستنمایر» از مدیران ناسا تأکید کرد: افزایش عمر عملیاتی ایستگاه فضایی، تصمیم انفرادی دولت آمریکا نبوده و سایر شرکای بین‌المللی نیز از این تصمیم استقبال کرده‌اند.
سهم ناسا برای استفاده و نگهداری از ایستگاه فضایی در ارتفاع 400 کیلومتری بالای زمین، سالانه سه میلیارد دلار است که نیمی از این هزینه‌ها برای انتقال فضانوردان و محموله‌های باری صرف می‌شود؛ اما تصمیم برای افزایش عمر عملیاتی ایستگاه فضایی نیازمند تصمیم‌گیری جدی ناسا در خصوص بودجه است که باید به تأیید کنگره برسد.
انتهای پیام
ایستگاه فضایی بین‌المللی، پایگاهی در فضا برای تسهیل سفر به مریخ
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] ناسا به دنبال بازگشت به ماه با کمک شرکت‌های خصوصی

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 92112215460
سه‌شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۶



ناسا یکبار دیگر قصد دارد به ماه سفر کند اما این‌بار شرکتهای خصوصی باید هزینه آن را تقبل کنند.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ناسا به دنبال شرکای علاقمند برای ایجاد ماموریتهای کم‌هزینه به ماه است که ممکن است با حفاری سطح این قمر همراه باشند.
امید است که در این ماموریتها، پایگاههایی به عنوان یک نقطه توقف در ماه برای فضانوردان در مسیر سیارات دورتر ساخته شود.
ناسا امیدوار است که این برنامه بر پایه موفقیتهای آن در پرتاب موشکهای خصوصی صورت بگیرد.
این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: با اتکا بر پیشرفت شراکت ناسا با صنعت فضایی خصوصی آمریکا برای ساخت فضاپیما و موشکهای جدید با قابلیت حمل بار و فضانوردان به فضا، این سازمان اکنون به دنبال فرصتهایی برای تسریع قابلیتهای انتقال محموله به سطح ماه است.
طرح جدید «انتقال و فرود محموله به ماه با فرود نرم(کاتالیزگر ماه)» به دنبال پیشنهاداتی از بخش خصوصی آمریکا است که ممکن است به یک یا چند توافق‌نامه لایحه فضایی مبادله بدون بودجه منجر شود.
این سازمان اظهار کرده که به شرکتها، امکان دسترسی به دانش فنی کارکنان، تاسیسات آزمایشی، وامهای تجهیزات یا نرم‌افزار برای تولید و آزمایش فرودگر را خواهد داد.
این طرح همچنین با شرکتهای کوچک نیز قابل اجرا است.
تیمی از دانشجویان دانشگاه پنسیلوانیا در آمریکا از یک برنامه جسورانه رونمایی کرده‌اند که آنها را به چهارمین افراد تاریخ که در فضاپیمایی را در ماه فرود آورده‌اند، تبدیل خواهد کرد.
این دانشجویان اظهار کرده‌اند که پروژه آنها می‌تواند حتی از نمونه‌های قبلی بهتر بوده و فضاپیمایی را در سطح ماه فرود بیاورد که بطور اختیاری قادر به فرود و برخواست بوده و کاوش سطح این قمر را ساده‌تر خواهد کرد.
آنها امیدوارند در صورت دستیابی به بودجه لازم، بتوانند یک فضاپیمای خصوصی را در سال 2015 به پرواز دربیاورند.
ماه از ارزش و پتانسیل علمی برای بازدهی منابعی مانند آب و اکسیژن به شکل نسبتا مشابه با زمین برای کمک به تداوم کاوش اعماق فضا برخوردار است.

قابلیتهای حمل‌ونقل خصوصی به ماه می‌تواند از اهداف علمی و کاوشی مانند برگرداندن نمونه به زمین، استقرار شبکه‌های ژئوفیزیکی، اکتشاف منابع و نمایش فناوری برخوردار باشد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] طرح مشترک آمریکا و فرانسه برای ساخت کاوشگر مریخ

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 92112315991
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۴



با گذشت دو سال از انصراف ناسا از حضور در مأموریت مریخ آژانس فضایی اروپا (ESA)، آمریکا و فرانسه قرارداد همکاری مشترکی برای انجام یک مأموریت جدید در سیاره سرخ منعقد کردند.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پروژه InSight شامل پرتاب یک کاوشگر بدون سرنشین با هدف بررسی عمق سیاره مریخ است؛ کاوشگر مارس 2016 به فضا پرتاب شده و شش ماه بعد به سیاره سرخ می‌رسد.
این توافقنامه همکاری فضایی به امضای «چارلز بولدن» مدیر ناسا و «ژان ایو لو گان» مدیر مرکز ملی تحقیقات فضایی فرانسه (CNES) رسید؛ همچنین مرکز هوافضای آلمان، آژانس فضایی انگلیس و دفتر فضایی سوئیس نیز در این پروژه مشارکت خواهند داشت.
به گفته «بولدن»، اطلاعات جمع‌آوری شده در این مأموریت مشترک به درک بهتر مراحل نخست شکل‌گیری سیاره سرخ منجر شده و دانش محققان در خصوص شکل‌گیری همسایه این سیاره یعنی زمین را نیز افزایش می دهد.
علاوه بر ارسال جزئیات دقیق در خصوص ساختار داخلی این سیاره سنگی، کاوشگر InSight فعالیت‌های تکتونیکی و برخوردهای شهاب‌سنگی را نیز مورد بررسی قرار خواهد داد.
این توافقنامه در حالی میان ناسا و مرکز ملی تحقیقات فضایی فرانسه به امضا رسید که آژانس فضایی آمریکا دو سال قبل بدلیل مشکلات ناشی از کسری بودجه، از حضور در پروژه ExoMars آژانس فضایی اروپا شامل پرتاب فضاپیما و کاوشگر به مریخ انصراف داد؛ پس از انصراف ناسا از حضور در این پروژه، روسیه به این برنامه ملحق شد.
پروژه ExoMars شامل پرتاب یک مداردگرد اکتشافی در سال 2016 با هدف یافتن نشانه‌هایی از گاز متان در جو سیاره سرخ و یک مریخ‌نورد برای حفاری در عمق سیاره در سال 2018 است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] ربات شبه‌انسانی ناسا دکتر فضایی می‌شود

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 92120502459
دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۱:۳۴



محققان ناسا در حال آموزش مهارت‌های پزشکی به ربات شبه‌انسانی Robonaut2 هستند تا از این ربات در شرایط اضطراری به عنوان پزشک فضایی استفاده کنند.
به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ربات 2.5 میلیون دلاری Robonaut2 با نام مستعار R2 برای انجام فعالیت در داخل یا خارج از ایستگاه فضایی بین‌المللی سال 2011 راهی ایستگاه شد.
اکنون محققان ناسا با استفاده از نسخه زمینی ربات R2 که دوقلوی مکانیکی ربات فضانورد مستقر در ایستگاه فضایی محسوب می‌شود، آموزش مهارت‌های پزشکی به ربات را آغاز کرده‌اند.
هدف از آموزش مهارت‌های پزشکی به ربات شبه‌انسانی R2، اطمینان از وجود یک پزشک جانشین در فضا است که به راحتی توسط تیم کنترل زمینی هدایت شده و قادر به امدادرسانی به فضانوردان بیمار باشد.
انجام سونوگرافی بر روی یک مدل، استفاده از یک وسیله سرنگ مانند برای تزریقات بخشی از تمرینات پزشکی ربات شبه‌انسانی R2 محسوب می‌شود که در موسسه تحقیقات متودیست هیوستون در حال پیگیری است.
یادگیری مهارت‌های پزشکی توسط ربات شبه‌انسانی Robonaut2 علاوه بر فضا بر روی زمین نیز کاربرد داشته و می تواند برای پزشکان به منظور انجام اقدامات درمانی در مناطق دورافتاده کاربرد داشته باشد.
انتهای پیام
آموزش‌های پزشکی به ربات شبه‌انسانی ناسا

آموزش‌های پزشکی به ربات شبه‌انسانی ناسا
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] رصد بزرگترین جرقه خورشیدی توسط ماهواره ناسا

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 92120401608
یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۱:۱۶



ماهواره طیف‌نگار تصویربرداری منطقه رابط (IRIS) ناسا شاهد قوی‌ترین جرقه خورشیدی از زمان پرتاب تاکنون بود.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ماهواره طیف‌نگار تصویربرداری منطقه رابط (IRIS) در قالب یک مأموریت دو ساله ژوئن 2013 (خرداد 92) به فضا پرتاب شد؛ این فضاپیما ترکیبی از تلسکوپ فرابنفش و طیف‌نگاری است که برای تهیه تصاویر با وضوح تصویری بسیار بالا هر چند ثانیه یکبار از جو پایین‌تر خورشید – کروموسفر – طراحی شده است.
کروموسفر بخش کلیدی تنظیم جریان انرژی و موادی است که از سطح خورشید به فضا پرتاب می‌شود.
طیف‌نگار تصویربرداری منطقه رابط (IRIS) مجهز به ابزاری موسوم به طیف‌نگار است که قادر به به جداسازی نور در طول موج‌های منفرد است.
ماهواره IRIS قادر به بررسی کل خورشید بصورت همزمان نیست، به همین دلیل محققان باید در خصوص بهترین منطقه خورشید برای انجام رصد تصمیم‌گیری کنند.
در تاریخ 28 ژانویه (هشتم بهمن) یک منطقه فعال مغناطیسی خورشید توسط این ماهواره مورد بررسی قرار گرفت تا رفتار مواد خورشیدی تحت تأثیر نیروهای مغناطیسی شدید ارزیابی شود.

جرقه خورشیدی در کلاس M یا متوسط در این منطقه رصد شد که دومین کلاس پرقدرت جرقه‌های خورشیدی پس از کلاس X محسوب می‌شود؛ این جرقه بسیار پرقدرت، اشعه‌ایکس و نور شدید را به فضا پرتاب کرد که در تصاویر ماهواره IRIS‌ ثبت شده‌اند.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] کشف یک ثروت بادآورده سیاره‌ای توسط کپلر

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 92120905506
جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۷



سامانه کپلر ناسا در آخرین ماموریت خود کشف 715 سیاره جدید را اعلام کرد.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این جهان‌ها حول 315 ستاره مدارگردی و سیستم‌های چندسیاره‌ای شبیه به منظومه شمسی را آشکارسازی می‌کنند. حدود 95 درصد از این سیاره‌ها کوچک‌تر از نپتونی هستند که تقریبا چهار برابر زمین است. این کشف تعداد سیارات کوچک شبیه به زمین را به بیش از سیارات فراخورشیدی افزایش می‌دهد.
از زمان کشف نخستین سیارات در خارج از منظومه شمسی تقریبا دو دهه می‌گذرد و هم‌اکنون دانشمندان تکنیکی آماری را در اختیار دارند که می‌توان به بسیاری از سیارات، درست زمانی که در سیستم‌های میزبان بیش از یک سیاره در اطراف ستاره همسان کشف می‌شوند، اعمال شود.
کپلر هم‌اکنون در حال مشاهده 150 هزار ستاره است که چند هزار مورد از آن‌ها نامزد میزبانی سیارات هستند. این فضاپیما همچنین صدها ستاره را رصد کرده که کاندیدای میزبانی سیارات چندگانه‌اند.
سیستم‌های چند سیاره‌ای کشف شده در آخرین ماموریت فضاپیمای ناسا، زمین‌های باروری برای مطالعه سیارات منفرد و پیکربندی محله‌های سیاره‌ای هستند و این موضوع سرنخ‌هایی را برای شکل‌گیری سیارات در اختیار می‌گذارد. چهار مورد از این سیارات جدید کمتر از 2.5 برابر اندازه زمین هستند و در ناحیه قابل زیست ستاره‌ میزبانشان قرار دارند. این ناحیه فاصله‌ از ستاره‌ میزبانی است که در آن، دمای سطح یک سیاره مدارگرد برای وجود آب مایع مناسب است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] فضاپیمای ناسا با سطح ماه برخورد کرد

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 93013012244
شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۵



کنترلرهای زمینی «مرکز پژوهشی ایمز ناسا» در موفت فیلد کالیفرنیا، تایید کرده‌اند فضاپیمای LADEE مطابق برنامه‌ریزی، روز پنج‌شنبه 17 آوریل به سطح ماه برخورد کرده است.
به گزارش سرویس علمی ایسنا،‌ «کاوشگر جو و محیط غبار ماه» (LADEE) ناسا، برای ادامه مدارگردی طولانی‌مدت حول ماه یا حفظ عملیات علمی، با کمبود سوخت مواجه بود و به طور تعمدی به سطح ماه فرستاده شد.
مهندسان معتقدند طی این برخورد، فضاپیمای مزبور از هم جدا شد و بخش اعظم ماده آن در سطح ماه حدود چند صد درجه گرم یا حتی تبخیر شد. به نظر می‌رسد هر نوع ماده‌ باقی‌مانده نیز در دهانه‌های کم‌ارتفاع دفن شده‌ است.
به هنگام برخورد، فضاپیمای مورد بحث با سرعت سه هزار و 600 مایل در ساعت و حدود سه برابر سرعت یک گلوله تفنگ پرقدرت، در حال حرکت بود؛ بنابراین برخورد آن با ماه ملایم نبوده است.
دانشمندان هم‌اکنون به دنبال پاسخ به این پرسش هستند که آیا سامانه مزبور دهانه برخورد موضعی کوچکی را روی یک تپه ایجاد کرده یا این که مواد باقی‌مانده را در عرض ناحیه‌ای مسطح پخش کرده است. یافتن ویژگی‌ که این سیستم خلق کرده، برای دانشمندان جالب به نظر می‌رسد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] ناسا پنجاه و سومین سالگرد سفر به فضا را جشن گرفت + تصویر

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان

کد خبر: 93021610850
سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۹



ناسا با انتشار تصویر تهیه شده از مدار زمین توسط «آلن شپرد» نخستین فضانورد آمریکایی، پنجاه و سومین سالگرد آغاز سفرهای فضایی این کشور را گرامی داشت.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «یوری گاگارین» فضانورد شوروی سابق در 12 آوریل 1961 آغازگر سفرهای انسان به فضا بود؛ کمتر از یک ماه بعد ( 5 می 1961) «آلن شپرد» فضانورد آمریکایی نیز راهی فضا شد تا نام خود را بعنوان نخستین فضانورد آمریکایی ثبت کند.
«آلن شپرد» توسط کپسول مرکوری (Mercury-Redstone3) راهی فضا شد؛ در طول این پرواز که 15 دقیقه بطول انجامید، کپسول فضایی با سرعت 8262 کیلومتر به ارتفاع 187.5 کیلومتری بالای زمین رسید.
برخلاف پرواز «یوری گاگارین» که کاملا خودکار بود، «شپرد» برای نخستین‌بار هدایت یک فضاپیما را برعهده گرفت.
این سفر شروعی بر بیش از نیم قرن برنامه فضایی ناسا محسوب می‌شود که 8 سال بعد به گام نهادن انسان بر ماه و در ادامه به برنامه شاتل فضایی، ساخت ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) و اکتشافات در مریخ منجر شد.
تاریخچه سفرهای فضایی انسان:
12 آوریل 1961 – «یوری گاگارین» نخستین مسافر فضا
5 می 1961 – «آلن شپرد» نخستین فضانورد آمریکایی
15 ژوئن 1963 – «والنتینا ترشکوا» نخستین فضانورد زن
21 ژوئیه 1969 – «نیل آرمسترانگ» گام نهادن نخستین انسان بر سطح ماه
7 ژوئن 1971 – Salyut 1 نخستین ایستگاه فضایی سرنشین‌دار
12 آوریل 1981 – آغاز برنامه شاتل فضایی (STS-1)
20 نوامبر 1998 – آغاز ساخت ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) برای اقامت فضانوردان
15اکتبر 2003 - «یانگ لی‌وای » نخستین فضانورد چین
انتهای پیام
«آلن شپرد» نخستین فضانورد آمریکایی

تصویر تهیه شده از مدار زمین توسط «آلن شپرد»
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] ناسا به دنبال ماموریت‌های ارزان برای سفر به اروپا

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان

کد خبر: 93022012797
شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۲



ناسا به دنبال دریافت طرح‌هایی برای ماموریت‌های مقرون‌به‌صرفه به یکی از قمرهای سیاره مشتری است.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، قمر اروپا یکی از خوش‌آتیه‌ترین مکان‌ها برای کنکاش حیات در منظومه شمسی است با این حال، ماموریت‌های فضایی به آن معدود بوده و بسیاری از پرسش‌ها پیرامون این جرم منجمد بی‌پاسخ مانده است.
هم‌اکنون در تلاش برای انجام تحقیقات کلیدی درباره این جسم کیهانی، ناسا طی اعلامیه «تقاضای اطلاعات» (RFI) از جوامع مهندسی و علمی خواسته است ایده‌هایی را برای ماموریت به قمر اروپا تا پایان ماه مه ارائه دهند.
تمرکز این آگهی بر مفاهیمی است که هزینه‌ آن‌ها به جز موشکی که این ماموریت‌ها را به فضا می‌برد، کمتر از یک میلیارد دلار باشد. همچنین، هر طرحی باید بسیاری از اولویت‌هایی علمی را برآورده کند که «تحقیقات دهه‌ای علوم سیاره‌ای 2011 » متعلق به «شورای ملی تحقیقات» برای مطالعه اروپا عنوان کرده است.
ناسا در سال‌های گذشته طیفی از طرح‌های ماموریتی و مفاهیم را مطالعه کرده و هم‌اکنون در حال سرمایه‌گذاری روی توسعه فناوری‌هایی است که برای ابزار علمی و ماموریت‌ به قمر اروپا موردنیاز هستند. در آخرین بوجه‌بندی برای این آژانس، کنگره امریکا 80 میلیون دلار را به این کار اختصاص داد.

یافته‌های علمی پیشین به وجود یک اقیانوس آب مایع زیر پوسته یخی اروپا اشاره دارد که آن را کاملا پوشانده و شامل آب بیشتری در مقایسه با تمامی اقیانوس‌های زمین است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] آغاز ساخت مریخ‌نورد جدید ناسا

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 93030300702
شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۰



کار ساخت سومین مریخ‌نورد ناسا با هدف بررسی پوسته، گوشته و هسته سیاره‌سرخ به زودی آغاز خواهد شد.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مأموریت اصلی کاوشگر سه پا InSight تعیین جامد یا مایع بودن هسته مریخ و علت فقدان صفحات تکتونیکی بر روی پوسته این سیاره عنوان شده است.
این کاوشگر 425 میلیون دلاری علاوه بر بهره‌مندی از بازوهای رباتیک و دو ابزار جدید شامل «آزمایش لرزه‌ای برای ساختار داخلی» و «جریان حرارت و خواص فیزیکی»، مجهز به لرزه‌سنج و میله حفاری است که امکان نفوذ به عمق 2.7 تا 4.5 متری و بررسی ساختار داخلی پوسته، گوشته و هسته مریخ را فراهم می‌کند.
در طول 720 روز مأموریت در سیاره سرخ، مریخ‌نورد InSight برای نخستین‌بار اطلاعات جدیدی از ساختار داخلی این سیاره تهیه و در اختیار محققان قرار خواهد داد.
تیم علمی بین‌المللی شامل محققانی از کشورهای اتریش، بلژیک، کانادا، فرانسه، آلمان، ژاپن، لهستان، اسپانیا، سوئیس و انگلیس با محققان آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا در این پروژه همکاری می‌کنند.
ناسا در حال حاضر چهار سایت فرود ایمن را برای این کاوشگر در نظر گرفته است که عمدتا صاف، دارای سنگ‌های اندک و شیب بسیار کم هستند؛ اما سایت نهایی فرود با استفاده از نتایج مطالعات صورت گرفته توسط مدارگرد اکتشافی مریخ (MRO) تعیین خواهد شد.
طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، مریخ‌نورد جدید ناسا ماه مارس 2016 از پایگاه نیروی هوایی واندنبرگ در کالیفرنیا به فضا پرتاب شده و شش ماه بعد بر سطح این سیاره فرود خواهد آمد.

اطلاعات جمع‌آوری شده توسط مریخ‌نورد InSight به انجام سفر سرنشین‌دار به مریخ در دهه 2030 میلادی کمک خواهد کرد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] ترکش بحران بودجه آمریکا بر تن «اسپیتزر» نشست
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 93030703042
چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۶



ناسا در مواجهه با بحران بودجه آمریکا احتمالا تلسکوپ فضایی رصدخانه «اسپیتزر» خود را که چهارمین و آخرین رصدخانه بزرگ این سازمان است، خاموش خواهد کرد.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ناسا در بیانیه‌ای اعلام کرد، این تصمیم ممکن است به سازمان فضایی آمریکا در پمپاژ پول ذخیره شده برای تامین مالی عملکرد تلسکوپهای هابل، کپلر، چاندرا و سایر رصدخانه حاضر در مدار زمین کمک کند.
این سازمان به دقت ناوگان تلسکوپهای مدارگرد فیزیک نجومی خود را زیر نظر گرفته و بر اساس نتایج یک هیات بررسی مستقل در مورد حفظ یا خاموش کردن هر کدام، تصمیم گرفته که تقاضای تمدید بودجه رصدخانه فضایی اسپیتزر را رد کند.
اسپیتزر در سال 2003 به عنوان یک رصدخانه چندمنظوره با هدف تصویربرداری دز طول موج کم انرژی مادون قرمز که توسط جو زمین متوقف می‌شود، به فضا پرتاب شد.
رصدخانه مزبور در سال 2009 پس از اتمام ذخیره خنک‌کننده هلیوم مایع آن که برای خنک‌سازی ابزار این تلسکوپ مورد استفاده بود، ماموریت ابتدایی خود را به پایان رساند.

پایان یافتن خنک‌کننده باعث از کار افتادن دو ابزار از سه دستگاه اسپیتزر شد اما دو باند از چهار باند طول موج دوربین اصلی آن در ماموریت گرم این تلسکوپ به کار خود ادامه دادند. البته به گفته کارشناسان، این میزان عملکرد در مقایسه با کارکرد قبلی اسپیتزر بسیار ناچیز به شمار می رود.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] زمین از خطر فرو رفتن به عصر تاریکی نجات یافت

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان

کد خبر: 93050502412
یکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۷



داده‌های تازه منتشر شده توسط ناسا نشان می‌دهد، زمین در سال 2012 از یک جرقه پرقدرت خورشیدی جان سالم بدر برده است.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جرقه خورشیدی یا فوران تاج خورشیدی (CME)‌ که در 23 ژوئیه 2012 (اول مرداد 91) بوقوع پیوست، می‌توانست زمین را با یک فاجعه عظیم مواجه سازد.
به گفته محققان ناسا، زمین بسیار خوش‌شانس بود که از پرقدرت‌ترین توفان خورشیدی 150 سال اخیر جان سالم بدر برد و اگر این اتفاق یک هفته زودتر روی داده بود - درحالیکه جهت فوران خورشیدی کاملا رو به زمین بود - سیاره زمین با یک فاجعه عظیم مواجه می‌شد.
درصورتیکه جهت فوران تاج خورشیدی (CME) مستقیما رو به زمین بود، قدرت این فوران عظیم زمین را در تاریکی مطلق فرو می‌برد.
قطع کامل شبکه ارتباطی و مخابراتی، سیستم موقعیت‌یاب جهانی (GPS) و شبکه برق در نقاط مختلف جهان به همراه قطع دسترسی به شبکه آب بدلیل از کارافتادن پمپ‌های برقی از جمله مشکلاتی بود که می توانست ساکنان زمین را تهدید کند.
بر اساس محاسبات آکادمی ملی علوم آمریکا، تأثیر خسارت ناشی از این فوران خورشیدی بر اقتصاد جهان بیش از دو تریلیون دلار تخیمن زده می‌شود که 20 برابر خسارت ناشی از توفان کاترینا است.
مطالعات صورت گرفته همچنین نشان می‌دهد، خطر وقوع یک فوران عظیم تاج خورشیدی با قابلیت آسیب رساندن به سیاره زمین طی 10 سال آینده حدود 12 درصد است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
فضانورد شاتل فضایی ناسا درگذشت



» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان

کد خبر: 93060100418
شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۸



فضانورد سابق ناسا به نام «استیون ناگل» (Steven Nagel) و فرد حاضر در چهار ماموریت شاتل فضایی، روز پنج‌شنبه 21 اوت (30 مرداد) در سن 67 سالگی چشم از جهان فروبست.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ناگل پس از جدل طولانی‌ با سرطان از دنیا رفت و اتحادیه کاوشگران فضایی این خبر را تایید کرده است. این سازمان بین‌المللی شامل بیش از 350 زن و مرد است که تاکنون به فضا سفر کرده‌اند.
ناگل در سال 1978 به گروهی از کارآموزان که برای برنامه شاتل فضایی انتخاب شده‌ بودند، ملحق شد و گرچه وی به عنوان خلبان مدارگرد تعیین شده بود، نخستین پروازش در کسوت یک متخصص ماموریت فعال بود که این ماموریت اغلب به دانشمندان و مهندسان سپرده می‌شود.
در دومین ماموریتش ناگل به عنوان خلبان شرکت داشت و اواخر اکتبر سال 1985 در ماموریت هشت نفره STS-61A بر بورد شاتل فضایی «چلنجر» به فضا اوج گرفت. این آخرین ماموریت موفق این شاتل فضایی بود.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1]پرتاب «اژدها» به تعویق افتاد
[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 93062917103
شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۹



پرتاب کپسول باری «دراگون» به مقصد ایستگاه فضایی که برای امروز (شنبه) در نظر گفته شده بود، بدلیل شرایط نامناسب آب و هوایی به فردا موکول شد.
به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پرتاب موشک فالکون 9 حامل کپسول باری دراگون در ساعت ساعت 06:14 به وقت گرینویچ (ساعت 10:44 شنبه 29 شهریور به وقت تهران) تعیین شده بود، اما بدلیل شرایط آب و هوایی نامساعد، پرتاب موشک حدود یک ساعت قبل از زمان تعیین شده لغو شد.
سخنگوی ناسا روز یکشنبه 21 سپتامبر (30 شهریور) را بعنوان زمان بعدی پرتاب اعلام کرد، اما پیش‌بینی‌ می‌شود که بدلیل نامناسب بودن هوا، این زمان بار دیگر لغو شده و پرتاب به روز سه‌شنبه 23 سپتامبر (اول مهر) موکول شود.
«دراگون» در چهارمین مأموریت رسمی انتقال تجهیزات به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)‌ حامل بیش از 2.5 تن تجهیزات شامل 20 موش‌ فضانورد، نخستین دستگاه اشعه ایکس ایستگاه فضایی (چگالی‌سنج استخوان) و نخستین چاپگر سه‌بعدی را به فضا منتقل خواهد کرد.
شرکت خصوصی اسیپس‌ایکس در قالب قراردادی به ارزش 1.6 میلیارد دلار با ناسا و طی 12 مأموریت، انتقال تجهیزات مورد نیاز فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)‌ را برعهده گرفته است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1]تولید حالت جدید ماده توسط ناسا
[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 93070905405
چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۳



محققان آزمایشگاه اتم سرد (CAL) ناسا موفق به تولید حالت جدیدی از ماده موسوم به «چگالش بوز- انیشتین» شدند.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، چگالش بوز- انیشتین (BEC) مجموعه‌ای از اتم‌ها در یک گاز رقیق است که در حالت کوانتومی تا دمای بسیار پایین سرد می‌شود.
تمامی اتم‌ها از سطوح یکسان انرژی برخوردار بوده و در دمای بحرانی شروع به یکی شدن، درهم آمیختن و همگام شدن می‌کنند.
چگالش بدست آمده یک حالت جدید ماده است که مانند یک موج عظیم – توسط اتم‌های استاندارد – رفتار می‌کند.
به گفته «راب تامپسون» از محققان ارشد این پروژه، بستر آزمایش زمینی آزمایشگاه اتم سرد (CAL)، سردترین نقطه در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا محسوب می‌شود که امکان سرد کردن تا دمای 200 نانوکلوین (200 میلیاردم یک کلوین) و دستیابی به چگالش بوز- انیشتین در نمونه اولیه این سخت‌افزار را فراهم می‌کند.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ناسا تپ‌اختری ۱۰ میلیون برابر روشن‌تر از خورشید کشف کرد

با استفاده از آرایه‌ی تلسکوپ هسته‌ای فضایی NuSTAR، ناسا موفق به کشف اشعه‌های یک تپ‌اختر با انرژی برابر ۱۰ میلیون خورشید شد، این روشن‌ترین تپ‌اختری است که تاکنون دیده شده است.
]
کهکشان سیگار – نقطه‌ی صورتی نشان‌دهنده‌ی منبع فوق درخشان اشعه‌ی ایکس (ULXs) از بزرگترین تپ‌اختر شناخته شده است

Mighty Mouse در کهکشان مسیه ۸۲ که به نام کهکشان سیگار نیز شناخته می‌شود و حدود ۱۲ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد کشف شده است. خانم فیونا هریسون ستاره‌شناس و از محققان اصلی پروژه‌ی NuSTAR در بیانیه‌ای در مورد این کشف می‌گوید:
تپ‌اختر Mighty Mouse که از بقایای ستاره‌ای تشکیل شده است قدرت یک سیاه‌چاله را دارد اما با جرم بسیار کمتر.
هنگامی که یک ستاره‌ی فوق‌العاده عظیم در آخرین لحظات عمر خود است، هسته‌ی آن بسیار متراکم شده و سپس زیر این فشار عظیم منفجر می‌شود که تشکیل یک ابرنواختر درخشان را می‌دهد. بعضی از مواد منتشر شده از انفجار ستاره‌ی پیر در فضا سرگردان می‌شوند در حالی که برخی دیگر به سمت هسته‌ی ستاره باز می‌گردند، گرانش در هسته به‌قدری شدید است که ساختار ملکولی را می‌شکند و الکترون‌ها و پروتون‌ها به هم گره خورده و تبدیل به نوترون می‌شوند؛ ستاره‌ی نوترونی یک ستاره‌ی مرده است اما بعضی از ستاره‌های نوترونی شروع به چرخش به دور خود می‌کنند و سرعت این چرخش به‌قدری سریع می‌شود که پالس‌های منظم از انرژی را از قطب‌های خود به فضا ارسال می‌کنند.
تپ‌اخترها مانند سیاه‌چاله‌ها دارای میدان گرانشی فوق‌العاده قوی هستند، اگرچه تپ‌اخترها نسبت به سیاه‌چاله‌ها ضعیف‌تر هستند و جرم کمتری داشته و اجازه‌ی فرار به نور را به جای جذب آن مانند سیاه‌چاله‌ها می‌دهند، اما تپ‌اختر کشف شده با وجود اندازه‌ی کوچکش قدرتی مانند یک سیاه‌چاله دارد و با نرخ ۱.۳۷ ثانیه می‌تپد.این کشف باعث می‌شود ستاره‌شناسان در مورد چیزی که به نام منبع ultraluminous X-ray یا اشعه‌ی X فوق درخشان شناخته می‌شود تجدید نظر کنند. تا قبل از این تصور می‌شد این اشعه‌ها فقط از سیاه‌چاله‌ها به ویژه سیاه چاله‌های کوچک و متوسط ساطع می‌شود ولی با کشف این تپ‌اختر نظریه‌ی فوق تغییر می‌یابد. در حالی که ستاره‌شناسان به مشاهده‌ی یک ابرنواختر می‌پرداختند به طور تصادفی پالس‌های ULX را از کهکشان مسیه ۸۲ کشف کردند. از آنجا که سیاه‌چاله‌ها قادر به فرستادن پالس نیستند پس دانشمندان به این نتیجه رسیدند که ULX ها از یک تپ‌اختر منتشر می‌شود.
]
جانت گلدستون ستاره شناس از دانشگاه آلبرتای کانادا می‌گوید:
ما به تازگی یک منبع غیرعادی از اشعه‌ی ایکس درخشان را در کهکشان M82 کشف کردیم که به نظر می‌رسید از یک سیاه‌چاله‌ی متوسط منتشر می‌شود، اما در اشتباه بودیم. این کشف جدید نظریه‌های گذشته را به چالش می‌کشد و راه را برای درک نوینی از تنوع این اجرام جذاب باز می‌کند.
برای کشف این که چرا یک ستاره‌ی مرده‌ی کوچک چنین حجم عظیمی از نور را انتشار می‌دهد گروهی با ۳ عضو از تلسکوپ‌های فضایی ناسا شامل NuSTAR ،‌ Swift و فضاپیمای Chandra این مسأله را بررسی خواهند کرد.پل هرتز مدیر بخش اخترفیزیک ناسا در واشنگتن می‌گوید:
داشتن یک ارایه متنوع از تلسکوپ‌ها در فضا بدان معنی است که آن‌ها می‌توانند به یکدیگر کمک کنند، هنگامی که یک تلسکوپ جرمی را کشف می‌کند، تلسکوپ‌های دیگر به عنوان مکمل عمل کرده و در طول موج‌های مختلف به بررسی آن جرم می‌پردازند.

[
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=2] ناسا در پی عملی کردن فرآیند خواب عمیق در سفرهای فضایی !
[/h]
قرار دادن فضانوردان در یک “خواب عمیق” تا امروز جزئی از داستان‌ها و فیلم‌های علمی تخیلی بوده که مشابه آن را باید دوستداران سینما در فیلم پرومته و یا تریلرهای فیلم Interstellar کریستوفر نولان نظاره کرده باشند. اما صرف نظر از جاه‌طلبانه بودن این ایده، به نظر دنیای علم به زودی راه حلی برای آن خواهد یافت. شاید سؤال این باشد که چه نیازی به فرآیند خواب عمیق در سفرهای فضایی وجود دارد؟ باید توجه داشت که مقاصد دور و درازی چون مریخ نیازمند سفری حدود ۱۸۰ روزه می‌باشد. در این ۱۸۰ روز میزان مصرف انرژی، مواد غذایی، اکسیژن و بسیاری از موارد دیگر به حدی خواهد بود که هزینه‌های چنین سفری را بسیار افزایش خواهد داد. در تئوری به نظر خواب عمیق می‌تواند این مشکل را حل کند. در این صورت فضانوردان با مصرف کمتر انرژی و در نتیجه کاهش هزینه‌ها، تنها زمان از خواب بیدار می‌شوند که فضاپیما به مقصد رسیده باشد.

امسال بیش از هر زمان دیگری در تاریخ تکنولوژی‌های فضایی، سفر به مریخ و در نهایت ایجاد کولونی های مریخی به یکی از مهم‌ترین بحث‌ها میان دانشمندان ناسا و دیگر مراکز تحقیقات فضایی تبدیل شده است. به همین دلیل ناسا تصمیم گرفته با هزینه ای تحقیقاتی به کمپانی مهندسی هوافضای SpaceWorks Enterprise زمینه‌های محقق شدن خواب عمیق را برای فضانوردان محقق کند.

ایده اصلی شرکت اسپیس ورکس قرار دادن انسان در حالت خاصی از سستی و بی حالی (Torpor) است. در این حالت از فعالیت‌های متابولیک و روانی به شکل چشمگیری کاسته می‌شود. کمپانی مذکور در همین راستا دست به تولید سیستمی سه مرحله ای زده است. در مرحله نخست، سیستم وظیفه تسکین فرد را با عهده دارد. مسدودسازی جریان‌های اعصاب در این مرحله، می‌تواند امکان حرکت را از فرد سلب نماید.



در مرحله بعد دمای بدن ۱۰ درجه فارنهایت کاهش پیدا خواهد کرد و در نتیجه میزان فعالیت متابولیک و سلولی بدن بین ۵۰ تا ۷۰ درصد سقوط خواهد داشت. به محض انجام تمامی این اعمال، فرد به یک سِرم مخصوص تأمین مواد غذایی متصل می‌شود تا به شکل قطره ای مواد لازم برای ادامه حیات وی قابل دسترس باشد.

اسپیس ورکس توانسته با استفاده از همین متد افراد را تا یک هفته زنده نگاه دارد که اگرچه قدم بسیار بزرگی است، ولی این سیستم در مرحله نخست خود قرار دارد و باید در نهایت بتواند تا ماه‌ها حیات را در بدن افراد نگه دارد.

در این بین وجود مشکلاتی چون التهاب ریه، گرفتگی ماهیچه، کاهش وزن شدید و همچنین مشکلات مربوط به استخوان از مواردی هستند که باید توسط شرکت طراح این روش برطرف شود.


منبع: گجت نیوز

 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] نابود شدن محموله فضایی 200 میلیون دلاری در انفجار موشک آنتارس + تصاویر

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 93080703695
چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۷



موشک آنتارس شرکت خصوصی اوربیتال‌ساینس حامل کپسول باری سیگنوس تنها 10 ثانیه پس از پرتاب، منفجر شد و محموله 200 میلیون دلاری آن در آتش سوخت.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پرتاب کپسول باری جدید سیگنوس حامل تجهیزات مورد نیاز فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) که قرار بود دیروز (سه‌شنبه) انجام شود، بدلیل خطر برخورد یک زباله فضایی دقایقی پیش از پرتاب لغو و به بامداد امروز (چهارشنبه) موکول شد.

موشک آنتارس حامل کپسول سیگنوس ساعت 22:22 به وقت گرینویچ (01:52 بامداد چهارشنبه هفتم آبان به وقت تهران) از پایگاه فضایی والوپس در ویرجینیا به فضا پرتاب شد، اما تنها پس از 10 ثانیه از پرتاب، موشک منفجر شده و به همراه کپسول سیگنوس در آتش سوخت.

هیچ مشکلی در زمان شروع شمارش معکوس برای پرتاب مشاهده نشد، اما تنها چند ثانیه پس از شروع پرتاب موشک، محققان متوجه بروز مشکل در موشک شدند؛ کارشناسان ناسا و شرکت اوربیتال‌ساینس بزودی نتایج تحقیقات درخصوص علت بروز این حادثه را اعلام خواهند کرد.

انفجار موشک آنتارس کشته یا مجروحی بر جای نگذاشت، اما باعث نابودی محموله 200 میلیون دلاری سیگنوس شد.

سیگنوس در سومین مأموریت رسمی انتقال تجهیزات به ایستگاه فضایی (Orb-3) قرار بود حدود 2270 کیلوگرم بار شامل آب و غذا، آزمایشات علمی، وسایل مورد نیاز فضانوردان و نمونه اولیه ماهواره Redmoond را به فضا منتقل کند.

هزینه پرتاب ناکام موشک آنتارس که بخشی از قرارداد 1.9 میلیارد دلاری ناسا با شرکت خصوصی اوربیتال‌ساینس برای انتقال تجهیزات به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) محسوب می‌شود، بالغ بر دو میلیون دلار بود.

کپسول باری پروگرس 57 روسیه حامل تجهیزات و آزمایشات علمی برای فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی نیز قرار است امروز به فضا پرتاب شود.


انتهای پیام


انفجار موشک آنتارس شش ثانیه پس از پرتاب



انفجار موشک آنتارس شش ثانیه پس از پرتاب



انفجار موشک آنتارس شش ثانیه پس از پرتاب



انفجار موشک آنتارس شش ثانیه پس از پرتاب



انفجار موشک آنتارس شش ثانیه پس از پرتاب



انفجار موشک آنتارس شش ثانیه پس از پرتاب



انفجار موشک آنتارس شش ثانیه پس از پرتاب
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] نخستین تصویر جالب ناسا از بازتاب نور خورشید بر دریای تیتان

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 93081707514
شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۶



ناسا اخیرا تصویر جالبی منتشر کرده که برای نخستین بار دریاهای قطبی یکی از قمرهای سیاره زحل را در کنار تابش نور آفتاب آشکار کرده است.
به گزارش سرویس علمی ایسنا، این تصویر که اواخر ماه اوت توسط فضاپیمای کاسینی به ثبت رسیده، بازتاب نور خورشید را از سطح در حال چرخش قمر تیتان به نمایش گذاشته است.
تیتان بزرگترین قمر در میان 53 نمونه به ثبت رسیده در اطراف سیاره زحل و همچنین دومین قمر بزرگ منظومه شمسی پس از گانیمد سیاره مشتری است.
تیتان که دارای قطر 50 درصد بزرگتر از ماه است، بیشتر از آب، یخ و مواد سنگی تشکیل شده و جو آن بیشتر از نیتروژن است.
در گذشته فضاپیمای کاسینی تصاویر جداگانه‌ای را از دریاهای قطبی این قمر و بازتاب نور خورشید بر روی آنها نمایش داده بود اما این نخستین بار است که هر دو نما در یک تصویر دیده شده‌اند.
بازتاب نور خورشید در این تصویر به شکل نقطه روشنی در موقعیت ساعت 11 در قسمت بالای سمت چپ قابل مشاهده است. این بازتاب آینه‌ای در جنوب بزرگترین دریای تیتان موسوم به Kraken Mare و در بالای مجمع‌الجزایری که دو بخش دریا را از هم جدا ساخته، قرار دارد.
از دیگر دلایل خاص این تصویر، آن است که انعکاس نور خورشید بسیار بالاتر از داده‌های پیشین بوده است.
زمانی که این تصویر به ثبت رسیده، بازتاب نور خورشید بقدری درخشان بود که آشکارساز ابزار طیف‌سنج VIMS کاسینی اشباع شد. به دلیل درخشش بیش از حد نور، این بازتاب از طریق رنگی در طول موجهای بسیار پائینتر از قبل -1.3 میکرون- مشاهده شد.
دانشمندان با مشاهده این تصویر دریافتند که دریای Kraken Mare در گذشته در برخی مناطق بزرگتر بوده اما بخار شده است. این اطلاعات توسط بخش جنوبی این دریا آشکار شد که دارای یک حلقه وان مانند از موادی است که در پی بخار شدن مایع متان و اتان جا مانده‌اند.
به گفته ناسا، این تصویر از اطلاعات رنگی واقعی طول‌موجهایی ساخته شده‌اند که با دریچه‌های جوی که سطح تیتان از میان آنها قابل مشاهده است، مطابقت دارند. در غیر این صورت، تصویر اصلی برای چشم غیر مسلح انسان تنها یک سایه رنگی است.
فضاپیمای کاسینی این تصویر را با پرواز از روی قمر تیتان ثبت کرد. در این تصویر می‌توان دخمه پرپیچ و خمی را که Kraken Mare را به دیگر دریای بزرگ این قمر یعنی Ligeia Mare متصل می‌کند، مشاهده کرد.

دریای Ligeia Mare در بخشهای شمالی با مجموعه‌ای از ابرهای کمانی‌شکل پوشیده شده که از متان مایع ساخته شده‌اند و احتمالا با بارشهای زیادشان، این دریا را همیشه پر نگه می‌دارند.
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.

Similar threads

بالا