[اخبار مرمت ابنیه] - خبرهای تاریخی و مرمتی

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز

[h=1]دکل‌های برق، راه جهانی شدن توس را سد کرده‌اند[/h]
[h=1][/h][h=1][/h]
فرهنگ و تاریخ > میراث‌ایران - 360‌هکتار از شهر توس قرار است ثبت جهانی شود اما این محدوده را مشکلاتی احاطه کرده که پرونده ثبت جهانی توس را هر سال به تعویق می‌اندازد.
مقدمات ثبت‌جهانی پرونده توس درحال تهیه و آماده‌سازی است اما مسئله‌ای که سال‌ها پس از وعده و وعیدهای مسئولان همچنان بر سر جایش باقی ‌مانده حکایت شاخی است که از سر آرامگاه فردوسی بالا زده و حریم آن را مخدوش کرده است. با این‌حال مسئولان میراث‌فرهنگی درصدد تهیه و ارسال پرونده ثبت جهانی توس هستند؛ پرونده‌ای که ارابه سنگین دکل‌های سوار بر توس را قرار است تا مرحله ثبت جهانی آن پیش ببرد.
به‌گزارش CHN، سال‌هاست وجود دکل‌های برق فشار قوی در محدوده آرامگاه فردوسی به‌عنوان مانعی برای ثبت جهانی منطقه تاریخی توس مطرح است و کشمکش‌های میان مسئولان و کارشناسان تا همین لحظه حتی پایه‌های این دکل‌ها را دچار لرزش نکرده‌است.
سید علی نبوی، تورگردان خراسان با اشاره به اینکه وضعیت شهر توس هیچ‌گونه تغییری نکرده و دکل‌ها بر جای خود باقی است، به پرونده ثبت جهانی شهر تاریخی توس اشاره می‌کند و می‌گوید: این پرونده درحالی برای ثبت‌جهانی آماده می‌شود که شهر توس هنوز درگیر مشکلاتی چون ساخت و ساز غیرمجاز، وجود دکل‌های فشار قوی برق، راه‌سازی‌ بلوار توس و نیز برق‌کشی در امتداد این راه برای رسیدن به آرامگاه فردوسی است و جز اطراف آرامگاه، ساماندهی مناسبی صورت نگرفته است.
اما حسین عباس‌زاده، معاون میراث‌فرهنگی خراسان رضوی در این رابطه با ساخت‌وسازهای غیرمجاز در شهر تاریخی توس به CHN می‌گوید: درحال‌حاضر برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز یگان حفاظت سازمان میراث‌فرهنگی با فرمانداری و دهیاری همکاری متقابل دارد و به محض گزارش هر‌گونه ساخت‌وساز به‌خصوص در روزهای تعطیل، گزارش داده می‌شود و اگر به مرحله پیشرفته‌ای رسیده باشد با کمک کمیسیون ماده99 تخریب خارج از شهر را صادر می‌کند.
به‌گفته وی، پیش از عید نوروز بیش از 7 ساختمان غیرمجاز و بدون پروانه ساخت تخریب شد، اما با تمام این اقدامات باید به فکر راه‌حل بنیادی و اساسی‌تر بود؛ چراکه فعالیت‌های کنونی مقطعی است. عباس‌زاده معتقد است که هم‌اکنون تمام امکانات شهری در توس فراهم شده اما در طرح تفصیلی سازمان مسکن و شهرسازی قرار شده خارج از شهر جانمایی صورت بگیرد تا تمامی خدمات و امکانات شهری در توس تجمیع نشود و بدین‌ترتیب شهر تاریخی توس تبدیل به مکانی فرهنگی و تاریخی شود.
کندن شاخ فردوسی طاقت‌فرساست!
معاون میراث‌فرهنگی خراسان رضوی درباره معضل دکل‌های برق در آرامگاه فردوسی و شهر تاریخی توس گفت: موضوع دکل‌ها و حذف‌ آنها موضوعی طاقت‌فرساست. لازم است با راه‌حل منطقی این مشکل برطرف شود؛ چراکه هم‌اکنون درحال تهیه ثبت‌جهانی پرونده توس هستیم و مشکلات باید هرچه سریع‌تر مرتفع شوند.
این درحالی‌است که سال‌ها بر سر برداشتن دکل‌های برق کشمکش‌های بسیاری بین مسئولان وجود داشته و با تغییر مدیریت‌ها و حرف و حدیث‌ها هنوز این دکل‌ها که شاخی برای فردوسی و آرامگاهش شده‌اند برطرف نشده‌است. معاون میراث‌فرهنگی خراسان رضوی افزود: با تمام مشکلاتی که وجود دارد تا اواخر سال91 پرونده ثبت جهانی توس را به نقطه مطلوب خواهیم رساند.



http://www.hamshahrionline.ir/news-170476.aspx
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]باستان‌شناسان به‌دنبال قدیمی‌ترین مسجد ایرانی در شهر استخر [/h]فرهنگ و تاریخ > میراث‌ایران - همشهری آنلاین:
رییس پژوهشکده‌ باستان‌شناسی کشور گفت: با انجام بررسی‌های ژئوفیزیک، به‌دنبال قدیمی‌ترین مسجد ایرانی در شهر استخر هستیم.
به گزارش ایسنا، سیدمحمود میراسکندری افزود: براساس تفاهم‌نامه‌ای که با ایتالیایی‌ها داشتیم، بررسی، نقشه‌برداری و کار ژئوفیزیک در شهر استخر انجام می‌شود و سپس کاوش باستان‌شناسی، پاییز یا زمستان امسال انجام خواهد شد.
او با اشاره به این‌که این بررسی‌ها از 10 اردیبهشت‌ماه آغاز شده است، ادامه داد: در حال حاضر فقط بررسی و نقشه‌برداری انجام می‌شود و تا چند روز آینده، بررسی‌های ژئوفیزیک نیز آغاز خواهد شد.
در واقع، با انجام این کارها به‌دنبال یافتن قدیمی‌ترین مسجد ایرانی هستیم که به احتمال زیاد در این شهر تاریخی وجود دارد.
وی اظهار کرد: شهر استخر که از دوره‌ی ساسانی تا صفوی پابرجا بوده و زندگی در آن ادامه داشته است،‌ عرصه و حریم مشخصی دارد و برنامه‌هایی برای کاوش آن در نظر گرفته شده که به‌صورت مشترک با گروه باستان‌شناسان ایتالیایی انجام می‌شود.
میراسکندری گفت: مدتی پیش قرار بود جاده‌ جدیدی از کنار این شهر تاریخی عبور کند. خوشبختانه به‌موقع خبردار شدیم و با پافشاری‌ها برای انجام نشدن این کار، جاده به‌صورت دوپل از شهر عبور می‌کند.
او که سرپرست ایرانی هیأت بررسی شهر استخر است، گفت: تحلیل بررسی‌های ژئوفیزیک، بخش اصلی کار است که باید انجام شود و با مشخص شدن نتایج کار و انجام کاوش، اگر ارزش‌های تاریخی کافی وجود داشته باشد، شاید برای سایت ـ موزه شدن شهر استخر اقدام کنیم.
شهر استخر در هفت کیلومتری تخت جمشید (پارسه) قرار دارد. آثار باقی‌مانده از این شهر شامل دروازه‌ سنگی، ستون‌ها و دیواره‌های سنگی است که به دوره‌ هخامنشی تعلق دارد.
در این شهر، بازمانده‌ سازه‌های اسلامی، ساسانی، اشکانی و ظرف‌ها و آثار سده‌های آغازین هجری قمری کشف شده است

http://www.hamshahrionline.ir/news-170200.aspx
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
کلون تاریخی «در» مسجد آقابزرگ کاشان سرقت شد

کلون تاریخی «در» مسجد آقابزرگ کاشان سرقت شد

مسجد آقابزرگ اکنون به صورت حوزه علمیه محل تدریس طلاب است.


به گزارش CHN مسجد آقا بزرگ یکی از مهمترین مساجد شهر کاشان محسوب می‌شود که اکنون به صورت حوزه علمیه درآمده‌است.

حسین یزدان‌مهر، مدیر اداره میراث فرهنگی کاشان دراین‌باره گفت: کلون تاریخی در مسجد آقابزرگ مدتی پیش به سرقت رفته و پیگیری حقوقی دراین‌باره انجام شده‌است.

گفته می‌شود تا کنون دزدان چندبار قصد سرقت این کلون تاریخی را داشتند که موفق نشده‌ بودند. اما در نهایت این کلون دزدیده شد.

یزدان‌مهر درباره امنیت آثار تاریخی کاشان گفت: برای امنیت در آثار تاریخی کاشان گشت شبانه یگان حفاظت گذاشته‌ایم. همچنین به زودی اکثر بناهای تاریخی به دوربین مداربسته مجهز می‌شوند.

گفته می‌شود مسجد آقابزرگ به دلیل ترد طلاب، هنوز دوربین مداربسته ندارد و همین امر منجر به سرقت کلون شده‌است.

به گفته یزادن‌مهر برای بهتر شدن امنیت در بناهای تاریخی کاشان، درخواست اعتبارات شده‌است.
http://www.hamshahrionline.ir/news-170794.aspx
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
نم‌زدگی گسترده درحمام قاجاریه باغ فین

نم‌زدگی گسترده درحمام قاجاریه باغ فین

فرهنگ و تاریخ > میراث‌ایران - سرپرست اداره میراث فرهنگی کاشان از نم زدگی گسترده در حمام قاجاریه باغ فین خبر داد.
حسین یزدان‌مهر به ایلنا گفت: مرمت این حمام که در حال فرسودگی بود به پیمانکاری مجرب سپرده شده بود اما بر اثر بی‌توجهی در چند روز گذشته، شیرآب در پشت‌بام بنا بازمانده و آب به داخل حمام کاملا نفوذ کرده است. وی افزود: پیمانکار بنا مجرب است اما این اتفاق که باعث آسیب و خسارت در این بنای تاریخی شده تنها بر اثر بی‌توجهی رخ داده است.
یزدان مهر خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه پشت‌بام حمام در حال سبک‌سازی بوده است در اثر بازماندن شیر آب از شب تا صبح‌، آب کاملا به دیواره‌های حمام نفوذ پیدا کرده و آن‌را دچار نم‌زدگی و آسیب کرده است. سرپرست اداره میراث فرهنگی کاشان اظهار داشت: یگان حفاظت میراث فرهنگی بلافاصله با مطلع‌شدن از این موضوع جهت جلوگیری از آسیب بیشتر در محل حاضر شده و مانع از تخریب بیشتر این بنای تاریخی شد. وی از برخورد شدید با پیمانکار به‌صورت کتبی و شفاهی خبر داد و گفت: پیمانکار متعهد شد که جهت پرداخت خسارت با هزینه شخصی خود اقدام می‌کند.
وی با اشاره به اینکه مرمت و بازسازی حمام تاریخی فین کاشان از ۱۵ فروردین‌ماه (بعد از تعطیلات نوروزی) آغاز شده و تا پیش از ایجاد این مشکل ادامه داشت، یادآور شد: متأسفانه این بنای تاریخی برای چندمین بار مورد آسیب‌دیدگی و بی‌احتیاطی قرار گرفته است.
باغ تاریخی فین کاشان با وجود درختان سر به فلک کشیده سرو فینی که هم ردیف با سرو شیرازی است یکی از نمونه‌های ستودنی باغ‌های اصیل ایرانی محسوب می‌شودکه تمام مشخصات و جنبه‌های مختلف باغ‌های ایرانی در آن جمع شده و از بناهای ارزشمند تاریخی ایران به شمار می‌رود که شهرت اصلی آن به سبب قتل امیرکبیر صدراعظم شایسته ناصرالدین شاه در حمام آن است. قرینه‌سازی محور باغ، خیابان‌ها و نهرهای متعدد با کفپوش‌های آبی رنگ و فواره‌های تعبیه شده در باغ فین آن‌را به عروس باغ‌های ایرانی معروف کرده است.

http://www.hamshahrionline.ir/news-168850.aspx
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
یادگار مهندسی پیچیده پاسارگاد، در حال فروپاشی

یادگار مهندسی پیچیده پاسارگاد، در حال فروپاشی

فرهنگ و تاریخ > میراث‌ایران - یک مهندس سازه و ژئوتکنیک معتقد است که محوطه جهانی پاسارگاد یک نوع مهندسی پیچیده دارد که توجه نکردن به آن سبب هوازدگی و آسیب رسیدن به آثار شده است، به‌طوری که برخی از آنها به‌شدت در حال فرسوده شدن هستند.
به گزارش ایسنا، دکتر عبدالعظیم شاکرمی در این‌باره توضیح داد: در شهر پاسارگاد، 7 ستاره مهم مهندسی می‌درخشد که با آنها می‌توان آسمان هنر، معماری و زمینه‌های مهندسی را بازخوانی کرد. این آثار عبارتند از: تل تخت، زندان سلیمان، آرامگاه کوروش، 4کاخ و کوشک و محوطه آبنماهای اطراف کاخ‌ها را در بر می‌گیرد و نمادهای گوناگونی مانند انسان‌بالدار نیز در میان آنها دیده می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در پاسارگاد مهندسی پیچیده، اما قابل قرائتی وجود دارد، گفت: 2 نوع مهندسی در بناهای این محوطه وجود دارد؛ نخست مهندسی حجیم و سنگی مانند آنچه در تل تخت، آرامگاه کوروش و زندان سلیمان وجود دارد که متاسفانه رسیدگی لازم به آنها در ارتباط با مهندسی‌شان نمی‌شود، زیرا برای حفاظت از این سه بنا باید با مهندسی آنها آشنا بود. او ادامه داد: مهندسی نوع دوم در این مجموعه به ظرافت به کار رفته برای ضد‌زلزله کردن آثار و جلوگیری از رطوبت‌زدگی مربوط می‌شود.
شاکرمی توضیح داد: در پاسارگاد تمام بناها پی‌های چند لایه دارند تا پی‌ها مقابل سستی خاک مقاوم، در مقابل زلزله قابل سرخوردن و در مقابل رطوبت نفوذناپذیر باشند. در آثار پاسارگاد به‌دلیل قرارگیری روی خط زلزله و خاک سست، مهندسی عالی‌ای به کار رفته است که نشان می‌دهد 2500‌سال پیش سازندگان پاسارگاد مهندسی زلزله، رطوبت و نشست زمین را به خوبی می‌شناختند.
او با بیان اینکه نوع مهندسی به کار رفته در کاخ‌ها ظریف و در تل تخت و آرامگاه کوروش عظیم و باشکوه است، ادامه داد: تل تخت را می‌توان پدر تخت جمشید دانست، زیرا تخت جمشید با کیفیت کمتری از روی تل تخت ساخته شده است. در واقع، تخت جمشید را داریوش پس از ساخت پاسارگاد توسط کوروش ساخت، ولی ابتکارهای به کار رفته در بناهای پاسارگاد به‌مراتب بالاتر و پیچیده‌تر از بناهایی است که در زمان داریوش ایجاد شدند.
وی تاکید کرد: به این ترتیب می‌توان گفت پیچیده‌ترین مهندسی پی امروزی، آن زمان در این بناها به کار رفته است، به‌طوری که پی‌ها لغزنده هستند تا در زمان زلزله بناها آسیب نبینند. شاکرمی گفت: آنچه باقی مانده، سنگ است که در بناها به 2 رنگ سیاه و سفید یا خردلی دیده می‌شوند. این دو نوع سنگ خاصیت‌های متفاوتی دارند به‌طوری که در استفاده از آنها هنر معماری و مهندسی با یکدیگر ترکیب شده است.
او بیان کرد: سنگ‌های سفید پاسارگاد نفوذپذیری بیشتری دارند و به این ترتیب، خطر یخ‌زدگی و ایجاد ریشه گیاهان در آنها وجود دارد. روی تل تخت به‌دلیل وجود خاک‌های ارگانیک بوته‌های بسیار زیادی وجود دارد که ریشه آنها سبب فعالیت شیمیایی و فیزیکی می‌شود، زیرا در برخورد با آب باران که اغلب آلوده است، تغییراتی ایجاد می‌شود و در نهایت، آب نفوذ کرده به داخل سنگ‌ها سبب خوردگی آنها می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه در این راستا قسمت فوقانی تل‌تخت باید هرچه سریع‌تر پاکسازی شود، اظهار کرد: مسئله در آرامگاه کوروش به‌گونه دیگری است؛ این مقبره، پلکانی است و پله‌ها دارای سطح قائم و افقی هستند. در سطح افقی چاله‌های زیادی وجود دارد که هنگام بارندگی آب در آنها جمع و یخ‌زدگی و نفوذ رطوبت را سبب می‌شود. در یخ‌زدگی سطحی نیز رسوبات سنگ نمک در سطح سنگ و انحلال و شکست در درزهای سنگ ایجاد خواهد شد. شاکرمی در ادامه گفت: تل تخت باید مانند تخت جمشید از خاک‌های ارگانیک پاکسازی شود. در مقبره کوروش نیز باید مرمت‌ها به‌صورت علمی‌تر، به‌ویژه برای پله‌ها انجام شود.

http://www.hamshahrionline.ir/news-170679.aspx
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
یادگار مهندسی پیچیده پاسارگاد، در حال فروپاشی

یادگار مهندسی پیچیده پاسارگاد، در حال فروپاشی

فرهنگ و تاریخ > میراث‌ایران - یک مهندس سازه و ژئوتکنیک معتقد است که محوطه جهانی پاسارگاد یک نوع مهندسی پیچیده دارد که توجه نکردن به آن سبب هوازدگی و آسیب رسیدن به آثار شده است، به‌طوری که برخی از آنها به‌شدت در حال فرسوده شدن هستند.
به گزارش ایسنا، دکتر عبدالعظیم شاکرمی در این‌باره توضیح داد: در شهر پاسارگاد، 7 ستاره مهم مهندسی می‌درخشد که با آنها می‌توان آسمان هنر، معماری و زمینه‌های مهندسی را بازخوانی کرد. این آثار عبارتند از: تل تخت، زندان سلیمان، آرامگاه کوروش، 4کاخ و کوشک و محوطه آبنماهای اطراف کاخ‌ها را در بر می‌گیرد و نمادهای گوناگونی مانند انسان‌بالدار نیز در میان آنها دیده می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در پاسارگاد مهندسی پیچیده، اما قابل قرائتی وجود دارد، گفت: 2 نوع مهندسی در بناهای این محوطه وجود دارد؛ نخست مهندسی حجیم و سنگی مانند آنچه در تل تخت، آرامگاه کوروش و زندان سلیمان وجود دارد که متاسفانه رسیدگی لازم به آنها در ارتباط با مهندسی‌شان نمی‌شود، زیرا برای حفاظت از این سه بنا باید با مهندسی آنها آشنا بود. او ادامه داد: مهندسی نوع دوم در این مجموعه به ظرافت به کار رفته برای ضد‌زلزله کردن آثار و جلوگیری از رطوبت‌زدگی مربوط می‌شود.
شاکرمی توضیح داد: در پاسارگاد تمام بناها پی‌های چند لایه دارند تا پی‌ها مقابل سستی خاک مقاوم، در مقابل زلزله قابل سرخوردن و در مقابل رطوبت نفوذناپذیر باشند. در آثار پاسارگاد به‌دلیل قرارگیری روی خط زلزله و خاک سست، مهندسی عالی‌ای به کار رفته است که نشان می‌دهد 2500‌سال پیش سازندگان پاسارگاد مهندسی زلزله، رطوبت و نشست زمین را به خوبی می‌شناختند.
او با بیان اینکه نوع مهندسی به کار رفته در کاخ‌ها ظریف و در تل تخت و آرامگاه کوروش عظیم و باشکوه است، ادامه داد: تل تخت را می‌توان پدر تخت جمشید دانست، زیرا تخت جمشید با کیفیت کمتری از روی تل تخت ساخته شده است. در واقع، تخت جمشید را داریوش پس از ساخت پاسارگاد توسط کوروش ساخت، ولی ابتکارهای به کار رفته در بناهای پاسارگاد به‌مراتب بالاتر و پیچیده‌تر از بناهایی است که در زمان داریوش ایجاد شدند.
وی تاکید کرد: به این ترتیب می‌توان گفت پیچیده‌ترین مهندسی پی امروزی، آن زمان در این بناها به کار رفته است، به‌طوری که پی‌ها لغزنده هستند تا در زمان زلزله بناها آسیب نبینند. شاکرمی گفت: آنچه باقی مانده، سنگ است که در بناها به 2 رنگ سیاه و سفید یا خردلی دیده می‌شوند. این دو نوع سنگ خاصیت‌های متفاوتی دارند به‌طوری که در استفاده از آنها هنر معماری و مهندسی با یکدیگر ترکیب شده است.
او بیان کرد: سنگ‌های سفید پاسارگاد نفوذپذیری بیشتری دارند و به این ترتیب، خطر یخ‌زدگی و ایجاد ریشه گیاهان در آنها وجود دارد. روی تل تخت به‌دلیل وجود خاک‌های ارگانیک بوته‌های بسیار زیادی وجود دارد که ریشه آنها سبب فعالیت شیمیایی و فیزیکی می‌شود، زیرا در برخورد با آب باران که اغلب آلوده است، تغییراتی ایجاد می‌شود و در نهایت، آب نفوذ کرده به داخل سنگ‌ها سبب خوردگی آنها می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه در این راستا قسمت فوقانی تل‌تخت باید هرچه سریع‌تر پاکسازی شود، اظهار کرد: مسئله در آرامگاه کوروش به‌گونه دیگری است؛ این مقبره، پلکانی است و پله‌ها دارای سطح قائم و افقی هستند. در سطح افقی چاله‌های زیادی وجود دارد که هنگام بارندگی آب در آنها جمع و یخ‌زدگی و نفوذ رطوبت را سبب می‌شود. در یخ‌زدگی سطحی نیز رسوبات سنگ نمک در سطح سنگ و انحلال و شکست در درزهای سنگ ایجاد خواهد شد. شاکرمی در ادامه گفت: تل تخت باید مانند تخت جمشید از خاک‌های ارگانیک پاکسازی شود. در مقبره کوروش نیز باید مرمت‌ها به‌صورت علمی‌تر، به‌ویژه برای پله‌ها انجام شود.

http://www.hamshahrionline.ir/news-170679.aspx
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
برگزاري کلاس‌هاي آموزش شيشه‌گري درموزه آبگينه


مدير موزه آبگينه و سفالينه‌هاي ايران از برگزاري کلاس‌هاي تخصصي شيشه‌گري دراين موزه از ماه آينده خبر داد.

«مهدي نصيري» با اعلام اين خبر افزود: موزه آبگينه و سفالينه‌هاي ايران به دليل حجم بالاي مراجعه علاقمندان از پتانسيل آموزشي بالايي برخوردار است که به اين دليل تصميم گرفته شد تا در دوره‌اي مباحث مربوط به لعاب و تراش شيشه به علاقمندان و بازديدکنندگان اين موزه آموزش داده شود.

وي اضافه کرد: هم اکنون در حال اخذ مجوز براي برگزاري اين دوره هستيم که پس ازاخذ مجوز با حضور اساتيد به نام اين عرصه، کلاس‌هاي فوق تشکيل خواهد شد.

نصيري در پايان تصريح کرد: دراين دوره پايلوت آموزشي، نحوه ساخت اشياي تاريخي و شاخص اين موزه براي علاقمندان به ميراث فرهنگي توضيح داده خواهد شد.

کد: 5037
گروه: میراث فرهنگی
منبع خبر: chtn
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
مساجد تاریخی نیازمند کاوش
134203 -۱۰ خرداد ۱۳۹۱​
مدیر اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان بروجرد گفت: مسجدجامع بروجرد به کاوش باستان‌شناسی برای روشن شدن پیشینه‌ی آن و نیز آزادسازی حریم نیاز دارد.

حجت‌الله یارمحمدی بیان کرد: مسجدجامع بروجرد نیازمند یک فصل کاوش است و اگر اعتبار لازم تخصیص داده شود باید این کار را برای روشن شدن پیشینه‌ی تاریخی این مسجد انجام دهیم. البته در گذشته کاوش‌هایی به سرپرستی مرحوم مهریار انجام شده بود، ولی اگر کاوش‌ها ادامه یابند، شاید لایه‌های قدیمی‌تری در مسجد کشف شوند. مسجدجامع بروجرد که به مسجد جمعه نیز شهرت دارد، یکی از نخستین مسجدهای ساخته‌شده در ایران است. این بنا که جزو آثار منحصربه‌فرد استان لرستان است، در اصل روی یک آتشکده بنا شده و به اواخر قرن سوم هجری قمری و اوایل قرن چهارم هجری قمری متعلق است. بنای اولیه آن به‌صورت مجموعه‌ای شامل مسجد، حمام، آب‌انبار، ایوان و متعلقات دیگر بوده است که برخی از آن‌ها از بین رفته‌اند.یارمحمدی با اشاره به این‌که مسجدجامع بروجرد براساس کاوش‌ها به دوران آل بویه تعلق دارد، اظهار کرد: در دوره‌های بعدی تعمیرات و الحاقاتی در این مسجد انجام شد که آخرین آن‌ها به دهه‌ی 50 مربوط می‌شود. با این حال، اگر کاوش انجام شود احتمال پیدا شدن لایه‌های دیگری متعلق به پیش از قرن سوم هجری قمری نیز وجود دارد.او همچنین گفت: در این اثر ثبت‌شده در فهرست آثار ملی، تلاش شده ضوابط حریم رعایت شود، ولی یکی از اولویت‌های اصلی ما آزادسازی حریم مسجد است. در گذشته، کنار مسجد یک میدان‌گاه وجود داشت که براساس متون تاریخی آب‌انبار و حمام نیز در اطراف این مجموعه ساخته شده بود؛ اما سال 1341 خیابانی به نام جعفری کنار مسجد ساخته شد که در نتیجه‌ی آن، بین این خیابان و مسجد یک فضای خالی به‌وجود آمد. اکنون این فضا که به مسجد چسبیده و مغازه‌هایی نیز در آن ایجاد شده، برای اثر تاریخی به‌لحاظ فنی زائد و آسیب رساندن است و باید حتما از آن جدا شود. یارمحمدی افزود: به این ترتیب، در مرحله‌ی نخست دست کم چند مغازه‌ی اطراف مسجدجامع بروجرد باید آزادسازی شوند تا مسجد به محور اصلی خود وصل شود.
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
بازسازی مسجد تاریخی فاتح استانبول

بازسازی مسجد تاریخی فاتح استانبول

مسجد تاریخی فاتح استانبول بعد از یک دوره بازسازی و مرمت که به مدت چهار سال و نیم به طول انجامید، طی مراسمی با حضور نخست وزیر ترکیه بار دیگر بر روی مسلمانان گشوده شد.

مسجد تاریخی فاتح استانبول بعد از یک دوره بازسازی و مرمت که با صرف هزینه ای معادل 240 میلیارد ریال به مدت چهار سال و نیم به طول انجامید، طی مراسمی با حضور رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه بار دیگر بر روی مسلمانان گشوده شد.اردوغان طی سخنانی در مراسم بازگشایی این بنای تاریخی با ارائه گزارشی در زمینه فعالیت‌های 10 ساله دولت حزب حاکم عدالت و توسعه در راستای بازسازی و مرمت ابنیه تاریخی در ترکیه تصریح کرد که در این دوره تاکنون بیش از چهار هزار اثر تاریخی مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است. وی ابراز امیدواری کرد که ندای اذان از مناره‌های مساجد هرگز خاموش نشود.مسجد تاریخی فاتح استانبول در فاصله سال‌های 1462 الی 1470 میلادی توسط معمار سینان الدین یوسف بن عبدالله و بر روی چهارمین تپه از هفت تپه معروف استانبول و در زمینی که قبلا کلیسای سنت آپوترس در آن قرار داشت، بنا نهاده شد.

http://www.shasa.ir/newsdetail-134303-fa.html
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
دومین بنای خشتی عظیم جهان در اصفهان

دومین بنای خشتی عظیم جهان در اصفهان

معاون عمرانی استاندار اصفهان گفت: دومین بنای خشتی عظیم جهان در شرق اصفهان و در روستای قورتان ساماندهی می‌شود.

سید جمال الدین صمصام شریعت اظهار داشت: با توجه به سابقه تاریخی و وضعیت موجود ارگ تاریخی روستای قورتان این بنای عظیم ساماندهی می‌شود. وی گفت: این اثر تاریخی عظیم که قدمتی بیش از هزار سال دارد هنوز تعدادی خانواده در آن سکونت دارند و هر سال مورد بازدید گردشگران داخلی و خارجی فراوانی قرار می‌گیرد.معاون امور عمرانی استانداری تصریح کرد: استفاده نامناسب برخی از ساکنان محل، تردد خودروهای سنگین و عدم مرمت مستمر این بنای چهار و نیم هکتاری که به طور کامل از خشت و گل ساخته شده است در معرض خطر قرار داده است.وی با اشاره به اهمیت حفظ آثار تاریخی به عنوان بخشی از هویت ملی و پشتوانه تاریخی میهن اسلامیان افزود: شمار فراوانی آثار تاریخی با اعتبار ناچیز استان هم‌خوانی ندارد و این آثار ارزشمند که علاوه بر ارزش فراوانی که به عنوان میراث بشری دارند می‌تواند در رونق صنعت گردشگری و ایجاد اشتغال در کشور منشأ تحول باشد نیازمند همکاری همه جانبه مردم و اختصاص بیشتر اعتبارات دولتی است.

http://www.shasa.ir/newsdetail-134243-fa.html
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز



وقتی یک راننده تاکسی می تواند وارد منارجنبان شده و مناره ها را برای گردشگران تکان دهد این امر نشان می دهد که میراث فرهنگی نسبت به حفاظت و نگهداری از آثار تاری خی و میراثی باید دقت و نظارت بیشتری داشته باشد.



بولتن نیوز به نقل از مهر: وقتی یک راننده تاکسی می تواند وارد منارجنبان شده و مناره ها را برای گردشگران تکان دهد این امر نشان می دهد که میراث فرهنگی نسبت به حفاظت و نگهداری از آثار تاریخی و میراثی باید دقت و نظارت بیشتری داشته باشد.


در حالیکه همواره برای حراست از بناهای تاریخی باید ماموران و حافظان مخصوص سازمان میراث فرهنگی در میدان باشند که البته از تخصص زیادی هم برخوردار هستند اما این بار مشاهده می‌شود که یک راننده (مسافرکش شخصی) که در مقابل بنای تاریخی "منارجنبان" امرار معاش می‌کند این رسالت را بر عهده دارد.






وقتی عکاس خبری خبرگزاری مهر برای تهیه یک مستند تصویری به این بنای تاریخی مراجعه کرد تا بتواند این بنای زیبا را به روایت تصویر به مردم ایران و جهان معرفی کند، از جانب متولیان امر در این بنا برخی سخت‌گیری‌ها به عمل آمد.

هر چند که این دقت و حساسیت میراث فرهنگی برای حراست از بناهای تاریخی امری بسیار در خور است تا بتوان از بناهای تاریخی که دارای ثبت ملی است بیش از پیش حراست کرد اما این موضوع می‌طلبد تا این حراست در ابعاد بیشتری تعمیم یابد.

"پرویز" راننده تاکسی که گویی دوران کودکی خود را نیز در نزدیکی منارجنبان بزرگ شده گفته می‌شود در تکان دادن این مناره‌ها تبحر دارد ولی از کارمندان میراث نیست.





جالب اینجاست که حافظان منارجنبان حضور هر شخصی بر بالای مناره ها را منوط به داشتن مجوز رسمی از سازمان میراث فرهنگی می دانند که به حق حرف به جایی است اما وقتی پرویز راننده مقابل منارجنبان کلید ورود به بنا را می خواهد نه تنها مخالفتی با او نمی شود بلکه او می تواند همراه خود گردشگران را نیز به بالای منارجنبان ببرد.

یکی از گردشگران حاضر در منارجنبان که گویی در شناخت بناهای تاریخی نیز تبحر داشت گفت: واقعا این موضوع جای تعجب دارد که چگونه این شخص به خود اجازه می‌دهد با در دست داشتن کلید داخل مناره‌ها شود و ضمن تکان دادن مناره "منارجنبان" شخص دیگری را نیز با خود همراه کند.

وی ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی باید دقت بیشتری در این خصوص داشته باشد تا در نهایت شاهد ماندگاری بناهای تاریخی باشیم و نباید این گونه باشد که هر شخصی که از گرد راه می‌رسد بتواند این مناره را تکان دهد زیرا یک اهمال کوچک می‌تواند در نهایت سبب شود تا این مناره باقی مانده نیز همانند مناره کناری خود که سالهاست به نشانه اعتراض به بی توجهی‌ها بیخ‌کوب شده از حرکت بازماند.

http://www.suiglenews.com/newss_377869
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]سرقت کوبه‌های در مسجد آقابزرگ[/h]
فرهنگ و تاریخ > میراث‌ایران - کاشان - اعظم السادات مسعودی:
اگر بخواهیم کاشان را معرفی کنیم تپه‌های سیلک با 7 هزار سال قدمت، گواه محکمی بر دیرینگی آن است؛ باغ تاریخی فین، نشان عظمت و شکوه معماری است که چشم هر بیننده‌ای ناخواسته بوسه تعظیم بر سرپنجه‌های هنرمندانش می‌نشاند، خانه‌ها و گذرهای تاریخی، مسجد آقا بزرگ، مسجد جامع، منار زین‌الدین، تیمچه امین‌الدوله، خانه‌های تاریخی عباسیان، طباطبایی‌ها، بروجردی‌ها، عامری‌ها و ده‌ها اثر و بنای زیبا که اگر کاشان را موزه معماری کهن بنامیم، سخن به گزاف نگفته‌ایم.
اما این همه نگرانی که دهان به دهان بین مردم شهر می‌پیچد به اتفاقات ناگواری برمی‌گردد که مردم انتظار چنین وضعی برای میراث فرهنگی شهر خود نداشته‌اند؛ دزدیده شدن کوبه‌های در مسجد تاریخی آقابزرگ متعلق به زمان قاجاریه، شکسته شدن اشیای موزه باغ فین، دزدیده شدن کاشی‌های نفیس منار زین‌الدین که متعلق به دوره سلجوقی است، تخریب کامل گذر تاریخی تبریزی‌ها، تخریب گذر تاریخی باغچه‌چاهی، سرقت کوبه‌های در خانه‌های حق‌شناس و مرتضوی که از خانه‌های تاریخی شهر است، نم‌زدگی حمام فین بر اثر سهل‌انگاری پیمانکار و روان‌شدن آب روی پشت‌بام آن و باز نم‌زدگی حمام فین برای دومین‌بار که البته از سوی مدیر میراث فرهنگی کاشان تکذیب شد.
معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان در این‌باره به خبرنگار همشهری می‌گوید: میراث فرهنگی، گذشته و پیشینه هر جامعه‌ای است و ربطی به قانون ندارد. اگر کمی دقت کنیم می‌بینیم شهرهایی هستند که به‌رغم اینکه قدمت چندانی ندارند ولی به‌دنبال یافتن میراث تاریخی برای خود هستند.
محمدمهدی اسماعیلی می‌افزاید: حفظ و نگهداری از میراث فرهنگی وظیفه همه ماست. وی با اشاره به تخصیص 11‌میلیارد تومان اعتبار خارج از بودجه برای میراث فرهنگی استان می‌افزاید: این رقم برای مرمت و بازسازی در نظر گرفته شده و شهرستان کاشان نیز از بخشی از این اعتبار برخوردار می‌شود.
مهندس سیف‌الله امینیان - مدیر اسبق میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کاشان - در گفت‌وگوهای گذشته خود به همشهری گفته بود: بعد از ثبت جهانی باغ تاریخی فین، ضروری است مدیریتی واحد برای باغ درنظر گرفته شود و این مدیر زیرنظر رئیس میراث فرهنگی شهر موضوعات و مسائل باغ را مدیریت کند.هنگام ثبت جهانی باغ‌های ایرانی در سال گذشته، یکی از موضوعاتی که در پرونده باغ فین مورد توجه بود همین مدیریت واحد برای باغ بود که هنوز این موضوع عملی نشده است.
یک منبع آگاه در کاشان که خواست نامش فاش نشود به همشهری می‌گوید: نم‌زدگی باغ فین که برای دومین‌بار در حمام فین رخ می‌دهد به‌دلیل سهل‌انگاری کارگری است که شب جمعه گذشته شیلنگ آب را هنگام ترک کار روی پشت بام حمام باغ که گنبدی شکل است رها می‌کند و آب روی بام هدر می‌رود تا اینکه صبح روز بعد برای مخفی‌کردن این موضوع آنجا را با گونی و داربست پوشانده تا بازدید‌کنندگان تصور کنند این قسمت از حمام به‌دلیل مرمت پوشیده شده است.
وی از مسئولان سازمان میراث فرهنگی کشور خواست برای میراث کاشان دل بسوزانند و آن را با سیاست در نیامیزند. دکتر آتوسا مومنی - مدیرکل ثبت آثار تاریخی و طبیعی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور- ضمن اظهار بی‌اطلاعی از اتفاقات رخ داده در میراث فرهنگی کاشان از جمله باغ فین به همشهری می‌گوید: به‌زودی پایگاه باغات جهانی در اصفهان یا شیراز تشکیل خواهد شد و این پایگاه مدیریت کلان باغات ایرانی ثبت جهانی شده را برعهده خواهد گرفت.
معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور درخصوص رویداد‌های تخریبی در میراث فرهنگی کاشان، اینگونه اخبار را شایعه و ساخته و پرداخته تعدادی خواند که با مدیریت میراث فرهنگی کاشان مشکل دارند و اضافه کرد: این مطالب شانتاژی بیش نیست.
مهندس سیدمسعود علویان صدر افزود: در ایام عید به کاشان سفری داشتم و در این سفر از باغ فین دیدن کردم که خوشبختانه هیچ مشکلی نداشت و وضعیت آن را نسبت به 10 سال پیش بسیار مطلوب‌تر و راضی‌کننده‌تر دیدم. وی نم‌زدگی حمام باغ فین را امری طبیعی خواند و افزود: بی‌تردید این اتفاق از روی عمد نبوده و سهل‌انگاری پیمانکار بوده که باید خود پیمانکار جبران خسارت کند.
معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دزدیده شدن کوبه‌های در‌های مسجد آقابزرگ کاشان را چیز مهمی ندانست! وی افزود: این کوبه‌ها مگر چه قیمتی دارد؟! اگر در بازار بررسی کنید می‌بینید بیش از 50هزار تومان نیست.
وی ادامه داد: نمی‌توان برای هر اثر تاریخی ماموری درنظر گرفت بلکه باید از طریق فرهنگسازی‌ این مشکل برطرف شود. دکتر محمد مهدی اسماعیلی معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان معتقد است: باید اداره میراث فرهنگی کاشان را، هم در بعد مدیریتی و هم در بخش اعتباری تقویت کنیم و نیز تلاش بر این است که جایگاه سازمانی میراث فرهنگی کاشان ارتقا یابد و در بخش بودجه‌ای هم باید بپذیریم که اشتهای میراث فرهنگی کاشان به لحاظ دامنه وسعت و گستردگی‌اش خیلی زیاد است و این ارقام تکافوی نیازش را نمی‌دهد اما تلاش می‌کنیم مشکلاتش را حل کنیم

http://www.hamshahrionline.ir/news-172367.aspx
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]کهن‌ترین نقش‌برجسته در معرض خطر ریزش[/h]
فرهنگ و تاریخ > میراث‌ایران - همشهری آنلاین:
حدود 76 سال از ثبت نقش‌برجسته‌ «کورانگون» در غربی‌ترین نقطه‌ی استان فارس می‌گذرد. اثری که قدیمی‌ترین نقش‌برجسته‌ی ایران است، ولی این روزها چنان وضعیت نامناسبی دارد که هر لحظه امکان دارد فرو بریزد.
به گزارش ایسنا، نقش‌برجسته‌ کورانگون که در دو کیلومتری جنوب «بابا میدان» در بخش «رستم» استان فارس قرار دارد، خردادماه 1315 در فهرست آثار ملی ثبت شد. این اثر عیلامی روی سطح یک صخره‌ی مرتفع و برفراز رودخانه‌ی فهلیان واقع شده است و به‌عنوان کهن‌ترین نقش‌برجسته‌ ایران شناخته می‌شود.
نوروز رجبی - باستان‌شناس و استاد دانشگاه آزاد واحد مرودشت درباره‌ این نقش‌برجسته بیان کرد: این اثر، صحنه‌ نیایش و آیین در دوره‌ی عیلامی را نشان می‌دهد و پژوهشگران و باستان‌شناسان معتقدند این نقش‌برجسته به دو دوره‌ زمانی متفاوت مربوط است. قاب و صحنه‌ اصلی نقش‌برجسته به دوره‌ عیلام قدیم و حاشیه‌ کناری آن به دوره‌ عیلام نو و هزاره‌ اول تعلق دارد.
او درباره‌ تصاویر نقش‌برجسته نیز توضیح داد: صحنه‌ اصلی که در مرکز نقش‌برجسته قرار دارد، دو نفر از ایزدان و ایزدبانوان عیلامی را نشان می‌دهد که فواره‌ای آب در دست دارند، در حالی که روی تختی از مار چنبره زده‌شده نشسته‌اند. این دو ایزد، کلاه‌های شاخ‌داری بر سر دارند و کاهنانی در کنار آن‌ها با حالت نیایش حضور دارند. این کلاه‌های شاخ‌دار نیز نشان و نماد خداوند بودن است که برگرفته از سنت سومری‌ها است. علاوه بر این، وجود عنصر مار به‌صورت یک تخت چنبره‌زده اهمیت و جایگاه آن را در دوره‌ عیلام کهن نشان می‌دهد، زیرا مار در آیین و مذهب عیلامی نماد باروری و حاصل‌خیزی است.
به گفته‌ این باستان‌شناس، در حاشیه‌های این نقش‌برجسته سه ردیف نیایشگر دیده می‌شوند که دست‌های‌شان را به نشانه‌ احترام و سکوت جلوی سینه نگه داشته‌اند و از پلکان پایین می‌آیند.
او بیان کرد: دو ایزد بانویی که در قاب اصلی هستند، احتمالا «هومبان» و «کریریشاه» هستند که زوج خدایان عیلامی در دوره‌ قدیم بوده‌اند.
رجبی در ادامه‌ گفت‌وگوی خود درباره‌ وضعیت این نقش‌برجسته، اظهار کرد: از این لحاظ، در وضعیت بسیار اسفباری قرار دارد، به‌طوری که بخشی از نقش‌برجسته بر اثر رانش کوه در گذشته از قاب اصلی جدا شده و هر لحظه امکان دارد فرو بریزد. هرچند عوامل تخریب آن شامل عوامل طبیعی مانند باد، باران، گرما و سرما نیز می‌شود. این عوامل شرایط را به‌گونه‌ای پیش برده‌اند که سطح نقش‌برجسته به‌شدت متخلخل و آسیب‌پذیر شده است و در شرایط معمولی به‌سختی می‌توان جزییات نقش‌برجسته را دید.
این استاد دانشگاه همچنین گفت: علاوه بر شرایط نامناسب نقش‌برجسته، ‌در اطراف این اثر و بر فراز کوه، بقایایی از یک استقرار بسیار مهم دیده می‌شود که داده‌های سفالی آن نشان از وجود استقراری از دوره‌ عیلامی، ساسانی و اسلامی است؛ اما با کمال تأسف به‌دلیل نبودن نظارت و حراست از این نقش‌برجسته در طول یک دهه‌ گذشته، قاچاقچیان شبانه به جان این استقرارها افتاده‌اند و بخش‌های زیادی از آن تخریب شده است.
او تأکید کرد: از آنجا که نقش‌برجسته‌ کورانگون تنها نقش‌برجسته‌ عیلامی است که نقش خدایان عیلامی در آن دیده می‌شود، ضروری است سازمان میراث فرهنگی رسیدگی به وضعیت این اثر را در اولویت قرار دهد.



http://www.hamshahrionline.ir/news-171589.aspx
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]دفتر موسیقی مظفرالدین شاه پس از یک قرن رونمایی شد [/h]
فرهنگ و تاریخ > میراث‌ایران - گروه شهری - محمد باریکانی:
دفتر نت‌های موسیقی آهنگسازان اروپایی، تقدیم شده به مظفرالدین شاه قاجار با حضور پژوهشگران و استادان موسیقی ایرانی عصر روز چهارشنبه در محل کاخ موزه گلستان تهران در بافت تاریخی پایتخت رونمایی شد.
همزمان صفحات ضبط شده در پاریس توسط گروه موسیقی پنج نفره از نوازندگان ایرانی در دوره مظفرالدین شاه که فیلم دلشدگان با الهام از آن ساخته شده، نمایش داده شد. شهرام امینیان‌فرد از سندپژوهان این آلبوم موسیقی دست نویس که 110 سال از عمر آن می‌گذرد، در مراسم رونمایی از این آلبوم تاریخی گفت: در جریان پژوهش در اسناد مکتوب موجود در آلبوم خانه کاخ گلستان یک جلد آلبوم شامل قطعات دست‌نویس موسیقی مربوط به اوایل قرن بیستم که از نظر تاریخی و موسیقی ارزش فراوان دارد، بررسی و کارشناسی شد. جلد آلبوم موسیقی به جا مانده از دوره مظفرالدین شاه قاجار در تهران از مخمل
سبز رنگ طلاکوب است و قطعه‌هایی در این اثر مربوط به دوره قاجار وجود دارد که مشتمل بر مارش‌های ایرانی و قطعه‌هایی از کشورهای اروپایی و آسیایی به نام فانتزی سفر به اروپاست که به زبان فرانسه و در 18 صفحه به مظفرالدین شاه قاجار تقدیم شده است.
قطعات موجود در این آلبوم تاریخی موسیقی دست نویس است و در پشت جلد آن نام یوزف ماخنر آهنگساز اتریشی نوشته شده و بیوگرافی او نیز به‌طور کامل در این متن دست‌نوشته آمده است. تنظیم این آلبوم موسیقی که به شخص مظفرالدین‌شاه قاجار تقدیم شده است در سال 1902 انجام شد.نادر مشایخی آهنگساز ایرانی نیز که در مراسم رونمایی از نت‌های دست‌نویس دوران قاجار حضور داشت دفتر نت‌های موسیقی مربوط به دوران مظفرالدین شاه را از بزرگ‌ترین اسناد تصویری در زمینه موسیقی کشور خواند و گفت: این قطعات در اصل برای پیانو و براساس مسیر رفت و برگشت سفر دوم مظفرالدین شاه قاجار به کشور انگلستان و مسیر توقف‌های او در این سفر نوشته شده‌اند که به‌نظر می‌رسد این کار به سفارش شخص شاه وقت ایران صورت گرفته باشد؛ چراکه تلاش شده حال و هوای موسیقی ایرانی نیز در آنها حس شود.
مشایخی که مشاور پژوهشی و کارشناسی این آلبوم دست نویس موسیقی مربوط به دوره مظفرالدین‌شاه قاجار است در سخنانی در مراسم رونمایی آلبوم موسیقی قاجاری گفت: به‌نظر می‌رسد نت‌های پیدا شده، دستخط شخص ماخنر است. وی افزود: یک زن نت‌ها را برای مظفرالدین شاه آهنگسازی کرده است. مشایخی با اشاره به لزوم نگاه کردن به دو جعبه موسیقی که مظفرالدین‌شاه هنگام بازگشت از اروپا با خود به ایران آورده است تأکید کرد: این جعبه‌ها به‌دلیل نابود شدن در جنگ جهانی حتی در اروپا نیز وجود ندارند و درخواست می‌کنیم این‌دستگاه‌ها راه‌اندازی شود تا بتوان موسیقی درون آنها را به‌صورت اصل شنید. قطعه‌های موجود در این دفتر موسیقی تصنیفی قاجار از سوی آهنگسازهای مختلف و برای بخش خاصی از سفر مظفرالدین شاه نوشته شده است.
قطعه پایانی این دفتر نیز توسط موسیو لومر با عنوان مارش پارسی برای زمان ترک شاه قاجار از تهران ساخته شده است. قطعه نوشته شده توسط ژان باتیست لومر که به موسیو لومر شهرت دارد در اثری از سالار عقیلی خواننده ایرانی با عنوان وطنم اجرا شده است. موثقی یکی از پژوهشگران موسیقی ایران نیز در این مراسم با اشاره به تاریخچه صفحه‌های گرامافون قاجاری در ایران گفت: نخستین صفحه ضبط شده در ایران صدای مظفرالدین شاه قاجار است که برادران برلینز آن را ضبط کرده‌اند. موثقی افزود: گروه‌های موسیقی به سرپرستی لومر صفحاتی را ضبط کرده‌اند که سرود وطن یکی از آنهاست که در مدرسه دارالفنون تهران در خیابان ناصر خسرو ضبط شده است. موثقی با نمایش صفحات ضبط شده در دوران قاجار و با اشاره به سفر پنج هنرمند ایرانی به پاریس برای ضبط قطعات ایرانی بر صفحه افزود: این صفحات به‌دلیل آغاز جنگ‌های داخلی در دوره استبداد صغیر به ایران وارد نشد و تنها هشت صفحه از 340 اثر ضبط شده در پاریس به ایران آمد.
هلن اسدیان، امین اموال آلبوم خانه کاخ گلستان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه آلبوم خانه این کاخ دارای بزرگ‌ترین مجموعه عکس و اسناد تصویری جهان است گفت: آلبوم نت‌های موسیقی دوره مظفرالدین شاه یکی از قدیمی‌ترین اسناد موسیقی موجود در این مجموعه در جهان است.







http://www.hamshahrionline.ir/news-174146.aspx
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]راز سر‌های بی‌بدن فاش شد[/h]فرهنگ و تاریخ > تاریخ جهان - همشهری آنلاین-هلن صدیق بنای:
جزیره ایستر، جزیره افسانه‌های پر رمز و رازی است که به حقیقت تبدیل می‌شوند...
این خبر جالب است! با خواندن آن از خودتان می‌پرسید: چرا کسی تا حالا به این فکر نیفتاده است؟ این حفاری باستان شناسی چرا خیلی سال قبل انجام نشده است؟ و...
بیش از 800 تندیس "سر انسان" در جزیره ایستر وجود دارد. کسی فکر نمی‌کرد که این سر‌های بزرگ دارای بدن بوده و یا ادامه‌ای در زیر خاک داشته باشند.
ولی در حال حاضر، گویا راز این سرهای عظیم از زیر خاک بیرون کشیده شده است. راز‌هایی که رسانه‌های جهانی را تحت شعاع خود قرار داده است. نکته اینکه، این جزیره یکی از مهم‌ترین راه‌های آبی بسیار دور در جهان است.
"جزیره ایستر" واقع درجنوب اقیانوس آرام با وسعت 64 مایل، مربع شکل است. شواهد باستان شناسی نشان می‌دهد، این جزیره توسط یک دریانورد هلندی به نام جاکوب روقون Jakob Roggeveen در سال 1722 کشف شد و در آن زمان نژاد‌های مختلفی چون سرخ پوست با موهای سرخ و تیره پوست در آن زندگی می‌کردند.
در حال حاضر، "جزیره ایستر" یکی از جوان‌ترین سرزمین‌های مسکونی روی زمین است و بیشتر تاریخ‌اش مربوط به ساکنان سرزمین‌های جدا شده در خشکی است. این جزیره تقریبا نیمه راه میان شیلی و تاهیتی قرار دارد. عمدتا از سنگ‌های آتشفشانی ساخته شده است.
حفره باستان شناسان برای کشف بدن‌های پنهان
عمق حفاری را ببینید
آیا اینها ساخته دست بشر هستند؟​
ساختار‌های مرجانی کوچک در امتداد خط ساحلی وجود دارد که همین صخره‌های مرجانی با برش‌های زیبایی جزیره را از دریا جدا ساخته اند. بخشی از خط ساحلی این جزیره از گدازه و غارهای آتشفشانی تشکیل شده است.

ساکنان "جزیره ایستر" منزوی ترین جزیره جهان است. قبایل ساکن با نام راپونی با تحمل رنج‌های بیشمار چون؛ قحطی، گرسنگی، شیوع بیماریهای مسری، جنگ داخلی، یورش برای برده‌، استعمار، کاهش جمعیت و... هم اکنون به شهرت جهانی رسیده‌اند.آنها نام سرزمین خود، این مکان جذاب و مرموز را "ناف جهان" گذاره‌اند.
دانشمندان بر این باورند که راز‌های بیشماری در دل این جزیره خفته‌ است. سوال‌های بی پاسخی که چرا حدود 4000 هزار سال پیش، ساکنین جزیره ناپدید شده‌اند؟ و اینکه چه بر سر ساکنین جزیره‌ای که تندیس‌های عظیم سنگی برای خود ساخته‌اند، آمده است؟
بدن کامل یک انسان سنگی
مقیاس قد انسانی برای تخمین ارتفاع تندیس سنگی
پنهان در زیر ساختار مرجانی و گدازه‌های آتشفشانی​
حال، بعد از گذشت سال‌ها، یک زن و شوهر باستان شناس به نام روتلیگ و یک گروه دیگر که ترجیح می‌دهند، ناشناس باقی بمانند، شروع به تحقیق و حفاری در این جزیره می‌کنند تا برای پرسش‌های بی پاسخ، پاسخی بیابند.
تحقیق و حفاری آنها منجر به کشف، بدن‌های این سرهای عظیم، تعداد بیشماری کتیبه و نوشته‌های باستانی، اسکلت اجساد کهن و... می‌شود.
این کشف بزرگ، هفته‌ی پیش با عنوان "مجسمه های جزیره ایستر دارای بدن هستند"، بر روی اینترنت قرار گرفت و همه را متعجب ساخت. چرا که این تندیس‌ها تنها به عنوان سر‌های بزرگ شناخته شده و معروف بودند.
برخی بر این باورند که ایجاد یک سونامی باعث به پایان رسیدن تمدن این جزیره شده است. گردشگران این جزیره هرگز فکر نمی‌کردند که زیر پایشان، گنج پنهان وجود دارد.
به نظر نمی‌رسد، این تندیس‌ها به خاک سپرده شده باشند. بلکه فرسایش و عوامل جغرافیایی باعث دفن آنها و ناپدید شدن ساکنین آنجا شده است.

این خبر می‌تواند، باور، واقعیت افسانه‌ها را در ذهن و وجود آدمی زنده کند. هنوز جزییات دقیق و بیشتری از این حفاری ارائه نشده است.
منبع: میرور​
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]قدیمی‌ترین تقویم مایاها کشف شد؛ پاسخ‌های تازه به پایان جهان[/h]فرهنگ و تاریخ > میراث‌جهان - همشهری آنلاین:
باستان‌شناسان موفق شدند قدیمی‌ترین تقویم نجومی مایاها را در گواتمالا پیدا کنند. بر خلاف تصور معمول، پژوهشگران در میان این یافته‌ها هیچ اشاره‌ای دال بر آنکه سال 2012 پایان جهان خواهد بود، پیدا نکرده‌اند.
http://www.hamshahrionline.ir/images/2012/5/قدیمی‌ترین-تقویم-نجومی-مایاها.jpgشبکه خبری او ار اف اتریش گزارش داد، ویلیام ساتورنو (William Saturno) باستان‌شناس دانشگاه بوستون گفت این تقویم که در یک خانه سوخته در شهر تاریخی زولتون (Xultun) کشف شده، متعلق به سده نهم میلادی است.
روی دیوارهای بخشی از این خانه نشانه‌های حکاکی شده کشف شد که بخش بزرگی از آن محاسبات چرخه‌های مختلف تقویمی مایاها را تشکیل می‌داد.
پیش‌بینی‌ مایاهای باستان این بوده است که جهان ادامه می‌یابد و 7000 سال بعد از زمان آنها هم مانند دوران آنها باقی خواهد ماند
در میان این یافته‌ها، یک تقویم 260 روزه مربوط به مراسم‌ها، تقویم خورشیدی 365 روزه، چرخه سالانه 584 روزه متعلق به سیاره ناهید و همچنین یک تقویم مریخی 780 روزه به چشم می‌خورد. دیگر تقویم‌ها مربوط به تغییرات ماه بود.
بر خلاف تصور معمول، پژوهشگران در میان این یافته‌ها هیچ اشاره‌ای دال بر آنکه سال 2012 پایان جهان خواهد بود، پیدا نکرده‌اند.
ساتورنو گفت: پیش‌بینی‌ مایاهای باستان این بوده است که جهان ادامه می‌یابد و 7000 سال بعد از زمان آنها هم مانند دوران آنها باقی خواهد ماند






http://www.hamshahrionline.ir/news-169905.aspx.
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
تهويه‌های خراب و چراغ‌های خاموش در موزه‌ آبگينه و سفالينه‌هاي ايران

ايجاد شرايط مناسب و استاندارد براي آثار و فضاهاي تاريخي يكي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي مسؤولان و متوليان حوزه‌ ميراث فرهنگي است، شرايطي كه آثار تاريخي در آن به بهترين نحو حفظ و نگهداري شوند؛ اما مدتي است كه شرايط موزه‌ي آبگينه و سفالينه‌هاي ايران چندان مناسب نيست.
به گزارش ايسنا، موزه‌ها به‌عنوان يكي از مهم‌ترين گنجينه‌هاي مخصوص نگهداري و حفاظت از آثار تاريخي، از جمله نقاط حساس در حوزه‌ي ميراث فرهنگي هستند؛ ولي متأسفانه در ايران، به‌جز تعداد انگشت‌شماري از موزه‌ها، بقيه‌ي آن‌ها استانداردهاي بين‌المللي، ويژه و لازم در همه‌ي زمينه‌ها را ندارند.
موزه‌ آبگينه و سفالينه‌هاي ايران در خيابان سي‌تير تهران، يكي از چند موزه‌ انگشت‌شمار در كشور است كه برخي كارشناسان شرايط آن را براي نگهداري از آثار تاريخي مناسب ارزيابي كرده‌اند؛ اما از حدود 5 / 1 ماه پيش و با گرما شدن هوا، نخستين چيزي كه توجه بازديدكنندگان اين موزه را بعد از ورود به آن جلب مي‌كند بالا بودن دماي هواست، به اندازه‌اي كه بازديدكنندگان از گرماي هوا كلافه مي‌شوند.
دو تالار «مينا» و «بلور» در طبقه‌ نخست اين موزه به‌دليل همجواري بيشتر با فضاي باز، دماي متعادل‌تري دارند، اما آثار قرار گرفته در تالارهاي «صدف»، «زرين» و «لاجورد» در طبقه‌ دوم موزه به‌دليل گرماي زياد، در معرض خطرند، به‌گونه‌اي كه مسؤولان موزه حتا مجبورند چراغ‌هاي داخل تالارها را خاموش كنند تا تالارها گرم‌تر نشوند و آثار آسيب نبينند.
اين روزها و بيشتر اول صبح، به دلايلي مانند آغاز شدن فصل امتحان‌ها، موزه خلوت‌تر است. به همين دليل، اگر گردشگران به طبقه‌ي دوم موزه بروند، با خاموش بودن چراغ‌هاي داخل تالارها مواجه مي‌شوند، مگر اين‌كه از راهنما و كادر موزه بخواهند كه چراغ‌ها را روشن كنند تا در مدتي كوتاه از اين بخش ديدن كنند.
تنها دليلي كه كارمندان موزه از آن به‌عنوان عامل گرم بودن بيش از اندازه‌ي هواي داخل موزه ياد مي‌كند، خراب شدن سيستم تهويه در موزه‌ي آبگينه و سفالينه‌هاي ايران است. با وجود اين‌كه راهنماها در تالارهاي موزه حضور نداشتند، پس از جست‌وجوي خبرنگار ايسنا كه به‌عنوان بازديدكننده به اين موزه رفته بود، يكي از كارمندان موزه كه روي كارتش عنوان راهنما نوشته بود، توضيح داد: از زماني كه گرما آغاز شده است، متأسفانه به‌دليل خراب بودن سيستم تهويه‌ي موزه نتوانسته‌ايم آن را روشن كنيم.
او تعمير سيستم تهويه‌ي موزه را مشروط به اختصاص يافتن حدود پنج ميليون تومان اعتبار از سوي اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران دانست و ادامه داد: تا جايي كه مي‌دانم تا كنون چندبار مكاتبه و پيگيري براي اختصاص اين اعتبار انجام شده، اما تنها جواب، كمبود اعتبار در اين اداره كل بوده است.
اين راهنما درباره‌ي دليل خاموش بودن چراغ‌هاي موزه نيز اظهار كرد: از آنجا كه روشن بودن لامپ سبب ايجاد گرما مي‌شود، وقتي گردشگران در موزه نيستند، چراغ‌ها را خاموش مي‌كنيم تا گرماي كمتري داخل تالارها در جريان باشد.
مشكل گرماي هوا، يكي از مواردي است كه در دفتر يادبود بازديدكنندگان از موزه‌ي آبگينه به آن اشاره شده است. علاوه بر اين، بيشتر نظرها و بخصوص گلايه‌ها به نبودن تهويه، نور، راهنما و پاركينگ مناسب در فضاي موزه مربوط است.
همچنين يك كارشناس ارشد حفاظت و مرمت آثار تاريخي درباره‌ي ميزان تأثيرگذاري گرما يا سرماي هوا روي بناها و آثار تاريخي به خبرنگار ايسنا گفت: مقوله‌ي دما در آسيب‌شناسي شيميايي قرار مي‌گيرد، دما و رطوبت در اين قضيه مكمل يكديگرند.
فتح‌الله نيازي ادامه داد:‌ سفال‌، نقاشي‌، سنگ‌ و حتا تزييناتي كه روي بناهاي تاريخي هستند، به‌عنوان يك مقوله‌ي تاريخي محسوب مي‌شوند؛ اما باعث ايجاد شدن آسيب‌ها نيز مي‌شوند. انقباض و انبساط سبب آسيب رسيدن به بناهاي تاريخي مي‌شود. در واقع، هر اثر يك درجه‌ي تخلخل دارد و زماني كه وضعيت دماي اثر به آن درجه برسد، وضعيت اثر تغيير مي‌كند.
وي بيان كرد: اين موضوع روي آثار تاريخي عكس‌العمل نشان مي‌دهد، زماني كه هوا سرد است، شيء جمع مي‌شود و وقتي كه هوا گرم است، اثر و مواد درون آن خود را رها مي‌كند كه اين شل و جمع شدن، باعث تنش و كنش در آثار تاريخي مي‌شود. البته شل شدن، بيشتر در آثار نقاشي رخ مي‌دهد و آثار سفالي داراي قدمت، كمتر دچار اين مشكل مي‌شوند.
او درباره‌ شرايط آثار سفالي، اظهار كرد: سفال، گل خام است و زماني كه در كوره مي‌رود، به خود حالت مي‌گيرد. بعد از چند سال، اگر سفال در دمايي به اندازه‌ي دماي نخست كه در آن پخته شد قرار گيرد، اثر دچار خشكي بيشتر مي‌شود و اگر اين كار دوباره ادامه يابد، اثر ترك مي‌خورد.
وي با تأكيد بر اين‌كه قرار داشتن يك اثر تاريخي در فضاهاي مختلف به شرايط محيطي اطراف آن اثر بستگي دارد، گفت: اين در حالي است كه شيشه از نظر مقاومت ضعيف‌تر از سفال است. سفال و سنگ قوي هستند، ولي شيشه ضعيف است و عكس‌العمل شديدتري نسبت به سفال در مقابل دماهاي مختلف از خود نشان مي‌دهد.


منبع

http://www.suiglenews.com/newss_392757
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]"گنبد قابوس" و " مسجد جامع اصفهان" در یونسکو به ثبت جهانی رسید [/h]​
سیدمسعود علویان صدر که در حال حاضر در اجلاس یونسکو در سن‌پترزبورگ حضور دارد، گفت: دو اثر تاریخی "گنبد قابوس" و "مسجد جامع اصفهان" امروز در سی و ششمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در فهرست میراث جهانی ثبت شد.
معاون حفظ و احیای آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی از ثبت جهانی "گنبد قابوس" و "مسجد جامع اصفهان" امروز در اجلاس جهانی یونسکو خبر داد.

به گزارش فارس، سیدمسعود علویان صدر که در حال حاضر در اجلاس یونسکو در سن‌پترزبورگ حضور دارد، گفت: دو اثر تاریخی "گنبد قابوس" و "مسجد جامع اصفهان" امروز در سی و ششمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در فهرست میراث جهانی ثبت شد.

وی در ادامه افزود: ایران تنها کشوری است که در این اجلاس یونسکو توانست 2 پرونده ثبت جهانی را به ثبت برساند حتی کشور روسیه که میزبان هم بود چنین امکانی را نداشت.

با توجه به اهمیت چشمگیر گنبد قابوس به عنوان یکی از شاهکارهای کم نظیر فرهنگ و تمدن اسلامی- ایرانی، سازمان میراث فرهنگی در سال 1379 پیشنهاد ثبت جهانی گنبد قابوس را ارائه داد و از‌‌ همان سال اقدامات و فعالیت‌های لازم برای تکمیل پرونده ثبتی آن آغاز شد. تا اینکه در سال 1389 پرونده مذکور تکمیل و به سازمان فرهنگی- آموزشی یونسکو تحویل شد که خوشبختانه مورد پذیرش این نهاد بین المللی قرار گرفت.

در شهریور سال 1390، بنای گنبدقابوس از سوی کار‌شناسان ایکوموس (شورای بین المللی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی) بازدید میدانی شد و در فعالیت‌های انجام شده برای ثبت بنا بازبینی‌های لازم صورت گرفت.

مسجد جامع اصفهان نیز یکی از ارزشمندترین بناهای تاریخی کشور است که با ثبت جهانی آن، تعداد آثار ثبت‌شده جهانی ایران به 15 اثر رسید.

http://www.suiglenews.com/newss_403243
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
لرزه بر مسجد عتيق از نعره بولدوزرها

لرزه بر مسجد عتيق از نعره بولدوزرها

ميدان كهنه، سبزه ميدان، ميدان عتيق، ميدان مسجد جمعه، ميدان دستفروش ها، ميدان كهنه فروش ها، هزار اسم داشته اين ميدان، ولي حالاكه بولدوزرها، همه جايش را صاف كرده اند و شهرداري اصفهان كارگاه بزرگ ساختماني اش را اينجا علم كرده، اسمش ديگر هر چه باشد، چه فرقي مي كند. اينجا قلب اصفهان قديم است، ميداني كه يك سويش به بازار قديم اصفهان مي رسد، طرف ديگرش را منار هارونيه گرفته و در چند متري اش، تازه ترين بناي ثبت شده جهاني ايران قرار دارد، مسجدي با ديوارها و گنبد خشتي: مسجد جامع عتيق اصفهان. اگر اصفهان را بلد نباشيد، از گذرگاه زيرزميني اين ميدان كه بيرون مي آييد، ديگر نمي توانيد به خودروي خود نزديك مسجد جامع برگرديد، چون تمام گذرگاه ها مسدود است.

تنها گذرگاهي كه از خيابان عبدالرزاق باز شده، به وسط ميدان عتيق مي رسد كه حالاكارگاه ساختماني عظيمي شده تا عظمت پروژه هاي تجاري شهرداري را به رخ بينندگان بكشد. در ميان تل عظيمي از آهن و ميلگرد، دستگاه هاي حفار، آجر و سيمان و گچ، لهجه هاي غيرايراني، فراوان به گوش مي رسد. لهجه هايي از آن سوي مرزها، ولايات بدخشان، قندهار، كابل و بلخ، زيرا اين محله، به عنوان يكي از مناطق ارزان قيمت اصفهان اسم دركرده و به نظر مي رسد تعداد مهاجران غيرايراني در كوچه و پس كوچه هاي تنگ و تاريك ميدان عتيق، از ايراني ها بيشتر باشد. هر چه كه هست، در ميان همين سمفوني در هم جوش آهن و آجر و خشت، هنوز رسم قديم «ميدان كهنه» جاري است. فروش اسباب و وسايلي كه سال ها از نخستين استفاده اش مي گذرد و حالاتبديل شده به بساط فقيرانه يي در ميان خاك به جا مانده از ميدان عتيق.

در شلوغي اطراف بساط دستفروشان كهنه فروش، مردمي گردش مي كنند كه هنوز نمي دانند بناي آجري آن سوي ميدان، مسجد عتيق اصفهان، به تازگي به ثبت جهاني يونسكو رسيده و قرار است آبروي تاريخي و ملي ايران قلمداد شود. به همين دليل است وقتي سراغ حمام تازه خراب شده را از آنها مي گيريم، مي پرسند كدام حمام؟ همان حمام قديمي، همان كه در حريم مسجد جامع بود و حالابولدوزرها، فقط يك ديوار نصفه و نيمه از آن به جا گذاشته اند. پيرمردي كه مخاطب من است، لهجه يي غريب دارد، اصفهاني نيست. آنقدر هم واضح نيست كه بتوان گفت افغان است. مخلوطي از لهجه فارسي پشتو و گويش بختياري ها را دارد. مي گويد: «حمام قديمي آن طرف بازار است، نزديك مسجد.»مي گويم: «حمام شيخ بهايي را نمي گويم. آنكه سال هاست درش را بسته اند و نوشته اند كارگاه مرمت ميراث فرهنگي شده، ولي كسي چه خبر دارد از پشت اين ديوارها؟ حمام قاجاري را مي گويم.»سري تكان مي دهد و به ريش سفيدش دست مي كشد، لابد يعني نمي دانم. كاسب ديگري كه در ميان خاك ها و تيرآهن هاي كج و كوله، بساط بادمجان و گوجه علم كرده، درجوابم مي گويد: «همين پشت يه حموم بود كه اون هفته خرابش كردن.»

با دستمالي كه روي شانه انداخته، گرد و خاك را از روي بادمجان ها مي زند: «حالاچرا مي خواين از خرابه ها عكس بگيرين؟»نمي دانم. جوابي ندارم. قرار است از ديدني هاي مسجد جامع عكس بگيريم. از تاريخ مجسم معماري در اين سرزمين، از كاشي هاي لاجورد و مقرنس و طاق چشمه هاي اين بناي عظيم، ولي وقتي در مقابل ويرانه هاي حمام قديمي قاجاري مي ايستم، از يادم مي رود انگار اينجا، حريم همان مسجد جامع است كه به گفته كارشناسان يونسكو «با عظمت خاموش و جدي و اسرارآميزش يكي از زيباترين آثار معماري جهان» شمرده مي شود. حريم، محدوده يي است از هر بنا و اگر قرار است اين بنا، بشود تابلوي آبروي فرهنگي و تاريخي يك ملت، پس چگونه مي توان پذيرفت اين طور راحت، اسير تيغه هاي بولدوزر شود. بولدوزرها، هنوز هم در سمت غربي و جنوبي ميدان، مي غرند. هنوز هم مي توان ماشين آلات عظيم ساختماني را در آن قسمت ديد كه انگار قصد كرده اند منار بلند هارونيه و مقبره امامزاده يي كه در جوار آن خفته را يكجا ببلعند.

مي گويند مقبره هارون ولايت يكي از قديمي ترين بناهاي مذهبي دوره صفوي است كه كتيبه سر در آن، سال ساخت بنا را 918 هجري قمري در زمان شاه اسماعيل اول صفوي ثبت كرده. اين مقبره متعلق به هارون بن علي يكي از اولاد حضرت امام حسن(ع) است. ساختماني كه در نوع خود، يك بناي كامل ميراثي است كه حريم خود را دارد. ولي حريم مسجد جامع عتيق، در آن سوي ميدان، بدرقمي از چنگال بولدوزرها، زخم خورده. از حريم اين مسجد در ميانه هاي ميدان عتيق، اكنون تنها كپه هاي خاكروبه و نخاله هاي ساختماني به جا مانده. بازار قديم ميوه فروش ها، بازار قديمي پرنده فروش ها، يكي، دو كارگاه رنگرزي سنتي كه سال ها پيش به آن سرزده بودم. در يكي از اين كارگاه هاي قديمي، حاج رضا پهلوان نژاد كار مي كرد. چهار سال پيش مي گفت 64 سال دارد و 55 سال در كار رنگرزي بود. يادم هست كارگاه او پشت ميدان عتيق اصفهان (سبزه ميدان) بود. حالابا ويراني و نوسازي اين ميدان، كارگاه حاج رضا هم تبديل به خاطره شده و قرار است پاساژ شهرداري شود.

حالا فقط خاطره مانده، مانند حمام ويرانه و خانه قاجاري كه آجرها و نظامي هايش، اين طرف و آن طرف ريخته و قرار است بار كاميون ها شود و برود از اين محدوده بيرون، چون جاي پاساژهاي شهرداري را تنگ مي كند. عكسي مي گيرم. باز هم خود را در ميان سيل جمعيتي كه بالاي بساط كهنه فروش ها ايستاده اند و چانه مي زنند، مي بينم تا مي رسم به ورودي بازار سرپوشيده يي كه به مسجد جامع مي رسد. بازار پر شده از اجناس ارزان قيمت و بي كيفيت چيني، ولي به گفته محلي ها، ارزان ترين بازار اصفهان است كه در آن از شير مرغ تا جان آدميزاد را مي توان خريد و فروخت. دستفروش هاي افغان، جابه جا، بازار را پر كرده اند و متاع خود را فرياد مي كنند.

از اينجا تا ورودي اصلي مسجد جامع، يكي، دو مجموعه تاريخي ديگر نيز وجود دارد، مدرسه يي براي بانوان جوياي علوم ديني، مسجدي تاريخي را ورودي بي نظيري از يادگارهاي ادوار مختلف، از صفويه گرفته تا پهلوي، دكان «برياني» وسط بازار با قدمتي بيش از صد سال و هزار بناي ديده و ناديده ديگر، گردشگران را به خود مي خواند. در اين بين، بخشي از بازار را حصار كشيده اند و مرمت مي كنند. بخشي از سقف گنبددار بازار را هم داربست زده اند و تابلوي «كارگران مشغول كارند» را مي توان ديد. كارگران، همه جاي اين ميدان مشغول كارند، گاهي مي سازند، گاهي خراب مي كنند تا دوباره بسازند.

كدام اين كارگران مي دانند اين خشت ها، چند قرن پيش، با سرانگشت كدام معمار هنرمندي، روي يكديگر تراز شده تا امروز بشود تابلويي از ماندگاري معماري و هنر ايراني در اين گوشه از فلات سربلند؟ نمي دانم، شايد آن راننده بولدوزري كه پدال گاز را فشار مي داده تا ديوارهاي بناهاي تاريخي حريم ميدان را در هم بريزد، يا مديري كه كاغذ دستور اين ويراني را امضا مي كرده نيز نمي دانسته. حالاديگر هيچ كس نمي داند. به سال هاي آينده فكر مي كنم كه در پاساژهاي ميدان عتيق، باز هم متاع فروشندگان به خانه خريداران مي رود و از خاطرات قرن هاي گذشته، فراموشي بر جا مي ماند: فراموشي اي كه در انتظار همه ما است.

منبع: اعتماد
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]یکی از چهار قرآن قدیمی دنیا در ایران

[/h]
نگلی‌ها به قرآن‌شان می‌نازند و حق دارند كه بنازند. آن قرآن عتیقه رحلی بزرگ جلد چرمی با صفحه‌های ضخیمی كه طیف زرد دارد و پر از آیاتی كه به خط كوفی است. همان قرآن كه اهالی به آن می‌گویند «پوست آهویی»، همان كه در ابتدای هر سوره‌اش، نقوشی گیاهی رسم شده است و ریش سپیدهای نگل می‌گویند هزار سال از عمرش می‌گذرد.
كم پیدا می‌شود كردی كه از او درباره جاذبه‌های گردشگری كردستان سوال كنید و او در حرف‌هایش روستای نگل(نوگل) را از قلم بیندازد و نگوید كه روستایی هم هست در 65 كیلومتری سنندج كه به دیدن می‌ارزد و نه‌تنها قرآنی تاریخی دارد بلكه آب و هوایش هم رویایی و طبیعتش بكر است و از آنجا كه در دره‌ای واقع شده هوایش همیشه خنك است و بس كه درخت دارد زمینش با آفتاب تند و خشكی غریبه است و مردمش همیشه منتظرند كه مسافری از راه برسد تا مهربانانه جلو بروند سلامش كنند، حالش را بپرسند و دعوتش كنند تا با آنها یك استكان چای بخورد یا قرآن‌شان را ببیند. یا افسانه پیدا شدن قرآن‌شان را بشنود كه چطور سال‌ها پیش چوپانی وقتی گوسفندانش را برای چرا برده بود گلی عجیب و زیبا دید كه وسوسه‌اش كرد آن را بچیند و....

نه، امكان ندارد هیچ كردی از جاذبه‌های استان كردستان بگوید و یادش برود درباره نگل و مهمان‌نوازی مردمش حرف بزند و به همین دلیل است كه می‌گوییم زودتر كوله‌بارتان را جمع كنید و بروید سنندج و از آنجا راهی نگل شوید. می‌پرسید ادامه افسانه نگلی‌ها چه شد؟ می‌خواهید بدانید وقتی چوپان گل را چید چه اتفاقی افتاد؟
مردم روستا، آنجا كه چوپان صندوقچه را پیدا كرده بود مسجدی بنا كردند و اسمش را گذاشتند «نوگل» كه به مرور زمان تغییر كرد و آنقدر زبان به زبان گشت تا شد «مسجد نگل» و كمی دورتر هم روستای نگل امروزی شكل گرفت و از بركت قرآن هنوز هم سرپاست و هر ساله گردشگران زیادی به دیدارش می‌آیند​


نگلی‌ها می‌گویند وقتی چوپان گل را از دل خاك بیرون كشید، صندوقچه‌ای كه زیر گل بود نمایان شد. او صندوقچه را گشود و داخلش همان قرآنی را دید كه امروز مهم‌ترین جاذبه گردشگری نگل است. مردم روستا، آنجا كه چوپان صندوقچه را پیدا كرده بود مسجدی بنا كردند و اسمش را گذاشتند «نوگل» كه به مرور زمان تغییر كرد و آنقدر زبان به زبان گشت تا شد «مسجد نگل» و كمی دورتر هم روستای نگل امروزی شكل گرفت و از بركت قرآن هنوز هم سرپاست و هر ساله گردشگران زیادی به دیدارش می‌آیند.

قانع شدید؟ افسانه را هم شنیدید، اما این دلیل نمی‌شود كه به نگل نروید. هنوز دیدنی‌ها و شنیدنی‌های زیادی هست كه از آن بی‌خبرید و باید برای كشف‌شان راهی نگل شوید.

[h=2]نگل است و قرآنش![/h]«قرآن نگل»، قرآن بزرگی است که با خط کوفی بر پوست آهو نوشته شده و به خلیفه‌ی سوم منسوب است. در واقع مردم این روستا باور دارند که قرآن نگل یکی از چهار قرآنی است که در زمان خلیفه سوم (عثمان بن عفوان) به رشته تحریر در آمده و به چهار نقطه جهان ارسال شده است.
این قرآن هم‌اکنون در مسجد نگل نگه‌داری می‌شود. البته در سال 1370 این قرآن به سرقت رفت که با همکاری مردم منطقه و تلاش شبانه روزی نیروی انتظامی، دزدها دستگیر شدند و در مراسم ویژه‌ای، قرآن را به روستای نگل بر‌گرداندند.

روزی که قرآن را به مسجد نگل برگرداندند، هزاران نفر از مردم روستاها، شهرها و استان‌های هم‌جوار، استقبال باشکوهی از قرآن به عمل آوردند و ده‌ها رأس گاو و گوسفند برای قرآن قربانی کردند. بعد از آن بود که مقام معظم رهبری برای محفوظ ماندن قرآن نگل از دستبردهای احتمالی دستور داد جایگاهی محکم و مطمئن برای نگه‌داری این قرآن بسازند.
برای دیدن این قرآن قدیمی باید به روستای نگل در 60 کیلومتری جاده سنندج-مریوان (28 کیلومتری سروآباد) سفر کنید.


فراوری: الهام مرادیبخش گردشگری تبیان

برگرفته از جام جم، پایگاه حوزه
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
میراث فرهنگی در هفته ای که گذشت http://www.chn.ir/NSite/FullStory/News/?Id=100789&Serv=3&SGr=22

از ثبت ملی آثار تا تخریب آثار ثبت ملیاین هفته خبرها با آغاز پنجمین همایش ثبت ملی رنگ و بوی دیگری گرفت. تعداد بسیاری از آثار تاریخی که پرونده هایشان تشکیل شده بود، تهیه و به این همایش فرستاده شد تا آثار تاریخی در پناه قوانین ثبت از تخریب نجات پیدا کنند. با این وجود، آخر این هفته با دخل و تصرف در قوانین میراث فرهنگی در کاخ گلستان که سال هاست ثبت ملی است، به اتمام رسید.






دانلود فایل مرتبط با خبر:
خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه میراث فرهنگی – آخرین خبر این هفته این بود، عمارت خوابگاه کاخ گلستان سوراخ شده تا آسانسوری برای آسانتر شدن رفت و آمدها کار گذاشته شود. این اقدام به بهانه مرمت و بهسازی یکی از گزینه های ثبت جهانی امسال در حال انجام شده است.

عمارت خوابگاه، یکی از بناهای الحاقی است که زمان پهلوی به کاخ شاهان قاجار پیوست و سال‌ها یکی از اقامتگاه‌های مهم مهمانان خارجی ایران به شمار می‌رفت. این بنا اکنون تبدیل به بخش اداری کاخ گلستان شده، با این وجود همچون بخش‌های دیگر کاخ گلستان ثبت ملی بوده و هر گونه اقدام برای مرمت و بازسازی در آن نیازمند اجرای قوانین و ضوابط میراث فرهنگی است. «محمدحسن محبعلی»، کارشناس عالی مرمت آثار و بناهای تاریخی در گفت و گو با CHN درباره این اقدام می‎گوید: «اجرای هرگونه اقدام مرمتی نیاز به بررسی و مطالعه کارشناسان دارد و نصب آسانسور به دلیل دخل و تصرف در بنا مغایر با قوانین سازمان میراث فرهنگی است.» برخی از دلایلی که برای نصب آسانسور در کاخ گلستان عنوان شده، تغییر کاربری بنا و آسان شدن حمل و نقل آثار به دلیل قرار گرفتن مخزن گنجینه کاخ گلستان در سایر طبقات این کاخ است.

چسب و پلاستیک محافظان محراب تاریخی خرقانی
خبر دیگر این هفته از شاهرود بود. آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی که در 24 کیلومتری شاهرود روی تپه ای در شمال روستای خرقان قرار دارد، حول یک محراب تاریخی یک مسجد فرو ریخته شکل گرفته است. اکنون اما تنها حفاظ این محراب چسب و پلاستیکی اکنون پلاستیک های تکه تکه شده ای است که با چسب به هم وصل شده است. پلاستیکی نیم بند که به راحتی کنده و پاره می شود و اصلا مقاومتی در برابر هیچ گونه آسیب انسانی یا طبیعی ندارد.

رییس اداره میراث فرهنگی شاهرود اما می گوید که ظرف امروز و فردا این حفاظ تعویض می شود و حفاظ شیشه ای مناسب و استانداری تهیه شده است که جای این حفاظ پلاستیکی را می گیرد.

کاروانسرای تاژه وانچی مرکز تجاری شد
این هفته از سقز هم خبرهای خوبی به گوش نرسید. کاروانسرای تاژه‌وانچی یکی از مهمترین مراکز تجاری بازرگانان شهرستان سقز است که به دوره قاجار تعلق دارد. آنطور که در مستندات تاریخی آمده تاجران معتبر ایرانی و عثمانی تا اوایل دوره‌ی رضاشاه که مصادف و همزمان با پایان امپراطوری عثمانی و آغاز جمهوری مصطفی کمال در ترکیه بوده در مراکز تجاری ایران از جمله سقز به داد و ستد می‌پرداختند؛ اما با تمام این تفاسیر هم‌اکنون وضعیت کاروانسرای تاژه‌وانچی بسیار نابسامان است؛ به‌طوری‌که ‌نه‌تنها 80 درصد از بنا کاملا از بین رفته بلکه گفته می‌شود 90 درصد مواد مخدر در شهر سقز از این کاروانسرا تامین می‌شود.

به‌گزارش CHN، طرح کاروانسرای تاژه‌وانچی متشکل از حیاط مستطیل شکل با حوضی در وسط و حجره‌های مختلف است که در حال‌حاضر تعدادی از این حجره‌ها از بین رفته و برخی با ظاهری بهم‌ریخته تبدیل به مغازه کهنه فروشی و سمساری شده است.

قلعه داوودآباد هر روز آبیاری می شود!
قلعه داوودآباد شهرستان انار که قدمت آن به دوره صفویه می‌رسد، چند سالی است که در میان درختان پسته قرار گرفته و هرگاه که این درختان آبیاری می شوند، آب به پایه های قلعه نیز نفوذ می کند. این نفوذ آب باعث تخریب تدریجی این بنا شده است.

قلعه داوود آباد که بیش از سه هزار مترمربع مساحت و چهار برج با ارتفاع 9 متر دارد، هر روز هنگام آبیاری باغ پسته به پای آن آب ریخته می شود. این آبیاری مداوم باعث شده که روز به روز این بنا به ویرانی کامل نزدیک تر شود.

این در حالی است که این قلعه در اسفند 1386، با شماره 21483 در فهرست آثار ملی ایران جای گرفته و حفاظت از آن با نظارت قوانین و ضوابط سازمان میراث فرهنگی باید انجام شود.

بهای تاریخی مقدس در ایران تکریم نمی‌شوند!
اکنون یک سال است که از 21 آگوست زمانی که رییس جمهور ایران از سوی سازمان کنفرانس اسلامی بنیانگذار هفته مقدس مساجد شد، می‌گذرد. با این وجود کمتر مسجد تاریخی در ایران است که از حال و روزش پرسیده شود و تاسف به همراه نداشته باشد.

خبرها نگران کننده است. بناهای مقدس به حال خود رها شده‌اند. از هر مسجد تاریخی در ایران که سراغی گرفته می شود، چندتایی شرایط مناسبی ندارند. درحالی که در جهان اسلام از ترکیه گرفته تا عربستان سعودی مساجد از ایاصوفیه تا مسجد قبا و مسجد الاحرام چنان تکریم و تجلیل می‌شوند که آوازه شان در گوش جهانیان پیچیده است.

اکنون خبری که از تاریخانه دامغان می‌رسد، این است: «نبود پرداخت اعتبارات لازم برای تعمیرات اولیه که باعث شده، بخش‌هایی از این بنای تاریخی در آستانه تخریب قرار گرفته شود.»

باورش سخت است اما قدیمی‌ترین بنای مقدس ایرانی که زمانی آتشکده بوده و سپس تبدیل به مسجد شده و ساخت آن به قرن دوم هجری باز می‌گردد، در انتظار رسیدن اعتبارات است. معماری این بنا برگرفته از معماری دوره ساسانیان بوده و یکی از باشکوه‌ترین مساجد ایران به شمار می رود.

با این وجود، دیوارهای آن اسیر دیوارنویسی‌ها و ستون‌های کم نظیر آن قربانی نبود اعتبارات شده است. اینجاست که این سوال پیش می آید، چرا این مسجد تاریخی که زمانی جزو نخستین نهادهای آموزشی ایران بوده، چنین سرنوشتی را دارد؟
مسجد نایین یکی از مساجد شاخص ایران که با الگوبرداری از مسجد پیامبر در مدینه بنا شده، اکنون دچار شرایط تاسف انگیزی است.
یوارها، ستون‌ها و سردرهای این مسجد به محلی برای اطلاعیه‌ها و پارچه‌ها و اعلانات روزانه‌ای تبدیل شده که با میخ و چسب بر پیکر یادگار هزارساله فرهنگ و هنر ایرانی نصب می‌شوند.

آغاز پنجمین همایش ثبت ملی
پنجمین همایش شورای عالی سیاستگذاری ثبت آثار ملی از امروز (18 شهریور) آغاز شده است. آخرین خبرها از این همایش حاکی از آن است که پرونده ثبت خانه معین التجار بوشهری، ثبت آیین مراسم حج و ثبت نخستین دست کند ایرانی از پرحاشیه ترین پرونده های اعلام شده در این همایش هستند.
تا اکنون 27 پرنده از سوی مسئولان میراث فرهنگی تهران برای بررسی در همایش آماده شده است که برای نخستین بار یکی از این پرونده‌ها یعنی خانه معین التجار بوشهری از سوی انجمن‌های دوستدار میراث فرهنگی تهیه شده‌است.
این پرونده به دلایل تاریخی و بحث‌های مربوط به صاحب این خانه همچنان یکی از پرحاشیه‌ترین پرونده‌های این همایش به شمار می‌رود.
عمارت قدیمی الهیه، تنگه واشی، محوطه باقرآباد ورامین، امامزاده جعفر پیشوا، کلیسای سرکیس مقدس، کلیسای صلیب مقدس، کلیسای گریگوری، کلیسای استپانوس مقدس، سابات شیرازی پامنار و ... از دیگر پرونده‌های آماده شده از سوی میراث فرهنگی تهران هستند.
پرونده آیین و مراسم حج نیز به دلایل بی‌سابقه بودن پرونده مطرح شده در همایش ثبت یکی دیگر از پرونده‌های پرحاشیه این همایش است.
نخستین دست‌کند ایرانی که از سوی میراث فرهنگی همدان معرفی شده است، به دلیل چالش‍های باستانی و پژوهشی یکی دیگر از پر حاشیه‍ترین پرونده‍های همایش ثبت محسوب می‍شود.

حریم خیابان ادیان ابراهیمی در تهران شکست
بلندمرتبه‌سازی در خیابان میرزاکوچک‌خان تهران، حریم سه اثر ثبتی نیایشگاه زرتشتیان، مدرسه فیروز بهرام و کلیسای مریم را خدشه‌دار کرده‌است. گفته می‌شود، مجوز این ساخت و ساز دو سال قبل توسط سازمان میراث فرهنگی تهران صادر شده بود.

بلندمرتبه‌سازی در خیابان میرزاکوچک‌خان تهران، حریم سه اثر ثبتی نیایشگاه زرتشتیان، مدرسه فیروز بهرام و کلیسای مریم را خدشه‌دار کرده‌است. گفته می‌شود، مجوز این ساخت و ساز دو سال قبل توسط سازمان میراث فرهنگی تهران صادر شده بود.

به گزارش CHN خیابان 30 تیر و میرزا کوچک‌خان جنگلی تهران، از مهم‌ترین خیابان‌های ایران و جهان محسوب می‌شوند که مکان‌های مذهبی ادیان کلیمی، مسیحی، زرتشتی و مسلمان در آنجا کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

قرار گرفتن این بناها که علاوه بر مذهبی بودن، جلوه‌ای تاریخی و ملی نیز دارند، باعث شده است که این خیابان با بافتی فرهنگی، تاریخی و مذهبی به‌عنوان خیابان ادیان ابراهیمی جهان در ایران معروف شود.

نیایشگاه زرتشتیان (آدریان) یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی خیابان میرزا کوچک‌خان جنگلی است که در ضلع شمالی مدرسه‌ی فیروزبهرام قرار دارد و همزمان با آغاز دهه‌ی فجر در سال 1381 با شماره‌ی 7442 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. این بنا از نظر معماری یکی از مهم‌ترین آثار فاخر شهر تهران محسوب می‌شود و معماری آن برگرفته از معماری آتشگاه یزد است.

به گفته اعضای کمیته پیگیری خانه‌های تاریخی تهران، در چند روز گذشته کنار این اثر و در حریم مدرسهی فیروزبهرام و کلیسای حضرت مریم (س) که هر دو این آثار در فهرست آثار ملی ثبت شده‌اند، سازه‌ای بلندمرتبه در حال ساخت است که باعث شکسته شدن حریم درجه یک این سه اثر ثبتی شده و به منظر این آثار و خیابان ادیان آسیب می‌زند

.
 

arch.mi

عضو جدید
کاربر ممتاز
لزوم بازنگری در معیارها و مفاهیم بافت فرسوده

لزوم بازنگری در معیارها و مفاهیم بافت فرسوده

حسین سلطان‌زاده - عضو هیئت امناء انجمن مفاخر معماری ایران

بافت های فرسوده شهری همواره از مشکلات و معضلات اساسی مدیریت شهری به شمار رفته و مفهومی است که در سالهای اخیر و خصوصاً در نیمه اول دهه هشتاد پس از زلزله بم تمرکز توجه مسوولان شهری را به خود اختصاص داده است.

تا کنون آمارهای متفاوتی درباره میزان بافت فرسوده موجود در کشور ارائه شده است. کارشناس سیاستگذاری مسکن مرکز ...



[FONT=arial,helvetica,sans-serif]مطالعات تکنولوژی دانشگاه علم و صنعت از وجود 36 هزار هکتار بافت فرسوده در سراسر ایران خبر می دهد. چنین آماری با مقداری تغییرات از سوی معاون برنامه ریزی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری 49 هزار هکتار و از سوی وزیر مسکن و شهرسازی 50 هزار هکتار معرفی می شود. به هر روی آنچه حائز اهمیت است بالا بودن میزان این بافت در کشور و توجه به این نکته است که به سبب ارزان بودن مسکن در چنین بافتهایی درصد بالایی از جمعیت در این بافتها زندگی می کنند.

علاوه بر آن، با گذشت زمان، هر روز بر آمار بافت های فرسوده افزوده می شود و محله های جدید تری به بافت فرسوده تبدیل می شوند. گسترش حاشیه های شهری بدون برنامه ریزی و مهندسی نشده نیز این معضل را دو چندان می سازد. توجه به همین نکته لازم است تا به ضرورت بررسی این مفهوم، تعاریف موجود درباره آن و اصلاح، جرح و تعدیل این تعاریف بپردازیم.

در حال حاضر سازمانهای اجرایی مختلفی درگیر حل معضل بافت های فرسوده می باشند. این سازمانها هریک برنامه ریزی های جداگانه، مفاهیم مختلف و روش های اجرایی متعددی را در این زمینه برگزیده اند. مهمترین مساله ای که در این میان به چشم می خورد نبود تعریف مشترک از مفهوم بافت فرسوده و تقلیل شاخص های تشخیص فرسودگی بافت به مسائل کالبدی و درنتیجه ناکار آمد بودن تعاریف موجود می باشد.

هرچند بررسی تجارب جهانی نیز نشان می دهد که تعریف مشترک و واحدی از بافت فرسوده وجود نداشته و پویایی این بافت و بروز مسائل گوناگون در آن سبب می شود تا ارائه یک تعریف واحد به تقلیل گرایی در موضوع بیانجامد و به کاستی های فراوانی دامن زند. با این وجود باید توجه داشت، نبود تعریف مشترک به معنای فقدان رویکرد نیست. هرچند چنانچه گفته شد در بررسی تجارب جهانی نیز تعریف دقیق و مشخصی از بافت فرسوده وجود ندارد اما همواره شاخص هایی برای تشخیص بافت های فرسوده شهری وجود دارد که گزینش این شاخص ها خود نشان دهنده رویکرد موجود به مساله بافت فرسوده می باشد.

با این وجود در اینجا لازم است تا ابتدا نگاهی تاریخی به مفهوم " بافت فرسوده " در طرح های جامع شهری داشته و سپس معیارهای موجود درباره تشخیص بافت فرسوده را بررسی کنیم.

در طرح جامع فرمانفرمائیان که در سال 49-1345 تهیه شده، از مطلبی با عنوان بافت فرسوده صحبتی به میان نیامده است.تنها در توصیف چند محله به بناهای فرسوده ای اشاره و پیشنهاد مرمت آنها داده شده است. در طرح جامعه مشاور ایرانی آتک که در سال 71-1369 تهیه شده است از پدیده فرسودگی در محله های مسکونی یاد شده و صحبت از محلات فرسوده به میان آمده است. در این طرح، واژه فرسوده به ساختمان هایی اطلاق می شده که قدیمی بوده و احداث آن قبل از سال 1345 صورت گرفته است.

از دیدگاه این طرح، تجمع این ساختمان ها در آن ایام در یک محله کافی بود تا محله فرسوده شناخته شود. طبق معیارهای طرح ساماندهی تهران، شاخصه های فرسودگی در محلات، قدمت بالای ساختمان ها، عدم دسترسی مناسب و نبود تجهیزات و تاسیسات شهری مناسب می باشد. در طرح جامع جدید تهران در سال 1385 محدوده هایی که به سبب ناکارآمدی و کمبود زیرساخت ها و تاسیسات شهری، کم دوامی ساخت و سازها و کیفیت پایین محیط زندگی به عنوان بافت فرسوده شهری شناسایی شده اند.(حائری،1386:10)

اما آنچه در حال حاضر به عنوان تعریف مشترک و مصوب بافت فرسوده در سازمانهای مختلف اجرایی مد نظر قرار می گیرد، معیارهای سه گانه ارائه شده از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران : ریزدانگی، ناپایداری و نفوذناپذیری است. تا کنون نقدهای بسیاری بر این معیارها وارد شده و تجربه اجرای نوسازی بافت های فرسوده نیز نشان می دهد که این سه معیار شاخص های مناسبی برای تشخیص بافت های فرسوده نیستند.مشاور فرانسوی اپور ابتدا مفهوم " بافت های شکننده" را به جای " بافت های فرسوده" به کار برده و سپس این سه معیار را فقط برای شناسایی اولویت های مداخله مناسب بر شمرده است.وی نظرات خود را درباره سه معیار مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری به شرح زیر بیان می کند:

معیار شماره یک یعنی " کوچک بودن قطعات" ربطی به کیفیت بافت ندارد. حذف این قطعات، حذف تاریخ شهر است که حاصل انباشت زمان می باشد.

معیار شماره دو یعنی "کم دوامی" ، نشان دهنده محله هایی است که در صورت وقوع زلزله دچار بیشترین آسیب شده و مقاوم سازی آنها ضروری است.

معیار شماره سه یعنی نفوذ ناپذیری (عدم دسترسی مناسب ماشین) ارتباطی با نوسازی ندارد بلکه باید برای رفع این معیار به دنبال ایجاد فضاهای باز باشیم و در این محله ها شبکه حمل و نقلی عمومی بایستی به صورت ویژه ای مورد توجه قرار گیرد. (همان،11)
این در حالی است که در مورد معیار اول، ریزدانگی بافت در شهر تهران، تمرکز توجه به نوسازی مشارکتی به شیوه تجمیع که منجر به افزایش آپارتمان سازی می شود، افزایش نگاه جهان شهر سازی و عبور از کلان شهر در میان مدیران و وجود برخی مصوبات شهرداری چون عدم ارائه پروانه ساخت به زمینهای زیر 100 متر و لزوم تامین پارکینگ برای هر واحد به ادامه این روند دامن می زند. از دیگر سو با معیار های فرسودگی بافت در برخی شهرستان ها هیچ نزدیکی ایجاد نمی کند.

به عنوان مثال معیار ریزدانگی در مورد تشخیص فرسودگی بافت در شهرهایی چون یزد که دارای محله هایی قدیمی با عمارت های با قطعات بزرگ می باشند هماهنگی ندارد و سبب آشفتگی در تشخیص بافت فرسوده می شوند.

دکتر کمانرودی درباره این شاخص می گوید: " اگر ریزدانگی را از واحدهای ملکی زمین به واحدهای ملکی آپارتمان نیز گسترش دهیم، این شاخص از این حیث در بافت های به اصطلاح غیر فرسوده و جدید هم مصداق پیدا می کند. اگر ریزدانگی قطعات زمین مانع رفاه و آسایش و فاقد مزیت سرمایه گذاری و صرفه عمران و نوسازی است، پس حداقل واحدهای آپارتمانی کوچک هم می توانند واجد این خصیصه انتزاعی و منفعت طلبانه باشند." (کمانرودی، 1386:30)

در مورد خصیصه دوم، شاخص ناپایداری می تواند شامل مجموعه بزرگتری از بافت شود و تنها در مورد بافت های فرسوده مصداق ندارد. گسترش آپارتمان سازی های بی قاعده ، عدم نظارت صحیح بر ساخت و سازها و به اصطلاح رونق بساز و بفروشی سبب می شود تا شاخص ناپایداری به بافت های فرسوده محدود نبوده و بازه ی بزرگی از ساختمانهای شهری را به خود اختصاص دهد.

معیار سوم، نفوذناپذیری، نیز علاوه بر بافت های فرسوده در بسیاری از محلات قدیمی تهران و سایر شهرها دیده می شود و قدمت هر بافت نمی تواند لزوماً دلیلی برای فرسودگی آن بافت باشد. از دیگر سووقتی این سه معیار به عنوان معیارهای فرسودگی در نظر گرفته می شوند لازم است تا بافت های نوساز فاقد این معیارها باشند. درحالیکه در بسیاری محلات آسان شدن عبور ماشین و باز شدن بسیاری از معابر به مشکلات شهری بسیاری دامن زده و در اماکنی مانند اطراف بازارها و ... می تواند سبب خالی شدن بافت مسکونی و تبدیل بافت به محیط های کارگری ، انبارها و .. شود.

علاوه بر تمام این استدلالها می بینیم که این سه معیار همگی معیارهای کالبدی بوده و به هیچ عنوان عناصر طبیعی و انسانی در آنها دخالت داده نشده اند و این خود نیازمند بازنگری بسیار جدی در ین حوزه می باشد. سازمان نوسازی شهر تهران، شهرداری ها، شورای شهر و بیشتر سازمانهایی که به طریقی در نوسازی بافت های فرسوده شرکت دارند همگی در حین اجرای پروژه های نوسازی به این نتیجه رسیده اند که بافت های فرسوده و نوسازی این بافت ها، تنها به مسائل کالبدی محدود نبوده و به سبب مالکیت انسانی نیازمند ورود به مباحث اجتماعی هستند.

هرچند این مساله در حال حاضر به باور مدیریتی تبدیل شده و کوشش های بسیاری در این زمینه از سوی سازمانهای ذیربط برای انجام مطالعات اجتماعی انجام شده است اما هنوز مصوبات، معیارهای رسمی و نگاههای کالبدی کلی تغییری نیافته و این عرصه نیازمند بازتعریف جدی می باشد.ذکر این نکته نیز ضروری است که تعاریف موجود بیشتر شامل بافت های فرسوده تهران بوده و تعاریف، راهکارها و حتی بسته های تشویقیدر نظر گرفته شده بیشتر منطبق با بافت فرهنگی اهالی تهران است تا سایر شهرهای ایران.

متفاوت بودن سبک زندگی در بافت های فرسوده نسبت به سبک زندگی مدرن شهری، بالا بودن میزان فقر ، بیکاری ، انواع جرائم به خصوص اعتیاد و پخش مواد مخدر، بروز درگیری های محله ای، ناامنی و بزهکاری، وجود مسکن ارزان قیمت به سبب عدم وجود زیرساخت ها، تاسیسات و تجهیزات مناسب شهری، تفاوت فاحش میزان سرمایه اجتماعی ، فرهنگی و اعتماد اجتماعی نسبت به سایر محله ها، بالا بودن میزان مشاغل خانگی و موارد دیگری از این دست خود نشان دهنده وجود معیارهای اجتماعی برای تشخیص بافت های فرسوده و البته به دنبال آن تصمیم گیری و برنامه ریزی درباره آن می باشد.

البته بایستی به این نکته توجه شود که این مقوله نیازمند همکاری های بین رشته ای بوده و اصالت دادن به یک رشته چه فنی ، چه اجتماعی، چه اقتصادی و چه حقوقی مشکلات عدیده ای را به دنبال خواهد داشت.طرح مساله درست و شفافیت بخشیدن به اصل قضیه کمک شایانی به حل آن نموده و راهکارهای اجرایی تری را در پی خواهد داشت.
[/FONT]تعاریف:

بافت فرسوده دارای 3 شاخص اصلی می باشد:
1-ریزدانگی : بلوکهایی که بیش از 50% آنها مساحتی کمتر از 200 مترمربع داشته باشد.
2-ناپایداری : بلوکهایی که بیش از 50% بناهای آن ناپایدار و فاقد سیستم سازه ای باشد.
3-نفوذناپذیری : بلوکهایی که بیش از 50% معابر /ان عرض کمتر از 6 متر داشته باشند.
 

arch.mi

عضو جدید
کاربر ممتاز
مسئولان درباره طاق بستان پاسخ بدهند!

عملیات مرمتی در طاق بستان ادامه دارد و ماشین‌آلات سنگین و دستگاه‌های سنگ‌شکن در یک قدمی آثار نقش‌برجسته فعالیت می‌کنند. علی‌رغم اعلام نگرانی‌ها از این روش مرمتی، هنوز پاسخ درستی از سوی مسئولان این پروژه داده نشده‌است. بر همین اساس جامعه باستان‌شناسی ایران با اعلام بیانیه‌ای نسبت به این مسئله ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گزارش CHN در بخشی از این بیانیه آمده‌است: «پرسش اساسی از مسؤولان میراث فرهنگی استان کرمانشاه این است که تا چه حد از بی­خطر بودن این­گونه عملیات پیش از استفاده از ماشین­آلات سنگین اطمینان حاصل شده است؟ تا چه حد جوانب مختلف این امر مهم با استفاده از نظرات کارشناسان از جمله باستان­شناسان و کارشناسان حفاظت و مرمت سنجیده شده و در میان گذاشته شده است؟ و کارشناسانی که این برنامه­ها بر اساس نظر آن­ها انجام گرفته چه کسانی هستند و آیا از دانش و تجربه کافی در این زمینه­ها برخوردارند؟»

متن کامل بیانیه به این شرح است:در هفته­ های اخیر اخبار تخریب­ها، آسیب­ها و بی­توجهی­ها به آثار تاریخی-فرهنگی بیش از پیش به گوش می­رسد. از آن جمله می‌توان به مواردی چون آسیب به نقش برجسته­های بَرمِ دِلَک و تنگ قندیل در استان فارس، نقش برجسته خان­تختی در استان آذربایجان غربی و مجموعة باستانی تاق بستان در استان کرمانشاه اشاره کرد. این­گونه رویدادها در شرایطی اتفاق می­افتد که هر سال بودجه­های کلانی به حفاظت از آثار تاریخی-فرهنگی اختصاص می­یابد.



اتفاقات ناگوار در مجموعة باستانی تاق بستان یکی از موارد قابل تأمل در این زمینه است. طی هفته­های اخیر اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه در چارچوب ساماندهی مجموعة باستانی تاق بستان اقدام به خاکبرداری در جلوی تاق­ها و نقش­برجسته­های مجموعه تاق بستان کرده است.

اما بر اساس تصویرها و گزارش­های منتشر شده، این کار با استفاده از ماشین­آلات سنگین و مته برقی و در فاصله بسیار نزدیک به تاق­ها صورت گرفته که امری کاملاً غیر معمول است. مسؤولان پروژه در پاسخ به ابراز نگرانی دوستداران و اهالی میراث فرهنگی، اعلام کرده­اند که این کار پس از مطالعات اولیه و کارشناسی انجام یافته است! پرسش اساسی از مسؤولان میراث فرهنگی استان کرمانشاه این است که تا چه حد از بی­خطر بودن این­گونه عملیات پیش از استفاده از ماشین­آلات سنگین اطمینان حاصل شده است؟ تا چه حد جوانب مختلف این امر مهم با استفاده از نظرات کارشناسان از جمله باستان­شناسان و کارشناسان حفاظت و مرمت سنجیده شده و در میان گذاشته شده است؟ و کارشناسانی که این برنامه­ها بر اساس نظر آن­ها انجام گرفته چه کسانی هستند و آیا از دانش و تجربه کافی در این زمینه­ها برخوردارند؟

«جامعه باستان­شناسی ایران» انتظار دارد که مسؤولان محترم سازمان میراث فرهنگی در خصوص آسیب­ها و تخریب­ها به سنگ‌ نگاره­های باستانی توجه کافی نشان دهند و به­ویژه انتظار می­رود که اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه درباره عملیات خاکبرداری و برنامه حفاظتی در تاق بستان به نگرانی­های اهالی میراث فرهنگی و به­ویژه باستان­شناسان پاسخ گویند و در این باره روشنگری کنند.

«جامعه باستان­شناسی ایران»، ضمن یادآوری مسؤولیت­ها و وظایف سازمان میراث فرهنگی در حفاظت از مواریث فرهنگی کشور، ضروری می­داند که مسؤلان محترم در اجرای برنامه­هایی نظیر آنچه در تاق بستان اتفاق افتاده است، برای کاهش صدمات و آسیب‌های احتمالی به آثار و سرمایه­های فرهنگی، از متخصصان و کارشناسان صاحب نظر بهره کافی ببرند.

«جامعه باستان­شناسی ایران» امیدوار است که مسؤولان میراث فرهنگی استان کرمانشاه در اسرع وقت دربارة ابهام­ها و پرسش­هایی که درباره روش­های غیر معمول خاکبرداری در مجموعه باستانی تاق بستان صورت گرفته، پاسخ گویند و روشنگری نمایند.
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
مرمت برج آزادی از اسفند

مرمت برج آزادی از اسفند

مدیر مجموعه آزادی در برنامه زنده "ویتامین3" اعلام کرد مرمت اساسی برج آزادی از پایان بهمن پس از بارندگی‌ها و راهپیمایی 22 بهمن، آغاز خواهد شد.
مهر: مدیر مجموعه آزادی در برنامه زنده "ویتامین3" اعلام کرد مرمت اساسی برج آزادی از پایان بهمن پس از بارندگی‌ها و راهپیمایی 22 بهمن، آغاز خواهد شد.

غلامحسین شاهعلی مدیر مجموعه برج آزادی که 22 آذر در ارتباط تلفنی با برنامه "ویتامین3" تهدیدهای پیرامون این بنای تاریخی را شرح داده و اعلام کرده بود 20 روز آینده بخشی از مشکلات حل خواهند شد، صبح امروز شنبه 16 دی مجددا در گفتگوی تلفنی با این برنامه صبحگاهی حاضر شد و گزارش عملکرد این 20 روز را ارائه داد.

قول شهرداری منطقه 9 برای کلید زدن پروژه مرمت

وی در این زمینه گفت: مدتی است آب به پی برج وارد نمی‎شود. خوشبختانه دوستان در مجموعه برج آزادی، بنیاد رودکی و افراد ذی نفع دیگر، شبانه‌روز در مرمت برج همکاری کردند و اکنون بر گنبد فیروزه‎ای بالای برج سازه چتر محافظ نصب شده است.


مدیر برج آزادی یادآور شد: همچنین آبریزی‌های بدنه و کاشی‎های بالای برج نیز کنترل شده است. طی نشست‌های مختلف که برگزار کردیم، کارشناسان در خصوص محوطه نیز طرح‌های جامعی ارائه دادند و بنابراین نصب زه کش‎ و ایزوله محوطه، همچنین تعویض بخشی از سنگفرش‎ها در دستور کار قرار گرفته و شهرداری منطقه 9 قول داده بعد از پایان بهمن ماه پروژه را آغاز کند.
آغاز فعالیت پس از بارندگی‌ها و راهپیمایی 22 بهمن

شاهعلی در پاسخ به سوال سیدعلی ضیاء مجری برنامه مبنی بر اینکه چرا آغاز فعالیت را به این زمان موکول کرده‌اید، توضیح داد: تا آن زمان بارندگی‌ها کمتر خواهد شد. از طرفی تخریب میدان، شرایط برای حضور مردم تهران در راهپیمایی 22 بهمن را نامساعد می‌کند.
وی تصریح کرد: این موضوع که اخیرا در خبرها آمده بود آب به پی برج وارد شده را تصحیح و اعلام می‌کنم ترک خوردگی در برج وجود ندارد. گرچه نفوذ آب به بخش‌های شمالی ساختمان مورد تایید است و تحت کنترل قرار خواهد گرفت.
مدیر مجموعه آزادی در پایان تأکید کرد: علاقمندیم با حساسیت و دقت روند مرمت را انجام دهیم. پس از توجه این برنامه به برج و همینطور فعالیت دیگر رسانه‌ها، دوستان در سازمان میراث فرهنگی و شهرداری از جای جای میهن نظراتشان را اعلام کردند و این نگرانی رسانه‌ها قابل تقدیر است.
شاهعلی به مجری "ویتامین3" وعده داد 15 اسفند خبرهای تازه‌ای از روند مرمت ارائه کند.

منبع : معماری نیوز
 

architects.ir

اخراجی موقت
[COLOR=#]رونمایی از مرمت 600 مسجد جامع تاریخی[/COLOR]


معاون میراث فرهنگی کشور از رونمایی مرمت 600 مسجد جامع تاریخی کشور خبر داد.

مسعود علویان صدر ضمن اعلام این خبر گفت: رونمایی از مرمت این مساجد تاریخی به زودی طی مراسمی با حضور مقامات کشوری و مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار می شود.

وی با اشاره به پایان عملیات مرمت این مساجد تاریخی افزود: طی یک سال گذشته با اعتباری ویژه 600 مسجد جامع ثبت شده در فهرست آثار ملی در کشور مرمت و بازسازی شد که این اقدامات مرمتی در هر مسجد متفاوت بود.

معاون میراث فرهنگی کشور دفع رطوبت، بام‌سازی، ساماندهی، کف‌سازی، استحکام‌بخشی و احیای بدنه‌ها، ساماندهی تاسیسات الکتریکی، مرمت متعلقات سنگی و کتیبه‌ها، پی‌بندی، حذف الحاقات نامناسب و مرمت منبرها و متعلقات چوبی را از جمله اقدامات انجام شده دانست.


علویان صدر با اشاره به اینکه مرمت این مساجد با توجه به میزان آسیب دیدگی هرکدام از آنها الویت‌بندی شده است، تصریح کرد: مساجد جامع بخش مهمی از میراث معنوی کشور هستند که حفظ و حراست از آنها باید مورد توجه و اهمیت قرار گیرد.

معاون میراث فرهنگی کشور همچنین در خصوص اهمیت مساجد جامع اظهار داشت: از گذشته تا کنون مساجد جامع نقش مهمی در تحولات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی داشتند به طوری که در طول تاریخ این اماکن به عنوان پایگاه های مردمی شناخته می شدند،علاوه بر آن مساجد جامع الگوی تمام شمول معماری ایرانی اسلامی است که تمامی جزئیات هنرمعماری را در خود جای دارد.

علویان صدر یادآور شد: عملیات شناسایی این مساجد تاریخی توسط کارشناسان استانی سراسر کشور صورت گرفت و مرمت این اماکن مذهبی تاریخی نیز با استفاده از منابع مالی ملی تامین شده است.

معاون میراث فرهنگی کشور افزود: با توجه به اینکه امسال افتخار ثبت جهانی مسجد جامع اصفهان را داشتیم درصدد هستیم مساجد ایرانی را در قالب پرونده الحاقی به مسجد جامع ثبت جهانی شده اصفهان اضافه کنیم.



منبع : architects.ir


 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
اتمام مرمت حسینیه تاریخی حاج غفار مراغه

اتمام مرمت حسینیه تاریخی حاج غفار مراغه

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی از اتمام مرمت حسینیه تاریخی حاج غفار شهرستان مراغه خبر داد.



به گزارش خبرگزاری مهر، تراب محمدی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی صبح امروز در بازدید از مراحل مرمت حسینیه حاج غفار مراغه اظهار داشت: قدمت این حسینیه به دوره قاجار می‌رسد که با اتمام مرمت، هم اکنون آماده بهره‌برداری است.

وی با اشاره به مرمت‌های صورت گرفته در حسینیه حاج غفار افزود: استحکام بخشی و گچ‌ کاری دیواره‌ها، احیای طنبی، تعویض تیرهای چوبی و ایزوگام سقف از جمله اقدامات مرمتی صورت گرفته در این مسجد به شمار می‌رود.

محمدی حسینیه حاج غفار را نخستین حسینیه و هیئت شهرستان مراغه عنوان کرده وگفت: از زمان راه‌اندازی حسینیه تاکنون، در ظهر عاشورا برای بیش از 30 هزار نفر از عزاداران و شهروندان در این مکان غذای نذری تهیه و پخش می‌شود.



____________________________
منبع متون : خبرگزاری مهر
 

architects.ir

اخراجی موقت
رمز گشایی از جولان موریانه ها و گوسفندها در شوش

رمز گشایی از جولان موریانه ها و گوسفندها در شوش



این روزها بحث محوطه باستانی شوش داغ است از چرای گوسفندها و جولان موریانه ها گرفته تا ثبت جهانی آن در سال 2014، اما آیا ایران یک چراگاه را نامزد ثبت در یونسکو کرده است؟



به گزارش خبرنگار جامعه فارس، از یک سو سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اخیراً خبر ثبت جهانی محوطه باستانی شوش در سال 2014 در یونسکو را اعلام کرده است و از سوی دیگر برخی کارشناسان، موضوعات متعددی اعم از تخریب ها و فاقد ارزش بودن آن را فریاد می زنند، اظهارنظرهایی که اگر واقعیت داشته باشد نمی توان امیدی به ثبت جهانی این اثر داشت.
اما آیا واقعاً شوش مخروبه است و یونسکو هر مخروبه ای را ثبت می کند یا اینکه بیشتر از رقبا باید مراقب گل های خودی در میدان مسابقه ثبت های جهانی باشیم؟

جهش ژنتیکی موریانه های شوش!
حمله موریانه ها به استخوان های شوش خبرساز شد، آنجایی که مرجان مشکور به نقل از «ژان پرو» باستان‌شناس فرانسوی که چندی پیش فوت شده نقل کرد: «این باستان شناس چند روز پیش از مرگش از وجود این موریانه‌ها در میان استخوانها ابراز تاسف کرده و اذعان داشته این بقایای انسانی باید موریانه‌زدایی شوند.»
اما پرسش اینجاست که آیا موریانه ها استخوان می خورند؟ که غلامعلی باغبان، مدیر پایگاه میراث فرهنگی شوش به این سوال با قطعیت پاسخ می دهد: «وجود موریانه در خانه های قدیمی و بناهای باستانی عادی است اما باید گفت که این دسته جانوران از استخوان تغذیه نمی کنند.»
این باستان شناس می گوید: « حمله موریانه ها به بقایای استخوانی این محوطه تاریخی کذب محض است مگر اینکه در یک جهش ژنتیکی موریانه های شوش از خوردن چوب دست کشیده و به استخوان خواری روی آورده باشند!»

گوسفند و چوپان در قلب شهر؟
احسان یغمایی، باستان شناس دیگری است که گفته است: «در شوش کارهای زیادی انجام شده که خیلی از آن‌ها از بین رفته است. مثلا در شهر پانزدهم، بازسازی و دیوار‌کشی‌هایی انجام داده بودیم تا گوسفندان داخل محوطه نشوند، ولی آن دیوار خراب و محوطه چراگاه شده است.»
او ادامه می دهد که « اصلا ثبت جهانی می‌کنیم که چه شود؟ مگر یونسکو عیسی مسیح (ع) است که مرده را زنده کند؟ شوش مرده است، البته کاش مرده بود، شوش مثله شده است. در یک گوشه حفاری غیرمجاز انجام شده، در گوشه‌ای دیگر معتادان مواد مصرف می‌کنند، در یک گوشه، جاده کشیده می‌شود و در گوشه‌ای دیگر چوپان نی می‌زند! »
مدیر پایگاه شوش درباره این اظهارات می گوید: « اگر وضعیت محوطه باستانی شوش بسامان نبود هیچ گاه نامزد ثبت در فهرست میراث جهانی نمی‌شد.»
غلامعلی باغبان تصریح می کند که «محوطه 400 هکتاری شوش در قلب شهر قرار دارد و در مرکز شهر گوسفند و چوپان پیدا نمی شود! البته مطرح کردن اظهار نظرهای این چنینی هیچ نشانی از دلسوزی ندارد.»

مصائب شیرین نامزدهای جهانی ایران!
حکمت الله موسوی، معاون میراث فرهنگی استان خوزستان در پاسخ به اینکه چرا بلافاصله پس از انتشار خبر ثبت جهانی شوش اظهارنظرهای اینچنینی برسر زبانها افتاد؟ می گوید: «در هر جای دنیا وقتی یک اثر نامزد ثبت جهانی می شود تمام مسئولان، صاحب نظران و مدیران منطقه ای نهایت همکاری را برای تحقق آن انجام می دهند ولی از زمان مطرح شدن خبر ثبت جهانی شوش اخبار کذب بسیاری منتشر شده است، انتشار اخباری نظیر خورده شدن استخوان ها توسط موریانه ها، چریدن گوسفندان در محوطه و حضور معتادان در عرصه شوش که هیچ کمکی به روند ثبت جهانی این اثر ارزشمند نمی کند.»
وی یادآور می شود: «وقتی خبر ثبت جهانی کاخ گلستان هم منتشر شد گروهی با مطرح کردن موضوعاتی نظیر بی ارزش خواندن کاخ، مرمت های غیر اصولی کاشی ها، سرعت مرمت و مسائلی از این دست فضا را برای کارشناسان تهیه پرونده ثبت جهانی سنگین کردند، این انتقادات غیر منصفانه حتی تا زمان ورود نماینده یونسکو به ایران هم ادامه داشت، تردید نداشته باشید که بعد از شوش سوژه بعدی محوطه باستانی و دستکند میمند است! ولی به نظر می رسد وقتی موضوعاتی در این سطح مطرح می شود بهتر است به خاطر منافع شخصی منافع کلان را تحت شعاع قرار ندهیم.»


 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
مرمت کلیساهای ثبت شده تهران

مرمت کلیساهای ثبت شده تهران

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تهران از مرمت کلیساهای ثبت شده تهران در آستانه بازدید احتمالی مهمانان اجلاس اعضای جنبش عدم تعهد خبر داد.



«محمد حسین فراهانی» در گفت‌و‌گو با میراث آریا(chtn)، با اعلام این خبر گفت: مرمت ابنیه تاریخی و مذهبی متعلق به اقلیت‌های دینی کشور همیشه و به صورت مکرر در دستور کار سازمان میراث فرهنگی کشور قرار دارد و به مناسبت برگزاری اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران و احتمال بازدید مهمانان اجلاس از بعضی کلیساهای تاریخی تهران، مرمت چند کلیسای ثبت شده پایتخت از روز گذشته در دستور کار قرار گرفت و این عملیات به صورت ضربتی از امروز آغاز شده است.

وی با اشاره به احترام جمهوری اسلامی ایران به پیروان ادیان دیگر و اقلیت‌های مذهبی گفت: در کشور ما به دلیل حس انسان دوستی موجود در دین اسلام، مسوولان سازمان میراث فرهنگی مانند دیگر مسوولان کشور، احترام خاصی برای اقلیت‌ها و ابنیه تاریخی و مذهبی متعلق به آنان قائلند و در ارائه خدمت به این افراد به هیچ عنوان میان آنان و دیگر هموطنان تبعیض قائل نمی‌شوند.

مدیر کل میراث فرهنگی تهران تصریح کرد: در این راستا از امروز عملیات مرمت اضطراری و ضربتی کلیساهای انجیلی، حضرت مریم، حضرت پولس، سرکیس مقدس و کلیسای تاریخی گئورک در دستور کار کارشناسان مرمت این اداره کل قرار گرفته و تا زمان شروع اجلاس مانند دیگر ابنیه تاریخی پایتخت آماده بازدید احتمالی مهمانان این اجلاس بزرگ خواهد شد.



______________________________________

منابع : سایت خبریاب + جام جم
 

ATINA7

عضو جدید
خانه خمامی‌زاده رشت در انزوا سوخت

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ خانه تاریخی خمامی‌زاده در آتش سوخت. صبح جمعه 4 اسفند، بنای استاد جعفر خمامی‌‌زاده که از اساتید و پژوهشگران برجسته گیلان محسوب می‌شود با بیش از120سال قدمت به‌همراه کتابخانه نفیس در دانش‌سرای رشت آتش گرفت.

به‌گزارش CHN، گفته می‌شود این آتش‌سوزی 5 ایستگاه آتش‌نشانی را به محل حادثه کشانده است.

با این حال علی‌پور معاون میراث‌فرهنگی اداره میراث‌فرهنگی گیلان در رابطه با علت آتش‌سوزی اینطور به CHN، می‌گوید: «آنطور که شنیده‌ شده، علت آتش‌سوزی به خانه همجوار بر می‌گردد. ظاهرا خانه همجوار آتش گرفته و به بنای خمامی‌زاده هم سرایت کرده و از آن‌جایی‌که هیچکس داخل آن نبوده آتش‌ شدت گرفته و خانه را از بین برده است. با این وجود علت حادثه هنوز در دست بررسی است.

این درحالی است که خانه خمامی‌زاده 120 سال قدمت داشته اما به ثبت ملی نرسیده بود. معاون میراث‌فرهنگی گیلان اما در این خصوص معقتد است که این خانه جزو بناهای ثبتی نبوده است چراکه کالبد آن فاقد ارزش‌های معماری و ثبت بوده و به‌طور کلی خانه خمامی‌زاده جزو بناهایی محسوب می‌شد که بواسطه شخصیت مالک واجد ارزش‌های ثبت بود.

هر چند که علی‌پور معتقد است، اگر قرار بود این خانه در فهرست آثار ثبتی قرار بگیرد نیازمند آن بود که در شورای سیاست‌گذاری مطرح و تایید شود. که این موضوع هم بسیار بعید بود چراکه خانه‌ بواسطه شخصیت به‌راحتی ثبت نمی‌شود.

پیش از این مدیر عامل سازمان آتش نشانی رشت اشاره کرده بود که به دلیل وسعت حریق و یک‌‌پارچگی منازل مسکونی در کوچه‌های تنگ باریک و نبود دیوارهای آتش‌ بُر در سربندی و سفالی بودن سقف این منزل مسکونی که بیش از 120 سال قدمت داشت و نیز به علت عدم حضور مالک و ساکنین منزل، حریق به سرعت گسترش و به سربندی منزل مجاور سرایت کرده بود.

محمد علی رفیعی، تصریح کرد: کلیه­ خودروهای اطفاییه سازمان به همراه 57 تن آتش نشان در محل حادثه حضور یافتند و به‌ منظور جلوگیری از سرایت آتش به مکان‌‌های هم‌ جوار، اقدامات گسترده‌ای را انجام و حریق را پس از 25 دقیقه مهار کردند.

وی تاکید کرد: آتش نشانان تمام تلاش خود را در خاموش کردن آتش به کار گرفتند اما متاسفانه این ساختمان تاریخی 120 ساله که منزل یکی از بزرگ مردان شهر رشت بود به همراه کتابخانه و آثار ارزشمند ونادری که در آن نگهداری می‌شد در آتش سوخت
 

ATINA7

عضو جدید
مجموعه آرامگاهی سلطان العارفین محافظت نمی‏شود

مجموعه آرامگاهی سلطان العارفین محافظت نمی‏شود

دانلود فایل مرتبط با خبر:
خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه میراث ـ مجموعه آرامگاه بایزید بسطامی جزو آن گروه از مجموعه‎های آرامگاهی بزرگ با طرح نامنظم به حساب می‏آید که قدیمترین آثار آن به قرن‏های سوم تا پنجم بر می‏گردد. با این حال اما بیشترین قسمت‏های این مجموعه در دوره ایلخانیان و پس از آن ساخته شده‏است. این مجموعه در مرکز شهر بسطام و در مجاورت مسجد جامع و مدرسه شاهرخیه قرار داشته‏است و اکنون نیز مهمترین اثر تاریخی این شهر به شمار می‏آید.

میخ ها و داربست های آسیب زا
با این وجود اما این بنای آجری بازمانده از عهد ایلخانیان که هم اکنون متولی آن سازمان اوقاف و امور خیریه است در طول سال‏ها به دلیل عدم محافظت و مراقبت‏های منطبق بر اصول محافظت از آثار تاریخی تا حدود زیادی آسیب دیده‏است.

بخش زیادی از آسیب‏های وارد شده به این بنای ایلخانی به دلیل نصب انواع پارچه نوشته و بنرهای مناسبتی به وسیله میخ است که در مراسمات مختلف مذهبی بر دیواره‏های آجری این بنا نصب می‏شود. در همین رابطه محمد رضوی‏پور تحصیل کرده رشته باستان‏شناسی و فعال میراث فرهنگی در شهرستان شاهرود به CHN می گوید: «تا کنون فرو کردن این میخ‎ها و نصب پارچه نوشته‏ها و بنرها، آسیب‎های زیبایی به آجرهای دیواره‎های بنا وارد کرده، با این حال اعتراضات و نگرانی‎های فعالان میراث فرهنگی شاهرود و بسطام در این‏باره بی‏نتیجه مانده‏است. ما مخالف نصب این پارچه نوشته‏ها در مراسمات مذهبی نیستیم اما از مسئولان درخواست می‏کنیم با رعایت اصول محافظت از بناهای تاریخی این کار انجام شود.»

این باستان شناس تاکید می‏کند: «بدون شک اگر هر چه سریعتر از این گونه آسیب‏‎ها که به راحتی می‏توان با روش‏های صحیح‏تر جایگزین شود پیشگیری نشود شدت آسیب های وارد شده به بنا بسیار بیشتر می‏شود. البته مشکل این بنا تنها به نصب میخ خلاصه نمی‎شود چرا که در پاره‏ای مواقع‏های فلزی سنگین نیز به دیواره‏های بنا تکیه داده می‎‏شود که این مسئله نیز برای آن خطرآفرین است.»

رضوی پور در ادامه می‏گوید: «در این محوطه علاوه بر آرامگاه ساده و بی‏پیرایه بایزید که در حیاط مجموعه واقع است آرامگاهی منسوب به امام زاده محمد (ع) نیز هست که بنا به روایتى، محل دفن فرزند امام صادق (ع) یا نوه او است.»

او می‏افزاید: «بقعه‌ اما‌م‌زاده محمد شبیه گنبدى است که در فاصله 15 متری سمت شمال آن ساخته شده و تقریباً قرینه یکدیگر هستند. گنبد سمت شمال آن، به نام گنبد غازان‌خان معروف است و بناى آن را به غازان‌خان مغول نسبت مى‌دهند. در میان این دو گنبد، ایوانى است که نام ایوان غازان‌خان را بر خود دارد. در داخل این ایوان چیزى نیست و سطح آن نیز کوچک و بن‌بست است. بر روى ایوان گچبرى‌هایى دیده مى‌شود. کارشناسان معتقدند ساختمان آن تقریباً متناسب و با اسلوب صحیح معمارى ساخته شده است.»

رضوی پور در ادامه با اشاره به اسلوب ساخت این مجموعه بنا‎ها می‏گوید: «بنای امام زاده شبیه گنبد غازان خان و قرینه آن است. بنای اولیه بقعه از غازان خان است که در زمان سلطان محمد خدابنده اولجایتو تعمیر شده است.حرم امام‏زاده به صورت اتاق مربع است. چهار گوشواره اضلاع مربع را به هشت ضلعی و سپس به دایره تبدیل می‏کند که این دایره پایه گنبد را تشکیل می‏دهد .سقف و اطراف حرم با نقاشی‎های زیبایی تزئین شده‎است، اطراف حرم از کاشی‏های شش ضلعی لاجوردی و فیروزه‏ای با حاشیه‏ای از کاشی‏های گلدار پوشیده شده‏است.»

کاشی های فیروزه ای گنبد در حال ریزش
علاوه بر موارد گفته شده نمای خارجی گنبد نیز از کاشی‎های فیروزه‏ای پوشیده شده که به‎مرور زمان مقدار زیادی از این تزئینات فرو ریخته‏است، به گونه‏ای که هم اکنون بخش‏هایی از این گنبد به رنگ آجرهای تعبیه شده در زیر گنبد لاجوردی دیده می‎شود.

مقبره بایزید بسطامی داری یک پنجره مسقف آهنی است. روی قبر یک سنگ مرمر قرار دارد که کلماتی از مناجات مشهور علی ابن ابی طالب (ع) بر آن حک شده است. آن طور که از این سنگ بر‏می‌آید؛ متعلق به شخصی به نام قاضی ملک است که احتمال می‌رود حاکم قومس بوده باشد.

مقبره این عارف نامی در شهر بسطام و شمال مقبره امام زاده محمد قرار دارد. مقبره بایزید که به سلطان العارفین مشهور است، فاقد هرگونه تزئینات بوده و به نظر می‌‌رسد هیچگاه ساختمانی مشابه مقبره دیگر بزرگان بر روی آن بنا نشده باشد.

بایزید که بود
طیفور ابن عیسى ابن آدم ابن سروشان، مشهور به بایزید بسطامى، از مشایخ بزرگ صوفیه و از مشهورترین عرفاى ایران است. از زندگى او اطلاع چندانى در دست نیست و زندگینامه اش با افسانه‌ها درآمیخته است. گفته می شود جدش گبر و از بزرگان بسطام بوده و مسلمان شد. بایزید بعد از مدت‌ها سیاحت و ریاضت کشیدن، به بسطام باز آمد، بیشتر عمر خود را در آنجا گذرانید، و در همانجا درگذشت. وى شخصاً اثرى از خود به جا نگذاشت. اما سخنان او را پیروان و مریدانش گرد آورده‌اند که در مراجع مختلف مانند: طبقات الصوفیه، و تذکره‌الاولیاء نقل است.
 
بالا