[اخبار مرمت ابنیه] - خبرهای تاریخی و مرمتی

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
بقعه شیخ‌ شهاب‌الدین اهری در اهر روی پای مصنوعی ایستاده‌است

بقعه شیخ‌ شهاب‌الدین اهری در اهر روی پای مصنوعی ایستاده‌است

زلزله ویرانگر شمال‌غرب کشور نتوانست بقعه شیخ‌شهاب‌الدین اهر را ویران کند؛ چند ترک خطرناک تمام کاری بود که زلزله کرد اما این اثر تاریخی مدتی است که با چندپای مصنوعی زندگی می‌کند و در حال حاضر وضعیت خوبی ندارد.


بقعه شیخ‌شهاب‌الدین یکی از مهمترین آثار شهرستان اهر است که مدت‌هاست با پاهای مصنوعی زندگی می‌کند. چند داربست چوبی زیر مناره‌های آن زده‌اند تا نریزد، و هرچند تا این لحظه بقعه با ترک‌هایی که البته چندان خوشایند نیست از زلزله جان دربرد اما شاید پاهای مصنوعی حال امروز بقعه را دوام نیاورند.

به‌گزارش CHN، درحالی رئیس اداره میراث‌‌فرهنگی استان آذربایجان شرقی خبر از تخریب 30 درصد از بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری داد که شواهدحکایت از ترک‌ها و شکاف‌های خطرناکی دارد. درحال‌حاضر در بقعه بسته و مردم در پارک‌ نزدیک به این اثر تاریخی چادر زده‌اند.
ترک‌ها بر بدنه بقعه شیخ شهاب الدین پس از زلزله؛ گفته می‌شود که ترک‌های داخل بنا بیشتر است

اما آنچه وضعیت بقعه را بغرنج کرده، چند داربست چوبی زیر مناره‌های آن است که شبیه به پاهای مصنوعی عمل می‌کنند و مانع از ریختن بقعه می‌شوند. این درحالی‌است که پس لرزه‌ها همچنان ادامه دارد و گفته می‌شود تا کنون بیش از 700 پس لرزه در منطقه اهر و ورزقان به وقوع پیوسته‌است.

با شکاف‌هایی که بر بدنه و دیورا بقعه به وجود آمده، پاهای مصنوعی مسئولیت بیشتری نسبت به قبل پیدا کرده‌اند. اگر کار این عصاهای چوبی تا پیش از این نگهداری از منار‌ها بوده، حالا باید تمام توان خود را به کار گیرند تا ترک‌ها را هم تحمل کنند.
چوب‌ها مثل پای مصنوعی مناره را نگه داشته‌اند

با این حال هر پس لرزه وضعیت بقعه را بدتر می‌کند و لازم است هرچه سریع‌تر فکری جدی درباره این اثردوره صفوی شود.

میزان ترک‌های ایجاد شده در سقف بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری وضعیت خوب ندارد. طبق گفته‌های برخی از کارشناسان حاضر در منطقه عمق شکاف‌هایی که بر اثر زلزله ایجاد شده می‌تواند حادثه‌ آفرین باشد.

این‌درحالی است که همچنان خیل وسیعی از مردم با حضور در پارک نزدیک به بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری زیر پتو و چادر زندگی می‌کنند

مردم از ترس زلزله به پارک‌ها پناه آورده‌اند که از آنجمله محوطه سبز روبروی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری است

بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری واقع در استان آذربایجان شرقی، محل خانقاه و مقبره شیخ شهاب‌الدین اهری است. گفته می‌شود بقعه در دوره صفویه و در روزگار شاه عباس اول بر مزار شیخ شهاب‌الدین اهری، در شهر اهر ساخته شده است اما تعداد قابل‌توجهی آثار مربوط به دوره‌ ایلخانی دراین بقعه مشاهده می‌شود.

مسجد شیخ شهاب‌الدین اهری در ضلع شرقی صحن این بقعه ساخته شده است و دارای گچبری‌ها و تزئینات نقاشی است. اطراف دیوار مسجد دست نوشته‌هایی وجود دارد که آن‌ها را متعلق به شیخ بهایی، شاه عباس سوم و ابوالقاسم نباتی می‌دانند.
منبع : memarinews.com
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
بلندترین بادگیر اردکان فرو می‌ریزد

بلندترین بادگیر اردکان فرو می‌ریزد

خانه تاریخی انصاری در بافت تاریخی اردکان، که از آن به عنوان یکی از بزرگترین و سالم‌ترین بافت‌های تاریخی موجود در کشور یاد می‌شود، واقع شده این خانه دارای بلندترین بادگیر اردکان است که مدتی است رطوبت به آن نفوذ پیدا کرده و در حال ریزش است.


به گزارش خبرنگار مهر، قدمت خانه انصاری‌ها را به دوران صفویه نسبت می دهند اما برخی هم معتقدند که این خانه قجری است. در هر حال این خانه مانند همه خانه های تاریخی دیگر استان یزد چهار طرفه (چهار فصل) ساخته شده و قرار است به همراه سه خانه بزرگ اطرافش بعد از مرمت و تغییر کاربری در قالب طرح پردیسان، به هتلی سه ستاره تبدیل شود.


این اقامتگاه سنتی قرار است گرداگرد بلند ترین بادگیر اردکان ساخته شود. البته چند سالی است که این طرح بزرگ و مهم به دلایل مختلف با کندی روند پروژه مواجه شده است.


اما این روزها نفس های بادگیر زیبای خانه انصاری ها که تنها بادگیر یزدی ساز و چهار وجهی (در مقابل تمام بادگیرهای یک طرفه اردکانی) بافت تاریخی اردکان است به شماره افتاده است. به نحوی که قسمت اصلی این سازه 18 متری که همان ساقه آن است دچار صدمه شده و روز به روز این تخریب در حال گسترش به بقیۀ قسمت‌های دیگر این بادگیر است.


احتمال می‌رود نشست قسمتی از پایه بادگیر آن‌هم یا به دلیل رطوبت و یا بر عکس، خشک شدن قناتی که از کنار شالوده اصلی بنا عبور می‌کند، دلیل این اتفاق باشد.


لایه رویین کاهگل اندود بادگیر هم کم کم در حال ریزش است و با از بین رفتن این قسمت‌ها، زوایای تازه‌تری از عمق این اتفاق ناگوار مشخص می‌شود. به خوبی مشخص است که این ترک‌ها محدود به نمای این کولر بزرگ طبیعی نیست و شالوده اصلی سازه هم دچار مشکل شده است.
منبع خبر: hamshahrionline.ir
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
!!!خطر ریزش کاروانسرای وکیل !!!

!!!خطر ریزش کاروانسرای وکیل !!!

خطر ریزش! به کاروانسرای وکیل نزدیک نشوید/ هتل تاریخی 5 ستاره ای که ویرانه شد


کاروانسرای وکیل به عنوان بزرگترین کاروانسرای تاریخی کرمان که قرار بود به هتلی 5 ستاره تبدیل شود این روزها به دلیل تخریب و وضعیت نابسامانش تبدیل به مکانی شده که بر روی دیوارهایش نوشته شده است خطر ریزش به دیواره ها نزدیک نشوید.

کاروانسرای وکیل به عنوان بزرگترین کاروانسرای تاریخی کرمان که قرار بود به هتلی 5 ستاره تبدیل شود این روزها به دلیل تخریب و وضعیت نابسامانش تبدیل به مکانی شده که بر روی دیوارهایش نوشته شده است خطر ریزش به دیواره ها نزدیک نشوید.


اوایل سال 84 بود که مسئولان میراث فرهنگی کرمان از خبرنگاران برای رونمایی از ماکت یکی از پروژه های عمرانی در بحث میراث فرهنگی و گردشگری دعوت کردند در آن روز در زیر طاقهای سازمان میراث فرهنگی کرمان مسئولان این اداره از ماکت یک هتل پرده برداشتند که بر آن نام هتل 5 ستاره وکیل گذاشته بودند.


در همان ایام بود که خبر از احداث هتل صخره ای در میمند نیز دادند اما این پروژه در همان آغاز فراموش شد با این وجود مباحث مربوط به احداث هتل در کاروانسرای وکیل کرمان ادامه یافت اما اکثر این مباحث در حد وعده و وعید باقی ماند و تا امروز که بیش از 8 سال از تصویب احداث هتل وکیل در محل کاروانسرای قدیمی وکیل کرمان می گذرد نه تنها هیچ اتفاق عملی برای احداث این هتل روی نداده است بلکه برج و باروهای هتل وکیل و بادگیر بزرگ این بنا نیز در حال تخریب هستند.



قرار بود کاروانسرای وکیل به یکی از هتلهای سنتی تبدیل شود و با آزاد سازی و تملک بناهای در حال تخریب و در واقع ویرانه اطراف این هتل خیابانی نیز در این مسیر احداث شود که نه تنها چنین نشد بلکه چندی قبل کلنگ احداث یکی از بزرگترین مراکز تجاری کرمان تنها در چند متری این کاروانسرا به زمین زده شد و درست مقابل یکی از سردرهای کاروانسرای وکیل حفاری به عمق چندین متر برای احداث این مرکز تجاری و تفریحی در حال انجام است.


کاروانسرای وکیل کرمان بزرگترین کاروانسرای استان محسوب می شود این بنای به فرمان محمد اسماعیل خان وکیل خشتهایش به روی یکدیگر گذاشته شد و درنهایت در سال 1287 و در زمان مرتضی قلی خان، وکیل الملک ثانی ساختش به پایان رسید.



این روزها اگر به این کاروانسرا سری بزنید هیچ خبری از هتل 5 ستاره در این بنای تاریخی نیست بنایی که کاشی کاریهای باقیمانده از گذشته اش نشان از رونق و زیبایی بی مانندنش دارد.

این بنا تقریبا جز نخستین ساختمانهای دوطبقه در کرمان محسوب می شود و 120 حجره در طبقاتش بنا شده که دارای گچ بریهای و معماری بی نظیری است هر چند اقداماتی برای مرمت این بنا انجام شده است اما هیچ گاه این اقدامات در مقابل حجم تخریبهایی که روزگار و بی توجهی مسئولان در نگهداریش به آن وارد کرده اند نیست.



این بنا سه سر در بزرگ دارد یکی از این سر در ها به سمت بازار است که هم اکنون فروشنده های بازار با نصب دیوارکهایی آن را به محل فروش لباس و کفش تبدیل کرده اند و در واقع چیزی از این سر در مشخص نیست.


در سمت دیگر رو به میدان گنجعلخان یا همان قیصریه وکیل واقع شده است که مهمترین سر در نیز محسوب می شود اما این مکان نیز به مرور زمان تخریب شده و نیاز به بازسازی دارد اما بدترین وضعیت در سردر سوم است که تقریبا اکثر کاشی کاریش فرو ریخته و وضعیت بسیار نابسامانی دارد.



دیوارهای این سمت کاروانسرا آنچنان نامقاوم و در هم شکسته هستند که همسایگان و مردم این محله برای اینکه دیوارها بر روی کسی فرو نریزد در قسمتهای مختلف آن هشدارهایی را با اسپری رنگی بر روی دیوارها نوشته اند.

از مهمترین داشته های این کاروانسرا نیز بادگیری بزرگی است که بر روی این بنا قرار گرفته و از سمت درب شمالی قابل مشاهده است اما این بادگیر نیز در حال تخریب است و دیگر بنا نیز برج ساعت کاروانسرای وکیل محسوب می شود که این بنا نیز روزگار خوشی ندارد.



با توجه به وضعیت بحرانی برخی از بناهای این مجموعه و زلرزه خیزی استان کرمان قرار بر این بود در فاز نخست کار مقاوم سازی کاروانسرای وکیل کرمان انجام شود و پس از آن مرمت و زیبا سازی بنا صورت گیرد اما تمام این طرحها اندر خم یک کوچه باقی مانده است.


بخش خصوصی هنوز به صورت جدی وارد مرحله مقاوم سازی نشده است و نماد این امر دیوارهای در حال ریزش کاروانسرا می باشد.



در ابتدا گفته می شود با احداث هتل 5 ستاره در این مکان سعی خواهد شد گردشگران متمول جهان به سمت این هتل جذب شوند و هتل وکیل مکانی شود که قلب گردشگری کرمان در آ/کن خواهد تپید اما امروز همسایگان کاروانسرای از وضعیت نابسامان این بنای تاریخی در رنج و مصیب به سر می برند.


اینکه چه زمان و چگونه این کاروانسرا سرپا خواهد شد احتمالا باید آن را به تاریخ سپرد در هر صورت این پروژه نیمه تمام که حتی مراحل ابتداییش نیز شروع نشده مانند صدها پروژه دیگر میراث نا تمام دولت نهم و دهم است که به دولت یازدهم رسیده و باید دید که دولت جدید چه تدبیری برای احداث هتل وکیل و احیای گردشگری در استان کرمان دارد.



هر چند که گفته می شود همکاری مردم در اجرای این طرح ضروری است اما باید این سوال را پرسید که تا کنون میراث فرهنگی به عنوان نهاد اصلی متولی اجرای این پروژه چه اقدامی انجام داده است.



کارشناسان بنای کاروانسرای وکیل در کرمان را ویترین معماری استان کرمان نامیده اند ویترینی که گویی اجناس پشت شیشه اش هر روز بیشتر در هم می شکند و در این میان کسی پاسخگو نیست.


کمبود شدید اعتبار و عدم وجود دید مناسب در خصوص رونق گردشگری کرمان را در این مبحث به صورت جدی عقب نگاه داشته است.



اگر نگاهی به بناهای تاریخی شهر کرمان که دارای بیشترین آثار ثبت شده در یک شهر است بیندازیم می بینیم کمتر بنایی در این شهر یافت می شود که در معرض مخاطرات قرار نگرفته باشد تنها در بافت قدیم شهر کرمان 80 درصد از بناهای شهر کرمان در معرض نم زدگی ناشی از آبهای زیر زمینی هستند و بسیاری از بناها مانند حمام باغ له له به ویرانه تبدیل شده اند.


این درحالی است که کرمان در صورت توجه به این بناها و ایجاد تورهای گردشگری می تواند با داشته های غنی به یکی از قطبهای جذب گردشگر در کشور تبدیل شود.












عکس و گزارش: اسما محمودی- خبرگزاری مهر
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
تکلیف خانه های تاریخی اصفهان نامعلوم است

تکلیف خانه های تاریخی اصفهان نامعلوم است

آمار دقیقی از تعداد خانه های تاریخی اصفهان در دست نیست. سازمان میراث فرهنگی اصفهان بانک اطلاعاتی جامعی از موقعیت و وضعیت خانه های تاریخی این شهر ندارد، خانه ها از بد روزگار در شهشهان و دردشت تا چهارباغ و جلفا از درد بی سامانی و بلاتکلیفی متروک و ویران می شوند. مالکان قدرت مرمت و نگهداری ندارند، زمین خانه ها قیمتی شده و سودای پول در این بی بساطی اقتصاد، مخیله شان را پر کرده است.





خبرگزاری میراث فرهنگی ــگروه میراث فرهنگی ــ مالکان چشمانشان را برخانه های تاریخی شان بسته اند. می خواهند متولیان میراث فرهنگی تکلیف شان را روشن کنند. حالا که پولشان جواب گوی نگهداری و مرمت نیست یا بخرند یا مجوز تخریب بدهند. سازمان میراث فرهنگی اما اجازه تخریب و ساخت و ساز نمی دهد، پولی هم گویا این نهاد برای خرید خانه ها ندارد و اینجاست که مالکان برای گرفتن مجوز و پروانه دست در آستین تباهی می کنند، ارسی ها را به آتش می کشند، ناودان ها را کیپ می کنند و در پی بنا آب می بندند و حالا دیگر با این ترفند زور سازمان میراث فرهنگی نه به مالکان می رسد و نه به شهرداری. وقتی خانه تاریخی از ارزش های معماری و تزییناتش ساقط شد دیگر حکم تخریبش فقط مهر و امضا می خواهد.


این تصویر ویرانی خانه افیونی است، خانه ای که می توانست تبدیل به مجموعه فرهنگی و گردشگری ارزشمندی شود


به گزارش CHN، روزگار سیاه خانه مشکی در خیابان حکیم، باز مانده های سوخته خانه نواب در خیابان ابن سینا، وضعیت نامناسب خانه پناهنده در چهارباغ پایین، خانه بازاردوز، خانه زهتاب، خانه کرمانی و خانه افیونی همه مشت نمونه خرواراند.


این سال ها کارشناسان، روزنامه نگاران و دوستداران میراث فرهنگی نگران آنچه بر روزگار خانه های تاریخی اصفهان رفته است هستند،اما گویا پرونده ویرانی و تخریب این خانه ها تمامی ندارد. سازمان میراث فرهنگی در جواب همه این نگرانی ها می گوید بودجه و توان خرید خانه های تاریخی را ندارد اما از مالکان خصوصی و سرمایه گذاران، در حد و اندازه توانش حمایت می کند. آنچه از رصد خانه های تاریخی اصفهان دریافت می شود این است که این سازمان تنها می تواند کماکان جلوی بلدوزرها را بگیرد اما ظرف محدود بودجه این نهاد، خود بلای جان خانه های تاریخی شده است. نه مالکان قدرت نگهداری دارند و نه سازمان پولی در جیبش می ماند تا درست و درمان به فریاد این میراث برسد. ناچار خانه ها بی سر و سامان به حال خود رها می شوند، نه رومی روم اند و نه زنگی زنگ. نتیجه این است که خانه های تاریخی اصفهان از بلاتکلیفی آوار می شوند.

تصویر در هم ریختگی خانه کرمانی

«محسن روانفر» قائم مقام سازمان میراث فرهنگی اصفهان یکی از مشکلات بر سر راه حفظ خانه های تاریخی را کاربری آنها می داند و می گوید: «در حال حاضر خانه های تاریخی خالی از سکنه اند، طبیعتا باید درباره کاربری آنها فکری کرد. تعدادی از مالکین می خواهند این خانه ها را بفروشند که با توجه به واجد ارزش بودن این آثار نمی توانیم همچنین اجازه ای بدهیم اما اعتباری هم برای خرید نداریم و این مشکل برزگی است که بر سر راه حفظ خانه های تاریخی است.»


لالایی می دانیم ولی خوابمان کابوس است

خانه های تاریخی اصفهان چه آنها که ثبت شده اند و چه آنهایی که در بازنگری طرح تفصیلی واجد ارزش تاریخی شناخته شده اند، نه تنها از حمایت چندانی برخوردار نیستند بلکه به روش های گوناگون از جمله بلند مرتبه سازی به حریمشان تجاوز می شود. از سویی با وجود شمار زیادی از خانه های واجد ارزش تاریخی در بازنگری طرح تفصیلی،بسیاری از کارشناسان معتقد اند ارزش گذاری تاریخی بسیاری از این خانه ها اصولی نبوده و باید بررسی و شناسایی جامعی در خصوص خانه های تاریخی اصفهان صورت گیرد تا با وجود مالکان خصوصی و بیم آسیب و تخریب آنها مستندات و مدارک کافی از خانه ها فراهم باشد. در حالی که بانک اطلاعاتی جامعی از خانه های تاریخی شهر موزه اصفهان وجود ندارد.

خانه ویرانی به نام خانه نواب در اصفهان

روانفر از بزرگترین مشکل بر سر راه حراست سازمان میراث فرهنگی از خانه های تاریخی می گوید: «یکی از مشکلات ما درجه بندی نبودن خانه های تاریخی اصفهان است بنابراین باید این خانه ها درجه بندی شوند، چراکه خانه هایی که ثبت ملی شده اند، تقریبا تکلیفشان روشن است ولی تعدادی از این بناها واجد ارزش تاریخی اند و ثبت نیستند و در این راستا تفکیک امتیازبندی شده ای را می طلبند.»


او لازمه درجه بندی و اولویت دهی رسیدگی به این بناهای تاریخی براساس ارزش های معماری، تزیینات و محل قرارگیری را بررسی وضع موجود کل خانه های تاریخی اصفهان می داند و می گوید: «باید وضع موجود خانه های تاریخی را بررسی کنیم و امتیاز دهی صورت گیرد تا در زمان های لازم، تصمیم گیری های اصولی صورت گیرد.»

افسوس که رنگ از رخ خانه بازار دوز اصفهان پرید

روانفراز بزرگی کار بررسی، شناسایی و اولویت بندی خانه های تاریخی اصفهان می گوید: «این کار کوچیکی نیست، قبلا مطالعاتی در مراحل مختلف در زمان تدوین طرح تفصیلی توسط مشاوران نقش جهان انجام شده است، نقشه ها توسط میراث فرهنگی بررسی و تعدادی از این بناها دراین طرح ستاره دار شدند ولی این به معنای حفظ صد در صد آنها نبوده است. در حال حاضر روند تصمیم گیری در خصوص خانه های ستاره دار در بازنگری طرح تفصیلی اصفهان بدین گونه است که هرگاه در بافت تاریخی هرگونه پروانه ای بخواهد صادر شود، شهرداری از میراث فرهنگی استعلام می گیرد و کارشناسان میراث فرهنگی بازدید و در صورت لزوم در کمیته فنی و یا در نهایت در شورای فنی اظهار نظر و تصمیم گیری می کنند.»



او در ادامه می گوید: «در حال حاضر اطلاعات اداره میراث فرهنگی اصفهان در مورد خانه های ثبتی است، متاسفانه تا کنون بررسی کل خانه های تاریخی اصفهان صورت نگرفته و طبیعتا اگر این اتفاق بیافتد و یک بانک اطلاعاتی از کل خانه های تاریخی به همراه امتیازبندی آنها داشته باشیم، راحت تر می توانیم در خصوص آنها تصمیم گیری کنیم.»

خانه های تاریخی در بیم و امید بودن یا نبودن

خانه هایی که در بازنگری طرح تفصیلی اصفهان تاریخی شناحته و ستاره دار شده اند، اما امروز یکی یکی از این فهرست خارج و مجوز تخریب آنها صادر می شود. با توجه به نبود برداشت و مستند سازی مدون از تک تک این خانه ها در سال های گذشته، حالا با استعلام شهرداری از اداره میراث فرهنگی برای صدور یک پروانه ساخت و ساز، کارشناسان باید ارزش خانه را بررسی کنند.

روانفر در جواب چگونگی ضوابط سازمان مبراث فرهنگی در خصوص صدور مجوز تخریب خانه های ستاره دار در طرح تفضیلی می گوید: «ضوابط بستگی به شرایط خانه تاریخی دارد. اگر اثر به لحاظ تزیینات و معماری واجد ارزش تاریخی تشخیص داده شود، خانه باید حفظ شود. ولی در بعضی از این بناها که عمدتا مربوط به پهلوی دوم هستند، کمیته فنی تشخیص می دهد که پلان خانه پلان ارزشمندی است ولی چیز زیادی از بنا باقی نمانده و تزیینات خاصی ندارد که در این صورت مستند نگاری و گزارش کامل تهیه و بعد اجازه تخریب صادر می شود.»


صفا از خانه تاریخی متین پور رفت که رفت

کارشناسان معتقدند علاوه بر ازرش های معماری و تزیینات یک اثر، اهمیت موقعیت قرارگیری آن نیز یکی از اولویت های حفظ خانه تاریخی است. خانه حاج آقا شجاع در بازارچه قدیمی حاج آقا شجاع یکی از خانه هایی است که در روزهای گذشته مورد بررسی کارشناسان میراث فرهنگی قرار گرفت .قائم مقام میراث فرهنگی اصفهان می گوید در جلسه کمیته فنی میراث فرهنگی بحث بر سر تهیه گزارش و مستندات این خانه بوده اما هنوز تصمیم نهایی در خصوص این خانه گرفته نشده است.

ظلمت و تیرگی جایش را دارد به خانه نور و روشنی در خانه مشکی پر می کند

او می گوید:«خانه حاج آقا شجاع مربوط به پهلوی دوم است و ارزش تاریخی آنچنانی ندارد. اما در جهت حفظ بازارچه تلاش کردیم خانه های موجود در این راسته حفظ شود ولی در حال حاضر این خانه در سالهای گذشته متروکه شده است. نظر اداره میراث فرهنگی این است که هم خانه حفظ شود و هم بازارچه. اما اگر واقعا بخواهیم اولویت بندی کنیم به نظر ما حفظ بازارچه قطعا واجبتر است و تلاش می کنیم بازارچه عقب نشینی نداشته باشد اما درخصوص خانه اگر کسی قصد احیا آن را با پلان معماری دوره پهلوی داشته باشد ما استقبال خواهیم کرد.

دردی که درمانش انعطاف متولیان میراث شده

خانه های تاریخی از نظر تعداد وپراکندگی در اصفهان اهمیت دارند. در نواحی مختلف مثل جلفا، عباس آباد، دردشت و چهارباغ دیده می شوند و دارای دوره های تاریخی پهلوی، قاجار، زندیه و صفویه اند. اما این فراوانی و گوناگونی یکی از دلایل نبود حفاظت کافی و لازم برای هریک از این بناها بوده است. سازمان میراث فرهنگی در این سالها برای جبران این کمبود سعی در جلب بخش خصوصی داشته است تا با ایجاد کاربری های فرهنگی و اقامتی سهمی از وظیفه حراست خود را به گونه ای ادا کرده باشد.

هیچ کس به داد خانه نایب اسدالله نرسید

اما این انعطاف در خصوص خانه های تاریخی ای که در حریم آثار تاریخی شاخص اصفهان مانند میدان نقش جهان قرار دارند، چه حکمی خواهد داشت؟!روانفر در جواب این پرسش می گوید: «معمولا بناهای تاریخی شاخص حرایمی دارند که این حرایم باید رعایت شوند. در حریم ها معمولا ضوابط هم تعیین می شوند به این صورت که اگر بنایی واجد ارزش تاریخی در حریم یک اثر تاریخی شاخص و یا بافت تاریخی باشد و در عین حال آسیبی را متحمل شود قطعا بنا غیر قابل تخریب و باید وضع موجود حفظ شود. بعضی مواقع هم نوسازی در حد ارتفاع بنای واجد ارزش می تواند صورت بگیرد. اما به طور کل بنایی که درحریم میدان نقش جهان باشد قطعا باید ضوابط حریم میدان رعایت شود.

خانه پناهنده بی پناه شد

با توجه به قدمت خانه های تاریخی اصفهان به جرات می توان گفت سیر تغییر و تحول خانه ها از صفویه تا پهلوی را در این شهر زنده تر و گویا تر در بافت های تاریخی و کلنی های متعدد از خانه های تاریخی می توان دید. اما حالا که این تعدد خانه ها و مالکان خصوصی آنها بر پیچیدگی نگهداریشان افزوده انگار سازمان میراث فرهنگی در صدور مجوز نوسازی در ایجاد کاربری برای این خانه ها نرمش و انعطاف نشان داده است تا مگر بتواند با وجود کمبود بودجه هایش ،باز هم بخشی از خانه ها را در چهاردیواری و حصار هتل و یا کاربری های دیگر حفظ کند.اما به واقع تا چه اندازه این کار در بافت تاریخی و حریم آثار تاریخی اصولی است؟!آنطور که به نظر می رسد حفاظت خانه های تاریخی از عهده یک سازمان ساخته نیست و یک اراده و سیاست گذاری ملی می خواهد در غیر این صورت روز به روز به راه های گوناگون شاهد تخریب بیشتر و بیشتر خانه های تاریخی و دست اندازی به حریم بافت های تاریخی خواهیم بود.

منبع خبر :خبرگزاری میراث فرهنگی
 
آخرین ویرایش:

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
ریزش سقف پاساژ تاریخی تهران

ریزش سقف پاساژ تاریخی تهران

سقف شیشه ای نخستین پاساژ اروپایی در تهران متعلق به دوره پهلوی دوم که به پاساژ کریستال پالاس معروف بود، فرو ریخت تا یک مجتمع تجاری بزرگ، مهمترین پاساژ تاریخی لاله زار را از بین ببرد.

کریستال پالاس یا قصر بلورین نام یکی از بناهای شهر لندن است که در سال 1851 میلادی ساخته شد. پس از آن نیز پاساژی در اوائل دوره پهلوی دوم در خیابان لاله زار تهران ساخته شد که سقف آن مانند سقف کریستال پالاس، شیشه ای بود. در این باره، سید احمد محیط طباطبایی، تهران شناس با اعلام این خبر گفت: دور تا دور این پاساژ در دو طبقه مغازه های ایوانی شکل بود که حتی نام و عکس آن در کتابهای راهنمایان گردشگری به عنوان زیباترین سقف پاساژ در خیابان لاله زار نیز آمده است.

محیط طباطبایی گفت: این سقف هلالی شکل، اولین الگو از معماری مدرن و اروپایی بود که در تهران ساخته می شد به همین علت مهمترین پاساژ در خیابان لاله زار با سقفی زیبا شد. اما مدتی پیش سقف این پاساژ که نام دیگر آن پاساژ رزاق منش است، را از بین برده اند تا به جای آن، یک مجتمع تجاری بلند مرتبه بسازند. مجتمع تجاری که محیط طباطبایی از آن نام می برد، همان مجتمعی است که از مدتها پیش بر خانه امین السلطان که پشت پاساژ کریستال پالاس است، سایه انداخته و قرار است بخشی از این خانه همراه با پاساژ تخریب شود.

همچنین تمام فضای زیبایی بصری پاساژ کریستال پالاس را مغازه های اطراف الکتریکی و تابلوهای تبلیغاتی اشغال کرده اند و به سختی می توان معماری بناهای تاریخی باقی مانده را دید.

منبع خبر سایت مرجع معماران
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
مرمت مسجد میرزا حاجی نایین

مرمت مسجد میرزا حاجی نایین

مسجد میرزا حاجی از آثار دوره صفویه در شهرستان نایین مرمت و بازسازی شد.

تعویض آجرهای فرسوده بدنه های داخلی و حیاط بیرونی و اجرای مجدد آن به صورت نمای سنتی از جمله کارهای اجرایی این طرح است.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان نایین گفت:

استحکام بخشی بدنه های داخلی و پایه های حیاط بیرونی، اجرای پله به صورت نماچینی سنتی، آجر فرش کف، دیوار چینی قسمتهای آسیب دیده حیاط، نماکشی و بندکشی کامل مسجد از دیگر اقدامات مرمتی این مسجد تاریخی است.

مدنیان افزود:

برای مرمت و احیای این بنا در مدت یک سال بیش از 300 میلیون ریال هزینه شده است. مسجد میرزا حاجی با 300 متر مربع وسعت با نمای آجری بسیار زیبا تزئیین شده است و در کنار بناهای تاریخی مشهور نایین از جمله مسجد جامع نایین، خانه تاریخی پیرنیا و حسینیه تاریخی کلوان قرار گرفته است.

مسجد میرزا حاجی سال 86 به شماره 21827 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
منبع : سایت مرجع معماران
 
  • Like
واکنش ها: mpb

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
«منار جنبان» برای همیشه متوقف شد

«منار جنبان» برای همیشه متوقف شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان از متوقف شدن حرکت «منار جنبان» خبر داد و گفت :
موضوع تکان دادن منار جنبان، دیگر مطرح نیست، حتی در نوروز و به‌خاطر گردشگران یا مسافران.



محسن مصلحی اظهار کرد:‌
براساس تصمیم شورای تأمین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به‌خاطر حفظ و پایداری «منار جنبان» این بنا از حرکت باز می‌ایستد، چون هر سال براثر حرکت‌های متعدد، قسمت‌هایی از آجرها و کاشی‌های آن ریخته و بنا دچار آسیب جدی شده است .

وی حرکت‌ دادن غیراصولی این بنا را در طول سال‌های گذشته تأیید کرد و گفت :
تا سال‌های 63 و 62 از روی سی‌وسه‌پل و پل خواجو، ماشین تردد می‌کرد؛ اما برای ماندگاری این آثار تاریخی، از همان سال‌ها، تصمیم گرفتند که از ورود خودروها به این پل‌ها جلوگیری شود و مانعی ایجاد شد. به‌دنبال این سیاست، برای بناهای دیگر که در معرض آسیب و خطر هستند نیز چنین تصمیم‌هایی گرفته خواهد شد تا آن بناها حفظ شوند.



او در ادامه با بیان این‌که طراحی اولیه‌ی «منار جنبان» برای حرکت دادن نبوده است، اظهار کرد:
حرکت دادن این منار به مرور زمان اتفاق افتاد و در طول زمان، تخریب‌هایی را به بنا وارد کرد. برای ما حفظ و ماندگاری «منار جنبان» از حرکت دادن آن مهم‌تر است، برای همین تصمیم گرفتیم دیگر «منار جنبان» را تکان ندهیم.

مصلحی بیان کرد:
این موضوع مورد اعتراض برخی گردشگران قرار گرفته، ولی باید بدانیم چه تصمیمی به صلاح میراث فرهنگی و حفظ و پایداری آثار در درازمدت است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان افزود:
اکنون «منار جنبان» مرمت شده و برای ‌این‌که گردشگران نسبت به این تصمیم آگاه و توجیه شوند، قرار است تابلویی را نصب کنیم و دلیل حرکت ندادن آن را توضیح دهیم. علاوه‌ بر این، در مانیتوری که کنار بنا نصب می‌شود، فیلم‌هایی که قبلا از حرکت دادن «منار جنبان» گرفته شده است، به‌نمایش درمی‌آید.

«منار جنبان» از فروردین‌ماه سال گذشته برای مرمت شدن، دیگر تکان داده نشد که این موضوع، با اعتراض برخی گردشگران همراه شد. آن زمان، معاون میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: هیچ‌یک از مناره‌های این بنای تاریخی برای تکان خوردن مشکلی ندارند؛ تکان دادن یا تکان ندادن آن‌ها به تشخیص کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان‌ انجام می‌شود و هر دو مناره براساس سیاست‌های ما تکان داده می‌شوند.

حالا پس از گذشت نزدیک به یک‌ سال، مسوولان میراث فرهنگی کشور تصمیم گرفته‌اند برای حفظ و ماندگاری مناره‌های باقی‌مانده از دوره‌ی صفویه، دیگر آن‌ها را تکان ندهند.

بنیان این مناره در دوره‌ی ایلخانی و در اواخر پادشاهی «اولجایتو» بر زمین گذاشته شد. بنایی که به‌عنوان مقبره‌ای برای «عمو عبدالله» عارف و زاهد دوره‌ی ایلخانی ساخته شد و شامل یک سنگ بزرگ مرمری و یکپارچه روی قبر بود و دورتادور آن به خط ثلث و به‌صورت برجسته سوره‌ی «یاسین» حجاری شده بود. در آن زمان روی آرامگاه «عمو عبدالله» فقط یک بنای بدون مناره ساخته شد، بنایی شامل یک ایوان آجری که مکانی را برای زائران این زاهد فراهم می‌کرد.
اما تاریخ این بنای ساده و ارزشمند، 300 سال پس از ساخت مقبره‌ی «عمو عبدالله» متفاوت شد، زمانی‌ که دانشمندان دوره‌ی صفویه دو مناره روی این مقبره ساختند تا آن را متفاوت با دیگر بناهای شهر اصفهان کنند.

منبع خبر : روزنامه تابناک - منتشر شده درتاریخ 1392/12/26


عکس قدیمی از بنا
 

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
صرفا نقل قول از سایتهای خبری :

کاخ مروارید (كاخ شمس) را فروختند
کاخ تاریخی مروارید در مهرشهر کرج سال 86 توسط بنیاد مستضعفان به یک ارگان به مبلغ 70 میلیارد ریال فروخته شد و اکنون این نهاد قصد دارد تا اين نهاد را تخريب وبه جاي ان و در فضاهای اطراف آن 7 هزار واحد مسکونی بسازد این درحالی است که یکی از فعالان حقوقی و سیاسی مخالفت خود را با این اقدام غیرقانونی به سازمان میراث فرهنگی اعلام کرده است.


1376351_669047633153941_3685747315425897414_n.jpg

گویا كاخ شمس با طرح تفصیلی شهر كرج در تعارض است و حالا قرار است برای تغییر كاربری آن تصمیم گیری شود.

کاخ شمس یا مروارید نام یک بنا از زمان پهلوی است که در مهرشهر كرج قرار دارد. این بنا توسط وسلی پیترز و بنیاد فرانک لوید رایت طراحی و ساخته شد.

پیش از دهه ۴۰ شمسی این منطقه از چند روستا از جمله حسین آباد افشار تشکیل شده بود. شمس پهلوی خواهر محمد رضا پهلوی شاه سابق ایران به دلیل بیماری آسم این منطقه را برای زندگی انتخاب کرد و کاخ مروارید محل زندگی او به وسیله بنیاد فرانک لوید رایت طراحی و ساخته می‌شود.

این کاخ در زمینی به وسعت ۱۱۱ هکتار با ۲۵۰۰ متر زیربنا بین سال‌های ۴۷-۱۳۴۵ در مهرشهر کرج، ارم جهت استفاده شمس خواهر محمدرضا شاه پهلوی احداث شده است .

این بنا شامل فضاهای متعددی از جمله سالن طلایی بار، دفتر مخصوص شمس، سالن پذیرایی، سالن سینما، سالن بیلیارد، استخر، آب‌نما، محل نگهداری پرندگان کمیاب، اتاق‌های خواب و غیره است . یکی از مهمترین بخش‌های این کاخ اتاق صدف است که دارای تزئینات مختلفی بوده، بخصوص نمای بیرونی آن که بصورت حلزونی شکل ساخته شده است . در طراحی فضای بیرونی دریاچه کوچکی از سه طرف کاخ را احاطه کرده و به زیبایی آن افزوده است .

این مجموعه تا چندی پیش به عنوان موزه و با نام مجتمع اردویی تفریحی شهید فهمیده استفاده می‌شد. این اثر در سال ۱۳۸۲ به شماره ثبت ۷۰۶۷ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است .در حال حاضر کاخ در اختیار سپاه پاسداران است و به عنوان اردوگاه استفاده می شود .
 
آخرین ویرایش:

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
خانه عامری‌ها، بزرگترین خانه کاشان پس از مرمت به هتل تبدیل شد!

خانه عامری‌ها، بزرگترین خانه کاشان پس از مرمت به هتل تبدیل شد!


این روزها خانه عامری های کاشان بعد از 15 سال شاهد احیا و مرمت شدن خود است !!! تا با تغییر کاربری که در آن انجام شده در قالب هتل، رستوران و تریا پذیرای گردشگران علاقه مند باشد.

سرمایه گذار اصلی این پروژه موسسه عظام است. که پس از سالها مرمت و بازسازی بنا، عصر امروز در صدد گشایش خانه عامری ها به عنوان هتل برآمد.این مراسم با حضور "مسعود سلطانی فر" معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث و گردشگری، "محمد بهشتی" مشاور سازمان میراث ، استاندار اصفهان و فرماندار کاشان و همچنین حضور تقی زاده به عنوان مسئول اجرایی پروژه و امینیان از اجرا کنندگان پروژه برگزار شد. "محمد بهشتی" با اشاره به آنکه امروز روز بزرگی است گفت: «15 سال پیش در سازمان میراث فرهنگی برای حل معمای مرمت اثار تاریخی سرانجام توانستیم به راه حلی برسیم و مسیری را آغاز کردیم که در کل کشور بی سابقه بود. یکی از آن پروژه ها خانه عامری ها بود. مدتی ناامید بودیم تا آنکه شرایط جدیدی بوجود آمد و با کمک بخش خصوصی این کار سر گرفت.» او در ادامه افزود: «امیدواریم که با تکیه به این اقدام بتوانیم کارهای بزرگ دیگری را پیش بریم و این امر پیش گامی برای بناهای تاریخی در سراسر کشور شود.»بهشتی همچنین به اهمیت آداب و رسوم مهمان نوازی در ایران اشاره کرد و گفت: «ما می خواهیم به این درجه برسیم که بگوییم در خانه ما رونق اگر هست صفا نیز هست. »
او درادامه تاکید کرد: اکنون بسیاری از افراد بدانند که عهد دقیانوس گذشته، و دوران جدیدی آغاز شده است.
مسعود سلطانی فر نیز در این مراسم، این اقدام را نوعی هدف گذاری برای سایر بناهای تاریخی در شهرهای ایران دانست و گفت: ایران دارای 31 هزار بنای ثبتی است که برای احیای آنها نزدیک 31 میلیارد تومان اعتبار نیاز است. اگر همه منابع مالی موجود را هم بگذاریم 100 سال وقت لازم است تا این بناها مرمت شوند.او افزود: ما بایستی تمرکز را از امکانات دولتی به بخش خصوصی واگذار کنیم. بسیاری از افراد به من می گویند که این حرف اشتباه است و با این کار اماکن فرهنگی را می فروشید اما من معتقدم برای حفظ بناهای فرهنگی باید بخش خصوصی وارد شود و در کنار رشد و توسعه اقتصادی بتوانیم بناهای فرهنگی را نیز احیا کنیم .
منبع خبر : خبرگزاری میراث فرهنگی

گزارش تصویری از افتتاح هتل عامری‌ها :









میتوانید برای بازدید مجازی خانه عامری ها در کاشان درسایت 360 درجه سیتیز بر روی لینکای زیر کلیک کنید :


http://www.360cities.net/image/iran-kashan-old-persia-khaneh-ameriha-house-courtyard#32.10,0.30,70.0

http://www.360cities.net/image/iran-kashan-old-persia-khaneh-ameriha-house-02#238.15,-29.67,95.2

 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
ارگ سریزد، برنده رقابت میراث آسیا و اقیانوسیه یونسکو

ارگ سریزد، برنده رقابت میراث آسیا و اقیانوسیه یونسکو

ارگ سریزد، برنده رقابت میراث آسیا و اقیانوسیه یونسکو

14پروژه از ۱۰ کشور شامل افغانستان، جمهوری اسلامی ایران، نیوزلند و تایلند، به عنوان پروژه های منتخب رقابت حفاظت از میراث فرهنگی آسیا اقیانوسیه یونسکو معرفی و پروژه مرمت ارگ سریزد جایزه ممتاز این رقابت‌ را به خود اختصاص داد.در ماه ژوئن امسال هیئت داورانی متشکل از کارشناسان بین المللی حفاظت و مرمت به دقت ۴۶ پرونده رسیده از کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه را مطالعه و بررسی کردند.تیم کورتیس (Tim Curtis) رئیس هیئت داوران و رئیس بخش فرهنگی یونسکو در بانکوک گفته است “هرچند امسال هیچ یک از پروژه‌ها نتوانستند جایزه عالی را کسب کنند اما تعدد پروژه‌هایی که توانستند سایر جوایز را بدست بیاوند، بالا رفتن سطح استاندارهای حفاظت از میراث فرهنگی توسط بخش خصوصی در منطقه آسیا اقیانوسیه را نوید می‌دهد.

”جایزه ممتاز میراث آسیا و اقیانوسیه یونسکو به پروژه مرمت ارگ سریزد از جمهوری اسلامی ایران بدلیل نقش بخش خصوصی در حفاظت از مجموعه تاریخی کویری و همزمان با آن تاثیر قابل توجه بر وضعیت اقتصادی-اجتماعی مردم محل با توجه به ایجاد فرصت و اشتغال زایی تعلق گرفته است.روستای سریزد در حدود ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد. برخی گمانه‌ زنی‌ها قدمت قلعه این مجموعه را به دوران ساسانی نسبت می‌دهد. این قلعه باستانی در سه طبقه و با برج و بارو و خندق ساخته شده است. در دوران سلجوقی و صفوی نیز قلعه بزرگ سر یزد شاهد تحولات و توسعه‌ بیشتر بود. در سال 90 نیز مجوز تبدیل آن به مرکز اقامتی و پذیرایی توسط سازمان میراث فرهنگی داده شده بود.
منبع :
http://chtn.ir/Default.aspx?tabid=84&articleType=ArticleView&articleId=92704
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
شناخت ساختار تاریخی شهر، امکانی برای حفاظت – بازآفرینی شهر امروز و عکاسی معماری از تاریخچه تا اجرا

شناخت ساختار تاریخی شهر، امکانی برای حفاظت – بازآفرینی شهر امروز و عکاسی معماری از تاریخچه تا اجرا

سخنرانی با موضوعات:شناخت ساختار تاریخی شهر، امکانی برای حفاظت – بازآفرینی شهر امروز و عکاسی معماری از تاریخچه تا اجرا



کمیته آموزش ایکوموس ایران برگزار میکندسخنرانی اول با موضوع:شناخت ساختار تاریخی شهر، امکانی برای حفاظت و بازآفرینی شهر امروز(نمونه موردی مطالعه شهر قم)سخنرانخانم مهندس نیره سادات موسویسخنرانی دوم با موضوع:عکاسی معماری از تاریخچه تا اجراسخنرانآقای مهندس انوشه پیربادیاندوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۳ساعت ۱۵ الی ۱۸
تالار دکتر شیرازی، واقع در خیابان ولیعصر، ضلع جنوب غربی پارک ساعی، شماره ۲۱۶۹، فرهنگستان هنر، مرکز هنرپژوهی نقش جهان​
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
اعلام نتایج رقابت سال ۲۰۱۴ میراث آسیا و اقیانوسیه یونسکو

اعلام نتایج رقابت سال ۲۰۱۴ میراث آسیا و اقیانوسیه یونسکو

اعلام نتایج رقابت سال ۲۰۱۴ میراث آسیا و اقیانوسیه یونسکو


شهریور ۱۲م, ۱۳۹۳


اعلام نتایج رقابت سال
۲۰۱۴میراث آسیا و اقیانوسیه یونسکو
بانکوک، ۱۱ شهریور ۱۳۹۳(۲ سپتامبر ۲۰۱۴) ۱۴ پروژه از ۱۰ کشور شامل افغانستان، جمهوری اسلامی ایران، نیوزلند و تایلند، به عنوان پروژه های منتخب رقابت حفاظت از میراث فرهنگی آسیا اقیانوسیه یونسکو معرفی شدند.
در ماه ژوئن امسال هیئت داورانی متشکل از کارشناسان بین المللی حفاظت و مرمت به دقت ۴۶ پرونده رسیده از کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه را مطالعه و بررسی نمودند.
تیم کورتیس (Tim Curtis) رئیس هیئت داوران و رئیس بخش فرهنگی یونسکو در بانکوک بیان می دارد که: “هرچند امسال هیچ یک از پروژه‌ها نتوانستند جایزه عالی را کسب کنند اما تعدد پروژه‌هایی که توانستند سایر جوایز را بدست بیاوند، بالا رفتن سطح استاندارهای حفاظت از میراث فرهنگی توسط بخش خصوصی در منطقه آسیا اقیانوسیه را نوید می‌دهد.”
پروژه مرمت ارگ سریزد از جمهوری اسلامی ایران مفتخر به دریافت جایزه ممتاز این رقابت‌ گردید. این جایزه بدلیل نقش بخش خصوصی در حفاظت از مجموعه تاریخی کویری و همزمان با آن تاثیر قابل توجه بر وضعیت اقتصادی-اجتماعی مردم محل با توجه به ایجاد فرصت و اشتغال زایی تعلق گرفته است.
سایر برندگان این رقابت عبارتند از :

جایزه شایستگی
:

  • مزرعه اکستر Exter Farm، گلن وود، نیوسات‌ولز، استرالیا.
  • مجموعه معبد شری سکهارگاد نیواسینی دوی Shri Sakhargad Niwasini Devi Temple Comple، روستای کینهای، ماهاراشترا، هند.
  • آشیانه قایق فرانکتن Frankton Boatshed، کوینزتاون، نیوزلند.
  • واک های چن بیو Wak Hai Cheng Bio, Singapore، سنگاپور.
  • اقامتگاه پرایا سی تاماتیرات Phraya Si Thammathirat Residence ، بانکوک، تایلند.

جایزه افتخاری
:

  • مقبره شاهزاده حسین، روستای کاریز، هلمند، افغانستان.
  • سکونتگاه پرسنل فانوس دریایی دماغه سنگ نوشته Cape Inscription Lighthouse Keepers’ Quarters، خلیج کوسه، استرالیای غربی، استرالیا.
  • دفاع ساحلی جنگ جهانی دوم در جزیره روتنست Rottnest Island World War II Coastal Defences ، جزیره روتنست، استرالیای غربی، استرالیا.
  • عمارت نانجینگ ییه Nanjing Yihe Mansions، استان جیانگسو، چین.
  • خانه اسپلنید Esplanade House، بمبئی، هند.
  • د دریکلور De Driekleur ، بندونگ، اندونزی.
گالی سورجان سینگ Gali Surjan Singh ، لاهور، پاکستان.

جایزه تقدیر هیئت داوران برای نوآوری:


  • لاکی شاپ هاوس Lucky Shophouse، سنگاپور.
جوایز حفظ میراث آسیا و اقیانوسیه یونسکو به منظور تجلیل از دستاورد اشخاص، سازمان های فعال در بخش خصوصی و پروژه‌های خصوصی- دولتی در مرمت موفقیت آمیز ساختمان‌های دارای ارزش تاریخی در منطقه می باشد. برندگان بر اساس چگونگی انجام پروژه‌ها، درک روشن از ارزشهای بنا و معرفی آنها، مانند بیان روح محل، دستاوردهای فنی، استفاده مناسب و یا انطباق درخور، سهم و تاثیرپروژه با محیط فرهنگی و تاریخی جامعه محلی، انتخاب شده‌اند.
بناهای حفظ/مرمت شده با قدمت بیش از ۵۰ سال در منطقه که در طی ۱۰ سال گذشته به اتمام رسیده اند و حد اقل برای یک سال مورد بهره برداری قرار گرفته باشند مجاز به شرکت در این رقابت می‌باشند.
برای دانلود متن کامل خبربه همراه توضیحات پروژه های منتخب به انگلیسی اینجا را کلیک نمایید (67) برگزاری رقابت در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ با حمایت مالی بنیاد خیریه سینو اوشن Sino-Ocean از کشور چین برگزار می‌گردد.
برای مشاهده تصاویر با کیفیت پروژه های منتخب امسال اینجا را کلیک نمایید.
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد جوایز میراث آسیا و اقیانوسیه یونسکو برای حفاظت از میراث فرهنگی می‌توانید به وبسایت یونسکو بانکوک به آدرس زیر مراجعه نمایید.
http://www.unescobkk.org/culture/heritage/wh/heritageawards
فراخوان شرکت در رقابت سال ۲۰۱۵ حفاظت از میراث تاریخی یونسکو آسیا اقیانوسیه در اکتبر ۲۰۱۴ از طریق وبسایت اعلام خواهد گردید.
http://www.iranicomos.org/
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Maryam.PZ

کارشناس ارشد مرمت ابنیه
کاربر ممتاز
به گزارش گروه جامعه خبرگزاری فارس، محوطه تاریخی شوش به عنوان هجدهمین و منظر فرهنگی میمند به عنوان نوزدهمین اثر جمهوری اسلامی ایران در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیدند.
سی ‌و نهمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو در شهر بن آلمان که از 28 ژوئن تا 8 جولای در حال برگزاری است 37 پرونده شامل 31 اثر فرهنگی‌،
5 اثر طبیعی و یک اثر ترکیبی (فرهنگی - طبیعی) را برای پیوستن به فهرست میراث جهانی مورد بررسی قرار می‌دهد.







در این دوره از اجلاس یونسکو، ایران پرونده «شوش» در خوزستان را توسط محمد حسن طالبیان،
معاون میراث فرهنگی کشور ارائه کرد که پس از دفاع وی، با اکثریت آرای اعضا، محوطه تاریخی شوش به ثبت جهانی رسید.

در پرونده شوش، تپه باستانی آن با در نظر گرفتن معیارهای چهارگانه کمیته میراث جهانی
در خصوص حفظ اصالت، یکپارچگی، مدیریت و حفاظت محوطه مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت.





پرونده دیگری که ایران برای ثبت جهانی در این دوره از اجلاس یونسکو ارائه کرد منظر فرهنگی «میمند» در کرمان برای ثبت به عنوان
یک اثر تاریخی فرهنگی در فهرست میراث جهانی یونسکو بوده که این پرونده هم به ثبت جهانی رسید.

به گزارش خبرگزاری فارس، با اضافه شدن این دو اثر، تعداد آثار ثبت جهانی شده ایران در یونسکو به 19 اثر رسید
که شامل چغازنبیل، تخت جمشید، میدان نقش جهان، تخت سلیمان، بم و فضای فرهنگی آن، پاسارگاد، گنبد سلطانیه،
سنگ نبشته بیستون، مجموعه کلیساهای آذربایجان، سازه‌های شوشتر، مجموعه تاریخی بازار تبریز، آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی،
باغ ایرانی، مسجد جامع اصفهان، برج گنبد قابوس، کاخ گلستان، شهر سوخته، محوطه تاریخی شوش و منظر فرهنگی میمند است.

منبع : farsnews.com
 

Maryam.PZ

کارشناس ارشد مرمت ابنیه
کاربر ممتاز
[h=1]«ایوان مدائن» ثبت جهانی می‌شود[/h]
به دنبال حضور وزیر گردشگری و میراث فرهنگی عراق در ایران، مقرر شد کارگروه مشترکی از دو کشور برای ثبت جهانی ایوان مدائن (طاق کسری) تشکیل شود.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، فرهاد نظری – مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی – با اعلام این خبر اظهار کرد:
معاونت میراث فرهنگی وزارت گردشگری عراق که اکنون در ایران به سر می‌برد در همکاری با سازمان میراث فرهنگی، تفاهم‌نامه‌ای امضا کردند
که یکی از اقدامات اجرایی در حال نهایی شدن آن مربوط به طاق کسری است، که براساس آن قرار است «ایوان مدائن» یا «طاق کسری» با همکاری ایران و عراق جهانی شود.

به گفته‌ وی، براساس برنامه‌ریزی‌های کشور عراق دو اثر تاریخی و ارزشمند خود قبرستان «وادی‌السلام» را در سال ۲۰۱۶ و «طاق کسری» را در سال ۲۰۱۷ برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو ارائه می‌کند.
او ادامه داد: با توجه به این که «طاق کسری» یک اثر تاریخی ایرانی در خاک عراق است، کارگروهی برای این منظور تشکیل شده تا ایران نیز در تهیه پرونده‌ی ثبت جهانی این بنای ارزشمند به عراق کمک کند.
به گزارش ایسنا،‌ طاق کسری (طاق خسرو) یا ایوانِ مدائن نام کاخ پادشاهان ساسانی در ۳۷ کیلومتری جنوب شهر بغداد در ساحل خاوری رود دجله و از مهم‌ترین سازه‌های دوران ساسانیان است
و آرامگاه سلمان فارسی از یاران محمد پیامبر اسلام (ص) در نزدیکی آن زیارتگاه مسلمانان است.

این طاق جای جلوس رسمی شاه ایران بوده است. ساختمان این بنا را در داستان‌ها به خسرو اول نسبت داده‌اند، به‌عقیده «هرتسفلد» طاق کسری را باید از بناهای شاپور اول دانست.
در حفاری‌های جدید محققان آلمانی قطعاتی از تزئینات گچبری و غیره دیده شده ، طاق کسری جزو مقر عادی شاهنشاه محسوب می‌شده و از نظر ساختمانی تا حدی ساده بوده است،
اما حیرت نظاره کنندگان دربرابر این بنا بیشتر به خاطر عظمت و شکوه آن است. گفته می‌شود قبل از این گمان می‌شده است که «طاقِ کسری» در تیسفون قرار دارد،
اما تیسفون، اسبانبر و چند شهر کوچک دیگر مانند بغداد، روی یکدیگر «شهرگان» یا «مدائن» را تشکیل می‌دادند.

ویرانه های این کاخ هنوز در کشور عراق باقی است. «ابوجعفر منصور» خلیفه عباسی نخستین کسی بود که کوشید تا آن را ویران کند ولی در این کار ناکام ماند.
وی از مصالح آن برای ابنیه شهر جدید بغداد استفاده کرد و بخاطر اینکه در نظر وی حمل مصالح به بغداد از ارزش خود مصالح بیشتر شده از ادامه تخریب آن خودداری کرد.


منبع : tnews.ir
 

Maryam.PZ

کارشناس ارشد مرمت ابنیه
کاربر ممتاز
[h=1] کشف بقای روستایی با بیش از 5 هزار و 500 سال در طاق بستان کرمانشاه [/h] بقایای یک روستای باستانی با بیش از 5 هزار و 500 سال قدمت در محوطه تاریخی طاق بستان کرمانشاه کشف شد.
به گزارش گروه جوان و جامعه خبرگزاری برنا ، بقایای یک روستای باستانی با بیش از 5 هزار و 500 سال قدمت در محوطه تاریخی طاق بستان کرمانشاه کشف شد.
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با اعلام این خبر گفت : پس از یک وقفه طولانی کاوشها در محوطه حدودا 3 هکتاری منطقه فنس کشی شده پارک غربی طاق بستان ،
با توجه به گمانه زنی هایی از دوران اوایل انقلاب اسلامی و کشف حدود 40 تا 50 گورخمره که اینجا به دست آمد و متاسفانه از بین رفتند ، این سوابق ما را بر آن داشت ؛
برای تکمیل پرونده پژوهشی مربوط به ثبت جهانی شدن محوطه تاریخی طاق بستان ، با تامین اعتبار صورت گرفته ، به کاوش بپردازیم و خوشبختانه توانستیم حدود بیش از 26 گمانه زنی در این محوطه صورت دهیم و به این کشف مهم دست بیابیم.

علی فعله گری افزود : البته علاوه بر کشف بقایای این روستای باستانی مربوط به قبل از میلاد مسیح (ع) ، به تعدادی ابزار سنگی هم ، دست یافته ایم که قدمت این منطقه را تا 2 و یا 3 هزار سال ، افزایش می دهد.
وی تصریح کرد ؛ با توجه به آثار مکشوفه و نیز ، آثاری که پس از این ، کشف خواهد شد ، این محوطه تاریخی ، مکانی ارزشمند برای تحقیقات جامعه باستان شناسی کشور است.
فعله گری با اعلام ارزشمند تر شدن مطالعات آتی کارشناسان یونسکو ، در زمینه تکمیل پرونده ثبت جهانی شدن تاق بستان ، با کشف آثار پیش از تاریخ ، اظهار امیدواری کرد ؛
این کشف مهم ، ثبت جهانی شدن محوطه تاریخی طاق بستان را بیش از هر زمانی ، تسریع خواهد کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به فنس کشی حدود 8 هکتار از منطقه تاریخی طاق بستان گفت :
شکارگاه تاق بستان هم جزء این منطقه است که با احتساب آن ، وسعت کل منطقه قابل تحقیق و گمانه زنی موجود ، تا هزار هکتار هم می رسد و این وسعت زیاد کاوشهای باستانی ، ارزش آن را برای ثبت جهانی شدن ، بیشتر می کند.

در ادامه ، سجاد علی بیگی کارشناس باستان شناسی با تایید وجود بقایای یک استقرار مسکونی مربوط به دوران روستا نشینی گفت :
قدمت این منطقه کشف شده در بین 3 هزار و 200 تا 3 هزار و 500 سال پیش از میلاد و در مجموع بیش از 5 هزار و 500 سال است که امروز موفق شده ایم شواهدی از وجود این روستا را آشکار کنیم ،
که البته ، از 3 هزار و 500 سال به این سو ، روستا به عنوان گورستان مورد استفاده قرار گرفته است.

وی افزود : مشابه این کشفیات در استان کرمانشاه ، در منطقه گودین تپه کنگاور کاوش شده است.







منبع : tnews.ir
 

Maryam.PZ

کارشناس ارشد مرمت ابنیه
کاربر ممتاز
ژئوپارک قشم را بهمن‌ماه امسال جهانی می‌کنیم



مدیرعامل منطقه آزاد قشم گفت که تا بهمن ماه تلاش می‌کند تنها ژئوپارک خاورمیانه را دوباره جهانی کند در این راه هر هزینه‌ای که لازم باشد می‌دهد و معطل تخصیص اعتبارات دولتی نمی‌ماند. به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به جزیره قشم، ژئوپارک قشم بازهم موضوع اصلی صحبت‌های خبرنگاران گردشگری و مدیران جزیره قشم تبدیل شد.
این بار در اتاق جلسات مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، حمیدرضا مومنی مدیرعامل و رئیس هیات مدیره این سازمان وعده‌های دیگری درباره تکمیل پروژه‌های ناتمام قشم داد مهمترین این وعده‌ها مربوط می شد به بهمن ماه همین امسال.
او و مدیرانش معتقدند که هر آنچه باید در محدوده ژئوپارک قشم انجام داد باید همین امسال تکمیل شود. آنها مدعی هستند که تا وقتی در این سازمان مسئولند باید ژئوپارک را از گزند آسیب های آینده نجات داده و ارتقا دهند.حمیدرضا مومنی در پاسخ به سوالات خبرنگاران گفت: پیش از این ژئوپارک قشم با دو اثر به ثبت جهانی رسیده بود اما مشکلاتی به وجود آمد و دوباره می‌خواهیم با همکاری سازمان میراث فرهنگی، ژئوپارک قشم جهانی شود،
به همین منظور کارگروهی تشکیل دادیم که ۹ پروژه را بازسازی کنند و بر اساس استانداردهای جهانی بتوانند نقاط ضعف را مرتفع و آنها را برای بازدید گردشگران طبیعت آماده کنند.
وی افزود: تنها کاری که توانستیم انجام دهیم این است که مسئولان تراز اول را نسبت به ژئوپارک تحریک کنیم تا اجازه بدهند ژئوپارک قشم جایگاه خود را داشته باشد.
یکی از دلایل جهانی شدن ژئوپارک این است که از تعرضات آینده به آن جلوگیری شود چون معتقدیم نباید در آن جاده بسازند،
بلکه باید ژئوپارک قشم حفظ شود. همه تلاش ما این است که تا پایان بهمن‌ماه تمام برنامه‌ها از جمله استانداردهای ژئوپارک جهانی را به منصه ظهور برسانیم و با ایجاد فضاهای مناسب،
اطلاعات کافی و امکانات اولیه مناسب در اختیار بازدیدکنندگان از ژئوپارک قرار گیرد.

۵۰۰ میلیون تومان تنخواه برای ژئوپارک در نظر گرفته شدمومنی درباره اینکه چقدر اعتبار برای تکمیل پروژه‌های ناتمام ژئوپارک قشم در نظر گرفته شده است، با قاطعیت مدعی شد که حتی اگر به او و سازمانش اعتباری در نظر گرفته نشود،
باز خود را مسئول می داند که نواقص ژئوپارک را معطل اعتبارات نکند. مومنی گفت: از محل اعتبارات ملی چیزی به ژئوپارک تخصیص داده نشده است. ما مسئولیت اداره اینجا را داریم.
باید خودمان منابعمان را تامین کنیم. بنابراین در حوزه‌های مختلف بودجه‌ای اختصاص داده نشده است. ما حتی سقفی برای آن در نظر نگرفته‌ایم، چون معتقدیم برای موارد استثنایی مانند ژئوپارک نباید فعالیت‌ها به خاطر نبود اعتبارات، متوقف شود.



چاهکوه یکی از سایت های ژئوپارک قشم


مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: از سوی دیگر ژئوپارک برای ما منبع درآمد است و باید به این سمت برود که مدت ماندگاری مسافر بیشتر شود،
در آن صورت ژئوپارک می تواند منبع درآمد شود؛ بنابراین باید از راه‌های دیگری که درآمد داریم برای ژئوپارک هزینه کنیم. این یک وظیفه حاکمیتی برای ماست به این معنا که باید ژئوپارک به هر قیمتی حفظ شود.
وی افزود: حداقل ۵۰۰ میلیون تومان تنخواه برای ژئوپارک در نظر گرفته شده است تا اصلاحات در سطح جهانی انجام شود. محدودیت منابع نخواهیم داشت و هر زمان اعتبار لازم باشد، این هزینه شارژ خواهد شد،
حتی هزینه‌ها را برای مقاطع خاص در نظر نخواهیم گرفت. هدف حفظ و ارتقای ژئوپارک است تا با حداقل چالش مواجه شود. اتفاقاتی که در جزیره قشم افتاده با همه جای دیگر متفاوت است.
در این جزیره مسافر با هدف خاص سفر می‌کند. بخش اعظم مراجعه کنندگان ما مسافر هستند. تفاوت مسافر و گردشگر این است که مسافر برای ما هزینه دارد، اما گردشگر هزینه می‌کند.
مومنی گفت: اگر از جامعه محلی استفاده نکنیم ژئوپارک را هم نمی‌توانیم حفظ کنیم. در قشم 62 امام جمعه اهل سنت داریم که برای ما یک فرصت محسوب می‌شود تا جلب مشارکت مردمی داشته بایم.
ما اینجا فقط خودمان هستیم، بدون دیگر دستگاه‌ها و در تمام بخش‌ها از شیلات تا انرژی و گردشگری باید این موضوع را در نظر بگیریم، مثلا فقط برای جمع آوری زباله‌های مردمی در قشم باید 9 میلیارد تومان هزینه کنیم و این هزینه را هر بار خودمان باید بدهیم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: در ایام عید سال گذشته ۶۵۰ هزار نفر به قشم آمدند که ۹۵ درصد آنها بدون هماهنگی با آژانس‌ها سفر کرده بودند
و نشان می‌دهد که آنها بی‌هدف سفر کرده ولی گردشگران هدف دارند و می‌توانند درآمدزا باشند.
مومنی با اشاره به دستورات رئیس‌جمهور درباره جنگل حرا گفت: ما و سازمان محیط زیست در آنجا فعالیت خواهیم کرد. علتش حساسیت ویژه آنجاست.
فکر می‌کنیم باید سالم‌سازی شود و از قایق‌هایی استفاده کنیم که بتوان سرعت آن را کنترل کرد و از قایق‌های سوخت فسیلی که آلودگی ایجاد می‌کند استفاده نکنیم و به جای آن از سازه‌های ساده چوبی که با محیط همخوانی دارد، استفاده شود.
هنوز در تردید هستیم که بتوان از تله‌کابین برای دیدن زیبایی‌های داخل و بالای جنگل حرا استفاده کرد. بنابراین راهکارهای متفاوت در حال بررسی و مطالعه است. اگر این کارها هزینه داشته باشد معطل تخصیص اعتبار از سوی دولت نمی‌مانیم.

کمک ۱۰۰ میلیونی سازمان میراث فرهنگی به جزیره هنگاموی به جلسه رئیس سازمان میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: آقای سلطانی‌فر مدتی پیش ۱۰۰ میلیون تومان به دلیل فعالیت‌ها و تقویت جوامع محلی در جزیره هنگام به ما کمک کرد.
قرار نیست در بحث‌های اجرایی کاسه دستمان بگیریم، ما مکلف به انجام کار هستیم. اگر اعتباری به ما داده شود، لطف است اما اگر این اعتبارات تخصیص پیدا نکند، مانع ادامه انجام کار ما نمی‌شود.
مدیرعامل منطقه آزاد قشم درباره بی‌ثباتی مدیران در این سازمان و ژئوپارک قشم، گفت: تغییر مدیریت یکی از بلاهای اساسی کشور است. در چنین فضایی نمی‌شود کار کرد،
منتها ما می‌گوییم نداشتن برنامه مهمترین چالش است. وقتی برنامه ندارید، فرقی نمی‌کند چه کسی مدیر باشد. مشکل عدم ثبات مدیریت و نداشتن برنامه است، اما اگر نقشه راه جلوی شما باشد،
دیگر فرقی ندارد مدیر چه کسی است. تلاش می‌کنیم تا شهریورماه برنامه بلندمدت خود را تهیه و مصوب کنیم. این موضوع سازمان منطقه آزاد قشم را به حاشیه امن می‌برد.



وی گفت: در مدیریت ژئوپارک قشم شاخص‌گذاری انجام می‌شود و می‌گوییم مدیر ژئوپارک باید این مشخصات را داشته و برنامه‌هایش را محقق کند.
مقوله مدیریت مناطق و ژئوپارک قشم را سیاسی نمی‌کنیم چون ژئوپارک قشم یک موضوع کاملا حرفه‌ای و تخصصی است. بنابراین مدیر آن باید بتواند در این چارچوب کار کند. مدیری که شاخص‌های اصلی را داشته باشد و ماندگار شود، برای ما نیز خوب است.
مومنی درباره اینکه چقدر زمان برای اجرای تمام اهداف و برنامه‌ها در ژئوپارک نیاز است تا قشم به جایگاه واقعی خود برسد گفت: شایید انجام همه این برنامه‌ها 7 تا 10 سال زمان بخواهد.

لیدر آفرود کشور می‌شویممومنی ادامه داد: گردشگری را در برنامه‌های سازمان قرارداده‌ایم اما اگر زیرساخت‌ها را به اندازه قابل قبولی ایجاد نکنیم، فرصت‌ها را از دست خواهیم داد.
باید بتوانیم حمل و نقل ارزان در قشم ایجاد کنیم و یا مراکز اقامتی قابل دسترس و وسایل نقلیه عمومی برای گردشگران و مسافران داشته باشیم. همچنین مراکز گردشگری را مشخص کرده
و برای آنها حداقل امکانات را ایجاد کنیم. مراکزی بوده اند که ویژگی خاصی داشتند اما امکانات برای اقامت ۴ ساعته مسافران در آنجا وجود نداشته است و اگر گردشگری قصد اقامت داشت، حداقل شرایط برایش موجود نبود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: پس اگر گردشگری قشم به اندازه تجارت آن رشد نکرده، به خاطر عدم تبلیغات مناسب و عدم وجود سفرهای ارزان در آن است،
بنابراین قصد برنامه‌ریزی در این حوزه را داریم. حتی درباره آفرود برنامه‌ریزی کردیم که بتوانیم لیدر آفرود کشور شویم. مراحل نهایی پیست سافاری نیز در حال طراحی است.
۵۰۰ هکتار فضای سافاری در کشور داریم که در خاورمیانه چنین امکانی وجود ندارد، آن هم سافاری کنار دریا. اما هیچ‌وقت برای آن برنامه‌ریزی نکرده‌ایم چون همیشه گفته‌ایم وقتی زیرساخت وجود ندارد،
چرا باید درباره آن تبلیغ شود. منتهی مشاهده کردیم که هر برنامه اثرات خود را دارد و به همان نسبت باید ارتقا پیدا کند.
وی گفت: برنامه نقشه راهمان را تا شهریور آماده خواهیم کرد. برای طرح جامع گردشگری قشم نیز از سازمان میراث فرهنگی خواسته‌ایم تا تیمی را برای این منظور به کارگروه مطالعاتی ما ملحق کند،
آن هم به جهت حساسیت ویژه جزیره قشم. طرح جامع گردشگری زیرمجموعه طرح جامع ما است. ژئوپارک قشم نیز جزو بخش‌های تخصصی ماست و اجازه نمی‌دهیم هر کسی وارد تصمیم‌گیری در آن حوزه شود چون نگاه ما به داخل کشور نیست.
وقتی می‌گویم ژئوپارک باید زیر نظر یونسکو باشد یعنی باید اقداماتی که در آن می‌شود با اقدامات بخش‌های دیگر سازمان متفاوت باشد،
چون ژئوپارک ضوابط خاص خود را می‌طلبد، به همین منظور کارگروهی ایجاد کرده‌ایم تا حساسیت عمومی را درباره آن تحریک کنیم.

پل خلیج فارس را دو ساله تحویل می دهیم
مومنی درباره پل خلیج‌فارس نیز که مدتها بلاتکلیف مانده است، گفت: موضوع پل خلیج‌فارس یک اراده جدی در دولت می‌خواهد. من به عنوان وزیر کشور که از پل بازدید کرده بود،
اعلام کردم اگر شورای اقتصاد مصوب کند که مجوز ماده ۶۲ را که تضمین کننده سرمایه گذاری خارجی است به ما بدهد، حداکثر تا دو سال دیگر این پل را تحویل خواهیم داد.
توافقات اولیه در این باره انجام شده است. این پروژه نزدیک به ۳ هزار میلیارد تومان هزینه دارد و از عهده مدیریت منطقه آزاد قشم و حتی استان نیز خارج است. ما در موضوع ساخت و ساز به خصوص در آن منطقه اگر به روز کار نکنیم،
خساراتی را متحمل می‌شویم که جبران‌ناپذیر است، یعنی مانند ساخت و ساز در تهران نیست که چندین سال معطل بماند و اتفاقی برایش نیفتد. ما در پل خلیج‌فارس هر روز با مشکل مواجه می‌شویم.
سرمایه گذاری ۱۰ میلیاردی آنجا را دیگر نمی‌شود حفظ کرد، بلکه باید دوباره هزینه کنیم که مثل اول قابل استفاده باشد.
مومنی درباره نبود سیستم حمل و نقل عمومی در جزیره قشم نیز گفت: باید مراکز مورد هدف گردشگری مشخص و برای آن وسایل نقلیه عمومی برنامه‌ریزی شود تا در ساعات مقرر به مقاصد خاص در تردد باشند.
کارها و مطالعات آن در حال انجام است تا مشخص است که کدام مناطق متقاضی بیشتری دارد و در نهایت قیمت تمام‌شده سفر در قشم به حداقل برسد.

تحمل وضعیت نامطلوب پروژه های ناتمام را نداریممومنی درباره ساخت و سازهای نیمه‌کاره رها شده در جزیره نیز گفت: یکی از برنامه‌های جدی ما این است که هر آنچه سرمایه‌گذاری در قشم انجام شده را بررسی کرده و ببینیم چقدر مجوز داده‌ایم و چقدر از این مجوزها عملیاتی شده است.
بنابراین کارگروهی تشکیل شده که از هفته آینده هر پنجشنبه بازدیدهایی را از پروژه های نیمه‌تمام انجام داده و صاحبان و مسئولان آن را دعوت به ارائه توضیح می‌کند. حتی ممکن است مجوزها را لغو کنیم،
چون دیگر نمی‌توان تحمل کرد که وضعیت نامطلوب شهر این‌طور ادامه پیدا کند. بخشی از این پروژه‌ها متعلق به خودمان و بخشی نیز متعلق به بخش خصوصی است. حدود ۴۸ طرح داریم که توسط بخش خصوصی نیمه‌کاره رها شده‌اند.
 

Maryam.PZ

کارشناس ارشد مرمت ابنیه
کاربر ممتاز
[h=1]فاجعه شهری در انتظار تهران؟ [/h]



«کسانی که فقط نوک دماغ‌شان را می‌بینند، راحت‌تر یک ساختمان را تخریب می‌کنند، بنایی چند طبقه می‌سازند، به جای آنکه با مرمت آن، استفاده‌ا‌ی منطقی از آن داشته باشند.»
هنوز گاهی اوقات، حرف‌هایی از اجرایی شدن یک طرح به گوش می‌رسد، حرف‌هایی که حالا معلوم نیست در حال اجرائی شدن‌ هستند یا نزدیک به یک اتفاقی در حد فاجعه‌ شهری!
اما کارشناسان ضعف این طرح را در طرحی با نام «طرح تفصیلی تهران» می‌دانند، پروژه‌ای که خط آسمان، اصالت بافت تاریخی، کوریدورهای ارزشمند شهر و آنچه تهران را به گذشته‌اش متصل می‌کند،
از بین می‌برد و شاید باعث بیشتر معضلات فرهنگی و هویتی تهران شده است.

و حالا این طرح در قالبی کوچکتر نام «انضباط شهری» گرفته است، انضباطی که انگار فقط در منطقه‌ 12 تهران نمره‌ی 20 نمی‌گیرد و مدیریت‌شهری این‌بار با فشار، زور و حتی تخریب می‌خواهد این منطقه را شاگرد نمونه کند!
اما زورش به کوچکترها و مظلوم‌های منطقه می‌رسد، نه سرمایه‌دارانی که شهر را داخل و زیرساختی می‌جوند و نابود می‌کنند.

بنیانگذار سازمان میراث فرهنگی هم نگران است، برای بافتی تاریخی که اگر تخریب شود، بخش بزرگی از پیکره‌ی شهر را با خود آوار می‌کند!
مهدی حجت معتقد است: برای مواجه شدن با بافت قدیم شهر تهران باید یک کار اصولی انجام داد،‌ باید نخست توجه داشت که وقتی درباره‌ی این بافت صحبت می‌کنیم، درباره‌ی یکی از اندام‌های یک پیکره صحبت می‌کنیم.
پیکره‌ای به نام «شهر» که اندام‌های متعددی دارد و با پیوستگی به یکدیگر، شهر را ایجاد کرده‌ است.

رئیس ایکوموس ایران با تاکید بر اینکه‌ نباید هر منطقه از تهران مانند تجریش را با محلات دیگر مانند راه‌آهن مقایسه کرد، ادامه داد:‌ زمانی‌که این موضوع را درست متوجه شدیم باید اول مشخص کنیم که توقع شهر از اندام و بافت قدیمی خود چیست؟
این اتفاق مانند خواسته‌ی بدن از ریه برای تنفس، کلیه برای تصفیه و پا برای راه رفتن است؛ پس از آن دومین راهکار این است‌ که ببینیم در بافت قدیم چه استعدادهایی وجود دارد؟ برخی استعدادها می‌تواند پاسخگوی خاطرات گذشته‌ ما،
مکان مبادلات اقتصادی یا محلی برای آموزش کودکان و نوجوانان باشد؟ در واقع باید دید این منطقه از شهر چه ظرفیتی دارد و مردم ساکن در آن منطقه چه توقعی دارند؟

او با تاکید بر این‌که اگر می‌خواهیم سابقه‌ی 200 ساله شهر تهران را به رخ بازدیدکنندگان خارجی و داخلی آن بکشیم باید این بافت را به همان صورتی که بوده حفظ و تمیز کنیم، بیان کرد:
این اقدام، بر نوع درخواست‌مان بستگی دارد، باید رفتارمان را با این شهر تغییر دهیم.


خانه‌های تاریخی اول متهم می‌شوند، بعد تخریب!

حجت اظهار کرد: در گذشته این رفتار مرسوم بود که اگر قصد داشتند بلایی سر کسی بیاورند، اول او را متهم می‌کردند، پس از آن کاری که تمایل داشتند را با آن شخص می‌کردند.
اکنون نیز ساختمان‌ها را به مراکز فساد متهم می‌کنیم و پس از آن تخریب‌شان می‌کنیم، این اقدام راه‌حل مساله نیست. این بناها گناه نکرده‌اند که محل رفت‌وآمد معتادان شده‌اند،
بلکه معتادان بودند که این بناها را اشغال کردند، در واقع همه‌ی دنیا حضور معتادان را تجربه کرده‌اند.

وی با بیان این‌که می‌توان فضایی را درست کرد که معتادان دیگر به این نوع از مکان‌ها نروند، افزود: باید با خارج کردن معتادان از این محوطه‌ها، این بناها را مرمت کرد و از آن‌ها هر نوع بهره‌برداری که تمایل داریم، داشته باشیم.
متاسفانه چون نمی‌دانیم که چه بهره‌برداری از بافت قدیم می‌توانیم داشته باشیم، یا ظرفیت این نوع مکان‌ها را نمی‌شناسیم، یا اگر می‌شناسیم آن‌ها برای ما اهمیتی ندارند،
چون به ظرفیت‌ این بناها توجهی نداریم و بیشتر سراغ ظرفیت‌های دیگر می‌رویم.

حجت با بیان این مثال که یک ساختمان قدیمی ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای از نظر استثنائی بودن و مورد توجه قرار گرفتن دارد، افزود:‌ چنین بنایی به خاطر نادر بودن یک ارزش است، هر چند آن ارزش شاید زیاد مورد توجه جامعه نباشد،
به همین دلیل برخی از زوایا در این زمینه‌ها ممکن است تغییر کند و سرمایه‌گذار با توجه به ارزش اقتصادی بنا، بگوید می‌توان آن را تخریب کرده و به جای آن ساختمانی چند طبقه ساخت،
با این وجود نیز ارزش اقتصادی این بنا، نسبت به ارزش نادر بودن آن که باز هم می‌تواند یک ارزش اقتصادی باشد (چون امکان تبدیل آن به عملکردی که می‌تواند مورد بهره‌برداری قرار بگیرد، است) وجود دارد.

او ادامه داد: کسانی که فقط نوک دماغ‌شان را می‌بینند، این کار بیشتر به چشم‌شان می‌آید که یک ساختمان را تخریب کنند و جای آن بنایی چند طبقه بسازند، تا این‌که آن را مرمت کنند، کاربری جدید دهند و استفاده‌ا‌ی منطقی داشته باشند.
قائم‌مقام سابق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با بیان این که تجربه‌ی دنیا این را نمی‌گوید، تاکید می‌کند: دنیا می‌گوید آن‌چه که نادر، محدود و تکرار ناشدنی است و ارزش‌های انسانی و خاطرات انسانی دارد، ‌عملا تکرار ناشدنی‌اند، ‌
اما آنچه جدید ساخته می‌شود بار دیگر هم می‌تواند به وجود بیاید، اما آن‌چه 100 سال پیش ساخته شده، دیگر قابل تکرار نیست، بنابراین به دلیل نادر بودن این بناها، باید حفظ شوند و کاربری‌هایی که به آن‌ها داده می‌شود باعث رضایت باشد.


نباید به راه‌حل‌های ساده‌ی زودرس اکتفا کرد

حجت در بیان مقایسه‌ای میان رفتاری که شهرهای بزرگ دنیا با بناهای تاریخی خود دارد، افزود: چنین رفتاری در آن نقاط برنامه‌ریزی و انجام شده است،‌ به همین دلیل اگر این‌گونه فکر کنیم که چون تعدادی معتاد به داخل خانه‌های قدیمی رفته‌اند،
پس باید آن را تخریب کنیم، پاک کردن صورت مساله است. در واقع این بی‌فکری‌ها از آن نشات می‌گیرد که امروز دیگر هیچ‌کس حاضر نیست کتاب و سماور کهنه‌اش را با کالای نو مبادله کند،
اما در مقابل بناهای قدیمی هنوز این عکس‌العمل را ندارند و متوجه نمی‌شوند که این جایگزینی خطاست.

او ادامه داد: امروزه هر بنای قدیمی در هر جای اروپا که به رستوران و هر چیز دیگری تبدیل شده باشد، ارزش افزوده‌ی بیشتری از بناهای قدیمی دارد. اما در ایران کسی اطلاع دقیقی ندارد که بهره‌برداری از این بناها ارزش اقتصادی بیشتری برایشان دارد.
هر چند این نوع بهره‌برداری قطعا تا 10 سال آینده میان مردم جا می‌افتد، زمانی‌که شاید تعداد محدودی بنای قدیمی و ارزشمند باقی مانده باشد و تخریب‌کنندگان این بناها، در آن زمان حکم کسانی را پیدا می‌کنند که تاسف می‌خورند
چرا قرآن قدیمی خود را با کتابی جدید و تمیز و چاپی عوض کرده‌اند.

وی تاکید کرد: این بنا‌ها ارزشمند و نادر هستند، محوطه‌هایی نیستند که اگر درباره‌ی آن‌ها اشتباه کردیم، فقط ضررهای مالی ببینیم، بلکه ضررهای فرهنگی و اجتماعی زیادی نیز متوجه ما می‌شوند. بنابراین نباید به راه‌حل‌های ساده‌ی زودرس اکتفا کرد.



«ثابت پاسال» را حالا تخریب کنید، 10 سال دیگر افسوس بخورید
«کاخ ثابت پاسال» هنوز درگیر حضور لودرها و فعالیت احتمالی آن‌ها در نیمه‌شب است، بزرگترین خانه‌ی تهران که می‌توان از آن استفاده‌های فرهنگی زیادی کرد.
مهدی حجت در این زمینه به خبرنگار ایسنا می‌گوید: با مجموعه‌ مشخصاتی که «ثابت‌ پاسال» دارد و با توجه به پیشنیه‌اش در حافظه‌ی تاریخی کشور و ساختمان بزرگ و امکانات مناسب‌اش، می‌توان بهره‌برداری‌های بهتری از آن داشت.
رئیس ایکوموس ایران افزود:‌ اگر بهره‌برداری را منحصرا پول نبینیم و بهره‌برداری اقتصادی را با بهره‌برداری فرهنگی، حیثیتی و تاریخی توام کرده و برای این بنا ارزش قائل باشیم،‌
آن را به صورت کنونی حفظ می‌کنیم و حتی پولی که قصد داریم برای تخریب و ساخت مجتمعی تجاری خرج کنیم، برای تغییر کاربری‌اش اختصاص دهیم.

او این بنا را یک سرمایه برای تهران و حتی برای کشور دانست و اظهار کرد: این ساختمان در زمانی ایجاد شده و هنوز سرپاست و می‌تواند سابقه‌ی شهر را نشان دهد،
زمانی‌که چنین بناهایی را می‌سازند، هیچ‌چیز ارزشمندی به جای آن بالا نمی‌رود، ‌چون چیزی بهتر به معنای کیفی ساخته نمی‌شود، تا غصه نخوریم که چرا قبلی تخریب شد.


حجت گفت: اکنون وضعیت معماری کشور ما به گونه‌ای نیست که بتوان به جای آن‌ها چیز بهتری ساخت، به همین دلیل ‌ترجیح می‌دهیم باقی بمانند.
او همچنین خطاب به کسانی که نگران بهره‌برداری اقتصادی خود هستند، فکر نکنند تنها راه بهره‌برداری خوب اقتصادی فقط تخریب یک بنا و ساخت یک مال به جای آن است،
قبل از هر کاری بهتر است مقایسه با دیگر شهرهای تاریخی در کشورهای دیگر داشته باشیم و ببینیم آیا پول درآوردن از راه درست کردن مال است؟
هرکس یک زمین دارد آن را به مال تبدیل می‌کند؟ این یک دیدگاه اشتباه است که تا 10 سال دیگر نتیجه آن را می‌بینیم.

بنیانگذار سازمان میراث فرهنگی با اشاره به بنای تاریخی «تالار وحدت» گفت:‌ با وجود هزینه‌هایی که برای ساخت و تجهیز این بنا شده است، اگر بخواهیم استفاده‌ی مناسبی از آن داشته باشیم، شبی دو ساعت است،
دو ساعتی که خرج فرهنگ کشور می‌شود، یا یک مسجد را با هزینه‌ای زیاد می‌سازیم تا فقط در زمان برگزاری نماز و احیانا مراسم‌های مذهبی دیگر از آن استفاده کنیم.

او در ادامه با طرح این پرسش که چرا نمی‌گوئیم تالار وحدت یا مسجد را خراب کنیم تا به جایش مال بسازیم؟ افزود:‌ باید به این قضیه فکر کنیم که هر بنایی برای یک منظور ساخته می‌شود.
اگر آن پاساژ با توجه به کیفیت‌اش به یک مرکز فرهنگی بزرگ تبدیل شود، ممکن است بازده اقتصادی زودرسی مانند مال نداشته باشد، اما شهرداری هر شهر باید هزینه‌هایی را نیز برای تالار، سینما و کتابخانه هزینه کند
و به فکر بهبود شرایط زندگی مردم حتی از نظر فرهنگی باشد.


وی تاکید کرد: اگر با این عقل و فکر به این قضیه نگاه کنیم که مگر چند ساختمان برای فروش موبایل یا مال نیاز داریم، به ایجاد یک مرکز فرهنگی بزرگ با همه امکانات و تجهیزات داخل آن نیز توجه می‌کنیم.



منبع : khabaronline.ir
 

Maryam.PZ

کارشناس ارشد مرمت ابنیه
کاربر ممتاز
[h=1]جدیدترین آثار معماری ثبت شده در فهرست ۲۰۱۵ یونسکو [/h]



سی‌ونهمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو با ثبت ۲۴ اثر در فهرست میراث جهانی به‌ کار خود پایان داد.

سی‌ونهمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو در مرکز کنفرانس‌های بین‌المللی شهر بُن آلمان با ثبت ۲۴ اثر در فهرست میراث جهانی و معرفی استانبول به عنوان میزبان دوره آتی این اجلاس در سال ۲۰۱۶ به پایان رسید.
امسال در مجموع ۲۴ اثر فرهنگی و طبیعی وارد فهرست میراث جهانی یونسکو شدند و سه محوطه شامل ویرانه‌های باستانی "هترا" در عراق، شهر تاریخی "صنعا" و همچنین شهر محصور "شیبام" در یمن وارد فهرست میراث در خطر یونسکو شدند.
همچنین محوطه "لاس کاتیوس" در کشور کلمبیا که در سال ۲۰۰۹ وارد فهرست میراث در خطر یونسکو شده بود امسال از این فهرست خارج شد.
در این گزارش با تعدادی از آثار معماری ثبت‌شده در این فهرست آشنا می‌شوید.


** محوطه تاریخی شهر باستانی شوش :






شهر باستانی شوش که در جنوب خوزستان واقع شده است یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های شناخته‌شده جهان است، ۴۰۰۰ سال پیش از میلاد پایه‌گذاری شده است و آثار باستانی از دوره‌های مختلف تاریخ در آن وجود دارد.
طبق اسناد شهر باستانی شوش از مهم‌ترین و باشکوه‌ترین شهرهای باستانی ایران و جهان بوده است و فعالیت‌های باستان‌شناسی در آن ادامه دارد و به‌عنوان هجدهمین اثر میراث جهانی در فهرست یونسکو به ثبت رسیده است.


** پل forth railway در اسکاتلند :






این پل دومین پل بزرگ دنیاست که در سال ۱۹۸۰ در اسکاتلند توسط مهندسین انگلیسی سر جان فاولر و سر بنیامین بیکر طراحی و ساخته شده است، طول این پل ۲۵۲۸.۷ متر است
و هنوز هم برای عبور قطار از روی رودخانه استفاده می‌شود و به‌تازگی در فهرست یونسکو به ثبت رسیده است.



** قلعه آلامو در تگزاس :






آلامو، محل نبرد تاریخی است که جنگ بین قوای تگزاس و ارتش مکزیک در این قلعه صورت گرفت، و به‌تازگی نیز در فهرست یونسکو قرار گرفته است.

** مجموعه‌ای از انبارهای تاریخی جهان در هامبورگ :






Speicherstadt به معنای شهر انبارها یا منطقه انبار است که در هامبورگ قرار دارد، آلمان بزرگ‌ترین منطقه انبار در جهان است، این منطقه به‌عنوان یک منطقه آزاد برای انتقال کالا بدون پرداخت گمرکی ساخته شده بود،
از سال ۲۰۰۹ این منطقه و مناطق اطراف آن تحت توسعه مجدد قرار گرفت اخیراً در میراث جهانی یونسکو ۲۰۱۵ ثبت شده است.


** قلعه باستانی دیاربکر و باغ‌های Hevsel :






این قلعه باستانی که قدمت آن به دوران رومی‌ها باز می‌گردد که توسط رومیان در قرن ۱۰ ساخته شده است، یکی دیگر از آثار باشکوه و قدیمی است که در شرق ترکیه قرار گرفته است و به‌تازگی در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.




منبع : سرویس معماری هنرآنلاین - setavin.com
 

Maryam.PZ

کارشناس ارشد مرمت ابنیه
کاربر ممتاز
رئیس انجمن مفاخر معماری ایران:

منشور مرمت ابنيه تاريخی به زودی تدوين می‌شود






رئيس انجمن مفاخر معماری ايران از تهيه منشور مرمت آثار و ابنيه تاريخی ايران در آينده‌ای نزديك خبر داد.


سيدعليرضا قهاری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اعلام لزوم تهيه منشور مرمت آثار و ابنيه تاريخی گفت: حدود يكصد سال است كه دنيا به دنبال تدوين و تهيه مانيفست حفاظت و نگه‌داری از آثار و ابنيه تاريخی است.
گرچه در ايران تا به امروز چنين مانيفستی (منشور) وجود نداشت اما به دنبال تهيه آن در آينده‌ای نزديك هستيم.رئيس انجمن مفاخر معماری ايران افزود: از زمان تاسیس سازمان حفاظت آثار باستانی، مرمت و نگه‌داری از ابنیه‌تاریخی اهمیت پیدا کرد
اما از آنجاییکه سلایق و ایده‌های مختلفی همواره در جامعه وجود داشت هیچگاه وفاق، همفکری و هم‌اندیشی منسجمی راجع به آن به وجود نیامد. کسانیکه به صورت آکادمیک این علم را فرا گرفتند بر اساس اینکه در کدام دانشگاه غربی تعلیم دیدند
نوع نگرش‌شان نیز نسبت به مرمت تغییر کرد همانطور که در بین استادان و بزرگان این رشته دیدگاه‌های مختلفی وجود داشته و دارد.قهاری با اشاره به نمونه‌ای تاريخی در ايران كه نشان از نبود وفاق ملی در مرمت بود،
گفت: وقتی ارگ بم فرو ريخت نظرات كارشناسی مختلفی راجع به مرمت و حفاظت از ارگ تاريخی، نشان داد وفاق ملی در اين مورد وجود ندارد و اين مسئله به آموزش‌های آكادميك غيرايرانی ارتباط داشت. ارگ بم تجربه‌ای بود
که نشان از تفاوت دیدگاه‌ها در این زمینه داشت. به همين خاطر نيز از همان زمان ايده تدوين چنين منشوری شكل گرفت و تدوين آن در مراحل پايانی قرار دارد.به گفته قهاری، تدوين منشور مرمت در مراحل پايانی قرار دارد
و به زودی به عنوان دستورالعملی واحد برای همه مرمت‌كاران در سراسر ايران تهيه می‌شود و در دستور كار قرار می‌گيرد.وی در پايان تاكيد كرد: در نظر داريم تا اين منشور را به صورت قانونی مدون درآورده
و در مراحل بعدی با طرح آن در مجلس شورای اسلامی امكان تصويب آن را فراهم آوريم. /


منبع : http://news.mrud.ir
 

Maryam.PZ

کارشناس ارشد مرمت ابنیه
کاربر ممتاز
بهشتی، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور در گفتگو با تابناک یزد:


نگاهم به جداره سازی در میدان تاریخی امیرچخماق مثبت است



رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور معتقد است: هر اتفاقی که برای احیای میدان تاریخی امیرچخماق در شهر یزد صورت بگیرد، خوب است.




به گزارش تابناک یزد چندی است طرح نیمه تمام چنده ساله جداره سازی در میدان تاریخی امیرچخماق در شهر یزد توسط میراث فرهنگی و گردشگری از سر گرفته شده است.
سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان با نصب بنرهایی، تصاویری از آینده این پروژه را ر معرض دید همگان قرار داده است اما برخی به این جداره سازی اعتراض داشتند.
از جمله می توان به استعفای رئیس دانشکده معماری دانشگاه یزد اشاره کرد. اما چهره هایی همچون سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور، عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری
و رئیس کمیته ملی ایکوم ایران و رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی کشور نظر متفاوتی دارد.
سید محمد بهشتی در گفتگو با خبرنگار تابناک یزد پیرامون جداره سازی در میدان امیرچخماق معتقد است: هر اتفاقی که برای احیای میدان تاریخی امیرچخماق در شهر یزد صورت بگیرد، خوب است هرچند باید مسائل حفاظتی هم رعایت شود.
وی در پاسخ به این سوال که نگاه شما به کلیت اجرای جداره سازی ها که در دوره مدیریت شما در سازمان میارث فرهنگی تصویب شده، چیست، گفت: نگاهم مثبت است و از آن دفاع می کنم.
رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی کشور در عین حال تاکید کرد برای جزییات این پروژه باید از مسئولان سازمان میراث فرهنگی توضیحاتی بگیرید.
به نظر می رسد اجرای جداره های این میدان تاریخی که بر اساس مستندات تاریخی و با صرف صدها میلیون تومان کار پژوهشی از دولت اصلاحات آغاز و تا امروز ادامه داشته، نتیجه قابل تاملی برای میراث فرهنگی استان داشته باشد.


منبع : ostanha.tabnak.ir



استعفای رییس دانشکده معماری دانشگاه یزد در اعتراض به ساخت و ساز در میدان امیرچخماق

در پی بازسازی و ساخت دیواره‌های اطراف امیرچخماق، رئیس دانشکده هنر ومعماری دانشگاه یزد استعفا داد.


به گزارش هنرنیوز؛ در متن استعفای آیت اللهی آمده است:

در خصوص وظایف و قراردادهای محوله به ویژه در پروژه در حال اجرای امیرچقماق که علیرغم قرارداد عامل چهارم با پژوهشکده معماری بومی، اعتنایی به مخالفت اعلام شده درباره ادامه اجرای بازوهای الحاقی صورت نگرفت،
تقاضا دارم استعفای اینجانب را به عنوان رییس دانشکده هنر ومعماری بپذیرید. مطمئن هستم هر کدام از همکاران دانشکده با داشتن تخصص، دانش، تجربه و سیاست مناسب تر در انجام این وظیفه موفق تر عمل خواهند نمود.
گفته می شود جامعه فرهنگی دانشگاهی و دوستداران میراث فرهنگی این حرکت را نه تنها در جهت احیا این اثر ارزشمند نمی دانند بلکه مدعی اند با اصالت بنا و ثبت جهانی یزد در تضاد است
و آینده ثبت جهانی را با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد کرد.







منبع : honarnews.com



حال این روزهای میدان امیرچخماق :








 

Maryam.PZ

کارشناس ارشد مرمت ابنیه
کاربر ممتاز
شهروندان تهرانی از یکشنبه 25 مرداد، 45 شب فرصت دارند برای دیدن طهران قدیم و قدم زدن در فضای آن دوره، به باغ موزه قصر بروند.

حسین هوشیار، رییس باغ‌موزه قصر در نشست خبری جشنواره "طهران قدیم" که با عنوان «طهران در قصر» برگزار خواهد شد، اظهار کرد: با توجه به معماری خاص باغ موزه قصر، فکر کردیم این مکان می‌تواند
جایی برای رصد اصالت‌ها و سنت‌های اصیل ایرانی باشد. بنابراین تصمیم گرفتیم جشنواره «طهران قدیم» را در این مجموعه کلید بزنیم تا کسانی که دل‌شان برای آداب و سنت‌های اصیل ایرانی تنگ شده بتوانند
با این بهانه به گذشته بروند و نسل جوان هم با آن آشنا شوند.
خیمه‌شب‌بازی، روحوضی و سیاه‌بازی، نقالی و پرده‌خوانی، سُرنا نوازی، نمایشگاه اتومبیل‌های قدیمی، اجرای بیش از 80 نمایش خیابانی با گروه‌های حرفه‌ای و آماتور و حضور تیم‌های هنری تدارک دیده شد
او افزود: این جشنواره در 45 شب از ساعت 17 تا 24 به صورت یک جشنواره تابستانی میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. پوشاک تهران قدیم، خوراک آن دوره، تفریحات و بازی‌های قدیم، بازی‌های بومی و محلی،
نمایش‌های آیینی، خیه برای فضاسازی آن دوره از برنامه‌های این جشنواره است.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، هوشیار همچنین بیان کرد: در بخش جنبی جشنواره طهران قدیم قرار است در روزی با عنوان روز سینما از مرحوم علی حاتمی و آثار او به عنوان کارگردانی که حق بزرگی در حفظ و نشان دادن
اصالت‌های تهران قدیم بر گردن ما دارد، تجلیل شود. در این روز از عوامل فیلم «مادر» ساخته مرحوم علی حاتمی نیز تجلیل خواهد شد. همچنین یاد مرحوم مرتضی احمدی به عنوان صدای طهران قدیم گرامی داشته خواهد شد.
مدیر باغ‌موزه قصر به حضور 70 بازیگر با لباس‌های قدیمی در طول این جشنواره در مجموعه باغ موزه قصر اشاره کرد و گفت: این بازیگران با لباس‌های آن دوره در مجموعه تردد می‌کنند. درشکه و شهرفرنگ و دکورهای بازارها و مغازه‌های قدیم تهران
در محوطه باغ -موزه در نظر گرفته می‌شود تا مخاطبان بتوانند از آن‌ها بازدید کنند و با فضای آن دوره بیشتر آشنا شوند. این دکورها پس از پایان جشنواره در باغ -موزه نگه‌داری می‌شود. دبیرخانه دائمی این جشنواره نیز همزمان با افتتاح
جشنواره برقرار خواهد بود تا هر سال این بحث نهادینه شود.

این جشنواره از 25 مرداد تا 10 مهرماه ادامه خواهد داشت و بازدید از آن در این ایام رایگان است.






منبع : khabarfarsi.com
 

Maryam.PZ

کارشناس ارشد مرمت ابنیه
کاربر ممتاز
[h=1]کتیبه ساسانی قلعه سنگی سمیرم ناپدید شد[/h] [h=3]اصفهان - ایرنا- کتیبه تاریخی قلعه سنگی سمیرم مربوط به دوره ساسانی که در سالهای گذشته اطراف آن مورد تخریب قرار گرفته بود، ناپدید شد.[/h]


رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سمیرم استان اصفهان روز چهارشنبه با تایید این خبر، به ایرنا گفت: مساحت این کتیبه با ارزش تاریخی یک متر مربع بود
و سارقان به صورت کاملا حرفه ای و با استفاده از تجهیزات و امکانات، این اثر ملی را از کوه برش داده و دزدیده اند.
سجاد افشاری خاطر نشان کرد: پراکندگی آثار و ابنیه تاریخی و وسعت شهرستان سمیرم باعث شده این مناطق دور از چشم ماموران ما قرار گیرد و کمبود نیرو و امکانات حفاظتی، کار را برای دزدان آثار تاریخی راحت کرده است.
وی گفت: مراحل قضایی و پیگیری لازم برای دستگیری سارقان در دست اقدام است.
تابستان سال 85، فرماندار وقت سمیرم، خبرنگار ایرنا را با معاون سیاسی خود و یک مامور نیروی انتظامی به قلعه سنگی اعزام کرد تا از وضعیت آن محل گزارشی تهیه کنند.
آن زمان که شهرستان سمیرم اداره یا نمایندگی میراث فرهنگی نداشت، عکس و فیلمی از وضعیت قلعه سنگی تهیه شد که مهمترین بخش آن گزارش تخریب اطراف کتیبه منتسب به زمان ساسانیان بود.
اکنون بعد از بعد از یک دهه دست اندازی غارتگران میراث فرهنگی، این کتیبه که در ضلع شرقی قلعه سنگی و در ارتفاع زیاد قرار داشت به کلی به تاراج رفته است.
نوشته های روی این کتیبه با خطوط پهلوی ساسانی و عربی اوائل اسلام است.
دژ بهمن یا قلعه سنگی سمیرم در مرز جنوب شرقی استان اصفهان و فارس(آباده و اقلید) واقع شده و محل دیده بانی در مسیر رفت و آمد کاروان های این دو بخش مرکزی ایران باستان بوده است.
این قلعه در 205 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان واقع شده است.





منبع : irna.ir
 
بالا