اتاق مطالعه ی تاپیک مهدیه......نماز

محمدیان

عضو جدید
کاربر ممتاز
نتيجه

نتيجه

نتیجه اینکه:

قرآن مجید كتابى است كه در اغلب موارد اصول و اركان را بیان داشته و بیان جزئیات را به پیامبر(ص) واگذار كرده است به این آیه توجه كنید:

«و انزلنا الیك الذكر لتبین للناس ما نزل الیهم و لعلهم یتفكرون» (نحل، آیه 44).

«و بر تو قرآن را نازل كردیم تا بر امت آنچه فرستاده شده بیان كنى باشد كه عقل و فكر به كار گیرند»


و در آیه دیگر فرموده است:

«و ما انزلنا علیك الكتاب الا لتبین لهم الذى اختلفوا فیه» (نحل، آیه 64).

«و ما قرآن را نازل نكردیم مگر براى این كه حقیقت آنچه را كه مردم درباره آن اختلاف مى كنند را براى آنان روشن كنى»


لذا معلوم مى شود كه آنچه كه خداوند برپیامبر نازل فرمود نیاز به تبیین و توضیح دارد.

و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در كنار و همراه قرآن و به نص صریح صدها آیه آن وظیفه دار تبین آیات خدا و جزئیات امور براى مردم است.

لذا فرمود نماز بخوانید آن گونه كه من نماز مى خوانم. و او نماز صبح را دو ركعت و... قرار داد و قرآن مجید ما را به اطاعت از آن حضرت فرا خوانده است.

«ما اتاكم الرسول فخذوه و ما نهاكم عنه فانتهوا» (حشر، آیه 7).

«آنچه پیامبر براى شما آورده بگیرید و عمل كنید و آنچه را كه نهى كرده ترك كنید»


منبع : askdin
 

salizadeniri

عضو جدید
کاربر ممتاز
در این پست به نقل سخنان امام علی (ع) در نهج البلاغه که درباره نماز ایراد فرموده اند میپردازیم:

مردم نماز رابر عهده گیرید وآن را حفظ کنید زیاد نماز بخوانید و با نماز خود را به خدا نزدیک کنید .
نماز دستوری است که در وقتهای خاص بر مومنان واجب گردیده است.
ایا به پاسخ دوزخیان گوش فرا نمیدهید ان هنگام که از انها پرسیدند چه چیز شما را به دوزخ کشانده است
گفتند: ما از نماز گزاران نبودیم.
همانا نماز گناهان را چونان برگهای پاییزی فرو میریزد و غل و زنجیر گناهان را از گردنها می گشاید
پیامبر اسلام نماز را به چشمه اب گرمی که بر در سرای مردی جریان داشته باشد تشبیه کرد اگر هر
شبانه روز پنج بار خود رادر ان شستشو دهد هرگز چرک و الودگی در بدن او نمی ماند .

همانا کسانی از مومنان حق نماز را شناختند که زیور دنیا از نمازشان باز ندارد و رو شنایی چشمشان
یعنی اموال و فر زندان مانع نمازشان نشود.
خدای سبحان می فرماید
:
مردانی هستند که تجارت و خرید و فروش انان را از یاد خدا و بر پا داشتن نمازو پرداخت زکات باز نمیدارد.
رسول خدا پس از بشارت به بهشت خود را در نماز خواندن به زحمت می انداخت زیرا خداوند به او فرمود:
خانواده خویش را به نماز فرمان ده و بر انجام ان شکیباباش.
پس پیامبر پی درپی خانواده خود را به نماز فرمان میداد و خود نیز در انجام نماز شکیبا بود.
 

salizadeniri

عضو جدید
کاربر ممتاز
امام در عهدنامه‏ اى كه براى محمد بن ابى بكر نوشت و او را روانه مصر نمود تا فرمانرواى آنجا باشد، از جمله دستورهائى كه به او داد فرمود: نماز را در اوقاتى كه براى آنها تعيين شده به پاى دار و به خاطر اين كه بى‏كارى و فرصت و وقت دارى، پيش از وقت آن را به جاى نياور، و به بهانه اين كه كار دارى، آن را به تأخير نينداز و اين را بدان كه تمام كارهايت پيرو نمازت مى‏باشد .

نيز در فرمان مشهور مالك اشتر كه پس از شهادت محمد بن ابى بكر در مصر او را به فرمانروائى كشور باستانى مصر منصوب داشت و بايد آن را جهان بينى على عليه السلام دانست، مى‏ فرمايد:

هنگامى كه برخاستى و خود را مهيا ساختى تا با مردم نمازگزارى، نماز را چندان طولانى مخوان كه مردم را پراكنده سازى و سريع و تند هم مخوان كه آن را تباه كنى.

زيرا در ميان مردمى كه با تو نماز مى‏گزارند، كسانى هستند كه عليل و بيمار و ناتوانند، يا گرفتارى و كار دارند. من از پيغمبر- صلى اللَّه عليه و آله- هنگامى كه مرا براى تبليغ اسلام به يمن مى‏ فرستاد پرسيدم: چگونه با مردم نماز گزارم پيغمبر (ص) فرمود: با آنها مانند ناتوان‏ترينشان نمازگزار، و حال مؤمنين را رعايت كن .

در نامه‏ اى كه به حارث همدانى از ياران نامدارش مى‏ نويسد از جمله‏ مرقوم مى‏ دارد:
در روز جمعه، مسافرت نكن تا بتوانى در نماز جمعه شركت كنى، مگر اين كه كار واجبى (مانند جهاد) در راه خدا انجام دهى، يا به سراغ كارى بروى كه شرعا معذور باشى.

وسرانجام

در شب بيست و يكم ماه مبارك رمضان، لحظه ‏اى پيش از آنكه جان به جان آفرين تسليم كند، ضمن وصيت تاريخى خود به فرزندان گراميش، امام حسن و امام حسين عليهما السلام از جمله مى‏فرمايد: خدا را، خدا را كه برپا داشتن نماز را از ياد نبريد، زيرا نماز ستون دين است .



 
آخرین ویرایش:

محمدیان

عضو جدید
کاربر ممتاز
سرمشق ما در زندگى،در معاشرت ،درجهاد و در عبادت،پيشوايان معصومند.
نماز آنان نيز براى ما الگو است.
هرچه انسان خداشناس تر باشد،عبادت عمق بيشتر داشته وعاشقانه تر و عارفانه تر خواهد بود.
پيامبران و اولياء خدا،بخاطر عشقى که به خدا داشتند،بيش ازهمه عبادت می کردند. همواره به يادخدا بودند، سجده هاى طولانى ،رکوعهاي مستمر ،نماز شبهاي همراه باگريه ودعاهايى از دل برخاسته داشتند.
دليل آنكه حضرت ابراهيم به مقام«خليل اللَّه» و دوستى خدا رسید سجده هاى طولانى او بود(مستدرك وسائل،ج١ص٣٢٩)

حضرت موسى،پس از هرنماز ،سمت راست و چپ صورت خود را برخاك می نهاد.(قصارالجمل)

امام کاظم عليهالسلام بعد از نمازصبح ،سربه سجده مى گذاشت و تاپاسى از روز،درحال سجده بود(قصارالجمل)

امام سجاد عليها السلام درسجده به قدرى نام خدا را تكرار مى کرد و سجده را طول مى داد که وقتى سربلند می کرد،بدنش خيس عرق بود(بحار الانوار،ج٨٢ص١٣٧)
به آنحضرت از آن جهت سجّاد گفته اند که سجده هايى طولانى داشت و آثار سجده در پيشانى و مواضع سجودش آشكار بود.( وسائل،ج٤ص٩٧٧)

پيامبرخدا ،شيفته نماز بود وچنان دلبسته به آن بودکه براى رسيدن وقت نماز،لحظه شمارى مى کرد و چون وقتش مى رسيد،چنان بود که گويا کسى را نمی شناسد،و به نماز مى شتافت. (سنن النبى،ص٢٥١)
آن حضرت مى فرمود:
خداوند، نورچشمم را در نماز قرار داده وآن را در نظرم محبوب ساخته است. انسان گرسنه و تشنه وقتى آب و غذا می خورند،سير و سيراب می شوند ولى من هرگز از نماز،سير نمى شوم
(سنن النبى،ص٢٦٩)
وقتى آن حضرت نماز مى خواند،دلش لرزان و هراسناك بود و از خوف خدا مى لرزيد. سنن النبى، ص٢٦٩ )
 
آخرین ویرایش:

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
نماز و میدان مغناطیسی بدن

ميدان مغناطيسي بدن انسان و نماز


هارولدبور از دانشگاه ييل براي اولين بار با انجام يک آزمايش ساده، به وجود ميدان مغناطيسي در اطراف موجود زنده پي برد.او با توجه به يک مولد الکتريکي که در آهنربا در داخل سيم پيچ دوران مي کند و جريان توليد ميکند، سمندري را در يک ظرف آب نمک قرار داد و ظرف را به دور سمندر چرخاند. الکترودهايي که در اين ظرف وجود داشتند و به يک گالوانومتر حساس متصل شده بودند، يک جريان متناوب را نشان مي دادند. زماني که بور اين آزمايش را بدون سمندر انجام داد،گالوانومتر هيچ جرياني را نشان نداد. اين بدان معنا بود که در اطراف موجود زنده ميداني وجود دارد که خاصيت مغناطيسي هم دارد. بور اين وسيله را بر روي دانشجويان داوطلب خود امتحان کرد و مشاهده نمود که اين ميدان در بدن انسان هم وجود دارد وکاملا تابع رويدادهاي اساسي زيست شناختي بدن است. او اين ميدان را حياتي ناميد چون هرگاه حيات از بين برود،ميدان حياتي هم از بين ميرود. به گونه هاي که يک سمندر مرده که در دستگاه بود هيچ پتانسيلي به وجود نمي آورد.



تشکيل ميدان مغناطيسي بدن



همانگونه که مي دانيد، در بدن ما ميليونها عصب وجود دارد که کار انتقال پيام در بدن ما بوسيله تحريک الکتريکي اين عصبها صورت مي گيرد. در اثر شارش بار در اطراف آنها در بدن ما يک ميدان تشکيل مي شود و ميدان بدن ما در اثر فعاليت همزمان ميليونها عصب به وجود مي آيد.


امواج مغزي

دستگاه موج نگار مغز چهار نوع منحني از امواج مغزي را ارائه ميدهند که عبارتند از: آْلفا، بتا، دلتا و تتا. ريتمهاي دلتا کندترين امواج مغزي با تناوب از 1تا3 دور در ثانيه بوده و اغلب در خواب عميق ظاهر مي شوند. به نظر ميرسد که ريتمهاي تتا که داراي تناوب 4تا7دور درثانيه مي باشند به خلق و خوي بستگي داشته باشد. ريتمهاي آلفا از 8تا 12 دور در ثانيه، در اوقات تفکر، تامل آزاد رخ داده و در صورت تمرکز حواس و توجه قطع مي شوند و بالاخره ريتمهاي بتا با تناوب 13الي22 دور در ثانيه،ظاهرا منحصر به نواحي جلوئي مغز، يعني جايي که فعاليتهاي پيچيده مغزي رخ مي دهد مي باشند. امواج آلفا امواج بسيار مهمي هستند که بوسيله هانسبرگر آلماني کشف شدند و به گفته وي با نوعي هوشياري و خوداگاهي معطوف به درون ظاهر مي شوند تغييرات فيزيولوژي مهمي در بدن ايجاد مي کنند مثل تمرکز و يادگيري.

ميدان مغناطيسي بدن و امواج مغزي در معرض خطر

حتما تا به حال در باره خطرات گوشيهاي موبايل يا زندگي در نزديکي نيروگاهاي برق چيزهايي شنيده ايد.بنابر تحقيقات پروفسور لاي امواج مغناطيسي که از نيروگاهاي برق يا وسايل برقي مثل سشوار و ريشتراش برقي و... ساتع مي شود به دي ان اي سلولهاي مغزي آسيب ميرساند و قابليت ترميم را در آنها از بين مي برد. ميدانهاي مغناطيسي خارجي علاوه بر آسيب به دي ان اي مغز اثر منفي ديگري به بدن دارند. اين ميدان ها باعث اختلال در ميدان مغناطيسي طبيعي بدن مي شوند. همانطور که ميدانيد نزديک به 70%از بدن مارا آب فراگرفته و مولکولهاي آب به صورت دوقطبي هستند و زماني که ما در معرض يک ميدان مغناطيسي خارجي قرار مي گيريم، اين مولکولها در جهت آن ميدان قرار مي گيرند و اين پديده باعث مي شود نظم ميدان مغناطيسي ما به هم بريزد.



علاوه بر عوامل خارجي يکسري عوامل داخلي نيز وجود دارند که باعث مي شوند اختلال در ميدان بدن ايجاد شود. مهمترين آنها بارهاي الکتريکي هستند که هنگام شارش بار در عصب در اطراف آن به وجود مي آيند و به صورت الکتريسيته ساکن در بافتهاي بدن ذخيره ميشوند و ميداني که در اطراف اين بارها بوجود مي آيند در ميدان بدن ايجاد خلل مي کنند. اين بارها به خصوص در نقاطي که تراکم اعصاب بيشتر است ذخيره مي شوند و به دليل اين که هم تراکم زيادي دارند و هم در نزديکي عصبهاي بيشتر و مهمتري قرار دارند براي بدن به شدت مضر هستند. از جمله اين نقاط ناحيه سر و دستها و قسمت مچ يابه پايين است و در بين اين سه قسمت، سر اهميت ويژه اي دارد چون بارهاي ذخيره شده در آن علاوه بر ايجاد خلل درميدان مغناطيسي مغز باعث اغتشاش در امواج مغزي نيز مي شوند.


به ظاهر ما روزانه تنها دقايقي را در معرض ميدان مغناطيسي هستيم.مثل موبايل يا سشوار و غيره.اما در طول دوران زندگي خود در معرض ميداني بسيار قوي هستيم و آن ميدان مغناطيسي زمين هست. عوامل داخلي اغتشاش در ميدان بدن ما هم فعاليتهاي حياتي و اجتناب ناپذيري هستند که در تمام طول عمر ما در جريان هستند پس چگونه ميتوان باعث خلل اين اثرات سو که باعث اختلال در بدن ما و بيماريهايي مثل سرطان مي شوند را خنثي کرد؟


در اينجاست که بايد گفت خداوند راه حل تمام اين سوالات را در يک عمل ساده که امکان آن براي همه افراد وجود دارد و بيش از چند دقيقه هم وقت نمي برد و هيچ ضرري هم ندارد به انسان هديه داده و آن نماز است.

نماز و ميدان مغناطيسي
آنگونه که از تصاوير به دست آمده از ميدان مغناطيسي زمين پيداست، به طور شگفت انگيزي اگر انسان در هر نقطه از زمين رو به قبله بايستد، ميدان مغناطيسي بدنش بر ميدان مغناطيسي زمين منطبق مي گردد و در مدتي که در نماز است ميدان بدنش منظم مي شود.
يکي از نکات بسيار جالبي که پروفسور بور به آن دست يافته بود اين بود که دريافته بود که در بدن تمام دانشجويان مؤنث ماهي يکبار تغيير ولتاژ شديد ايجاد مي شود و ميدان بدن به منظمترين حالت خود مي رسد و به همين دليل است که زنان نيازي ندارند در اين مدت نماز بخوانند.
اخيرا هم کشف شده است که علت اينکه قلب زنان منظم تر و قويتر از مردان ميزند و دليل آن همين تغيير ولتاژ هست.

نماز و بارهاي الکتريکي

همانطور که قبلا اشاره شد بارهاي زائدي که در اثر تحريکات الکتريکي اعصاب به وجود مي آيند هم شبيه ميدان بدن و هم بر امواج مغزي اثر سو دارند. و اين اثرات در نواحي که اعصاب در آن تحرک بيشتري دارند، خطرات جديتري ايجاد مي کنند و بايد هرچه سريعتر از آن نواحي دور شوند. به طرز حيرت آوري مي بينيم که اين نواحي دقيقا نواحي هستند که در وضو شسته مي شوند و بنابر تحقيقات صورت گرفته، بهترين راه دفع اين بارهاي زائد استفاده از يک ماده رساناست که سريعترين و ارزانترين و بي ضررترين ماده براي اين کار آب است و جالب اينجاست که آب هرچه خالص تر باشد سريعتر بارهاي ساکن را از بدن ما به اطراف گسيل مي دهد و هيچ مايعي مثل آب خالصي که در وضو به انسان سفارش شده اين اثر را ندارد.
نماز و امواج مغزي



با دفع بارهاي زائد بدن در وضو امواج مغزي در ايده الترين حالت قرار مي گيرند. علاوه بر آن حالت تمرکزي که در هنگام نماز در انسان به وجود مي آيد، تشعشع امواج آلفا را به اندازه قابل توجهي بالا مي برد و توانايي مغز را در توليد اين امواج بالا مي برد.
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
اين ساعتهاي آخره تاپيك گفتم يه پيشنهادي هم براي كتاب بدم:

كتاب اسرارالصلاة يا معراج عشق، نوشته مهدي سمندري با مقدمه آية الله حسن حسن زاده آملي.

يكي ديگه هم كه خيلي پرباره و راستش كتابي با مضمون نماز به اين خوبي نديدم،‌اسرارالصلواة ، ميرزا جواد آقا ملكي تبريزي هستش كه توصيه شده از طرف آية الله حسن زاده و حاج محمد اسماعيل دولابي هستش. خود نويسنده كه خودشان از عارفان كامل بودند، توصيه كنندگان هم كه ديگه فكر نميكنم لازم به توضيح و معرفي باشن.:redface:
اميدوارم تهيه كنيد و استفاده كنيد.:)

موفق و پيروز باشيد و خدا پشت و پناهتون:gol::gol::gol:
 

محمدیان

عضو جدید
کاربر ممتاز
کتاب درباره نماز

کتاب درباره نماز

چهل داستان درباره نماز و نمازگزاران

تهیه و تنظیم : یدالله بهتاشی
 

پیوست ها

  • (276).pdf
    349.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0

محمدیان

عضو جدید
کاربر ممتاز
کتاب درباره نماز

کتاب درباره نماز

یکصد و چهار ده نکته درباره نماز

پدیدآورنده, حجت الاسلام محسن قرائتی
 

پیوست ها

  • 3.pdf
    270.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0

محمدیان

عضو جدید
کاربر ممتاز
ديدار امام قائم:
از امام صادق (ع) روايت شده است كه فرمودند:
هركس بعر از نماز صبح ونماز ظهر صلوات بفرستد، نخواهد مرد تا آن كه امام قائم از خاندان پيامبر را درك وبه ملاقاتشان نايل آيد.

مايه تماميت نماز:
امام صادق (ع) قرمودند: البته پرداخت زكات فطر(در آخر ماه رمضان) مايه تماميت روزه است، چنان كه صلوات بر محمدوآل او باعث تماميت نماز است .(يعني نماز، با صلوات وروزه ، زكات فطر كامل مي شود.)

فرستادن صلوات پس از نماز صبح:
امام صادق(ع) فرمودند: پس از نماز صبح، پيش از آن كه حرفي بزني صد بار بگوييد:
يا رب صل علي محمد وآل محمد وعجل فرج ال محمد واعتق رقبتي من النار.

[FONT=times new roman, times, serif]محافظت از گرماى دوزخ
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]امام صادق - عليه السلام - به صباح بن سبابه فرمود:
[/FONT][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]مى خواهى به تو چيزى را ياد دهم كه روى تو را از گرمى آتش جهنم نگاه دارد؟
[/FONT][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]راوى عرض كرد: بلى .
فرمود:
بعد از نماز صبح ، صد مرتبه بگو: اللهم صل على محمد و آل محمد حق تعالى صورت تو را از آتش جهنم حفظ مى كند.
ايضا در همان كتاب از حضرت امام موسى - عليه السلام - روايت كرده است :
[/FONT][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]هر كه بعد از نماز تسبيح - يعنى نماز جعفر طيار - و بعد از نماز مغرب ، پيش از آن كه پاها را بگرداند و با كسى تكلم نمايد، بگويد:
ان الله و ملائكته يصلون على النبى يا ايها الذين آمنوا صلوا عليه و سلموا تسليما. اللهم صل على محمد النبى و ذريته ، حق تعالى صد حاجت او را برآورد، هفتاد در دنيا، و سى در آخرت .
راوى مى گويد من عرضه كردم : معنى صلوات خدا و صلوات ملايكه يعنى چه ؟
فرمود: تزكيه است از ايشان براى آن حضرت . و صلوات مؤ منان دعا است براى آن جناب .
[/FONT][/FONT]

[FONT=times new roman, times, serif]صلوات بعد از عصر روز جمعه [FONT=times new roman, times, serif][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]صلوات فرستادن بر رسول خدا - صلى الله عليه و آله - بعد از عصر روز جمعه ، به اين نحو است :
اللهم صل على محمد و آل محمد و آل محمد و بارك على محمد و آل محمد و ارحم محمدا و آل محمدا وارفع محمد و آل محمد الذين اذهبت عنهم الرجس و طهرتهم تطهيرا.
[/FONT][/FONT]

[FONT=times new roman, times, serif]امان بودن تا يك هفته [FONT=times new roman, times, serif][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]از حضرت صادق - عليه السلام - نقل شد كه هر كس بعد از نماز ظهر روز جمعه ، سه مرتبه بگويد:
اللهم اجعل صلواتك و صلوات ملائكتك و رسلك على محمد و آل محمد تا جمعه ديگر در امان است.
[/FONT][/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif][/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]صلوات در تشهد نماز
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]رسول خدا - صلى الله عليه و آله - فرموده است :
اذا تشهد احدكم فى الصلاة فليقل : اللهم صل على محمد و على آل محمد، و بارك على محمد و على آل محمد، و ارحم محمدا و آل محمد، كما صليت و باركت و ترحمت على ابراهيم و على آل ابراهيم انك حميد مجيد ؛
[/FONT][/FONT]

[FONT=times new roman, times, serif]صلوات بعد از نماز جمعه [FONT=times new roman, times, serif][/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]بعد از نماز جمعه ، بايد اين صلوات خواند.
[/FONT][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]اللهم صل على محمد و آل محمد حتى لاتبقى صلوة
اللهم و بارك على محمد و آل محمد حتى لاتبقى بركة
اللهم و سلم على محمد و آل محمد حتى لايبقى سلام
[/FONT]
[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]اللهم وارحم محمدا و آل محمد حتى لا تبقى رحمة [/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif][/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]شرط قبولى نماز
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]رسول خدا - صلى الله عليه و آله - فرمودند:
من صلى صلوة لم يصل فيها على و على اءهل بيتى لم تقبل منه ؛
هر كس نمازى را به جا آورد و در آن بر من اهل بيتم درود نفرستد آن نماز مورد قبول خدا واقع نخواهد شد.
[/FONT][/FONT]
 

محمدیان

عضو جدید
کاربر ممتاز
نماز ائمه معصومين عليهم السلام


[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]1. نماز حضرت رسول صل الله عليه و آله [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]دو ركعت است ؛ در هر ركعت بعد از حمد، پانزده مرتبه سوره قدر و در هر يك از ركوع و بعد از سر برداشتن از آن و در سجود و بعد از سر برداشتن از آن و در سجده دوم و بعد از سر برداشتن از آن پانزده مرتبه سوره قدر خوانده مى شود و بعد از آن ، ركعت دوم نيز مثل ركعت اول انجام مى شود.[/FONT]

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]2. نماز حضرت على عليه السلام [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]چهار ركعت است به دو تشهد و دو سلام . در هر ركعت بعد از حمد، پنجاه مرتبه سوره توحيد خوانده مى شود.[/FONT]

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]3. نماز حضرت فاطمه عليهاالسلام [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]دو ركعت است ؛ در ركعت اول بعد از حمد، صد مرتبه سوره قدر و در ركعت دوم بعد از حمد صد مرتبه سوره توحيد خوانده و بعد از فارغ شدن از نماز تسبيحات حضرت زهرا عليهاالسلام انجام مى شود. اين نماز افضل نمازهاى مستحبى است و در اول شب ذى الحجه مؤ كد است . نماز ديگر آن است كه چهار ركعت نماز خوانده شود و به دو سلام ، در ركعت اول بعد از حمد پنجاه مرتبه سوره توحيد و در ركعت دوم بعد از حمد العاديات پنجاه مرتبه و در ركعت سوم بعد از حمد اذا زلزلت پنجاه مرتبه و در ركعت چهارم بعد از حمد اذا جاء نصراللّه پنجاه مرتبه خوانده شود.[/FONT]


[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]4. نماز امام حسن عليه السلام [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]در روز جمعه خوانده مى شود و چهار ركعت است و مانند نماز اميرالمومنين عليه السلام مى باشد. نماز ديگر در روز جمعه خوانده مى شود و آن هم چهار ركعت است ؛ در هر ركعت بعد از يك حمد، بيست و پنج مرتبه توحيد خوانده مى شود.[/FONT]

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]5. نماز امام حسين عليه السلام [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]چهار ركعت است ؛ در هر ركعت سوره فاتحه پنجاه مرتبه ، سوره توحيد پنجاه مرتبه ، در ركوع ، فاتحه و توحيد هر يك ده مرتبه و چون از ركوع سر برداشته شود هر يك ده مرتبه و همچنين دو سجده اولى و در بين دو سجده و در سجده دوم هر يك ده مرتبه و چون از چهار ركعت نماز فارغ و سلام گفته شد، اين دعا بايد خوانده شود: اللهم انت الذى اءستجبت لادم و حواء... تا آخر دعا كه طولانى است .[/FONT]

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]6. نماز امام زين العابدين عليه السلام [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]چهار ركعت است ؛ در هر ركعت حمد يك مرتبه و توحيد صد مرتبه بايد خوانده شود.[/FONT]

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]7. نماز حضرت محمد باقر عليه السلام [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]دو ركعت است ؛ در هر ركعت ، يك مرتبه حمد و سبحان اللّه و الحمدلله و لا اله الا اللّه و اللّه اكبر صد مرتبه قرائت مى شود.[/FONT]

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]8. نماز حضرت صادق عليه السلام [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]دو ركعت است ؛ در هر ركعت حمد يك مرتبه و آيه شهد اللّه ... صد مرتبه ذكر مى شود.[/FONT]

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]9. نماز امام كاظم عليه السلام [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]دو ركعت است ؛ در هر ركعت حمد يك مرتبه و توحيد دوازده مرتبه خوانده مى شود. دعاى آن حضرت در مفاتيح الجنان آمده است .[/FONT]

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]10. نماز امام رضا عليه السلام [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]شش ركعت است ؛ در هر ركعت ، حمد يك مرتبه و بعد از حمد هل اءتى على الانسان ... ده مرتبه قرائت مى شود. (دعاى حضرت در مفاتيح الجنان ذكر شده است ).[/FONT]

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]11. نماز حضرت جواد عليه السلام [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]دو ركعت است ؛ در هر ركعت ، حمد يك مرتبه و توحيد هفتاد مرتبه است . (دعاى حضرت در مفاتيح الجنان ذكر شده است ).[/FONT]

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]12. حضرت هادى عليه السلام [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]دو ركعت است ؛ در ركعت اول ، حمد و يس و در ركعت دوم حمد و الرحمن خوانده مى شود.[/FONT]

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]13. نماز امام حسن عسگرى عليه السلام [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]چهار ركعت است ؛ دو ركعت اول بعد از حمد، پانزده مرتبه سوره زلزلت و در دو ركعت آخر بعد از حمد، پانزده مرتبه توحيد خوانده مى شود.[/FONT]

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]14. نماز حضرت صاحب الزمان (عج ) [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]دو ركعت است ؛ در هر ركعت ، حمد يك مرتبه و اياك نعبد و اياك نستعين صد مرتبه تكرار مى شود؛ بعد از آن ، ادامه سوره حمد و سوره توحيد خوانده مى شود. سپس دعاى فرج قرائت مى شود: اللهم عظم البلاء و برح الخفاء.... [/FONT]
 

ro0zhin

عضو جدید
کاربر ممتاز
نماز ائمه معصومين عليهم السلام




[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]1. نماز حضرت رسول صل الله عليه و آله [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]دو ركعت است ؛ در هر ركعت بعد از حمد، پانزده مرتبه سوره قدر و در هر يك از ركوع و بعد از سر برداشتن از آن و در سجود و بعد از سر برداشتن از آن و در سجده دوم و بعد از سر برداشتن از آن پانزده مرتبه سوره قدر خوانده مى شود و بعد از آن ، ركعت دوم نيز مثل ركعت اول انجام مى شود.[/FONT]

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]2. نماز حضرت على عليه السلام [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]چهار ركعت است به دو تشهد و دو سلام . در هر ركعت بعد از حمد، پنجاه مرتبه سوره توحيد خوانده مى شود.[/FONT]

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]3. نماز حضرت فاطمه عليهاالسلام [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]دو ركعت است ؛ در ركعت اول بعد از حمد، صد مرتبه سوره قدر و در ركعت دوم بعد از حمد صد مرتبه سوره توحيد خوانده و بعد از فارغ شدن از نماز تسبيحات حضرت زهرا عليهاالسلام انجام مى شود. اين نماز افضل نمازهاى مستحبى است و در اول شب ذى الحجه مؤ كد است . نماز ديگر آن است كه چهار ركعت نماز خوانده شود و به دو سلام ، در ركعت اول بعد از حمد پنجاه مرتبه سوره توحيد و در ركعت دوم بعد از حمد العاديات پنجاه مرتبه و در ركعت سوم بعد از حمد اذا زلزلت پنجاه مرتبه و در ركعت چهارم بعد از حمد اذا جاء نصراللّه پنجاه مرتبه خوانده شود.[/FONT]


[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]4. نماز امام حسن عليه السلام [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]در روز جمعه خوانده مى شود و چهار ركعت است و مانند نماز اميرالمومنين عليه السلام مى باشد. نماز ديگر در روز جمعه خوانده مى شود و آن هم چهار ركعت است ؛ در هر ركعت بعد از يك حمد، بيست و پنج مرتبه توحيد خوانده مى شود.[/FONT]

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]5. نماز امام حسين عليه السلام [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]چهار ركعت است ؛ در هر ركعت سوره فاتحه پنجاه مرتبه ، سوره توحيد پنجاه مرتبه ، در ركوع ، فاتحه و توحيد هر يك ده مرتبه و چون از ركوع سر برداشته شود هر يك ده مرتبه و همچنين دو سجده اولى و در بين دو سجده و در سجده دوم هر يك ده مرتبه و چون از چهار ركعت نماز فارغ و سلام گفته شد، اين دعا بايد خوانده شود: اللهم انت الذى اءستجبت لادم و حواء... تا آخر دعا كه طولانى است .[/FONT]

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]6. نماز امام زين العابدين عليه السلام [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]چهار ركعت است ؛ در هر ركعت حمد يك مرتبه و توحيد صد مرتبه بايد خوانده شود.[/FONT]

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]7. نماز حضرت محمد باقر عليه السلام [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]دو ركعت است ؛ در هر ركعت ، يك مرتبه حمد و سبحان اللّه و الحمدلله و لا اله الا اللّه و اللّه اكبر صد مرتبه قرائت مى شود.[/FONT]

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]8. نماز حضرت صادق عليه السلام [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]دو ركعت است ؛ در هر ركعت حمد يك مرتبه و آيه شهد اللّه ... صد مرتبه ذكر مى شود.[/FONT]

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]9. نماز امام كاظم عليه السلام [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]دو ركعت است ؛ در هر ركعت حمد يك مرتبه و توحيد دوازده مرتبه خوانده مى شود. دعاى آن حضرت در مفاتيح الجنان آمده است .[/FONT]

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]10. نماز امام رضا عليه السلام [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]شش ركعت است ؛ در هر ركعت ، حمد يك مرتبه و بعد از حمد هل اءتى على الانسان ... ده مرتبه قرائت مى شود. (دعاى حضرت در مفاتيح الجنان ذكر شده است ).[/FONT]

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]11. نماز حضرت جواد عليه السلام [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]دو ركعت است ؛ در هر ركعت ، حمد يك مرتبه و توحيد هفتاد مرتبه است . (دعاى حضرت در مفاتيح الجنان ذكر شده است ).[/FONT]

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]12. حضرت هادى عليه السلام [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]دو ركعت است ؛ در ركعت اول ، حمد و يس و در ركعت دوم حمد و الرحمن خوانده مى شود.[/FONT]

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]13. نماز امام حسن عسگرى عليه السلام [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]چهار ركعت است ؛ دو ركعت اول بعد از حمد، پانزده مرتبه سوره زلزلت و در دو ركعت آخر بعد از حمد، پانزده مرتبه توحيد خوانده مى شود.[/FONT]

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]14. نماز حضرت صاحب الزمان (عج ) [/FONT]

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]دو ركعت است ؛ در هر ركعت ، حمد يك مرتبه و اياك نعبد و اياك نستعين صد مرتبه تكرار مى شود؛ بعد از آن ، ادامه سوره حمد و سوره توحيد خوانده مى شود. سپس دعاى فرج قرائت مى شود: اللهم عظم البلاء و برح الخفاء.... [/FONT]
نماز امام زمان(عج) چه روزهايي خونده ميشه؟:gol:
 

محمدیان

عضو جدید
کاربر ممتاز
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]رسول اكرم (ص) فرمود: چون خدای متعال خواست سوره ی حمد و آیه های شهدالله (18و19 آل عمران) و قل اللهم (26-27آل عمران) و سوره توحید و آیه الكرسی را به زمین نازل كندهمگی به عرش الهی چنگ زدند در حالی كه بین آن ها و خداوند حجابی نبود.[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]سپس فرمودند : پروردگارا ما را به خانه پر گناه و به سوی كسانی كه عصیان و گناه می كنند می فرستی ؛ در حالی كه ما پاك و مطهر هستیم.[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]سپس خدای متعال فرمود :" به عزت و جلال خودم سوگند ، هیچ كس شما را بعد از نماز نخواند مگر این كه او را در مرتبه بالای قدس جای دهم كه از نعمت های آن استفاده كنند و در هر روز 70 بار به او با نظر رحمت خود بنگرم و در هر روز 70 حاجت او را برآورم هرچند كه بسیار گناه كرده باشد كه كمترین آن دعاها و حاجت ها و آمرزش گناهان باشد. او را از هر دشمنی پناه می دهم و برای پیروزی بر هر دشمنی یاریش می دهم و مانعی به جز مرگ برای بهشت رفتن او نباشد.( یعنی بعد از مرگ بلافاصله به بهشت می رود)[/FONT]

منبع
 
آخرین ویرایش:

محمدیان

عضو جدید
کاربر ممتاز
نماز امام زمان(عج) چه روزهايي خونده ميشه؟:gol:

من فقط این مورد رو پیدا کردم :

حضرت‌ مهدی‌ (عج‌) در این‌ باره‌ به‌ «حسن‌ بن‌ مثله‌» فرمود:«... به‌ مردم‌ بگو به‌ مسجد ]جمکران‌[ توجه‌ و رغبت‌ زیادی‌داشته‌ باشند و آن‌ را عزیز بدارند. بگو این‌ جا چهار رکعت‌ نماز بخوانند که‌ دو رکعت‌ به‌ عنوان‌ تحیت‌ مسجد است‌... دو رکعت‌دوم‌ را به‌ نیت‌ نماز صاحب‌ الزمان‌ بخوانند... سپس‌ فرمود:کسی‌ که‌ این‌ دو رکعت‌ نماز را در این‌ جا بخواند، مثل‌ کسی‌ است‌ که‌در کعبه‌ نماز خوانده‌ است‌».


منم مثل خیلی ها درباره ی استحباب خوانده شدن آن در روزهای سه شنبه و جمعه شنیدم که نتونستم سندیتی براش پیدا کنم!
 

محمدیان

عضو جدید
کاربر ممتاز
ازقرآن كریم درباره فضایل نماز شب:





در سوره سجده (آيه 17) خداوند مي‌فرمايد: «فلا تعلم‏نفس ما اخفى لهم من قرة اعين‏».
مردان خدا براى انجام نيايش سحرگاهان و نماز شب، از بستر گرم فاصله مى‏گيرند و به نماز شب مشغول مى‏شوند، پاداش آنان، غير از بهشت و حوريان و ... چيزهايى است كه خداوند برايشان ذخيره كرده كه موجب روشنى ديدگانشان است.



خداوند متعال در آیه 79سوره اسراءفرموده است برخی از شب را بیدار و متهجد باش و نماز شب مخصوص توست. باشد كه خدایتبه مقام محمود(شفاعت) مبعوث گرداند.




در سوره مزمل آیه 1 می فرماید: ایجامه خواب به خود پیچیده به هنگام شب بر خیز.



سوره فرقان آیه 64 آنان كه در حالقیام و سجده شب را سحر كنند.



سوره سجده آیه 16: پهلوهایشان از رختخوابها جدا میگردد پروردگارشان را در حال ترس و امید می خوانند



.

سوره ذاریات آیه 18: مقداركمی از شب را می خوابند و سحرها استغفار می كنند.





محبوبیت نماز شب

رسول خدا (ص):
دو رکعت نماز در دل شب پیش من از دنیا و آنچه در آن است محبوبتراست


بحارالانوار –ج87-ص148


قضای نمازشب

رسول خدا (ص):
خداوند به کسی که نماز شب ترک شده را در روز قضا کند ، افتخار می کندو می فرماید: ای فرشتگان من ! بنده من قضای چیزی را که من بر او واجب نکرده ام بجامی آورد ، شاهد باشید که من او را آمرزیدم

بحارالانوار –ج87-ص202


- اگر نماز شب از كسى فوت شد مى تواند قضاى آن را در روز به جا بياورد.

((مفضّل )) مى گويد:


به امام صادق عليه السلام عرض كردم : فدايت شوم ؛ من گاهى به خواندن نماز شب موفّق نمى شوم ، آيا اجازه مى فرمائيد پس از خواندن نماز صبح پيش از آنكه آفتاب طلوع كند قضاى نماز شب را بخوانم ؟
فرمود: آرى ؛ امّا اهل خانه ات را از اين كار با خبر مكن زيرا آنان هم از تو ياد مى گيرند و اين كار را سنّت قرار مى دهند.





سفينة البحار: ج 2، ص 46.






تذكّر: قضاى نماز شب را فضيلت بسيار است چنانچه در تفسير على بن ابراهيم از امام صادق عليه السلام روايت مى كند كه :



شخصى به آن حضرت عرض كرد: فدايت شوم چه بسا كه اتّفاق مى افتد كه يك ماه و دو ماه و سه ماه نماز شب از من فوت مى شود و من آن را به روز قضا مى كنم ، آيا اين كار جايز است ؟



فرمود: به خدا قسم اين كار مايه روشنى چشم تو است و اين جمله را سه بار تكرار كرد.



قنوت طولانی

آسوده ترین شما در توفقگاه قیامت کسی است که قنوت نماز وتر او طولانیباشد

بحارالانوار –ج87-ص202


زیور آخرت

امامصادق(ع):
ثروت و فرزندان ، زیور زندگی دنیایند و هشترکعت نماز در آخر شب و یک رکعت نماز ( وتر) زیور آخرتند ، که گاهی خدا همه آنزیورها را برای عده ای جمع می کند

بحارالانوار –ج87-ص150


برتر از جهان

رسول اکرم (ص):
دو رکعت نمازی که انسان در دل آخر شب بخواند ازدنیا و آنچه در آن است بهتر است
و اگر بر امتم دشوار نبود آن دو رکعت را بر آنانواجب می کردم

کنزالعمال




یک رکعت

رسول اکرم (ص):
بر شما باد به نماز شب اگر چه یک رکعت باشد ، زیرا نماز شب انسان رااز گناه باز می دارد و خشم پروردگار را ( نسبت به انسان) خاموش می کند و سوزش آتشرا در قیامت از انسان دفع می کند

کنزالعمال


نیت نماز شب

رسول اکرم (ص):
بنده ای که تصمیم می گیرد ( برای نماز شب) از خواببرخیزد و خواب می ماند خوابش صدقه ای حساب می شود که خدا داده و ثواب آنچه را کهقصد داشت خدا برای او می نویسد

میزان الحکمه ج5


نماز شب ، بهای بهشت

امام علی (ع):
سلام را روشن ادا کنید و طعام بدهید و هنگامی که مردم خوابند نمازشب بخوانید تا با ایمنی وارد بهشت شوید

بحارالانوار – ج87 –ص159


نورانیت قبر

رسول اکرم (ص):
نماز شب در تاریکی قبر برای صاحبش چراغ است

بحارالانوار – ج87 –ص161


شرف و عزتمومن

امام صادق (ع):
شرافت انسان با ایمان به نماز شب اوست و عزت و بزرگواری او خودداریاز اذیت مردم است

بحار الانوار – 87 – ص 141


آثار نماز شب و کفاره گناهان

رسولخدا (ص):
بر شما باد به نماز شب ، زیرا آن روش شایستگانپیش از شماست ؛
و بیداری شب انسان را به خدا نزدیک می کند و از گناه باز میدارد و گناهان را می پوشاند و بیماری را از بدن می زداید

بحار الانوار – 87 – ص123


فواید نماز شب

امیر المومنین(ع):
بیداری شب باعث سلامتی بدن و خشنودی پروردگاربزرگ و در معرض رحمت و لطف خدا قرار گرفتن و چنگ زدن به اخلاق پیامبراناست

بحار الانوار – 87 – ص144



اسحق بن عمار ضمن روايتى از امام صادق عليه السلام نقل مى كند كه ايشان از پدران بزرگوار و آنان از رسول خدا صلى اللّه عليهم اءجمعين نقل مى كند كه فرمود:
((ان اللّه يباهى بالعبد يقضى صلوة اللّيل بالنهار يقول ملائكتى عبدى يقضى ما لم افترضه عليه اشهدوا انى قد غفرت له )).
خداى تعالى با بنده اى كه نماز شب را در روز قضا بكند مباهات مى كند و مى فرمايد:
((اى فرشتگان من ، اين بنده من چيزى را كه به او واجب نكرده ام قضا مى كند گواه باشيد كه من او را آمرزيدم )).


وسائل الشيعه : ج 4، ص 278 / بحار الانوار: ج 84، ص 202.

سفارش جبرئيل به نماز شب
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:
برترين نمازها (ى مستحب ) نماز نيمه شب است و چه اندك است به جا آورنده آن .
كنز العمال : ج 7، ص 780، ش 21379.


و باز رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:
جبرئيل آن قدر مرا به نماز شب سفارش كرد تا اين كه گمان كردم نيكانِ امّتم شب را نمى خوابند مگر اندكى از آن .

كنز العمال : ج 7، ص 790، ش 21425.



و باز رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:
خداوند حضرت ابراهيم را دوست خود انتخاب نكرد مگر براى دو كارش :
1 - اطعام به مستمندان 2 - نماز شب ، هنگامى كه مردم در خواب بودند.
ميزان الحكمه : ج 5، ص 417.
 
آخرین ویرایش:

محمدیان

عضو جدید
کاربر ممتاز
كيفيّت نماز شب به صورت مختصر
- نماز شب مجموعاً يازده ركعت است كه ده ركعت آن هر دو ركعت به يك سلام خوانده مى شود و يك ركعت به يك سلام .
- هشت ركعت از يازده ركعت را بايد به نيت نماز شب خواند و دو ركعت آن را به نيّت نماز (شفع ) و يك ركعت آن را به نيت نماز (وتر).
- فضيلت نمازهاى شفع و وتر بيش از هشت ركعتى است كه به نيت نماز شب خوانده مى شود.
- انسان مى تواند فقط به نماز شفع و وتر اكتفا كند و هشت ركعت را نخواند.
- اگر وقت براى اداى نماز شب تنگ باشد مى تواند فقط به نماز وتر اكتفا كند.
- اگر وقت براى اداى نماز شب تنگ نباشد ولى انسان مى خواهد نماز وتر را بخواند بايد آن را (رجائا) [رجائا، يعنى : در عملى كه انسان يقين ندارد خداوند امر فرموده يا نه ، نيّت كند ((اگر خداوند امر فرموده و تشريع كرده )) به قصد امتثال امر او و رسيدن به ثواب انجام مى دهم]
بخواند.
- جايز است انسان نماز شب را نشسته بخواند حتّى در حال اختيار، ولى اگر مى خواهد نشسته بخواند بهتر آن است كه هر دو ركعت نشسته را يك ركعت ايستاده حساب كند. بنابراين بايد هشت بار دو ركعت نشسته هر دو ركعت به يك سلام كه جمعاً شانزده ركعت مى شود به نيّت نماز شب بخواند و دو بار دو ركعت هر دو ركعت به يك سلام به نيت نماز شَفع . و دو بار يك ركعت هر يك ركعت به يك سلام به نيّت نماز وَتر.[شمع سحر: ص 30 (تاءليف : سيّد احمد فهرى ).]


- خواندن سوره در ركعتهاى نماز شب لازم نيست و مى تواند فقط به خواندن سوره (حمد) اكتفا كند و همچنين قنوت در ركعتهاى دوّم مستحب است و مى تواند بدون قنوت بخواند.
- نماز وتر يك ركعت است ، و كافى است در قنوت سه بار تسبيح گفتن [التهذيب : 2/92 و وسائل الشيعه : 6/275.]
.
- لازم نيست همه يازده ركعت را در يك مجلس بخواند بلكه مى تواند در دو سه نوبت بخواند بلكه با فاصله خواندن افضل است . همانطور كه رسول خدا تهجد مى كرد.
- مستحب است كه نماز شب را بلند بخواند تا اگر از خانواده اش كسى مى خواهد به نماز شب برخيزد بيدار شود. چنانچه در روايت است و علماء نيز تصريح به استحباب بلند خواندن كرده اند.
- بديهى است كه استحباب بلند خواندن نماز شب در جائى است كه از ريا و سمعه در امان باشد و اگر خداى نخواسته خوف ريا و سمعه در بلند خواندن باشد بايد آهسته بخواند.
امام صادق عليه السلام فرمود:
صلوة الليل تذهب بذنوب النهار
نماز شب گناهان روز را پاك مى كند

بحار الانوار: ج 84، ص 143 و 154.
مستدرك : 6/330.


كيفيّت نماز شب به صورت مفصّل
چون از خواب برخاست سجده كند براى خداوند تعالى و نيكو است در اين حال يا در حال برداشتن سر از سجده بگويد:
((
اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذى اَحْيانى بَعْدَ ما اَماتَنى وَ اِلَيْهِ النُّشُورُ اَلْحَمْدُلِلّهِ الَّذى رَدَّ عَلَىَّ رُوحى لاَِحْمَدَهُ وَ اَعْبُدَهُ)).
و چون برخاست و ايستاد بگويد:
((اَللّهُمَّ اَعِنّى عَلى هَوْلِ الْمُطَلَّعِ وَ وَسِّعُ عَلَىَّ الْمَضْجَعَ وَارْزُقْنى خَيْرَ ما بَعْدَ الْمُوتِ)).
و چون صداى خروس شنيد بگويد:
((سُبُّوْحٌ قُدُّوْسٌ رَبُّ الْمَلائِكَةِ وَالرُّوْحِ سَبَقَتْ رَحْمَتُكَ غَضَبَكَ لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ عَمِلْتُ سُوَّْءً وَ ظَلَمْتُ نَفْسى فَاغْفِرْلى اِنَّهُ لا يَغْفِرُالذُّنُوبَ اِلاّ اَنْتَ فَتُبْ عَلَىَّ اِنَّكَ اَنْتَ التَّوّابُ الرَّحيمُ)).
و چون نگاه كند به اطراف آسمان بخواند:
((اَللّهُمَّ اِنَّهُ لا يُوارى مِنْكَ لَيْلٌ ساجٍ وَ لا سَماَّءٌ ذاتُ اَبْراجٍ وَ لا اَرْضٌ ذاتُ مِهادٍ وَلا ظُلُماتٌ بَعْضُها فَوْقَ بَعْضٍ وَلا بَحْرٌ لُجِّىُّ تُدْلِجُ بَيْنَ يَدَىِ الْمُدْلِجِ مِنْ خَلْقِكَ تُدْلِجُ الرَّحْمَةَ عَلى مَنْ تَشاءُ مِنْ خَلْقِكَ تَعْلَمُ خائِنَةَ الاْ عْيُنِ وَ ما تُخْفِى الصُّدُوْرُ غارَتِ النُّجُوْمُ وَ نامَتِ الْعُيُونُ وَ اَنْتَ الْحَىُّ الْقَيُّومُ لاتَاْخُذُكَ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ سُبْحانَ اللّهِ رَبِّ الْعالَمينَ وَ اِلهِ الْمُرْسَلينَ وَ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمينَ)).
پس بخواند پنج آيه آل عمران :
((اِنَّ فى خَلْقِ السَّمواتِ وَالاَْرضِ وَاخْتِلافِ اللَّيْلِ وَالنَّهارِ لاََّياتٍ لاُِولِى الاَْلْبابِ الَّذينَ يَذْكُرُونَ اللّهَ قِياماً وَقُعُوداً وَعَلى جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فى خَلِقِ السَّمواتِ وَالاَْرْضِ رَبَنّا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَكَ فَقِنا عَذابَ النّارِ رَبَّنا اِنَّكَ مَنْ تُدْخِلِ النّارَ فَقَدْ اَخْزَيْتُهُ وَما لِلظّالِمينَ مِنْ اَنْصارٍ رَبَّنا اِنَّنا سَمِعْنا مُنادِياً يُنادى لِلاْيمانِ اَنْ امِنُوْا بِرَبِّكُمْ فَامَنّا رَبَنّا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَكَفِّرْ عَنّا سَيِّئاتِنا وَتَوَفَّنا مَعَ الاَْبْرارِ رَبَّنا وَاتِنا ما وَعَدْتَنا عَلى رُسُلِكَ وَلاتُخْزِنا يَوْمَ الْقِيامَةِ اِنَّكَ لاتُخْلِفُ الْميعادَ)).
مسواك كند،[امام صادق عليه السلام فرمود:
من دوست دارم كه چون كسى به نماز شب برخواست مسواك كند و عطر ببويد (خود را معطر سازد) زيرا فرشته خدا مى آيد و دهان خود را به دهان كسى كه به نماز شب برخواسته است مى گذارد و هر آنچه از قرآن يا چيز ديگر از دهان او بيرون آيد به اندرون آن فرشته مى شود (فرشته آنها را ضبط مى كند).شمع سحر: ص 43.]


و بعد از آن وضو بسازد وضوء كامل و خود را خوشبو سازد، پس برخيزد به نماز شب .
ابتدا شروع مى كند به هشت ركعت نماز شب و بعد از هر دو ركعت ، سلام مى دهد، و خوبست كه در دو ركعت اوّل بعد از حمد سى مرتبه توحيد بخواند، (كه در دو ركعت مجموعا شصت مرتبه توحيد خوانده شود) از اثرات ثواب آن اين استكه : تا منصرف شود از نماز نبوده باشد ميان او و خداى عزّوجلّ هيچ گناهى .
و يا آنكه در ركعت اوّل آن توحيد و در ركعت دوّم قُلْ يا اَيُّهَا الْكافِرُونَ بخواند.
در شش ركعت ديگر حمد و هر سوره كه خواهد بخواند و كافى است حمد و قُلْ هُوَ اللّه اَحَدْ در هر ركعتى .
و چنانكه سنّت است قنوت در نمازهاى واجبى ، در هر ركعت دوّمى از نافله ها نيز سنّت است .
و كافى است در قنوت سه بار سُبْحانَ اللّهِ گفتن .
و يا آنكه گفته شود:
اَللّهُمَّ اغْفِرْلَنا وَ ارْحَمْنا وَ عافِنا وَاعْفُ عَنّا فِى الدُّنْيا وَالاْخِرَةِ اِنَّكَ عَلى كُلِّ شَى ءٍ قَديرٌ.
و يا آنكه بگويد:
رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَ تَجاوَزْ عَمّا تَعْلَمُ اِنَّكَ اَنْتَ الاَْعَزُّ الاَْجَلُّ الاَْكْرَمْ.
و روايت شده كه حضرت امام موسى عليه السلام چون شب در محراب عبادت مى ايستاد مى خواند:
((اَللّهُمَّ اِنَّكَ خَلَفْتَنى سَوِيّاً...))
و اين دعاء پنجاهم صحيفه كامله است .
و چون فارغ شود از هشت ركعت نماز شب پس بجا بياورد دو ركعت نماز شفع و يك ركعت نماز وتر.
و مى خواند در اين سه ركعت بعد از حمد قُلْ هُوَ اللّه اَحَدْ تا بمنزله آن باشد كه يك ختم قرآن كرده باشد، زيرا كه سوره توحيد ثلث قرآن است ، و يا آنكه بخواند در نماز شفع در ركعت اوّل حمد و قُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ النّاسِ و در ركعت دوّم حمد و قُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقْ.
و چون از نماز شفع فارغ شد مستحب است آنكه بخواند:
اِلهى تَعَرَّضَ لَكَ فى هذَا اللَّيْلِ الْمُتَعَرِّضُوْنَ...))
و اين دعائى است كه در اعمال شب نيمه شعبان در مفاتيح الجنان مذكور شد.
و چون از دو ركعت شفع فارغ شد بر مى خيزد به جهت يك ركعت وتر و مى خواند در آن حمد و سوره توحيد و يا آنكه مى خواند بعد از حمد قُلْ هُو اللّهُ اَحَدٌ سه مرتبه ، و معوذّتين يعنى قُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ النّاسِ و قُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقْ، پس دست بر مى دارد براى قنوت و دعا مى خواند آنچه بخواهد.
شيخ طوسى رحمه الله عليه فرموده : دعاهائى كه در قنوت نماز وتر خوانده مى شود از زيادى به شمارش نمى آيد.
مستحب است كه انسان در قنوت نماز وتر گريه كند از خوف خدا و ترس از عقاب خدا، يا خود را به حال گريه در آورد و دعا كند براى برادران مؤمن ، و مستحب است كه ذكر شود چهل نفر، پس بدرستيكه كسيكه دعا كند براى چهل مؤمن دعايش مستجاب مى شود انشاءاللّه تعالى . و دعا كند به آنچه خواسته باشد.
شيخ صدوق رحمه الله عليه فرموده كه : حضرت رسول صلى الله عليه و آله در قنوت وتر مى خواند:
((اَللّهُمَّ اهْدِنى فيمَنْ هَدَيْتَ وَ عافِنى فيمَنْ عافَيْتَ و تَوَلَّنى فيمَنْ تَوَلَّيْتَ وَ بارِكْ لى فيما اَعْطَيْتَ وَقِنى شَرَّ ما قَضَيْتَ فَاِنَّكَ تَقْضى وَ لايُقْضى عَلَيْكَ، سُبْحانَكَ رَبَّ الْبَيْتِ، اَسْتَغْفِرُكَ وَ اَتُوبُ اِلَيْكَ وَ اُوْمِنُ بِكَ وَ اَتَوَكَّلُ عَلَيْكَ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلاّ بِكَ يا رَحيمُ)).
سزاوار است آنكه هفتاد مرتبه بگويد:
((اَسْتَغْفِرُاللّهَ رَبّى وَ اَتُوبُ اِلَيْهِ)).
سزاوار است كه دست چپ را به دعا بلند كرده باشد و استغفار را به دست راست بشمارد
روايت شده كه حضرت رسول صلى الله عليه و آله استغفار مى كرد در نماز وتر هفتاد مرتبه و هفت مرتبه مى گفت :
((هذا مَقامُ الْعاَّئِذِ بِكَ مِنَ النّارِ)).
روايت شده كه حضرت امام زين العابدين عليه السلام در سحر، در نماز وتر سيصد مرتبه مى گفت : ((اَلْعَفْوَ الْعَفْوَ))(13). و بگويد بعد از اين : ((رَبِّ اغْفِرْلى وَارْحَمْنى وَ تُبْ عَلَىَّ اِنَّكَ اَنْتَ التَّوّابُ الْغَفُورُ الرَّحيمُ)).
و سزاوار است آنكه طول دهد قنوت را و چون فارغ شد از قنوت به ركوع رود و چون سر از ركوع برداشت بخواند اين دعا را كه شيخ در تهذيب از حضرت موسى بن جعفر عليه السلام نقل كرده :
((هذا مَقامُ مَنْ حَسَناتُهُ نِعْمَةٌ مِنْكَ وَ شُكْرُهُ ضَعيفٌ وَ ذَنْبُهُ عَظيمٌ وَ لَيْسَ لِذلِكَ اِلاّ رِفْقُكَ وَ رَحْمَتُكَ فَاِنَّكَ قُلْتَ فى كِتابِكَ الْمُنْزَلِ عَلى نَبِيِّكَ الْمُرْسَلِ صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ كانُوا قَليلاً مِنَ اللَّيْلَ ما يَهْجَعُونَ وَ بِالاَْسْحارِهُمْ يَسْتَغْفِرُوْنَ طالَ هُجُوعى وَ قَلَّ قِيامى وَ هذَا السَّحَرُ وَ اَنَا اَسْتَغْفِرُكَ لِذُنُوبى اِسْتِغْفارَ مَنْ لا يَجِدُ لِنَفْسِه ضَرّا وَ لا نَفْعاً وَ لا مَوْتاً وَ لاحَيوةً وَ لا نُشُوْراً)).
پس به سجده رود و نماز را تمام كند و بعد از سلام تسبيح حضرت زهرا عليها السلام بخواند، پس بگويد:
((اَلْحَمْدُ لِرَبِّ الصَّباحِ اَلْحَمْدُ لِفالِقِ الاِْصْباحِ)).
و بگويد سه مرتبه :
((سُبْحانَ رَبِّىَ الْمَلِكَ الْقُدُّوْسِ الْعَزيزِ الْحَكيمِ))
پس بگويد:
((يا حَىُّ يا قَيُّومُ يا بَرُّ يا رَحيمُ يا غَنىُّ يا كَريمُ ارْزُقْنى مِنَ التِّجارَةِ اَعْظَمَها فَضْلاً وَ اَوْسَعَها رِزْقاً وَ خَيْرَها لى عاقِبَةً فَاِنَّهُ لا خَيْرَ فيما لا عاقِبَةَ لَهُ)).
پس به سجده رود و بگويد پنج مرتبه : ((سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِكَةِ وَالرُّوْحِ)). پس بنشيند و بخواند آية الكرسى را، دوباره به سجده رود و ذكر سابق را پنج مرتبه بخواند.


 

محمدیان

عضو جدید
کاربر ممتاز
اگر نماز قضا دارید به جای نماز شب نماز قضا بخوانید!


محدث عظیم و سالک وارسته، مرحوم مجلسی اوّل می‌فرماید: «در اوایل جوانی مایل بودم، نماز شب بخوانم امّا نماز قضا بر عهده‌ام بود و به همین دلیل احتیاط می‌کردم و نمی‌خواندم. خدمت شیخ بهائی(ره) عرض نمودم، فرمود: «نماز قضا بخوان.» امّا من با خود می‌گفتم نماز شب ويژگي‌هاي خاصّ خود را دارد و با نمازهای واجب فرق می‌کند. یک شب بالای پشت بام خانه‌ام در خواب و بیداری بودم که امام زمان(ع) را در بازار خربزه فروشان اصفهان در کنار مسجد جامع دیدم. با شوق و شعف نزد او رفتم و سؤالاتی کردم از جمله خواندن نماز شب. فرمود: «نماز قضا بخوان!»


ماهنامه موعود شماره 98
 

Similar threads

بالا