[ابنیه تاریخی ایران]:مسجد جامع یزد

mh.memar

عضو جدید
مسجد جامع کبیر یزد:D:surprised:
مسجد جامع یزد در سال 1313 شمسی با شماره 206 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
معرفی کریاس مسجد جامع یزد ( دهلیز )
اطلاعات عمومی مسجد جامع
کریاس طبق یکی از لوحهای سنگی موجود که بر دیوارهایش نصب است ، قبلا دهلیز نامیده میشده و در متون تاریخی دهلیز را به امیر شمس الدین محمد نسبت میدهند که درسال 777 هـ .ق با استفاده از موقوفات مسجد، آن را بنا کرده است .
با ورود به مسجد و گذشتن از پیشخوان و سردر ، وارد فضای کریاس میشوید و اولین موضوعی که باعث جلب توجه شما میشود ، لوحهای سنگی نصب شده بر دیوار آن است . لوحهای سنگی، اوامر حاکمان زمانهای مختلف است که هریک نسبت به این که در چه زمانی صادر و نصب شده اند ، موضوع متفاوتی دارند . خوشبختانه متن این لوحها به همت نویسنده کتاب یادگارهای یزد (ایرج افشار) قرائت شده و همگی در کتاب مذکور چاپ شده است . مطلب مستقلی درباره لوحهای سنگی و کتیبه های تاریخ دار مسجد جامع در حال نگارش است که بزودی منتشر میشود .
کریاس که در فرهنگ لغت عمید از آن به کلیاس هم یاد شده ، بمعنای جلوخانه و درگاه است . این کلمه را در فرهنگ واژه های معماری به هشتی نیز معنی کرده اند . اما شاید سوال پیش بیاید که چرا در قدیم از همان واژه هشتی برای این مکان استفاده نمیکردند ؟ باید در پاسخ این سوال گفت که معمولا، کلمه هشتی را برای درگاهها و جلوخانه های کوچک و شخصی به کار میبرده اند و بالطبع از کلمه کریاس برای ورودی مکانهای عمومی و بزرگتر مانند مساجد استفاده میکردند .
از مشخصات ویژه و ظاهری کریاس میتوان به اشکال هندسی رسم شده بر سقف آن اشاره کرد که نمای آجرکاری به آن داده است .
سقف کریاس مسجد جامع یزد
سقف کریاس از نوع سقف کاربندی است که بجز زیبایی بخشیدن به سقف ، نقش سازه ای نیز دارد .
پیرامون سقف کریاس کتیبه آبی خوشرنگی قرار دارد که با خط نسخ بر گچ نوشته شده و مورخ سال 777 است . طبق مطلب کتاب تاریخ جدید یزد ، امیر شمس الدین محمد پس از ساختن دهلیز کتیبه مذکور را ثبت کرده است .
متن کتیبه قصیده ای است از سید حسن متکلم نیشابوری که مصراع اول آن این است :
( سلام کالطاف آله الممجد )
تاریخ تحریر این کتیبه ، همانطور که قبلا نیز گفته شد در سال 777 است و عبارت عربی زیر در کتیبه به چشم میخورد :
( تحریرا فی . . . سنه سبع و سبعین . سبعمائه هجریه النبویه )
در تصویر زیر میتوانید قسمت کوچکی از کتیبه را مشاهده نمایید :
کتیبه کریاس مسجد جامع یزد
قسمت زیادی از کتیبه فوق ازبین رفته است ، اما باقیمانده آن توسط کارشناسان میراث فرهنگی با تزریق مواد شیمیایی ، تثبیت شده و روند تخریبی آن تقریبا متوقف شده است .
اگر به زیر مقرنس سمت راست کریاس دقت نمایید ، چهارگوش گچی کوچکی را مشاهده مینمایید که برروی آن اسم شخصی نوشته شده است :
دیوار کریاس مسجد جامع یزد
عبارت نوشته شده در آن این است : ( عمل صنع الله ، معمار یزدی 947 )
دیواره های این فضا قبل از پوشیده شدن با گچ ، پوشیده از دستنوشته ها و یادگاریهای سیاحانی بود که در طی مدت زمان طولانی از این مکان بازدید کرده اند ، قدمت برخی از این دستنوشته ها به چند صد سال میرسد . در هنگام مرمت کریاس،قسمت با ارزشی از آن را انتخاب و دریک قاب چوبی جای داده اند.
در تصویر زیر ، کریاس را بادید 180 درجه ای مشاهده میکنید :
عکس زاویه باز از کریاس مسجد جامع یزد
و در آخر عکس قدیمی سقف کریاس مسجد جامع که در حدود 80 سال پیش توسط رابرت بایرون گرفته شده است :
اصطلاحات :
درمورد واژه کریاس در فرهنگ عمید ، چنین آمده است :
کریاس ((اسم)) (بکسر کاف) : دربار،جلو خانه، درگاه ، صحن دالان ، کلیاس هم گفته شده ،بعربی نیز کریاس میگویند بمعنی بالاخانه و راهرو بالای خانه ، و جمع آن کراییس است .
در مورد واژه فوق در کتاب فرهنگ واژه های معماری سنتی ایران ، چنین آمده است :
بیرون هشتی خانه ، هشتی ، آستانه خانه ، دربار پادشاهان و اعیان ، خلوت خانه سلاطین ، بالاخانه و...
منابع :
1- کتاب یادگارهای یزد – ایرج افشار .
2- نقشه های مسجد جامع یزد – اداره میراث فرهنگی یزد – مرکز اسناد .
3- فرهنگ واژه های معماری سنتی ایران – سعید فلاح فر .
4- جزوه مرمت کتیبه کریاس مسجد جامع یزد – کارشناسان میراث فرهنگی یزد .
5- عکسها از وبلاگ مسجد جامع یزد .
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
[ابنیه تاریخی ایران]:مسجد جامع یزد

بررسی موقعیت مسجد جامع یزد در شهر (قسمت اول)
در این پست لازم دیدم ، موقعیت مسجد جامع یزد در نقشه و عکسهای هوایی موجود را بررسی کنم.
ابتدا به نقشه زیر توجه نمایید :
مشخصات نقشه :
سرگروه نقشه برداران : فئودوروف
نقشه برداری و مصور کردن نقشه: ژارینف و پطروف
مقیاس نقشه اصلی : یک دویم برابر 250 ساژن (معادل 2/54 سانتیمتر-533/5 متر)
محل نگهداری :موزه ارتش سرخ - روسیه / نقشه اصلی - میکروفیلم
این نقشه را روسها در سال 1859 میلادی/1237 شمسی، از یزد برداشت کرده اند و میتوان گفت قدیمیترین نقشه یزد به حساب می آید.
این نقشه زمانی برداشت شده است که بافت شهر یزد هنوز دارای انسجام بوده و از خیابانها خبری نیست . تمام راههای رفت و آمدی که در آن رسم شده ، کوچه هایی هستند که از نظر عبور و مرور برای مردم اهمیت داشته اند.
در اینجا سعی کرده ام نقشه را برروی عکس هوایی سال 1335 ((که بازهم توسط روسها فراهم شده)) منطبق کنم ، برای این کار 4 عنصر شاخص شهر را در نظر گرفتم :
1- میدان امیر چخماق
2- مسجد جامع کبیر
3- میدان بعثت
4- باغ دولت آباد
با اینکه این چهار عنصر تقریبا در جای درست خود قرار گرفته اند ، بازهم بعضی عناصر در جای خود نیستند. اما از آن جایی که بعضی عناصر حاشیه شهر مثل خیابان کرمان ، جایگاه تقریبی نقشه را تأیید میکنند ، از عناصر دیگر چشم پوشی میشود.ابتدا لازم است موقعیت مسجد جامع را در حصار قدیمی شهر یا شارمیانی مورد توجه قرار دهیم.
همانطور که در عکس فوق مشاهده میکنید خطهای قرمز حصارهای اولیه شهر یزد هستند . این حصارها شار میانی را تشکیل میدهند.
مسجد جامع نیز بصورت تقریبی در کنار مجموعه بزرگ ارگ حکومتی قرار دارد که در حال حاضر بجز تعداد محدودی بنا ، بقیه آن تخریب شده است.
اگر به عکس زیر توجه کنید ، میتوانید موقعیت مسجد جامع را نسبت به میدانی که در ارگ حکومتی موجود بوده است درک کنید.
اما اکنون از این میدان و در کل مجموعه ارگ حکومتی بجز چند بنا ، چیزی باقی نمانده است.عکس زیر موقعیت مسجد جامع را در سال 1335 و بعد از احداث خیابانها نشان میدهد. اگر به عکس توجه نمایید ، متوجه میشوید که خیابانها چگونه انسجام بافت را از بین برده اند.
همچنین در عکس زیر میتوانید موقعیت مسجد جامع را نسبت به محلات اطراف آن درک کنید.
در قسمت دوم این مبحث به بررسی جزئیات بیشتری میپردازم.
-----------------------------------------------------
توضیحات :
ظاهرا نقشه قدیمی دیگری نیز توسط نیکلا خانیکف مستشرق مشهور روس در سال 1861 میلادی به چاپ رسیده است. عکس آن را میتوانید در صفحه 262 کتاب یزد نامه ( جلد دوم ) تألیف ایرج افشار ملاحظه نمایید.
(پیش نمایشی از این نقشه در ویکی پدیا آپلود شده است (پیش نمایش). در این نقشه، از 19 مکان مهم یزد نام برده شده که بعضی از آنها در حال حاضر تخریب شده اند و وجود ندارند.)
اصطلاحات :
شار میانی : مجموعه ای مرکب از محلات خاص برای استقرار طبقات ممتاز با خانه هایی کم و بیش مشابه ، بازاری در میان و همه محصور در دیواری سنگین با دروازه هایی برای ورود و خروج به شار میانی.
منابع :
1- محلات تاریخی شهر یزد- پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی یزد .
2- جهت اطلاعات بیشتر درباره ارگ حکومتی مراجعه شود به گزارشی با عنوان "معرفی مختصر ارگ حکومتی شهر یزد" – تهیه شده در واحد مطالعات و طراحی میراث فرهنگی یزد.
3- عکسها : اداره کل میراث فرهنگی و پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی استان یزد.
4- از شار تا شهر – نوشته دکتر سید محسن حبیبی – انتشارات دانشگاه تهران.
منبع:mosque.mihanblog
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
بررسی موقعیت مسجد جامع یزد در شهر (قسمت دوم)

بررسی موقعیت مسجد جامع یزد در شهر (قسمت دوم)


در قسمت قبل در مورد جایگاه و موقعیت مسجد جامع یزد در شهر توضیح داده شد .

در این قسمت باید کمی در جزئیات موقعیت مسجد جامع وارد شویم . بنابراین بهتر است در ابتدا اشاره ای هرچند کوچک به حصار شهر داشته باشیم تا بتوانیم در آینده موقعیت مسجد را با استفاده از همین حصار شهر توضیح دهیم .
شهر یزد با وجود تغییرات بسیار ، هنوز ساختار اصلی خود را حفظ کرده است و میتوان با مراجعه به عکسهای هوایی و یا گردش در محلات قدیمی، موقعیت حصار قدیمی شهر را بدست آورد. این شهر دارای دو حصار است که یکی از حصارها به صورت ناتمام رها شده است.
در نقشه زیر موقعیت هردو حصار شهر مشخص شده است:
همانطور که قبلا گفته شد ، نقشه فوق در سال 1859 میلادی توسط روسها تهیه شده و در حال حاضر در موزه ارتش سرخ نگهداری میشود.
خط قرمز محدوده اولیه شهر و خط آبی حصار ناتمام شهر را نشان میدهد.
تصویر زیر حصار اولیه شهر و موقعیت مسجد جامع را نشان داده است. در این تصویر اندازه تقریبی فاصله مسجد جامع با بعضی عناصر محاسبه شده است.
1- مسجد جامع یزد
2- ارگ حکومتی
3- میدان سعادت (میدان قلعه)
4- قبه ی دوازده امام
5- جرهر یا جوی هرهر (قبرستان قدیمی شهر یزد)
6- دروازه شاهی (این دروازه در نقشه ثبتی یزد،به اشتباه مالمیر نامیده شده است)
7- دروازه مهریز
8- دروازه کوشکنو
در زیر به توضیح مختصر در مورد هریک از مکانهای بالا میپردازیم.
*** ارگ حکومتی :
در جبهه شرقی خیابان امام ، محله ای به نام قلعه کهنه قرار دارد که ارگ حکومتی یزد در همین محله واقع شده و به همین دلیل آن را قلعه کهنه گویند. ارگ حکومتی یزد از جنوب به خیابان مهدی و محله گازرگاه ، از غرب به خیابان امام ، از شمال به محله قلعه کهنه و از شرق به خارج از حصار و جوی هرهر منتهی میشود.
کتابهای تاریخ یزد (قرن نهم ) و تاریخ جدید یزد (قرن دوازدهم ) به وضوح از قلعه حاکم نشین در یزد نام برده اند و احداث آن را به سال 799 هـ.ق و به عنوان اولین عمارت تیموریان در یزد میدانند .
در کتاب یادگارهای یزد نیز در مورد قلعه (نارنج قلعه) و دیوانخانه (دارالحکومه) و محل واقع شدن آن توضیح داده شده است.
تصویر هوایی زیر که در سال 1335 توسط روسها تهیه شده ، موقعیت مسجد جامع را نسبت به ارگ حکومتی نشان میدهد :
فاصله مستقیم از ارگ حکومتی تا مسجد جامع یزد در حدود 450 متر است.
جالب است بدانید که در دوره اول حکومت اسلامی ، بیشتر حاکمان شخصا اقدام به برپایی مسجد مخصوصا مسجد جامع میکرده اند ، زیرا آن را نماد حکومت اسلامی میدانستند ، اما در دوره های بعدی قدرت سیاسی از قدرت مذهبی جدا میگردد و قدرت سیاسی برتری خود را بر قدرت مذهبی اعمال میکند ، برای همین است که حاکمان دیگر بصورت مستقیم در برپایی مساجد جامع نقش ایفا نمیکرده اند ، اما در این دوره همچنان مسجد جامع به عنوان حضور مستقیم دولت اسلامی به حساب می آید و شهر هرچند پرجمعیت باشد ، بدون مسجد جامع شهر به حساب نمی آید .
منبع:mosque.mihanblog
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
بررسی موقعیت مسجد جامع یزد در شهر (قسمت سوم)

بررسی موقعیت مسجد جامع یزد در شهر (قسمت سوم)

در قسمت قبل هفت مکان تقریبا مهم را نام بردیم که رابطه تنگاتنگی با مسجد جامع یزد داشته اند . از این هفت مورد ،ارگ حکومتی را بررسی کردیم و در این مطلب قصد داریم درباره میدان سعادت یا میدان ارگ صحبت کنیم .
این میدان در تصویر زیر با شماره 3 مشخص شده است .
موقعیت این میدان را میتوانید در عکس هوایی سال 1335 نیز مشاهده نمایید .
در عکس فوق مشاهده مینمایید که قبل از سال 1335 ، این میدان کاملا از بین رفته است . دربعضی از متون تاریخی از این میدان بنام میدان قلعه نیز یاد شده است. در کتاب تاریخ جدید یزد ، در چند پاراگراف مختلف به این میدان اشاره شده است .
قسمت بیرونی این میدان از طریق کوچه ای به نام تل خاکستر به مسجد جامع دسترسی داشته است.(عکس فوق را مشاهده نمایید)
در تصویر زیر طرحی از دکتر محمود توسلی و همچنین عکسی که به عنوان پایه طرح از آن استفاده شده، مشاهده مینمایید.(عکس در سال 1285 شمسی از قسمت داخلی ارگ حکومتی یزد تهیه شده است).
همچنین عکسی از این میدان را در حدود سالهای 1303 و 1304 شمسی مشاهده مینمایید.
دلیل تفاوت فضای عکس با فضای طرحی که دکتر محمود توسلی کشیده اند این است که ،میدان قلعه دارای دو قسمت بوده است، یک قسمت فضایی که داخل ارگ بوده و قسمت دیگر،فضای بزرگتری است که در بیرون قلعه است. عکاسی که تصویر زیر را تهیه کرده ، از قسمت بیرونی این میدان تصویر برداری کرده است. مکان عکاس دقیقا برروی سردر ورودی ارگ حکومتی از داخل شهر است.
به نظر میآید در تصویر زیر ،عوامل حکومتی حضور دارند.
در قسمتهای بعدی به ادامه توضیحات در مورد مکانهای اطراف مسجد جامع یزد میپردازیم.
منبع:mosque.mihanblog
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
بررسی موقعیت مسجد جامع یزد در شهر (قسمت چهارم)

بررسی موقعیت مسجد جامع یزد در شهر (قسمت چهارم)



اگر در قسمت‌های قبل با ما همراه بوده‌اید، مشاهده کردید که هفت مکان را نام بردیم که رابطه تنگاتنگی با مسجد جامع یزد داشته‌اند.
در ادامه به بررسی چهارمین بنا، یعنی قبه دوازده امام یزد می‌پردازیم.
* * * قبه دوازده امام (شماره ثبت ۲۰۷).
(موقعیت این بنا در تصویر فوق، با شماره ۴ مشخص شده است).
در تصویر زیر موقعیت قرارگیری قبه دوازده امام را نسبت به مسجد جامع یزد بهتر درک می‌کنید:

قبه دوازده امام، با سابقه تاریخی درخشانی که دارد، یکی از قدیمی‌ترین بناهای شهر یزد است که از شهرت زیادی نیز برخوردار است. جالب است که ماکسیم سیرو در مقدمه رساله مسجد جامع یزد نوشته :
«اکثر سیاحان و گردشگران که از اروپا روانه ایران شده‌اند، به مسجد جامع یزد بی توجهی کرده‌اند و بیشتر به بنایی به نام دوازده امام پرداخته‌اند. ».
بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که این بنا نزد پژوهشگران معماری اسلامی جهان به خوبی، شناخته شده است.
درباره این بنا، کتابی سودمند به چاپ رسیده است که تاریخچه آن را چه از لحاظ معماری و چه از لحاظ اجتماعی و حکومتی به خوبی بررسی کرده است. (دکتر رضا ابویی/هزار سال استواری).
در رابطه با سازندگان این بنا، در این کتاب نوشته شده:
(افرادی که قبه به دست آن‌ها ساخته شده دو تن از سرهنگان آل‌بویه هستند که نام آن‌ها یک بار در کتیبه آهنی دروازه حظیره به نقل از مرحوم مجدزاده صهبا و نیز مرحوم عباس اقبال «امیر مسعود بهشتی ابوالنجم بدر و امیر مظفر ابو یعقوب اسحق» آمده و یک بار بر اساس متن کتیبه قبه و به ترتیب لف و نشر یاد شده «امیر جلیل بهشتی ابوالنجم بدر و امیر مظفر ابویعقوب اسحق» درج شده است. این دو نفر از فرزندان ابراهیم ینال (اینال) و در حقیقت برادرزادگان طغرل بیک سلجوقی هستند/هزار سال استواری/صفحه ۲۹)

در ادامه می‌توانید، تصاویری از این بنا را مشاهده نمایید.
در تصویر زیر می‌توانید وضعیت این بنا را در سال ۱۳۱۷ شمسی، مشاهده کنید:
این تصویر توسط آرتور پوپ تهیه شده که در کتاب معروف بررسی هنر ایران به چاپ رسیده است.

تصویر زیر مربوط به سال ۱۳۸۹ شمسی، می‌باشد (مقایسه کنید با تصویر سال ۱۳۱۷).


همچنین در عکس هوایی زیر که در سال ۱۳۳۵ شمسی، توسط روس‌ها تهیه شده، موقعیت این بنا مشخص شده است. با توجه به عکس زیر، مشخص است که این قبه قبل از سال ۱۳۳۵ مورد مرمت قرار گرفته است. وضعیت مدرسه ضیاییه نیز در تصویر زیر کاملاً، مشخص است.


عکس زیر وضعیت این بنا را در سال ۱۳۴۸، در کنار مدرسه ضیاییه نشان می‌دهد.


در تصویر زیر که از داخل بنا تهیه شده می‌توانید، محراب و همچنین قسمتی از کتیبه کوفی نقش بسته در گریوار گنبد را مشاهده کنید. متن این کتیبه آیاتی از سوره مبارکه بقره (آیه الکرسی) است.
این کتیبه و دیگر کتیبه‌های موجود در این بنا، سال‌ها پیش توسط کارشناسان میراث فرهنگی یزد با تزریق مواد شیمیایی، تثبیت شده‌اند.

تصویر زیر طرح گچ‌بری اسلیمی محراب این بنا را نشان می‌دهد:
در تصویر زیر به گوشه سازی‌ها توجه نمایید:
آرتور پوپ در جلد هشتم کتاب «بررسی هنر ایران» می‌نویسد :
(در بقعه دوازده امام یک راه حل فوق‌العاده ابتکاری برای این مسئله (قرار دادن گنبد بر روی پلان مربع) فراهم شده است. داخل گوشواره از سه قاب قوسی تشکیل شده است؛ شامل یک نیم گنبد گود متصل و تقویت شده با دو قاب ربع گنبدی کم عمق زیرین که همه در طرف بالا و بیرون با هم یکی شده و دور گنبد را نگه داشته‌اند. این راه حلی شجاعانه، ساده و نیرومند است که به خوبی نیروهای ساختمانی مؤثر را نشان می‌دهد.)
در ادامه تعدادی از نقشه‌های مربوط به این بنا را مشاهده می‌کنید :
پلان:
مقطع :
نمای اصلی :
در قسمت‌های بعدی این مطلب به بررسی آثار باقی‌مانده از هفت مورد یاد شده، می‌پردازیم.
منبع:mosque.mihanblog
 
آخرین ویرایش:

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
بررسی موقعیت مسجد جامع یزد در شهر (قسمت پنجم)

بررسی موقعیت مسجد جامع یزد در شهر (قسمت پنجم)

در ادامه بررسی مکان‌ها و عناصر مهم اطراف مسجد جامع یزد، نوبت به مزار جوی هرهر می‌رسد.
مزار جوی هرهر در نقشه زیر با شماره ۵ مشخص شده است.
بهترین منبع برای شناخت این مزار و همچنین بزرگان دفن شده در آن، کتاب «مظلوم‌ترین مزار یزد، مزار جوی هرهر» تألیف حبیب مهرنیا است. در این کتاب به خوبی علت نام‌گذاری و همچنین علت اهمیت این مزار، شرح داده شده است.
حبیب مهرنیا، به جهت نام عجیب این مزار بعد از بررسی‌های فراوان به این نتیجه رسیده است که «جوی هرهر» به معنای «جوی همگانی پر آب و خروشان است»، یا به عبارتی دیگر، جویی است که متعلق به گروه و یا مجموعه خاصی نیست و همگی به آزادی می‌توانند از آن استفاده کنند.
وجود این جوی پرآب، باعث شده این نام بر روی منطقه باقی بماند، اما باید توجه داشته باشید، منظور از جوی، جوی آبی که بر روی زمین روان باشد، نیست، بلکه منظور جوی زیر زمینی است که یکی از عناصر اصلی شبکه گسترده انتقال آب در شهر یزد بوده است.
اکنون، نام جوی هرهر در محاورات عادی مردم به «جرهر» تغییر پیدا کرده است و اغلب مردم این مزار را به «جرهر» می‌شناسند.
اما باید دید اهمیت این مزار به چه دلیل است.
اهمیت مزار جوی هرهر به افراد سرشناس خفته در آن است که همگی از افتخارات یزد و حتی ایران به شمار می‌آیند.
از معروف‌ترین این افراد که نامش برای بسیاری از یزدیان آشناست، بانویی است معروف به «زن استاد اشرف آهنگر».
این بانوی گرامی در کتاب ارزشمند مفاتیح‌الجنان به عنوان یک الگو در خواندن زیارت عاشورا معرفی شده است و در کتاب دارالسلام تألیف «حاج میرزا حسین نوری طبرسی» نیز به شرح و چگونگی عملکرد وی در خواندن زیارت عاشورا و همچنین عنایات ویژه‌ای که «امام حسین (ع)» به وی داشته‌اند، پرداخته شده است.
در صورتی که می‌خواهید نام افراد دیگر که در این مزار به خاک سپرده شده‌اند را بیابید، به کتاب ارزشمند «مظلوم‌ترین مزار یزد، مزار جوی هرهر/تألیف حبیب مهرنیا» مراجعه نمایید.
در ادامه می‌توانید عکس‌هایی از این مزار را مشاهده نمایید:
عکس هوایی زیر در سال ۱۳۸۶ از فراز این مزار برداشته شده است:
همچنین در تصویر زیر می‌توانید، تغییر و تحولات این مزار و همچنین ساختمان‌های اطراف آن را در بین سال‌های ۱۳۳۵ تا ۱۳۸۳ مشاهده نمایید.
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
بررسی موقعیت مسجد جامع یزد در شهر (قسمت آخر)

بررسی موقعیت مسجد جامع یزد در شهر (قسمت آخر)



در قسمت آخر، به بررسی برخی از دروازه های شهر یزد، می‌پردازیم که رابطه نزدیکی با مسجد جامع یزد داشته‌اند.
در تصویر زیر موقعیت حصار دوران آل مظفر و همچنین موقعیت حصار دوران قاجار را مشاهده می‌کنید.
خطوط قرمز رنگ حصار آل مظفر و خطوط آبی رنگ حصار دوران قاجار است.

باید توجه داشته باشید که حصار دوران قاجار به صورت ناتمام رها شده است و این امر به دلیل راه‌یابی ادوات و وسایل نظامی جدید به داخل ایران است. وسایل نظامی جدید به صورت تقریبی شهرها را از حصارکشی بی نیاز ساخت و لزومی به ادامه این حصار احساس نمی‌شد، گرچه اکثر دیوار حصار را ساخته بودند، اما هیچ‌گاه به اتمام نرسید.
در زمان‌های گذشته، سیاحان و جهانگردان زیادی از یزد بازدید کرده‌اند، نگارش آن‌ها و یا عکس‌های ارزشمندی که از یزد گرفته‌اند، باعث می‌شود تا افراد علاقه‌مند به تاریخ، سندهای ارزشمندی را در اختیار داشته باشند.
عکس زیر به وسیله Otis Taylor از حصارهای شهر یزد گرفته شده است. با دقت در عکس و عناصر موجود در آن، حتی می‌توان مکان تقریبی عکاس را نیز یافت.
گنبد هشت و مناره های مسجد جامع یزد در تصویر زیر کاملاً مشخص هستند.


و یا عکس زیر که به وسیله آرتور پوپ، ثبت شده است :
عکس زیر قسمتی از برج و بارو را در سال‌های اخیر و بعد از مرمت نشان می‌دهد :


همچنین خواندن سفرنامه بعضی از افراد جهانگرد که درباره برج و بارو و حصارهای شهر یزد نگاشته‌اند نیز خالی از لطف نیست :
متن زیر بخشی از متن سفرنامه لرد کرزن است که درباره یزد و حصارهای آن نگاشته است:
«در مدخل جدید و در ارگ مركزی كه در وسط شهر، برجستگی دارد، با بنا های وسیع برخورد می‌کنیم و برج‌های بادگیر و مناره‌ها و سردر مسجد جامع، نیك، جالب توجه است.
شهر جدید، تقریباً دو میل و ربع پهنا دارد ولی چنانكه در قدیم بوده است حالا دیگر با دیوار، محصور نیست. از طرفی هم، ارگ كه در مركز شهر بوده و اكنون ویران است و یا در آنجا ساختمان کرده‌اند، هنوز دو ردیف دیوار دارد، با خندق پهن و عمیق كه جلوی استحكامات خارجی واقع گردیده است.
در ارگ كه ناحیه مستحكم شهر و اقامتگاه حاكم است، دیواری به ارتفاع سی تا چهل پا دیده می‌شود؛ ولی این استحكامات كه با گل و خشت خام ساخته شده است، ارزش نظامی ندارد. این شهر و توابع آن، واجد كمترین وسیله دفاعی است. شهر به دو بخش تقسیم شده است؛ قدیمی و جدید، كه به وسیله دیواری كه دو دروازه دارد از هم جدا شده‌اند.
شهر قدیم با بخش جنوبی، هفت محله و سه دروازه دارد. آب را با مجاری زیرزمینی به شهر می‌آورند و می‌گویند هفتاد تا از این مجاری هست كه از شیركوه در طرف جنوب و جنوب غربی كشیده شده است. آب انبار های گنبد دار كه پله های پرشیب دارد، از افتخارات یزد به شمار می‌رود؛ وگرنه، ابنیه عمومی آن، كه می‌گویند شامل پنجاه مسجد و هشت مدرسه و شصت حمام عمومی است، هم از لحاظ تعداد و هم اهمیت، درخور اعتنا نیست. تنها بنا كه حائز اهمیتی است، مسجد جامع است كه درون ارگ واقع شده و ساختمان آن را به امیر چخماق كه از سرداران تیمور بود، نسبت می‌دهند (لرد کرزن به اشتباه ساختمان مسجد جامع یزد را به امیرچخماق نسبت می‌دهد!). نمای كاشی كاری كبود و مناره های رفیع آن با آنكه خود بنا در حال ویرانی است، جالب توجه است. »
مرحوم جواد مجدزاده صهبا نیز، یکی از درهای این دروازه‌ها را در زمان تخریب قسمتی از این حصارها دیده است و در مقاله ای با عبارت «دروازه های نهصد و سی ساله» در مورد آن صحبت کرده است :
«... از جمله آثار مزبور، دیوارها و برج‌های ارگ دولتی و دیوانخانه است که تقریباً در وسط شهر قرار گرفته و علائم گلوله های فراوان بر روی آن‌ها دیده می‌شود ...»
و در توصیف یکی از درها می‌نویسد :
« ... این در از الوارهای بزرگی تشکیل یافته که به موازات یکدیگر قرار گرفته‌اند و دو الوار از جهت مخالف موجب اتصال آن‌ها شده است. روی در را با صفحات آهنینی پوشانیده و آن را با نقوش برجسته تیراندازان سواره و پیاده و پیل سواران مسلح زینت داده‌اند ... »
نزدیک‌ترین دروازه به مسجد جامع یزد، دروازه شاهی بوده است، این دروازه در دوران آل کاکویه ساخته شده و به دروازه قطریان معروف بوده است، اما از دوره صفویه به بعد به دروازه شاهی شهرت پیدا کرد.
تصویر فوق از دروازه شاهی به ثبت رسیده است، گویا در این زمان مقداری از بناهای اطراف و متصل به آن را تخریب کرده بودند.
دروازه مهریجرد یا مهریز، نیز از اهمیت بالایی برخوردار بود، از این دروازه حتی در متون وقف نامه مدرسه رکنیه و وقف نامه مسجد امیر چخماق نیز نام برده شده است.
تصویر زیر توسط رابرت بایرون از دروازه مهریز، تهیه شده است :
تصویر زیر نیز به وسیله آرتور پوپ و از روی عکس رابرت بایرون رسم شده است :
در تصویر زیر نقوش را بهتر درک می‌کنید :
به گفته مرحوم مجدزاده صهبا، طرح‌ها و نقوش تزئینی موجود بر روی دروازه مهریز و دروازه حظیره، یکسان بوده‌اند و به احتمال بسیار، دروازه های دیگر نیز دارای همین نقوش بوده‌اند.
تصویر زیر چهار قطعه از آهن‌های دروازه حظیره یزد را نشان می‌دهد که از الوارها جدا شده‌اند. مشاهده می‌کنید که نقوش آن مشابه دروازه مهریز است.
تصاویر زیر نیز توسط مرحوم «محمود مشروطه» از صفحات آهنی موجود در اداره فرهنگ تهیه شده است :



منبع:mosque.mihanblog
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
شناخت تصویری مسجد جامع یزد - مناره ها (قسمت اول)

شناخت تصویری مسجد جامع یزد - مناره ها (قسمت اول)


این مطلب شناخت تصویری است ، بنابراین از توضیحات کاسته شده و به تعداد تصاویر افزوده شده است .
در کتاب یادگارهای یزد در مورد مناره های مسجد جامع یزد چنین نوشته شده است :
"دو منار مسجد به دستور آقا جمال الدین مهتر جمال که در عهد شاه طهماسب سمت وزارت یزد با او بود برپا شد"
بلندی مناره ها از سطح زمین 52 متر است .(خوانندگان گرامی طبق اندازه گیریهای جدید ، عدد 52 متر اشتباه و عدد واقعی 47 متر است، توجه داشته باشید عدد 52 متر طبق اندازه گیریهای قدیم و در منابع متعدد آورده شده است)
محیط مناره ها از محلی که به آن وارد میشوند هشت متر است .(یادگارهای یزد / ایرج افشار)(خوانندگان گرامی در کتاب یادگارهای یزد، کلمه قطر جایگزین کلمه محیط شده است که اشتباه است ، به عبارت بهتر ساخت مناره ای با قطر هشت متر بر روی سردر با شانه 13 متر، غیر ممکن است . قطر واقعی مناره ها در حدود دو و نیم متر با محیطی در حدود هشت متر هستند)
زیر قفسه مناره میتوانید عبارت (الله اکبر ، الله اعظم ) را مشاهده نمایید . (تصویر زیر)
در زیر قفسه مناره ، آیه یکم از سوره بنی اسرائیل نوشته شده است .
همچنین آیه ( وان یکاد ...) به خط کوفی و کاشی آبی در زمینه سفید نوشته شده است .
در متن (بدنه ) مناره اسامی مبارک محمد و علی بصورت کوفی بنایی تکرار شده است .
در قسمت پایین مناره (بسم الله الرحمن الرحیم) نوشته شده است .
در بالاترین قسمت ، شکستگیهای منظمی بوجود آمده که در قسمتهای بعد در مورد نحوه کاشیکاری و درست کردن این قسمت توضیح داده خواهد شد.
در تصویر زیر قسمت داخلی بالای قفسه را مشاهده مینمایید .
در بالای مناره به تمام شهر دید دارید ، تصویر زیر بافت قدیم محله فهادان را از بالای مناره نشان میدهد.
همانطور که میدانید ، یکی از مناره ها از دو راه پله تشکیل شده ، تصویر زیر انتهای دوراه پله را که در بالاترین قسمت مناره به هم رسیده اند مشاهده مینمایید.
تصویر زیر ، داخل یکی از راه پله ها در مناره را نشان میدهد .
تصویر زیر ، وضعیت مناره ها را در حدود 80 سال پیش نشان میدهد :
و در آخر ، عکس تمام رخ و یا به عبارت بهتر عکس تمام قد ، از مناره مسجد جامع یزد :
در قسمتهای بعدی این مطلب ، بیشتر در مورد سازه مناره و مقداری از اجزای آن صحبت میکنیم .
منبع:mosque.mihanblog
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
شناخت تصویری مسجد جامع یزد – مناره ها (قسمت دوم)

شناخت تصویری مسجد جامع یزد – مناره ها (قسمت دوم)




در قسمت قبل مناره های مسجد جامع یزد را از لحاظ تصویری بررسی کردیم ، در این قسمت قصد داریم مقداری مناره ها را از نظر نوع ساخت وساز بررسی کنیم .
دو راه پله بودن یکی از مناره های مسجد جامع یزد، جزئی از ویژگیهای مسجد است که داستانهای فراوانی برای آن نیز ساخته شده است . به شمار آوردن این ویژگی جزء ویژگیهای شاخص مسجد جامع یزد ، به این معنا نیست که در جایی دیگر از ایران مناره دو راه پله پیدا نمیشود ، بلکه تنها ارتفاع آن مهم است ، زیرا در جاهای دیگر ایران ، مناره دوراه پله وجود دارد ، اما نه با این ارتفاع .
ارتفاع کلی مناره از بالای سردر در حدود 21 متر و ارتفاع قسمتی از مناره که دو راه پله را در خود جای داده در حدود 14 متر است . قطر مناره ها اندکی باهم تفاوت دارند و از لحاظ ظاهری هیچگونه تفاوت محسوسی با هم ندارند. تنها مناره تک راه پله ای اندکی (در حد 12 سانتیمتر) ارتفاع بیشتری نسبت به مناره دو راه پله ای دارد.
ذوق و سلیقه و هوش معمار باعث شده است تا دو مناره از لحاظ ظاهر تفاوت چندانی نداشته باشند ، اما از لحاظ داخلی کاملا متفاوت از یکدیگر باشند.
با هم نگاهی به ساختار مناره تک راه پله می اندازیم :

در مقطع فوق که از مناره تک راه پله رسم شده است میتوانید ، دو مقطع افقی از مناره را مشاهده نمایید . ابتدا مقطع (الف) که از پایین مناره و نقطه شروع راه پله رسم شده و دیگری مقطع (ب) که از بالاترین قسمت راه پله رسم شده است .
هرچه راه پله بطرف بالا پیش میرود از پهنای آن کاسته شده و فضا تاریکتر میشود ، بنابراین معمار حفره هایی را جهت نورگیری در بدنه مناره قرار داده است .
عکس زیر شروع راه پله را نشان میدهد :


عکس زیر در میانه راه پله است . اگر به ارتفاعی که توسط دوربین ، عکاسی شده توجه کنید ، متوجه خواهید شد که فاصله کف پله تا سقف ، اندکی از قد انسان کوتاهتر است ، این ارتفاع در مناره دوراه پله کمتر میشود ، زیرا معمار باید این فاصله را برای دو مسیر مجزا بصورت عادلانه تقسیم کند .
عکس زیر بالاترین قسمت راه پله در مناره یک مسیره را نشان میدهد :
حال که مناره تک راه پله را شناختیم ، بهتر است نسبت به مناره دو راه پله نیز شناخت بهتری پیدا کنیم .
در قسمت قبل عکسهایی از ساختار دو مسیر مجزا در مناره ، قرار داده شد ، در این بخش قصد داریم بیشتر آن را مورد بررسی قرار دهیم .
تصویر زیر مقاطع مختلفی از مناره دو مسیره را نشان میدهد :
در تصویر فوق ، مقطع افقی (ج) پایینترین قسمت مناره و مقطع افقی (د) بالاترین قسمت مناره را نشان میدهد .
معمار با استفاده از هوش خود دو راه پله گرد را درون هم جای داده و این امکان را فراهم آورده تا دو نفر همزمان با هم و بدون اینکه همدیگر را در طول مسیر ببینند ، از مناره بالا یا پایین بروند . برای درک بهتر ساختار این دو راه پله ، وبلاگ مسجد جامع یزد اقدام به تهیه مدل ساده شده مناره کرده است که تصویر آن را در زیر مشاهده میکنید :
همانطور که از تصویر فوق مشخص است ، دو مسیر مجزا بوسیله دو رنگ سبز و قرمز تفکیک شده اند.
اگر مقاطع دو مناره را باهم مقایسه کنید ، متوجه خواهید شد که ارتفاع راه پله در مناره دو مسیره کمتر است ، اما این امر توسط انسانی که در حال حرکت در مسیر راه پله است ، احساس نمیشود .
در مناره دو مسیره ، معمار با درایت تمام ، تعداد حفره های نورگیر را بیشتر و در فواصل منظم تر قرار داده است زیرا فضا در مناره دو مسیره هرچه بالاتر میرود ، نه تنها باریکتر میشود ، بلکه بدلیل ارتفاع کم سقف، تنگی مکان بیشتر احساس میشود اما با وجود حفره های بیشتر در طی مسیر از بار تنگی فضا کاسته میشود ، بنابراین مناره دو مسیره از لحاظ روشنایی مسیر از مناره دیگر بهتر است .
تصویر زیر دید ناظر را از نورگیر مناره به بیرون ، نشان میدهد :
تصویر زیر راه پله را تقریبا در قسمت شروع نشان میدهد :
تصویر زیر انتهای دو مسیر مجزا را ، نشان میدهد :

منبع:mosque.mihanblog
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
شناخت تصویری مسجد جامع یزد - سردر اصلی (قسمت اول)

شناخت تصویری مسجد جامع یزد - سردر اصلی (قسمت اول)



یکی از ویژگیهای مهم مسجد جامع یزد ، سردر آن است که از آن به عنوان ، بلندترین سردر مساجد ایران یاد میشود .
قبل از بررسی تصویری سردر مسجد جامع یزد ، لازم است دو نکته را در نظر داشته باشید:
1- نکته اول اینکه : متأسفانه در برخی از کتابها ،در مورد ارتفاع سردر و مناره ، اغراق شده و تا ارتفاع 80 متر نیز ذکر شده است ، اما واقعیت این است که ارتفاع سردر و مناره ها در حدود 52 متر (47 متر) است .
2- نکته دوم اینکه : زمانیکه اسمی از بلندترین سردر مساجد ایران برده میشود ، باید ارتفاع مناره ها را از سردر اصلی ، تفکیک کنید . یعنی سردر مسجد جامع یزد ، که ارتفاع آن بیش از 28 متر است را بلندترین سردر مساجد ایران بدانید ، به عبارتی بهتر : سردر بدون مناره ها .
(در رابطه با همزمان ساخته شدن مناره ها با سردر ، اختلاف نظرهایی وجود دارد ، زیرا عده ای معتقدند ، ساخته شدن مناره ها برروی سردر در دوره های بعد ،از نظر سازه و معماری غیر ممکن است. این مبحث برای حل اختلاف ، نیاز به شناختی عمیق از سازه سردر دارد که متأسفانه ،تا بحال کسی برروی این موضوع تحقیقی انجام نداده است.)
منظور از نوشتن این مطلب ، مرور کتیبه های قرآنی و نوشته های موجود بر سردر مسجد نیست ، زیرا در کتاب یادگارهای یزد / تدوین ایرج افشار ، بصورت واضح ، تمامی آیات و اسامی نقش گرفته برروی سردر ، خوانده شده و ذکر شده است . در این مطلب بیشتر قصد داریم ، سردر را از نظر تصویری و تاریخی بررسی کنیم .
(در مورد تاریخ سردر مسجد جامع یزد و اینکه در چه مرحله ای به بنا افزوده شده ،مطلبی تحت عنوان تاریخچه تصویری مسجد جامع یزد، آماده شده که بزودی در وبلاگ قرار خواهد گرفت )
اکنون به بررسی تصویری سردر مسجد جامع یزد میپردازیم .
عکس زیر نمای سردر را در سالهای اخیر به نمایش میگذارد .
این سردر که اکنون بهترین نماد شهر یزد به حساب میآید ، سختیهای فراوانی را مخصوصا در طول 150 سال اخیر ، متحمل شده است . این مطلب را میتوان به کمک تصاویر قدیمی منتشر شده از مسجد جامع یزد ، درک کرد.
در ادامه چند تصویر قدیمی را از سردر مسجد جامع یزد ، مشاهده میکنید :
(تاریخ ذکر شده برای عکسها ، دقیق نیستند و ممکن است یک یا دوسال با واقعیت متفاوت باشند )
تصویر زیر ،توسط رابرت بایرون و درحدود سالهای 1311 شمسی و یا 1933 میلادی گرفته شده :
تصویر زیر ،توسط گروه معماری به سرپرستی ماکسیم سیرو در سال 1315 شمسی و یا 1937 میلادی گرفته شده :
تصویر زیر ،توسط آرتور پوپ گرفته شده که در کتاب معروف بررسی هنر ایران (جلد چهارم - چاپ دانشگاه آکسفورد-صفحه 439 و یا جلد هشتم از همین کتاب-چاپ بنیاد پهلوی-صفحه 439) به چاپ رسیده است .(مقایسه کنید با تصویر رابرت بایرون)
(متأسفانه تصویر زیر در کتاب یادگارهای یزد ، برعکس چاپ شده است.)
تصویر زیر نیز،توسط آرتور پوپ تهیه شده که در کتاب معروف بررسی هنر ایران (جلد دوم-صفحه 1091-چاپ بنیاد پهلوی) به چاپ رسیده است.


تصویر زیر جزئی از آرشیو عکسهای مرحوم محمود مشروطه است که متعلق به سال 1323 شمسی است .(مقایسه کنید با تصویر ماکسیم سیرو )
طبق بررسی که قبلا در مطلبی تحت عنوان (تحلیل تاریخی، اجتماعی مسجد جامع یزد ) انجام دادیم ، مشخص است که از حدود سالهای 1300 به بعد ، موج خرابیهای گسترده ای ، آثار تاریخی را نه تنها در یزد ، بلکه در تمام ایران فرا گرفته است.
در قسمتهای بعدی به تجزیه و تحلیل و ارائه تصاویر بهتری از سردر مسجد جامع یزد ، میپردازیم .
منبع:mosque.mihanblog
 
آخرین ویرایش:

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
شناخت تصویری مسجد جامع یزد - سردر اصلی (قسمت دوم)

شناخت تصویری مسجد جامع یزد - سردر اصلی (قسمت دوم)



در قسمت قبل تعدادی از عکسهای قدیمی سردر را به نمایش گذاشتیم ، و متوجه شدیم که سردر مسجد جامع یزد از سالهای 1300 به بعد سختیهای زیادی را تحمل کرده است ، همانطور که در عکسها دیدید ، فروریختن کاشیها و شکستگی سردر کاملا مشخص است ، همچنین میتوان وضع نابسامان مسجد را از قلم آقای علی جندقی بیشتر درک کرد .
علی جندقی در مقاله ای با عنوان " جامع یزد " که در سال 1327 و در مجله یغما به چاپ رسیده ،به شرح حال مسجد و همچنین گزارش کوتاهی از مرمت مسجد پرداخته است ، در قسمتی از این مقاله که مسجد را قبل از مرمت توصیف کرده ، نوشته است:
" ... كاشی مناره ها و قسمت هایی از گنبد و ایوان، شكسته و ریخته، آجرفرش بام ها، خرد شده، سقف و ستون، شكاف برداشته، سنگ های مرمر پیشگاه، به وضعی نامنظم و نامطلوب درآمده، و كتیبه بزرگ دور گنبد و ایوان، در شرف ریختن بود. این وضع رقت بار، هر بیننده صاحب دلی را متاثر می ساخت و بسی جای دریغ و افسوس بود كه این بنای عظیم، كه به همت مردانی چند، استوار شده و در طول قرون گذشته، یادگار پرافتخار مسلمین و نمودار احساسات مذهبی بوده، خراب و ویران گردد ... "
با وجود این مقاله و همچنین با مقایسه عکسهای قدیم و جدید ، میتوان به اراده پولادین مردی پی برد که با همت خود ، مسجد جامع یزد را از وضع نابسامان و در حال تخریب نجات داد .
حجة الاسلام حاج سید علی محمد وزیری با تأسیس هیئت حامیان مسجد جامع یزد ، توانست گام بزرگی در مرمت و احیاء مسجد بردارد ، بطوریکه تنها با مقایسه ظاهری در عکسها ، میتوان به همت وی ، جهت مرمت مسجد پی برد .
شرح اینکه چگونه این تصمیم توسط این مرد عارف گرانقدر گرفته شده را بهتر است از قلم دکتر عبدالحسین جلالیان بخوانیم :
" ... در یكی از لیلالی قدر سال 1312 شمسی، هنگامی كه آن مرحوم، دیرگاه از مجلس احیاء به منزل مراجعت می فرمود، نگاهشان به مسجد خاموش و بی رونق مسجد جامع افتاد كه در آن زمان رضاخانی تقریباً به خرابه ای تبدیل شده و جز مشتی كبوتر، ذی حیاتی در رواق های آن به ذكر خدا مشغول نبود. در آن لحظه با تاثر شدید در نزد خدای خود متعهد شد كه در راه تعمیر و آبادانی و ترویج این مسجد كمر همت بربندد. در آن دل شب در دل مردی با اراده آهنین، چنین تصمیمی شكل گرفت و صبح روز بعد گام اول برداشته شد و سالی چند نگذشت كه در مسجد از لحاظ وضع ظاهر و باطن، تغییراتی شگرف انجام پذیرفت. ... "
در ادامه به مقایسه تصویر قبل و بعد از مرمت مسجد میپردازیم :
در تصویر زیر میتوانید، قسمت میانی سردر را در سال 1311 مشاهده کنید .
به شکستگی سردر ، همچنین خرابی عمده کاشیها مخصوصا قسمت مقرنس دقت کنید :

( تصویر فوق قسمتی از تصویر اصلی رابرت بایرون با ابعاد 1947 * 2638 پیکسل و حجم 20 مگابایت ، است )
تصویر زیر قسمت میانی سردر را در سال 1388 نشان میدهد :
در تصویر زیر ، بهتر میتوانید ، عکسها را مقایسه کنید ، به حجم زیاد کاشیهای مرمت شده دقت کنید :
برای مثال ، قسمت مقرنس را بزرگنمایی میکنیم ، در این تصویر حتی میتوانید ، چوبهایی که به عنوان نگهدارنده آویزهای مقرنس در سازه سردر نصب شده را مشاهده کنید .

تصویر فوق را با تصویر مقرنس در سال 1388 مقایسه کنید :
در تصویر زیر قسمت فوقانی درب اصلی مسجد بزرگنمایی شده :
تصویر فوق را با تصویر زیر که در سال 1388 از همان قسمت گرفته شده ، مقایسه کنید :
با مقایسه این تصاویر میتوان به حجم زیاد مرمت فقط در ظاهر سردر اصلی مسجد پی برد ، زیرا بدستور مرحوم سید علی محمد وزیری ، اقدامات سازه ای بسیار خوبی نیز به جهت جلوگیری از فروریختن سردر انجام شده که در قسمتهای بعدی ، توضیحات آن ارائه خواهد شد .


منبع:mosque.mihanblog
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
شناخت تصویری مسجد جامع یزد - سردر اصلی (قسمت سوم)

شناخت تصویری مسجد جامع یزد - سردر اصلی (قسمت سوم)

در این قسمت از شناخت تصویری سردر مسجد جامع یزد ، به بررسی تزئینات و کاشیکاری سردر که از زاویه های مختلف ثبت شده میپردازیم.
تصویر زیر که در قسمت قبل به شما معرفی شد، مربوط به آرتور پوپ است که در کتاب معروف بررسی هنر ایران به چاپ رسیده است. در این تصویر چند بخش،با شماره مشخص شده و در زیر آن تصاویر بزرگنمایی شده از هریک قرار داده شده است.
بزرگنمایی شماره یک : حاشیه سردر .
به حفره هایی که بصورت تقریبی هر یک و نیم متر برای قرار دادن پایه داربست چوبی در دیواره اصلی تعبیه شده ، توجه کنید.
بزرگنمایی شماره دو : نقش پایه سردر (نما).
این نقش در مرمتهای مربوط به سردر از بین رفته و نقش دیگری بصورت کاشیکاری کامل برروی این سطح اجرا شده است.
بزرگنمایی شماره سه : مقرنس (از نوع کاسه ای).
به چوبهای بیرون زده از ساختار اصلی توجه کنید ، از این چوبها به جهت متصل نمودن آویز مقرنسها استفاده میشده است که گویا بعدا" در زمان مرمت سالهای 1324 به بعد،ساختار فلزی جایگزین آن شده است.
تصویر زیر طرح پلان معکوس مقرنس مسجد جامع یزد را نشان میدهد.
منبع تصویر فوق : www.tamabi.ac.jp
بزرگنمایی شماره چهار: قسمتی از کاشیکاری میانی سردر .
این کاشیکاریها به همین صورتی که هستند و با همین نقش و نوشتار، مجددا" مرمت شده اند.
بزرگنمایی شماره پنج : ورودی اصلی مسجد.
نقشهای متصل به درگاه در تعمیرات سال 1324 ، تغییرات اندکی را شامل شده است.
بزرگنمایی شماره شش : تزئینات مربوط به سکوی ورودی .
به پله های ورودی توجه کنید.
منبع:mosque.mihanblog
 
بالا