آزرمیدخت
عضو جدید
در هجدهمين همايش سراسري اوستاخواني و گاتاشناسي مانتره بوده به بررسي مساله آموزش و پرورش در گاتها و بازتاب آن در شاهنامه پرداخت آرش غيبي در اين ارايه با شاره به نمودهاي آموزش و فرهنگ در شاهنامه به اين پرسش اساسي پرداخت كه آيا آموزش در دوره ساساني طبقاتي بوده است . غيبي با استناد به متون پهلوي نگاشته در دوره پهلوي، شاهنامه به بررسي اين موضوع پرداخت كه مخاطب اين نوشته ها در سفارش به آموزش فرزندان و عموم مردم بوده است. و همچنين به داستان ”انوشيروان و كفشگر“ پرداخت و جايگاه واژه «دبير» را بيش از سواد عمومي بلكه جايگاه اداري و پيچيده دانست. دكتر كتايون نميرانيان، استاد دانشگاه شيراز كه داور اين ارايه بود ، از تكميل اين بحث، به استدلال انوشيروان در اين داستان اشاره مي كند كه يك فرد براي دبيري از كودكي آموزش مي بيند ولي فرزند كفشگر، كفاشي مي داند نه دبيري. نميرانيان همچنين افزود: البته اين طبيعي است كه گروه هاي گوناگون اجتماعي – اقتصادي ، سطح كوناگوني از آموزش را در اختيار دارند .مهربان پولادي ديگر داور اين شركت كننده، ديدگاه آرش غيبي را در باره تعريف مفهوم فرهنگ زرتشتي خواست . غيبي در پاسخ ، فرهنگ زرتشتي را نتيجه انديشه و نگرش ناشي از سال هاي تمدن ايراني ـ زرتشتي دانست . http://www.amordadnews.com/neveshtehNamyesh.aspx?NId=5165 |