آرشیو عکس های تاریخی باشگاه مهندسان

Tik TAAk

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز


پسر اتریشی، شادمان از داشتن یک جفت کفش نو در طول جنگ جهانی دوم







 

Tik TAAk

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
هیتلر (ایستاده نفر دوم از راست) در بیمارستان "برلیتز" برای جراحتی که بر اثر یک انقجار برداشت





 

Tik TAAk

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تصویر زیر، صفحه اول یک گذرنامه در دوره قاجار را نشان می‌دهد






 

Tik TAAk

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تصویر بی نظیر و کاملاً واضح از "ناصر الدین شاه" در برج ایفل

تصویر بی نظیر و کاملاً واضح از "ناصر الدین شاه" در برج ایفل






طبقه دوم برج ایفل - این عکس ناصرالدین شاه در سال 1889 در همین محل گرفته شده بود . عکس وی در میان پادشاهان و خانواده های اشرافی که در اول قرن بیستم از برج ایفل بازدید کرده بودند، به نمایش گذارده شده بود.

 

Tik TAAk

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
روز تاسیس اسرائیل، روز نکبت

روز تاسیس اسرائیل، روز نکبت

14می 1948 روزی است که قیومیت بریتانیا بر فلسطین به پایان رسید اما رژیم صهیونیستی با اعلام موجودیت خود نزیدک به هفت دهه اشغالگری را آغاز کرد.
ماجرای تولد رژیم صهیونیستی به اشغال فلسطین توسط انگلستان در جریان جنگ جهانی اول باز می گردد؛ زمانی که یهودیان صهیونیست که از دهه‌ها قبل با مهاجرت به فلسطین ایده تاسیس کشوری یهود را دنبال می کردند پس از آنکه انگلیس قیومیت فلسطین را از آن خود کرد گام های نخستین تاسیس کشور یهود را بر داشتند. یکی از مهمترین این اقدامات برای تاسیس کشور مستقل در سال 1917 انجام گرفت؛ "لرد روچیلد" که سرپرستی فدراسیون صهیونیسم در انگلستان را به عهده داشت، پیش نویس لایحه‌ای را به "بالفور"، وزیر خارجه وقت انگلیس تحویل داد که در آن خواستار حمایت از تشکیل کشوری یهود در فلسطین شده بود. بالفور نیز در اعلامیه‌ای حمایت انگلیس از تشکیل یک دولت یهود در فلسطین را اعلام کرد.



از این تاریخ تا 14 می 1948 مقاومت مردم فلسطین با اشغالگری صهیونیست ها به اشکال مختلف انجام گرفت؛ اما جنگ جهانی دوم و نسل کشی یهودیان به دست آلمان نازی باعث شد تا صهیونیست ها بتوانند مهمترین گام برای تاسیس دولت یهود را بر دارند.


از سوی دیگر با آغاز دوران قیومیت انگلیس موج مهاجرت یهودیان به فلسطین به راه افتاد به طوری که در طی 30 سال، جمعیت یهودیان 12 برابر شد. مهاجران با حمایت بریتانیا سازمان نظامی کاملی تشکیل دادند و همزمان زمین های فلسطینیان را به چند برابر قیمت تصاحب کردند.

در 14 می سال 1948 قیومیت بریتانیا بر فلسطین به پایان رسید اما صهیونیست ها بلافاصله و در همان روز با انتشار منشور استقلال، موجودیت کشور اسرائیل را اعلام کردند؛ فلسطینیان این روز را "روز نکبت" نام گذاری کرده‌اند.


درست فردای آن روز، ارتش‌های کشورهای عربی و گروه زیادی از چریک‌های داوطلب عرب به محدوده کشور تاره تاسیس اسرائیل از چند جبهه حمله بردند اما نهایتا این حملات با شکست اعراب به پایان رسید.


"رابرت کاپا" عکاس مشهور جنگ همزمان با پایان قیومیت انگلیس و تاسیس رژیم صهیونیستی در فلسطین به این کشور سفر می کند و مهمترین لحظات تاریخ معاصر این منطقه را در قالب تصویر به ثبت می ‌رساند.


کاپا که پیش از اعلام منشور استقلال اسرائیل به سرزمین اشغالی می‌آید تا پس از اعلام موجودیت این رژیم و آغاز جنگ اعراب در آنجا می‌ماند و عکاسی می کند. مهاجرت یهودیان و زندگی آنها در مناطق تحت اشغال در عکس هایی که او در این مدت گرفته است قابل مشاهده است. عکس های او از لحظه قرائت اعلامیه استقلال اسرائیل در موزه وقت تل‌آویو توسط "بن گورین" اولین نخست وزیر این رژیم آغاز و در ادامه مهاجرت یهودیان به سرزمین های اشغالی و زندگی در آنجا را شامل می‌شود.







































































 

Tik TAAk

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
23 و 45 دقیقه روز هشتم می 1945 "مارشال ویلهِلم کایتل" در حال امضای سند تسلیم آلمان نازی



 

Tik TAAk

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نبرد گالیپولی

نبرد گالیپولی

نبرد گالیپولی"نام جنگی بود که در 25 آوریل 1915 و در سالهای نخستین جنگ جهانی اول بین قوای عثمانی با متفقین یعنی انگلستان، آنزاک‌ها و فرانسه در تنگه داردانل درگرفت و موجب کشته شدن بیش از 130 هزار نفر شد.

در این نبرد که بیش از 8 ماه به طول انجامید 86 هزار تن از سربازان عثمانی و 45 هزار نفر از نظامیان آلمان، بریتانیا و فرانسه جان خود را از دست دادند؛ با این حال برخی منابع شمار کشته ها را بسیار بیش از این عنوان کرده‌اند.


نبرد "گالیپولی" اما زمانی آغاز شد که یک کشتی فرانسوی-بریتانیایی و واحدهایی از نیوزلند و استرالیا به قصد تصرف استانبول پایتخت وقت عثمانی و تنگه‌های "بسفور" و "داردانل" و گشودن دریای سیاه به این کشور حمله کردند.


در این نبرد 16 لشگر انگلیسی- فرانسوی با 15 لشکر عثمانی جنگیدند اما ارتش عثمانی با کمک توپ های متحد خود آلمان مقاومت کرد و توانست پس از 8 ماه نبرد سنگین متفقین را شکست دهد.


این جنگ در عین آنکه به خاطر تلفات بالای آن در تاریخ معاصر شهرت دارد به دلیل تقویت احساسات ناسیونالیسیتی نیروهای مدافع و قدرت یافتن مهمترین فرمانده عثمانی ها در این جنگ یعنی کمال آتاتورک، نبردی مهم محسوب می‌شود؛ چرا که هشت سال بعد از آن آتاتورک در پی فروپاشیدن امپراتوری عثمانی توانست جمهوری مدرن ترکیه را تاسیس کند.


گرچه مورخان گالیپولی را یکی از خونین ترین نبردهای جنگ جهانی اول می دانند اما برخی منتقدان برگزاری مراسم سالگرد آن توسط دولت ترکیه را در راستای انحراف اذهان عمومی از کشتار ارامنه توسط عثمانی در یکصدسال قبل تفسیر می‌کنند.


آنچه در زیر می بینید برگزیده ای از عکس های برجامانده از جنگ گالیپولی است که نزدیک به یکصدسال از عمر آن می گذرد؛ این جنگ از اولین نبردهایی است که به طور وسیع پوشش تصویری داده شده است.





کشتی بریتانیایی در راه "گالیپولی"



قایق های متفقین در بندر "چاناق قلعه" در گالیپولی



کشتی متفقین در آب های تنگه "داردانل"



انتقال سربازان استرالیا و نیوزلند به "گالیپولی"با کشتی غنیمتی از آلمان



سربازان فرانسوی در کشتی عازم "گالیپولی"



انتقال اسرای ترک با قایق متفقین



سربازان و افسران ترک در نبرد گالیپولی



قوای عثمانی در نبرد گالیپولی



مسلسل ساخت ارتش فرانسه در جبهه نبرد با عثمانی



سنگرهای قوای ایرلندی در نبرد با عثمانی



دیده بانی سرباز متفقین با دوربین "پریسکوپ"



افسران و سربازان انگلیسی مشغول بازی با یک قاطر



اسیر ترک در حال آرایش سرباز استرالیایی





انتقال جسد سرباز کشته شده متفقین در نیرد گالیپولی



دو سرباز قوای متفق سوار با قاطر



چند تن از فرماندهان جنگ در جلسه ای بر روی عرشه کشتی سلطنتی بریتانیا



سرباز استرالیایی به سرباز مجروح عثمانی آب می‌دهد.





عبور گاری امدادرسانی از مناطق جنگی



انتقال یکی از مجرحان جنگ به پشت خط مقدم



بیمارستان صحرایی متفقین
 

Tik TAAk

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ادامه ی عکسها

ادامه ی عکسها




توپخانه متفقین در نبرد گالیپولی



اسرای جنگی عثمانی در پایگاه متفقین در جزیره "کرت"



اسرای جنگی در حال انتقال به پایگاه متفقین در گالیپولی



اسرای عثمانی در حال استحمام در آب دریا



تصویری از یکی از پایگاه متفقین در کالیپولی
 

Similar threads

بالا