آرشیو عکس های تاریخی باشگاه مهندسان

Tik TAAk

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
با سلام خدمت تاریخ دوستان عریز

در این تاپیک سعی خواهد شد تصاویر ماندگار تاریخ ایران و جهان را برای شما عزیزان قرار دهیم

امیدوارم مورد استقبال کاربران عزیز قرار گیرد

تیرماه |1394

:gol:
 

Tik TAAk

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
عکسی دیده نشده از مظفرالدین شاه قاجار

عکسی دیده نشده از مظفرالدین شاه قاجار

مظفر الدین شاه (پنجمین پادشاه قاجار) در کنار امین السلطان (اتابک) صدراعظم




 

Tik TAAk

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مسجدی که بمب اتم آن را ویران نکرد!

مسجدی که بمب اتم آن را ویران نکرد!

کوبه (Kobe) اولین مسجد ساخته شده در ژاپن است. این مسجد در سال 1928 در ناکایاماته دوری، چو-کو ساخته شده است. کوبه به معنی دروازه خدا است.
این مسجد به سبک هندی سنتی و به دست "یان یوزف اشواگرا" (Jan Josef Švagr) ساخته شده است.

وبسایت «امیزینگ نوتز» نوشت: حمله اتمی آمریکا به دو شهر ناگازاکی و هیروشیما باعث شد منطقه کوبه نیز طی این حملات آسیب شدیدی دید و تا حد زیادی ویران شد.




در حالی که ساختمان های اطراف مسجد کوبه تقریبا با خاک یکسان شدند، این مسجد مستحکم و پابرجا ماند، و تنها ترک هایی روی دیوارهای بیرونی اش ایجاد شد و شیشه های آن شکست. نمای بیرونی مسجد بر اثر بمباران سیاه شد.

سربازان ژاپنی که در زیرزمین این مسجد پناه گرفتند از خطر بمباران جان سالم به در بردند. این مسجد به پناهگاهی برای قربانیان جنگ تبدیل شد. پس از اتمام جنگ، برخی دولت های اسلامی هزینه تعمیر و نوسازی مسجد را بر عهده گرفتند.


 

Tik TAAk

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
احداث دانشگاه تهران؛ سال 1313

احداث دانشگاه تهران؛ سال 1313

طرح تفصیلی تاسیس دانشگاه تهران نیز در سال ۱۳۱۰ تهیه و به وزیر فرهنگ تقدیم شد و با تلاش‌های دکتر حسابی و مذاکرات وی با نمایندگان مجلس، این طرح

در سال ۱۳۱۲ به مجلس شورای ملی رفت و در سال ۱۳۱۳ از تصویب مجلس گذشت.




 

Tik TAAk

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
در سپتامبر سال ۱۹۳۳، عکاس نشریه لایف -آلفرد آیشنستات- به شهر ژنو سفر کرده بود تا گزارش‌هایی از جریان نشست سران و مقامات کشورها تهیه کند. یکی از چهره‌های سیاسی حاضر، یوزف گوبلز -وزیر تبلیغات نازی‌ها- بود، او یکی از فدایی‌هایی هیتلر به شمار می‌آمد.






آیشنستات یک یهودی زاده آلمان بود. گوبلز که ابتدا از این امر مطلع نبود، برخوردی دوستانه با او داشت و از اینکه او عکس‌های خوبی از سیاستمداران نازی می‌گرفت که آنها را در حالت نیکو و بشاشی به تصویر می‌کشید، خشنود بود.










اما گوبلز سرانجام در مورد او کسب اطلاع کرد و این بار وقتی که عکاس می‌خواست از او یک عکس پرتره بگیرد، به جای لبخند ابتدایی، چهره‌ای دیگر از او دید، چهره‌ای که در آن چشم‌های مملو از نفرت گوبلز کاملا مشخص است.








این عکس در باغ هتل کارلتون گرفته شده است، این سفر نخستین سفر خارجی گوبلز در این مقام رسمی محسوب می‌شد. در همین نشست بود که سخنرانی مشهور صلحش را ایراد کرد. سخنرانی‌ای که اتفاقا به مذاق دیپلمات‌ها و روزنامه‌نگران حاضر، خوش آمده بود!



این عکس مبدل به یکی از مشهورترین عکس آیشنستات شد، عکسی که آن روی سکه نازی‌ها را خیلی زودتر از زمانی که جهانیان متوجه بشوند، نشان داده بود.
 

Tik TAAk

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
یک خودکشی زیبا!


«اولین مک‌هِیل» ۲۳ ساله از طبقه هشتاد و سوم ساختمان امپایر
استِیت در سال ۱۹۴۷ خود را پرتاب کرد و بر سقف لیموزین ساختمان ملل جان سپرد.






 

Tik TAAk

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مادر ناصرالدین شاه

مادر ناصرالدین شاه

مهد علیا مادر ناصرالدین شاه قاجار را نشان می‌دهد که در کنار خواجه مخصوص خود و فرد دیگری که احتمالا ندیمه مخصوص اوست، نشسته است





 

Tik TAAk

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
عکسی که آدولف هیتلر نمی‌خواست کسی ببیند!

عکسی که آدولف هیتلر نمی‌خواست کسی ببیند!

آدولف هیتلر شخصیت عجیبی داشت و این عکس هم به عجیب بودن هیتلر می‌افزاید. در عکسی که اخیر از او پیدا شده، هیتلر لباس کیمونو ژاپنی را به تن کرده است.

او همیشه با لباس فرم نظامی در جاهای عمومی دیده می‌شد و اگر لباس نظامی به تن نداشت با کت و شلوار رسمی خود دیده می‌شد. در این عکس عجیب اما لباس کیمونو ژاپنی هیتلر به وضوح مشخص است.

تا جایی که می‌دانیم «پیشوا» به فرهنگ کشورهای دیگر علاقه‌ای نداشت و معتقد به برتری نژادی بود. اما در این عکس واضح است که هیتلر لباس سنتی ژاپنی‌ها در دهه 30 میلادی را به تن دارد و نماد سواستیکا (صلیب شکسته، گردونه خورشید) بر روی لباسش دوخته شده است.

هنوز مشخص نشده که این عکس تا حالا کجا بوده و چه وقت گرفته شده است. اما تخمین زده شده که این عکس عجیب برای یادآوری پیمان بین‌المللی بین آلمان نازی و امپراتوری ژاپن در 25 نوامبر 1936 گرفته شده است.




هیتلر اغلب در لباس نظامی خود دیده شده است



کسی انتظار نداشت هیتلر را در این لباس ببیند



چند نشان به او معرفی شد و هیتلر یکی را انتخاب کرد (امضای او در تصویر مشخص است)

از زمانی که هیتلر در سال 1933 به قدرت رسید تا شروع جنگ جهانی دوم، مردم آلمان معمولا چیزهایی را می‌خریدند که عکس پیشوا بر روی آن درج شده بود. بازار خاطرات نازی‌ها همچنان هم داغ است، زیرا تعداد هفت‌تیر، شمشیر، چاقو، باتون و کلاه ایمنی و تفنگ تولید شده با نشان هیتلر آن‌قدر زیاد بود که هنوز هم می‌توان آن‌ها را پیدا کرد.

از آنجایی که نازی‌ها متقاعد شده بودند که قرار است قرن‌ها بر جهان حکومت کنند همه جور ابزار و وسایل تولید کردند تا دشمنان مغلوب خود را سرشکسته کنند. با تمام این اوصاف، حتی خوش‌بینانه‌ترین طرفداران آلمان نازی هم فکرش را نمی‌کردند که این عکس عجیب و غریب بتواند از دل «رایش سوم» به بیرون درز کند تا الان هم سالم بماند.
 

Tik TAAk

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تبلیغ نخستین خودپرداز در ایران

تبلیغ نخستین خودپرداز در ایران

آغاز کار اولین باجه اتوماتیک کامپیوتری در شعب مرکزی بانک بیمه بازرگانان در دی ماه ۱۳۵۱ باجه اتوماتیک کامپیوتری بانک بیمه بازرگانان، اولین باجه اتوماتیک کامپیوتری است که در ایران و خاورمیانه آغاز بکار کرد.






 

rahmati8829

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آخرین ویرایش:

rahmati8829

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
جیمز فرانسیس هارلی متولد 1885 سیدنی استرالیا عکاس ، فیلم ساز و کاوشگر مشهور، تعداد 500 عکس او از ایران قدیم (زمان دو جنگ جهانی) توسط کتابخانه ملی استرالیا منتشر شده است. عکسهای او در مورد ایران با نام « آلبوم راه روسیه » شامل تصاویری از شهرهای ایران از جمله خرم آباد و دورود هنگام همراهی سربازان انگلیسی و هندی از لرستان است

 

Similar threads

بالا