آنا دیلی(زبان مادری)

ELnur

عضو جدید
کاربر ممتاز
این خواسته شما زمانی شدنیه که اذربایجان از ایران جدا بشه،مگه میشه تو مدارس یه کشور به چند زبان تدریس بشه؟!
درسامون فارسیه،چون زبان کشورمونه-انگلیسی تدریس میشه چون زبان بین المللیه،البته از همون اول ابتدایی تدریس میشد،خیلی بهتر بود-با عربی منم مشکل دارم هیچ وقت هم یاد نگرفتم...
بعضیا کل مقاطع تحصیلیو که طی میکنن دانشگاهم میرن،ولی اونجور که باید نمیتونن فاسی رو روان صحبت کنن-الان باز بهتره .حالا شما فکر کنید از اول به زبان مادری درس بخونه،دیگه اصلا فارسی رو یاد نمیگیره که!!

دوست عزیز تو قانون نوشته شده که هر کس حق داره تو مدرسه زبان مادریشو یاد بگیره و تدریس بشه.من لزومی نمیینم فارسی یاد بگیریم از اون گذشته فارسی رو روان حرف زدن به درد من نمیخوره یعنی به درد ما نمیخوره ما اصالت زبان تورکیمونو حفظ کنیم کافی و بهتره زبان مادریمونو که فرهنگ و .......هست رو یاد بگیریم.اگه حالا کسیم مایل بود لهجه ی فارسی رو یاد بگیره مختاره.
 

مهرناز*

عضو جدید
چرا نمیشه تدریس بشه ؟!
خوب اصلن گیریم که یه زبان مشترکی برای برقراری ارتباط تو کشور باید باشه، ایا استفاده از این زبان و تعلیم اون اسیبی به زبان ماذریمون نمیزنه؟! حتما میزنه! وقتی منه ترک نصف بیشتر حرفام شده فارسی، به نظرتون این ظلم در حق من و زبانم نیست ؟؟!!!
لااقل میتونن در کنار فارسی ترکی رو هم یاد بدن. ولی هیچ وقت این کارو نمیکنن ...
.
در ضمن بنده لزومی نمیبینم که اصلن اونی که زبانش یه چیز دیگه س فارسی یاد بگیره و روان فارسی صحبت کردن اصلن هنر نیست! هنر حفظ اصالته ...
مرسی صددرصد موافقم.
 

مهرناز*

عضو جدید
دوست عزیز تو قانون نوشته شده که هر کس حق داره تو مدرسه زبان مادریشو یاد بگیره و تدریس بشه.من لزومی نمیینم فارسی یاد بگیریم از اون گذشته فارسی رو روان حرف زدن به درد من نمیخوره یعنی به درد ما نمیخوره ما اصالت زبان تورکیمونو حفظ کنیم کافی و بهتره زبان مادریمونو که فرهنگ و .......هست رو یاد بگیریم.اگه حالا کسیم مایل بود لهجه ی فارسی رو یاد بگیره مختاره.
;)حرف های دوستانم درست حرف دل من هست.یاشیاسیز
 

مهرناز*

عضو جدید
یه جور مینوسی زبان فارسی را به ما تحمیل میکنند که هر کی ایرانو نشناسه فکر میکنه ما ترک ها یه ملتیم تحت ستم همین فارس های بیچاره که از ما بیگاری میکشن و نقض حقوق بشر میکنن... این سیاست غلط دولت های پهلوی اول و دوم بوده که تحصیل به زبان مادری را ازاد نگذاشت وتا الان هم ادامه داره.ترکیه بعد از اتاترک تازه به این نتیجه رسیده است.که کردها باید به زبان مادریشان درس بخوانند.باید دقت کنیم کسانی که بدخواهان ایران زمینند ازین شعار های زیبا و جملات قشنگ سو استفاده میکنند و اگاه باشیم. هدف نهایی انان تکه تکه کردن ایران است..ما ترک ها +بقیه اقوام ایران ایرانو میسازیم.....خیلی از ما ها تو مسند امور ایرانیم کسی هم به ما نمیگکه جون ترکی حقت نیست..............
زمانی که من اسم برخی از کلمه ها رو تو زبان خودم نمیدونم و خوندن و نوشتن صحیحش رو بلد نیستم در حالی که زبان مادری منه .اصل و ریشه منه هویت منه واسه این زبون فارسی رو تحمیل شده میدونم چون یه کاری کردن که اصل و ریشه ما نابود بشه و از بین بره
 

Moein.B

دستیار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص مباحث اجرایی
سلام دوستان می خوام نظرتون رو درباره عکس زیر بگید.


قارقایا زورونان دیللر کی جیک جیک اله.(به زور به کلاغ میگن عوض قارقار، جیک جیک کن).
--------------------------------------
من اصلا متوجه نمیشم که چرا این بحث رو چند ساله دارن ادامه میدن-اصلا یک چیزه کاملا واضح هست
ما در حال حاضر در کشور ایران هستیم که دین رسمی اون شیعه(که طبق مقررات کشور همه آزادند هر دینی داشته باشند-پرانتز اینکه بنده کاری به تبعیض و اینها ندارم) و زبان رسمی اون فارسی هست-و این زبان فارسی برای واحد کردن مردم یک کشور هست-حالا هر کسی هم که میخواد زبان دیگری هم داشته باشه باید خودش یاد بگیره-اینی که شما استارتر عزیز میگی به کلاغ میگن جیک جیک کن قضیش فرق داره-مگه ما آدما می تونیم با گنجشک ها حرف بزنیم یا با هر نوع حیوان دیگه که شما این مثالو میزنی؟ما به دنبال ارتباط با هم نوع خودمون هستیم-اگه فردا روز برای مثال شما تاجر بشی و بخوای معامله کنی . وارد شهر ما بشی با زبون ترکی می تونی معامله کنی ؟باید توی یک کشور زبان واحد باشه که اصلا نظم توی کشور حاکم باشه
 

babakmail

عضو جدید
کاربر ممتاز
از نقطه نظر قومیت ، ایران در بسیاری از زمینه ها منحصر به فرد است . با وجود یگانگی تقریبی نژاد گروه های قومی ایرانی ، تنوع قابل توجهی در زبان و مذهب آنها وجود دارد . از هزاران سال پیش ایران اقامتگاه گروه های قومی مختلف بوده است . در این کشور باستانی از گذشته های بسیار دور فارس ها ، آذریها (ترک زبانان ایران)، کردها ، عرب ها ، بلوچ ها ، ترکمن ها و دیگر اقوام زبانی در کنار هم زندگی می کنند . همچنین ایران خانه ای برای ادیانی مانند اسلام ، مسیحیت ، یهودیت و زرتشتی بوده است . این جنبه های گوناگون ایران را به یک کشور چند قومی تبدیل کرده است . این تنوع همچنین از نظر بسیاری از ناظران بین المللی از قبیل برادلی (2006) و روبین (2005) خیلی گسترده است ، بنابراین آنها ایران را فقط به عنوان یک کشور در نظر نمی گیرند اما ایران یک امپراطوری که شامل چند کشور باشد هم نیست .
مهم ترین گروه های اقلیت قومی زبانی در ایران آذری ها ، کردها ، عرب ها ، بلوچ ها و ترکمن ها می باشند . بر اساس نتایج آخرین سرشماری ( مرکز آمار ایران ، 2006 ) کل جمعیت ایران حدوداَ 75 میلیون نفر است ، اما هیچ آمار رسمی ای از جمعیت گروه های قومی – زبانی وجود ندارد . محققان و دانشمندان علوم اجتماعی به علت عدم وجود آمار رسمی ، براساس شواهد یا تکیه بر منابع غربی ، برآوردها را انجام می دهند .
گروه های قومی ایرانی با وجود اختلافات زبانی و فرهنگی ، در جامعه ایران یکپارچه هستند . برخلاف بسیاری از گروه های قومی در غرب یا در کشورهای چند قومیتی در سراسر جهان ، تقریبا" همه گروه های قومی ایرانی ، بومی ایران می باشند . در حالی که بسیاری از ایرانیان دارای هویتی ثانویه (مذهبی ،زبانی یا پیشینه منطقه ای ) می باشند ، همه گروه ها ، فرهنگ و زبان ایرانی را به عنوان هویت اولیه یکپارچه خود می پذیرند (قبول دارند) .
در طول یکصد سال اخیر و در واقع بعد از انقلاب مشروطه ایران که در بین سال های 11-1905 اتفاق افتاد و منجر به تشکیل مجلس و دولت مدرن مرکزی شد ، بعضی از اوقات اختلافات تبدیل به درگیری و رقابت سیاسی می شد خواه با اهداف زبانی یا مذهبی باشد . ایران در طول یکصد سال اخیر ، کم و بیش درگیری های قومی راتجربه کرده است . کمی بعد از انقلاب مشروطه ، قیام شیخ محمد خیابانی در اوایل سال 1920 در آذربایجان آغاز شد . در طول چند ماه جنبش توانست آذربایجان بزرگ را به تصرف در آورد . (که اکنون استان های آذربایجان شرقی و غربی ، اردبیل ، قزوین و زنجان نامیده می شوند ). او این سرزمین را آزادستان (آزاد شده ) نامید . در فاصله بین دو جنگ جهانی و در طول سلطنت رضا شاه (41-1925 ) ، برخی از قیام ها و درگیری های قومی در بعضی ازمناطق مانند ، دوست محمد خان در بلوچستان ، شیخ خزعل در خوزستان ، اسماعیل آقا شکاک (سمکو) در کردستان اتفاق افتاد .
هم زمان با پایان یافتن جنگ جهانی دوم ، درگیری های میان جنبش های قومی و دولت مرکزی در قالب دو جمهوری خود مختار تشدید گردیده و اتفاق افتاد . بیست وپنج سال بعد از قیام خیابانی ، پیشه وری ، یک کمونیست انقلابی، راه را برای سایر جنبش های منطقه ای در آذربایجان هموار کرد .
هم زمان با این جنبش ، جنبش دیگری در کردستان در حال رشد بود . پنج روز بعد از آن که حزب دمکرات آذربایجان استان آذربایجان شرقی را به کنترل در آورد ، یکی از رهبران کردستان ، قاضی محمد ، تصمیم گرفت همین کار را بکند ، و در 15 دسامبر 1945 تاسیس جمهوری خلق کرد را در مهاباد (این شهر اکنون در آذربایجان غربی واقع شده است ) اعلام کرد .
هر دو جنبش توسط اتحاد جماهیر شوروی حمایت می شدند . بر اساس اسناد تاریخی ، این دو جمهوری عمر طولانی نداشتند و هر دوی آنها پس از ترک خاک ایران توسط ارتش سرخ ( ارتش اتحاد جماهیر شوروی در طول جنگ جهانی دوم بخشی از خاک ایران را به تصرف خود در آورد ) توسط نیروهای مسلح ایران سرکوب شدند . بعد از شکست جنبش ها ، گروه ها ی قومی ایران توسط محمد رضا شاه (1979-1941) کنترل شدند . بعد از آن بجز چند گروه شورشی کوچک ، جنبش قومی دیگری وجود نداشت .انقلاب اسلامی (79-1978) فرصت های جدیدی را برای گروه های قومی ایجاد کرد تا احساسات خود را علیه سلسله پهلوی نشان دهند . همه آنها از مغفول ماندن حقوقشان توسط رژیم پهلوی و همچنین سرکوب وحشتناک که توسط دستگاه های امنیتی و پلیس انجام می شد رنج می بردند .افزایش جنبش های انقلاب منجر به تضعیف دولت مرکزی شد . بازسازی جنبش های قومی به دلیل ضعف قدرت مرکزی صورت گرفت . (مقصودی 2002 ؛ صالحی امیری 2005). بسیاری از رهبران تبعید شده اقوام به سرزمین مادری برگشتند و بازسازی جنبش ها ی قبلی و فعالیت مخفی را شروع کردند .این رهبران ملاحظه نمودند که اهداف و شعارهای انقلاب اسلامی با اهداف آنها مطابقت دارد ؛ پس فرآیند انقلاب تقریباّ توسط کلیه گروه های قومی در اهداف و ارزش های انقلابی همراهی شد اما دوره اهداف مشترک بسیار کوتاه بود . فقط چند روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دهم فوریه 1979 ، درگیری های قومی شروع شد . موج خشونت استان های گروه های قومی را فرا گرفت . آذری ها ، کردها ، بلوچ ها ، ترکمن ها و عرب ها حقوق شان را مطالبه می کردند .
رژیم جدید ، پس از تلاش برای توافق ، راهی بجز سرکوب هر جنبش توسط ارتش و سپاه پاسداران نداشت . درگیری ترکمن ها و آذری ها بزودی از میان رفت اما اتفاقات در سایر نواحی مخصوصاّ در کردستان و سایر استانها ادامه یافت که درگیری های مردم کرد هنوز ادامه دارد . (مقصودی 2002) . گروه های شورشی کنترل بخش هایی از کشور را به مدت دو سال در دست داشتند . در نهایت ، نیرو های مرکزی توانستند آنها را سرکوب کنند . نتیجه این درگیری ها مرگ و معلولیت هزاران نفر بود .(استامپل ،1982) . بسیاری از رهبران و شبه نظامیان گروه های قومی به خاک عراق گریختند و با ساخت دهها پایگاه در آن سرزمین به نیرو های مسلح ایران حمله می کردند . به طور کلی بر اساس شواهد ، پس از انقلاب مشروطه اقلیت ها ی قومی و دولت های مرکزی نتوانسته اند ارتباط خود را به شایستگی مدیریت کنند . در نتیجه حقوق قومیت ها تباه شد و امنیت و وحدت ملی آنها پایمال شد . حتی انقلاب اسلامی و رژیم انقلابی نتوانست باتنوع گروه های قومی ایرانی ارتباط برقرار کند . اگر چه قانون اساسی انقلاب اسلامی حقوق اقلیت ها را تضمین می کند ، اما آنچه مورد عمل رژیم قرار گرفت انتظارات اقلیت ها را برآورده نکرد .
بدیهی است ، گوناگونی اقلیت های قومی دولت مرکزی را مجبور می کرد تا سیاست های خاصی را برای مدیریت چگونگی توزیع ارزشها و چگونگی حفظ وحدت ملی دنبال کند . یکی از حیاتی ترین خواسته های گروه های قومی حق تعیین سرنوشت است . به نظر می رسد با وجود گذشت یکصد سال از بسیج گرو های قومی در ایران ، هر دو طرف (دولت مرکزی و گروه های قومی )نتوانسته اند راه حل قابل قبولی جهت تامین خواسته های اقوام ارائه دهند .
پس هر گونه بسیج قومی و تلاش برای پیگیری هویت ، توسط دولت و اکثریت تلاش برای تجزیه طلبی تفسیر شد . بااین حال ، نگرانی ها به جامعه ایران محدود نمی شود ؛ همچنانکه سورن (2008) ادعا می کند معمولاّ تقاضا های گروه های قومی برای خود مختاری نگرانی هایی در خصوص تجزیه کشوری که در آن زندگی می کنند ایجاد می کند ؛ در نتیجه بسیاری از دولت ها این تقاضا ها را رد می کنند و یا پاسخ آن را با سیاست های سرکوبگرانه می دهند که معمولاّ منجر به جنگ داخلی می شود .
این که آیا هدف بسیج قومی تجزیه طلبی است یا فقط اتهامی از طرف دولت جهت مقابله با نگرانی های ایجاد شده بوسیله بسیج قومی ، هر بسیج قومی متهم به تجزیه طلبی شده است . (توحیدی ،2006). اما حتی آن جنبش هایی که بعد از جنگ جهانی دوم منجر به تشکیل دو جمهوری خودمختار گردید و یا آن جنبش هایی که با جمهوری اسلامی مبارزه کردند اقدام برای تجزیه طلبی ایران را رد می کنند. با وجود رد شدید هرگونه اتهام تجزیه طلبی بوسیله گروه های قومی هنوز هم رسانه های دولتی و حتی برخی از رسانه های خصوصی بعد از هر تنش قومی ، جنبش ها و فعالیت های قومی را به تجزیه طلبی متهم می کنند . بنابراین به نظر می رسد در هدف واقعی بسیج قومی یک سوء تفاهم دایمی وجود دارد . تا زمانی که این سوء تفاهم وجود داشته باشد انتظار حل مشکلات قومی توسط هر کسی یک رویا می باشد . برنوشته از مجله سیاست وحقوق اکادمی اموزشی کانادا
 

babakmail

عضو جدید
کاربر ممتاز
من این مطلب بالا را ذکر کردم تا اینو به هموطنانم وهمزبانانم بگم...قبول دارم حقوق اولیه اموزش به زبان مادری مغفول مانده ولی اینو هم دوستان همزبانم در نظر بگیرن که هر موقع دولت مرکزی ایران مثل وضعیت فعلی ضعیف بوده این خواست ها شدت گرفته ..واین تنها میتونه ناشی از بد تینتی همسایه ها و بدخواهان ایران زمین و سو استفاده از احساسات قومیت ها وحقوق اولیه است....
ان شالله یه امید روزی که در ایرانی قوی وقدرمتند و ازاد زندگی کنیم و به ایرانی بودن خود افتخار کنیم وهم زبان مادری خودمان را فرا گرفته باشیم...هم زبان شکر شکن پارسی را یاد بگیریم وتحصیل کنیم...تا بتوانیم با دیگر هموطنان سرزمین ایران زمین ارتباط برقرار کنیم...اکثر قومیت های ایران زمین با لهجه فارسی را حرف میزنند:smile: واین یک ویژگی است نه عیب کردها یک جور عرب ها یک جور و ترک ها یک جور بالهجه شیرینشان فارسی تکلم میکنند
 

mitra*

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
--------------------------------------
من اصلا متوجه نمیشم که چرا این بحث رو چند ساله دارن ادامه میدن-اصلا یک چیزه کاملا واضح هست
ما در حال حاضر در کشور ایران هستیم که دین رسمی اون شیعه(که طبق مقررات کشور همه آزادند هر دینی داشته باشند-پرانتز اینکه بنده کاری به تبعیض و اینها ندارم) و زبان رسمی اون فارسی هست-و این زبان فارسی برای واحد کردن مردم یک کشور هست-حالا هر کسی هم که میخواد زبان دیگری هم داشته باشه باید خودش یاد بگیره-اینی که شما استارتر عزیز میگی به کلاغ میگن جیک جیک کن قضیش فرق داره-مگه ما آدما می تونیم با گنجشک ها حرف بزنیم یا با هر نوع حیوان دیگه که شما این مثالو میزنی؟ما به دنبال ارتباط با هم نوع خودمون هستیم-اگه فردا روز برای مثال شما تاجر بشی و بخوای معامله کنی . وارد شهر ما بشی با زبون ترکی می تونی معامله کنی ؟باید توی یک کشور زبان واحد باشه که اصلا نظم توی کشور حاکم باشه

وقتی من تورک رو جزئی از این کشور به حساب نمیارن و فقط توی مواقعی که نیاز هست ما هم وطن شمایم نباید زبان خودتونم به ما تحمیل کنین و عین زبان عربی یه چندتا کتاب تو مدارسمون باشه که فقط با اون اشنا بشیم و زبان مادری خودمون و یاد بگیریم و به زبان تورکی تحصیل کنیم.
اون ماجرای کلاغم با دقت بخونین ! منظورش اینه که نباید ملتی با یه زبان مستقل رو مجبور کنین به زبان ملتی دیگه صحبت کنه، بخونه و بنویسه.
شما فارس زبانان خیلی خودخواهین ! کمی عادلانه فکر کنین و خودتون و جای ما بذارین اگه توی یه مملکت تورک بودین و مجبور میشدین که توی خونه فارس باشین و بیرون از خونه تورک! چه حسی داشتین عین ما یا شاید بدتر ما دنبال حقی بودین که نا عادلانه ازتون گرفته شده!خیلی سخته و عذاب داره فقط یه لحظه فکر کنین فارسی حرف بزنید و تورکی بنویسید!مثل ما که تورکیم و فارسی میخونیم و مینویسیم!
 

مهرناز*

عضو جدید
من این مطلب بالا را ذکر کردم تا اینو به هموطنانم وهمزبانانم بگم...قبول دارم حقوق اولیه اموزش به زبان مادری مغفول مانده ولی اینو هم دوستان همزبانم در نظر بگیرن که هر موقع دولت مرکزی ایران مثل وضعیت فعلی ضعیف بوده این خواست ها شدت گرفته ..واین تنها میتونه ناشی از بد تینتی همسایه ها و بدخواهان ایران زمین و سو استفاده از احساسات قومیت ها وحقوق اولیه است....
ان شالله یه امید روزی که در ایرانی قوی وقدرمتند و ازاد زندگی کنیم و به ایرانی بودن خود افتخار کنیم وهم زبان مادری خودمان را فرا گرفته باشیم...هم زبان شکر شکن پارسی را یاد بگیریم وتحصیل کنیم...تا بتوانیم با دیگر هموطنان سرزمین ایران زمین ارتباط برقرار کنیم...اکثر قومیت های ایران زمین با لهجه فارسی را حرف میزنند:smile: واین یک ویژگی است نه عیب کردها یک جور عرب ها یک جور و ترک ها یک جور بالهجه شیرینشان فارسی تکلم میکنند
اولاً ما ترک هستیم نه اذری .
دوماً هر وقت میایم از حقمون دفاع کنیم در هر موردی میگن که بدتینتی بدخواهان هست والا مگه ایران چی داره که این همه دشمن داره .به نظر من با این کار میخوان همه چی رو به نفع خودشون تموم کنن.من خودم شرمم میاد وقتی ترکی حرف میزنم و برخی کلمه هام فارسی هست به نظر شما این مشکل از کجا ناشی میشه؟
امیدوارم بتونیم آزاد زندگی کنیم و هیچ چی بر هیچ کس تحمیل نشه.
 
آخرین ویرایش:

babakmail

عضو جدید
کاربر ممتاز
اولاً ما ترک هستیم نه اذری .
دوماً هر وقت میایم از حقمون دفاع کنیم در هر موردی میگن که بدتینتی بدخواهان هست والا مگه ایران چی داره که این همه دشمن داره .به نظر من با این کار میخوان همه چی رو به نفع خودشون تموم کنن.من خودم شرمم میاد وقتی ترکی حرف میزنم و برخی کلمه هام فارسی هست به نظر شما این مشکل از کجا ناشی میشه؟
امیدوارم بتونیم آزاد زندگی کنیم و هیچ چی بر هیچ کس تحمیل نشه.

ما فقط از ترکی زبانشو به عاریت گرفتیم وگرنه هم نژاد بقیه مردم ایران زمین هستیم
.
...بررسی‌های ژنتیکی انجام شده بر روی اقوام ساکن در ایران نشان داده که فارس‌ها، آذری‌ها، گیلکی‌ها، کردهاو سیستانی‌ها مشابهت ژنتیکی بیشتری نسبت به هم دارند و سایر اقوام ایران شامل عرب‌ها، بلوچ‌هاو ترکمن‌ها مشابهت ژنتیکی کمتری با این اقوام دارند.[SUP][۲][/SUP] همچنین شماری از مردم ایران را ایرانیان آفریقایی‌تبار تشکیل می‌دهند.
پزوهش‌های تازه ژنتیکی مازیار اشرفیان بناب نشان می‌دهند که عموم اقوام و گروه‌های جمعیتی ایرانی که در ایران امروزی (و حتی فراتر از مرزهای سیاسی فعلی ایران) ساکن هستند، علی‌رغم اینکه دارای تفاوتهای جزئی فرهنگی هستند و حتی گاه به زبانهای مختلف هم سخن می‌گویند، دارای ریشه ژنتیکی مشترکی هستند و این ریشه مشترک به جمعیتی اولیه که در حدود ده تا یازده هزار سال پیش در قسمتهای جنوب غربی فلات ایران ساکن بوده بر می‌گردد. بر پایه این گزارش آریایی‌ها اقوامی مهاجر از سرزمین‌های دیگر که در حدود چهار هزار سال پیش به ایران مهاجرت کرده‌اند نبودند بلکه این اقوام ساکنین بومی ایران بوده و از ایران در حدود ده هزار سال پیش به اروپا مهاجرت کرده‌اند.
منم مثل شما امیدوارم ازاد باشیم و هیچ چیز بر هیچکس تحمیل نشه و همچنین توی دام جیره خواران کثیف حکومت باکو و ترکیه نیفتیم...زنده باد ایران زنده باد اذربایجان
 

Moein.B

دستیار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص مباحث اجرایی
وقتی من تورک رو جزئی از این کشور به حساب نمیارن و فقط توی مواقعی که نیاز هست ما هم وطن شمایم نباید زبان خودتونم به ما تحمیل کنین و عین زبان عربی یه چندتا کتاب تو مدارسمون باشه که فقط با اون اشنا بشیم و زبان مادری خودمون و یاد بگیریم و به زبان تورکی تحصیل کنیم.
اون ماجرای کلاغم با دقت بخونین ! منظورش اینه که نباید ملتی با یه زبان مستقل رو مجبور کنین به زبان ملتی دیگه صحبت کنه، بخونه و بنویسه.
شما فارس زبانان خیلی خودخواهین ! کمی عادلانه فکر کنین و خودتون و جای ما بذارین اگه توی یه مملکت تورک بودین و مجبور میشدین که توی خونه فارس باشین و بیرون از خونه تورک! چه حسی داشتین عین ما یا شاید بدتر ما دنبال حقی بودین که نا عادلانه ازتون گرفته شده!خیلی سخته و عذاب داره فقط یه لحظه فکر کنین فارسی حرف بزنید و تورکی بنویسید!مثل ما که تورکیم و فارسی میخونیم و مینویسیم!
-------------------------
دوست عزیز شما هم زود تصمیم می گیری-شما هم منظور منو خوب متوجه نشدی
من هم اگه محل سکونتمو بخونید نوشته ملایر و من لر هستمو و بین مردم لری صحبت می کنم. و اینکه می گید "وقتی من تورک رو جزئی از این کشور به حساب نمیارن و فقط توی مواقعی که نیاز هست ما هم وطن شمایم" خودتون اینطور می خوایید که جدا باشید-شما یکبار بیا اینجا و ببین که چقدر از ترکها تعریف می کنند و خودشون رو مدیون شما می دونند.بهترین محصولات کشور مربوط به ترکهاست-و در مورد مدارس-شما انگیلیسی و عربی و فارسی رو بهتون یاد میدن فارسی رو که گفتم برای واحد بودن مردم هست انگلیسی هم یک زبان بین المللی هست (کاری به درست یا غلط بودن تدریس و کتابها ندارم) و عربی هم برای یادگیری قوائد قرآن هست(در صورتی که از نظر من هم بیش از حد هست و نه اضافه) و در مورد کلاغ شما دوباره زود تصمیم گرفتی و بنده نمیخوام در این مورد بحث کنم و فقط ازتون میخوام جمله قبلمو یکبار دیگه بخونید متوجه میشید.و بعد اینکه شما خودتون دارید میگید "ملت"که من فکر می کنم منظورتون اینه که ما هم باید ترکی صحبت کنیم و بنویسیم چون مشکل اینجاست که شما خودتون رو یک ملت می دونید
من حرفم اینه اگه شما قبول داری که ایرانی هستی که باید فارسی صحبت کنی و اگه قبول نداری ایرانی هستی که این بحثش کاملا جداست
و در نهایت قوم مردم منطقه ی خودم رو مثال می زنم چون اطلاعاتی از ترکها ندارم:توی منطقه ی ما که لرها خودشون به چند قسمت تقسیم می شن-زبان کدوم یکی رو باید تدریس کنن؟اینو برای من توضیح بدید ممنون میشم
امیدوارم حرفم کسی رو ناراحت نکرده باشه
 
آخرین ویرایش:

masisabz

عضو جدید
کاربر ممتاز
اولاً ما ترک هستیم نه اذری .
دوماً هر وقت میایم از حقمون دفاع کنیم در هر موردی میگن که بدتینتی بدخواهان هست والا مگه ایران چی داره که این همه دشمن داره .به نظر من با این کار میخوان همه چی رو به نفع خودشون تموم کنن.من خودم شرمم میاد وقتی ترکی حرف میزنم و برخی کلمه هام فارسی هست به نظر شما این مشکل از کجا ناشی میشه؟
امیدوارم بتونیم آزاد زندگی کنیم و هیچ چی بر هیچ کس تحمیل نشه.

واقعا آزادی ارزش جنگیدن داره
ولی اینکه یه هموطن مثل شما میگه مگه ایران چی داره دلم آدم میگیره

بعضی از دوستای ترک خودم وقتی میرن کشورای ترک زبان
از ملیتشون که سوال میشه نمیگن که ایرانی هستن
خیلی جالبه یعنی زیر لوای ایران اینقدر به این دوستان سخت میگذره
البته شرایط خیلی سخته ولی نه فقط برای ترک زبانان ما

تو شرایط امروز ایران آزادی مذهبی و اندیشه و زبانی نیست ولی باید کاری جز نفی تاریخ کرد
 

shanim

عضو جدید
کاربر ممتاز

ما فقط از ترکی زبانشو به عاریت گرفتیم وگرنه هم نژاد بقیه مردم ایران زمین هستیم
.
...بررسی‌های ژنتیکی انجام شده بر روی اقوام ساکن در ایران نشان داده که فارس‌ها، آذری‌ها، گیلکی‌ها، کردهاو سیستانی‌ها مشابهت ژنتیکی بیشتری نسبت به هم دارند و سایر اقوام ایران شامل عرب‌ها، بلوچ‌هاو ترکمن‌ها مشابهت ژنتیکی کمتری با این اقوام دارند.[SUP][۲][/SUP] همچنین شماری از مردم ایران را ایرانیان آفریقایی‌تبار تشکیل می‌دهند.
پزوهش‌های تازه ژنتیکی مازیار اشرفیان بناب نشان می‌دهند که عموم اقوام و گروه‌های جمعیتی ایرانی که در ایران امروزی (و حتی فراتر از مرزهای سیاسی فعلی ایران) ساکن هستند، علی‌رغم اینکه دارای تفاوتهای جزئی فرهنگی هستند و حتی گاه به زبانهای مختلف هم سخن می‌گویند، دارای ریشه ژنتیکی مشترکی هستند و این ریشه مشترک به جمعیتی اولیه که در حدود ده تا یازده هزار سال پیش در قسمتهای جنوب غربی فلات ایران ساکن بوده بر می‌گردد. بر پایه این گزارش آریایی‌ها اقوامی مهاجر از سرزمین‌های دیگر که در حدود چهار هزار سال پیش به ایران مهاجرت کرده‌اند نبودند بلکه این اقوام ساکنین بومی ایران بوده و از ایران در حدود ده هزار سال پیش به اروپا مهاجرت کرده‌اند.
منم مثل شما امیدوارم ازاد باشیم و هیچ چیز بر هیچکس تحمیل نشه و همچنین توی دام جیره خواران کثیف حکومت باکو و ترکیه نیفتیم...زنده باد ایران زنده باد اذربایجان

بسیار عالی بود
امیدوارم روزی دوستان بفهمن که آزادی فقط نشستن با لباس زیر , لب دریا نیست
 

ali hoseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
--------------------------------------
من اصلا متوجه نمیشم که چرا این بحث رو چند ساله دارن ادامه میدن-اصلا یک چیزه کاملا واضح هست
ما در حال حاضر در کشور ایران هستیم که دین رسمی اون شیعه(که طبق مقررات کشور همه آزادند هر دینی داشته باشند-پرانتز اینکه بنده کاری به تبعیض و اینها ندارم) و زبان رسمی اون فارسی هست-و این زبان فارسی برای واحد کردن مردم یک کشور هست-حالا هر کسی هم که میخواد زبان دیگری هم داشته باشه باید خودش یاد بگیره-اینی که شما استارتر عزیز میگی به کلاغ میگن جیک جیک کن قضیش فرق داره-مگه ما آدما می تونیم با گنجشک ها حرف بزنیم یا با هر نوع حیوان دیگه که شما این مثالو میزنی؟ما به دنبال ارتباط با هم نوع خودمون هستیم-اگه فردا روز برای مثال شما تاجر بشی و بخوای معامله کنی . وارد شهر ما بشی با زبون ترکی می تونی معامله کنی ؟باید توی یک کشور زبان واحد باشه که اصلا نظم توی کشور حاکم باشه

دوست عزیز اگه توی یه کشور چندین زبان رسمی باشه مثلا چطور میشه؟>
یا مثلا حداقل هر کسی زبان مادری خودش رو هم در کنار زبان رسمی کشور بصورت آکادمیک و رسمی یاد بگیره؟
 

نقی1981

عضو جدید
من از اولم گفتم زبان فارسی زبان بین المللی نیست که مجبور باشیم یاد بگیریم. اگر زبان رسمی رو انگلیسی میکردن و زبان هر کدوم از اقوام برای اون اقوام در هر منطقه ایی که هستن تدریس میشد دیگه این مشکلات رو نداشتیم با انگلیسی اقوام مختلف ایران با هم وبا دنیا ارتباط برقرار میکردن. اینجورهم چون تو جامعه انگلیسی صحبت میکردن ومینوشتن انگلیسیمون فول میشد ومسلما سطح سواد جامعه بالا میرفت. الانم برای اینکار دیر نیست
 

mitra*

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
-------------------------
دوست عزیز شما هم زود تصمیم می گیری-شما هم منظور منو خوب متوجه نشدی
من هم اگه محل سکونتمو بخونید نوشته ملایر و من لر هستمو و بین مردم لری صحبت می کنم. و اینکه می گید "وقتی من تورک رو جزئی از این کشور به حساب نمیارن و فقط توی مواقعی که نیاز هست ما هم وطن شمایم" خودتون اینطور می خوایید که جدا باشید-شما یکبار بیا اینجا و ببین که چقدر از ترکها تعریف می کنند و خودشون رو مدیون شما می دونند.بهترین محصولات کشور مربوط به ترکهاست-و در مورد مدارس-شما انگیلیسی و عربی و فارسی رو بهتون یاد میدن فارسی رو که گفتم برای واحد بودن مردم هست انگلیسی هم یک زبان بین المللی هست (کاری به درست یا غلط بودن تدریس و کتابها ندارم) و عربی هم برای یادگیری قوائد قرآن هست(در صورتی که از نظر من هم بیش از حد هست و نه اضافه) و در مورد کلاغ شما دوباره زود تصمیم گرفتی و بنده نمیخوام در این مورد بحث کنم و فقط ازتون میخوام جمله قبلمو یکبار دیگه بخونید متوجه میشید.و بعد اینکه شما خودتون دارید میگید "ملت"که من فکر می کنم منظورتون اینه که ما هم باید ترکی صحبت کنیم و بنویسیم چون مشکل اینجاست که شما خودتون رو یک ملت می دونید
من حرفم اینه اگه شما قبول داری که ایرانی هستی که باید فارسی صحبت کنی و اگه قبول نداری ایرانی هستی که این بحثش کاملا جداست
و در نهایت قوم مردم منطقه ی خودم رو مثال می زنم چون اطلاعاتی از ترکها ندارم:توی منطقه ی ما که لرها خودشون به چند قسمت تقسیم می شن-زبان کدوم یکی رو باید تدریس کنن؟اینو برای من توضیح بدید ممنون میشم
امیدوارم حرفم کسی رو ناراحت نکرده باشه

خب بنده هم عرض کردم که فارسی برای ملت تورک مثل انگلیسی و عربی باشه تو مدارس و تورکی زبان اموزشی ما باشه!لری زبان نیست و لهجه ای از فارسیه !در حالی که تورکی زبان هست و قوائد خواص خودشو داره و لازم نیست لهجه ئ خاصی از تورکی اموزش داده بشه مثل زبان شما یه اصول و قوائدی داره!
واقعا آزادی ارزش جنگیدن داره
ولی اینکه یه هموطن مثل شما میگه مگه ایران چی داره دلم آدم میگیره

بعضی از دوستای ترک خودم وقتی میرن کشورای ترک زبان
از ملیتشون که سوال میشه نمیگن که ایرانی هستن
خیلی جالبه یعنی زیر لوای ایران اینقدر به این دوستان سخت میگذره
البته شرایط خیلی سخته ولی نه فقط برای ترک زبانان ما

تو شرایط امروز ایران آزادی مذهبی و اندیشه و زبانی نیست ولی باید کاری جز نفی تاریخ کرد

هه هه هه .... وطن!!!!!!!
قفط یه چند ماه بیان تو اذربایجان وطنتون زندگی کنین یه سر هم برین چند وقتی قسمت های فارس نشین متوجه میشین چه فرقی داره! چرا این حرف گفته شده!

بسیار عالی بود
امیدوارم روزی دوستان بفهمن که آزادی فقط نشستن با لباس زیر , لب دریا نیست
شاید از نظر شما دوست عزیز ازادی یعنی برهنه گی ولی برا ما تورکها(ما غیرت داریم ! ) ازادی یعنی یاد گیری زبان مادری،......
 

ali hoseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بسیار عالی بود
امیدوارم روزی دوستان بفهمن که آزادی فقط نشستن با لباس زیر , لب دریا نیست

دوستان توجه کنید.
به هیچ وجه جواب این کاربر رو ندید.
حضور این کاربر در تایپیکها به معنی دشمنی با ترکهاست.
حتمن حواستون باشه
 

ali hoseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
من از اولم گفتم زبان فارسی زبان بین المللی نیست که مجبور باشیم یاد بگیریم. اگر زبان رسمی رو انگلیسی میکردن و زبان هر کدوم از اقوام برای اون اقوام در هر منطقه ایی که هستن تدریس میشد دیگه این مشکلات رو نداشتیم با انگلیسی اقوام مختلف ایران با هم وبا دنیا ارتباط برقرار میکردن. اینجورهم چون تو جامعه انگلیسی صحبت میکردن ومینوشتن انگلیسیمون فول میشد ومسلما سطح سواد جامعه بالا میرفت. الانم برای اینکار دیر نیست
پاکستان یا هنوستان الان هینطوری هست. اولین زبان رسمی کشورشون فک کنم انگلیسی هست.
در ضمن قابل توجه دوستان که کشوری مثل هنوستان چندین زبان رسم داره
 

Moein.B

دستیار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص مباحث اجرایی
خب بنده هم عرض کردم که فارسی برای ملت تورک مثل انگلیسی و عربی باشه تو مدارس و تورکی زبان اموزشی ما باشه!لری زبان نیست و لهجه ای از فارسیه !در حالی که تورکی زبان هست و قوائد خواص خودشو داره و لازم نیست لهجه ئ خاصی از تورکی اموزش داده بشه مثل زبان شما یه اصول و قوائدی داره!

---------------------------
دوست عزیز شما اول مشخص کن ماله کدوم کشوری بعدش با هم صحبت می کنیم(می نویسیم) شما داری می گی ملت در صورتی که قوم هستید-به قول شما زبان لری بخشی از فارسی هست که این هم مربوط به بعضی مناطق میشه ولی لرهای لرستان رو چی میگید که اصلا با فارسی یکی نیست-ولی همین زبان ترکی که میگید قوائد خاص خودشو داره از مناطق شما گرفته تا همین استان همدان-اکثر اونایی که توی استان همدان زندگی می کنند ادعا می کنند ترکن ولی شما بیا باهاشون صحبت کن ببین از صحبتشون سر در میاری یا نه که 100 درصد متوجه حرف زدنشون نمیشی
 

مهرناز*

عضو جدید
دوستان توجه کنید.
به هیچ وجه جواب این کاربر رو ندید.
حضور این کاربر در تایپیکها به معنی دشمنی با ترکهاست.
حتمن حواستون باشه
من که به این افراد با این طرز تفکر و سطح فکری حتی ...نمکنم چه برسه بیام بحث کنم ;)ارزش نداره...
 

eli.1992

عضو جدید
چرا نمیشه تدریس بشه ؟!
خوب اصلن گیریم که یه زبان مشترکی برای برقراری ارتباط تو کشور باید باشه، ایا استفاده از این زبان و تعلیم اون اسیبی به زبان ماذریمون نمیزنه؟! حتما میزنه! وقتی منه ترک نصف بیشتر حرفام شده فارسی، به نظرتون این ظلم در حق من و زبانم نیست ؟؟!!!
لااقل میتونن در کنار فارسی ترکی رو هم یاد بدن. ولی هیچ وقت این کارو نمیکنن ...
.
در ضمن بنده لزومی نمیبینم که اصلن اونی که زبانش یه چیز دیگه س فارسی یاد بگیره و روان فارسی صحبت کردن اصلن هنر نیست! هنر حفظ اصالته ...
--------------------
شما اگه بخواین هم نمیتونین کل کلماتتون رو ترکی بگین همینطور فارسی،نصف کلماتش عربیه هر کاری هم کنن نمیتونن درستش کنن،اگه خود شما هم نخواین اسیب چندانی به زبانتون نمیزنه
این که میگین کنارش زبان مادری یاد بگیریم،منظورتون اینه که دستور زبان ترکی+ادبیات ترکی تدریس بشه،ببخشید اونوقت این کتاب به چه درد تهرانیا میخوره؟!هر کس باید به زبان خودش صحبت کنه این درست!ولی یادگیری فارسی برای ما که زبان کشورمونه اختیاری نیست.
من منظورم اصلا داشتن لهجه نیست،منظورم اینه که وقتی یکی میاد یه سوال به فارسی ازمون میپرسه 20تا جمله بتونیم پشت سر هم بگیم که اگه تو مدارسمون ترکی تدریس بشه ما فارسی رو یاد نمیگیریم.اینهمه ظلم تو کشور در حقمون میشه اونوقت شما گفتن دوتا کلمه به فارسی رو ظلم به حساب میارین.
 

Moein.B

دستیار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص مباحث اجرایی
من از اولم گفتم زبان فارسی زبان بین المللی نیست که مجبور باشیم یاد بگیریم. اگر زبان رسمی رو انگلیسی میکردن و زبان هر کدوم از اقوام برای اون اقوام در هر منطقه ایی که هستن تدریس میشد دیگه این مشکلات رو نداشتیم با انگلیسی اقوام مختلف ایران با هم وبا دنیا ارتباط برقرار میکردن. اینجورهم چون تو جامعه انگلیسی صحبت میکردن ومینوشتن انگلیسیمون فول میشد ومسلما سطح سواد جامعه بالا میرفت. الانم برای اینکار دیر نیست

------------------------------
دوست عزیز شما مگه توی ایران زندگی نمی کنی؟؟؟!!!که میگی هر قوم به زبان خودش-
 

eli.1992

عضو جدید
دوست عزیز تو قانون نوشته شده که هر کس حق داره تو مدرسه زبان مادریشو یاد بگیره و تدریس بشه.من لزومی نمیینم فارسی یاد بگیریم از اون گذشته فارسی رو روان حرف زدن به درد من نمیخوره یعنی به درد ما نمیخوره ما اصالت زبان تورکیمونو حفظ کنیم کافی و بهتره زبان مادریمونو که فرهنگ و .......هست رو یاد بگیریم.اگه حالا کسیم مایل بود لهجه ی فارسی رو یاد بگیره مختاره.
--------------------
در حال حاضر سه تا زبان تو کشورمون داریم :فارسی،ترکی،عربی بقیه همه لهجه به حساب میان.شما فکر کن جنوب کشور به زبان عربی صحبت کنن و مثل شما لزومی به یادگیری فارسی نبینن،شما بری جنوب چیکار میکنین؟!منم با اینکه الان تو شهرهای ترک زبان بچه ی تازه به دنیا اومده بجای سو سو میگن اب اب مشکل دارم،به ترکی از یکی سوال میپرسم فارسی جوابمو میده !من حالم از این حرکت به هم میخوره!ولی اینکه شما میگین یه بحث دیگه ست...
 

ali hoseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
---------------------------
دوست عزیز شما اول مشخص کن ماله کدوم کشوری بعدش با هم صحبت می کنیم(می نویسیم) شما داری می گی ملت در صورتی که قوم هستید-به قول شما زبان لری بخشی از فارسی هست که این هم مربوط به بعضی مناطق میشه ولی لرهای لرستان رو چی میگید که اصلا با فارسی یکی نیست-ولی همین زبان ترکی که میگید قوائد خاص خودشو داره از مناطق شما گرفته تا همین استان همدان-اکثر اونایی که توی استان همدان زندگی می کنند ادعا می کنند ترکن ولی شما بیا باهاشون صحبت کن ببین از صحبتشون سر در میاری یا نه که 100 درصد متوجه حرف زدنشون نمیشی
آقا شما اولا جواب سوال منو بده خواش میکنم.
ثانیا چند درصد مطالعه در مورد زبان ترکی داری که این حرف رو میزنی؟
بله ما ترکی تمام کسانی که داخل کشور از استان فارس و کرمان و اصفهان گرفته تا خراسان و گلستان و همدان همه رو متوج میشیم.
اینا رو باید در زمینه ی جغرافیای زبان ترکی مزالعه کنی تا روشون بحث کنی.
همه ی کسانی که داخل ایران ترکی حرف میزنن (بجز گویش ترکمنی در استان گلستان) به زبان ترکی با گویش آزربایجانی حرف میزنن.
در ضمن من خودم از بچه های ترک بچه های همدان و ساوه و اینا خیلی دوست دارم که باهم ترکی میحرفیم.
 

mitra*

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
---------------------------
دوست عزیز شما اول مشخص کن ماله کدوم کشوری بعدش با هم صحبت می کنیم(می نویسیم) شما داری می گی ملت در صورتی که قوم هستید-به قول شما زبان لری بخشی از فارسی هست که این هم مربوط به بعضی مناطق میشه ولی لرهای لرستان رو چی میگید که اصلا با فارسی یکی نیست-ولی همین زبان ترکی که میگید قوائد خاص خودشو داره از مناطق شما گرفته تا همین استان همدان-اکثر اونایی که توی استان همدان زندگی می کنند ادعا می کنند ترکن ولی شما بیا باهاشون صحبت کن ببین از صحبتشون سر در میاری یا نه که 100 درصد متوجه حرف زدنشون نمیشی
ولی من کاملا و 100 حرفای تمام تورکهای ساکن ایران و متوجه میشم !خب شما فارسی با لهجه های مختلفین ما هم تورکی با لهجه های مختلف!
ما میگیم اموزش زبان تورکی نه اموزش تمام لهجه های تورکی !کسی که تورکی بلد باشه متونه به لهجه ئ خودشم بنویسه!
 

shanim

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوستان توجه کنید.
به هیچ وجه جواب این کاربر رو ندید.
حضور این کاربر در تایپیکها به معنی دشمنی با ترکهاست.
حتمن حواستون باشه
همین امثال تو رو دیدم که فهمیدم مشکل تو او امثال تو دشمنی با ایران و ایرانی‌ هست نه‌ زبان ترکی...‌
تو که‌ حتی عارت میومد اسم خودت رو ایرانی‌ بذاری ( چند بار ازت پرسیدم ؟ جواب ندادی خودت و بقیه رفیقات ) حالا واسه چند نفر که نمیشناسنت شدی حامی‌ دفاع از زبان ترکی‌ ؟!!!!
بیخیال هر جا هر چی‌ بنویسی‌ من هم هستم تا مواظب باشم قضیه رو به سمت اون چیزی که دنبالش هستی‌ تؤ تاپیک‌ها نپیچونی ...
 

ali hoseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بسیار عالی بود
امیدوارم روزی دوستان بفهمن که آزادی فقط نشستن با لباس زیر , لب دریا نیست
بله. یادمه یه روزی قبلا ها تو میگفتی بخاطر همین آزادی های ایران از ایران فرار کردی و رفتی کانادا
همین امثال تو رو دیدم که فهمیدم مشکل تو او امثال تو دشمنی با ایران و ایرانی‌ هست نه‌ زبان ترکی...‌
تو که‌ حتی عارت میومد اسم خودت رو ایرانی‌ بذاری ( چند بار ازت پرسیدم ؟ جواب ندادی خودت و بقیه رفیقات ) حالا واسه چند نفر که نمیشناسنت شدی حامی‌ دفاع از زبان ترکی‌ ؟!!!!
بیخیال هر جا هر چی‌ بنویسی‌ من هم هستم تا مواظب باشم قضیه رو به سمت اون چیزی که دنبالش هستی‌ تؤ تاپیک‌ها نپیچونی ...

من به حرفای تو و امثال تو فقط میخندم.
هر جا که خواستم بخندم پست مینویسم توبیایی.
 

shanim

عضو جدید
کاربر ممتاز
زیاد معلوم نیست که داری میخندی، در ضمن تو کانادا هم با افتخار میگم ایرانی‌ هستم نه‌ مثل آفتاب پرست ملیت خودم رو سریع عوض کنم
 

Similar threads

بالا