مسابقه ••• هر کی گفت مشکل چیه؟

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
سلام آفرین درسته.بفرمایید.


سلام

متشکرم


شانکر باکتریایی مرکبات

xanthomonas axonopodis pv.citri


بیماری شانکر باکتریای مرکبات با نامانگلیسی citrus bacterial canker در بعضی از مناطق کشور وجود دارد و به عنوان بیماری قرنطینه ای داخلی محسوب می شود.
علائم بیماری


حاشیه لکه ها معمولا به صورت آب سوخته است و هاله زرد رنگی اطراف آنها را می گیرد

باکتریتمام اندامهای جوان از اعم از برگ،‌ شاخه و میوه ها را مورد حمله قرار میدهد . علائم ابتدا به صورت نقاط سوزنی شکل نکروزه و برجسته در سطح بافتظاهر می شوند و تدریجا بزرگ شده و در ارقام حساس سطحتوسعه آن از 2_10 میلیمتر می باشد . قطر و ظاهر لکه ها بر حسب سن برگ ،‌ زمان آلودگی و نوع میزبان متفاوت است ..

ظاهرزخم های میوه و ساقه شبیه زخم های برگی است . میوه ها ممکن است 60 تا 90روز پس از ریزش گلبرگها به بیماری حساس باشند و لذا لکه هایی با اندازه هایمختلف روی میوه مشاهده می شود . کیفیت درون میوه در اثر بیماری تغییر نمیکنداما بازار پسندی آن ( کیفیتظاهری ) کاهش می یابد . آلودگی شدید باعث خشکیدگی سر شاخه ها و موجب ریزشبرگها و میوه های آلوده می شود ( محمد علیان و همکاران 1380)
عامل بیماری


عامل بیماری شانکر نوع آسیایی باکتری xanthomnas axonopodis pv.citir میباشد ،‌که یک باکتری گرم منفی و روی محیط کشتهای غذایی تولید کلونی هایزرد رنگ می کند. درجه حرارت بهینه برای رشد 28 تا 32 درجه سانتیگراد میباشد. عامل بیماری در حاشیه زخمهای ایجاد شده روی برگ ،‌میوه و سر شاخه تازمان ریزش آنها زنده می ماند . در حالی که در خاک فقط چند روز می تواندزنده بماند.

انتشار باکتری در مسافت های کوتاهتوسطباران ،‌ باد، حشراتی از قبیل مینوز مرکبات ،‌ ابزار آلوده باغبانی وانسان صورت می گیرد . بقایای گیاهی آلوده مرکبات و یا میزبانهای دیگر ،جعبه های حمل و نقل ،‌کامیونها و حشرات باعث انتشار عامل بیماری به دور دستمی گردند.
مبارزه


در ابتدای آلودگی در مناطق مرکبات خیز بهترین روش کنترل بیماری ریشه کنی درختان آلوده با اعمال قوانین قرنطینها مؤثرترین وشاید کم هزینه ترین راه ممکن باشد. استفاده از باد شکن ، هرس شاخه های آلوده به شانکراستفاده از حشره کشها برای مبارزه با حشرات ناقل واستفاده از سموم مسی مانند اکسی کلرور مس یا سولفات مس به میزان5/2 در هزار ویا مخلوط با مخلوط بردو به نسبت 100-2-2 (100 لیترآب ، سولفات مس ،‌ آهک ) در کنترل بیماری مورد استفاده قرار می گیرند. تعداد ودفعات سم پاشی بر اساس میزان بارندگی در منطقه متفاوت خواهد بود.
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
پوسیدگی ریشه هست.عاملش هم احتمالا یه نوع قارچ باید باشد .

سلام
کاملا درسته

اگر ممکنه اسم علمی قارچ بزارید
اگر نه که خودم توضیحاتو مینویسم لطفا سوال بعدی رو شما مطرح کنید
متشکرم
:gol:
 

hfarda2011

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
کاملا درسته

اگر ممکنه اسم علمی قارچ بزارید
اگر نه که خودم توضیحاتو مینویسم لطفا سوال بعدی رو شما مطرح کنید
متشکرم
:gol:
سلام
ببخشید اینو باید تو آزمایشگاه تشخیص بدیم.
ولی حدس میزنم یا فیتوفترا یا تیلاویوپسیس وشاید .....شما بفرمایید.البنه اگه اسم گیاه باشد میگم
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
سلام
ببخشید اینو باید تو آزمایشگاه تشخیص بدیم.
ولی حدس میزنم یا فیتوفترا یا تیلاویوپسیس وشاید .....شما بفرمایید.البنه اگه اسم گیاه باشد میگم



black root rot
Thielaviopsis basicola (Berk. & Broome) Ferraris

Host: flue-cured tobacco (Nicotiana tabacum (flue-cured type) L.)
Descriptor: Symptoms
Description: This fungal disease is associated with high soil pH. In the plant bed, irregular areas of seedlings turn pale green to yellow. Roots may be severely blackened, rotted or pruned, or they may have only a few lesions near the tap root. Damping-off can occur if the rot extends up the stem. In the field, infected plants in circular areas turn pale, are stunted, and flower prematurely. They wilt in the heat of the day but recover at night. Small roots may be rotted at the tips; larger ones have rough sunken black lesions along their length. Root pruning is common. If the weather turns warm before rot becomes extensive, new roots will form and plants will recover. Symptoms may be confused with those due to drowning, lesion nematode, or black shank




بیماریهای گیاهچه و بذر پنبه :

cotton seeding diseases : نام علمی

قارچهای Thielaviopsis basicola و Pythium Spp. و Rhizoctonia solani عامل بیماری گیاهچه هستند.


Thielaviopsis basicolaاین قارچ تولید کلامیدوسپور سیاهرنگِ زنجیری و مقداری کنیدیوم می کند. به کنیدیوم ها اصطلاحاً Endo conidium گویند. برای جداسازی این قارچ ریشه هویج را برش داده و تمیز می شویند. بعد قرص های ریشه هویج را در یک پتریدیش می چینند.
مقداری از خاک باضافه قطره آبی روی هویج میگذارند و در آنرا می بندند پس از4-3 روز خاک را شسته و در صورت وجود قارچ روی قطعات هویج تولید پوسیدگی سیاه یا خاکستری می کند که با میکروسکوپی کردن قابل تشخیص است . عامل دیگرXanthemonas campestris p.v. malvacearum این باکتری علاوه بر مرگ گیاهچه کوتیلدون را هم له می کند.
پیشگیری از Damping –off درپنبه :

بذرهای روغنی در اثر انبارداری زیاد قدرت جوانه زنی خود را از دست می دهند و یا جوانه زنی آنها ضعیف می شود و قارچ به راحتی به آنها حمله می کند.

کنترل:

1. بذر تازه وسالم استفاده کرد.

2. بذر مورد استفاده از مناطق خشک بدست آمده باشد زیرا بیماری کمتری دارد.

3. ضد عفونی بذر با کاربوکسین و کاربوکسین تیرام 4-6 WP75%در هزار

4. برای ضد عفونی بذور پنبه از قارچهای آنتاگونیست نیز استفاده می شود.

5. رعایت تراکم بوته وشخم عمیق در کنترل بیماری موثر است.
 

hfarda2011

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
بله درسته.لطفا سوال بعد.یه کم آسون....
[h=2]Scientific Name[/h] Magnaporthe grisea (Hebert) Barr [teleom.], Pyricularia grisea (Cooke) Saccardo [anam.]
[h=2]Synonyms[/h] Magnaporthe oryzae B.C. Couch [syn.], Pyricularia oryzae Cavara [syn.]
[h=2]Common Names[/h] English: Rice blast disease; leaf blast, neck blast; German: Reisbrand; French: Pyriculariose du riz; Spanish: Añublo del arroz, piricularia
 

پیوست ها

  • blast.pdf
    50.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
سلام
بله درسته.لطفا سوال بعد.یه کم آسون....
Scientific Name

Magnaporthe grisea (Hebert) Barr [teleom.], Pyricularia grisea (Cooke) Saccardo [anam.]
Synonyms

Magnaporthe oryzae B.C. Couch [syn.], Pyricularia oryzae Cavara [syn.]
Common Names

English: Rice blast disease; leaf blast, neck blast; German: Reisbrand; French: Pyriculariose du riz; Spanish: Añublo del arroz, piricularia
بیماری بلاست برنج


BLAST OF RICE

بلاست یکی از مهمترین بیماریهای برنج در سراسر جهان است. مدیریت زراعی براین بیماری به شدت تأثیر می گذارد.
کاهش محصول و هزینه های اضافی برای کنترل بیماری در جایی که کشاورزان به صورت زراعت متمرکز همراه با نهاده های زیاد اجرا می کنند، در بیشترین حد است.در کشت آبی برنج در مناطق معتدل یا در بلندیهای مرتفع مناطق استوایی و در برنج های فرابوم دیم ، بلاست شدیدترین وضعیت را دارد.


علائم:
پاتوژن روی تمام قسمتهای هوایی بوته لکه هایی تولید می کند اما بندرت به غلاف برگ حمله می کند. مشخصات لکه ها روی پهنگ برگ بر حسب محیط و مقاومت میزبان متغیر است. لکه ها در ابتدا اغلب سفید تا سبز خاکستری فام با حاشیه های سبز تیره تر هستند. لکه های پیرتر معمولاً سفید خام تا خاکستری با حاشیه های نکروزی هستند، شکل آنها متغر است اما به طور مشخص لوزی شکل هستند.
آلودگی یقه می تواند کل پهنک برگ را از بین می برد، آلودگی گره گردن خوشه که بلاست گردن یا بلاست پوسیدگی گردن نامیده می شود، در اغلب محیط هایی که بلاست معضل است، مخربترین علامت است.

عامل بیماری:
Pyricularia oryzae ( Cooke) Sacc. عامل بلاست برنج است. تلئومورف این قارچ که Magnoporthe grisea ( T.T.Hebert) Yaegashi & Udagawa است در طبیعت پیدا نشده است. این قارچ آسکومیستی از خانواده Physosporelleaceae است که آسکوسپورهای شفاف، دوکی شکل با سه دیواره ی عرضی در آسکهای یک جداره تولید می کند. این قارچ هتروتالیک است و کنترل آمیزش دوقطبی دارد، اما ژنهای اضافی نیز وجود دارند که چرخه جنسی را کنترل می کنند.

چرخه بیماری:قارچ عامل بیماری بلاست زمستان را به صورت میسلیوم در بقایای آلوده برنج، کاه و کلش و بعضی از علفهای هرز به سر می برد و یا اینکه به صورت میسلیوم و اسپر در روی بذور حاصل از مزرعه آلوده وجود دارد. وقتی در هار شرایط جوی برای رویش میسلیوم و جوانه زدن اسپر مساعد گردد، میسلیوم ها در روی کاه وکلش رشد کرده و تشکیل کنیدیوفر می نماید و روی این کنیدیوفرها ، کنیدی ها تشکیل می شود. ا وزش باد کنیدی ها در هوا پراکنده گردیده و این کنیدی های معلق در هوا روی برگهای برنج قرار می گیرند. در صورت مساعد ودن شرایط اسپور جوانه زده و به داخل سلول نفوذ کرده و ایجاد علائم می کند.

کنترل:
1- استفاده از ارقام مقاوم در نواحی تحت آبیاری مناطق استوایی.
2- تنظیم تاریخ کاشت: در برنج کاریهای فرابوم مناطق استوایی، برنجی که بلافاصله بعد از شروع فصل بارندگی کاشته می شود احتمالاً بیش از برنج دیرکاشت از آلودگی بلاست، می گریزد. در بنگلادش کاشت زود هنگام شرایط را برای بیماری محدود می کند.
3- عدم مصرف کود نیتروژن به صورت یکجا و کاررد آن به صورت تقسیط شده.
4- جلوگیری از ایجاد تنش در مناطق با زراعت دیم برنج. 5- استفاده از قارچکشهایی مثل پیروکوئیلون و تری سیکلازول و قارچکش وین که جدیداً بوجود آمده است.


نوشته ی غلامعلی عبداللهی آهی

http://www.plantprotection.blogfa.com/post-61.aspx
 

hfarda2011

عضو جدید
کاربر ممتاز
پاره‌ای از باکتری‌ها و فیتوپلاسماها که از مولیکوتها هستند و در گذشته موجودات شبه میکوپلاسمایی (MLO) خوانده میشدند موجب بیماری در گیاهان میشوند.
میکوپلاسما که
باکتری فاقد دیواره سلولی است کوچکترین ذره واجد حیات است.
[h=2]باکتری گرم مثبت ([SUP]+[/SUP]G) [/h]این باکتریها واجد دیواره سلولی تک‌لایه و ضخیم با قطری حدود 20 تا 80 نانومتر می‌باشند. در ساختار دیواره سلولی این باکتریها هتروپلیمر دیگری که اسید تیکوئیک نام دارد، شرکت می‌کند. به باکتری گرم مثبت بدون دیواره سلولی پروتوپلاست می‌گویند.
شاخه باکتری‌های گرم مثبت Firmicutes:
رده Firmibacteria (عمدتا تک‌سلولی)
جنس‌ها: Bacillus , Clostridium
شاخه باکتری‌های تولید کننده ریسه Thallobacteria:
جنس‌ها: Arthrobacter , Clavibacter , Curtobacterium , Leifsonia , Rhodococcus , Streptomyces
شاخه باکتری‌های فاقد دیواره سلولی Tenericutes:
رده Mollicutes:
خانواده Spiroplasmataceae:
جنس: Spiroplasma
خانواده‌هایی که هنوز نامگذاری نشده‌اند:
جنس: Phytoplasma
طبقه بندی باکتری‌های سخت رشد محدود به آوندهای چوبی و ابکشی و بیماریزا در گیاهان هنوز نامشخص است. حتی طبقه‌بندی اسپیروپلاسماها و فیتوپلاسماهای عامل بیماری در گیاهان قطعی نیست.
[h=2]باکتری‌های گرم منفی ([SUP]-[/SUP]G) [/h]این باکتریها حداقل واجد دو لایه و گاهی چند لایه دیواره سلولی متمایز می‌باشند. خارج دیواره سلولی باکتری گرم منفی بوسیله غشایی که غشای خارجی نام دارد، احاطه می‌شود. بین غشای خارجی و دیواره سلولی فضایی وجود دارد که فضای پری پلاسمیک نامیده می‌شود. در فضای پری پلاسمیک سموم و آنزیمهای باکتری با غلظت زیادی تجمع یافته‌اند که این سموم و آنزیمها روی اجزای سلول باکتری تاثیر نداشته و فقط در جهت هضم موادی عمل می‌کنند که برای باکتری مضر می‌باشد.
Bacteria (دارای غشای سلولی و دیواره سلولی)
شاخه باکتری‌های گرم منفی Gracillicutes:
رده Proteobacteria: (عمدتا تک سلولی)
خانواده Enterobacteriaceae:
جنس ها: Erwinia , Pantoea , Serratia , Sphingomonas
خانواده Pseudomonadaceae:
جنس‌ها: Pseudomonas , Ralstonia , Rhizomonas* , Rhizobacter , Xanthomonas , Xylophilus , *Acidovorax
جنس Rhizomonas اخیرا به جنس Sphingomonas منتقل شده است.
جنس Acidovorax نیز اخیرا در خانواده Commamonadaceae جای میگیرد.
خانواده Rhizobiaceae:
جنس‌ها: Agrobacterium – Rhizobium
خانواده (هنوز نامگذاری نشده است):
جنس‌ها: Xylella – Candidatus و جنس نامگذاری نشده (عامل سربوته‌ای خربزه درختی)
بیماری ها:
Erwinia : عامل بیماری‌های سوختگی آتشی سیب و گلابی، پژمردگی استوارت ذرت و پوسیدگی‌های نرم بافت‌های آبدار سبزی‌ها
Pantoea : عامل پژمردگی ذرت
Serratia : گونه S. marcescens در آوند آبکشی گیاهان جالیزی (کدوییان) فعالیت میکند و موجب زردی دستک‌های آنها میشود.
Sphingomonas: در میوه خربزه زرد اسپانیایی ایجاد لکه قهوه‌ای میکند
Acidovorax : موجب لکه برگی در ذرت، ارکیدها و هندوانه میشود
Pseudomonas : لکه برگی، بلایت، پژمردگی آوندی، پوسیدگی نرم، شانکر و غده یا گره در گیاهان ایجاد میکند
Ralstonia : موجب پژمردگی گیاهان تیره سولاناسه (بادمجانیان) میشود
Rhizobacter : در هویج سزطان ریشه ایجاد میکند.
Rhizomonas : موجب ریشه چوب پنبه‌ای کاهو میشود.
Xanthomonas : عامل لکه برگی‌های متعدد در گیاهان، عامل لکه میوه، بلایت در گیاهان یکساله و چندساله، عامل پژمردگی آوندی و شانکر مرکبات است
Xylophilus : عامل نکروز و شانکر باکتریایی انگور است
Agrobacterium : عامل سرطان طوقه گیاهان
Rhizobium : باعث ایجاد گره در ریشه حبوبات (حالت همزیستی) میشود
Xylella : محدود به آوند چوبی، عامل سوختگی برگ و سرخشکیدگی درختان و تاک‌ها است
Candidatus : گونه C. liberobacter فعالیت در آوند آبکشی، عامل بیماری میوه سبز مرکبات (گرینینگ)
Bacillus : عامل پوسیدگی غده، بذر و گیاهچه‌ها و نوار سفید گندم
Clostridium : عامل پوسیدگی غده‌های انبار شده و عامل خیسی چوب نارون و سپیدار میشود.
Arthrobacter : عامل بلایت باکتریایی درختچه خاس
Clavibacter : عامل پژمردگی باکتریایی یونجه، گوجه فرنگی و سیب‌زمینی
Curtobacterium : عامل پژمردگی لوبیا و ...
Leifsonia : عامل کوتولگی پاجوش نیشکر
Rhodococcus : عامل کتابی شدن نخود
Streptomyces : عامل جرب معمولی سیب زمینی
Spiroplasma : عامل بیماری‌های کوتولگی ذرت و ریزبرگی مرکبات
Phytoplasma : عامل تعدادی بیشمار بیماری زردی، افژولش، و زوال درختان و بعضی از گیاهان یکساله.
 

hfarda2011

عضو جدید
کاربر ممتاز
ای بابا چه اصراری داری شما... هنوز بیماری فایتوپلاسمایی روی کاهو! با این علائم گزارش نشده...مگه اینکه شما گزارش کنی!:Dغ

سلام
امبرمسعود عزیز
گزارش شده ایران را تمیدونم اما کشورهای دیکه چرا
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
سلام باز هم میگم مایکوپلاسما با همون فیتوپلاسما هستش


سلام
من اسم علمی ومشخصات کامل رو میزارم
لطفا سوال بعدی رو شما بفرمایید
متشکرم
:gol:



phytoplasma (general)
Phytoplasma

Host: lettuce (Lactuca sativa L.)
Descriptor: Symptoms
Description: A lettuce plant with symptoms of a phytoplasma infection in the field.
Image type: Field
Image location: United States

 

"Amir masoud"

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام
من اسم علمی ومشخصات کامل رو میزارم
لطفا سوال بعدی رو شما بفرمایید
متشکرم
:gol:



phytoplasma (general)
Phytoplasma

Host: lettuce (Lactuca sativa L.)
Descriptor: Symptoms
Description: A lettuce plant with symptoms of a phytoplasma infection in the field.
Image type: Field
Image location: United States

خانم آگاهدخت گرفتی مارو؟

این بنده خدا دو روزه داره خودشو میکشه میگه بیماری فایتوپلاسمایی شما میگی نه باکتریاییه! :D

ولی انصافا تا حالا همچین علائمی از یه فایتوپلاسما ندیده بودم...


آفرین خانوم (آقای) فردا ! عالی بودی...
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
خانم آگاهدخت گرفتی مارو؟

این بنده خدا دو روزه داره خودشو میکشه میگه بیماری فایتوپلاسمایی شما میگی نه باکتریاییه! :D

ولی انصافا تا حالا همچین علائمی از یه فایتوپلاسما ندیده بودم...


آفرین خانوم (آقای) فردا ! عالی بودی...






اسم علمی رو اشتباه گفته بودند آقای مهندس hfarda2011

من هیچ کاره بیدم
تمام تقصیرا گردن مدیر
فیتو:d


از شما ومهندس عذرخواهی میکنم :redface:
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز

Similar threads

بالا