نمونه برداری خاک

indicat

عضو جدید
تجزيه خاك
تجريه خاك براي تمام محصولات كشاورزي اساس توصيه كودي مي‌باشد. نمونه‌هايي كه از مزارع آزمايشي گرفته مي‌شود از اهميت خاصي برخوردار است. چه اين نمونه‌ها اساس آزمايشات را تشكيل مي‌دهند. نمونه‌هاي خاك از نظر مقدار مواد غذايي و ساير مواد مربوطه مورد تجزيه قرار مي‌گيرند.

نمونه خاك
ايده‌آل‌ترين نمونه خاك بايستي حداقل 400 گرم وزن داشته باشد مگر اينكه مقدار بيشتر از 400 گرم درخواست شده باشد. نمونه‌ها بايستي داخل يك پاكت پلاستيكي ريخته شود و خود داخل پاكت ديگري قرار گيرد. اطلاعات هر نمونه را بايستي طوري روي پاكت نوشت كه پاك نشده و بتوان آن را خواند. اطلاعات بايستي شامل محل نمونه‌برداري، نام زارع يا مشتري و نوع محصول باشد.
به‌عنوان يك قاعده كلي مزارعي كه تا 10 هكتار وسعت داشته باشند را به‌عنوان يك واحد نمونه‌برداري مي‌توان محسوب كرد. با توجه به اين نكته كه كل مزرعه از بابت جنس خاك، نوع زراعت قبلي و نوع كود استفاده شده يكسان باشد. مزارع بزرگ و مزارعي كه از يك‌دستي برخوردار نيستند بايد به قطعات كوچكتر يك‌دست تقسيم و از هر قسمت جداگانه نمونه‌برداري كرد.

وسايل مورد نياز نمونه‌برداري
1- مته نمونه‌برداري چرخشي (در صورت در دسترس نبودن بيل و يا بيلچه ترجيحا" از جنس ضدزنگ)
2- سطل پلاستيكي بزرگ
3- پاكت پلاستيكي نمونه‌برداري
4- برچسب بزرگ

نمونه‌برداري از خاك باغات مركبات و ميوه‌جات
نمونه‌اي كه به آزمايشگاه‌هاي فوسين ارسال مي‌گردد بايستي نماينده تمامي منطقه‌اي باشد كه در آن آزمايش پياده مي‌گردد. زمين محل آزمايش بايستي كاملاً يكنواخت بوده و هيچ تفاوت آشكاري در آن ديده نشود. براي تهيه يك نمونه بايستي در مسيري به شكل " w " در سطح مزرعه نمونه‌هاي فرعي تهيه گردد.
توصيه مي‌شود كه براي تهيه هر نمونه 20 تا 30 نمونه فرعي گرفته شود. نمونه‌هاي فرعي بايستي كاملاً مخلوط شده و از آن يك نمونه 400 گرمي براي ارسال به آزمايشگاه تهيه شود.
مسير گرفتن نمونه‌هاي فرعي

نمونه‌برداري خاك براي باغات مركبات وميوه‌جات بايستي از عمق 25 تا 30 سانتيمتري تهيه گردد و قبل از نمونه‌برداري پنج سانتيمتر از پوشش روي خاك برابر شكل زير كنار زده شود.
در باغات مركبات و ميوه‌جات تهيه نمونه‌هاي فرعي بايستي به روش " w " شكل باشد و محل گرفتن آنها بايستي از محيط اطراف برابر شكل زير باشد.نمونه‌برداري بايستي از منطقه‌اي در زير تاج درخت گرفته شود.
نمونه‌ها بايستي طوري از زمين اطراف درخت گرفته شود كه نماينده خاك پاي درخت باشد. قابل توجه است كه خاك بين رديف درختان وضعيت متفاوتي از خاك زير درخت دارد. بايستي بخاطر داشت كه وسائل نمونه‌برداري طوري تميز باشد كه مانع آلودگي نمونه‌ها گردد. همچنين نمونه‌برداري نبايستي بعد از كود پاشي صورت گيرد.

محل آزمايش
نمونه خاك بايستي نماينده منطقه مورد آزمايش باشد. شرايط منطقه مي‌بايست يكنواخت باشد. اندازه مزرعه آزمايشي با توجه به روش مصرف فرآورده و همچنين هدف آزمايش كه تحقيقاتي و يا ترويجي باشد متفاوت است.

طرز نمونه‌برداري از خاك مزارع
1- انتخاب مسير نمونه‌برداري
با استفاده از شكل W مي‌توانيم مسير نمونه‌برداري خود در مزرعه را تعيين كنيم. با توجه به شكل‌هاي پايين Wفرضي را طوري روي زمين تصوير مي‌كنيم كه شروع و پايانش دور از محل ورود به مزرعه باشد و همچنين از نقاطي كه نمايانگر كل زمين نيست نيز نگذرد (مثل كنار پرچين‌ها، محل انبار شده كود حيواني، محل‌هاي آغشته به ذغال و خاكستر چوب و غيره).


2- چگونگي انجام عمل نمونه‌برداري
در مسير W فرض شده بر روي زمين حداقل 20 نمونه (و نه به هيچ وجه كمتر) با فاصله‌هاي مناسب به شرح زير برمي‌داريم. ابتدا 5 سانتيمتر رويه خاك را كاملاً كنار مي‌زنيم كيلو از خاك در عمق 15 سانتيمتري (15 سانتيمتر بعد از برداشتن 5 سانتميتر رويه خاك) را برداشته داخل سطل پلاستيكي مي‌ريزيم.
بنابراين حداقل بيست بار نمونه‌برداري حدود 10 كيلوگرم خاك داخل سطل است. خاك داخل سطل را به‌خوبي به‌هم مي‌زنيم و سعي مي‌كنيم خاكي از درون سطل بيرون نريزد از خاك مخلوط شده داخل سطل بيشتر از نصف كيسه پلاستيكي نمونه‌برداري (حدود 1000-750 گرم) را پرمي‌كنيم و سر كيسه را محكم مي‌بنديم. سپس روي كيسه برچسب زده، مشخصات مزرعه از قبيل جنس خاك، نوع محصول، محصول مورد كشت در آينده، كشت قبلي، اسم مزرعه، محل مزرعه، تاريخ نمونه‌برداري و نام نمونه‌بردار را ذكر مي‌كنيم.

نكات كلي و مهم در نمونه‌برداري

1- خاك نمونه‌برداري شده نمي‌بايست حاوي برگ و ساقه گياهان باشد.
2- قبل از شروع به نمونه‌برداري از تميز بودن وسايل نمونه‌برداري (مته يا بيل، بيلچه، سطل) مطمئن شويم.
3- بعد از دادن كود به زمين نمونه‌برداري نكنيم. بهترين زمان نمونه‌برداري بعد از برداشت محصول است.
4- يكي از مهمترين نكات اطمينان از صحت مشخصات ذكر شده بر روي برچسب است.
 

mohsen_blid

عضو جدید
نمونه برداری از خاک

نمونه برداری از خاک

سلام خدمت دوستان
یه سوال دارم
برای اینکه بدونیم یک خاک برای چه گیاهی قابلیت داره باید از اون خاک نمونه برداری کنیم و بدیم ازمایشگاه تا خاک رو انالیز کنن
حالا سوالم اینه که نمونه برداری به چه شکلی هست مثلا خاک رو از رو بر می دارن یا نه مثلا 30 سانتی پایین تر از سطح نمونه می گیرن؟
دومی هم هزینه یک نمونه برداری است ؟

پ.ن
اگر از دوستان یکی در مورد تاپیک دریاچه های مصنوعی راهنماییم کنه ممنون میمش
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
سلام///امیدوارم این بدردتون بخوره//
جایی مبهم بود اطلاع بدید که بگم بهتون//موفق//




راهنمای نحوه نمونه برداری از خاک مزرعه برای تجزیه آزمایشگاهی ( آزمایشگاه حاصلخیزی و شیمی خاک )
مقدمه :
اطلاع از میزان مواد غذایی و حاصلخیزی خاک و همچنین شناسایی کمبودهای آن از عوامل مهم در کشاورزی نوین و پایدار است. ارزیابی و شناخت میزان باروری یک زمین زراعی ، انتخاب زراعت مناسب و مصرف متعادل کودهای شیمیایی و حیوانی سبب موفقیت در تولید بهینه محصولات زراعی می شود. در این راستا از آزمون خاک به منظور تعیین مقدار عناصر غذایی قابل استفاده گیاه در خاک استفاده می شود و بر اساس نتایج به دست آمده می توان توصیه کودی مناسب را اعمال نمود.در این صورت علاوه بر افزایش عملکرد محصول و کاهش آلودگی محیط زیست از هزینه های اضافی نیز کاسته خواهد شد. آزمون خاک یک روش سریع ، کم خرج و دقیق است و چنانچه نمونه برداری به درستی و مطابق با موارد بیان شده زیر انجام شود می توان توصیه کودی مناسب را در مورد مصرف بهینه عناصر غذایی ماکرو و میکرو ارایه کرد. آزمایش خاک شامل سه مرحله اصلی می باشد :
• جمع آوری نمونه
• تجزیه نمونه
• تفسیر نتایج
در بین این مراحل احتمال دارد نمونه گیری پر خطا ترین مرحله از آزمون خاک باشد. وسایل مورد نیاز برای نمونه برداری عبارتند از : سطل ، بیل یا اوگر ، کیسه پلاستیکی ، متر ، قلم ، پارچه یا گونی تمییز برای مخلوط نمودن خاک.
نکات مهم در رابطه با نمونه برداری از خاک :
1- نتایج آزمایشگاهی بستگی کامل به دقت و کیفیت نمونه برداری در مزرعه خواهد داشت.
2- بهترین زمان نمونه برداری از خاک مزرعه در مورد گیاهان زراعی قبل از کشت گیاه است.
3- نمونه خاکی که به آزمایشگاه ارسال می شود باید نمایانگر واقعی زمینی باشد که نمونه برداری از آن به عمل آمده و به همین جهت باید از قبل زمین از لحاظ بافت خاک ( ریزی و درشتی ذرات آن ) شیب ، پستی و بلندی ، رنگ ، تناوب و نوع محصول به قطعات یکنواخت تقسیم بندی شود، سپس با توجه به موارد بالا از هر قطعه به طور جداگانه نمونه برداری انجام گیرد.
4- از زمین های زراعی بالای ده هکتار بهتر است دو الی سه نمونه تهیه شود.
5- عمق نمونه برداری خاک بستگی به نوع محصول و عمق شخم دارد و به طور کلی برای محصولات صیفی و شتوی عمق نمونه برداری از صفر الی بیست و صفر الی سی سانتی متر سطح خاک است. به عبارت دیگر نمونه خاک باید از محل فعالیت ریشه گیاه تهیه شود. در مورد باغات میوه دو نمونه یکی از سطح خاک تا عمق سی سانتی متر و دیگری از عمق 30 تا 60 سانتی متر به طور جداگانه تهیه می شود.
6- قبل از اقدام به نمونه برداری اطمینان حاصل نمایید که سطح خاک به کودهای شیمیایی و حیوانی آغشته نباشد و خار و خاشاک و آشغال و بقایای گیاهی را از سطح نمونه برداری پاک کنید باید توجه داشت که کوچک ترین ذره کودی که در نمونه باشد نتیجه نمونه را به کامل برهم خواهد زد. از زمین هایی که از قبل کود پاشی شده باشند باید به طور جداگانه نمونه برداری کرد و مقدار و نوع کود مصرف شده نیز در کارت نمونه برداری یادداشت شود.
7- از خاک های خیلی مرطوب نباید نمونه برداری به عمل آورد مگر در شرایط استثنایی. نمونه برداری از زمین های خیلی خشک هم به واسطه سفت بودن زمین مشکل است. بهترین زمان برای نمونه گیری از خاک در پاییز و هنگام گاورو بودن زمین است.
8- توجه شود وسایل و ظروفی که برای تهیه نمونه به کار می روند باید به طور کامل تمییز باشند ، مانند بیل نمونه برداری و یا سطل نباید زنگ زده و یا آلوده به کودهای شیمیایی و حیوانی و یا به خاک مزرعه دیگر آغشته باشند. بعد از هر بار نمونه گیری وسایل را تا حد امکان پاک کرده و سپس اقدام به نمونه گیری بعدی شود. به این نکته باید توجه شود که تجزیه هایی که در آزمایشگاه بر روی نمونه خاک ارسالی انجام می شود در حد میلی گرم در کیلوگرم بوده و کوچک ترین خطا در نمونه برداری و آماده سازی نمونه ها و تجزیه آن ها به خطاهای بزرگی تبدیل خواهد شد.
9- برای تهیه نمونه ترکیبی خاک باید به صورت زیگزاگ در سطح مزرعه حرکت کرده و حداقل در 8 الی 10 نقطه زمین به فواصل تقریباً مساوی نمونه های یک کیلوگرمی تهیه شود.
10- دقت شود در حین نمونه برداری و یا بعد از آن چیزهایی مانند خاکستر سیگار و امثال آن به نمونه خاک اضافه نشود.
11- نمونه گیری باید از نقاط هموار مزرعه به عمل آید. نمونه های جمع آوری شده از پستی و بلندی و کانال ها به دلیل شسته شدن یا صعود املاح و یا رسوب مواد نمی تواند نشان دهنده ماهیت واقعی خاک از نظر EC ، PH و میزان عناصر غذایی آن باشد.
نحوه نمونه گیری از خاک :
برای نمونه گیری از خاک ابتدا با بیل گودالی به عمق 30 سانتی متر در خاک حفر کرده و سپس از کنار گودال از مقطع صفر تا 30 سانتی متر یک نمونه خاک به وزن تقریبی یک کیلوگرم برداشته شود. بهتر است برای دقت بیشتر مسیر برداشت نمونه ها از حاشیه زمین انتخاب نشود و حدود یک متر فاصله رعایت شود. پس از جمع آوری و ریختن نمونه های خاک در ظرف مخصوص آن ها را بر روی یک پارچه یا نایلون تمیز ریخته تا خشک شود. خشک نمودن خاک بعد از نمونه برداری از فعالیت میکروارگانیسم های تجزیه کننده مواد آلی خاک جلوگیری می کند در نتیجه می توان برآورد دقیق تری از میزان ازت خاک داشت. لازم به ذکر است برای خشک نمودن نمونه ها نباید از وسایل حرارتی مصنوعی استفاده کرد. بعد از خشک شدن ، نمونه های جمع آوری شده را به خوبی با هم مخلوط نمایید. چنانچه در بین نمونه ها کلوخه خاک وجود داشته باشد نباید آن ها را حذف کنیم بلکه کلوخه ها را خرد کرده و سپس از مخلوط به دست آمده یک نمونه به وزن تقریب 2 کیلوگرم جدا و آن را در داخل یک کیسه پلاستیکی تمییز قرار داده و پس از نوشتن مشخصات دقیق بر روی کارت شناسایی نمونه شامل ( نام زارع ، محل مزرعه ، نام روستا و شهرستان ، مساحت قطعه ، عمق نمونه برداری ، کشت قبلی ، نوع و میزان کودی که احتمالاً مصرف شده و تاریخ نمونه برداری ) را نیز داخل کیسه پلاستیکی حاوی نمونه خاک قرار داده و درب آن را بسته و هر چه سریع تر به آزمایشگاه خاکشناسی منتقل کرد.
. منابع : مجتبی حاتمی کارشناس ارشد سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه
- زیتون – مجله علمی تخصصی کشاورزی – شماره 179 – 1386 تیرماه

Camberato , J . 2003 . Soil sampling and crop tissue . Colorado State University-
Self , J . 2001 . Adaptive sampling and analysis program. U. S . Departement of energy office of environment management office of science and technology.
Soltanpour , P.N 2004 . Soil sampling. Colorado State University
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
خوب نگفتید هزینه نمونه برداری در ازمایشگاه چقدر می شود؟

هرچی بشه//یعنی چی آخه؟

یه کار واجبه///

بین 30 تا 60/تومن/

بستگی به تعداد فاکتورهات داره//
خودشون بهتون میگن///
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
دستور العمل نمونه برداری از خاک

تجزيه خاك
تجريه خاك براي تمام محصولات كشاورزي اساس توصيه كودي مي‌باشد. نمونه‌هايي كه از مزارع آزمايشي گرفته مي‌شود از اهميت خاصي برخوردار است. چه اين نمونه‌ها اساس آزمايشات را تشكيل مي‌دهند. نمونه‌هاي خاك از نظر مقدار مواد غذايي و ساير مواد مربوطه مورد تجزيه قرار مي‌گيرند.

نمونه خاك
ايده‌آل‌ترين نمونه خاك بايستي حداقل 400 گرم وزن داشته باشد مگر اينكه مقدار بيشتر از 400 گرم درخواست شده باشد. نمونه‌ها بايستي داخل يك پاكت پلاستيكي ريخته شود و خود داخل پاكت ديگري قرار گيرد. اطلاعات هر نمونه را بايستي طوري روي پاكت نوشت كه پاك نشده و بتوان آن را خواند. اطلاعات بايستي شامل محل نمونه‌برداري، نام زارع يا مشتري و نوع محصول باشد.
به‌عنوان يك قاعده كلي مزارعي كه تا 10 هكتار وسعت داشته باشند را به‌عنوان يك واحد نمونه‌برداري مي‌توان محسوب كرد. با توجه به اين نكته كه كل مزرعه از بابت جنس خاك، نوع زراعت قبلي و نوع كود استفاده شده يكسان باشد. مزارع بزرگ و مزارعي كه از يك‌دستي برخوردار نيستند بايد به قطعات كوچكتر يك‌دست تقسيم و از هر قسمت جداگانه نمونه‌برداري كرد.

وسايل مورد نياز نمونه‌برداري
1- مته نمونه‌برداري چرخشي (در صورت در دسترس نبودن بيل و يا بيلچه ترجيحا" از جنس ضدزنگ)
2- سطل پلاستيكي بزرگ
3- پاكت پلاستيكي نمونه‌برداري
4- برچسب بزرگ

نمونه‌برداري از خاك باغات مركبات و ميوه‌جات
نمونه‌اي كه به آزمايشگاه‌هاي فوسين ارسال مي‌گردد بايستي نماينده تمامي منطقه‌اي باشد كه در آن آزمايش پياده مي‌گردد. زمين محل آزمايش بايستي كاملاً يكنواخت بوده و هيچ تفاوت آشكاري در آن ديده نشود. براي تهيه يك نمونه بايستي در مسيري به شكل " w " در سطح مزرعه نمونه‌هاي فرعي تهيه گردد.
توصيه مي‌شود كه براي تهيه هر نمونه 20 تا 30 نمونه فرعي گرفته شود. نمونه‌هاي فرعي بايستي كاملاً مخلوط شده و از آن يك نمونه 400 گرمي براي ارسال به آزمايشگاه تهيه شود.
مسير گرفتن نمونه‌هاي فرعي


نمونه‌برداري خاك براي باغات مركبات وميوه‌جات بايستي از عمق 25 تا 30 سانتيمتري تهيه گردد و قبل از نمونه‌برداري پنج سانتيمتر از پوشش روي خاك برابر شكل زير كنار زده شود.

در باغات مركبات و ميوه‌جات تهيه نمونه‌هاي فرعي بايستي به روش " w " شكل باشد و محل گرفتن آنها بايستي از محيط اطراف برابر شكل زير باشد.
نمونه‌برداري بايستي از منطقه‌اي در زير تاج درخت گرفته شود.

نمونه‌ها بايستي طوري از زمين اطراف درخت گرفته شود كه نماينده خاك پاي درخت باشد. قابل توجه است كه خاك بين رديف درختان وضعيت متفاوتي از خاك زير درخت دارد. بايستي بخاطر داشت كه وسائل نمونه‌برداري طوري تميز باشد كه مانع آلودگي نمونه‌ها گردد. همچنين نمونه‌برداري نبايستي بعد از كود پاشي صورت گيرد.

محل آزمايش
نمونه خاك بايستي نماينده منطقه مورد آزمايش باشد. شرايط منطقه مي‌بايست يكنواخت باشد. اندازه مزرعه آزمايشي با توجه به روش مصرف فرآورده و همچنين هدف آزمايش كه تحقيقاتي و يا ترويجي باشد متفاوت است.

طرز نمونه‌برداري از خاك مزارع
1- انتخاب مسير نمونه‌برداري
با استفاده از شكل W مي‌توانيم مسير نمونه‌برداري خود در مزرعه را تعيين كنيم. با توجه به شكل‌هاي پايين Wفرضي را طوري روي زمين تصوير مي‌كنيم كه شروع و پايانش دور از محل ورود به مزرعه باشد و همچنين از نقاطي كه نمايانگر كل زمين نيست نيز نگذرد (مثل كنار پرچين‌ها، محل انبار شده كود حيواني، محل‌هاي آغشته به ذغال و خاكستر چوب و غيره).


2- چگونگي انجام عمل نمونه‌برداري
در مسير W فرض شده بر روي زمين حداقل 20 نمونه (و نه به هيچ وجه كمتر) با فاصله‌هاي مناسب به شرح زير برمي‌داريم. ابتدا 5 سانتيمتر رويه خاك را كاملاً كنار مي‌زنيم كيلو از خاك در عمق 15 سانتيمتري (15 سانتيمتر بعد از برداشتن 5 سانتميتر رويه خاك) را برداشته داخل سطل پلاستيكي مي‌ريزيم.
بنابراين حداقل بيست بار نمونه‌برداري حدود 10 كيلوگرم خاك داخل سطل است. خاك داخل سطل را به‌خوبي به‌هم مي‌زنيم و سعي مي‌كنيم خاكي از درون سطل بيرون نريزد از خاك مخلوط شده داخل سطل بيشتر از نصف كيسه پلاستيكي نمونه‌برداري (حدود 1000-750 گرم) را پرمي‌كنيم و سر كيسه را محكم مي‌بنديم. سپس روي كيسه برچسب زده، مشخصات مزرعه از قبيل جنس خاك، نوع محصول، محصول مورد كشت در آينده، كشت قبلي، اسم مزرعه، محل مزرعه، تاريخ نمونه‌برداري و نام نمونه‌بردار را ذكر مي‌كنيم.

نكات كلي و مهم در نمونه‌برداري
1- خاك نمونه‌برداري شده نمي‌بايست حاوي برگ و ساقه گياهان باشد.
2- قبل از شروع به نمونه‌برداري از تميز بودن وسايل نمونه‌برداري (مته يا بيل، بيلچه، سطل) مطمئن شويم.
3- بعد از دادن كود به زمين نمونه‌برداري نكنيم. بهترين زمان نمونه‌برداري بعد از برداشت محصول است.
4- يكي از مهمترين نكات اطمينان از صحت مشخصات ذكر شده بر روي برچسب است.



مقدمه
از تجزيه برگ نمي‌توان براي پيش‌بيني احتياجات فصلي گياهان به مواد غذايي استفاده نمود، زيرا سطح مواد غذايي در برگ بسته به زمان، مرحله رشد، شرايط محيطي مي‌تواند تغيير نمايد. از تجزيه برگ تنها براي تشخيص مشكلات تغذيه‌اي گياه در مقطع خاصي از زمان استفاده مي‌گردد. تجزيه خاك قابل اعتمادترين روش براي پيش بيني عناصر غذائي در دسترس است.

وسايل مورد نياز نمونه‌برداري
1- قيچي
2- كيسه پلاستيكي نمونه‌برداري
3- برچسب بزرگ

طرز نمونه‌برداري
ابتدا مسير نمونه‌برداري به شكل فرضي " w " ( همانند مسير نمونه‌برداري خاك مزارع ) انتخاب مي‌شود. در هر نقطه انتخاب شده براي نمونه‌برداري چندين برگ كه هم سن و از لحاظ مرحله رشدي مشابه هستند انتخاب مي‌شود. معمولاً برگ‌هايي كه به اندازه واقعي خود رشد كرده باشند و دور از نقطه رشد گياه باشند ترجيح داده مي‌شود.
تنها از برگ نمونه گرفته شود نه از ساقه و ريشه. از برگ‌هاي له و يا پاره شده، آلوده به آفات، بيماري‌ها و يا ساير عوارض استفاده نگردد. از نمونه‌برداري برگ‌هاي گل آلوده و يا آغشته به خاك خودداري شود.
پس از انتخاب نمونه‌ها، برگ‌ها را كاملاً با هم مخلوط نموده و از آنها به اندازه‌اي كه يك پاكت پلاستيكي را پر كند انتخاب مي‌گردد.
اگر برگ‌ها خيس هستند آنها را با يك پارچه يا آب خشك‌كن خشك نماييد. سپس روي كيسه اتيكت بزنيد و مشخصات مزرعه، تاريخ و ساير اطلاعات لازم را ثبت كنيد. نمونه‌هاي مختلف را جدا از يكديگر نگه داريد.

توجه:
نمونه‌برداري از برگ بايستي قبل از اولين محلول پاشي و ده روز پس از دومين محلول پاشي از كليه تيمارها و شاهدها جداگانه صورت گيرد.

نمونه‌هاي برگ و علوفه از گياهان زراعي و نباتات علوفه‌اي
نمونه‌برداري از برگ گياهان زراعي
از تجزيه برگ نبايستي براي پيش‌بيني احتياجات فصلي مواد غذايي استفاده نمود، چونكه سطح مواد غذايي برگ بسته به فصل رشد، مرحله رشد، شرايط غالب رشدي متفاوت است. از تجزيه برگ تنها براي تشخيص مشكلات تغذيه‌اي گياه در مقطع بخصوصي از زمان استفاده مي‌گردد. تجزيه خاك از قابل اعتمادترين روشها براي پيش‌بيني وضعيت خاك مزرعه در فصل كشت است. از روش نمونه‌برداري كه براي خاك شرح داده شده است براي برگ استفاده مي‌گردد. در هر نقطه تعداد زيادي برگ هم‌سن گرفته خواهد شد. ترجيحاً از برگ‌هاي توسعه يافته اوليه و خارج از محل رشد گرفته شود.
تنها از برگ نمونه گرفته شود نه از ساقه و ريشه. از برگ‌هاي كوبيده شده و يا پاره شده آلوده به آفات، بيماري‌ها و يا ساير عوارض استفاده نگردد. از نمونه‌برداري از برگ‌هاي گل‌آلوده و يا آغشته به خاك خودداري شود. برگ‌ها را كاملاً با هم مخلوط نموده و از آنها به اندازه‌اي كه يك پاكت پلاستيكي پر شود انتخاب مي‌گردد. اگر برگ‌ها خيس هستند آنها را با يك پارچه آب خشك‌كن خشك نماييد، اتيكت بزنيد. نمونه‌هاي مختلف را جدا نگه داريد.
 

tahmasbi31

عضو جدید
نمونه برداری خاک

با عرض سلام خدمت تمام دوستان

با تشکر تاپیک خوبتون


من مطلب نمونه برداری از خاک رو خوندم و دو تا سوال به ذهنم رسید که امیدوارم دوستان بتونند به من کمک کنند.


1.طریقه نمونه برداری از افق های پروفیل خاک چه طوره؟

2. و در چه مواقعی باید ما 5 سانتی متر اولیه خاک را کنار زده و بعد از خاک نمونه برداری کنیم؟

 

mohsen_blid

عضو جدید
یه سوال دارم نمونه برداری از دامنه کوه با زمینی با سطح مسطح فرق داره؟ اگر اره ممنون میشم راهنماییم کنید
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
یه سوال دارم نمونه برداری از دامنه کوه با زمینی با سطح مسطح فرق داره؟ اگر اره ممنون میشم راهنماییم کنید

روشش یکیه
اما چون در دامنه کوه لیچینگ داریم پیشنهاد میکنم یکی در عمق 30 و یکی در عمق 60 سانتی متری نمونه بگیرید.:gol:
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
با عرض سلام خدمت تمام دوستان

با تشکر تاپیک خوبتون


من مطلب نمونه برداری از خاک رو خوندم و دو تا سوال به ذهنم رسید که امیدوارم دوستان بتونند به من کمک کنند.


1.طریقه نمونه برداری از افق های پروفیل خاک چه طوره؟

2. و در چه مواقعی باید ما 5 سانتی متر اولیه خاک را کنار زده و بعد از خاک نمونه برداری کنیم؟


جواب سئوال اولتون در پست های پایینی اومده کامله
اما پاسخ دومی اینه که مواقعی که نسبت C/N ما بالاست
و تجزیه ارگانیک هوموسی بالایی داریم
مثلا در استانهای شمالی واجبه
یا مزارعی که از کودهای غیر شیمیایی زیاد استفاده میکنن
یا مزارعی که لگومینوزه کشت میشه
یا مزارعی که کنار جاده ها هستن
بازم بگم؟:gol:
 

khaNuMi

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]روش نمونه برداری از خاک و اب و برگ[/h]

روش نمونه برداری از خاک زراعی :
نمونه برداری از خاک کاری بسیار مهم وتعیین کننده درجه دقت وصحت نتایج بدست امده حاصل ار انجام ازمایش خواهد بود نمونه برداشت شده از یک قطعه زمین بایستی به گونه ای باشد تا بتوان ان را نماینده کل خاک ان مزرعه دانست. بهترین روش متداول جهت نمونه برداری از مزرعه روش زیگزاگی میباشد جهت کشتهای زراعی ابتدا زمین را به قطعات ۱۰هکتاری تقسیم نموده سپس نمونه بردار از یک گوشه زمین وارد شده سپس به صورت زیگزاگی حداقل از ۱۰ نقطه با بیل تا عمق ۳۰ سانت نمونه برداری می نماید سپس خاکهای جمع اوری شده باییستی با هم خوب مخلوط گردد از مخلوط خاک یک نمونه به وزن ۱کیلوگرم تا۲ کیلوگرم برداشته ودر کیسه ای پلاستیکی تمیز بریزید پس از انداختن برگه مشخصات نمونه به ازمایشگاه ارسال گردد
نکاتی که باید هنگام نمونه برداری رعایت شود:
۱-از جایی که کود دامی ،بقایای فضولات حیوانی،کود شیمیایی وجود دارد نبایستی نمونه برداری شود .
۲-از پای دیوار ها نباید نمونه برداری انجام شود.
۳-هنگام نمونه بردای از بیل زنگ زده یا آغشته به کود دامی ومواد شیمیایی نباید استفاده گردد همچنین پلاستیک نمونه بردای بایستی تمیز باشد .
۴-حتما برگه مشخصات باید بطور کامل پر شود و داخل نایلون فریزر انداخته شود وبعد نایلون فریزر حاوی برگه را داخل نایلون نمونه خاک بیندازید .
۵- دربرگه مشخصات بایستی نام کشاورز –شهرستان-روستا-نام نمونه بردار-تاریخ نمونه برداری –نوع کشت وعمق نمونه برداری- مقدار عملکرد درسال قبل ذکر شود
۶- از غالبیت زمین نمونه برداشته شود بطور مثال اگر در یک قطعه ۱۰هکتاری یک هکتار یا کمتر شور باشد نبایستی نمونه خاک ۹هکتار دیگر مخلوط شود.
۷- هنگامی که زمین خیلی گلی باشد از انجام نمونه برداری خودداری گردد
۸- قبل از نمونه برداری سطح خاک بابیل تمیزگردد
۹- به هیچ وجه نمونه خاک در کیسه های حاوی کود های شیمیایی ریخته نشود
روش نمونه برداری از خاک باغ :
نمونه برداری از باغ کاری بسیار مهم وتعیین کننده درجه دقت وصحت نتایج بدست امده خواهد بود نمونه برداشت شده از یک قطعه باغ بایستی به گونه ای باشد تا بتوان ان را نماینده کل خاک ان باغ دانست. بهترین روش متداول جهت نمونه برداری از باغ روش لوزی میباشد جهت کشتهای باغی ابتدا باغ را به قطعات ۴هکتاری تقسیم نموده سپس به صورت تصادفی درختانی از وسط قطعه – اول قطعه – اخر قطعه- و سمت چپ و راست قطعه انتخاب سپس در محل سایه انداز جایی که ریشه ای فرعی وجود دارند چاله ای به عمق ۶۰ سانت کنده وبعد از عمق ۳۰-۰وعمق ۶۰-۳۰ به صورت جداگانه نمونه برداری انجام شود سپس خاک ۳۰-۰ باهم و خاک ۶۰-۳۰ نیز باهم جداگانه مخلوط گردد مقدار نمونه لازم از هر مخلوط ۱ تا۲ کیلوگرم می باشد که جهت ارسال به ازمایشگاه کافی می باشد . در هر قطعه باغ حداقل بایست ۴ تا۵ چاله حفر گردد خاکهای جمع اوری شده بایستی پس از مخلوط شدن در کیسه ای پلاستیکی تمیز ریخته و پس از انداختن برگه مشخصات به داخل ان به ازمایشگاه ارسال گردد
نکاتی که باید هنگام نمونه برداری رعایت شود:
۱-از جایی که کود دامی ،بقایای فضولات حیوانی،کود شیمیایی وجود دارد نبایستی نمونه برداری شود .
۲- خاکهای جمع اوری شده بایستی با هم خوب مخلوط گردد.
۳-هنگام نمونه بردای از بیل زنگ زده یا آغشته به کود دامی ومواد شیمیایی نباید استفاده گردد همچنین پلاستیک نمونه بردای بایستی تمیز باشد .
۴-حتما برگه مشخصات باید بطور کامل پر شود و داخل نایلون فریزر انداخته شود وبعد نایلون فریزر حاوی برگه را داخل نایلون نمونه خاک بیندازید .
۵- دربرگه مشخصات بایستی نام کشاورز –شهرستان-روستا-نام نمونه بردار-تاریخ نمونه برداری –نوع کشت وعمق نمونه برداری- سن درخت ذکر شود.
۶- جهت در ختان پایه مالینگ یا نهال و درختان با ریشه های سطحی نیاز به نمونه برداری از عمق ۳۰-۶۰ نمی باشد.
۷- هنگامی که زمین خیلی مرطوب می باشد از انجام نمونه برداری خودداری گردد
۸- قبل از نمونه برداری سطح خاک بابیل تمیزگردد
روش نمونه برداری از آب :
ابتدا ظرف تمیز همچون ظرف آب معدنی را برداشته، پس از چند بار شدن با آب مورد آزمایش آن را با آن آب پر نموده و به آزمایشگاه ارسال گردد.
نکاتی که باید هنگام نمونه برداری اب رعایت شود:
۱-از ظرفهای حاوی سم وکود و سایر ظرفهای مواد شیمیایی استفاده نگردد.
۲- در صورتیکه چاه به مدت ۶ ماه کار نکرده باشد بایستی پس از ۵ ساعت کار کردن چاه نمونه برداشت شود.
۳-حتما برگه مشخصات باید بطور کامل پر شود و بروی ظرف آب چسبانده شود.
۵- دربرگه مشخصات بایستی نام کشاورز –شهرستان-روستا-نام نمونه بردار-تاریخ نمونه برداری –نوع منابع آبی از قبیل چاه – قنات یا رود خانه
۶- آب چاهای مختلف نبایست به هم مخلوط گردد بلکه بایستی جداگانه نمونه برداشت گردد.
روش نمونه برداری از خاک گلخانه :
با توجه به اینکه کشت گلخانه ای در فضای محدود صورت می گیرد لازم است قبل از احداث گلخانه از هر ۵۰۰۰ متر مربع یک نمونه خاک از عمق ۳۰-۰ سانتی متری برداشته شود نمونه برداری بایستی به صورت مرکب وتصادفی انجام گیرد به این ترتیب که از ۸تا ۱۰ نقطه به صورت تصادفی تا عمق ۳۰ سانتی متر کنده سپس خاک این ۸تا ۱۰ نقطه را باهم مخلوط کرده وحداقل یک کیلوگرم از این مخلوط چند نقطه به آزمایشگاه جهت آزمایشات مربوطه ارسال گردد. نکاتی که باید هنگام نمونه برداری رعایت شود:
۱-از جایی که کود دامی ،بقایای فضولات حیوانی،کود شیمیایی وجود دارد نبایستی نمونه برداری شود .
۲-از پای دیوار ها نباید نمونه برداری انجام شود.
۳-هنگام نمونه بردای از بیل زنگ زده یا آغشته به کود دامی ومواد شیمیایی نباید استفاده گردد همچنین پلاستیک نمونه بردای بایستی تمیز باشد .
۴-حتما برگه مشخصات باید بطور کامل پر شود و داخل نایلون فریزر انداخته شود وبعد نایلون فریزر حاوی برگه را داخل نایلون نمونه خاک بیندازید .
۵- دربرگه مشخصات بایستی نام کشاورز –شهرستان-روستا-نام نمونه بردار-تاریخ نمونه برداری –نوع کشت وعمق نمونه برداری ذکر شود
۶- به هیچ وجه نمونه خاک در کیسه های حاوی کود های شیمیایی ریخته نشود
۷- در صورتیکه در گلخانه قبلاکشت صورت گرفته باشد بایستی از سالن های مشابه از نظر عملکرد ومشکلات بطورجداگانه نمونه برداری صورت گیرد
۸-در گلخانه های که قبلا کشت صورت گرفته بهتر است پس از شخم زدن گلخانه نمونه برداری صورت گیرد
روش نمونه برداری از برگ :
نکاتی که باید هنگام نمونه برداری رعایت شود:
۱-از برگهایی که بروی شاخه های داخل گیاه که همیشه در سایه قرار دارند نبایست نمونه گرفته شود.
۲- نمونه برداری بایستی از ۵۰ درخت کاملا رشد کرده و تکامل یافته درهر ۴ هکتار به صورت تصادفی انجام گیرد.
۳- در درختان از هردرخت ۴ برگ و از هر شاخه انتهایی نباید بیش از دو برگ برداشت نمود
۴-حتما برگه مشخصات باید بطور کامل پر شود و داخل نایلون نمونه انداخته شود.
۵- دربرگه مشخصات بایستی نام کشاورز –شهرستان-روستا-نام نمونه بردار-تاریخ نمونه برداری –نوع کشت - سن درخت ذکر شود.
۶= ارتفاع نمونه برداری برگ بایستی از ۲ متری در خت میباشد.
۷- بعد از انجام محلولپاشی یا سم پاشی از انجام نمونه برداری خودداری گردد. نمونه برداری حداقل یک هفته قبل یا بعد سم پاشی صورت گیرد.
۸- دردرختان جوان وپاه کوتاه نمونه گیری بایستی نماینده اکثر شاخه ها باشد.
۹- در صورت وجود ارقام مختلف در باغ بایستی از ارقام غالب باغ نمونه گرفته شود
۱۰- برگهای درختان مختلف را بایستی جداگانه نمونه برداری صورت گیرد بطور مثال نباید برگ درخت هلو با سیب مخلوط گردد.
۱۱- از در ختانی نمونه برداری شود که از نظر شرایط عمومی باغ – قدرت رویش –مقدار محصول –وهرس یکنواخت باشند.
۱۲-از درختان هم سن نمونه برداری شود.
۱۳- برگها بایستی عاری از افت – پارگی ویا خشگیدگی باشند.
۱۴-کلیه برگها از پیرامون وارتفاع میانی برداشت شود.
۱۵- پس از برداشت نمونه در صورتیکه دسترسی سریع به ازمایشگاه میسر نباشد نمونه در سایه وجای خنک مثل یخچال نگهداری شود.
قسمتهایکه بایستی از برگ گیاهان برداشت گردد ( بخش زراعت)
گندم زمستانه :
برداشت کامل اندام های هوایی گیاهان از حدود۸-۵سانتی متر
گندم تابستانه: برداشت کامل اندام های هوایی گیاهان از حدود۸-۵سانتی متر
جوزمستانه: برداشت کامل اندام های هوایی گیاهان از حدود۸-۵سانتی متر
جو تابستانه: برداشت کامل اندام های هوایی گیاهان از حدود۸-۵سانتی متر
چاودار زمستانه: برداشت کامل اندام های هوایی گیاهان از حدود۸-۵سانتی متر
یولاف: برداشت کامل اندام های هوایی گیاهان از حدود۸-۵سانتی متر
ذرت : برگهای کامل گیاه در ارتفاع ۶۰-۴۰سانتیمتری
سورگوم : بالاترین برگهای کامل گیاه در مرحله گلدهی
برنج: بالاترین برگهای گیاه قبل از گلدهی
چغندرعلوفه ای: برگهای کامل وسط گیاه در ماه خرداد-تیریا۶۰-۵۰روز بعد از جوانه زنی
چغندرقند: برگهای کامل وسط گیاه در ماه خرداد-تیریا ۶۰-۵۰روز بعد از جوانه زنی
کلم : برگهای کاملا تکامل یافته وبالغ وسط گیاه در تیر
سیب زمینی: برگهای کامل انتهای گیاه”قبل یا در ابتدای گلدهی”
بادام زمینی: برگهای کاملا توسعه یافته بالای گیاهدر مرحله گلدهی در خرداد-تیر
کلزا: برگهای کاملا توسعه یافته گیاه در ابتدای گلدهی یا هنگامی که ارتفاع گیاه ۵۰-۳۰سانتی متر است
پنبه: جوانترین برگهای رسیده روی ساقه اصلی در مرحله گلدهی تا نمو غوزه
آفتابگردان: بالاترین برگهای توسعه یافته گیاه در مرحله گلدهی
کتان: مرحله گلدهی،یک سوم انتهای گیاه (نوک گیاه)
سویا : برگهای کاملا توسعه یافته بدون دمبرگ انتهای گیاه در پایان مرحله گلدهی
لوبیا: برگهای کاملا توسعه یافته گیاه در ابتدای مرحله گلدهی
نخود فرنگی: برگهای کاملا توسعه یافته انتهای گیاه درابتدای گلدهی
باقلا: برگهای کاملا توسعه یافته انتهای گیاه درابتدای گلدهی
یونجه: انتهای اندامهای هوایی گیاه (حدود ۱۵سانتی متر)در ابتدای مرحله گلدهی
شبدر قرمز: برداشت تمام اندامهای گیاهی (حدود ۵سانتی متر)در ابتدای مرحله گلدهی
شبدر سفید: برداشت اندامهای گیاهی (حدود ۵سانتی متر)در ابتدای مرحله گلدهی
علف باغ: برداشت تمام اندامهای هوایی گیاه از حدود ۵سانتی متر یدر ابتدای مرحله گلدهی
فستوک : برداشت تمام اندامهای هوایی گیاه از حدود ۵سانتی متر یدر ابتدای مرحله گلدهی
لولیوم: برداشت تمام اندامهای هوایی گیاه از حدود ۵سانتی متر یدر ابتدای مرحله گلدهی
دم گربه ای چمن زار: برداشت تمام اندامهای هوایی گیاه از حدود ۵سانتی متر یدر ابتدای مرحله گلدهی
چمن مرتعی: برداشت تمام اندامهای هوایی گیاه از حدود ۵سانتی متر یدر ابتدای مرحله گلدهی
چمن وگراسهای مرتعی: ،مقادیر متوسط مشابه علف باغ،اولین برداشت
قسمتهایکه بایستی از برگ گیاهان برداشت گردد ( بخش باغبانی)
کلم:
برداشت برگهای کامل در اواسط دوره رشد
پیاز: برگهای بالغ میانی در اواسط دروه رشد
ترب: برگهای بالغ در اواسط دوره رشد
کرفس: برگهای کاملا توسعه یافته میانی گیاه در اواسط دوره رشد
مارچوبه : تمام برگهای کاملا توسعه یافته در ارتفاع ۹۰-۴۵سانتی متری گیاه
چغندر لبویی: برگهای کاملا توسعه یافته ورسیده وسط گیاه
کلم گل : (سفید وقرمز) برگهای کاملا توسعه یافته گیاه در زمان تشکیل گل آذین
کلم بروکسل: برگهای کاملا توسعه یافته در زمان تشکیل اولین غنچه
کلم قمری: برگهای کاملا توسعه یافته قبل از برداشت
فلفل : برگهای کاملا توسعه یافته در اواسط دوره رشد گیاه
کاسنی: برگهای وسط جوانه های کاسنی (حدوداً۶درصد ماده خشک)
هندوانه : برگهای جوان کاملا توسعه یافته در در اواسط دوره رشد
خیار: برگهای میانی کاملا توسعه یافته در زمان گلدهی وتشکیل میوه
هویج: برداشت تمام اندامهای هوایی گیاه در وسط دوره رشد از ارتفاع حدوداً۳سانتی متری
کاهو : برگهای میانی کاملا توسعه یافته در دوره تشکیل راس گیاه
گوجه فرنگی: برگهای بالایی کاملا توسعه یافته در دوره تشکیل اولین تا دومین میوه
اسفناج: برگهای کاملا توسعه یافته
قسمتهایکه بایستی از برگ گیاهان برداشت گردد ( درختان مثمر)
سیب:
برگهای میانی از شاخه های همان سال(از اواسط خردادتا اواسط مرداد)
گلابی: برگهای میانی از شاخه های همان سال(از اواسط خردادتا اواسط مرداد)
زرد آلو: برگهای میانی از شاخه های همان سال(از اواسط خردادتا اواسط مرداد)
گیلاس: برگهای میانی از شاخه های همان سال(از اواسط خردادتا اواسط مرداد)
آلبالو: برگهای میانی از شاخه های همان سال(از اواسط خردادتا اواسط مرداد)
آلو: برگهای میانی از شاخه های همان سال(از اواسط خردادتا اواسط مرداد)
هلو: برگهای میانی از شاخه های همان سال(از اواسط خردادتا اواسط مرداد)
لیمو: برگهای بالغ از شاخه های بهاره ۷تا۴ماهه
گریپ فروت: برگهای بالغ از شاخه های بهاره ۷تا۴ماهه
نارنگی: بر گهای بالغ از شاخه های بهاره ۷تا۴ماهه
پرتغال: برگهای بالغ از شاخه های بهاره ۷تا۴ماهه
فندق: برگهای کاملا توسعه یافته از شاخه های جدید(در نیمه تیر)
گردو: جفت برگچه های وسطی از شاخه های انتهایی (مرداد-تیر)
کیوی: جوانترین برگهای کاملا توسعه یافته از شاخه های جدید در اواسط فصل
توت فرنگی: برگهای کاملا توسعه یافته در اواسط فصل
انگور فرنگی: برگهای کاملا توسعه یافته در مرحله گلدهی تا رسیدگی میوه
تمشک: برگهای کاملا توسعه یافته در مرحله گلدهی تا رسیدگی میوه
انگور: برگهای روبروی گل آذین در مرحله گلدهی
قسمتهایکه بایستی از برگ گیاهان برداشت گردد (درختان غیر مثمر)
نراد:
برگهای سوزنی یک تا دوساله از بالاترین شاخه ها
لاریکس: برگهای سوزنی فصول گذشته از بالا ترین شاخه ها
نوئل نروژی: برگهای سوزنی یک تا دوساله از بالاترین شاخه ها
کاج جنگلی: برگهای سوزنی یک تا دوساله از بالاترین شاخه ها
Pseudotsuga taxifolia : برگهای سوزنی یک تا دوساله از بالاترین شاخه ها
سرخدا: ر برگهای سوزنی یک تا دوساله از بالاترین شاخه ها
افرا: برگهای کاملا توسعه یافته از انتهای شاخه های رشد یافته در سال جاری در اواسط فصل
درخت غان –توس: برگهای کاملا توسعه یافته سال جاری در اواسط فصل
درخت راش: برگهای کاملا توسعه یافته سال جاری در اواسط فصل
درخت ون: برگهای کاملا توسعه یافته سال جاری در اواسط فصل
درخت تبریزی،شالک،صنوبر: برگهای کاملا توسعه یافته سال جاری در اواسط فصل
درخت بلوط: برگهای کاملا توسعه یافته سال جاری در اواسط فصل
درخت زیر فون ،نمدار: برگهای کاملا توسعه یافته سال جاری در اواسط فصل
قسمتهایکه بایستی از برگ گیاهان برداشت گردد ( گلهای زینتی)
گل داوودی:
پنجمین یا ششمین برگ از انتهای گیاه قبل یا زمان گلدهی
سیکلامن معمولی: برگهای کاملا توسعه یافته در ابتدای گلدهی
میخک معمولی: حدود ۱۵سانتی متری نوک گیاه قبل از گلدهی
بنت قنسول: برگهای کاملا توسعه یافته قبل یا زمان گلدهی
ژربرا: برگهای نسبتاًمسن کاملا توسعه یافته قبل یا زمان گلدهی
گلایل: اولین برگ کاملا توسعه یافته قبل یا زمان
هورتانسیا ،گل ادریس: برگهای کاملا توسعه یافته قبل یا زمان گلدهی
شمعدانی: ،گل عطری برگهای کاملا توسعه یافته قبل یا زمان گلدهی
گل اطلسی: برگهای کاملا توسعه یافته قبل یا زمان گلدهی
رز: برگهای کاملا توسعه یافته بالای ساقه گل دهنده در دوره گلدهی
گل آهار: برگهای کاملا توسعه یافته قبل یا درزمان گلدهی
ارکیده،ثعلب: برگهای کاملا توسعه یافته
 

khaNuMi

عضو جدید
کاربر ممتاز
قبل از اقدام به نمونه برداری نکات زیر بایستی به دقت مورد مطالعه قرار گیرد :

1ـ زمین بایستی قبلا به قطعات یکنواخت از لحاظ بافت ، رنگ ، شیب ، میزان فرسایش ، تاریخچه کشت و تناوب ونوع محصول وغیره تقسیم بندی شود. زیرا در جاهایی که سراشیبی بیشتر است در موقع بارندگی و آبیاری مواد غذایی واملاح خاک بیشتر در معرض تهدید قرار گرفته و از بین میرود و بر عکس در نقاطی که گود است تجمع املاح و مواد مغذی از سراشیبی ها بیشتر است. بنابراین در این موارد فقط با گرفتن نمونه های زیاد و نزدیک به هم می توان یک نمونه متوسط و معرف آن قسمت از مزرعه را بدست آورد.

2ـ پس از آنکه زمین به طرز بالا تقسیم بندی گردید میتوان اقدام به برداشت نمونه خاک کرد. بدین ترتیب که از هر قطعه یکنواخت تعداد 15 تا 20 نمونه هر کدام به وزن تقریبی یک کیلو گرم برداشته و سپس این نمونه ها را کاملا با هم مخلوط نموده و یک نمونه یک کیلو گرمی از آن بعنوان نمونه خاک آن قطعه زمین بخصوص، به آزمایشگاه ارسال میشود.

این عمل برای هر کدام از قطعات بطور جداگانه تکرار خواهد شد به طوری که از هر قطعه یک نمونه خاک جداگانه به آزمایشگاه ارسال شود.

3ـ هر نمونه آزمایشگاهی حداکثر از یک مساحت یکنواخت 15 هکتاری تهیّه میشود. برای مساحت های بیشتر به همان نسبت تعداد نمونه های زیادتری مورد لزوم خواهد بود.

4ـ عمق نمونه برداری بستگی به نوع محصول دارد و در محصولات صیفی و شتوی برابر عمق شخم خواهد بود (20 تا 30 سانتیمتر).

5ـ برای احداث مزارع یونجه 2 الی 3 نمونه از هر یک از قطعات (30 -0 سانتیمتری ،60 - 30 سانتیمتری و90 - 60 سانتیمتری ) ضروری است علاوه بر این حفر پروفیل به ابعاد 5/1*1*5/1 (عمق * عرض * طول) جهت بررسی کلاسه بندی خاک و تایید امکان کشت یونجه لازم میباشد. و یا نمونه های خاک را بر حسب طبقات خاک موجود در پروفیل (از طریق کارشناس تحقیقات خاک و آب) برداشت و هر کدام را جداگانه به آزمایشگاه ارسال نمود.

6ـ قبل از اقدام به نمونه برداری باید کاملا اطمینان حاصل نمود که سطح خاک آغشته به کود های حیوانی و یا شیمیایی و یا بقایای گیاهی نباشد. باید توجه داشت که کوچک ترین ذره کودی که در نمونه باشد نتیجه تجزیه را کاملا مغشوش خواهد نمود.

از زمینی که قبلا کود خورده باشد بایستی بطور جداگانه نمونه برداری نمود. ضمنا از برداشت نمونه از قطعاتی نظیر راه آبها و تودههای قدیمی و پوسیده کاه وکناره دیوار و یا پرچین ها و از این قبیل باید خودداری شود.

7ـ در مواقعی که زمین خیلی مرطوب است باید از نمونه گیری اجتناب نمود (مگر در موارد استثنایی). نمونه برداری از خاکهای خیلی خشک نیز به واسطه سفت بودن زمین مشکل است. بنابراین در موقع نمونه برداری زمین باید به اندازه کافی رطوبت داشته باشد. بهترین موقع نمونه برداری وقتی است که زمین گاو رو باشد.

8ـ قبل از فرستادن نمونه به آزمایشگاه باید آن را در هوای آزاد پخش نموده تا خشک شود. برای خشک کردن خاک مطلقاً نبایستی از حرارت استفاده شود.

9ـ پس از خشک کردن نمونه خاک ، آن را در داخل یک کیسه پلاستیکی ریخته و با نصب دو اتیکت یکی در داخل ودیگری در خارج ظرف که مشخّصات خاک از قبیل شماره نمونه ، محل نمونه برداری ، عمق نمونه برداری و تاریخ برداشت در روی آنها یادداشت شده باشد به آزمایشگاه ارسال نمایند.

10ـ همراه هر نمونه خاک ، برگ مشخّصات مخصوص آن نیز بایستی بطور کامل و دقیق پر شده و ارسال شود. این برگ غیر از اتیکت هایی است که به نمونه های خاک زده می شود و نمونه آن در این نشریه ملاحظه می شود. این برگه ها را می توان از مرکز تحقیقات کشاورزی دریافت نمود.

وسایلی که برای نمونه برداری به کار میرود :

وسایلی که جهت نمونه برداری از خاک مورد استفاده واقع می شوند عبارتند از :

1ـ بیل و بیلچه

2ـ اوگر مته ای

3ـ اوگر تو خالی

بطور کلّی بیل راحت ترین و سریع ترین وسیله نمونه برداری از خاک میباشد.

انواع تجزیه های خاک به شرح زیر میباشد :

1ـ در صد اشباع

2ـ اسیدیته(ph)

3ـ املاح محلول

4ـ فسفر قابل جذب

5ـ پتاسیم قابل جذب

6ـ ازت قابل جذب

7ـ مواد آلی

8ـ کربنات کلسیم

9ـ در صد گچ

10ـ آنیون ها و کاتیون های محلول

11ـ ظرفیت تبادل کاتیون

12ـ سدیم قابل تعویض

13ـ آزمایش مکانیکی

14ـ وزن مخصوص ظاهری

15ـ وزن مخصوص حقیقی

16ـ ضریب نگهداری آب در خاک

17ـ ضریب نقطه پژمردگی

راهنمای مطالعه بعضی از نتایج تجزیه خاک :

پس از تجزیه خاک کارشناسان خاک و آب و تغذیه گیاهی راهنمایی های لازم را به عمل خواهند آورد. مطالب زیر به عنوان راهنمایی مقدماتی وکلّی ذکر می گردد.



Ph


خاک فوق العاده خاصیّت اسیدی دارد
کمتر از 5/4

خاک خیلی زیاد خاصیّت اسیدی دارد
5 - 5/4

خاک زیاد خاصیّت اسیدی دارد
5/5 – 1/5

خاک از نظر خاصیّت اسیدی متوسط است
6- 6/5

خاک کمی خاصیّت اسیدی دارد
5/6 – 1/6

خاک خنثی
3/7 – 6/6

خاک دارای خاصیّت قلیایی متوسط است
8 – 4/7

خاک دارای خاصیّت قلیایی زیاد است
9 – 1/8

خاک دارای خاصیّت قلیایی بسیار زیاد است
بیشتر از 1/9


خاکهای عمیق با بافت سبک تا متوسط و حاصلخیز مناسب کشت یونجه هستند و Ph مناسب آن 5/7 – 5/6 است
 

mones4655

عضو جدید
سلام وممنون ازمطلب خوب شما.
سوال ؟
برای گیاهان وحشی چطورباید نمونه خاک رو برای آزمایشات ادافیکی انجام بدیم
با تشکر
 

mones4655

عضو جدید
قبل از اقدام به نمونه برداری نکات زیر بایستی به دقت مورد مطالعه قرار گیرد :

1ـ زمین بایستی قبلا به قطعات یکنواخت از لحاظ بافت ، رنگ ، شیب ، میزان فرسایش ، تاریخچه کشت و تناوب ونوع محصول وغیره تقسیم بندی شود. زیرا در جاهایی که سراشیبی بیشتر است در موقع بارندگی و آبیاری مواد غذایی واملاح خاک بیشتر در معرض تهدید قرار گرفته و از بین میرود و بر عکس در نقاطی که گود است تجمع املاح و مواد مغذی از سراشیبی ها بیشتر است. بنابراین در این موارد فقط با گرفتن نمونه های زیاد و نزدیک به هم می توان یک نمونه متوسط و معرف آن قسمت از مزرعه را بدست آورد.

2ـ پس از آنکه زمین به طرز بالا تقسیم بندی گردید میتوان اقدام به برداشت نمونه خاک کرد. بدین ترتیب که از هر قطعه یکنواخت تعداد 15 تا 20 نمونه هر کدام به وزن تقریبی یک کیلو گرم برداشته و سپس این نمونه ها را کاملا با هم مخلوط نموده و یک نمونه یک کیلو گرمی از آن بعنوان نمونه خاک آن قطعه زمین بخصوص، به آزمایشگاه ارسال میشود.

این عمل برای هر کدام از قطعات بطور جداگانه تکرار خواهد شد به طوری که از هر قطعه یک نمونه خاک جداگانه به آزمایشگاه ارسال شود.

3ـ هر نمونه آزمایشگاهی حداکثر از یک مساحت یکنواخت 15 هکتاری تهیّه میشود. برای مساحت های بیشتر به همان نسبت تعداد نمونه های زیادتری مورد لزوم خواهد بود.

4ـ عمق نمونه برداری بستگی به نوع محصول دارد و در محصولات صیفی و شتوی برابر عمق شخم خواهد بود (20 تا 30 سانتیمتر).

5ـ برای احداث مزارع یونجه 2 الی 3 نمونه از هر یک از قطعات (30 -0 سانتیمتری ،60 - 30 سانتیمتری و90 - 60 سانتیمتری ) ضروری است علاوه بر این حفر پروفیل به ابعاد 5/1*1*5/1 (عمق * عرض * طول) جهت بررسی کلاسه بندی خاک و تایید امکان کشت یونجه لازم میباشد. و یا نمونه های خاک را بر حسب طبقات خاک موجود در پروفیل (از طریق کارشناس تحقیقات خاک و آب) برداشت و هر کدام را جداگانه به آزمایشگاه ارسال نمود.

6ـ قبل از اقدام به نمونه برداری باید کاملا اطمینان حاصل نمود که سطح خاک آغشته به کود های حیوانی و یا شیمیایی و یا بقایای گیاهی نباشد. باید توجه داشت که کوچک ترین ذره کودی که در نمونه باشد نتیجه تجزیه را کاملا مغشوش خواهد نمود.

از زمینی که قبلا کود خورده باشد بایستی بطور جداگانه نمونه برداری نمود. ضمنا از برداشت نمونه از قطعاتی نظیر راه آبها و تودههای قدیمی و پوسیده کاه وکناره دیوار و یا پرچین ها و از این قبیل باید خودداری شود.

7ـ در مواقعی که زمین خیلی مرطوب است باید از نمونه گیری اجتناب نمود (مگر در موارد استثنایی). نمونه برداری از خاکهای خیلی خشک نیز به واسطه سفت بودن زمین مشکل است. بنابراین در موقع نمونه برداری زمین باید به اندازه کافی رطوبت داشته باشد. بهترین موقع نمونه برداری وقتی است که زمین گاو رو باشد.

8ـ قبل از فرستادن نمونه به آزمایشگاه باید آن را در هوای آزاد پخش نموده تا خشک شود. برای خشک کردن خاک مطلقاً نبایستی از حرارت استفاده شود.

9ـ پس از خشک کردن نمونه خاک ، آن را در داخل یک کیسه پلاستیکی ریخته و با نصب دو اتیکت یکی در داخل ودیگری در خارج ظرف که مشخّصات خاک از قبیل شماره نمونه ، محل نمونه برداری ، عمق نمونه برداری و تاریخ برداشت در روی آنها یادداشت شده باشد به آزمایشگاه ارسال نمایند.

10ـ همراه هر نمونه خاک ، برگ مشخّصات مخصوص آن نیز بایستی بطور کامل و دقیق پر شده و ارسال شود. این برگ غیر از اتیکت هایی است که به نمونه های خاک زده می شود و نمونه آن در این نشریه ملاحظه می شود. این برگه ها را می توان از مرکز تحقیقات کشاورزی دریافت نمود.

وسایلی که برای نمونه برداری به کار میرود :

وسایلی که جهت نمونه برداری از خاک مورد استفاده واقع می شوند عبارتند از :

1ـ بیل و بیلچه

2ـ اوگر مته ای

3ـ اوگر تو خالی

بطور کلّی بیل راحت ترین و سریع ترین وسیله نمونه برداری از خاک میباشد.

انواع تجزیه های خاک به شرح زیر میباشد :

1ـ در صد اشباع

2ـ اسیدیته(ph)

3ـ املاح محلول

4ـ فسفر قابل جذب

5ـ پتاسیم قابل جذب

6ـ ازت قابل جذب

7ـ مواد آلی

8ـ کربنات کلسیم

9ـ در صد گچ

10ـ آنیون ها و کاتیون های محلول

11ـ ظرفیت تبادل کاتیون

12ـ سدیم قابل تعویض

13ـ آزمایش مکانیکی

14ـ وزن مخصوص ظاهری

15ـ وزن مخصوص حقیقی

16ـ ضریب نگهداری آب در خاک

17ـ ضریب نقطه پژمردگی

راهنمای مطالعه بعضی از نتایج تجزیه خاک :

پس از تجزیه خاک کارشناسان خاک و آب و تغذیه گیاهی راهنمایی های لازم را به عمل خواهند آورد. مطالب زیر به عنوان راهنمایی مقدماتی وکلّی ذکر می گردد.



Ph


خاک فوق العاده خاصیّت اسیدی دارد
کمتر از 5/4

خاک خیلی زیاد خاصیّت اسیدی دارد
5 - 5/4

خاک زیاد خاصیّت اسیدی دارد
5/5 – 1/5

خاک از نظر خاصیّت اسیدی متوسط است
6- 6/5

خاک کمی خاصیّت اسیدی دارد
5/6 – 1/6

خاک خنثی
3/7 – 6/6

خاک دارای خاصیّت قلیایی متوسط است
8 – 4/7

خاک دارای خاصیّت قلیایی زیاد است
9 – 1/8

خاک دارای خاصیّت قلیایی بسیار زیاد است
بیشتر از 1/9


خاکهای عمیق با بافت سبک تا متوسط و حاصلخیز مناسب کشت یونجه هستند و Ph مناسب آن 5/7 – 5/6 است

سلام وممنون ازمطلب خوب شما.
سوال ؟
برای گیاهان وحشی چطورباید نمونه خاک رو برای آزمایشات ادافیکی انجام بدیم
با تشکر
 

افشین باتمانی

متخصص کشاورزی
کاربر ممتاز
با سلام
برای نمونه برداری از یک افق ابتدا چاله به ارتفاع بیش از یک متر حفر سپس افق ها را از همدیگر شناسایی با ذکر ضخامت هر افق یک نمونه خاک بر میداریم . در سطوح شیبدار بایستی ابتدا سطح شیبدار را به صورت پلکانی در اورده سپس برای هر ضخامت خاک (0 تا 30، 30 تا 60، 60تا90) یک نمونه برمیداریم.
این نوع نمونه برداری برای مطالعات پدولوژیه و در رابطه با ادافولوژی این روش کاربرد نداره
 

Similar threads

بالا