کاکتوس ها

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
خواص درماني
ژل آلوئه ورا براي درمان بسياري از بيماري ها مفيد است. از آن جمله مي توان به درمان اگزما و ساير مشکلات و حتي عفونت هاي پوستي، سرمازدگي، سوختگي، ترميم جاي عمل سزارين، هموروئيد و انواع ديابت اشاره کرد. در بسياري از نقاط جهان هنوز هم مسلمانان در بازگشت از سفر حج برگ هاي آلوئه ورا را بالاي در خانه هايشان آويزان مي کنند. آلوئه ورا به معناي ماده تلخ درخشان است که از کلمه عربي آموئه گرفته شده است. اين گياه از خانواده سوسن است و ظاهري شبيه به کاکتوس دارد و گياهي دائمي، گوشتي و آبدار است که حداکثر حدود دو متر ارتفاع با برگ هاي پهن و تيغ دار دارد که اگر تيغ هايي را که در لبه برگ ها قرار دارند جدا کنيم از جاي خالي آن ها ژلي ترشح مي کند که تمام خواص گياه در آن نهفته است. از اين گياه مي توانيد در درمان انواع ميگرن تا سوءهاضمه و درمان جوش ها استفاده کنيد. اغلب مردم اين گياه را به عنوان يکي از مواد سازنده محصولات آرايشي مثل ضدآفتاب و مرطوب کننده ها مي شناسند و متخصصان تغذيه مصارف خوراکي آلوئه ورا را به اندازه مصارف خارجي آن مفيد و متعدد مي دانند و آن را به اشکال مختلف ازجمله عصاره، ژل، کپسول و پودر عرضه مي کنند. از اين گياه تا حالا هيچ گونه عوارض سوء مشاهده نشده است ولي پزشکان مصرف خوراکي آن را در طول بارداري و شيردهي براي خانم ها منع کرده اند. گياه آلوئه ورا يا صبوي زرد مي تواند با تامين مايعات مورد نياز بدن به سربازان مجروح در ميدان هاي جنگ کمک کند تا زمان دريافت خون زنده بمانند. عصاره برگ هاي اين گياه نيروي مورد نياز براي جريان يافتن خون درون رگ ها را کاهش مي دهد و با ايجاد پوششي روي گلبول هاي خون يا درون رگ ها يا کاهش تلاطم در جريان خون تاثيرگذار است و مي تواند در هر بيماري که با اختلال در گردش خون مرتبط باشد کاربرد داشته باشد.
شرايط نگاهداري
ترکيب خاکي کاکتوس ها، بايد شني رسي و درصد بيشتري از شن يا سنگريزه باشد. آبياري اين گياه نسبت به ديگر گياهان منظم و با فاصله است، در مناطق گرم و پرنور رشد مي کند و محيط هاي کم نور باعث مي شود که رشد علفي پيدا کند و منظره ظاهري آن ها از حالت کاکتوس بودن خارج شود. نور مستقيم آفتاب و هفته اي دوبار آبياري به اندازه اي که خاک گلدان مرطوب شود براي شاداب نگه داشتن کاکتوس ها کافي است. نبايد فراموش کنيم که کاکتوس براي زنده ماندن به نور کافي احتياج دارد و اگر در سايه نگهداري شود، بلند و باريک شده و در نهايت مي پوسد. به همين دليل لازم است که گلدان خود را در تابستان و بهار در مقابل پنجره جنوبي و زمستان و پاييز در مقابل پنجره شمالي نگهداري کنيد البته اگر کاکتوس را در فضاي خارج از آپارتمان نگه مي داريد بايد ظهر تابستان براي جلوگيري از سوختگي آن را به محلي خنک تر منتقل کنيد و در زمستان نيز بايد مراقب يخ زدگي آن بود. براي تغيير گلدان، فصل بهار و پاييز بهترين زمان براي اين کار است. وقتي ريشه کاکتوس از سطح خاک پديدار شد، نشان دهنده اين است که گلدان گياه بايد بزرگ تر شود و براي اين کار يک قسمت خاک باغچه، دو قسمت خاک برگ و يک قسمت شن ريز را مخلوط کنيد و اطراف ريشه هاي گياه را در گلدان جديد بپوشانيد.
تکثير کاکتوس ها
تکثير اين گياه به دو صورت است؛ جنسي و غيرجنسي. در تکثير بذري کاکتوس ها بذرها بايد قوه مناسبي داشته باشند، يعني تعداد جوانه زني گياه در زمان معين به اندازه قابل قبول باشد و نحوه کشت طوري باشد که بذرهاي ريز بتوانند جوانه بزنند بعد آن ها را در سبدهاي پلاستيکي کم عمق با يک خاک بسيار سبک کشت مي کنند. قلمه زدن عمده ترين تکثير رويشي کاکتوس هاست که به فصل بستگي دارد و بهترين فصل براي آن اوايل تابستان است، به طوري که آن ها را در يک بسته سبک و محيط با رطوبت کافي با آبياري منظم کشت مي کنند، اما قبل از اين که قلمه کاکتوس مخصوصا کاکتوس هاي گوشتي نظير سرئوس ها وارد خاک شوند بايد شيرابه گياه را قطع کرد. براي انجام چنين عملي قبلا قطعات جدا شده يا قلمه هاي کاکتوس را به مدت چندين ساعت در معرض تابش مستقيم آفتاب در تابستان قرار مي دادند تا اين که جريان شيرابه قطع مي شد و سپس اقدام به کشت آن مي کردند، اما امروزه قلمه ها را در آب ولرم حدود 45 درجه سانتيگراد قرار مي دهند تا جريان شيرابه قلمه ها قطع شود.
بيماري ها
له و نرم شدن تنه از بيماري هاي شايع کاکتوس هاست که غالبا منجر به نابودي گياه مي شود، اما راهي هست که بدون استفاده از سم و قارچکش بشود کاکتوس بيمار را درمان کرد. فقط نياز به چند روز گرماي طاقت فرساي تابستاني داريد. ابتدا گلدان گياه بيمار را در آغاز فصل رشد(اسفند و فروردين) تعويض کنيد اين کار بايد با تعويض کامل خاک گلدان و شستشوي ريشه ها صورت گيرد ريشه ها را دقايقي داخل ظرف آبي غرقاب کنيد. خاک نو حتما بايد از خاک سبک يا به عبارتي خاک ماسه اي باشد.
پس از تعويض گلدان کاکتوس را در فضاي باز و محلي آفتابي قرار دهيد. اگر کاکتوس تان به آفتاب مستقيم عادت دارد آن را بيرون از خانه و در مجاور پنجره جنوبي قرار دهيد در غير اين صورت ابتدا با افزايش تدريجي تابش مستقيم آفتاب بر گياه آن را به آفتاب مستقيم عادت دهيد. آبياري را هفته اي يک يا دو بار ادامه دهيد تا روزهاي گرم تابستان با دماي بالاي 40 درجه سانتيگراد فرا برسد. کاکتوس بيمار که تاکنون پيکري چروکيده و پوسيده مانند دارد پس از طي چند روز گرماي طاقت فرسا در زير تابش مستقيم آفتاب در حالي که شما هفته اي يک يا دو بار آن را آبياري مي کنيد، شروع به جذب آب و فربه شدن مي کند. تنه چروکيده و نرم پس از مدتي مثل سنگ محکم شده و حتي در همان سال رشد گياه آغاز مي شود. به نظر مي رسد قارچ هاي بيماري زا تحمل درجه حرارت بالا و تابش داغ آفتاب را نداشته و نابود مي شوند. کاکتوس هايي که اين فرآيند را طي مي کنند از کاکتوس هاي ديگر مقاوم تر و سخت جان تر خواهند بود.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
کاکتوس به هر گياهي از خانواده گياهان آبدار کاکتاسيا (Cactaceae) اطلاق مي شود که به سبزي و گوشت دار بودن ساقه هايشان که نقش برگ را ايفا مي کنند، تيغ هاي رنگارنگ، اشکال و حالات متنوع رشد و ... معروف هستند.

گلهاي گياه کاکتوس که معمولا اندازه بزرگي دارند و به رنگ هاي زرد، سفيد، قرمز و ارغواني سايه دارمي باشند، بسيار ظريف و حساس هستند. گرده افشاني گونه هاي بسياري از اين گياه ها در طبيعت توسط خفاش ها صورت مي گيرد.
ميوه کاکتوس معمولا خوراکي است و شکوفه آن که ساگورا (saguaro) ناميده مي شود، به عنوان سمبل گل ايالت آريزونا شناخته شده است.
اين گياه در اندازه هاي مختلف ديده مي شود، از کاکتوس هاي کروي شکل کوچک گرفته تا کاکتوس هاي عظيمي که به درخت شبيهند. خصوصياتي همچون کوچکي سطح برگ ها، بزرگ و گوشتي بودن ساقه هايي که قادرند آب را به راحتي در خود ذخيره کنند و در نهايت ريشه هاي محکم و گسترده آن ها سبب شده براي نواحي اي که داراي فصل گرم و خشک طولاني تري هستند، مناسب باشند.
هر چند گياه کاکتوس براي آب و هواي صحرايي ساخته نشده، اما در قاره آمريکا در آب و هواي متغير - از نواحي گرمسيري گرفته تا کانادا - قابل مشاهده است.
اکثريت کاکتوس ها براي مدت بسيار کوتاهي در بهار شکوفه مي دهند که در برخي مواقع اين زمان از چندين ساعت ----- نمي کند. شکوفه ها نسبت به نور بسيار حساس هستند و انواع مختلف کاکتوس ها در زمان مشخص و متفاوتي از روز مي شکفند.
يکي از معروفترين کاکتوس ها با نام اختصاري سلنيسروس (Selenicereus) يا سي گرنديفلورا (C. Grandiflora) نوعي است که در شب مي شکفد. شکوفه هاي معطر آن پس از غروب خورشيد باز مي شوند و دوام آنها تنها يک شب است. در بسياري از مکان هاي رويش اين گياه، از گل اين نوع کاکتوس براي تقدس بخشيدن به مراسم آييني و جشن هاي مختلف استفاده مي گردد.
بزرگترين گونه کاکتوس ها اپونتيا (Opuntia) نام دارد که انواع مختلف آن توسط ساقه ها که لوله اي شکل يا پهن هستند، قابل تمييز دادن است. شکوفه هاي چندين نوع از اين کاکتوس خوراکي است. آبياري کاکتوس


کاکتوس ها با آب چندان مخالف نيستند بلکه با آبياري صحيح رشدشان تسريع خواهد شد.نکته مهم در ابياري کاکتوس اين است که ابياري انها بايد در فصل رشد انها باشد .کاکتوس ها به اب احتياج دارند . اگر شما کاکتوس هايتان را تنها يک بار در ماه اب دهيد انها رشد چنداني نخواهند داشت.و فقط زنده خواهند مانند و ريشه هايشان خشک و در نهايت مي سوزد در اين حالت پس از آبياريي مجدد ريشه ها توانايي جذب اب را نخواهند داشت و ريشه ها دپار پوسيدگي خواهند شد.


کاکتوس هايي که در گلدانهاي کوچک هستند نسبت به کاکتوس هايي که در گلدانهايي بزرگ تر قرار دارند ابياري بيشتري را احتياج دارند.کاکتوس هايي که در گلدانهاي7يا 10 سانتي قرار دارند بايد هر 4 تا 6 روز ابياري شوند.کاکتوس هاي که در گلدانهاي 15 سانتي نگهداري مي شوند هر هفته تنها به يک بار ابياري احتياج دارند.


برنامه ابياري کاکتوس بر اساس نوع خاک و گلدان (پلاستيکي يا سراميک يا گلي) ودما تغيير مي کند.


گلدان.پلاستيکي وسراميکي اب را نسبت به گلدان گلي بيشتر در خود نگه مي دارد و بنابر اين به ابياري کمتري احتياج دارد.همين طور ميزان ابياري به درجه حرارت محيط نيز وابسته است ، در هواي گرم کاکتوس نسبت به هواي سرد به اب بيشتر ي احتياج دارد.يک قانون خوب براي ابياري کاکتوس اين است که پيش از اينکه خاک گلدان کاملا خشک شود به ابياري ان بپردازيم.دو نوع روش ابياري براي کاکتوس وجود دارد ، يک نوع ان ابياري از بالاي خاک و نوع ديگر قرار دادن گلدان به مدت 10 تا 15 دقيقه در ظرفي که اب کمي در ان قرار دارد . در روش دوم کاکتوس اب مورد نياز خود را به داخل مي کشد. بهترين روش اين است که به صورت متناوب از دو روش فوق استفاده کنيم


براي ابياري کاکتوس از افشان کردن اب به روي گياه خود داري کنيد.کاکتوس را "فقط" هنگامي که در حال رشد است به صورت منظم ابياري کنيد.


در هنگامي که کاکتوس در دوره رشد خود قرار ندارد به اب بسيار کمي احتياج دارد. ريشه کاکتوس وقتي که گياه خواب است براي فاسد شدن مستعد است و در صورت اب دهي بيش از اندازه کاکتوس از بين خواهد رفت.


در هنگامي که کاکتوس خواب است هر 2 يا 3 هفته پس از اينکه خاک کاملا خشک شد، ابياري سبکي کفايت خواهد کرد.به ميزاني گياه را ابياري کنيد که ريشه ان کمي مرطوب شود
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
زبان مادر شوهر ، ناشناخته اما خوردنی!!



کاکتوس گیاهی است که وجود آن در بیابان تعریف می شود. این گیاه دارای قابلیت منحصر به فرد ذخیره آب در خود است . بسیاری از حیواناتی که در بیابان زندگی می کنند آب مورد نیاز خود را ازکاکتوس می گیرند.کاکتوس ها، در طوفان های تاگهانی آب ذخیره کرده و آب ذخیره شده را طی ماهای خشک سال به مصرف می رسانند .امروزه به کاکتوس تنها به یک گیاه در بیابان نگاه نمی کنند بلکه در خانه به عنوان یک گیاه زینتی و از میوه ان هم استفاده زیادی می شود .
امروزه به کاکتوس تنها به یک گیاه در بیابان نگاه نمی کنند بلکه در خانه به عنوان یک گیاه زینتی و از میوه آن هم استفاده زیادی می شود


شکل ظاهری کاکتوس
بسته به اینکه کاکتوس برای کدام گونه و زیر گونه باشد دارای ظاهری متفاوت است اما در کل می توان گفت که :

1) برگ: برگهای گیاه کاکتوس همان خارهای ریزی هستند که روی سطح کاکتوس را پوشانده است.
2) گل : گل های کاکتوس معمولا بزرگ هستند وبه رنگهای زرد و سفید وارغوانی سایه دار دیده می شوند.گرده افشانی گلهای آن در طبیعت توسط خفاش ها صورت می گیرد .شکوفه کاکتوس به ساگورا معروف است.کاکتوس ها در بهار شکوفه می دهد.این شکوفه ها به نور آفتاب حساس هستند و حتی گاهی وجود آن بر روی گیاه بیش از چندین ساعت ----- نمی کند.
3) ریشه :کاکتوس ها ریشه های عمیقی دارندکه همین امر به جذب آب، توسط آنها از عمق زمین کمک می کند .
4) ساقه :ساقه کاکتوس ها شبکه مانند است و به عنوان منبع ذخیره اب در انها کمک می کند .
کاکتوس ها ریشه های عمیقی دارندکه همین امر به جذب آب، توسط آنها از عمق زمین کمک می کند



شرایط نگه داری کاکتوس
کاکتوس گیاهی است که به میزان آب حساس است و آبیاری آن باید به طور منظم و بسته به فصل های

مختلف سال باشد .آبیاری کاکتوس به نوع خاک گلدان و دما بستگی دارد . در آبیاری کاکتوس گلدانی که کاکتوس در آن قرار می گیرد متفاوت است .
کاکتوس ها با گلدانی 7-10 سانتی متری 4-6 روز، یکبار آبیاری می خواهدو کاکتوس هایی با گلدانی 15 سانتی متر هفته ای یکبار آب می خواهد .گلدان های پلاستیکی آب بیشتری نسبت به گلدان های سرامیکی آب بیشتری در خود نگه می دارد.به دو صورت می توان به کاکتوس آب داد .اب را درون گلدان ریخته و یا گلدان را به مدت 10-15 دقیقه درون ظرفی پر آب قراردهیم نباید بگذاریم خاک گلدان کاکتوس خیلی خشک شود و بعد گلدان را آبیاری کنیم چون در این صورت ریشه آسیب می بیند . هنگام آبیاری نباید روی گیاه آب بپاشیم و آب را روی خاک گلدان بریزیم. بهترین محل برای نگهداری کاکتوس در خانه آشپزخانه است .ترکیب خاک کاکتوس شن رس و سنگریزه است .
تکثیر کاکتوس
کاکتوس به دو صورت تکثیرمی شود.
1) جنسی:این نوع تکثیر برای کاکتوس هایی است که قوه نامیه بسیار بالای دارند.
2) غیر جنسی: این روش از طریق قلمه زدن کاکتوس صورت می گیرد .

این میوه برای بیماران کبدی مفید است و باعث تقویت دستگاه گوارش می شود​


میوه کاکتوس

این میوه میوه ای بسیار خوشمزه و تیغ دار است که درون آن پر از هسته، اما مقوی است ، مراکش


بزرگترین کشور صادر کننده این میوه در دنیا است .این میوه برای بیماران کبدی مفید است و باعث تقویت دستگاه گوارش می شود . مصرف این میوه قبل از وعده غذایی اصلی توصیه می شود. سوریه و لبنان از کشور هایی هستند که این میوه را پرورش می دهند عربها به این میوه صباره می گویند اما مردم سوریه به آن زبان مادر شوهر گویند .
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
تكثیر كاكتوس ها





بدست اوردن قلمه مناسب نیاز به حسن انتخاب دارد کاکتوس ها از راه قلمه زدن به راحتی تکثیر می شوند.ولی این عمل بیشتر از کاکتوس های جزء جزء صورت می گیرد.زیرا به گیاه اسیب کمتری می زند.از جوانه هایی استفاده کنید که سطح تماس کمتری با گیاه دارند.از گرفتن قلمه از پایه گیاه خودداری کنید.رطوبت این قسمت از گیاه بیشتر است و خطر گندیدگی گیاه مادر بیشتر است.
تكثیر كاكتوس ها بوسیله دانه کاری طولانی است و سالها طول خواهد کشید که یک دانه به کاکتوسی بزرگ تبدیل شود.

بهترین راه برای تکثیر کاکتوس بریدن تکه ای از کا کتوس و کشت ان است.بهترین زمان برای این کار بهار است ولی در دیگر فصول نیز این کار امکان پذیر است.برای این کار از چاقویی تیز استفاده کنید. از چاقوی اره ای استفاده نکنید. کاکتوس ها سر و ته رشد نمی کنند ،بنابر این وقتی چند برش از یک کاکتوس بر می دارید به این نکته دقت کنید.

برای جلوگیری از بین رفتن کاکتوس و پوسیدگی ان قبل از اینکه ان را در خاک قرار دهید چند روزی ان را در سایه قرار دهید تا قسمت بریده شده خشک شود .هر چه قدر کاکتوس بزرگتر باشد به زمان بیشتری برای خشک شدن احتیاج دارد(3 تا 15روز).هم چنین گرم وسرد بودن هوا نیز به ترتیب موجب کاهش و افزایش زمان خشک شدن می شود. پس از این دوره ان را در گلدانی با زه کشی مناسب قرار داده مانند دیگر کاکتوس های بالغ ابیاری کنید.

معمولا 2 تا 3 هفته طول می کشد تا ریشه ها نمایان شوند.مراقب میزان ابیاری کاکتوس باشید.کاکتوسها با اب بیش از اندازه بیشتر از بین می روند تا کم ابی
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
شینکاکتوس(انجیر فرنگی خاردار)

این گیاه که از خانواده کاکتاسه هاست و از راه شوخی بالشت مادر شوهر لقب داده اند مانند هندوانهایست که اطراف ان به تقسیماتی منظم و با زوایایی برجسته تقسیم شده است و بدین سبب یک نمونه جالب هندسی گیاهی محسوب میشود. این زوایا که شیارهای عمیقی را ایجاد کرده دارای خارهایی به رنگ زرد کمرنگ است در صورتیکه قسمت انتهایی ساقه را هاله ای نمدی مانند با خارهای تیز پوشانیدن است.
گلهای نادر این گیاه فقط در نهالهای مسن ا که گهگاه قطر انها به یک متر میرسد دیده میشود.
زادگاه این گیاه عجیب مکزیک است.
این نوع یکی از تزیینی ترین انواع (کاکته)هاست بطوری که هیچکس نمیتواند از تحسین این گلوله خاردار پر شیار خودداری کند.
در زمستان به اب بسیار کمی نیاز دارد و تغییر گلدان ان باید با احتیاط تمام و به نحوی صورت گیرد که ریشه هایش صدمه نبیند. وبهتر است در تابستان در معرض تابش کامل خورشید قرار گیرد واگرچه خاک ضعیف برای ان کافیست اما برای نهالهای کاملا بزرگ قدری کود حیوانی کاملا تجزیه شده نیز به ان افزوده شود.

 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
تکثیر رویشی کاکتوس

عمده‌ترین تکثیر رویشی کاکتوس‌ها روش کاتینگ Cutting یا قلمه زدن است. قلمه زدن در کاکتوس به فصل بستگی دارد و بهترین فصل برای آن اوایل تابستان می‌باشد. بطوری که آن‌ها را در یک بستر سبک و محیط با رطوبت کافی با آبیاری منظم کشت می‌کنند. اما قبل از اینکه قلمهٔ کاکتوس مخصوصاً کاکتوس‌های گوشتی نظیر سرئوس‌ها وارد بسترهای کشت شوند باید شیرابه گیاه را قطع کرد. برای انجام چنین عملی قبلاً قطعات جدا شده یا قلمه‌های کاکتوس را به مدت چندین ساعت در معرض تابش مستقیم آفتاب در تابستان قرار می‌دادند تا اینکه جریان شیرابه قطع می‌شد و سپس اقدام به کشت آن می‌کردند. اما امروزه با توجه به اینکه ریشه‌دار کردن گیاهان در کمترین زمان حائز اهمیت است قلمه‌ها را در آب ولرم حدود 45 درجه سانتی گراد قرار می‌دهند. که در نتیجه جریان شیرابه قلمه‌ها قطع می‌شود.سپس آنها زا در بستر کاشت قرار می‌دهند وکار دیگری که بیشتر به‌عنوان یک هنر به نظر می‌رسد عمل پیوند یا گرافتینگ Grafting در کاکتوس است. آنچه مسلم است سرئوس‌ها یا کاکتوس‌های مخروطی، پایه‌های بسیار خوبی برای بیشتر مامیلاریاها یا اوپنسیه‌ها هستند

تکثیر بذری کاکتوس‌ها

عموم کاکتوس‌ها بذرهای بسیار ریز با قوه نامیه نسبتاً کوتاه دارند. نکات مهم در کشت بذری کاکتوس: - بذرها قوه نامیه مناسبی داشته باشند؛ یعنی تعداد جوانه زنی گیاه در زمان معین به اندازه قابل قبول باشد؛ نحوه کشت طوری باشد که بذرهای ریز بتوانند جوانه بزنند. بنابراین کاکتوس‌ها را در سبدهای پلاستیکی کم عمق با یک خاک بسیار سبک (ترجیحا پیت ماس) کشت می‌کنند. آبیاری بسترهای کشت در پای گیاه انجام می‌گیرد، یا اینکه سبدها را در ظرف‌های آبی قرار داده که بتدریج آب را جذب می‌کند و گیاه و بذرها مرطوب شده و بعد جوانه می‌زنند. مثل هر گیاه دیگر بذرکاری باعث طولانی شدن زمان رشد و نمو و بلوغ گیاه می‌شود


 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
كاكتوس
ژيمنوكاليسيوم


اين كاكتوس هاي كوچك قرمز و زرد رنگ اخيرأ به تعداد زيادي به فروش ميرسند .
دليل اين امر شكل ظريف و زيباي آنها است .
خريدار معمولا تصور ميكند گياهي گلدار را خريداري كرده است كه به آساني ميتواند آنرا نگهداري كند حال آنكه چنين نيست .
قسمت كروي شكل فوقاني در حقيقت گل نيست بلكه نوعي كاكتوس است كه بر ساقه نوعي ديگر از كاكتوس بنام تريكو سرئوس اسپاچيانوس كه قدرت جذب زيادي دارد پيوند زده شده است .
درتابستان لازم است در محل پر نور وگرمي دور از آفتاب نگهداري شود در زمستان يك دوره استراحت را بايد در 10 درجه سانتيگراد و آب بسيار كم بگذراند .
چنانچه خوب از آن نگهداري شود تعدادي جوانه كروي خواهد داد كه به نوبه خود آنها را ميتوان بر ساقه هاي ديگر پيوند زد .
بهر حال اغلب خريداران نميتوانند اين كاكتوس ها را بخوبي نگهدارند و معمولا خشك مي شوند . Gymnocalycium

 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
زيگو كاكتوس

تا قبل از ظهور گل تشخيص آن از گونه ديگري بنام كاكتوس عيد پاك مشكل است .
گلها اغلب آلبالوئي رنگ هستند اما گاه به رنگهاي سرخ و گلي نيز ديده ميشوند .
موعد گل دادن معمولا مصادف با ايام عيد كريسمس مسيحيان است . پس از اتمام گل بايد دادن آب را متوقف كرده يكي دوماه گياه را در جاي خنكي نگه دارند .
تنها زماني به آن آب بدهند كه برگها ميل به چروك خوردن ميكنند.
در تابستان گلدان را به هواي آزاد منتقل كرده آب فراوان وكود به آن بدهند .
بايد توجه داشته باشند كه از تابش مستقيم آفتاب پرهيز كرده و همچنين آنرا از حمله حلزون در امان نگه دارند .
با شروع سرما گلدان را به داخل آورده در جاي خنك گذاشته و از ميزان آب بكاهند .
هنگاميكه غنچه ها ظاهر شدند رفته رفته بر ميزان آب و حرارت بيافزايند .
جابجا كردن و يا گرداندن گلدان همچنين دادن كود حيواني در پائيز موجب افتادن غنچه ها ميگردد .
تكثير :
براي تكثير ، ساقه هاي جوان را جدا كرده چند روز بكناري ميگذارند تا آب آن كمي تبخير شود سپس در خاك معمولي باغچه ميكارند. zigo cactus

 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
كاكتوس ربــــوتيــا

كاكتوس ربوتيا C.Rebutia، جنسي ازخانواده كاكتوسها cactaceae است كه بلندي آن درانواع مختلف به 4 تا 8 سانتيمتر ميرسد .
اندامي كروي شكل مركب از غده هاي كوچك كنار هم و پوشيده از تيغ هاي كوچك دارد و عليرغم جثه كوچك گلهاي نسبتأ درشتي به رنگهاي قرمز ، نارنجي و زرد ميدهد .
اين كاكتوس بومي مناطق شمالي آرژانتين و بوليوي بوده و اندازه آن بقدري كوچك است كه در يك سطح 100×20 سانتيمتري حدود 150 عدد آن جا ميگيرد .
ربوتيا C.Rebutia فقط در ماسه خالص يا پيت رشد ميكند لذا نيازي نيست كه بخاك آن چيز ديگري اضافه گردد .
تابستانها بايد گلدان را برابر آفتاب و هواي تازه قرار داده مانند ساير گياهان مرتبأ به آن آب بدهند .
دادن كود بصورت گهگاه نيز ضرورت دارد .
در زمستان نظير ساير كاكتوسها بايد در مكاني سرد ( بدور از خطر يخ زدگي ) قرار گرفته ابتداء به ميزان ناچيزي به آن آب داده رفته رفته با سرد شدن هوا دادن آب را كاملا متوقف نمايند و با شروع بهار مجددأ بر ميزان آب بيافزايند .
انواع مختلف ربوتيا :





گلها سفيد و پشت گلبرگها قرمز ميباشد .
تكثير :
زياد كردن اين گياه به دو روش كاشتن بذر و كاشتن « بچه ها » پاجوش هاي كوچك كه در كنار گياه مادر بوجود ميآيند ، به راحتي امكان پذير است
C.Rebutia 1 ـ ربوتيا مينوسكولا C.Rebutia minuscula: اصل اين گونه از كشور آرژانتين است . اندامي كروي و مركب از غده هاي كوچك كنار هم و به رنگ سبز و گلهاي قرمز متمايل به نارنجي ميباشد . 2 ـ ربوتيا هليوزا C.Rebutia heliosa: بلندي اين گونه از 5/2 سانتيمتر ----- نمي كند . گلهاي آن به رنگ نارنجي درخشان ميباشد . 3 ـ ربوتيا سنيليس C.Rebutia senilis : اصل آن از كشور آرژانتين است با رنگ سبز و گلهاي صورتي . 4 ـ ربوتيا مارسونري C.Rebutia marsoneri : با گلهاي نارنجي . 5 - ربوتيا آلبي فلورا albiflora C.Rebutia : اين گونه از كشور بليوي مي باشد . اندامي كروي و كوچك دارد و تيغ هاي بسيار نازك و ظريفي و بلند و انبوه دارد .
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
آيا تا حالا كاكتوس ديده ايد ؟
فكر مي كنيد برگهاي كاكتوس كدام قسمت اين گياه است ؟
بهتر است اول به عكسهاي زير نگاه كنيد و حدس بزنيد .
خوب حدس شما چه بوده است ؟


بايد بدانيد آن قسمتي از گياه كاكتوس كه در نگاه اول برگ به نظر مي رسد ، در حقيقت ساقه گياه است . برگهاي گياه همان خارهاي است كه روي گياه ديده مي شود

همانطور كه مي دانيد كاكتوسها گياهان مناطق خشك و كم باران هستند . اين گياهان داراي ريشه اي هستند كه قادرند مقادير جزيي آب را هم ذخيره كند . يعني ريشه هاي آن در عمق خاك فرو نمي روند بلكه در سطح خاك پخش مي شوند تا حداكثر استفاده را از آبهاي سطحي بكنند

ولي بايد اين آب گرانبها حفظ شود . براي اينكه اين گياه آب كمتري را در گرما از دست بدهد برگهاي آن بصورت خار تغيير شكل داده است . با اين تغيير هم آب حفظ ميشود و هم اين خارها به گياه كمك مي كنند كه از آسيب رساندن و خورده شدن بوسيله جانوران حفظ شوند

كاكتوسها منبع آب در صحرا هستند . بيابان گردان اگر دچار كمبود آب در بيابان شوند با
بريدن ساقه اين گياه براي خود آب فراهم مي كنند .البته به شما توصيه مي كنيم كه در صحرا به اندازه كافي آب همراه خود داشته باشيد تا با بريده شدن اين گياهان طبيعت را خراب نكنيم

چون ساقه گياه پر از آب مي باشد وقتي مدت زيادي باران نبارد آب موجود در ساقه گياه مصرف شده و در نتيجه ساقه آن نازك و نازكتر مي شود

 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
گونه های کاکتوس

کاکتوس در حقیقت شتر دنیای گیاهان است. زیرا آب و مواد غذایی را در خود ذخیره نموده و برای روزهای کم غذایی و کم آبی به مصرف میرساند.و در مقابل گرما و خشکی و کم غذایی مقاومت خوبی را از خود نشان میدهد.بطور کلی آب مازاد در تنه و برگهای گیاه ذخیره میشود و گاهی تا یکسال در مقابل خشکی از خود مقاومت نشان میدهد.آنهایی که آب را در برگها ذخیره میکنند دارای برگهای مویی میباشند که این موها مانع تبخیر آب از سطح برگ می شود.

کاکتوسها دارای گونه های فراوانی هستند که آنها را به سه گروه تقسیم میکنند . پرسکیازها که دارای برگ و ساقه می باشند وگروه دوم اپفیتها وگروه سوم کاکتوسهای بیابانی که دو گروه آخر فاقد برگ یا برگهای بسیار کوچک می باشند.

تمام کاکتوسها خار دار نیستند و همگی دارای سلولهایی با روزنه های هوایی در سطح پوست میباشند. زندگی این گیاه بر اساس خشکسالی ، کمبود مواد غذایی و گرمای شدید تابستان بنا شده است و در گرمای فصل تابستان گیاه به خواب میرود و هوای خنک موجب به گردش در آمدن شیره گیاهی و ایجاد گل می شود
.
برای آشنایی بهتر با کاکتوسها آنها را به دو دسته کاکتوسهای بیابانی و کاکتوسهای جنگلی تقسیم می کنیم.



بومی منطق گرم و بیابانی هستند و بر عکس اسم آنها فقط تعداد محدودی می توانند در بستر شنی و سنگلاخ زندگی کنند . صدها گونه از کاکتوسها جزء این گروه هستند و اغلب آنها از طریق قلمه تکثیر می یابند و در ماههای مهر تا اسفند احتیاج به آبیاری ندارند و در تمام مدت احتیاج به نور مستقیم خورشید دارند و در غیر این صورت قادر به تولید گل نخواهند بود .



این گروه بومی منطق گرم و جنگلی استوایی بوده و روی تنه درختان جنگلی به صورت اپیفیت زندگی میکنند .این گیاهان کمتر جنبه زینتی داشته و با برگهای پهن و ساقه های رونده آنها را میتوان شناخت .در زمستان برخی از آنها احتیاج کمی به آبیاری دارند و در تابستان هم بایستی از تابش مستقیم آفتاب محفوظ بماند




طرز نگهداری کاکتوس بیابانی

· درجه حرارت
درجه حرارت مود نیاز در فصل بهار تا پاییز 14 تا 21 درجه و در زمستان آنرا به داخل آپارتمان و در محل پر نوری که درجه حرارت حدود 15-10 درجه باشد ، منتقل میکنند.


· آبیاری
در ماه فروردین مقدار آبیاری را افزایش داده و از خرداد به بعد آبیاری بطور متوسط انجام میپذیرد .در هر صورت بین دو آبیاری بایستی سطح گلدان نسبتا خشک شود و در اواخر تابستان آب آنرا کم کردهو از مهر ماه به بعد آب آن قطع می شود و فقط در مواقعی که گیاه ممکن است چروک بردارد اقدام به آبیاری سبک میکنند. چنانچه آب محلی سنگین است بایستی از آب باران استفاده کرد .


· تغییر گلدان
گیاهان جوان را در فروردین هر سال تغییر گلدان میدهند ، ولی گیاهان بزرگ احتیاج به تغییر گلدان ندارند . فقط در مواقع ضرورت گلدان آنرا به گلدان بزرگتری که تنها دو سانت از گلدان قبلی بزرگتر باشد تبدیل میکنند . در مورد اپیفیلوم نبایسیتی گلدان را تعویض نمود زیرا در صورتی گل میدهد که ریشه متراکم باشد .


·تکثیر

قلمه های برگی یا جوانه های کناری آن بخوبی ریشه میدهند. هنگام قلمه زدن بهار و تابستان است و باید توجه کرد ( نکته مهم در تکثیر )که قلمه را بایستی به مدت سه تا چهار روز در هوای آزاد نگهداشته و حتی قلمه های بزرگ را یک تا دو هفته نگهداشته و در بستر شن و خاک و برگ پوسیده که در زیر بستر ، کود پوسیده و خاک و شن ریخته شده ، قلمه می زنند .
روش دیگر تکثیر به وسیله بذر است که در حرارت 21 تا 25 درجه در بهار کاشته می شود.



انواع کاکتوسهای بیابانی

گونه استروفیتوم یا کاکتوس شاخ بزی :
دارای ساقه هایی است که در مجموع یک کره چند پهلو را درست کرده و نقطه های سفیدی به شکل نوار بر روی سطوح هشت گانه آن دیده می شود و تسمه های تابداری سطح آنرا پوشانده است . در آبیاری آن باید دقت کامل شود . نوع دیگر آن استروفیتوم میریوستیگما یا کلاه اسقف ، دارای پنج تا شش قسمت و مجموعا به شکل کرهای چندپهلو می باشد که از قسمت فوقانی آن یک تاج طلا یی خارج شده و سطح کره را نقاط سفید رنگی پوشانده است.


گونه کاما ای سراوس :از انواع آن کاکتوس بادام زمینی که ساقه های آن شبیه به انگشت و به تعداد زیاد از یک محور خارج شده و دارای گل قهوه ای رنگ گل سرخی مانند است .سطح برگها را بر آمدگیهای سفید رنگی پوشانده و آنرا خارهای نرمی گرفته است .


گونه سفالو سرئوس سنیلیس :
بنام کاکتوس پیرمرد شناخته شده و دارای تارهای سفید رنگی است که همچون کلاه گیس بر سر گیاه نهاده اند . دارای ساقه ستون مانندی است که اطراف آنرا تارهای سفیدی پوشانده است . در زمستان به آب کمی احتیاج دارد و در تابستان لازمست مرتبا آبیاری شود . در بعضی از انواع آن از وسط سر این گیاه خارهای سفید نوک تیزی خارج شده که دست را آزار میدهد .


کلئیستو کاکتوس :
ساقه های بلند و استوانه ای دارد که سطح آنرا پرزهای سفیدی پوشانده و از تعریق گیاه جلوگیری می کند. دارای نقطه های در سطح بدنه است که خطوط راه راه برجسته ای را تشکیل داده و آنرا بنام کاکتوس مشعل نقره ای نامیده اند.


گونه های سرئوس :
که بنام کاکتوس ستونی مشهورند و ارتفاع آنها به 70 سانت میرسد و دارای بلورهای برجسته و خارهای تیز در سرتا سر آن پوشیده شده است. ساقه ستونی آن شش تا هشت پهلو میباشد . در زمستان احتیاج به هوای گرم حدود 15 تا 17 درجه دارد .


اکینو کاکتوس گروسنی :

بنام بشکه طلایی مشهور شده ، دارای ساقه کروی و تیغه های برجسته ای که لبه تیغه ها را تعداد بسیار زیادی خارهای زرد فرا گرفته است. در زمستان به آب کمی نیاز دارد . فقط در اواسط تابستان باید با حفاظ کم رنگی در مقابل آفتاب آنرا محفوظ نمود و کود پوسیده دامی لازم دارد.


اکینو سرئوس پکتیناتوس :دارای ساقه استوانه ای با شیارهای طولی و نقاط برجسته در مسیر این شیارها با خارهای بسیا روی هر برجستگی میباشد . دارای گلهای سرخ و صورتی زیبایی است که در کنار و پهلوی ساقه روی شاخه فرعی ظاهر میشود. خاک گلدان باید دارای مقدار زیادی ریگ و شن و تورب باشد .



فروکاکتوس لاتیس پینوس :
که بنام کاکتوس قلاب ماهیگیری نامگذاری شده . ساقه آن کروی ، هشت پر و به رنگ خاکستری مایل به سبز و شبیه به هندوانه خاردار است و رشته هایی که تمام سطح کره را پوشانده مانند قلاب ماهیگیری میباشد .


اسپوستوآ لاناتا :
آنرا بنام پیرمرد پروای نامگذاری کرده اند . دارای ساقه استوانه ای و دارای شیارزهای برجسته طولی و سطح ساقه و شیارها را موهای نرم نقره ای پوشاننده .

اکینو فوسولو کاکتوس :
دارای ساقه کروی چین داری است که سطح آنرا زائده های طویل بسیاری پوشانده و بنام کاکتوس مغزی نامگذاری شده است .


گیمنو کالی سیوم :
از خانواده کاکتاسه و از گونه های معروف آن میهانوویچی ای هیبوتان که از یک ساقه کروی شکل که بر روییک پایه چهار پر سوار است تشکیل گردیده و این دو پایه بر روی هم پیوند زده شده اند . گلهای بسیار زیبای قرمز رنگ تولید میکنند که جذابیت خاصی دارد .این گباه تابع رژیم گلخانه های سرد است و به آب کمتری احتیاج دارد .


مامی لاریا :
دارای ساقه های کروی و زائده های قلاب مانند و موهای سفید پر پشتی تمام کره ساقه را احاطه نموده و با گلهای بسیار زیبای ارغوانی ،سفید و صورتی ، زیبایی خاصی پیدا نموده . همچنین روی سطح فوقانی آن دارای بر آمدگیهای کروی شکلی است و بعضی از آنها دارای شیره گیاهی سفید رنگی است و بایستی برای تکثیر آن جوانه آن را جدا نموده و در خاک ماسه و شنی و خاک برگ بکارند .

کاکتوسهای بیابانی در چه شرایطی گل می دهند :

بعضی از کاکتوسها حتی دردوره جوانی ایجاد گل میکنند ولی بعضی از آنها مانند اپول تیا و سرئوس در شرایط عادی گل نخواهد داد .
بعضی از کاکتوسها که تقریبا 50 درصد در کاکتوسها را شامل می شود ، در بین سنین سه تا پنج سالگی گل میدهد و هر سال گل آنها تجدید میگردد .اگر چه فصل گل دهی در حدود ماههای بهار میباشد ، ولی بعضی از کاکتوسها در شرایط خاصی در سر تا سر سال گل میدهند .یکی از شرایط تولید گل این است که همیشه گل ، فقط روی بوته های آماده به رشد گل میدهد و برای آماده نگهداشتن بوته برای گل دادن و مواظبت از آن در دوره تابستان و ایجاد محیط استراحت دردوره زمستان است . همچنین مقدار ریشه هر اندازه درگلدان متراکم تر باشد امکان تولید گل روی بوته فراهم تر است 1- گروه کاکتوسهای بیابانی 2- گروه کاکتوسهای جنگلی


 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
کاکتوس ونحوه کاشت ونگهداری
AYLOSTERA

کاکتوس های کروی(منبع : روشهای تکثیر گیاهان زینتی- ن:شمشیری)


کاشت بذر در بهار و داخل گلخانه انجام می شود . جدا کردن پاجوش در بهار و قرار دادن در گلدانهای جدید صورت می گیرد .



کاکتوس های باریک و رونده یا آویزان شونده(منبع : روشهای تکثیر گیاهان زینتی- ن:شمشیری)


گرفتن قلمه ساقه از شاخه ها در بهار و تکثیر به وسیله ی این روش به کندی صورت می گیرد. پیوند بر روی پایه های جنس OPUNTIA در بهار یا اوایل تابستان.




گیاهان گوشتی – تکثیر به وسیله (منبع : روشهای تکثیر گیاهان زینتی- ن:شمشیری)


گیاهی گوشتی و درختچه مانند است – کاشت بذر در بهار و گرفتن قلمه در بهار می باشد . قلمه ها را در شاسی ریشه دار می کنند.




گیاهان گوشتی – تکثیر به وسیله

جدا کردن پاجوش از گیاهان مسن در بهار و قرار دادن در خاک شنی با زهکش خوب . کاشت بذر در گل خانه در بهار و دما ی حدود 21 درجه سانتی گراد . گرفتن قلمه ی ساقه در بهار از گیاهانی که دارای ساقه های بلند می باشند .





گیاهان گوشتی – تکثیر به وسیله (منبع : روشهای تکثیر گیاهان زینتی- ن:شمشیری)



گیاهان گوشتی یکساله و دو ساله می باشند که کاشت بذر در بهار است .نهال های بذری معمولاهنگامی که دوساله شدند گل می دهند .

کاکتوس خنجری



گیاهان گوشتی با نام فارسی خنجری– تکثیر به وسیله

جدا کردن پاگیاه همران با ریشه از پایین گیاهان مادری در بهار و قرار دادن در گلدانها ی تازه – کاشت بذر در خاک شنی در اواخر بهار. پیازچه های هوایی که در بعضی گونه ها تولید می شوند و کاشت آنها در بهار اتفاق می افتد.




گیاهان گوشتی – تکثیر به وسیله

تقسیم بوته در بهار و گرفتن قلمه برگ در بهار و قرار دادن قسمت پایین برگ در یک خاک رسی- شنی مایل به شنی انجام شود .




کاکتوس های کروی و بعضی استوانه ای شکل(منبع : روشهای تکثیر گیاهان زینتی- ن:شمشیری)


نام فارسی: کلاه اسقف

کاشت بذر در بهار در دما ی25 درجه سانتیگراد می باشد . بذور پس از کاشت به اسانی جوانه می زند . پیوند نهالهای بذری بعضی از گونه ها مانند A.asterias در بهار روی پایه های Echinopsis دو رگه انجام می شود.

کاکتوسهای رشته ای(آپروكاكتوس كاكتوس دم موشي )


نام فارسي : آپروكاكتوس ( كاكتوس دم موشي )
نام علمي : Aprocactus flagelliformis
نام تيره : Cactaceae
نام انگليسي : Rats Tail Cactus

خصوصيات : اين گياه گل زيادي ميدهد و به عنوان گياه آويزي نيز استفاده مي شود . حداكثر ارتفاع تا 1 متر و قطر ساقه 1- 2 سانتي متر داراي 8-12 شيار به رنگ سبز با خارهاي كوتاه و قهوه اي ، گلها قرمز متمايل به صورتي ، قيفي شكل به طول 12 سانتي متر ، ظهور گلها در اواسط بهار دوام گلها 2-3 روز

نور : زياد به مدت ۴ ساعت ویا بیشتر در هر روز و یا بهره مند شدن از نور مصنوعی یا طبیعی بیش از ۱۲ ساعت در روز که مقدار متوسط ان ۱۰۰۰ شمع باشد.
در معرض نور درخشان و غیر مستقیمی که از چراغهای دیواری منعکس می گردد نیز رشد خوبی دارد.

دما : گرم – در زمستان در حرارت حدود ۴ تا ۷درجه سانتي گراد در شب و در روز کمتر از ۱۸ درجه سانتی گراد می باشد.اما در فصل بهار تا پاییز درجه ی حرارت مناسب شب بین ۱۸ تا ۲۱ درجه و در روز بین ۲۱ تا ۲۴ درجه ی سانتی گراد برای انان مناسب می باشد.

آبياري : در بهار و تابستان به مقدار زياد - در زمستان به مقدار كم.از بهار تا پاییز کاکتوس دم موشی به ابیاری بیشتری نیاز مند بوده به طریقی که خاک ان در فواصل ابیاری ها نسبتا خشک باشد ولی در زمستان تنها ان اندازه که گیاه چروکیده نشود باید به ان اب بدهیم.

خاك : 1قسمت خاك باغچه + 1 قسمت خاكبرگ + 4 قسمت ماسه شسته

كوددهي : 2 گرم در ليتر هر دو هفته يكبار از ارديبهشت تا شهريورماه

ازدياد : قلمه ساقه در اواخر بهار – پيوند بر روي پايه هاي جنس Opuntia در بهار و اوائل تابستان

نكته : اين گياه در زمستان به حالت نيمه خواب يا نيمه استراحت مي رود كه بايستي در اين زمان آنرا در حرارت 5 درجه سانتي گراد قرار داده و آب كمي به آن داد . اما در موقع فعاليت به آب زياد احتياج دارد و بايد در محل پر نوري قرار گيرد .


کاکتوس

پرسکیه

_اوپانسیه

_سرئه






Opuntia


(تیره کاکتوس)Cactaceae


کاکتوسها به دلیل وضع وجودی خود و اندامهای گوشتی و آبدار غالبا به آسانی در مقابل عوامل متغیر محیطی مقاومت نشان می دهند.برخی از آنها ماهها بدون هیچگونه


مواظبتی زنده باقی میمانند و به رشد و نمو ادامه میدهند.اصل و منشا این گیاهان از آمریکای مرکزی و جنوبی است.بر خی از انها بسیار کوتاه و در ماسه های کف بیابانها


پنهان میشوند و تعدادی از آنها درختان غول پیکری را تشکیل میدهند که بازوان خود را تا ارتفاعات زیاد در آفتاب سوزان بیابانها می گسترانند.


انواع و گو نه هائی که در بیابان های خشک و سوزان رشد و نمو میکنند نسبت به گیاهان دیگر شکل هائی غیر معمولی و عجیب یافته اند.این وضع در طی میلیاردها


سال تکامل به وجود آمده است.ساقه ها نظیر برگها به عمل فتوسنتز می پردازند و به وسیله تیغهائی به رنگها و شکلهای مختلف از خود دفاع می کنند.


بدین صورت طبیعت حاصل مبارزه طولانی طی دورانها را امروزه به صورت گیاهانی زیبا و جالب به ما عرضه می دارد.


از صفات مشترک این گیاهان وضع کنگره ای یا بند بند بودن ساقه هاست.در این گره ها نقاط رشد وجود دارند و از آنها برگها-گلها و تیغها می رویند.


خانواده کاکتوس به 3 زیر خانواده تقسیم می شود:


_پرسکیه

_اوپانسیه

_سرئه

زیر خانواده پرسکیه از قدیمی ترین کاکتوس هاست و بیشتر شباهت به درختان جنگلی دارد.گیاهانی بوته مانند میباشد و غالبا برگهایی پهن دارند.این نوع کاکتوسها


بی شباهت به درختان کوچک مرکبات نیستند.پرسکیای گل درشت از مهمترین گیاهان این زیر خانواده است وبه زبان انگلیسی رز کاکتوس نامیده میشود.


زیر خانواده اوپانسه دارای ساقه های گوشتی و آبدار است و ساقه ها بند بند و در محل گره ترد و شکننده اند.روی آنها را تیغهای مجتمع و کوتاه و نرم پوشانده است


که به آسانی از جا کنده شده که با لمس کردن آنها تعداد زیادی تیغ به دست می چسبد.


زیر خانواده سرئه دارای انواع بسیار متعدد است.در این انواع ساقه ها و تنه به صورت کشیده وستونی است.تیغها در گونه های مختلف به شکلهای متفاوت است وبسیاری از


گونه ها بدون تیغ می باشند.گلهای این خانواده بدون دمگلند ومستقیما روی ساقه ها و تنه قرار می گیرند.گلهای این خانواده بسیار زیبا هستند.


منبع:گلکاری/پرورش گیاهان زینتی ایران نوشته:دکتر احمد خلیقی


نویسنده:ز.خسروفرد

پرسکیای گل درشت:




Opuntia


کارپوبرتوس Carpobrotus edulis

از تیره ی Aizoaceae


گیاهی خزنده است که سریعا شاخه های جانبی آبکی ونرم می دهد ویکی از گیاهان گوشتی محسوب می شود،ودارای گل های نسبتا درشت زرد یا بنفش است که با گرم شدن هوا در زیر نور کامل آفتاب باز می شوند.سایر گیاهان این خانواده غالبا جزء گیاهان گوشتی ودر گلخانه ها تحت شرائط کاکتوس ها نگاهداری می شوند.


کارپوبروتوس از طریق قلمه وبذر تکثیر می شود.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
مشکلات کاکتوس ها !
در مورد رشد نکردن برخی از کاکتوس ها بایستی بگویم که برخی از انواع آنها دارای رشد بسیار کندی بوده و مثلا پس از گذشت 100 سال تازه به اندازه یک توپ فوتبال می رسند . اما عوامل بیرونی هم بر رشد کاکتوس ها تاثیر می گذارد ، که عبارتند از :


  • کم بودن فضای رشد : هر گیاهی برای رشد موثر خود به فضای کافی نیاز دارد و معمولا باید سالی 1 بار جای آن را با توجه به رشدش تغییر داده و بزرگتر کرد . ; تغذیه گیاهان : گیاهان هم مانند هر موجود زنده دیگری برای رشد به غذا نیاز دارند که از طریق کود دادن تامین می شود . کود های حیوانی را به دلیل وجود عوامل بیماری زا برای گیاهانی که در فضای باز هستند به کار برده و برای گیاهانی که در فضای منزل قرار دارند هم می توانید از کودهای شیمیایی که در بازار به صورت مجزا و یا به صورت کودهای کامل وجود دارند استفاده کنید .
  • عوامل محیطی :مانند نور خورشید ، آبیاری ، دمای هوا و ... که در بحث های آینده به طور کامل توضیح داده می شوند .
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
مشکلات کاکتوس ها 2 ( کاربردی )
سوال :چند تا کاکتوس ازیک جنس را در داخل یک گلدون کاشتم اوائل کوچک بودند اما از وقتی گلدونشون را عوض کردم بزرگتر شدند تقریبا زینتی بودند اما حالا دورشون جوونه های خیلی زیادی بوجود آمده که حتی بعضی از آنها روی خاک افتادند حالا اگر این جوونه ها را بکاریم رشد میکنند؟
جواب : به طور طبیعی وقتی جای گیاه را تغییر داده و آن را به مکان بزرگتری منتقل می کنیم رشد آنها افزایش می یابد که این در مورد کاکتوس ها هم صادق است . یکی از نشانه های رشد علاوه بر بزرگتر شدن گیاه تولید شاخه و برگ است و در کاکتوس ها هم جوانه ها ( بچه کاکتوس ها ) به وجود می آیند . که به راحتی می توانید آنها را جدا کرده و در خاک بکارید ملاحظه می کنید که به سرعت رشد کرده و یک کاکتوس جدید را برای شما به وجود خواهند آورد .
[

سوال :میشه کاری کرد کاکتوسهایی را که بعنوان گیاه زینتی بکار میبریم جوونه نزنند؟
جواب : اگر برای کاکتوس های خود شرایط سخت محیطی را ایجاد نمایید آنها جوانه نمی زنند و یا کمتر جوانه می زنند . مثلا گلدان آن کوچک باشد ، فاصله زمانی آبیاری آن را طولانی تر نمایید و یکی از کارها بردن گیاه به خواب است که به این شکل می توانید از کاکتوس های خود گل هم بگیرید . با این کار بیشتر انرژی گیاه شما بجای تولید جوانه صرف تولید گل می گردد .
سوال :زمان گل دادن کاکتوسها چه موقعی است ؟
جواب : هر یک از کاکتوس ها زمان گلدهی خاص خود را دارند ولی به طور کلی بیشتر آنها در بهار و تابستان گلدهی دارند . البته ناگفته نماند که کاکتوس ها بسیار کم گل می دهند و حتی برای دیدن گل برخی از آنها باید سال ها صبر کرد . اما در کاکتوس های معمولی پس از بلوغ گیاه که 2 تا 3 سال طول می کشد کاکتوس ها به گل می روند .
پس از اینکه گیاه شما بالغ شد برای گلدهی بایستی نیاز سرمایی آن برطرف شود . مثلا برای کاکتوس های معمولی در اواخر تابستان گلدان ها را به فضای بیرون منزل و یا محل هایی که دمای کمتری دارند منتقل نموده ( البته سرما نباید به حدی باشد که به گیاه شما صدمه وارد کند ) و فاصله آبیاری آن را زیاد کنید . با سرد شدن تدریجی هوا فاصله آبیاری را افزایش می دهیم ( مثلا 20 یا 30 روزی یکبار ) و کود دهی را به طور کامل قطع می کنید . با این روش گیاه شما به خواب رفته و در بهار سال بعد با انرژی بسیار زیادی رشد خود را آغاز نموده و به گل می رود . البته با شروع رشد بایستی آبیاری و کوددهی نیز به طور مرتب انجام گیرد .
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
يک مشت تيغ 5 ميليون توماني!
البته همه گل‌ها اهل ناز و نوازش نيستند، اصلا خوششان نمي‌آيد. اين را خارها و تيغ‌هاي روييده روي تنشان مي‌گويد که اگر هوس بوييدن يا نوازشش به سرت بزند برايت پشيماني به بار مي‌آورد. يکي از توليدکنندگان کاکتوس که لازم به ذکر است کاکتوسي با قيمت 5 ميليون تومان را به نمايش گذاشته است در گفتگو با خبرنگار باشگاه جواني برنا، با اشاره به اينکه ظرفيت هاي لازم حتي براي توليدات داخلي کاکتوس هم وجود ندارد چه برسد به صادرات، گفت:" کاکتوس هنوز براي مردم شناخته شده نيست و مثل گياهان آپارتماني بايد براي مردم شناخته شود.

مردم ما کاکتوس را گياهي مي‌دانند که يک مشت تيغ دارد. وقتي برخي انواع کاکتوس را براي عرضه مي‌آوريم، مي‌گويند اگر کاکتوس است پس چرا تيغ ندارد. وقتي هنوز گياه کاکتوس براي ايرانيان معرفي نشده است نمي توان درباره ظرفيت توليد اين گياه در ايران صحبت کرد."
کاکتوس که مي بيني بدون اختيار ياد بياباني خشک و بدون آب و علف مي‌افتي و مقاومت اين گياه را ستايش مي‌کني. بعد هم ياد اين مي‌افتي که ايران هم از اين بيابان‌هاي بدون آب و علف دارد اما کاکتوس ندارد...
خوراک کاکتوس+ شامپو و نوشابه
البته توليد کننده ديگري، که بنيانگذار انجمن کاکتوس در ايران است و نويسنده کتاب جهان کاکتوس ها و داراي رتبه برتر در 5 نمايشگاه براي توليد و طراحي کاکتوس، معتقد است:" سرزمين‌هاي کويري و خشک مثل ايران شرايط مناسبي براي توليد کاکتوس دارد. ايران داراي مکان‌هاي کم آب يا آب‌هاي داراي املاح است و داراي شرايط مناسبي براي پرورش کاکتوس. توليد اين گياه تکنولوژي خاصي نمي خواهد و فقط نياز به پشتکار دارد. ما نوجوانان و جوانان علاقمندي داريم که مي‌توانند آينده خوبي براي توليد اين گياه ارزشمند باشند." وي که سراسر غرفه‌اش پوشيده از انواع و اقسام کاکتوس‌هاست و کاکتوس‌هاي پرورشي و رنگارنگي هم نماي غرفه اش را زيبا تر کرده است، که در ايران هرکدام 6 هزار تومان است و چين سه تا يک دلار، درباره خواص کاکتوس‌ها مي‌گويد: " کاکتوس از خانواده اي است که 23 هزار گونه مختلف دارد که داراي گياهان دارويي فراوان نيز هستند.
خصوصاً اقوام سرخپوست در قديم استفاده طبي و خوراکي از کاکتوس داشتند. در ايران مردم بيشتر با آلوورا آشنا هستند که 140 نوع خاصيت دارويي و بهداشتي دارد. نوعي کاکتوس وجود دارد که که کاملا دارويي است و براي ساخت نوشابه هم استفاده مي‌شود. يا روي تن برخي ديگر از آنها نخ‌هايي است که براي بستن زخم‌ در بيمارستان از آن استفاده مي‌شود. از کاکتوس‌ها، بنابر نوعشان، براي تهيه غذا، انواع نوشابه، درمان در طب سنتي مثلا براي زخم پا، تهيه صابون و شامپو و ... استفاده مي‌شود." اين توليدکننده همچنين ضمن انتقاد از اينکه به توليد کنندگان دير اطلاع داده شد که قرار است نمايشگاه برگزار شود، اضافه مي‌کند:" براي برگزاري نمايشگاه بايد فعاليتي از قبل داشته باشيم تا بتوانيم توليدات بهتري را ارائه دهيم. به هر حال گل موجودي زنده است و بسياري از آنها براي آوردن به نمايشگاه بايد از قبل آماده شوند."

تکرار مکررات و توضيح اضافات
سراغ برخي توليدکنندگان، براي گفتگو که مي‌روي، مي‌گويند مشکلات توليد و کشت گل و صادرات آن در ايران بارها گفته شده و همه از آن باخبر بوده و تکرار مکررات مي‌شود توضيح اضافات. براي همين ميل چنداني به گفتگو ندارند اما برخي حرف مي‌زنند و مي‌گويند که با وجود اينکه خداوند به ايران گلخانه‌اي طبيعي اهدا کرده، هنوز نمي توانند در بازارهاي جهاني قد راست کنند و نفس بکشند.
يکي از توليدکنندگان که 40 سال سابقه توليد گل شاخه بريده و گلهاي آپارتماني دارد درباره مشکلات موجود سر راه توليد و صادرات گل و گياه به خبرنگار برنا مي‌گويد:" يکي از بزرگترين مشکلات قيمت بالاي محصولات ما در بازارهاي بين المللي است که چند دليل عمده دارد. شيوه توليد و توزيع ما ضايعات زيادي را بوجود مي آورد. ضايعاتي که شامل 50 درصد محصولات نهايي است. توليد کننده هم براي جبران ضرر ضايعات، قيمت نهايي کالاي خود را بالا مي‌برد و قيمت بالا هم نمي‌تواند با قيمت هاي بين المللي رقابت کند." وي در اين باره ادامه مي‌دهد: "در توزيع و ارسال محصولات هم چون ايران هنوز نتوانسته بازار رقابت بين المللي براي خودش داشته باشد، حمل و نقل و سيستم هاي توزيع مناسبي هم برايش ايجاد نشده است. محصولات در قسمت بار هواپيما صادر مي شوند و در فرودگاه و گمرک هم انبارهاي سردخانه‌دار و مناسب جهت نگه داشتن محصولات وجود ندارد. همه اين عوامل باعث پايين آمدن کيفيت و بالارفتن ضايعات مي‌شود.
توليد کنندگان بايد به جاي رقابتهاي بي خردانه با هم متحد شوند و از طرف ارگانهاي مربوطه هم حمايت در بخش توليد داشته باشيم. براي مثال در واردات اقلام توليدي، بعضي از اقلام مورد نياز جهت توليد نشا گونه‌هاي جديد گياهان عمدتاً وارد کشور مي‌شود. در حالي که اينها مواد اوليه براي توليد هستند و نمي توان گفت واردات محسوب مي‌شوند. اگر کشور در زمينه پرورش گل و گياه پيشرفت کرده و به سمت تحقيق و آزمايش برود، مي تواند اين بخش را خودش انجام دهد و نياز به واردات را کاهش دهد." وي وارد کردن مواد اوليه‌اي که توليد کننده به آن احتياج دارد را سخت‌تر از وارد گردن خود گل مي‌داند و مي‌گويد:" مشکلاتي از طرف ارگانهاي مختلفي که متولي اين واردات هستند، بوجود مي آيد اما براي وارد کردن محصول نهايي مثل شاخه گل رز و آنتريوم، که مستقيماً به دست مصرف کننده مي رسد، خيلي راحت تر است. اين مسائل باعث مي‌شود توليد کننده از توليد نا اميد و دلسرد شود."
وضع گياهان ايراني بهتر از وضع مولانا و شاعران بنام نيست يکي از صادرکنندگان نمونه گل و گياه استان مازندران هم که به قول خودش در عرصه توليد گل و گياه و صادرات اين طلاي سبز(!) فعاليت زيادي انجام داده است، مدعي است که ايران مي‌تواند پتانسيل هاي موجود در آسياي ميانه را تغذيه کند اما مشکلاتي در اين زمينه وجود دارد. در بخش صادرات گل و گياه متولي مشخصي وجود ندارد و ما نتوانستيم فعلاً نقش خودمان را در کشورهاي همسايه ايفا کنيم با وجود اينکه ايران کشوري چهار فصل است و در سردترين زمان يک جاي گرم و در گرم ترين زمان جاي سرد براي توليد گياه داريم و خداوند به ما يک گلخانه طبيعي هديه کرده است.
وي در اين زمينه ادامه مي‌دهد:" ما پتانسيل رقابت در بازار جهان را داريم اما اين امر همکاري متوليان اين بخش را مي طلبد تا بتوانيم دانش خود را به روز و صادرات را افزايش دهيم. روش توليدات ما بسيار سنتي است و هنوز نتوانستيم به کشورهايي که در اين عرصه به موفقيت رسيدند، برسيم.
بهترين بازار ما همين کشورهاي اطراف مثل افغانستان، تاجيکستان و خاور ميانه است اما به اين علت که توليد بروزي نداريم کشورهايي مثل هلند و ايتاليا رقيب ما هستند که جاي گياهان ما را مي گيرند. به نظر من با يک برنامه منظم 10 ساله مي توانيم حتي صادرات گل و گياه خاور دور را نيز تامين کنيم." اين توليد کننده نمونه مازندراني از گياهاني اصيل ايراني صحبت مي کند که مهدشان ايران است و مي‌گويد:" گياهاني داريم که مهدشان ايران است. اينها را کشورهايي که در زمينه گل وگياه، پيشرفت کردند اصلاح ژنتيک کرده و به نام خود صادر مي کنند." البته مشکلات ديگري هم در صنف توليدکنندگان گل وجود دارد که اثبات مي‌کند همه جا مافيا وجود دارد. مي‌گويد که پاي بند "پ" و رابطه، خيلي درازتر از اين حرف‌هاست که به منطقه گل و بلبل نرسد. يکي از توليد کنندگان در اين‌باره مي‌گويد: "وام را به صورت رابطه اي در اختيار جوانان بدون تجربه قرار مي دهند. آنها هم با اشتياق در قالب گروه هاي 6 – 5 نفر، شروع به کار مي کنند. متاسفانه تنها زيبايي ظاهري گل را مي پسندند و سرمايه‌شان را به هدر داده و در آخر بدهکار و متضرر مي‌شوند.
و آخر اينکه گل هميشه عاشق است. ببين! چه بي‌منت در باد مي‌رقصد و نقش مي‌دهد دست هنرمندان گل و بوته کار. نقش مي‌شود به دار قالي، دختربچه قاليباف ذوق مي‌کند و تاب مي‌خورد لاي بوته‌ها. از روي انحناي ساقه ترنج سُر مي‌خورد، مي‌افتد توي دل گل وسط قالي و عاشق گلبرگ و ترنج مي‌شود. گل هميشه عاشق است. ببين چه بي‌منت عشوه مي‌فروشد به رهگذر، جاي مي گيرد در چشمان عابر، رايحه نهفته در جانش را نثار شاعر مي‌کند و شعر مي‌دهد دستش. استعاره مي‌شود و تشبيه‌اش... و خداوند گل را آفريد... براي آدم. که تنهايي خاکستري‌اش را زنده کند به رنگ گل. تا بفهماند خودش را به آدم. و قسم به آيه‌هاي سبز رنگ... خدا در گل خدا در آب و رنگ است خدا نقاش اين دشت قشنگ است خدا گل مي‌کند در نسترن‌ها خدا مي‌آيد از عطر چمن‌ها
 

hajarkarim

عضو جدید
با تشکر از سایت بسیار مفیدتون
من دو هفته پیش گیاهی ر که کادو گرفتم که از لندن آورده شده و در اصفهان تکثیر شده است
در هنگام جدا کردن دو بخش گیاه که ظاهرا مجزا بودند متوجه شدم دارای ریشۀ مشترک هستند و آنها را از ریشه جدا کردم. در این فرآیند متاسفانه ریشه ها هوا خورد. برگ های گیاه از پایین شروع یه زرد و بی حال شدن و پژمردن کردن.
اون کسی که این گیاه ر به من داد بطور تجربی بلده. گفته که "نباید هوا می خورد ریشه ولی خودش درست میشه."
ولی من بعید میدونم!!!!
چی کار کنم؟ آیا محلول های تقویتی اثری دارند یا باشد صبر کنم ریشه بگیرد و دوباره سبز شود.
میدونید اسم این گیاه چیه؟
عکس گیاه :DSC01620.jpg
 

niloon

عضو جدید
راهنمایی کنید لطفا، چگونه از کاکتوسهایم نگهداری کنم؟

راهنمایی کنید لطفا، چگونه از کاکتوسهایم نگهداری کنم؟

سلام. من به کاکتوس خیلی علاقه دارم. زمستان گذشته 8 تا گلدان کوچک از گونه های مختلف کاکتوس خریدم و در خانه البته دور از پنجره و نزدیک به بخاری گذاشتم. و هفته ای یکبار هم آبیاری میکردم که متأسفانه همگی خشک شدند و از بین رفتند. الان که خرداد ماه هستش دوباره 10 تا دیگه خریدم و امروز به خونه آوردم. خیلی نگرانم که دوباره نابود نشن و برام خیلی مهمه که اینبار درست ازشون نگهداری کنم. خونه من پنجره غربی داره و بعد از ظهرها یکی دو ساعت آفتاب مستقیم دارم. آیا پشت اون پنجره بذارمشون خوبه و اینکه آیا هفته ای یکبار آبیاری کافیه؟ کار دیگه ای لازم نیست انجام بدم؟ ضمنا فقط یکیشون تیغدار هست و بقیه گونه های بدون تیغ هستش. ممنون میشم اگه راهنمایی کنید. مرسی :gol:
 

kelussia

عضو جدید
با سلام
نكته مهم در مورد كاكتوس ها اين است كه به آبياري زياد و خاك سنگين بسيار حساس مي باشند كه باعث پوسيدگي ريشه آنها شده و گياه خشك مي شود.
توصيه مي كنم به آنها كمتر آب بدهيد و در معرض آفتاب شديد به ويژه پشت پنجره قرار ندهيد. قرار دادن در هواي آزاد بهتر است.
سرماي زمستان نيز مي تواند به انها آسيب برساند.
 

sayyad84

متخصص زبان Assembly
کاربر ممتاز
اصول اولیه ی نگهداری از کاکتوس ها و دیگر گیاهان گوشتی

اصول اولیه ی نگهداری از کاکتوس ها و دیگر گیاهان گوشتی

با سلام،
خواستم چند خطی به یکی از دوستان جواب بدم، اما پستم طولانی شد، به همین تصمیم گرفتم که مطلب رو در قالب یه تاپیک مجزا ارسال کنم تا شاید مورد استفاده ی دوستان دیگه هم باشه! در طول تاپیک شرایط مناسب برای نگهداری کاکتوس ها به تفکیک اون شرط (!) خاص گفته می شه و چون الان حضور ذهن ندارم که همه رو یه جا بنویسم، به تدریج کاملش می کنم!
درسته که کاکتوس ها احتیاج زیادی به آب ندارن (مثل سایر گیاهان) اما مطمئناً اگه آب نباشه از بین می رن!! نحوه ی آبیاری هم به شرایط مختلفی بستگی داره که در ادامه بهشون می رسیم!
 

sayyad84

متخصص زبان Assembly
کاربر ممتاز
نور
بهتره کاکتوس ها رو جایی قرار بدید که تقریباً تمام روز نور داشته باشه و هر از گاهی هم گلدون رو بچرخونید تا گیاه تون متناسب رشد کنه! (منظورم از هرازگاه یکی دو هفته س!) البته این کار رو نباید در مورد گیاهانی انجام داد که به چنین شرایطی آشنا نیستن (قبلاً در محیط پر نور نبوده اند) و یا برخی از انواعی که محیط آفتابی رو دوست ندارن! برای آشنایی هم باید به تدریج این کار رو انجام داد، یعنی از روزی یکی دو ساعت اون هم بعد از ظهر یا صبح زود که آفتاب شدید نیست، شروع کنید و به تدریج گیاه رو آماده ی آفتاب دائمی کنید! فروکاکتوس، اکینو، اپونتیا و ... از جمله کاکتوس هایی هستن که در این شرایط کاملاً خوش به حال شون می شه!! اما بعضی دیگه مثل گونه هایی از اپی فیلیوم و کاکتوس های جنگلی، آفتاب غیر مستقیم و نیم سایه رو می پسندند!
برای آشنایی با خصوصیات اخلاقی کاکتوس ها می تونید به Illustrated encyclopedia of cacti مراجعه کنید که لینک دانلودش رو تو تاپیک کتاب های مرتبط (می تونید آدرس رو از لیست تاپیک هام بردارید!) پیدا کنید.
البته این به معنی نیست که اگه جایی که دارید کم نوره نمی تونید کاکتوس ها رو نگه دارید، مطمئناً برقراری شرایط مناسب دیگه امکان نگهداری کاکتوس ها رو فراهم می کنه!
 

sayyad84

متخصص زبان Assembly
کاربر ممتاز
گرما
اغلب کاکتوس ها گرما رو دوست دارن اما نباید این گرما در تمامی ساعات شبانه روز یک نواخت باشه! مثلاً تمام شبانه روز دقیقاً 28 درجه!! بهتره که چند درجه ای اختلاف وجود داشته باشه! مثلاً این که بذاریدشون کنار بخاری و دما رو در تمام مدت یکسان نگه دارید!!
اما اگر در فصل گرم همون پشت پنجره بذاریدشون کافیه (البته باد کولر بهشون نخوره بهتره!) و در فصل سرد اگر چند ساعتی پشت پنجره آفتاب بهشون می رسه خوبه، البته نباید دما به زیر 10 درجه برسه!
در غیر این صورت بهتره جای خنکی براشون فراهم کنید و آبیاری رو در حد خیلی کم (مثلاً ماهیانه، اونم نه طوری که تمام خاک مرطوب بشه) کم کنید تا به خواب برن! در صورتی که محیط سرد باشه و آبیاری رو به شیوه ی گذشته ادامه بدید به احتمال زیاد از بین می رن!
 

sayyad84

متخصص زبان Assembly
کاربر ممتاز
آب
میزان آبیاری به شرایط مختلفی مثل دمای متوسط، نوع خاک، نسبت اندازه ی گلدون به اندازه ی ریشه، جنس گلدون، میزان آبیاری قبلی (و شاید عوامل دیگه!) وابسته س!
به طور کلی (البته از راه تجربه!) اگر بعد از این که به گلدون تون طوری آب دادید که تمام خاک مرطوب شد (نه خیس) و بعد از سه روز هنوز خاک خشک نشده بود یکی از عوامل بالا درست نیست! یعنی مثلاً ریشه ی گیاه تون از بین رفته و نمی تونه آب رو جذب کنه! یا گلدون نسبت به گیاه زیادی بزرگه! یا دمای محیط پایینه! یا خاک بیش از اندازه رس داره یا میزان ماسه مناسب نیست!
توجه داشته باشید که اگه بیش از این زمان خاک خیس بمونه برای گیاه مضره! یعنی نمی شه این طور تصور کرد که مثلاً جنس خاک رو طوری تغییر می دیم که یه هفته رطوبت رو نگه داره و ما دو هفته یه بار آب می دیم!! بهتره که رطوبت خاک بعد از 2 تا 3 روز از بین بره و 2 روز بعد از خشکی خاک، آبیاری مجدد انجام بشه!
پس صرف اینکه گفته می شه هفته ای یه بار نمیتونه درست باشه!
در مورد این که بعضی از کاکتوس هاتون تیغ ندارن، بهتره که ازشون عکس بگیرید و اینجا بذارید! بعضی از گیاهانی که همراه کاکتوس ها فروخته می شن در واقع کاکتوس نیستن و فقط جزو گیاهان گوشتی هستن! این گیاهان هم نسبت به میزان آب سخت گیرند اما میزان آبیاری شون نسبت به کاکتوس ها می تونه بیشتر یا کمتر باشه (بسته به نوع گیاه!)
در اغلب منابع توصیه می شه که برای جلوگیری از تماس آب با بدنه ی کاکتوس ها، از شیوه ی آبیاری از بستر استفاده کنید. البته بهتره که این کار رو در مورد گلدون های دارای خاک تازه شروع کنید و خاک گلدون های قدیمی تر ابتدا باید شسته بشن! در این روش گلدون رو در ظرفی قرار بدید که به اندازه ی یک سوم ارتفاع گلدون آب داره و صبر کنید تا تمام خاک مرطوب بشه، حالا گلدون رو از ظرف خارج کنید و در جایی قرار بدید که آب اضافی خارج بشه. یعنی آبی که خارج می شه دوباره در دسترس گیاه نباشه! برای سهولت در این کار می تونید محل قراردادن کاکتوس ها رو با لایه از ماسه بدون خاک بپوشونید. در این صورت آب اضافی زیر ماسه ها می ره و مشکلی هم پیش نمیاد!
برای شست و شوی خاک های قدیمی تر می تونید روند بالا رو برای زمانی طولانی تر انجام بدید تا مطمئن بشید که خاک کاملاً خیس شده! البته در مورد این گلدون ها باید آبیاری بعدی رو خیلی بیشتر به تعویق بندازید تا خاک به حالت مناسب آبیاری که بالا گفته شد برسه! اگه این کار رو انجام ندید، مواد سمی و نمک هایی که در این مدت، ته گلدون انباشته شده بودن بالا میان و به گیاه آسیب می رسونن!
اگر از این روش آبیاری استفاده نمی کنید، لازمه که به طور سالیانه خاک گلدون رو عوض کنید، اون هم در بهار! (البته تعویض خاک کلاً مفیده!) چرا که اغلب گلدون کاکتوس ها کوچیکه و زود مواد مغذی رو از دست می ده و آلوده می شه! همین طور بهتره که هر شش ماه خاک رو شست و شو بدید!
اگر می خواید به طور معمول آب بدید از شیلنگ یا ظرفی که حجم زیادی آب رو به یک باره روی خاک می ریزه استفاده نکنید! سعی کنید آب رو به آرامی و طوری که خاک جا به جا نشه و روی خاک جمع نشه، بدید! مثلاً آب رو کم کم اضافه کنید، صبر کنید پایین بره، مقداری دیگه اضافه کنید، و به همین ترتیب تا تمام خاک مرطوب بشه، البته اون قدر آب ندید که حجم زیادی آب از زیر گلدون خارج بشه و این آب اضافی نیز نباید در دسترس گیاه قرار بگیره!
 

sayyad84

متخصص زبان Assembly
کاربر ممتاز
خاک
بهترین خاک برای کاکتوس رو می تونید بسته به محیط نگهداری گیاه تون تهیه کنید. یعنی اگه محیطی که دارید خیلی گرمه و نور هم زیاده، نمی تونید از خاک ماسه ای استفاده کنید چون مجبورید که تقریباً روزانه آب بدید!
اما به طور معمول اجزای خاک شامل موارد زیره:
یک قسمت خاک برگ پوسیده، چهار قسمت ماسه، کمی پرلییت، یک قسمت شلتوک(؟)، کمی کود حیوانی پوسیده (نه به صورت پودر شده) و کمی زغال خرد شده (نه خاک زغال)
منظورم از ماسه صرفاً دونه های درشت نیست و همون ماسه ی رودخونه س که چند باری شسته شده تا خاک نداشته باشه، اما دونه های خیلی ریز ماسه نقش مؤثری در رشد گیاه دارن، پس جداشون نکنید!
خاک برگ مورد نظر باید کاملاً پوسیده باشه و حتی الامکان نسبت مواد پوسیده ش به خاکش بیشتر باشه!
مخلوط فوق رو بعد از آبیاری و خیس شدن، فشرده کنید، اگه بعد از برداشتن فشار حالت خودش رو از دست داد مناسبه اما اگه فرم گرفت و کاملاً چسبناک بود اصلاً خوب نیست! این یعنی باید خاک برگ رو عوض کنید!
می تونید به جای خاک برگ، تنها از مواد پوسیده ی گیاهی استفاده کنید و به نسبت مناسب با ماسه ی خیلی ریز (ماسه بادی) مخلوطش کنید. در این صورت نتیجه کاملاً خاکی سبک خواهد بود.
بهتره مخلوط فوق رو قبل از استفاده حرارت بدید تا از آلودگی ها هم مطمئن بشید!
البته به طور تجاری خاک هایی هم برای کاکتوس فراهم شده که در شرایط تهران و کرج که من استفاده کردم تأثیر خوبی داشتن!
 

sayyad84

متخصص زبان Assembly
کاربر ممتاز
کود
در اغلب منابع گفته می شه که کاکتوس ها به کود احتیاج ندارن و لازم نیست برنامه ای برای کوددهی درنظر گرفته بشه! اما خیلی هم این طور نیست! کاکتوس ها مثل گیاهان دیگه به ازت نیاز ندارن و عناصر ماکروی دیگه براشون تقریباً ضروریه! پس براشون از کودی استفاده کنید که نسبت ازت به سایرین پایین تر باشه! مثلاً چیزی شبیه به 6-7-1! که این کود رو می تونید بعد 6 بار آبیاری در فصل رشد به گیاه بدید! در صورت عدم استفاده از این گونه کودها تیغ های گیاه ضعیف می شه، جلوه ی خودش رو از دست می ده و گلدهی هم به تأخیر میفته!
در صورتی که از آبیاری از بستر استفاده می کنید بعد از 4 بار آبیاری کودهی رو انجام بدید!
یکی از دوستان کودی رو به من معرفی کردند که به نظرم کاملاً به درد کاکتوس ها می خوره! اسم این کود Cactus Giant هستش که نسبت عناصر 7-7-2 داره و علاوه بر اون عناصر میکرو و هورمون های ریشه زایی رو هم شامل می شه!
 

sayyad84

متخصص زبان Assembly
کاربر ممتاز
گلدان
انتخاب گلدون مناسب هم خیلی می تونه مؤثر باشه! درسته که فرمول هایی گفته می شه که اندازه ی گلدون رو با اندازه گیاه بسنجید اما این زمانی درسته که گیاه به طور طبیعی و متعادل رشد کرده باشه!
در مجموع (تجربه!) بهتره که گلدون تون رو نسبت به حجم ریشه ی گیاه انتخاب کنید. گیاهی با ریشه ی کم در گلدونی بزرگ یا از بین می ره یا چند ماهی رشد نمی کنه تا به اندازه ی مناسب گلدون ریشه تولید کنه، که البته حالت اول بیشتر پیش میاد!
گلدون جدید رو طوری انتخاب کنید که قطرش 2 تا 3 سانتی متر از قطر ریشه بیشتر باشه! 2 تا 3 سانتی متر خاک کف گلدون خاک بریزید، گیاه رو در وسط گلدون و کمی بالاتر از اون مقدار خاک نگهدارید(گیاه رو بالا نگه دارید و رها نکنید)، حالا خاک رو اضافه کنید و تا حداکثر یک سانتی متر بالاتر از جایی که قبلاً خاک بوده گلدون رو پر کنید. در این صورت ارتفاع مناسب هم (فکر می کنم) معلوم شد!
توجه داشته باشید که حجم اضافی خاک در کف گلدون باعث می شه که آبی که در این قسمت جذب می شه دور از دسترس گیاه باشه و به پوسیدگی گیاه منجر بشه!
بهتره که روی سطح خاک رو با سنگریزه هایی از گرانیت یا سنگ های مصنوعی رنگ شده (مخصوص آکواریوم) بپوشونید. استفاده از ماسه ی درشت خیلی مناسب نیست چون کارایی دوتای قبلی رو برای دور نگهداشتن آب از بدنه ی گیاه نداره! البته این مورد اختیاریه، به خصوص اگر از بستر آبیاری کنید.
بهتره از گلدون پلاستیکی تیره استفاده کنید! از گلدون شیشه ای یا لعابی هم استفاده نکنید!
می تونید از لیوان های یه بار مصرف استفاده کنید تا بتونید زمان آبیاری رو راحت تر تشخیص بدید! البته لازمه که لیوان رو داخل یه گلدون تیره قرار بدید تا در صورت تابش آفتاب سبز نشه و به ریشه آسیب نرسه!
 

sayyad84

متخصص زبان Assembly
کاربر ممتاز
با سلام،
خواستم در قالب یه پست یهتون جواب بدم اما خیلی طولانی شد یه تاپیک جدید ایجاد کردم! بفرمایید اینجا!
 

sayyad84

متخصص زبان Assembly
کاربر ممتاز
ادامه گلدان
نکته این که بهتره قبل از این که ریشه ی گیاه چند دور گلدون رو بپوشونه، کار تعویض گلدون رو انجام داد تا گیاه بتونه به طور مناسبی ریشه بده!
برای تعویض گلدون، ابتدا خاک مورد نظر رو کاملاً مرطوب کنید. بعد گیاه رو به آرامی، با فشرده کردن خاک یا شکستن گلدون خارج کنید. سعی کنید تا جایی که ممکنه خاک اضافی رو جدا کنید و ریشه رو آزاد کنید. حالا گیاه رو بالاتر از حجم اولیه ی خاک نگهدارید تا ریشه های کاملاً آزاد باشند و خاک رو به میزان گفته شده اضافه
کنید.
هرگز بعد از تعویض گلدون آبیاری نکنید. بهتره که خاک بعد از گذروندن 2 تا 3 روز بعد از آبیاری که خاک رو به خشکی می ره عوض کنید، نه بلافاصله بعد از آبیاری یا بعد از خشکی خاک! آبیاری رو با رعایت شرایط گفته شده در قسمت مربوطه ادامه بدید!
بعد از تعویض خاک روند منظم کود دهی رو هم باید به تأخیر بندازید. مثلاً 8 تا 12 آبیاری بعد از تعویض خاک روند کوددهی رو مجدداً آغاز کنید!
 

sayyad84

متخصص زبان Assembly
کاربر ممتاز
ادامه کود
قبل از این که ادامه بدم باید تشکر کنم که تاپیک به جای مناسب انتقال داده شد! من همیشه نظم این تالار رو دوست داشتم!
نکته ی مهم در کوددهی کاکتوس ها استفاده از Fertilizer هستش! این نوع کود به یکباره میزان عناصر خاک رو بالا نمی بره بلکه عناصر موردنیاز گیاه رو به مرور در اختیار گیاه قرار می ده! کود مایعی که معرفی کردم از همین نوعه ولی نوع جامد اون هم وجود داره (نمی دونم همه جا پیدا می شه یا نه!) و باید به میزان کم به خاک مورد استفاده اضافه بشه!
 

نعنا پونه

عضو جدید
از جايي كه خريدم گفتم مي خوام تو گلدون شيشه اي بكارم اون بنده خدا هم نوع هاي متناسب با هم رو كه رشد زيادي ندارن به من داد و گفت 10روز يك بار اب بده
من اول اوردم كف ظرف ذغال ريختم روش رو براي زهكشي يك لايه ماسه و روي اون خاك مخصوص گياه هاي اپارتماني و به صورت شيب دار كاشتم همون طور كه گفته بود اب دادم خيلي خيلي قشنگ و شاداب بودن بعد يه مدت شروع كردن به پلاسيده شدن يعني ديگه گوشت الود نبودن و حالت جمع شدگي داشتن از يك گل فروش پرسيدم گفت زياد اب دادي اب دادن به كاكتوست رو بكن 20وز تا 1ماه يك بار من اب دادنم رو كم كردم ولي بهتر نشدن از يه گلخونه ديگه سوال كردم گفتن خاكش ايراد داره به من خاك مخصوص كاكتوس دادن اومدم خاك رو كلا عوض كردم ولي كلا چند تاش از بين رفت و الان دو يا سه تاش بيشتر نمونده و اونها هم بي حال هستن اين بود
به نظر شما الان باید چی کار کنم؟ اگه از تراریوم بردارم و جدا جدا بکارمشون درست میشن؟
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
S کشت و کار کاکتوس ها، گیاه شناسی کاکتوس گل و گیاهان زینتی 1

Similar threads

بالا