فلسفه حرام بودن....

JavadMessi

مدیر بازنشسته
سلام..اینجوری دیگه
میدونید مشکل چیه؟ اینکه اگر بخواد روی فلسفه احکام اسلام کاربشه باید گروهی متشکل از دانشمند و عالم و پزشک و محقق و....جمع بشند و روی فلسفه اونها تحقیق کنند و متاسفانه کسی به فکر این نیست
درصورتی که اسلام دین علم و دانشه و بسیار به این امر تاکید شده
فکر کنم این که بگیم اسلام دین علم و دانشه اشتباهه چون علم در حال تکامله!
احکام دین عقلانیست ولی قبلا عرض کردم منظور از عقل فقط عقل ناقص اکثریت ما نیست!!!
 

venous_20

عضو جدید
کاربر ممتاز
احکام تعبدی رو اگه بخواین دنبال فلسفه همشون برین باید کلا از دین خارج بشین!!مثلا علت هفت دور بودن طواف کعبه یا...
دونستن فلسفه احکام منافاتی با تعبدی بودنشون نداره مگه اینکه گفته بشه تا دلیل عقلی برای من نیارین انجام نمیدم که اینطوری احتمالا جای خدا و بنده معاذ الله عوض میشه!!!
چرا از دین خارج بشیم
این حرف شما معنیش این میشه که اکثر احکام هیچ دلیل عقلی و علمی ندارند و دینی که عقلانی نباشه محکوم به فناست
پس این حرف شما درست نیست و همه ما میدونیم اسلام دین عقل و دانشه و اکثر احکام یا فلسفه پزشکی و روانیشناسی دارند دارند مثل حرام بودن طلا که جدیدا میگن در تحقیقات ثابت شده مرد را دچار کم خونی میکنه
ضمن اینکه منظور من این نیست به احکام تا وقتی فلسفه اون برامون روشن نشده عمل نکنیم..در عین حال که باید انجام دهیم در کنار اون در مورد فلسفه جکم ت هم حقیق کنیم
 

amir-

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام..اینجوری دیگه
میدونید مشکل چیه؟ اینکه اگر بخواد روی فلسفه احکام اسلام کاربشه باید گروهی متشکل از دانشمند و عالم و پزشک و محقق و....جمع بشند و روی فلسفه اونها تحقیق کنند و متاسفانه کسی به فکر این نیست
درصورتی که اسلام دین علم و دانشه و بسیار به این امر تاکید شده
واقعا اگه اینجوری بشه ،دین میشه یه چیزی که ناخوداگاه همه مجذوبش میشن.
ولی کی فکر کیه؟؟؟؟
 

amir-

عضو جدید
کاربر ممتاز
اگه از لحاظ علمی بخواین که خب چون مصرفی نداشته علم هم روش بررسی نکرده
اگه منطقیش رو بخواین که خب جایی که وظیفه تولید مثل داره به نظر نمیرسه خوردنش بدون ضرر باشه!!!
اه من که کلا اگه حلال هم بود عمرا میخوردم:دی
اینجاست که جنبه تعبدی بودن نمایان میشه یعنی یکی میاد میگه من این حکم خدا رو قبول ندارم خب همچین کسی مطمئنا در اصول لنگ میزنه که امر خدای خودش رو زیر پا میذاره!!!

یعنی همه احکام دین تو قرآن باید اومده باشه؟؟؟
شما تو پست قبل فرمودین حکم خدا
و حکم خدا تو قران اومده دیگه....
منم نگفتم همه احکام دین تو قرآن باید اومده باشه
ولی چون دلیلی واسه اون مورد پیدا نکردین
متوسل شدیم به حکم خدا
 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
چرا از دین خارج بشیم
این حرف شما معنیش این میشه که اکثر احکام هیچ دلیل عقلی و علمی ندارند و دینی که عقلانی نباشه محکوم به فناست
پس این حرف شما درست نیست و همه ما میدونیم اسلام دین عقل و دانشه و اکثر احکام یا فلسفه پزشکی و روانیشناسی دارند دارند مثل حرام بودن طلا که جدیدا میگن در تحقیقات ثابت شده مرد را دچار کم خونی میکنه
ضمن اینکه منظور من این نیست به احکام تا وقتی فلسفه اون برامون روشن نشده عمل نکنیم..در عین حال که باید انجام دهیم در کنار اون در مورد فلسفه جکم ت هم حقیق کنیم
عقل و علم یکی نیستند
عقل چیزیست ثابت و دارای معنایی بیشتر از عقل ناقص ما اما علم ثابت نیست و مدام تغییر میکنه!
پس ممکنه علم الان به چیزی که حکم میگه نرسه ولی در آینده برسه ضمن اینکه حرام دو جنبه داره یکی بر جسم انسان یکی بر نفس و علم فقط میتونه بر جسم رو مورد بررسی قرار بده!!
 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
شما تو پست قبل فرمودین حکم خدا
و حکم خدا تو قران اومده دیگه....
منم نگفتم همه احکام دین تو قرآن باید اومده باشه
ولی چون دلیلی واسه اون مورد پیدا نکردین
متوسل شدیم به حکم خدا
حکم خدا به طور کلی در قرآن میاد که میگه حرام نخورید ولی اینکه حرام چیه توسط قرآن ناطق با ما عرضه میشه
 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
از اینا که بگذریم،فلسفه حرام بودن اون مورد(دنبلان) چیه؟
از دلیل علمی نمیدونم چون دانشمند نیستم
از لحاظ عقلی هم نمیدونم چون عقلم ناقصه و محدود به این دنیا ولی چون دینم گفته مطمئنم عقلیه
 

amir-

عضو جدید
کاربر ممتاز
از دلیل علمی نمیدونم چون دانشمند نیستم
از لحاظ عقلی هم نمیدونم چون عقلم ناقصه و محدود به این دنیا ولی چون دینم گفته مطمئنم عقلیه
منظورت این نیست که بیخیالش بشیم؟
 

magnet

عضو جدید
من با جواد مسی موافقم .

با اینحال ، این مورد رو دلیلی که تو نت دیدم ، میگم . (فکر کنم ، خودتونم می تونستید پیداش کنید .)


با توجه به برخی از آیات و روایات به دو نمونه از علت حرمت اشاره می نماییم:

خداوند در قرآن می فرماید: "وَ یحِلُّ لَهُمُ الطَّیباتِ وَ یحَرِّمُ عَلَیهِمُ الْخَبائِث"؛ و (پیامبر) چیزهاى پاکیزه را بر آنها حلال مى‏کند و چیزهاى ناپاک (خبائث) را حرام‏.
ظاهر این است که منظور از خبث در آیهٔ شریفه چیزی است که واقعاّ پلید و زشت باشد که شارع آن را بیان نموده است، نه هر چیزی که طبع از آن تنفر داشته باشد؛چون طبع انسان بر اساس زمان و مکان و محیط فرق می کند. (منبع : مجلسی، محمد باقر، بحارالأنوار، ج ۵۹، ص ۸۴، چاپ مؤسسه الوفاء، بیروت، لبنان، سال ۱۴۰۴ هـ ق. )
احادیثی از معصومین (علیهم السلام) وارد شده است که دنبلان از خبائث است. (منبع احادیث : http://www.wikiporsesh.ir/wiki/topic.php?key=%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87+%D8%AD%D8%B1%D9%85%D8%AA+%D8%AF%D9%86%D8%A8%D9%84%D8%A7%D9%86#foot7http://www.wikiporsesh.ir/wiki/topic.php?key=%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87+%D8%AD%D8%B1%D9%85%D8%AA+%D8%AF%D9%86%D8%A8%D9%84%D8%A7%D9%86#foot-main7 علل الشرائع، ترجمه ذهنى تهرانى، ج ‏۲، ص ۷۸۸ و ۷۸۹ و شیخ صدوق، علل الشرائع، ج ۲، ص ۵۶۲، انتشارات مکتبه الداورى قم




سرّ حرام بودن دنبلان از نگاه شیخ صدوق

مرحوم صدوق (ره) در باب سیصد و پنجاه و هفتم از علل الشرایع سرّ حرام بودن تناول طحال و بیضتین را چنین می فرماید: محمّد بزنطى، از ابان بن عثمان نقل کرده که وى گفت: محضر مبارک حضرت امام صادق (علیه السلام) عرض کردم: چگونه تناول طحال ( سپرز ) حرام گشته با این که از ذبیحه محسوب مى‏شود؟ حضرت فرمودند: قوچى از ثبیر (کوهى است در مکه) بر جناب ابراهیم (ع) فرود آمد تا آن حضرت ذبحش نماید، ابلیس نزد آن جناب آمد و عرض کرد: نصیب من را از این قوچ بده. ابراهیم (علیه السلام) فرمود: تو چه نصیبى در این دارى با این که قربانى پروردگارم و فداء براى فرزندم مى‏باشد. خداوند متعال به آن حضرت وحى فرمود: او در این قوچ نصیبى دارد و آن طحال حیوان مى‏باشد؛ زیرا طحال مرکز تجمّع خون است و بیضتین نیز حرام است؛ زیرا مکان نکاح و جماع بوده و مجراى نطفه مى‏باشد، ابراهیم طحال و بیضتین را به ابلیس دادند .

منبع : http://www.wikiporsesh.ir/wiki/topic.php?key=%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87+%D8%AD%D8%B1%D9%85%D8%AA+%D8%AF%D9%86%D8%A8%D9%84%D8%A7%D9%86#foot-main9 علل الشرائع، ترجمه ذهنى تهرانى، ج ‏۲، ص ۷۸۸ و ۷۸۹.
 

amir-

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممنونم
ولی اگه اینجوری بخوایم در مورد محرمات پیش بریم،یعنی سرسری بگذریم و بریم.مطمئنا در تمام موارد سخن یا فرموده ای موجود است.
این موارد شاید صحیح باشند ولی اینکه بتونه قانع کننده باشه واسه کسی دارای ضعف هست(به عبارتی منطق رو زیر سوال نمیبره).
نمیدونم بحث رو دنبال کردین یا نه در کل این تاپیک قصد داره تا جایی که میتونه به ماهیت محرمات پی ببره.
اگه بشه دقیق و ریزبینانه به عمق مطلب بریم و کنکاش کنیم خیلی بهتر جواب میده.
 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
ممنونم
ولی اگه اینجوری بخوایم در مورد محرمات پیش بریم،یعنی سرسری بگذریم و بریم.مطمئنا در تمام موارد سخن یا فرموده ای موجود است.
این موارد شاید صحیح باشند ولی اینکه بتونه قانع کننده باشه واسه کسی دارای ضعف هست(به عبارتی منطق رو زیر سوال نمیبره).
نمیدونم بحث رو دنبال کردین یا نه در کل این تاپیک قصد داره تا جایی که میتونه به ماهیت محرمات پی ببره.
اگه بشه دقیق و ریزبینانه به عمق مطلب بریم و کنکاش کنیم خیلی بهتر جواب میده.
خب اینجاست که همون بحث لنگ زدن تو اصول دین پیش میاد چون اگه لنگ نداشته باشه به این باید رسیده باشه که محرمات و کلا احکام به نفع خود انسانه و علم با پیشرفتش میتونه به بعضی اونا پی ببره
اشکال از اونجا پیش میاد که ما علم تجربی را معیار قرار بدیم و بگیم خب بسم الله اگر احکام خدا برا اساس این علم اثبات شده عمل میکنیم وگرنه خیر!!!
امشب از بنده خدایی رابطه مسح سر و پا رو با سرع شنیدم که اگر منبعش رو پیدا کردن حتما میذارم تا ببینید علم بعد 1400 سال داره با اینا پی میبره اونم چون وجود داشته وگرنه بعید بوده که خود به تنهایی به اون برسه:gol:
 

amir-

عضو جدید
کاربر ممتاز
خب اینجاست که همون بحث لنگ زدن تو اصول دین پیش میاد چون اگه لنگ نداشته باشه به این باید رسیده باشه که محرمات و کلا احکام به نفع خود انسانه و علم با پیشرفتش میتونه به بعضی اونا پی ببره
اشکال از اونجا پیش میاد که ما علم تجربی را معیار قرار بدیم و بگیم خب بسم الله اگر احکام خدا برا اساس این علم اثبات شده عمل میکنیم وگرنه خیر!!!
امشب از بنده خدایی رابطه مسح سر و پا رو با سرع شنیدم که اگر منبعش رو پیدا کردن حتما میذارم تا ببینید علم بعد 1400 سال داره با اینا پی میبره اونم چون وجود داشته وگرنه بعید بوده که خود به تنهایی به اون برسه:gol:
در اینکه، خیلی چیزا رو علم بعدها ثابت میکنه ،شکی نیست
ولی این دلیل نمیشه که ما با این جمله ،شونه خالی کنیم و بگیم نمیشه و ...
به هر حال کسانی که حکم محرمات رو در کتبشون ذکر میکنن ،به چیزی رجوع کردن و گفتن.
حالا اون چیز چی بوده و طبق چه سندی یا سوره ای و یا ایه ای بوده ،الله اعلم
ما هم دنبال همین اسناد هستیم،(امیدوارم در جواب نفرمایید که اگر میخواهید دنبال کنید باید مانند انها 30 یا 40 سال مرارت بکشید،چون هدف چیز دیگرست.)
 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
در اینکه، خیلی چیزا رو علم بعدها ثابت میکنه ،شکی نیست
ولی این دلیل نمیشه که ما با این جمله ،شونه خالی کنیم و بگیم نمیشه و ...
به هر حال کسانی که حکم محرمات رو در کتبشون ذکر میکنن ،به چیزی رجوع کردن و گفتن.
حالا اون چیز چی بوده و طبق چه سندی یا سوره ای و یا ایه ای بوده ،الله اعلم
ما هم دنبال همین اسناد هستیم،(امیدوارم در جواب نفرمایید که اگر میخواهید دنبال کنید باید مانند انها 30 یا 40 سال مرارت بکشید،چون هدف چیز دیگرست.)
خب مگنت که برات منبع ارائه داد!!!
 

amir-

عضو جدید
کاربر ممتاز
خب مگنت که برات منبع ارائه داد!!!
تو دو پست قبل گفتم که اینجوری بررسی کردن میشه گذشتن و سرسری رد شدن.
درباره منبع،اگه بدونیم که شیخ صدوق از چی (چه مرجعی یا منبعی) استفاده کرده و یا اینکه در کجا اومده که خدا به حضرت ابراهیم وحی کرده،بهتره و بیشتر میشه به یقین رسید.
 

amir-

عضو جدید
کاربر ممتاز
آیا آنان که میدانند با آنان که نمیدانند یکی هستند....
سوره....
آیه......
 

abolfaZZzl

عضو جدید
کاربر ممتاز
فلسفه حرام بودن فیلمها وعکسهای مبتذل !

فلسفه حرام بودن فیلمها وعکسهای مبتذل !

سلام آقا امیر یسر به اینجا بزن.
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/330428-فلسفه-حرام-بودن-فیلمها-وعکسهای-مبتذل-!
 

Similar threads

بالا