ميز گردي با شما

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
اگر موضوعي قبلا تجربه شده باشد و به جواب رسيده باشد و گذر زمان در ان تاثيري نگذاشته باشد در اينصورت متابعت از ان تقليد محسوب نميشود در اين موارد شما در واقع با يك فرضيه علمي اثبات شده روبرو هستيد به عبارتي انچه را كه تقليد ناميده اند مربوط به فروع اديان است كه متدين خود را تسليم به ان دانسته و بدون چون چرا متابعت مينمايد در حاليكه ممكنست ان بايد ها و نبايد ها علمي نبوده و يا عقل انرا منسوخ بداند مثلا به شما امر ميشود كه بايد با پاي چپ به دستشويي برويد و يا با لنگه كفش راه نرويد و يا به سيد خمس بدهيد و يا در امور شخصي ديگران تحت عنوان امر به معروف و نهي از منكر مداخله نماييد و هزاران فرامين ديگر كه ميتوانيد به حليه المتقين مراجعه كنيد و با انها آشنا شويد .مطالبي كه در اين كتاب نگاشته شده امروز موجب شرم بشريت است و قطعا متابعت از انهم به صلاح انسانهاي امروزين نيست.
سلام
خب شما تقلید را در چه میبینید .
آیا اعمالی که قبلا تجربه شده و به جواب رسیده ما نیز باید دوباره تجربه کنیم یا به گفته متجربین اکتفا کنیم ، یا در مسائل دینی آیا ما باید در هر زمینه انقدر تفکر کنیم تا از اصل زندگی گرفته شویم ، آیا شما برای درمان مریضی های جسمی خود هم خودتان به تفکر می نشینید .
بلی در بعضی مسائل تقلید اشتباه است و انسان را به چاه می اندازد ، اما در مسائل بدیهی یا مسائلی که در زمینه های تخصصی قابل بحث است تقلید مجاز و خوب است .
خداوند به انسان انقدر عمر نداده که انسان بخواهد در مورد تمام مسائل دینی و دنیایی فکر کند و به نتیجه برسد .
مثلا بحث نماز ، ایا منی که به دنبال نماز خواندن هستم باید کل کتب و نوشته های قدیمی و جدید را بخوانم تا بفهمم نماز به چه شکل است ؟
شاید بهتر است بگویم در کیفیت اعمال و مسائل انسان های متدین از خرد استفاده میکنند، اما در کمیت مسائل به تقلید روی می آورند . که البته این هم امری نسبی است .
به نظر من انسان خردمند کسی است که هر چیز را در جای خود استفاده کند . نه اینکه انسانی تک بعدی باشد .
شاید اختلاف عقیده ما در شناخت متدین باشد ، شاید کسی را که شما متدین بنامید من اصلا به عنوان متدین قبول نداشته باشم .
 

rabin_huood

عضو جدید
کاربر ممتاز
به نام خدا ...

به نام خدا ...

ميتوانيد به حليه المتقين مراجعه كنيد و با انها آشنا شويد .مطالبي كه در اين كتاب نگاشته شده امروز موجب شرم بشريت است و قطعا متابعت از انهم به صلاح انسانهاي امروزين نيست.
سلام
ایا بشر همه به شما گفتند این مطالب موجب شرم ماست ؟
من این کتاب را تایید نمیکنم اما موجب شرم هم نمیدانم
ایا بشر این اعمال را انجام داد و سپس گفت این مطالب موجب شرم من است ؟
کدام یک از این بشر این اعمال را یک به یک انجام دادند و ضرر کردند
همان بشری که مانند قوم لوط مردان با مردان ازدواج میکنند یا ان بشری که با علم به اینکه مسکرات برای سلامت انسان ضرر دارد دائم الخمرند
شاید هم بشری که بی دلیل به کشور های دیگر حمله کرده و قتل غارت میکنند سپس می گویند ما برای صلح بشر امده ایم
من متوجه نشدم کدام بشر به شما گفته که این مطالب مایه شرم من است .
فکر میکنم این کتب هم انقدر مطالب قدیمی داشته باشند که نتوان به گروه های سیاسی ربط داد .
دوست عزیز من که از بعضی مطالب شرم آور بشر نتنها ضرر نکردم بلکه سود هم کردم
شما از قول من به بشر بگویید 1 نفر را بفرستند و این مطالب را امتحان کند .
چون ما که هرکه را مثال بزنیم آنها قبول ندارند .
یا حق
 

salam_khan

عضو جدید
با سلام خدمت دوستان و به خصوص آقاي عراقي
من براي تاييد بعضي حرفاتون و رد بقيش به اين نكته متذكر مي شوم كه از 6666 آيه قرآن حدود 6200 آيه آن در مورد مسائل عقيده مي باشد كه ايمان به آنها موجب رستگاري در دنيا و آخرت مي شه اما تا حالا از خودتون پرسيديد خدا ايمان به اين اصول كلي و به قول قرآن شجره طيبه رو كي از ما قبول مي كنه ؟؟و يه چيزه خيلي مهم تر در مورد اين اصول و اونم اينكه در تمام اديان آسماني اين اصول مشترك بوده و اصلا علت اومدن پبامبر ها هم همين بوده .اما جواب :ايمان مابه اين اصول زماني پيش خدا اعتبار داره كه فرد با فكر و استدلال خودش از مفاهيم ساده قرآن به اون رسيده باشه چون بر خلاف تمام كتاب هايي كه به بشر خط مشي ميدن اين كتاب ساده و قابل درك براي همس و حتي منه فارس با يه ترجمه روان مي تونم كانسپته اصلي رو بگيرم و اين نه تنها ضعف نيست كه به نظر من يكي از شگفتي هاي اين كتابه كه مفاهيم اصلي رو اين جور شفاف به شما مي گه پس اين قسمت كار كه عقيدس شد كاملا فردي و استدلالي براي مثال اگه تو اون دنيا از من بپرسن چرا به قيامت باور داشتي و من بگم چون پيامبر داشته اصلا از من قبول نمي شه پس اين در مورد بيش از 95 درصد مفاهيم قرآن كه كالبد اصليش رو تفكر شخص تشكيل ميده اما به عاملي مي رسيم كه اتفاقا جز متمايز اسلام از ساير دين هاست و اونم احكامشه يعني تا اين قسمت كه توضيح دادم بين دين محمد و موسي و ابراهيم و... تفاوتي وجود نداره اگه بخواهيد اين موضوع ساده هم با آياتي هم از قرآن و هم ديگر كتابهاي دست نخورده ي آسماني قابل اثبات است .خوب بر ميگرديم به اون 5 درصد باقي مانده آيات قرآن و اثبات اينكه جز به جز اين دين از عقل بهره مي گيره.
اين 5 درصد(آيات غير عقيدتي(احكام)) به دو دسته كلي تقسيم ميشن اول آياتي كه يك سري اصول و چهار چوب رو مشخص مي كنن براي درك اين قسمت يه مثال شفاف ميزنم :توي طبيعت خدا آهن رو براي ما قرار داده كه در زماني باهاش چاقو مي ساختن و الان مثلا سفينه يعني خدا به جاي اين كه بياد از اون اول به آدم سفينه بده مواد اوليه اون رو داده تا بشر در هر زماني با توجه به نيازش استفاده كنه و توي اين كار يه حكمت هستش كه اتفاقا همينه كه شما دست روش گذاشتي و اونم اينكه خدا حكيمه و اين عقل و تفكر رو به ما داده كه خودمون از اين آهن وسايل مورد نيازمون رو فراهم كنيم و اگه از اول هرچي مي خواستيم برامون آماده بود اون وقت بود كه بايد به دين اين ايراده مبارزه با عقل رو مي گرفتيم نه الان.حالا توي احكام(همون 5 درصد)يه سري از اين آيات دقيقا مصداق همون آهن توي طبيعت رو داره كه فرد متخصص بياد و اون ضوابط رو توي عصر خودش تطبيق بده اينجا ممكنه يه سوال پيش بياد كه بگي خوب مشكله من همينه كه يكي مياد اجتهاد مي كنه من بايد تقليد كنم منم جوابه اين سوالو اينجوري بهت ميدم كه مجتهد يعني متخصص درست مثل يه مهندس در مثال آهن كافيه يه سري فن ها ياد بگيره مثل عربي و... تا حلا شده از خودت بپرسي چرا من خودم آهن رو به تلويزيوت تبديل نمي كنم چون جوابش برات خيلي بديهيه اينجام همينه همه نمي تونن يعني تو اون جوري كه مطمئني يه مهندس كارشو درست انجام ميده اونجام اين اطمينان رو داري.تازه تو اين قسمت يه سري احاديث وجود داره (صحيح منظورمه)كه به فرد متخصص كمك ميكنه از طرفي طبق دستور قرآن تو اين زمينه نظر يه شورا از مجتهدين قبوله كه به عموم جامعه ابلاغ بشه نه يكي و اين اجماع و تشكيل شورا در يك حكومت اسلامي قابل اجراست حتي يه نكته كه اگر كسي از افراد شورا با نظر اكثريت مخالف باشه تازماني كه در حاله اثبات هستند مي تونه نظر خودش رو داشته باشه وگرنه بعدا بايد به نظر اكثريت شورا برگرده و قطعا تفكر يه جمع از يه نفر دقيق تره. وقسمت دوم از آيات احكام به مسايلي برميگرده كه مثل دسته اول در طول زمان قابل تغيير نيست مثلا احكام حج و امثالش و تبعيت كردن از اينا برما واجبه حتي اگه از فلسفش آگاهي نداشته باشيم براي مثال اكه شما از من بپرسي چرا نماز صبح 2 ركعته من با كامل شهامت مي گويم نميدانم چون ما براي انجام اين دسته از احكام كه توضيح دادم نمي توانيم دليل عقلي بياوريم چون برش فكري ما در حد درك اين نيست براي تفهيم بيشتر:ما انجام هر كاري دليل و حكمت داريم اگه شما از من بپرسي دليل اينكه شراب نمي خوري چيست مي گويم دليلم قرآن است اما حكمت آن چيز ديگري است كه مثلا براي كليه ضرر دارد و هزار حكمت ديگر كه ممكن است آيندگان به آن برسند و ممكن است خيلي از آنها براي هميشه پنهان بماند مگر زمان پيامبر كه حكم به تحريم شراب داد كسي سوال كرد حكمتش چيست؟؟نه. تازه اين مضراتي را كه ما الان مي دانيم آنها به همان اندازه خاطره خوب از شراب داشتند اما چون دليل داشتند عمل كردند.
 

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
به شخصه شرم دارم كه مطالب حليه المتقين را اينجا بنويسم ولي اگر اصرار كنيد و مسئوليت انرا بپذيريريد آنگاه عين مطالب حليه المتقين را اينجا ميگذارم ولي توصيه ميكنم اول برويد انرا بخوانيد اگر قانع نشديد به اجبار برخي از مطالبش را مي گذارم
سلام
ایا بشر همه به شما گفتند این مطالب موجب شرم ماست ؟
من این کتاب را تایید نمیکنم اما موجب شرم هم نمیدانم
ایا بشر این اعمال را انجام داد و سپس گفت این مطالب موجب شرم من است ؟
کدام یک از این بشر این اعمال را یک به یک انجام دادند و ضرر کردند
همان بشری که مانند قوم لوط مردان با مردان ازدواج میکنند یا ان بشری که با علم به اینکه مسکرات برای سلامت انسان ضرر دارد دائم الخمرند
شاید هم بشری که بی دلیل به کشور های دیگر حمله کرده و قتل غارت میکنند سپس می گویند ما برای صلح بشر امده ایم
من متوجه نشدم کدام بشر به شما گفته که این مطالب مایه شرم من است .
فکر میکنم این کتب هم انقدر مطالب قدیمی داشته باشند که نتوان به گروه های سیاسی ربط داد .
دوست عزیز من که از بعضی مطالب شرم آور بشر نتنها ضرر نکردم بلکه سود هم کردم
شما از قول من به بشر بگویید 1 نفر را بفرستند و این مطالب را امتحان کند .
چون ما که هرکه را مثال بزنیم آنها قبول ندارند .
یا حق
 

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
با اطمينان ميگويم كه شما قران را نخوانده ايد و اگر هم خوانده باشيد معني انرا خوب درك نكرده ايد اگر هم اشتباه ميكنم شما را دعوت ميكنم كه آيات 12 تا 16 از سوره نسا را بخوانيد و معني انرا روان و سليس و با منطق رياضي بنويسيد .ضمنا آيه سوم از همين سوره را نيز تشريح فرماييد:
و اگر بترسيد كه عدل نورزيد در يتيمان پس نكاح كنيد انچه خوش ايد شما را از زنان دو و سه و چهار
و اگر بترسيد كه عدل نورزيد پس يكي يا انچه را مالك باشد دستهاتان ان نزديكتر است كه ميل نكنيد .
اولا اينكه بترسيد كه در يتيمان عدل نورزيد چه ربطي داره به اينكه مردان بروند دو و سه و چهار زن بگيرند. مگر ادم وقتي مي ترسه كه در يتيمان عدل نورزه ميره چهار تا زن ميگيره يا برعكس وقتي مي ترسه كه عدل نورزه از زن گرفتن بيشتر پرهيز ميكنه؟!
مبتداي هر دو عبارت يكي است اما خبر ْآنها متفاوت است اين گونه جملات را از حيث ادبي چگونه توجيه مي نماييد.؟
ضمن اينكه مي گساري را تاييد نمي نمايم ولي اثبات شده شراب از سكته جلوگيري مي نمايد."بدليل رقيق كردن خون"از طرفي اگر مسيحيت را يكي ديگر از اديان الهي دانسته و مسيح را فرستاده خدا بشناسيم بايد تاكيد كنم كه در اين دين مثل اسلام خوردن شراب منع نشده است وجود اينگونه مغايرت ها سبب ميشود تا انسان خرد گرا در خصوص اين نوع فرامين قبلا تحقيق كند.
آيا ميدانيد جد پيامبر "قصي كلابي" كعبه را در ازاي خمي از شراب از غبشانيان خريده؟
مرقوم داشته ايد :
نمي توانيم دليل عقلي بياوريم چون برش فكري ما در حد درك اين نيست .
پذيرش و رسيدن به اين مفهوم كه ما نمي توانيم دليل عقلي بياوريم موضوعي است كه در اينجا به ان اشاره كردم و به همين علت نوشتم كه الهيون و غير الهيون همه از قوه فاهمه برخوردارند اما الهيون پذيرفته اند در بسياري از موارد به عقل نياز ندارند و فقط تبعيت ميكنند و به اين گونه تبعيت ها افتخار هم مي نمايند و اين دقيقا نقطه مقابل افكار خرد گريان است.

با سلام خدمت دوستان و به خصوص آقاي عراقي
من براي تاييد بعضي حرفاتون و رد بقيش به اين نكته متذكر مي شوم كه از 6666 آيه قرآن حدود 6200 آيه آن در مورد مسائل عقيده مي باشد كه ايمان به آنها موجب رستگاري در دنيا و آخرت مي شه اما تا حالا از خودتون پرسيديد خدا ايمان به اين اصول كلي و به قول قرآن شجره طيبه رو كي از ما قبول مي كنه ؟؟و يه چيزه خيلي مهم تر در مورد اين اصول و اونم اينكه در تمام اديان آسماني اين اصول مشترك بوده و اصلا علت اومدن پبامبر ها هم همين بوده .اما جواب :ايمان مابه اين اصول زماني پيش خدا اعتبار داره كه فرد با فكر و استدلال خودش از مفاهيم ساده قرآن به اون رسيده باشه چون بر خلاف تمام كتاب هايي كه به بشر خط مشي ميدن اين كتاب ساده و قابل درك براي همس و حتي منه فارس با يه ترجمه روان مي تونم كانسپته اصلي رو بگيرم و اين نه تنها ضعف نيست كه به نظر من يكي از شگفتي هاي اين كتابه كه مفاهيم اصلي رو اين جور شفاف به شما مي گه پس اين قسمت كار كه عقيدس شد كاملا فردي و استدلالي براي مثال اگه تو اون دنيا از من بپرسن چرا به قيامت باور داشتي و من بگم چون پيامبر داشته اصلا از من قبول نمي شه پس اين در مورد بيش از 95 درصد مفاهيم قرآن كه كالبد اصليش رو تفكر شخص تشكيل ميده اما به عاملي مي رسيم كه اتفاقا جز متمايز اسلام از ساير دين هاست و اونم احكامشه يعني تا اين قسمت كه توضيح دادم بين دين محمد و موسي و ابراهيم و... تفاوتي وجود نداره اگه بخواهيد اين موضوع ساده هم با آياتي هم از قرآن و هم ديگر كتابهاي دست نخورده ي آسماني قابل اثبات است .خوب بر ميگرديم به اون 5 درصد باقي مانده آيات قرآن و اثبات اينكه جز به جز اين دين از عقل بهره مي گيره.
اين 5 درصد(آيات غير عقيدتي(احكام)) به دو دسته كلي تقسيم ميشن اول آياتي كه يك سري اصول و چهار چوب رو مشخص مي كنن براي درك اين قسمت يه مثال شفاف ميزنم :توي طبيعت خدا آهن رو براي ما قرار داده كه در زماني باهاش چاقو مي ساختن و الان مثلا سفينه يعني خدا به جاي اين كه بياد از اون اول به آدم سفينه بده مواد اوليه اون رو داده تا بشر در هر زماني با توجه به نيازش استفاده كنه و توي اين كار يه حكمت هستش كه اتفاقا همينه كه شما دست روش گذاشتي و اونم اينكه خدا حكيمه و اين عقل و تفكر رو به ما داده كه خودمون از اين آهن وسايل مورد نيازمون رو فراهم كنيم و اگه از اول هرچي مي خواستيم برامون آماده بود اون وقت بود كه بايد به دين اين ايراده مبارزه با عقل رو مي گرفتيم نه الان.حالا توي احكام(همون 5 درصد)يه سري از اين آيات دقيقا مصداق همون آهن توي طبيعت رو داره كه فرد متخصص بياد و اون ضوابط رو توي عصر خودش تطبيق بده اينجا ممكنه يه سوال پيش بياد كه بگي خوب مشكله من همينه كه يكي مياد اجتهاد مي كنه من بايد تقليد كنم منم جوابه اين سوالو اينجوري بهت ميدم كه مجتهد يعني متخصص درست مثل يه مهندس در مثال آهن كافيه يه سري فن ها ياد بگيره مثل عربي و... تا حلا شده از خودت بپرسي چرا من خودم آهن رو به تلويزيوت تبديل نمي كنم چون جوابش برات خيلي بديهيه اينجام همينه همه نمي تونن يعني تو اون جوري كه مطمئني يه مهندس كارشو درست انجام ميده اونجام اين اطمينان رو داري.تازه تو اين قسمت يه سري احاديث وجود داره (صحيح منظورمه)كه به فرد متخصص كمك ميكنه از طرفي طبق دستور قرآن تو اين زمينه نظر يه شورا از مجتهدين قبوله كه به عموم جامعه ابلاغ بشه نه يكي و اين اجماع و تشكيل شورا در يك حكومت اسلامي قابل اجراست حتي يه نكته كه اگر كسي از افراد شورا با نظر اكثريت مخالف باشه تازماني كه در حاله اثبات هستند مي تونه نظر خودش رو داشته باشه وگرنه بعدا بايد به نظر اكثريت شورا برگرده و قطعا تفكر يه جمع از يه نفر دقيق تره. وقسمت دوم از آيات احكام به مسايلي برميگرده كه مثل دسته اول در طول زمان قابل تغيير نيست مثلا احكام حج و امثالش و تبعيت كردن از اينا برما واجبه حتي اگه از فلسفش آگاهي نداشته باشيم براي مثال اكه شما از من بپرسي چرا نماز صبح 2 ركعته من با كامل شهامت مي گويم نميدانم چون ما براي انجام اين دسته از احكام كه توضيح دادم نمي توانيم دليل عقلي بياوريم چون برش فكري ما در حد درك اين نيست براي تفهيم بيشتر:ما انجام هر كاري دليل و حكمت داريم اگه شما از من بپرسي دليل اينكه شراب نمي خوري چيست مي گويم دليلم قرآن است اما حكمت آن چيز ديگري است كه مثلا براي كليه ضرر دارد و هزار حكمت ديگر كه ممكن است آيندگان به آن برسند و ممكن است خيلي از آنها براي هميشه پنهان بماند مگر زمان پيامبر كه حكم به تحريم شراب داد كسي سوال كرد حكمتش چيست؟؟نه. تازه اين مضراتي را كه ما الان مي دانيم آنها به همان اندازه خاطره خوب از شراب داشتند اما چون دليل داشتند عمل كردند.
 
آخرین ویرایش:

salam_khan

عضو جدید
با اطمينان ميگويم كه شما قران را نخوانده ايد و اگر هم خوانده باشيد معني انرا خوب درك نكرده ايد اگر هم اشتباه ميكنم شما را دعوت ميكنم كه آيات 12 تا 16 از سوره نسا را بخوانيد و معني انرا روان و سليس و با منطق رياضي بنويسيد .ضمنا آيه سوم از همين سوره را نيز تشريح فرماييد:
و اگر بترسيد كه عدل نورزيد در يتيمان پس نكاح كنيد انچه خوش ايد شما را از زنان دو و سه و چهار
و اگر بترسيد كه عدل نورزيد پس يكي يا انچه را مالك باشد دستهاتان ان نزديكتر است كه ميل نكنيد .
اولا اينكه بترسيد كه در يتيمان عدل نورزيد چه ربطي داره به اينكه مردان بروند دو و سه و چهار زن بگيرند. مگر ادم وقتي مي ترسه كه در يتيمان عدل نورزه ميره چهار تا زن ميگيره يا برعكس وقتي مي ترسه كه عدل نورزه از زن گرفتن بيشتر پرهيز ميكنه؟!
مبتداي هر دو عبارت يكي است اما خبر ْآنها متفاوت است اين گونه جملات را از حيث ادبي چگونه توجيه مي نماييد.؟
.
</p>
قبل از اينكه منو محكوم به نخوندن قرآن كني بايد بگم تو نياز داري يه بار ديگه تقسيم بندي كه من از آيات قرآن كردم رو بخوني چون اون آيات 12 تا 16 سوره نسا جز آيات ارث هستش كه شارع(خدا)اونا رو برامون قرار داده .ثانيا در مورد آيه 3 نشون مي ده كه نه تنها تو بلكه نويسنده همون كتابي كه اين حرف رو ازش نقل كرديد يه سر سوزن سواد عربي هم نداشتيد و همش مي شينيد خودتون رو عاقل و بقيه رو متحجر مي خوانيد پس گوش كن آقاي عاقل اين قسمت از آيه حذف به قرينه معنا داره و يه نكته بلاغي خيلي قشنگه كه منظور ترسيدن از ازدواج كردن با يتيمان چون واقعا در كنار ثوابي كه اين كار داره عدالت رعايت كردن با كسي كه كس وكاري نداره خيلي سخته .
 

salam_khan

عضو جدید
ضمن اينكه مي گساري را تاييد نمي نمايم ولي اثبات شده شراب از سكته جلوگيري مي نمايد."بدليل رقيق كردن خون"از طرفي اگر مسيحيت را يكي ديگر از اديان الهي دانسته و مسيح را فرستاده خدا بشناسيم بايد تاكيد كنم كه در اين دين مثل اسلام خوردن شراب منع نشده است وجود اينگونه مغايرت ها سبب ميشود تا انسان خرد گرا در خصوص اين نوع فرامين قبلا تحقيق كند.
آيا ميدانيد جد پيامبر "قصي كلابي" كعبه را در ازاي خمي از شراب از غبشانيان خريده؟
مرقوم داشته ايد :
نمي توانيم دليل عقلي بياوريم چون برش فكري ما در حد درك اين نيست .
پذيرش و رسيدن به اين مفهوم كه ما نمي توانيم دليل عقلي بياوريم موضوعي است كه در اينجا به ان اشاره كردم و به همين علت نوشتم كه الهيون و غير الهيون همه از قوه فاهمه برخوردارند اما الهيون پذيرفته اند در بسياري از موارد به عقل نياز ندارند و فقط تبعيت ميكنند و به اين گونه تبعيت ها افتخار هم مي نمايند و اين دقيقا نقطه مقابل افكار خرد گريان است.
اول اينكه خدا هم در خود قرآن مي فرمايد در كنار منافعي كه شراب دارد مضرات آن بيشتر است من به تو قول ميدم اگه مثلا 100 سال ديگه بگذره فطعا مضرات بيشتر و حتي ممكنه فايده هاي بيشتري از اون كشف بشه اما تو از دو جنبه حرف منو نگرفتي 1 .در اديان ديگه ممكن خيلي از احكام با اسلام فرق داشته اما اين دقيقا وجه تمايز اديان هست چون همون جوري كه در تقسيم بنديم گفتم اديان الهي در عقيده كه همون بخش اصلي دين هستش مشتركند نه اينكه دقيقا در همه احكام 2.اگه قرار باشه همه اون قسمت از احكام رو(مثل ارث و افتصاد)با عقل خودمون پيش ببريم مي دوني نتيجش چي مي شه؟؟؟ قبليا(كمونيستا) كه اومدن همه چي رو به گند كشيدن(خودشونو از شما هم خيلي عاقل تر مي دونستن)و در حال حاضر جهان سرمايه داري كه مثل خر در گل موندن توش و خدا مي دونه اگه پول نفت اين عرباي بيچاره نبود چي به روزگارشون ميومد.
پس اينجا بايد بگم خيلي ناشكري و زندگي رو همش تو اين دنيا مي بيني اون قسمت از دين (عقيده)كه نياز داره با تفكر صحيح جهتش بدي و در راه كمال ازش استفاده كني رو ول كردي نشستي عقلت روي چيزايي درگير كردي كه خدا به لطف خودش و براي عبور آسون ما از اين استيج آماده كرده يعني اوني كه بايد بهش ايراد گرفته بشه شمايي چون هنر استفاده يه ابزار در جهت صحيحش هست نه اينكه واسه قيل و قال دنيا بشيني رو اين مسايل مانور بدي;)
 

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
اون مطالبي كه گذاشتم عين متن قران بدون دست بردن در ترجمه ايه است ظاهرا شما قران را هم قبول نداريد.اقلا برويد متن ترجمه هر قراني را كه قبول داريد بگذاريد ظاهرا در ترجمه آيات در قران هاي مختلف هم تفاوت وجود دارد كه اينقدر كنترلتان را از دست داده ايد.
من نتايجي را كه گرفته ايد مدعي نيستم (خودتان را عاقل و ...) شما كه در مهندسي نفت استاد عربي شده ايد بسيار عاليست قدري در مورد حذف به قرينه توضيح دهيد تا بيشتر انرا درك كنم.

</p>
قبل از اينكه منو محكوم به نخوندن قرآن كني بايد بگم تو نياز داري يه بار ديگه تقسيم بندي كه من از آيات قرآن كردم رو بخوني چون اون آيات 12 تا 16 سوره نسا جز آيات ارث هستش كه شارع(خدا)اونا رو برامون قرار داده .ثانيا در مورد آيه 3 نشون مي ده كه نه تنها تو بلكه نويسنده همون كتابي كه اين حرف رو ازش نقل كرديد يه سر سوزن سواد عربي هم نداشتيد و همش مي شينيد خودتون رو عاقل و بقيه رو متحجر مي خوانيد پس گوش كن آقاي عاقل اين قسمت از آيه حذف به قرينه معنا داره و يه نكته بلاغي خيلي قشنگه كه منظور ترسيدن از ازدواج كردن با يتيمان چون واقعا در كنار ثوابي كه اين كار داره عدالت رعايت كردن با كسي كه كس وكاري نداره خيلي سخته .
 

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
در مورد اينكه خدا در قران از منافع شراب سخني به ميان آورده با اشاره به سوره و ايه مورد نظر موضوع را تكميل نماييد.
شما از 100 سال ديگر سخن مي رانيد بايد گفت پيش گوي بزرگي هستيد !شراي انقدر پيچيده نيست كه صد سال ديگر شناخته شود قدري در خصوص مشروبات الكلي مطالعه نماييد.
اگر يك خدا پايه اديان را بنا نهاده چرا بايد اختلاف داشته باشند ./؟
در مورد ارث نيازي نيست از عقل استفاده نماييد فقط انچه را كه در قران امده به زبان رياضي در بياوريد !
يعني در مورد اقتصاد نبايد ار عقل استفاده كرد !پس اين رشته هاي اقتصاد و امثالهم براي چي در دانشگاه ها تدريس ميشوند؟
كمونيستها چي رو به گند كشيدند؟كاپيتاليستها چي؟ اقتصاد اسلامي چه كرده؟اقتصاد مسيحيت چي؟اقتصاد يهود چگونه است ؟
چرا خدا براي اينهمه مردم گرفتار و مصيبت زده همه چيز رو اسون نكرده؟چرا فقط ايراني ها انهم از نوع شيعه اينطوري مي انديشد؟وجه تمايز اين تفكر چيست كه هيچكس جز خودش را قبول ندارد؟
اول اينكه خدا هم در خود قرآن مي فرمايد در كنار منافعي كه شراب دارد مضرات آن بيشتر است من به تو قول ميدم اگه مثلا 100 سال ديگه بگذره فطعا مضرات بيشتر و حتي ممكنه فايده هاي بيشتري از اون كشف بشه اما تو از دو جنبه حرف منو نگرفتي 1 .در اديان ديگه ممكن خيلي از احكام با اسلام فرق داشته اما اين دقيقا وجه تمايز اديان هست چون همون جوري كه در تقسيم بنديم گفتم اديان الهي در عقيده كه همون بخش اصلي دين هستش مشتركند نه اينكه دقيقا در همه احكام 2.اگه قرار باشه همه اون قسمت از احكام رو(مثل ارث و افتصاد)با عقل خودمون پيش ببريم مي دوني نتيجش چي مي شه؟؟؟ قبليا(كمونيستا) كه اومدن همه چي رو به گند كشيدن(خودشونو از شما هم خيلي عاقل تر مي دونستن)و در حال حاضر جهان سرمايه داري كه مثل خر در گل موندن توش و خدا مي دونه اگه پول نفت اين عرباي بيچاره نبود چي به روزگارشون ميومد.
پس اينجا بايد بگم خيلي ناشكري و زندگي رو همش تو اين دنيا مي بيني اون قسمت از دين (عقيده)كه نياز داره با تفكر صحيح جهتش بدي و در راه كمال ازش استفاده كني رو ول كردي نشستي عقلت روي چيزايي درگير كردي كه خدا به لطف خودش و براي عبور آسون ما از اين استيج آماده كرده يعني اوني كه بايد بهش ايراد گرفته بشه شمايي چون هنر استفاده يه ابزار در جهت صحيحش هست نه اينكه واسه قيل و قال دنيا بشيني رو اين مسايل مانور بدي;)
 

salam_khan

عضو جدید
اون مطالبي كه گذاشتم عين متن قران بدون دست بردن در ترجمه ايه است ظاهرا شما قران را هم قبول نداريد.اقلا برويد متن ترجمه هر قراني را كه قبول داريد بگذاريد ظاهرا در ترجمه آيات در قران هاي مختلف هم تفاوت وجود دارد كه اينقدر كنترلتان را از دست داده ايد.
من نتايجي را كه گرفته ايد مدعي نيستم (خودتان را عاقل و ...) شما كه در مهندسي نفت استاد عربي شده ايد بسيار عاليست قدري در مورد حذف به قرينه توضيح دهيد تا بيشتر انرا درك كنم.
اين معني كه من آوردم جز بديهيات علم عربي است حتي مترجمان فارسي زبان هم در پرانتز اين را متذكر شده اند(براي مثال ترجمه استاد ابوالفضل بهرام پور)
در ضمن مهندس نفت بودن با دانستن عربي تناقض ندارد چون اتفاقا من بيش از رشته ام به حوضه دين علاقه دارم(دين نه مذهب)
اگر در اين مورد هنوز در ابهامي لا اقل با يك استاد عربي مشورت كن و الكي و بدون داشتن سواد الف و ب در اين مورد فكر مردم را مشوش نكن.اگر هم نتئانستي لا اقل ترجمه قران رو در اين مورد بخون.;)
 

salam_khan

عضو جدید
در مورد اينكه خدا در قران از منافع شراب سخني به ميان آورده با اشاره به سوره و ايه مورد نظر موضوع را تكميل نماييد.
شما از 100 سال ديگر سخن مي رانيد بايد گفت پيش گوي بزرگي هستيد !شراي انقدر پيچيده نيست كه صد سال ديگر شناخته شود قدري در خصوص مشروبات الكلي مطالعه نماييد.
اگر يك خدا پايه اديان را بنا نهاده چرا بايد اختلاف داشته باشند ./؟
در مورد ارث نيازي نيست از عقل استفاده نماييد فقط انچه را كه در قران امده به زبان رياضي در بياوريد !
يعني در مورد اقتصاد نبايد ار عقل استفاده كرد !پس اين رشته هاي اقتصاد و امثالهم براي چي در دانشگاه ها تدريس ميشوند؟
كمونيستها چي رو به گند كشيدند؟كاپيتاليستها چي؟ اقتصاد اسلامي چه كرده؟اقتصاد مسيحيت چي؟اقتصاد يهود چگونه است ؟
چرا خدا براي اينهمه مردم گرفتار و مصيبت زده همه چيز رو اسون نكرده؟چرا فقط ايراني ها انهم از نوع شيعه اينطوري مي انديشد؟وجه تمايز اين تفكر چيست كه هيچكس جز خودش را قبول ندارد؟
اولا مثال شراب يه مثال سادست خودتم مي دوني .اما هر زمان كه علم پيشرفت مي كند بيشتر بشر مجذوب اين دين مي شوند كه به نظر من همينان عاقلانند نه شياطيني كه عقلشان را در راههاي ديگر صرف مي كنند براي نمونه همين چند مدت پيش يه فيلم از دانشمندان اروپايي ديدم كه با تحقيق در مورد اعجاز علمي قرآن مسلمان شده بودند.
اينم اون آيه كه درش هم مضرات و هم منافع شراب گفته شده (اگه عربيش رو متوجه نشدي بگو تا فارسيشم بزارم)

يَسْأَلُونَكَ عَنْ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا وَيَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنفِقُونَ قُلْ الْعَفْوَ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ الآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ (219

پس ميبينيم اون كسي كه خالق ماست از عقل ناقص منو تو بيشتر مي دونه من كه تسليمشم تو هم خواه پند گير خواه ملال
 

salam_khan

عضو جدید
در مورد اينكه خدا در قران از منافع شراب سخني به ميان آورده با اشاره به سوره و ايه مورد نظر موضوع را تكميل نماييد.
شما از 100 سال ديگر سخن مي رانيد بايد گفت پيش گوي بزرگي هستيد !شراي انقدر پيچيده نيست كه صد سال ديگر شناخته شود قدري در خصوص مشروبات الكلي مطالعه نماييد.
اگر يك خدا پايه اديان را بنا نهاده چرا بايد اختلاف داشته باشند ./؟
در مورد ارث نيازي نيست از عقل استفاده نماييد فقط انچه را كه در قران امده به زبان رياضي در بياوريد !
يعني در مورد اقتصاد نبايد ار عقل استفاده كرد !پس اين رشته هاي اقتصاد و امثالهم براي چي در دانشگاه ها تدريس ميشوند؟
كمونيستها چي رو به گند كشيدند؟كاپيتاليستها چي؟ اقتصاد اسلامي چه كرده؟اقتصاد مسيحيت چي؟اقتصاد يهود چگونه است ؟
چرا خدا براي اينهمه مردم گرفتار و مصيبت زده همه چيز رو اسون نكرده؟چرا فقط ايراني ها انهم از نوع شيعه اينطوري مي انديشد؟وجه تمايز اين تفكر چيست كه هيچكس جز خودش را قبول ندارد؟
يه تذكر بدم كه پاي هيچ مذهبي رو توي اسلام پيش نكش چون اين مقوله و اساسا صحيح يا غلط بودن وجود مذهب به اين تاپيك مربوط نمي شه اما اگه خواستس هم كيشاي خودتو توي مذاهب اسلامي پيدا كني يه سري به فرقه معتزله بزن تا حسابي كيفور بشي;)
بعدشم اينكه تو كه ايراد مي گيري چرا دين محمد و موسي فرق داره بازم مي گم چشم بسته و بدون خوندن پست هاي بقيه داري پست مي دي من يه ساعته دارم مي گم اساس توحيدي و عقيدتي اونا يكيه و تو مثايل احكام كه اتفاقا با توجه به تغيير ساختار تفكري بشر بوده متفاوتند .
در ضمن بهتره قبل از ايراد گيري يه بار مفاهيم اوليه و لازم براي درك دين رو مطالعه كني و اينم بدون با نگاه به يه مذهب خاص از اسلام نمي توني به نتيجه برسي و من خودم زماني تمام نيازهامو از اسلام گرفتم كه خودم رو بي مذهب كردم
 

okanava

عضو جدید
کاربر ممتاز
حق با شما عراقی من در این زمینه مطالعه کافی ندارم لینک رو مرحمت بفرمایید سعی می کنم اطلاع مناسب رو کسب کنم .
 

tebyan

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
یعنی در کل منظورتون اینه که ادمایی که متدینن عقل ندارن؟
درسته
ایشون کاملا به این موضوع معتقد هستن
وقتی صراحتا"و در بین این همه افراد با ایمان میان و خداپرستی و خرافه پرستی اعلام می کنن" دیگه اطلاع کامل از میزان علم ایشون و بدونید.
ایشون به نظر میاد متوجه این موضوع هم نیستن که ترویج اندیشه ی بی خدایی هم یک نوع ترویج دینه و باالطبع ایشون مبلغ یک دین هستن !
با صحبت های ایشون من یاد اندیشمندی چون انیشتین افتادم
و جملاتش و نظرهاش در مورد افرادی که به خدا معتقد نیستن


]هرگز بخود اجازه نداده و نمي دهم كه بگويم متدينين عقل ندارند !هر انساني جسب ميزان استفاده از قوه فاهمه داراي عقل است ولي در مواردي كه تقليد اصل ميشود و در راه و رسم زندگي حركات انسان را بايد ها و نبايد ها از پيش ترسيم مينمايند و مقابله با ان منجر به مجازات ميگردد در اينصورت براي انچه كه مجبور به تقليد باشيم نيازي به قوه فاهمه نخواهد بود و به همين علت در چنين شرايطي ميتوان ادعا كرد كه عقل در ان نقشي ندارد كه اين ادعا به مفهوم عدم وجود عقل در مقلد نيست .
 

okanava

عضو جدید
کاربر ممتاز
نمی دونم چی بگم .دوست خوبم فک نکنم منظور دقیق عراقی این باشه که شما می فرمایید .اما اگر واقعا" همین باشه .بی دینی ...؟!!!

امیدورام نباشه .
یاد دیالوگ معروف جنگ های ستاره ای .
به شکل ازار دهنده ای بی ایمانی .
 

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
من ترجيح ميدم متون فارسي را بخوانم
مي پرسند ترا از شراب و قمار بگو در ان دو تا گناهي بزرگ است و سودها از براي مردمان و گناه ان دوتا بزرگتر است از سودشان ...
"واضح تر اينكه آيه ميخواهد بگويد براي شراب و قمار يك گناه بزرگ وجود دارد ؟!منظور از يك گناه بزرگ چيست؟مثال عيني بياوريد.
و در برابر يك واحد گناه بزرگ چندين سود وجود دارد ؟! ان سود ها كدامند ؟!
در بحش انتهايي ايه ديگر از سود به شكل جمع ياد نميشود بلكه ميگويد "سودشان"
از اين نوع عبارت در بخشهايي ديگر از قران هم آورده شده مثلا در جايي گفته ميشود بهشت و در جائي ديگر از بهشتان ياد ميشود به همين علت نياز ميشود تا از انها رفع ابهام شود و اينهم نياز به استفاده از خرد است.
خوب حالا بفرماييد سود انها چيست؟"از ديدگاه پيامبر اسلام"
روزانه هزاران مسلمان در اروپا و امريكا مسيحي ميشوند و بلعكس اين موضوع مهمي نيست كه حقانيت چيزي را بيان كند.
اولا مثال شراب يه مثال سادست خودتم مي دوني .اما هر زمان كه علم پيشرفت مي كند بيشتر بشر مجذوب اين دين مي شوند كه به نظر من همينان عاقلانند نه شياطيني كه عقلشان را در راههاي ديگر صرف مي كنند براي نمونه همين چند مدت پيش يه فيلم از دانشمندان اروپايي ديدم كه با تحقيق در مورد اعجاز علمي قرآن مسلمان شده بودند.
اينم اون آيه كه درش هم مضرات و هم منافع شراب گفته شده (اگه عربيش رو متوجه نشدي بگو تا فارسيشم بزارم)

يَسْأَلُونَكَ عَنْ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا وَيَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنفِقُونَ قُلْ الْعَفْوَ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ الآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ (219

پس ميبينيم اون كسي كه خالق ماست از عقل ناقص منو تو بيشتر مي دونه من كه تسليمشم تو هم خواه پند گير خواه ملال
 
آخرین ویرایش:

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
فرق دين با مذهب چيست؟
ابهام بقوت خود باقيست و استدلال شما از اين نقص رفع ابهام نميكند.
اينكه اگر بتواني يا نتواني در يتيمان عدل بورزي چه ربطي دارد به اينكه مردان بروند 4 زن بگيرند.؟ مگر زن كالاست كه از ان بايد چند تا خريد؟مگر زنان احساس ندارد كه در كنار همسرش مجبور به تحمل چند زن ديگر باشد؟
اين معني كه من آوردم جز بديهيات علم عربي است حتي مترجمان فارسي زبان هم در پرانتز اين را متذكر شده اند(براي مثال ترجمه استاد ابوالفضل بهرام پور)
در ضمن مهندس نفت بودن با دانستن عربي تناقض ندارد چون اتفاقا من بيش از رشته ام به حوضه دين علاقه دارم(دين نه مذهب)
اگر در اين مورد هنوز در ابهامي لا اقل با يك استاد عربي مشورت كن و الكي و بدون داشتن سواد الف و ب در اين مورد فكر مردم را مشوش نكن.اگر هم نتئانستي لا اقل ترجمه قران رو در اين مورد بخون.;)
 

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
من خودم زماني تمام نيازهامو از اسلام گرفتم كه خودم رو بي مذهب كردم
عبارت بالا از نگارش شما را متوجه نميشوم انرا واضح تر كنيد!
اگر قرار باشد پاي مذاهب ديگر را به ميان نياوريم و اين استدلال را درست بدانيم بايد قران هم چنين ميكرد و پاي مذاهب ديگر را به ميان نمي اورد ؟!به هر حال نگاه تطبيقي به درك بيشتر ابهامات كمك ميكند بنابر اين توصيه ميكنم با خود سانسوري اطلاعاتتان را محدود تر نكنيد.
يه تذكر بدم كه پاي هيچ مذهبي رو توي اسلام پيش نكش چون اين مقوله و اساسا صحيح يا غلط بودن وجود مذهب به اين تاپيك مربوط نمي شه اما اگه خواستس هم كيشاي خودتو توي مذاهب اسلامي پيدا كني يه سري به فرقه معتزله بزن تا حسابي كيفور بشي;)
بعدشم اينكه تو كه ايراد مي گيري چرا دين محمد و موسي فرق داره بازم مي گم چشم بسته و بدون خوندن پست هاي بقيه داري پست مي دي من يه ساعته دارم مي گم اساس توحيدي و عقيدتي اونا يكيه و تو مثايل احكام كه اتفاقا با توجه به تغيير ساختار تفكري بشر بوده متفاوتند .
در ضمن بهتره قبل از ايراد گيري يه بار مفاهيم اوليه و لازم براي درك دين رو مطالعه كني و اينم بدون با نگاه به يه مذهب خاص از اسلام نمي توني به نتيجه برسي و من خودم زماني تمام نيازهامو از اسلام گرفتم كه خودم رو بي مذهب كردم
 

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
موضوعي كه در اين بخش مظرح شد ، بنا دارد كه بگويد چون شيوه تقليد ،مقلد را از انديشيدن در موضوعي كه بايد تقليد كند منع مينمايد لذا در كليه اموري كه حكم تقليد بر ان جاري ميشود نيازي به عقل نيست در مقابل خردگرايان در تمامي امور انسان را به انديشيدن دعوت مي نمايد حال كدام مرام بهتر است و كدام غير عقلي چيزي است كه پژوهشگر در خصوص ان به نتيجه خواهد رسيد .
اگر دين به معني تقليد است در اينصورت خرگرايان دين ندارند و اگر دين اعضاي خود را به تحقيق در همه امور دعوت ميكند در اينصورت خردگرايان شيوه اي مشابه دارند.
خرگرايان به هيچ وجه تسليم اين عبارت نمي شوند كه "اينرا من نمي دانم فقط خدا ميداند " در تمامي ابهامات بشر خردگرا تفكر و تدبر مينمايد و در برابر اين عبارت كه انسان را منفعل مينمايد همانند تقليد كه انسان را بي اختيار ميكند ،مقابله مينمايد
نمی دونم چی بگم .دوست خوبم فک نکنم منظور دقیق عراقی این باشه که شما می فرمایید .اما اگر واقعا" همین باشه .بی دینی ...؟!!!

امیدورام نباشه .
یاد دیالوگ معروف جنگ های ستاره ای .
به شکل ازار دهنده ای بی ایمانی .
 

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
برداشت شما درست نيست خردگرايي دين نيست تا اونجائيكه در بين بشريت تفهيم شده اورنده اديان از سوي خدا برگزيده شده اند و من اظمينان دارم كه چنين كسي نيستم خردگرايي انديشه ايست كه از حيث تاريخي به زمان ارسطو بر ميگردد يك خرد گرا نوشتار هاي هر مانيفستي را كه خردمندانه باشد مورد تمجيد قرار ميدهد و از هر بايد و نبايدي كه به تحليل عقلي نياز نداشته باشد و يا با خرد انساني منطبق نگردد پرهيز مينمايد .
درسته
ایشون کاملا به این موضوع معتقد هستن
وقتی صراحتا"و در بین این همه افراد با ایمان میان و خداپرستی و خرافه پرستی اعلام می کنن" دیگه اطلاع کامل از میزان علم ایشون و بدونید.
ایشون به نظر میاد متوجه این موضوع هم نیستن که ترویج اندیشه ی بی خدایی هم یک نوع ترویج دینه و باالطبع ایشون مبلغ یک دین هستن !
با صحبت های ایشون من یاد اندیشمندی چون انیشتین افتادم
و جملاتش و نظرهاش در مورد افرادی که به خدا معتقد نیستن
 

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
با اينكه در ايه اي كه شما نگارش نموديد از يك گناه صحبت به ميان امده اما گناهان ناشي از شراب خوارگي را در مائده به شرح زير عنوان نموده است :
1- ايجاد دشمني و كينه
2-بازداشتن از ياد خدا
3-بازداشتن از نماز
از طرفي در بسياري از ايات قران يكي از پاداش هاي افراد با ايمان كه پرونده اشان بدست راستشان داده ميشود هم شراب است فرق ايندو نوع شراب چيست؟آيا اين شراب انسان را از ياد خدا و نماز در د نياي ديگر باز نمي دارد؟
لطفا با عنايت به اينكه شما در امور ديني استاد هستيد با رعايت اخلاق اسلامي و صبر به اين سوالات پاسخ دهيد.
اولا مثال شراب يه مثال سادست خودتم مي دوني .اما هر زمان كه علم پيشرفت مي كند بيشتر بشر مجذوب اين دين مي شوند كه به نظر من همينان عاقلانند نه شياطيني كه عقلشان را در راههاي ديگر صرف مي كنند براي نمونه همين چند مدت پيش يه فيلم از دانشمندان اروپايي ديدم كه با تحقيق در مورد اعجاز علمي قرآن مسلمان شده بودند.
اينم اون آيه كه درش هم مضرات و هم منافع شراب گفته شده (اگه عربيش رو متوجه نشدي بگو تا فارسيشم بزارم)

يَسْأَلُونَكَ عَنْ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا وَيَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنفِقُونَ قُلْ الْعَفْوَ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ الآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ (219

پس ميبينيم اون كسي كه خالق ماست از عقل ناقص منو تو بيشتر مي دونه من كه تسليمشم تو هم خواه پند گير خواه ملال
 
آخرین ویرایش:

salam_khan

عضو جدید
كاش كه وفت داشتن تمام شبهاتت را رد مي كردم اما اكنون درحال حاضر در حال اعزام به خدمتم ان شا الله برگشتم تمامش را كه البته سخن خودت هم نيست و بر رد آنها كتابها نگاشته شده مي دهم اما در آخرين پستم برايت دعاي هدايت دارم;)
 

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
32 سال پيش به سربازي اعزام شدم و خا طره خوشي از ان ندارم ولي برايت ارزوي ايامي خوش در دوره سربازي مينمايم و يقين دارم كه از اين حالت سنگوارگي رها خواهي شد .
كاش كه وفت داشتن تمام شبهاتت را رد مي كردم اما اكنون درحال حاضر در حال اعزام به خدمتم ان شا الله برگشتم تمامش را كه البته سخن خودت هم نيست و بر رد آنها كتابها نگاشته شده مي دهم اما در آخرين پستم برايت دعاي هدايت دارم;)
 
آخرین ویرایش:

tebyan

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
برداشت شما درست نيست خردگرايي دين نيست تا اونجائيكه در بين بشريت تفهيم شده اورنده اديان از سوي خدا برگزيده شده اند و من اظمينان دارم كه چنين كسي نيستم خردگرايي انديشه ايست كه از حيث تاريخي به زمان ارسطو بر ميگردد يك خرد گرا نوشتار هاي هر مانيفستي را كه خردمندانه باشد مورد تمجيد قرار ميدهد و از هر بايد و نبايدي كه به تحليل عقلي نياز نداشته باشد و يا با خرد انساني منطبق نگردد پرهيز مينمايد .
دین یعنی مجموعه ای از معارف علمی
و در کل اعتقادات
و طبعا شما هم دارید به ترویج یک دین می پردازید
ولی خودتون و هم فکرانتون این موضوع و قبول ندارید
اندیشه های شما هم که مبتنی بر جهان بدون خداست "نشون دهنده ی یک سلسله معارفه
یعنی همون دین
--------------------------
و یک سوال هم از خود شما بپرسم
سیستم چیست؟
 

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
در ترمو ديناميك وقتي قرار ميشود تا چيزي بنام سيستم تعريف شود يك باندري اطراف مجموعه اي از اجزا ي مورد نظر ميكشند و هر انچه درون ان قرار گيرد سيستم ناميده شده و بيرون از ان محيط نامگذاري خواهد شد بعبارتي سيستم مجموعه از عناصر در يك محيط قرارداديست تا بتوان رفتار ، كنش ها و واكنشهاي اجزا را در ان تحليل نمود.
اگر تعريف دين چيزي باشد كه شما مرقوم نموديد پس بايد كارل ماركس را هم متدين دانست نه او و تمام كساني كه عقيده اي مي اورند و با دگر انديشيشان پارامترهاي جديدي را تعريف مينمايند صاحبان ايدوئولوژي هستند و بتدريج براي ايدئولوژيشان مانيفستي را هم ارائه مينمايند در صورتيكه اورنده ايدئولوژي مدعي شود كه افكارش از سوي افريدگار به او ابلاغ شده آنگاه ان ايدئولوژي به يك دين تبديل خواهد شد.
دین یعنی مجموعه ای از معارف علمی
و در کل اعتقادات
و طبعا شما هم دارید به ترویج یک دین می پردازید
ولی خودتون و هم فکرانتون این موضوع و قبول ندارید
اندیشه های شما هم که مبتنی بر جهان بدون خداست "نشون دهنده ی یک سلسله معارفه
یعنی همون دین
--------------------------
و یک سوال هم از خود شما بپرسم
سیستم چیست؟
 

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
در تعريف دين نگاشته ايد كه دين مجموعه اي از معارف علمي است
اگر علم را فقط دانستن در برابر ندانستن فرض نماييم در اينصورت تعريف شما درست است و ميتوان اين دستور را كه بايد با پاي چپ به دستشويي رفت را علمي انگاشت ولي اگر علم شامل موضوعاتي باشد كه بر اثر تكرار و تجربه بتوان به صحت ان بقين نمود و خرد انساني نيز انرا نفي ننمايد در اينصورت با موضوعي علمي رويرو هستيم.
دین یعنی مجموعه ای از معارف علمی
و در کل اعتقادات
و طبعا شما هم دارید به ترویج یک دین می پردازید
ولی خودتون و هم فکرانتون این موضوع و قبول ندارید
اندیشه های شما هم که مبتنی بر جهان بدون خداست "نشون دهنده ی یک سلسله معارفه
یعنی همون دین
--------------------------
و یک سوال هم از خود شما بپرسم
سیستم چیست؟
 

عبید

عضو جدید
در مورد افکار آقای عراقی فقط میتونم بگم:
((يعلمون ظاهرا من الحياه الدنيا و هم عن الاخره هم الغافلون))


يعني اينها که دنيايي شدند و دنيا را هدف قرار داده و حقايق را منکر و چشمه هاي زيبايي را نديده اند و در زمستان دنيا روحشان به انجماد کشيده شده و در قبر قساوت ها دفن شده اند.کجا مي توانند از اين چاه طبيعت خلاص شوند و از دوزخ انيت نجات پيدا کنند؟
 

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
نمي دونم اين نفرين بود يا دعا بود هر چه كه بود اصلا حسي در من بوجود نياورد چون از واژگاني مثل انجماد روح (اگر روح مادي نياشد چگونه منجمد ميشود) سر در نمي آورم تا انجائيكه ديده ام همه در يك نوع قبر دفن ميشوند. دوزخ را هم نمي دانم چه ويژگي هايي دارد ؟ضمنا ترجمه آيه را درست ننوشتيد.خيلي خلاصه اش اينه كه اونهايي كه دنيايي شدند از اخرت غافلند.
خرد نگهدارت باد
در مورد افکار آقای عراقی فقط میتونم بگم:
((يعلمون ظاهرا من الحياه الدنيا و هم عن الاخره هم الغافلون))



يعني اينها که دنيايي شدند و دنيا را هدف قرار داده و حقايق را منکر و چشمه هاي زيبايي را نديده اند و در زمستان دنيا روحشان به انجماد کشيده شده و در قبر قساوت ها دفن شده اند.کجا مي توانند از اين چاه طبيعت خلاص شوند و از دوزخ انيت نجات پيدا کنند؟
 
آخرین ویرایش:

عبید

عضو جدید
نمي دونم اين نفرين بود يا دعا بود هر چه كه بود اصلا حسي در من بوجود نياورد چون از واژگاني مثل انجماد روح (اگر روح مادي نياشد چگونه منجمد ميشود) سر در نمي آورم تا انجائيكه ديده ام همه در يك نوع قبر دفن ميشوند. دوزخ را هم نمي دانم چه ويژگي هايي دارد ؟ضمنا ترجمه آيه را درست ننوشتيد.خيلي خلاصه اش اينه كه اونهايي كه دنيايي شدند از اخرت غافلند.
خرد نگهدارت باد
1- این نه نفرین بود و نه دعا بلکه واقعیتی بود از احوال شما.
2- همینکه با شنیدن واقعیت هیچ حسی در شما ایجاد نشد دلیل انجماد روح شماست.
3- ویژگی های دوزخ را هم بزودی خواهید فهمید به قول قرآن«سوف تعلمون»
4- این ترجمه ی آیه نبود بلکه تفسیر به معنا بود.
5- ترجمه ی شما هم خالی از اشکال نیست.
6- ترجمه ی دقیق آیه: «آنها تنها ظاهرى از زندگى دنيا را مى‏دانند و از آخرت غافلند»
 

عبید

عضو جدید
کلا سوف تعلمون؛ چنین نیست که شما می پندارید به زودی خواهید دانست.
باز برای تاکید می افزاید:
ثم کلا سوف تعلمون؛ سپس چنین نیست که شما می پندارید به زودی خواهید دانست.
در حدیثی از امیرمومنان علی(ع) آمده است که فرمود: گروهی از ما پیوسته درباره عذاب قبر در شک بودند تا این که سوره"الهکم التکاثر" نازل شد تا آنجا که فرمود: کلا سوف تعلمون منظور از آن عذاب قبر است سپس می فرماید: ثم کلا سوف تعلمون، منظور عذاب قیامت است.
سپس می افزاید:
کلا لو تعلمون علم الیقین؛ این چنین نیست که شما تفاخر کنندگان می پندارید اگر شما به آخرت ایمان داشتید و به آن علم الیقین داشتید و با علم الیقین آن را می دانستید هرگز به سراغ این امور نمی رفتید . باز تاکید و انذار بیشتر می افزاید.
لترون الجحیم ؛ شما قطعاً جهنم را خواهید دید.
ثم لترونها عین الیقین؛ سپس با ورود به آنجا، آن را به عین الیقین مشاهده خواهید کرد.
 
بالا