R P A

bardinova

مدیر بازنشسته
مدتی هست که تصمیم گرفتم برای جلوگیری از هرز رفتن وقت و انرژی ، و همچنین افزایش اثربخشی بازدیدهای مختلفی که پیش میاد ، روش RPA رو در شرکت جاری کنم . نمیدونم چقدر با این مقوله آشنا هستین ، RPA یا Rapid Plant Assessment و یا ارزیابی سریع کارخانه این امکان رو به شما میده که تنها با یک بازدید نیم ساعته از کارخانه بتونین یه گزارش بسیار جامع و کامل رو ارائه بدین . بدون اینکه حتی مسئولین کارخانه متوجه موضوع بشن ! . در فرصت مناسبی توضیح بیشتری در مورد این روش میدم .
 

just in time

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام
خیلی موضوع خوبی رو انتخاب کردید ، من تا حالا نشنیده بودم. ممنون اگر توضیحات بیشتری بدید و خیلی ممنون اگه لینک اطلاعات راجع به موضوع دارید بزارید.
با احترام
 

just in time

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
با سلام
موضوع خیلی خوبی بود ولی چرا ادامه پیدا نکرد؟
با احترام
 

bardinova

مدیر بازنشسته
اوایل دهه 80 آقایی به اسم Goodson مدیر یه بخشی (که یادم نیست چی بود) از کارخانه جانسون کنترل بود . یه روز قرار میشه یه تیم مدیریتی از یه شرکت ژاپنی که جزو تامین کننده های شرکت تویوتا بود و رقیب شرکت جانسون کنترلبشمار میومد ، بیاد و از کارخونهء اونا بازدید کنه . اینا هم به خیال اینکه اونها قرار هست نیم ساعت بیان و یه چیزی ببینن و برن و مطمئنا نمیتونن اطلاعات کافی و درست حسابی جمع کنن ، موافقت میکنن که کارخونه رو به رقیب نشون بدن . ژاپنیها میان و حدود کمتر از یک ساعت اینور اونور رو نگاه میکن ، هیچ چیزی یادداشت نمیکن ، چیز عجیب و غریب هم نمی پرسن ، بعد هم میذارن میرن و چند روز بعد یه نسخه از گزارش بازدید خودشون رو میفرستن برای جانسون کنترل . گزارش میرسه به مدیر همون بخشی که یادم نیست چی بود که آقای Goodson باشه . گزارش رو که ورق میزنه شدیدا تعجب میکنه که چطور ممکن هست اینا تو این فرصت کم و بدون اینکه چیزی بنویسن یا بپرسن ، بتونن همچنین گزارشی بنویسن ! . توی گزارش اونها حتی اطلاعاتی در مورد تخمین هزینه های فروش شرکت جانسون کنترل هم بود ! . وقتی اعضای مدیریتی جانسون کنترل میرن که از کارخونهء ژاپنیها بازدید کنن بیشتر از یه ساعت آفتاب بالانس میزنن و هی میپرسن و می نویسن ، اما به هیچ چیزی نمی رسن !!!! . آقای Goodson اونجا متوجه شد که باید اصولا یه سری آموزشهای خاص به مدیران فقط در خصوص بازدید از کارخونه داده بشه . حالا بیشتر بعدا در موردش حرف میزنیم . خلاصه اینکه این روشی هست که ژاپنیها ازش استفاده میکردن اما آقای Goodson این روش رو پایه ریزی میکنه و براشش قانون میذاره .
 

liliss85

عضو جدید
bishtar bedanid....

bishtar bedanid....

salam. avalan be khatere figlish neveshtan motasefam vali in come farsi neminevise...matlabe jalebi bood . baraye modiriate behtar va etelaati dar morede maghalate ziadi neveshte shode az jomle modiriate 1 daghighei ke kheili ham jaleb boda... vali dar har sorat be talashe khode modir bastegi dare....
bazam bar migardam;)
 

just in time

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
با سلام
خوب بود اگه راجع به این موضوع Refrence دارید بهمون معرفی کنید.
با احترام
 

M.R.G1951

عضو جدید
با سلام
از دوست گرامی که این موضوع را مطرح کردند تشکر می کنم. اگر Rapid plant assessment را در اینترنت search کنید اطلاعات خیلی خوبی راجع به این موضوع می توانید پیدا کنید. مثلا لینک زیر:
http://webuser.bus.umich.edu/Organizations/rpa/
 

M.R.G1951

عضو جدید
و یا لینک زیر :
http://www.valleygreen.biz/pub/Projects/RapidPlantAssessment/RPA.ppt

فایل ارائه (پاورپوینت) است که RPA را توضیح می دهد.
و این هم توضیح مختصری درباره موضوع مورد بحث ، به زبان لاتین :

Eugene Goodson developed a tool to assess a plant's strengths
and weaknesses. The tool, the Rapid Plant Assessment (RPA) process, allows small tour teams to accurately gauge a factory's leanness solely from visual cues and conversations with employees. Since 1998, Goodson, his colleagues, and his students have used the tool hundreds of times to evaluate their own plants, their competitors', and those of possible acquisition targets. At the heart of the RPA process are two assessment tools: the rating sheet and the questionnaire. The first contains 11 categories — including safety, scheduling, inventory, teamwork, and supply chain — that determine a plant's leanness. The second features 20 yes-or-no questions that focus thinking within the categories. The article explains how to rate a plant's practices in each category and how to choose team members. It also outlines how to use the tool to assess cost of sales. (Article description from HBS.)
 
آخرین ویرایش:

Admin

مدیر کل سایت
عضو کادر مدیریت
مدیر کل سایت
اين پارو پوينت به درد منم خورد. ضمنا به بحث هاي صنايع هم علاقه (و نياز) دارم.
شما چند نفر خيلي خوب و بي سروصدا مطالب جالبي ميزنيد. موفق باشيد.
 

bardinova

مدیر بازنشسته
ای بابا ! چه شلوغ پلوغ شد اینجا ! Copy/Paste واسه چی هست ؟! ... خب داریم صحبت می کنیم در موردش دیگه ! . اگه حال میکنین منم دیگه چیزی نگم برم یه سایت رو کپی کنم اینجا دردسر هم ندم به خودم ! ... یه Reply های عجیب غریب می زنین که خود موضوع گم میشه !!!. بیخیال این موضوع میشیم . برین تو همون سایتها بخونین .
 

just in time

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
شما ادامه بده

شما ادامه بده

ای بابا ! چه شلوغ پلوغ شد اینجا ! Copy/Paste واسه چی هست ؟! ... خب داریم صحبت می کنیم در موردش دیگه ! . اگه حال میکنین منم دیگه چیزی نگم برم یه سایت رو کپی کنم اینجا دردسر هم ندم به خودم ! ... یه Reply های عجیب غریب می زنین که خود موضوع گم میشه !!!. بیخیال این موضوع میشیم . برین تو همون سایتها بخونین .
من میخوام شما ادامه بدی ، اون سایت ها رو هم دارم مطالعه می کنم ولی چون شما تفسیر خودت رو هم میاری موضوع جالب تر میشه.
با احترام
 

M.R.G1951

عضو جدید
با سلام

دوست بزرگوار از اینکه خاطر مبارک مکدر شد عذر می خوام. چون هدف من، شما و سایر دوستانی که اینجا می آیند یادگیری مطالب جدید است لطف بفرمایید و موضوع را ادامه بدهید ما هم استفاده می کنیم . فقط خواهشی دارم از شما و آن هم اینست که خودتان را برای مسائل کوچک ناراحت نکنید .اگر من هم لینکی اینجا گذاشتم فقط جهت بهتر کردن موضوع بوده نیتم خیر بوده است. دوستی منابعی خواسته بود من هم لینکش را گذاشتم.

با احترام
 

bardinova

مدیر بازنشسته
6 تا مرحله میشه برای Rpa تعریف کرد که به ترتیب انجام میشن و هیچ کدوم قابل حذف نیستن :

1) تشکیل تیم ارزیابی : باید اول یه تیم انتخاب کرد . تعداد نباید 4 - 5 نفر بیشتر بشه . البته کمتر از این هم درست جواب نمیده . یک نفر رو بعنوان سر گروه انتخاب می کنیم . این سر گروه عموما همون تشکیل دهنده تیم ، یعنی کسی که برنامه بازدید رو هماهنگ کرده ، هست . یعنی چی ؟ یعنی سر گروه بودن توی تیم Rpa ارتباطی به پست سازمانی فرد نداره . اگه یه تیم تشکیل شد که توش دو تا کارشناس و دو تا مدیر و یه معاون بود و خواستن از جایی بازدید کنن ، لزوما معاون یا مدیر نباشد سرپرست باشه .

2) آموزش ارزیابها : در مورد کارخونه بحث میشه . اطلاعات اولیه رد و بدل میشه . هماهنگیهای لازم بعمل میاد . حرفها یکی میشه . به ارزیابها تاکید میشه که موقع بازدید نت برداری نکنن . اگه احیانا ارزیابها دفعه اول هست که میخوان به روش Rpa عمل کنن ، بهشون نحوهء پر کردن دو تا فرم مربوط به Rpa (بعدا در موردشون صحبت می کنیم) ، آموزش داده میشه .

3) تقسیم وظایف : 2 تا فرم در Rpa مورد استفاده قرار میگیره که شامل تعدادی سئوال کاملا مشخص و استاندارد هست . فرم 1 شامل 11 تا و فرم 2 شامل 20 تا سئوال هست . بعد از اینکه آموزشها انجام شد و صحبتها رد و بدل شد ، یه جلسه تشکیل میدیم و هر سئوال رو به یه نفر تخصیص میدیم . پس چی شد ؟ یعنی چی این ؟ یعنی اگه به فرض داریم در مورد فرم 2 تصمیم می گیریم که 20 تا سئوال داره ، هر 5 نفر (مثلا) قرار نیست به 20 تا سئوال جواب بدن ! این یعنی اینکه از قبل مشخص میشه که آقای فلانی به سئوالات (مثلا) 4 و 8 و 11و 19 و 20 جواب میده ! . این باز یعنی چی ؟ یعنی فرد توی کارخونه فقط دنبال پیدا کردن جواب سئوالهایی که مربوط به خودش هست می گرده .

4) انجام بازدید : این فکر نکنم توضیح بخواد !!!

5) ثبت مشاهدات در فرم 1 و 2 : فرمها تکمیل میشه . بهتر هم هست که توی یه جلسه مشترک بعد از بازدید فرمها رو تکمیل کنیم و در مورد امتیازها صحبت کنیم . درسته که هر سئوال رو به یه نفر تخصیص دادیم ، اما همیشه احتمال این وجود داره که چیزی توجه کسی رو جلب کرده باشه که از دید بقیه مخفی مونده باشه .

6) نتیجه گیری و ارائه گزارش : حالا دیگه امتیازها در اومده و یه نتیجه گیری توسط سرگروه گرفته میشه و گزارش تهیه میشه .

سئوال اگه هست تا اینجا ، اگه بدونم ، در خدمتم . در مورد فرمها صحبت میکنیم بعدا .
 

bardinova

مدیر بازنشسته
خب ... داشتیم می گفتیم ، برای Rpa بعد از انجام بازدید باید دو تا فرم پر بشه : یکی فرم امتیازدهی ، یکی فرم پرسشنامه . فرم امتیازدهی شامل 11 بخش برای ارزیابی هست که هر کدوم 11 امتیاز داره . امتیازها هم از 1 برای ضعیف تا 11 برای عالی هست . یعنی چی ؟ یعنی حداقل امتیاز 11 ( 1 به ازای 11 تا سئوال ) و حداکثر 121 ( 11 به ازای 11 تا سئوال ) هست . فرم پرسشنامه هم 20 تا سئوال دو گزینه ای (بله / خیر) داره و در کل به این می پردازه که کارخونه بهترین روش رو اعمال می کنه یا نه . تعداد پاسخهای مثبت وضعیت کارخونه رو نشون می ده . مسئله ای که هست فقط به اون چیزهایی که کاملا مطمئن هستیم پاسخ مثبت میدیم . یعنی اگه در مورد چیزی چک داریم ، پاسخ منفی هست .

حالا در مورد هر کدوم بیشتر صحبت می کنیم .
 

bardinova

مدیر بازنشسته
خب ... الان ما کجا هستیم ؟ ... از بازدید کارخونه برگشتیم ، جلسه رو تشکیل دادیم و میخواهیم بشینیم و اولین جدول RPA رو تکمیل کنیم . همون جدولی که 11 بخش مختلف داره . یادتون هست که ؟ هر کدوم از بندهای این جدول از 1 تا 11 امتیاز رو در بر میگیره . به ترتیب زیر :
1 امتیاز : ضعیف
3 امتیاز : نسبتا ضعیف
5 امتیاز : متوسط
7 امتیاز : نسبتا خوب
9 امتیاز : خوب
11 امتیاز : عالی

بهتر هست 11 بخش رو یه بررسی کنیم . بد نیست صدای شماها هم در بیاد !!! .

1) رضایت مشتری : یه جمع بندی کلی از مقوله ای به اسم (( رضایت )) رو باید توی این بند داشته باشین . اولین چیزی که باید در نظر گرفته بشه استقبال و برخورد پرسنل از شما بعنوان بازدیدکننده هست . وجود گواهینامه های کیفیت ، اطلاع اپراتور هر ایستگاه از فرآیند بعدی ، وجود تعهد به هزینه های تولید ، شناخت کارکنان به نیازمندیهای مشتریان داخلی و خارجی ، قابل رویت بودن شاخصهای مربوط به رضایت مشتری در شرکت و ...

2) ایمنی ، محیط کار ، نظم و پاکیزگی : موارد ایمنی خوب اجرا میشه ؟ نظم و پاکیزگی وجود داره ؟ قطعات رو میشه راحت شناسایی کرد و شمرد ؟ سالنها چقدر آلودگی صوتی و هوا دارن ؟ نور کافی هست ؟ مواد و ابزار قابل شناسایی و ردیابی هستن (نه اینکه روی آچار نوشته باشه آچار !!!! . برچسب و بارکد داشته باشه) .

3) سیستم Visual Management : این رو تا اونجا که من میدونم مدیریت دیداری ترجمه کردن . این یعنی تابلو !! . یعنی اینکه همه چیز باید روی تابلو نصب بشه تا همه ببینن . مثل اهداف ، ماموریتهای شرکت ، شاخص کیفیت ، بهره وری ، بهبود مستمر ، موجودی ، برنامه تولید ، حوادث ، فعالیتهای تیمی و ... .

حالا بقیه رو بعدا در موردش حرف میزنیم .
 

bardinova

مدیر بازنشسته
از 11 بخش در مورد 3 تاش صحبت کردیم .

4) سیستم برنامه ریزی : برنامه ریزی طبق سقارش مشتری هست یا نه ؟ . هر ایستگاه طبق نیاز ایستگاه بعدی کار می کنه یا نه ؟ اصلا سیستم برنامه ریزی مرکزی وجود داره یا نه . برنامه تحویل محصول به مشتری سر وقت انجام میشه یا نه .

5) استفاده از فضا ، جابجایی مواد و جریان خط تولید : این قسمت برمیگرده به همون درس طراحی واحدهای صنعتی که خوندیم . اینکه همه چیز درست و اصولی سرجاش قرار گرفته یا نه . جدا از اینکه مسافت جابجا کردن به حداقل رسیده باشه ، از چه وسایلی برای جابجایی استفاده میشه .

6) WIP : کار در فرآیند (Work In Progress) رو بررسی میکنه . اینکه سطوح موجودی مواد در جریان تولید تحت کنترل هست یا نه ، انبار موقت حداقل باشه ، انباشتگی قطعات قبل از مونتاژ کم باشه و ...

7) کار تیمی و سیستم انگیزش : مشکلات بصورت تیمی حل میشه یا نه ، مدیرها خودشون تو فعالیت تیمی شریک میشن یا نه ، فعالیت تیمی خارج سیستم کاری مثل چمیدونم تیم فوتبال و این حرفها وجود داره یا نه و ...

بقیه ش باشه برای بعد
 

bardinova

مدیر بازنشسته
8) وضعییت و نگهداری تجهیزات : سیستمی واسه جلوگیری از خرابی هست ؟ دستورالعمل تعمیر و نگهداری کنار تجهیزات هست ؟ کالیبراسیون بطور دقیق طبق برنامه زمان بندی انجام میشه ؟ دستگاههایی که جدیدا خریده شده خراب هستن یا نه ؟ اپراتورها بلد هستن تجهیزات رو سرویس کنن ؟

9) مدیریت بر پیچیدگیها و بحران : گردش فرایند و قطعات و کار توی کارخونه پیچیده نباشه . داده ها توی کارخونه فقط یک بار جمع بشن و البته فقط داده های ضروری . سیستم ضد خطا وجود داشته باشه . دستورالعملهای مواجه با بحران وجود داره .

10) وجود یکپارچگی در زنجیره تامین : ارتباط بین تامین کننده ، کارخانه و مشتری بخوبی وجود دارد . سیاست کاهش تعداد تامین کننده و برنامه کاری بلند مدت با تامین کننده وجوددارد - سیستم سفارش دهی و پرداخت بخوبی و در زمان لازم انجام می گیرد . جلسات منظم با تامین کنندگان جهت تبادل اطلاعات و اخذ بازخوردها انجام می گیرد .

11) وجود سیستمهای کیفی : گواهینامه های لازم گرفته شده ؟ شاخصهای کیفیت وجود داره ؟ از تکنیکهای بهبود کیفیت استفاده میشه ؟ جلسات Qrqc در حال انجام هست ؟


یه نگاه کوتاهی به 11 مورد انداختیم . کسی که میخواد ارزیابی کنه و امتیاز بده به هیچ وجه لازم نیست این موارد رو حفظ باشه . بلکه تمام اینها ، همینایی که من گفتم ، منتها خیلی کاملتر ، بصورت یک جدول ضمیمهء جدول شماره 1 میشه . حالا در دفعه دیگه در مورد جدول شماره 1 صحبت می کنیم .
 

just in time

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دوست همیشه پایه ، یه خورده هم عصبانی

دوست همیشه پایه ، یه خورده هم عصبانی

با سلام
از اون زمان که بحث رو شروع کردی من راجع به این بحث خیلی خوندم ، مراجع مختلف رو .
ولی هنوز یه چیزهایی برام قابل درک نیست ، یه چیزهایی Visual هست میشه دیدش و میشه کمیت باهاش برخورد کرد.مثل مسئله تمیزی ، ایمنی و ...
ولی یه چیزهایی قابل Measuring نیست و دیگه خیلی کیفتیه مثل رضایت مشتری (اگر چه میشه شاخص ش رو بررسی کرد) و یا زنجیره تامین کننده ها (گواهی نامه هاشون) اونم با اون وقتی که اون گروه حدود یک ساعت داشتند حتما هم نرسیدن که همه دستورالعمل ها ، روش های اجرایی و همه و همه رو ببینند. پس یه خورده عجیبه این همه دقت توی این همه سرعت .
با احترام
 

bardinova

مدیر بازنشسته
اشتباه نشه ! شما قرار نیست جایی رو آدیت یا ممیزی کنین ! . برای همین هیچ لزومی نداره که تمام مدارک رو به دقت بررسی و نگاه کنین ! . شما با یه نظر میتونین بفهمین که روی بردهای مربوطه مدارک لازم نصب شده یا نه ! در همین حد ! . در خصوص اندازه گیری . اگه دقت کرده باشین مانند اکثر نظرسنجیها . میزان رضایت و امثال اون رو شما با مشخص کردن ضعیف ، خوب ، عالی مشخص می کنین .
 

just in time

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تصور کردنش سخته

تصور کردنش سخته

با سلام
من نمی گم می خوایم آدیت کنیم میگم ، قابل اندازه گیری نیست ، اگر هم عدد بهش بدیم ، قابل دفاع نیست ، اگر چند نفر هم در مورد یه گزینه بخوان عدد بدهند خیلی محتمل که سه تا عدد مختلف داشته باشیم. چیزه Exact ی نیست. فکر میکنم به هر حال.
من یه نظر دیگه هم دارن و اون اینه که اون گروه اگه موفق بودن به خاطر اینه که توی همون فیلد تجربه داشتن ، و الا کسی که از اون کارخونه اطلاع کافی نداشته باشه بخواد اینجوری هم نظر بده ! برای یه خورده تصورش سخته.
با احترام
 

bardinova

مدیر بازنشسته
مسئله اینجاست که قرار نیست هر چیزی که قابل اندازه گیری هست بهش امتیاز داده بشه ! . یه نگاه به این Rating بنداز که تو چند پست قبل نوشتم :

1 امتیاز : ضعیف
3 امتیاز : نسبتا ضعیف
5 امتیاز : متوسط
7 امتیاز : نسبتا خوب
9 امتیاز : خوب
11 امتیاز : عالی


شما وقتی یه جا میخوای استخدام شی فرضا ، توی فرم Application حتما بخشی داره که آشنایی به زبان انگلیسی : ضعیف ، متوسط ، خوب . خب قرار نیست شما اینجا میزان انگلیسی رو اندازه گیری کنی . صرفا فقط امتیاز میدی . همین .
 

just in time

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
زبان انگلیسی رو خوب اومدی

زبان انگلیسی رو خوب اومدی

با سلام
مثال خوبی بود زبان انگلیسی ، ولی در مورد مسائلی مثل بهبود مستمر ، توانمدسازی نیروی انسانی ، بهبود تعمیرات نگهداری ، فکر نمی کنی به یه بازه زمانی و یا بررسی دقیق مستندات نیاز داره و یا از یه بازدید 1 ساعته وقت بیشتری می خواد یا اینکه باید با تمام کارخونه از قبل آشنا شده باشی؟
ببخش از اینکه سوال م رو هی تکرار میکنم ، شاید به دلیل اینه که چون هنوز با این مقوله کاملا آشنا نیستم ، تصورم هم از این ماجرا غلطه.
با احترام
 

bardinova

مدیر بازنشسته
نه دیگه ! نشد ! داری جر زنی میکنی ! . خب معلومه که برای بررسی کامل تمام این مستندات یک ساعت ، حتی یک روز هم کافی نیست ! . اما یادت باشه که ما قرار هست از اینور برسیم به اونور ! . نه از اونور به اینور !!!!!!! . یعنی اینکه فرض ما این نیست که میخوایم یه بررسی داشته باشیم ، پس 1 ساعته میریم و برمگیردیم ! . فرض این هست که شما قراره 1 ساعت بری و برگردی و میخوای یه بررسی با نتیجه گیری قابل قبول (قابل قبول ! نه دقیق!) داشته باشی که بتونی به اون استناد کنی . یعنی اینکه اگه الان به چلوکباب دسترسی نداری ، میتونی با نون و ماست خودت رو سیر و زنده نگه داری !!!.
 

bardinova

مدیر بازنشسته
یه بار دیگه 11 تا رو با هم ببینیم تا بریم سراغ پست بعدی . یه کم پراکنده شد آخه !

1 امتیاز : ضعیف
3 امتیاز : نسبتا ضعیف
5 امتیاز : متوسط
7 امتیاز : نسبتا خوب
9 امتیاز : خوب
11 امتیاز : عالی

1) ) رضایت مشتری : یه جمع بندی کلی از مقوله ای به اسم (( رضایت )) رو باید توی این بند داشته باشین . اولین چیزی که باید در نظر گرفته بشه استقبال و برخورد پرسنل از شما بعنوان بازدیدکننده هست . وجود گواهینامه های کیفیت ، اطلاع اپراتور هر ایستگاه از فرآیند بعدی ، وجود تعهد به هزینه های تولید ، شناخت کارکنان به نیازمندیهای مشتریان داخلی و خارجی ، قابل رویت بودن شاخصهای مربوط به رضایت مشتری در شرکت و ...

2) ) ایمنی ، محیط کار ، نظم و پاکیزگی : موارد ایمنی خوب اجرا میشه ؟ نظم و پاکیزگی وجود داره ؟ قطعات رو میشه راحت شناسایی کرد و شمرد ؟ سالنها چقدر آلودگی صوتی و هوا دارن ؟ نور کافی هست ؟ مواد و ابزار قابل شناسایی و ردیابی هستن (نه اینکه روی آچار نوشته باشه آچار !!!! . برچسب و بارکد داشته باشه) .

(3) سیستم Visual Management : این رو تا اونجا که من میدونم مدیریت دیداری ترجمه کردن . این یعنی تابلو !! . یعنی اینکه همه چیز باید روی تابلو نصب بشه تا همه ببینن . مثل اهداف ، ماموریتهای شرکت ، شاخص کیفیت ، بهره وری ، بهبود مستمر ، موجودی ، برنامه تولید ، حوادث ، فعالیتهای تیمی و ... .​

(4) سیستم برنامه ریزی : برنامه ریزی طبق سقارش مشتری هست یا نه ؟ . هر ایستگاه طبق نیاز ایستگاه بعدی کار می کنه یا نه ؟ اصلا سیستم برنامه ریزی مرکزی وجود داره یا نه . برنامه تحویل محصول به مشتری سر وقت انجام میشه یا نه .

5) ) استفاده از فضا ، جابجایی مواد و جریان خط تولید : این قسمت برمیگرده به همون درس طراحی واحدهای صنعتی که خوندیم . اینکه همه چیز درست و اصولی سرجاش قرار گرفته یا نه . جدا از اینکه مسافت جابجا کردن به حداقل رسیده باشه ، از چه وسایلی برای جابجایی استفاده میشه .

WIP : (6)کار در فرآیند (Work In Progress) رو بررسی میکنه . اینکه سطوح موجودی مواد در جریان تولید تحت کنترل هست یا نه ، انبار موقت حداقل باشه ، انباشتگی قطعات قبل از مونتاژ کم باشه و ...

(7) کار تیمی و سیستم انگیزش : مشکلات بصورت تیمی حل میشه یا نه ، مدیرها خودشون تو فعالیت تیمی شریک میشن یا نه ، فعالیت تیمی خارج سیستم کاری مثل چمیدونم تیم فوتبال و این حرفها وجود داره یا نه و ...​

8) ) وضعییت و نگهداری تجهیزات : سیستمی واسه جلوگیری از خرابی هست ؟ دستورالعمل تعمیر و نگهداری کنار تجهیزات هست ؟ کالیبراسیون بطور دقیق طبق برنامه زمان بندی انجام میشه ؟ دستگاههایی که جدیدا خریده شده خراب هستن یا نه ؟ اپراتورها بلد هستن تجهیزات رو سرویس کنن ؟

9) ) مدیریت بر پیچیدگیها و بحران : گردش فرایند و قطعات و کار توی کارخونه پیچیده نباشه . داده ها توی کارخونه فقط یک بار جمع بشن و البته فقط داده های ضروری . سیستم ضد خطا وجود داشته باشه . دستورالعملهای مواجه با بحران وجود داره .

(10) وجود یکپارچگی در زنجیره تامین : ارتباط بین تامین کننده ، کارخانه و مشتری بخوبی وجود دارد . سیاست کاهش تعداد تامین کننده و برنامه کاری بلند مدت با تامین کننده وجوددارد - سیستم سفارش دهی و پرداخت بخوبی و در زمان لازم انجام می گیرد . جلسات منظم با تامین کنندگان جهت تبادل اطلاعات و اخذ بازخوردها انجام می گیرد .

11) ) وجود سیستمهای کیفی : گواهینامه های لازم گرفته شده ؟ شاخصهای کیفیت وجود داره ؟ از تکنیکهای بهبود کیفیت استفاده میشه ؟ جلسات Qrqc در حال انجام هست ؟​
 
آخرین ویرایش:

bardinova

مدیر بازنشسته
ما دو تا فرم پرسشنامه داریم که مورد بررسی قرار میگیره . ما اول فرم شماره 2 رو بررسی می کنیم . علتش رو بعدا بهتون میگم . البته اینم بگم مواردی که در بالا گفته شده رو نگه دارین ، فرم شماره 2 رو هم الان متوجه میشین . با استفاده از این دوتا باید فرم شماره 1 رو کامل کنین ! . فرم شماره 2 شامل 20 تا سئوال هست که با جواب بله/خیر به اونها پاسخ میدین . در بالای فرم اسم کارخونه و تاریخ بازدید و اسم ارزیاب ثبت میشه . سئوالها رو تو پست بعدی می نویسم . الان فرصتش نیست .
 

just in time

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ما دو تا فرم پرسشنامه داریم که مورد بررسی قرار میگیره . ما اول فرم شماره 2 رو بررسی می کنیم . علتش رو بعدا بهتون میگم . البته اینم بگم مواردی که در بالا گفته شده رو نگه دارین ، فرم شماره 2 رو هم الان متوجه میشین . با استفاده از این دوتا باید فرم شماره 1 رو کامل کنین ! . فرم شماره 2 شامل 20 تا سئوال هست که با جواب بله/خیر به اونها پاسخ میدین . در بالای فرم اسم کارخونه و تاریخ بازدید و اسم ارزیاب ثبت میشه . سئوالها رو تو پست بعدی می نویسم . الان فرصتش نیست .
با سلام
ما در انتظار دنباله مطالب شما سوختیم ولی خب بازم صبر می کنیم .
با احترام
راستی بچه ها توی تاپیک چرا صنایع توی نظر سنجی شرکت کنید
 

bardinova

مدیر بازنشسته
فرم شماره 2 حاوی 20 تا سئوال هست که بصورت بله/خیر به اونها پاسخ داده میشه .

1) آيا از بازديدکنندگان استقبال مي شود و اطلاعات مربوط به چيدمان کارخانه ، نيروي کار ، مشتري و محصول را به بازديدکنندگان ارائه مي دهند ؟
2) آيا ارزيابي مربوط به رضايت مشتري و کيفيت محصول در تابلو ها نمايش داده مي شود ؟
3) آيا ايمني ، پاکيزگي و نظم در کارخانه وجود دارد ؟ آيا سطح آلودگي هوا و صدا در سطح قابل قبولي مي باشد ؟
4) آيا سيستم برچسب گذاري و رديابي . شناسايي براي ابزارآلات ، موجودي ، فرآيندها و جريان توليد وجود دارد ؟
5) آيا هر چيزي سر جاي خود قرار دارد و در جاي خود جمع آوري مي گردد ؟
6) آيا اهداف بروز مي شود و وضعيت عملکرد در تابلو ها به نمايش گذاشته مي شود ؟
7) آيا مواد توليدي در کنار خط نگهداري ميشود يا در انبارهاي جداگانه نگهداري مي شود ؟
8) آيا دستورالعملهاي کاري و کنترل کيفيت بطور مشخص در ايستگاههاي کاري قابل رويت مي باشد ؟
9) آيا نمودارهاي مربوط به بهره وري ، کيفيت ، ايمني و حل مسئله براي تمام اعضا تيم قابل رويت مي باشد ؟
10) آيا وضعيت جاري و عمليات درحال انجام ازيک اطاق مرکزي يادر تابلو وضعيت قابل رويت وکنترل است هستند ؟

بقیه سئوالها رو تو پست بعدی میگم .
 

bardinova

مدیر بازنشسته
حالا بقیه سئوالها :

11) آيا در برنامه ريزي خط توليد توجه به ميزان سطح موجودي در کارخانه نيز مي شود ؟
12) آيا جابجايي مواد يکبار و در کمترين فاصله ممکن و با کانتينرهاي مناسب انجام مي شود ؟
13) آيا چيدمان کارخانه بر اساس جريان پيوسته توليد طراحي شده است يا به صورت کارگاه به کارگاه مي باشد ؟
14) آيا تيمهاي کاري آموزش ديده و با کفايت شده اند و در گير در حل مشکلات و بهبود کار هستند ؟
15) آيا پرسنل تعهد خود را به بهبود مستمر نشان مي دهند ؟
16) آيا برنامه زماني پيشگيري و تعمير و نگهداري تجهيزات بر روي تجهيزات نصب شده است و برنامه بهبود مستمر در ابزار آلات و فرآيند وجود دارد ؟
17) آيا فرآيند مديريت موثر بر پروژه با در نظر گرفتن هزينه براي توليد محصولات جديد وجود دارد ؟
18) آيا فرآيند ارزيابي تامين کنندگان از نظر کيفيت ، تحويل و کنترل هزينه وجود دارد ؟
19) آيا ويژگي هاي محصول شناسايي شده است و روشهاي جلوگيري از خطا و ضايعات وجود دارد ؟
20) آيا خود شما تمايل به خريد محصولات حاصل از فرآيند عمليات موجود هستيد ؟

در آخر این جدول تعداد پاسخهای (( بله )) درج میشه .
 

bardinova

مدیر بازنشسته
فرم شماره 2 که تکمیل میشه میریم سراغ فرم شماره 1 ! . قبلا هم گفتم علت این امر چیه . شما 11 تا سئوال مطرح شده توی این فرم رو باید بر اساس پاسخهای فرم 2 انتخاب کنین . این موضوع بقدری سلیقه ای هست که شما کاملا اختیار دارین پاسخهای فرم 2 رو بر اساس جوابهای فرم 1 انتخاب کنین . من از هر دو روش استفاده می کنم . صرفا اینجا برای توضیح فرم 2 رو اول انتخاب کردم که این یادتون بمونه که این عددها ترتیب نیست ! اسم هست !! .
یادتون هست ؟ یه جدولی شامل 11 تا مورد رو اون اوایل توضیح دادم : فاکتورهای مورد ارزیابی برای طبقات 11 گانه جدول امتیاز دهی . 11 تا مورد رو یادتون هست ؟ دقیقا اون 11 تا همین 11 تا مورد فرم 1 هست . نگاه کنین :

1) رضایت مشتری : مربوط به سئوالات 1 و 2 و 20 در فرم شماره 2
2) ایمنی ، محیط کار ، نظم و پاکیزگی : مربوط به سئوالات 3 و 5 و 20 در فرم شماره 2
3) سیستم مدیریت دیداری : مربوط به سئوالات 2 و 4 و 6 و 10 و 20 در فرم شماره 2
4) سیستم برنامه ریزی : مربوط به سئوالات 11 و 20 در فرم شماره 2
5) استفاده از فضا ، جابجایی مواد و جریان خط تولید : مربوط به سئوالات 7 و 12 و 13 و 20 در فرم شماره 2
6) سطوح موجودی و کار در فرایند : مربوط به سئوالات 7 و 11 و 20 در فرم شماره 2
7) کار تیمی و سیستم انگیزش : مربوط به سئوالات 5 و 6 و 14 و 15 و 20 در فرم شماره 2
8) وضعیت و نگهداری تجهیزات و ابزارآلات : مربوط به سئوالات 16 و 20 در فرم شماره 2
9) مدیریت بر پیچیدگیها و بحران : مربوط به سئوالات 8 و 17 و 20 در فرم شماره 2
10) وجود یکپارچگی در زنجیره تامین : مربوط به سئوالات 18 و 20 در فرم شماره 2
11) وجود سیستمهای کیفی : مربوط به سئوالات 15 و 17 و 19 و 20 در فرم شماره 2

حالا که این جداول رو می دونین ما میتونیم دو تا سناریو داشته باشیم :
الف) فرم شماره 1 بر اساس جدول شرح فاکتورهای ارزیابی پر میشه . امتیاز داده میشه و بر اساس اون امتیازها به سئوالات مربوط به هر کدوم در فرم شماره 2 پاسخ بله یا خیر داده میشه.
ب) فرم شماره 2 بر اساس اون چیزی که از بازدید کارخونه برداشت شده تکمیل میشه . فرم تکمیل شده در کنار جدول شرح فاکتورها میتونه باعث دقیقتر شدن پاسخهای فرم 1 بشه .

نکته : دقت کردین ؟ توی 11 بخش فرم شماره 1 ، در قسمتهای سئوالهای مربوط در فرم شماره 2 ، شماره 20 تو تمام 11 تا مشترک هست . علتش رو خودتون می تونین حدث بزنین .



فکر کنم دیگه چیز خاصی نمونده باشه در مورد Rpa بهتون بگم . اگه سئوالی باشه در خدمتم .
 

just in time

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
معلومه دیگه

معلومه دیگه

باسلام
یعنی اگه شما با توجه به جمیع جهات به این نتیجه رسیدی که می خوای این محصول رو بخری یعنی همه آیتم های اون فرم رو به صورت Complex قبول کردی.
بازم ازت ممنون به خاطر شروع بحث و اینکه وقت گذاشتی.
با احترام
 
بالا