KW یا KVA

ARC_2008

مدیر بازنشسته
... با سلام . یک سوال دارم برای قدرتی های سال های نخستین ! :
" چرا واحد سنجش موتور الکتریکی ( القایی ) ، KW است . حال آنکه برای ترانسفورماتور از واحد KVA استفاده می کنند ؟"
.
.
.
بفرمائید .
 

ali_boobeh

عضو جدید
سلام فکر می کنم ساده ترین دلیلش اینست که بار متصل به ترانس مشخص نیست سلفی یا خازنی یا مقاومتی است اما ضریب توان موتور از قبل مشخص است
 

rashidishahram

مشاور صنعت برق
سلام فکر می کنم ساده ترین دلیلش اینست که بار متصل به ترانس مشخص نیست سلفی یا خازنی یا مقاومتی است اما ضریب توان موتور از قبل مشخص است
پس خود ترانسفرمر چی؟ یعنی ضریب توان ترانسفورمر مشخص نیست؟؟؟
 

mohsenfar60

عضو جدید
سلام
موتور يك واحد مصرفيه در حاليكه ترانس ( با صرفنظر از تلفاتش ) نقش افزايش يا كاهش ولتاژ و جران رو بر عهده داره . به بيان ديگه زمانيكه شما از نيروگاه انرژي ميگيريد بر مبناي KVA است چون مصرف كننده ها هستند كه اين توان را به دو مولفه KW و KVAR تقسيم مي كنند . خوب ترانس هم از اونجايي كه مصرف كننده محسوب نميشه ( البته توليد كننده هم نيست ) به اين خاطر با توان KVA معرفي ميشه .
 

rashidishahram

مشاور صنعت برق
سلام
موتور يك واحد مصرفيه در حاليكه ترانس ( با صرفنظر از تلفاتش ) نقش افزايش يا كاهش ولتاژ و جران رو بر عهده داره . به بيان ديگه زمانيكه شما از نيروگاه انرژي ميگيريد بر مبناي KVA است چون مصرف كننده ها هستند كه اين توان را به دو مولفه KW و KVAR تقسيم مي كنند . خوب ترانس هم از اونجايي كه مصرف كننده محسوب نميشه ( البته توليد كننده هم نيست ) به اين خاطر با توان KVA معرفي ميشه .

خوب اگه نه تولید کننده است نه مصرف کننده پس چرا فقط KVA؟ در ضمن نیروگاه رو هم به وات می گویند مثلا 400 مگاواتی.
 

Amirabadi

عضو جدید
... با سلام . یک سوال دارم برای قدرتی های سال های نخستین ! :
" چرا واحد سنجش موتور الکتریکی ( القایی ) ، KW است . حال آنکه برای ترانسفورماتور از واحد KVA استفاده می کنند ؟"
.
.
.
بفرمائید .

از دید یک مصرف کننده ، برای یک الکتروموتور توان مکانیکی خروجی مهم است نه توان مختلط ورودی به موتور . یک الکتروموتور توان مختلط از شبکه جذب می کند ، مقداری از توان اکتیو صرف تلفات موتور می شود و همچنین توان راکتیو در موتور چرخیده و تحویل مصرف کننده نمی گردد. مثلاً یک موتور 55KW یعنی موتوری که 55KW توان مکانیکی در خروجی تحویل بار خود (پمپ ، فن ...) می دهد. در حالیکه این موتور با ضریب توان 0.85 و راندمان 90% از شبکه 71.9KVA توان مختلط جذب می نماید که اهمیتی برای مصرف کننده ندارد.
از دید مصرف کننده ، برای یک ترانسفورماتور توان مختلط خروجی مهم است. زیرا بارهای متصل به خروجی ترانسفورماتور می توانند ترکیبی از بارهای موتوری ، روشنایی ، خازنی و گرمایی باشند. یعنی بسته به محل استفاده ترانس ، ضریب توان بارهای متصل به ترانس می تواند متفاوت باشد. لذا توان نامی ترانسفورماتور ها به KVA بیان می شود.
یک مشتری می تواند از یک ترانسفورماتور 500KVA به شکل های زیر توان دریافت نماید :
- 300KVAR+400KW
- 500KW
- 500KVAR
- 100KVAR+490KW
می بینید که استفاده از KW برای بیان خروجی یک ترانسفورماتور در حالت کلی بی معنی است.
 

sami 1242

عضو جدید
... با سلام . یک سوال دارم برای قدرتی های سال های نخستین ! :
" چرا واحد سنجش موتور الکتریکی ( القایی ) ، KW است . حال آنکه برای ترانسفورماتور از واحد KVA استفاده می کنند ؟"
.
.
.
بفرمائید .[/qu

دلیلش وجود ضریب قدرت کمتراز 1 در موتورها است
 

asiabadboy

عضو فعال
کاربر ممتاز
... با سلام . یک سوال دارم برای قدرتی های سال های نخستین ! :
" چرا واحد سنجش موتور الکتریکی ( القایی ) ، KW است . حال آنکه برای ترانسفورماتور از واحد KVA استفاده می کنند ؟"
.
بفرمائید .

با سلام ....
به نظر من ....چون ضریب توان ترانس به بار بستگی داره و ضریب توان ثابت ترانس با ضریب توان بارهای مختلف تغییر می کند ....مبنای کیلو وات برای ترانسها دقیق نیست و با کیلو ولت امپر بیان می شود که مستقل از ضریب توان است.....
....
درسته؟ :surprised:
 

ARC_2008

مدیر بازنشسته
اول اینکه مدتی وارد این تاپیک نشدم . شرمنده.
دوم هم اینکه از مهندس رشیدی و سایر دوستان صاحب نظر خواهشمندم به تحلیل پاسخ های داده شده - بالاخص چندتای آخری - بپردازند.
... اینکه بنده زیاد روی پاسخ ها فکر کردم . پاسخ اولیه خودم بیشتر روی نوع بار خروجی تمرکز داشت . با بررسی بیشتر و دلایل دیگر متوجه شدم باز هم می توان از جنبه های متفاوت به قضیه نگاه کرد .
.
.
.
من مرده ، شما زنده ! . تا چند سال دیگر ، اخبار اعلام می کند ... فلان انشتین اثبات کرد تمامی مطالعات روی مبحث توان الکتریکی بر اصول اشتباه فرض نهاده شده و باید از اصول دیگری بهره جست ... ( کوانتوم 2 ! ) .
... ببینید کی گفتم !!!
موفق باشید.
 

rashidishahram

مشاور صنعت برق
از دید یک مصرف کننده ، برای یک الکتروموتور توان مکانیکی خروجی مهم است نه توان مختلط ورودی به موتور . یک الکتروموتور توان مختلط از شبکه جذب می کند ، مقداری از توان اکتیو صرف تلفات موتور می شود و همچنین توان راکتیو در موتور چرخیده و تحویل مصرف کننده نمی گردد. مثلاً یک موتور 55KW یعنی موتوری که 55KW توان مکانیکی در خروجی تحویل بار خود (پمپ ، فن ...) می دهد. در حالیکه این موتور با ضریب توان 0.85 و راندمان 90% از شبکه 71.9KVA توان مختلط جذب می نماید که اهمیتی برای مصرف کننده ندارد.
از دید مصرف کننده ، برای یک ترانسفورماتور توان مختلط خروجی مهم است. زیرا بارهای متصل به خروجی ترانسفورماتور می توانند ترکیبی از بارهای موتوری ، روشنایی ، خازنی و گرمایی باشند. یعنی بسته به محل استفاده ترانس ، ضریب توان بارهای متصل به ترانس می تواند متفاوت باشد. لذا توان نامی ترانسفورماتور ها به KVA بیان می شود.
یک مشتری می تواند از یک ترانسفورماتور 500KVA به شکل های زیر توان دریافت نماید :
- 300KVAR+400KW
- 500KW
- 500KVAR
- 100KVAR+490KW
می بینید که استفاده از KW برای بیان خروجی یک ترانسفورماتور در حالت کلی بی معنی است.
خوب اگه ترانسفورمر هیج باری بهش متصل نباشه چی؟ یا ترنسفورمر جریان یا ولتاژ (CT, VT) باشه چی؟
 

rashidishahram

مشاور صنعت برق
از دید یک مصرف کننده ، برای یک الکتروموتور توان مکانیکی خروجی مهم است نه توان مختلط ورودی به موتور . یک الکتروموتور توان مختلط از شبکه جذب می کند ، مقداری از توان اکتیو صرف تلفات موتور می شود و همچنین توان راکتیو در موتور چرخیده و تحویل مصرف کننده نمی گردد. مثلاً یک موتور 55KW یعنی موتوری که 55KW توان مکانیکی در خروجی تحویل بار خود (پمپ ، فن ...) می دهد. در حالیکه این موتور با ضریب توان 0.85 و راندمان 90% از شبکه 71.9KVA توان مختلط جذب می نماید که اهمیتی برای مصرف کننده ندارد.
از دید مصرف کننده ، برای یک ترانسفورماتور توان مختلط خروجی مهم است. زیرا بارهای متصل به خروجی ترانسفورماتور می توانند ترکیبی از بارهای موتوری ، روشنایی ، خازنی و گرمایی باشند. یعنی بسته به محل استفاده ترانس ، ضریب توان بارهای متصل به ترانس می تواند متفاوت باشد. لذا توان نامی ترانسفورماتور ها به KVA بیان می شود.
یک مشتری می تواند از یک ترانسفورماتور 500KVA به شکل های زیر توان دریافت نماید :
- 300KVAR+400KW
- 500KW
- 500KVAR
- 100KVAR+490KW
می بینید که استفاده از KW برای بیان خروجی یک ترانسفورماتور در حالت کلی بی معنی است.
خوب اگه ترانسفورمر هیج باری بهش متصل نباشه چی؟ یا ترانسفورمر جریان یا ولتاژ (CT, VT) باشه چی؟
 

rashidishahram

مشاور صنعت برق
با سلام ....
به نظر من ....چون ضریب توان ترانس به بار بستگی داره و ضریب توان ثابت ترانس با ضریب توان بارهای مختلف تغییر می کند ....مبنای کیلو وات برای ترانسها دقیق نیست و با کیلو ولت امپر بیان می شود که مستقل از ضریب توان است.....
....
درسته؟ :surprised:
خوب ضریب توان ترانسفورمر در بی باره چقده؟ ضریب توان بار مال بار هست و ضریب توان ترانسفورمر نیست در این صورت همیشه می گفتند ضریب توان ترانسفورمر به جای بار.
 
آخرین ویرایش:

asiabadboy

عضو فعال
کاربر ممتاز
خوب ضریب توان ترانسفورمر در بی باره چقده؟ ضریب توان بار مال بار هست و ضریب توان ترانسفورمر نیست در این صورت همیشه می گفتند ضریب توان ترانسفورمر به جای بار.

فکر می کنم ضریب توان ترانس در حالت بی باری نزدیک به یک باشه .... چون تو حالت بی باری ....جریانی سمت مصرف کننده نداریم ..... و می مونه جریان نشتی و تلفاتی .... در نتیجه میشه گفت .... حدودا ....کیلو وات ترانس با کیلو ولت امپر ترانس برابره .....
....
ولی وقتی بار روی ترانس قرار می گیره .... با توجه به اینکه بار میتونه اهمی یا خازنی یا سلفی باشه یا ترکیبی از هر کدوم ..... این بار با سلف ثانویه ترانس موازی میشه و ضریب توان منحصر به خودش رو ایجاد می کنه و برای همین میگم با بارهای مختلف ضریب توان ترانس فرق می کنه و به بار بستگی داره ....
 

rashidishahram

مشاور صنعت برق
فکر می کنم ضریب توان ترانس در حالت بی باری نزدیک به یک باشه .... چون تو حالت بی باری ....جریانی سمت مصرف کننده نداریم ..... و می مونه جریان نشتی و تلفاتی .... در نتیجه میشه گفت .... حدودا ....کیلو وات ترانس با کیلو ولت امپر ترانس برابره .....
....
ولی وقتی بار روی ترانس قرار می گیره .... با توجه به اینکه بار میتونه اهمی یا خازنی یا سلفی باشه یا ترکیبی از هر کدوم ..... این بار با سلف ثانویه ترانس موازی میشه و ضریب توان منحصر به خودش رو ایجاد می کنه و برای همین میگم با بارهای مختلف ضریب توان ترانس فرق می کنه و به بار بستگی داره ....
bad boy جان ضریب توان(قدرت) یک تجهیز بستگی به چی داره؟ یک خورده تامل کن. نزدیکتر شدی به جواب از نظر من. ضریب قدرت ترانس چه جوری یک هست در حال که واسه اصلاح ضریب قدرت از خازن استفاده می کنند؟؟؟؟ نمودار نوع بار رو در نظر بگیر سلفی خازنی اهمی و زاویه فاز هر کدام؟ بردارها فازی نوع بارها که یادته؟ اهم در زاویه صفر و ... البته نمی دونم نظر من درسته یا نه ولی بعدا می گم.

راستی اقا مصطفی این سوال رو گفته بودی برای قدرتی های سال نخستین ولی سوال جالبیه همه رو درگیر کردی.
 

asiabadboy

عضو فعال
کاربر ممتاز
bad boy جان ضریب توان(قدرت) یک تجهیز بستگی به چی داره؟ یک خورده تامل کن. نزدیکتر شدی به جواب از نظر من. ضریب قدرت ترانس چه جوری یک هست در حال که واسه اصلاح ضریب قدرت از خازن استفاده می کنند؟؟؟؟ نمودار نوع بار رو در نظر بگیر سلفی خازنی اهمی و زاویه فاز هر کدام؟ بردارها فازی نوع بارها که یادته؟ اهم در زاویه صفر و ... البته نمی دونم نظر من درسته یا نه ولی بعدا می گم.

راستی اقا مصطفی این سوال رو گفته بودی برای قدرتی های سال نخستین ولی سوال جالبیه همه رو درگیر کردی.

مهندس جان ....منظورم این بود.... همه چی به بار ترانس و جریانی که توسط بار کشیده میشه بستگی داره....به همین دلیل ....چون کیلو وات به ضریب توان بستگی داره و بارهای مختلف ترانس اعم از سلفی یا اهمی یا خازنی ....ضریب توان مجموعه ترانس و بار رو مشخص می کنه ..... در نتیجه ....کیلو وات هر مجموعه متغیر است ....
....
ضریب توان برای ترانس بدون بار هم یک است چون جریانی نداریم ....
....
از کیلو ولت امپراستفاده می کنن که مستقل از ضریب بار است و بنا به گفته یکی از دوستان .... بیان کننده محدوده ولتاز و جریان ....چه بار سلفی باشه چه خازنی ....
....
....
راستی امیر هستم و همینک در خدمت شما ....:w16:
 

rashidishahram

مشاور صنعت برق
مهندس جان ....منظورم این بود.... همه چی به بار ترانس و جریانی که توسط بار کشیده میشه بستگی داره....به همین دلیل ....چون کیلو وات به ضریب توان بستگی داره و بارهای مختلف ترانس اعم از سلفی یا اهمی یا خازنی ....ضریب توان مجموعه ترانس و بار رو مشخص می کنه ..... در نتیجه ....کیلو وات هر مجموعه متغیر است ....
....
ضریب توان برای ترانس بدون بار هم یک است چون جریانی نداریم ....
....
از کیلو ولت امپراستفاده می کنن که مستقل از ضریب بار است و بنا به گفته یکی از دوستان .... بیان کننده محدوده ولتاز و جریان ....چه بار سلفی باشه چه خازنی ....
....
....
راستی امیر هستم و همینک در خدمت شما ....:w16:

آقا امیر خدمت از ماست. ضریب قدرت یک برای ترانس یعنی ترانس کلا اهمی است در حالی که ترانس سلف می باشد و امپدانس آن jlw (مستقل از باری که به آن وصل است) پس اگر بردار j را در نظر بگیری را روی محور j به سمت بالا بوده و زاویه 90 درجه دارد و cos 90 نمی تواند برابر 1 باشد البته صفر هم نیست بدلیل اینکه مقدار خیلی کمی هم بار اهمی دارد پس در حد 0.01 تا 0.001 است. حال بقیش با شما.
 

asiabadboy

عضو فعال
کاربر ممتاز
آقا امیر خدمت از ماست. ضریب قدرت یک برای ترانس یعنی ترانس کلا اهمی است در حالی که ترانس سلف می باشد و امپدانس آن jlw (مستقل از باری که به آن وصل است) پس اگر بردار j را در نظر بگیری را روی محور j به سمت بالا بوده و زاویه 90 درجه دارد و cos 90 نمی تواند برابر 1 باشد البته صفر هم نیست بدلیل اینکه مقدار خیلی کمی هم بار اهمی دارد پس در حد 0.01 تا 0.001 است. حال بقیش با شما.

البته این مشکلات در بحث نوشتاری هست .....
منظورم از یک ....کسینوس فی مساوی با یکه ....یعنی ....اختلاف فاز ...حدودا صفر
خب قبول ....
پس یه بردار خازنی هم وجود داره در خلاف جهت این بردار سلفی ..... به نظر من هر فاز با زمین ترانس که شامل بدنه میشه ....حالات خازنی هم داره ( تو بی باری)
این باعث میشه ....این دوتا بردار همدیگه رو خنثی کنن .... و اختلاف فاز صفر بدست بیاد...:surprised:
 

rashidishahram

مشاور صنعت برق
البته این مشکلات در بحث نوشتاری هست .....
منظورم از یک ....کسینوس فی مساوی با یکه ....یعنی ....اختلاف فاز ...حدودا صفر
خب قبول ....
پس یه بردار خازنی هم وجود داره در خلاف جهت این بردار سلفی ..... به نظر من هر فاز با زمین ترانس که شامل بدنه میشه ....حالات خازنی هم داره ( تو بی باری)
این باعث میشه ....این دوتا بردار همدیگه رو خنثی کنن .... و اختلاف فاز صفر بدست بیاد...:surprised:
آره بردار خازنی هم هست برای بار خازنی z=1/jcw یا z=-jcw که با توجه به علامت آن در جهت -90 می باشد. برای همین هم هست که برای جبران بار راکتیو حاصل از بارهای سلفی مثل موتور که سیم پیچ(سلف)دارد از خازن استفاده می شود.
البته در مورد حالت خازنی بین فاز با زمین حرفتون درسته ولی مقدار آن خیلی ناچیزه بخاطر همین در حالت ایده ال در نظر گرفته نشده و عکس این یعنی القای مغناطیسی هم هست ولی اون هم کمه پس در نظر گرفته نمی شود و مقدار ان هم ناچیز است.
اگر اختلاف فاز صفر بشه دو حالت هست یا بار کلا اهمی است یا مدار در حالت تشدیده و مقدار امپدانس خازنی با سلفی برابر هست.
 

asiabadboy

عضو فعال
کاربر ممتاز
آره بردار خازنی هم هست برای بار خازنی z=1/jcw یا z=-jcw که با توجه به علامت آن در جهت -90 می باشد. برای همین هم هست که برای جبران بار راکتیو حاصل از بارهای سلفی مثل موتور که سیم پیچ(سلف)دارد از خازن استفاده می شود.
البته در مورد حالت خازنی بین فاز با زمین حرفتون درسته ولی مقدار آن خیلی ناچیزه بخاطر همین در حالت ایده ال در نظر گرفته نشده و عکس این یعنی القای مغناطیسی هم هست ولی اون هم کمه پس در نظر گرفته نمی شود و مقدار ان هم ناچیز است.
اگر اختلاف فاز صفر بشه دو حالت هست یا بار کلا اهمی است یا مدار در حالت تشدیده و مقدار امپدانس خازنی با سلفی برابر هست.

پس باید بگردیم دنبال یه ناحیه خازنی که بتونه به بار سلفی توی بی باری غلبه کنه ....:surprised:
....
خود لایه های سیم پیچ میتونه با رشته های مجاور یا لایه های زیری تشکیل خازن بده ؟؟
 

rashidishahram

مشاور صنعت برق
تو پست بالا نگفتی تو تشدید، بار اهمی نیست چرا؟ اینکه گفتم اگه مقدار امپدانسها برابر بشه یعنی jlw=1/jcw ، در این حالت اختلاف فاز صفر نمی شه چون دیگه تشدید نمی شه.
جالا چرا دنبال ناحیه خازنی بگردیم تو بی باری؟؟ منظورم این که چون ترانس ضریب قدرتش 0.01 تا 0.001 است پس بارش اهمی نیست و نمی تونیم بگیم کیلووات
 
آخرین ویرایش:

asiabadboy

عضو فعال
کاربر ممتاز
تو پست بالا نگفتی تو تشدید، بار اهمی نیست چرا؟ اینکه گفتم اگه مقدار امپدانسها برابر بشه یعنی jlw=1/jcw ، در این حالت اختلاف فاز صفر نمی شه چون دیگه تشدید نمی شه.
جالا چرا دنبال ناحیه خازنی بگردیم تو بی باری؟؟ منظورم این که چون ترانس ضریب قدرتش 0.01 تا 0.001 است پس بارش اهمی نیست و نمی تونیم بگیم کیلووات

یعنی میشه گفت که ترانس توی بی باری ....یه بار سلفیه ؟؟
 

asiabadboy

عضو فعال
کاربر ممتاز
به نوعی آره ولی با مشخصات خودش.

اقای مهندس.... چون من دیر قانع میشم یه پیشنهادی دارم ...
....
من توی یه فرصت مناسب .... توی شرکت .... بار رو از روی دو تا ترانس 1250 کیلو ولت امپر برمیدارم و ضریب توان رو روی کسینوس فیمتر می خونم .... و نتیجه رو اعلام می کنم....
البته چون ما خط 20 کیلو ولت اختصاصی داریم ....این فرصت مناسب در لحظات قطعی برق ناخواسته رخ میده ....
نظرتون چیه؟
 

rashidishahram

مشاور صنعت برق
اقای مهندس.... چون من دیر قانع میشم یه پیشنهادی دارم ...
....
من توی یه فرصت مناسب .... توی شرکت .... بار رو از روی دو تا ترانس 1250 کیلو ولت امپر برمیدارم و ضریب توان رو روی کسینوس فیمتر می خونم .... و نتیجه رو اعلام می کنم....
البته چون ما خط 20 کیلو ولت اختصاصی داریم ....این فرصت مناسب در لحظات قطعی برق ناخواسته رخ میده ....
نظرتون چیه؟
فکر خوبیه نتیجه رو به من هم بگو آقا امیر.
 
Similar threads

Similar threads

بالا