GC

alirahmani4

عضو جدید
با سلام
وقت بخیر

چند روز پیش یکی از دوستان من از کاربران در رابطه با اطلاعاتی هرچند جزئی و مختصر در رابطه با gcیا همون کروماتوگرافی گازی کمک خواسته بود.
ما 4یا 5 تا دانشجو هستیم و مشتاقانه بدنبال ساخت این دستگاه هستیم.با کمال میل از همگی دوستان دعوت میشه که اگر کمکی از دستشون بر میاد البته فعلا در حد ارسال مطالب از ما دریغ نکنن.



با تشکر....منتظریم
 
با سلام
وقت بخیر

چند روز پیش یکی از دوستان من از کاربران در رابطه با اطلاعاتی هرچند جزئی و مختصر در رابطه با gcیا همون کروماتوگرافی گازی کمک خواسته بود.
ما 4یا 5 تا دانشجو هستیم و مشتاقانه بدنبال ساخت این دستگاه هستیم.با کمال میل از همگی دوستان دعوت میشه که اگر کمکی از دستشون بر میاد البته فعلا در حد ارسال مطالب از ما دریغ نکنن.



با تشکر....منتظریم

ساخت دستگاه گازکروماتوگرافی بیشتر از اونی که به مهندسی شیمی مربوط باشه، به رشته مهندسی برق-الکترونیک مربوط میشه که بتونه تجهیزات ابزار دقیق رو بسازه. از این گذشته ساخت این دستگاه اونقدر پیچیده و نیازمند تکنولوژی بالا هست که بعید می دونم در حال حاضر بشه در ایران این دستگاه رو ساخت.

به نظر من شاید بد نباشه به جای اینکه وقت و انرژی تون رو روی ساخت این دستگاه به این پیچیدگی و تکنولوژیک بزارین، از دستگاه های آزمایشگاهی کوچکتر و ساده تر که هنوز در ایران تولید نمیشه و نیازش هست، شروع کنید. ساده ترین دستگاههای مورد استفاده در آزمایشگاها یا نمونه ایرانی اصلا نداره و یا اگر داره اونقدر کیفیتش پایینه که عملا نمیشه باهاش کار کرد. مثلا همین هات-پلیت های ساده رو در نظر بگیرید. یه سر برید بازار ببینید از 10 تا هات-پلیت ایرانی چندتاش هست که می تونه روی سرعت همزن کنترل دور سالم داشته باشه و در حین همزدن مگنت رو پرت نکنه! خودم 3تا هات-پلیت ایرانی (مدل های مختلف) گرفتم هیچکدوم نتونستن اونطور که باید برام کار کنن. آخرش یه دونه ایتالیاییش رو با چندبرابر قیمت ایرانی گرفتم ولی راحت شدم! تازه هات پلیت سادهترینشه! یک عالمه دستگاه های دیگه هست که هنوز اصلاً نمونه ایرانیش ساخته نشده. مثلاً PH-متر ، سختی سنج، هدایت سنج، پتانسیومتر، رفرکتومتر، هیدرومتر دیجیتال، ویسکومتر، دستگاه اندازه گیری دمای فلش (open cup)، دوزینگ پمپ و ....

وقتی تجربه ساخت ادوات و تجهیزات ابزار دقیق آزمایشگاهی رو پیدا کردین اونوقته که مناسب تره که برید سراغ دستگاه های پیچیده تر مثل فلیم فوتومتر، اتمیک ابزوربشن، FTIR، پولاریمتر، اسپکتروفوتومتر و کروماتوگرافی های گازی/مایع/مایع با فشار بالا/نفوذ در ژل

در کل مسیری که در پیش گرفتید خیلی خوبه و براتون آرزوی موفقیت می کنم.
 

artan2

اخراجی موقت
با سلام
وقت بخیر
چند روز پیش یکی از دوستان من از کاربران در رابطه با اطلاعاتی هرچند جزئی و مختصر در رابطه با gcیا همون کروماتوگرافی گازی کمک خواسته بود.
ما 4یا 5 تا دانشجو هستیم و مشتاقانه بدنبال ساخت این دستگاه هستیم.با کمال میل از همگی دوستان دعوت میشه که اگر کمکی از دستشون بر میاد البته فعلا در حد ارسال مطالب از ما دریغ نکنن.
با تشکر....منتظریم


سلام
روی تجهیزات ابزار دقیق و الکترونیک و بخش کامپیوتر و نرم افزارهای کامپیوتری روی من حساب کنید.
قسمتهای زیر را کامل بهتون میتونم کمک کنم و تجربه های خوبی دارم
دوستانی هم دارم که در این زمینه اگر احیانا کم اوردم کمکم میکنند.

قسمتهائی که میتونم کمکتون بکنم:
1- میکرو کنترلرها و PLC و ابزار دقیق به خصوص علاقه به میکروکنترلرهای 8051 , AVR دارم.
2- تهیه هر نوع نرم افزاری که برای کار با دستگاهی که ساخته خواهد شد برای اوپراتور دستگاه نیاز باشه.
3- طراحی هر نوع سخت افزار کامپیوتر با هر نوع قطعه ای که بخواین توی کامپیوتر دستگاه استفاده کنین تخصص اصلی ام هست.
4- هر نوع رابط و سنسور که بخواین از طریق پورت USB اطلاعاتش را میکروکنترلر گرفته و برای پردازش به کامپیوتر بفرستد.


البته بدون کامپیوتر هم میتوانید با میکروکنترلرهای پیشرفته مانند ATMEGA این دستگاه را بسازید ولی علاوه بر قدرت پائین پردازشی
محدودیت برنامه نویسی و سایر مسائل را دارید.

اما عیبی که تعبیه کامپیوتر در دستگاه دارد این است که هزینه تمام شده دستگاه را تا حد یکی دو میلیون تومان بالا میبرد.


همین الان این دستگاهها را از چین استعلام کردم قیمتشان از پنج هزار دلار تا ده هزار دلار متفاوت است.

بعضی انواعی از دستگاه هستند که قیمتشان تا یکصد میلیون تومان (یکصد هزار دلار) هم میرسد.

اما تفاوتشان را نفهمیدم. در حالت کلی اکثریت توی محدوده پنج میلیون تا ده پانزده میلیون تومن بودند.

اکثر این دستگاهها که فروشندگان اعلام کردند حدود پنج نوع سنسور به شرح زیر دارند:

FID Detector
TCD Detector
TCD Detector
FPD Detector
ECD Detector

من تاحالا با این دستگاهها نه کار کرده ام و نه دیده ام فقط الان عکسشان را دیدم.
اما با یک بررسی کلی متوجه شدم که سنسورهائی که در بالا لیستشان را اوردم اطلاعات را گرفته و به میکروکنترلر پردازش کننده اولیه میدهند.
و اطلاعات توسط ابزار دقیق یا میکروکنترلر گرد اوری شده و برای پردازش دقیقتر به کامپیوتر فرستاده میشود.

البته توی دستگاههائی که دیدم ظاهرا کامپیوتر ندارند و فقط میکروکنترلر اطلاعات سنسورها را پردازش کرده و نتیجه را اعلام میکند.
در نتیجه اگر بخواهید مشابه چینی را بسازید نیاز به کامپیوتر ندارید و قیمت تمام شده دستگاه شما به غیر از سنسور ها که قیمتشان را نمیدانم
بقیه تجهیزات حدود یکی دو میلیون تومن در حد اکثر حالت خواهد بود.

همچنین برای دقیق شدن نتیجه بعضی از دستگاهها دو سنسور دارند که اگر یکی اشتباه کرد و یا از خط خارج شد دیگری کارش را انجام میدهد.
این مسئله را از کلمه dual detector متوجه شدم
و پیشنهاد میکنم شما هم از سنسورهای دو قلو استفاده کنید و حتی اگر میتوانید از سه قلو استفاده کنید.

قطعات سنسورها را هم از چین میتوانید بخرید.

حتی با مهندسی معکوس میتوانید یک دستگاه از چین بخرید و با مهندسی معکوس و استخراج نرم افزار داخل میکروکنترلر
دستگاهی مشابه بسازید.

شاید برای سایر رشته های مهندسی کاری سخت و پیچیده باشد ولی به شرطی که سنسورها را از خارج وارد کنید
ساخت دستگاه برای یک فرد اشنا به ابزار دقیق و برق و الکترونیک کار خیلی بزرگ و پیچیده ای نیست.

موفق باشید.
 

artan2

اخراجی موقت
کروماتوگرافی راهی است برای تشخیص اجزا در ابعاد نانومتری،

با دقتی در حد و اندازهٔ مولکولی و مدتها پیش از شکلگیری فناوری نانو، برای شناسایی مواد به کار میرفت. اگر چند مولکول با هم داشته باشیم، کروماتوگرافی تشخیص میدهد غلظت آنها چقدر است.
اساس کار کروماتوگرافی جداسازی اجزای مخلوط با استفاده از سرعت متفاوت حرکت مولکولهای مختلف در محیط یکسان و با انرژی اولیهٔ مشابه است.
دستگاههای کروماتوگرافی پیشرفته، میلیونها مولکول مختلف را در یک میلیمتر مخلوط بهراحتی شناسایی می‌کنند و پژوهشگران فناوری نانو می‌توانند به کمک این روشها قسمت عمده‌ای از مشکلات خود را در شناسایی مواد مورد استفاده رفع کنند.
کروماتوگرافی به عنوان یکی از روشهای آزمایشیِ کارآمد در نانو فناوری، شامل چند روش است: کروماتوگرافی کاغذی، کروماتوگرافی ژلی و کروماتوگرافی گازی از جمله روشهایی هستند که در اینجا با آنها آشنا می‌شویم. دقت کنید که زمان، عامل کنترل ما بر انتخاب ذراتی است که با سرعتهای مختلف در محیط کروماتوگرافی توزیع مکانی می‌‌یابند.
● ریشهٔ لغویِ کروماتوگرافی
در زبان یونانی chroma به معنی رنگ و grophein به معنی نوشتن است.
● اطلاعات اولیه
کروماتوگرافی پُرکاربردترین شیوهٔ جداسازی تجزیه‌ای است که در تمام شاخه‌های علوم به کار میرود. کروماتوگرافی گروه گوناگون و مهمی از روش‌های جداسازی را شامل می‌شود و امکان می‌دهد تا اجزای سازندهٔ نزدیک به همِ مخلوط‌های کمپلکس را جدا، منزوی و شناسایی کند. بسیاری از این جداسازی‌ها به روش‌های دیگر نا‌ممکن است.
● سیر تحولی رشد
اولین روش‌های کروماتوگرافی در سال ۱۹۰۳ توسط میخائیل سوئت ابداع و نام‌گذاری شد. او از این روش برای جداسازی مواد رنگی استفاده کرد.ریچارد لارنس و جان آرچر در سال ۱۹۵۲ به پاس اکتشافاتشان در زمینهٔ کروماتوگرافی جایزهٔ نوبل گرفتند.
● توصیف کروماتوگرافی
کروماتوگرافی را به علت اینکه دربرگیرندهٔ سیستم‌ها و تکنیک‌های مختلفی است نمی‌توان به طور مشخص تعریف کرد. اغلب جداسازی‌ها بر مبنای کروماتوگرافی و بر روی مخلوط‌هایی از مواد بی‌رنگ از جمله گازها صورت می‌گیرد.
کروماتوگرافی متکی بر حرکت نسبی دو فاز است. یکی از این فازها بدون حرکت است و فاز ساکن نامیده می‌شود و دیگری را فاز متحرک می‌نامند. اجزای یک مخلوط به وسیلهٔ جریانی از یک فاز متحرک از داخل فاز ساکن عبور داده می‌شوند و جداسازی بر اختلاف در سرعت مهاجرت اجزای مختلف نمونه استواراست.
▪ مثال
اگر به طور ساده بخواهیم عمل کروماتوگرافی را انجام دهیم، یک لیوان حاوی آب را برمیداریم و یک قطره جوهر در آن میچکانیم. سپس تکهکاغذی را برمیداریم و قسمتی از آن را در لیوان آب قرار میدهیم. پس از مدتی مشاهده میشود که جوهر از کاغذ بالا میرود و پخش میشود.
● روش‌های کروماتوگرافی
روش‌های کروماتوگرافی، بر حسب ماهیت فاز متحرک و سپس بر حسب ماهیت فاز ساکن، ممکن است جامد، مایع و گاز باشند. بدین ترتیب، فرآیند کروماتوگرافی به چهار بخش اصلی تقسیم می‌شود. باید گفت که اگر فاز ساکن، مایع باشد کروماتوگرافی را تقسیمی می‌نامند.
● انواع کروماتوگرافی
هر یک از ۴ نوع اصلی کروماتوگرافی انواع مختلفی دارد:

▪ کروماتوگرافی مایع ـ جامد
▪ کروماتوگرافی جذب سطحی
▪ کروماتوگرافی لایهٔ نازک
▪ کروماتوگرافی تبادل یونی
▪ کروماتوگرافی ژلی
▪ کروماتوگرافی گاز ـ جامد
▪ کروماتوگرافی مایع ـ مایع
▪ کروماتوگرافی تقسیمی
▪ کروماتوگرافی کاغذی
▪ کروماتوگرافی گاز ـ مایع
▪ کروماتوگرافی ستون موئین
● مزیت روشهای کروماتوگرافی
روشهای کروماتوگرافی می‌توانند جداسازی‌هایی را که به روشهای دیگر خیلی مشکلاند، به انجام برسانند. زیرا اختلاف جزئی موجود در رفتار جزئی اجسام، در جریان عبور آنها از یک سیستمِ کروماتوگرافی چند برابر می‌شود.
هر چه این اختلاف بیشتر شود، قدرت جداسازی بیشتر و برای انجام جداسازی نیاز کمتری به وجود اختلافات دیگر خواهد بود.
مزیت کروماتوگرافی نسبت به ستون تقطیر این است که بهآسانی می‌توان به آن دست یافت. با وجود اینکه ممکن است چندین روز طول بکشد تا یک ستون تقطیر به حداکثر بازده خود برسد، ولی یک جداسازی کروماتوگرافی می‌تواند در عرض چند دقیقه یا چند ساعت انجام گیرد.
یکی از مزایای برجستهٔ روشهای کروماتوگرافی این است که آنها آرام هستند. به این معنی که احتمال تجزیهٔ مواد جداشونده به وسیلهٔ این روش‌ها در مقایسه با سایر روش‌ها کمتر است.
مزیت دیگر روش‌های کروماتوگرافی این است که تنها مقدار بسیار کمی از مخلوط برای تجزیه لازم است. به این علت، روشهای تجزیه‌ای مربوط به جداسازی کروماتوگرافی می‌توانند در مقیاس میکرو و نیمه میکرو انجام گیرند.
روش‌های کروماتوگرافی ساده، سریع و وسایل مورد لزوم آنها ارزان هستند. اجزای مخلوطهای پیچیده را به کمک این روشها میتوان از یکدیگر جدا کرد.
● انتخاب بهترین روش کروماتوگرافی
انتخاب نوع روش کروماتوگرافی بجز در موارد واضح (مانند کروماتوگرافی گازی در جداسازی گازها) عموماً تجربی است. زیرا هنوز هیچ راهی برای پیش‌بینی بهترین روش برای جداسازی اجسام، مگر در چند مورد ساده وجود ندارد.
در ابتدا روش‌های ساده‌تری مانند کروماتوگرافی کاغذی و لایه نازک امتحان می‌شوند. در صورتی که با این روشها مستقیماً قادر به جداسازی باشند، جداسازی را باید به وسیلهٔ آنها صورت داد. در غیر این صورت، از روش‌های پیچیده‌تر استفاده می‌شود.
کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا (HELC)، وقتی که روش‌های ساده فاقد کارایی لازم هستند، می‌تواند جوابگو باشد

منبع:
http://demented2.mihanblog.com/extrapage/112
 

m3164

کاربر فعال تالار مهندسی شیمی
کاربر ممتاز
با سلام
وقت بخیر

چند روز پیش یکی از دوستان من از کاربران در رابطه با اطلاعاتی هرچند جزئی و مختصر در رابطه با gcیا همون کروماتوگرافی گازی کمک خواسته بود.
ما 4یا 5 تا دانشجو هستیم و مشتاقانه بدنبال ساخت این دستگاه هستیم.با کمال میل از همگی دوستان دعوت میشه که اگر کمکی از دستشون بر میاد البته فعلا در حد ارسال مطالب از ما دریغ نکنن.


با تشکر....منتظریم

دوست عزیز! من خودم اطلاعاتی در این زمینه ندارم. اما با یکی از دوستان که با GC کار کرده این موضوع رو مطرح کردم؛ به نظر میرسه ساخت این دستگاه در داخل یه جورایی سخت باشه!!
به هر حال امیدوارم در این راه موفق باشید. در ضمن مهمترین شرکتهایی که در ساخت این دستگاه فعالند رو پرسیدم و در زیر آوردم. اونطور که به من گفتند هنوز چند تائیشون در فروش دستگاه به ما مشکلی ندارند (فروش فقط خود دستگاه) و شاید بشه باهاشون مکاتبه کرد و اطلاعات گرفت. یه pdf فارسی هم گرفتم و ضمیمه میکنم شاید به دردتون بخوره... البته یه سری فایلهای لاتین هم داشتن که من نگرفتم. اگه می بینید لازمه بگیرم و براتون بفرستم؟
1. کمپانی Agilent امریکا
2. کمپانی Perkin Elmer امریکا
3. کمپانی (HP) Hewlett Packard امریکا
4. کمپانی Varian هلند
5. کمپانی Shimadzu ژاپن
 

پیوست ها

  • Gas Chromatography.pdf
    604.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0

zinc

عضو جدید
با سلام
وقت بخیر

چند روز پیش یکی از دوستان من از کاربران در رابطه با اطلاعاتی هرچند جزئی و مختصر در رابطه با gcیا همون کروماتوگرافی گازی کمک خواسته بود.
ما 4یا 5 تا دانشجو هستیم و مشتاقانه بدنبال ساخت این دستگاه هستیم.با کمال میل از همگی دوستان دعوت میشه که اگر کمکی از دستشون بر میاد البته فعلا در حد ارسال مطالب از ما دریغ نکنن.



با تشکر....منتظریم


من با دستگاه GC کاملا اشنا هستم و هم نرم افزاری هم سخت افزاری
نمی خوام ناامیدتون کنم اما ساخت یه همچین دستگاهی ای نا ممکن و عملا بدون توجیح منطقی و اقتصادی است
این دستگاه یک دستگاه فوق پیشرفته است که هر کدوم از تجهیزات اون نیاز به یه دانش وسیع و امکانات کسترده داره که عملا ساخت اون غیر ممکنه و چند کشور تولید کننده اون هستند که سالها است دارن رو اون کار می کنن و تکمیلش می کنن
اما اگه منظورتون از ساخت جمع کردن یک دستگاه باشه یعنی شما قطعات رو تهیه کنید و اون ها رو سر هم کنید تا به دستگاه برسید این کار ممکنه ولی خوب کل دستگاه و یه جا بخرید که راحت تره :cry:

حتی لوازم یدکی این دستگاه رو تو ایران نمی تونن تهیه کنن یا صرف اقتصادی نداره با این که کوچکترین قطعات اش در حد ملیون هست ( البته از اون ور می یاد توسط شرکت های واسطه )
مثلا خیلی از شرکت ها که دستگاه gc varian که ساخت امریکا است رو دارن و قدیمی شده عملا دیگه قطعات اون رو ندارن و دستگاه بدون استفاده است و بسته به دستگاه 100 150 ملیون می دن یه دستگاه جدید می گیرن

به هر حال باز اگر سوالی بود یا کمکی خواستید در خدمتیم :gol::D
 

zinc

عضو جدید
سلام
روی تجهیزات ابزار دقیق و الکترونیک و بخش کامپیوتر و نرم افزارهای کامپیوتری روی من حساب کنید.
قسمتهای زیر را کامل بهتون میتونم کمک کنم و تجربه های خوبی دارم
دوستانی هم دارم که در این زمینه اگر احیانا کم اوردم کمکم میکنند.

قسمتهائی که میتونم کمکتون بکنم:
1- میکرو کنترلرها و PLC و ابزار دقیق به خصوص علاقه به میکروکنترلرهای 8051 , AVR دارم.
2- تهیه هر نوع نرم افزاری که برای کار با دستگاهی که ساخته خواهد شد برای اوپراتور دستگاه نیاز باشه.
3- طراحی هر نوع سخت افزار کامپیوتر با هر نوع قطعه ای که بخواین توی کامپیوتر دستگاه استفاده کنین تخصص اصلی ام هست.
4- هر نوع رابط و سنسور که بخواین از طریق پورت USB اطلاعاتش را میکروکنترلر گرفته و برای پردازش به کامپیوتر بفرستد.


البته بدون کامپیوتر هم میتوانید با میکروکنترلرهای پیشرفته مانند ATMEGA این دستگاه را بسازید ولی علاوه بر قدرت پائین پردازشی
محدودیت برنامه نویسی و سایر مسائل را دارید.

اما عیبی که تعبیه کامپیوتر در دستگاه دارد این است که هزینه تمام شده دستگاه را تا حد یکی دو میلیون تومان بالا میبرد.


همین الان این دستگاهها را از چین استعلام کردم قیمتشان از پنج هزار دلار تا ده هزار دلار متفاوت است.

بعضی انواعی از دستگاه هستند که قیمتشان تا یکصد میلیون تومان (یکصد هزار دلار) هم میرسد.

اما تفاوتشان را نفهمیدم. در حالت کلی اکثریت توی محدوده پنج میلیون تا ده پانزده میلیون تومن بودند.

اکثر این دستگاهها که فروشندگان اعلام کردند حدود پنج نوع سنسور به شرح زیر دارند:

FID Detector
TCD Detector
TCD Detector
FPD Detector
ECD Detector

من تاحالا با این دستگاهها نه کار کرده ام و نه دیده ام فقط الان عکسشان را دیدم.
اما با یک بررسی کلی متوجه شدم که سنسورهائی که در بالا لیستشان را اوردم اطلاعات را گرفته و به میکروکنترلر پردازش کننده اولیه میدهند.
و اطلاعات توسط ابزار دقیق یا میکروکنترلر گرد اوری شده و برای پردازش دقیقتر به کامپیوتر فرستاده میشود.

البته توی دستگاههائی که دیدم ظاهرا کامپیوتر ندارند و فقط میکروکنترلر اطلاعات سنسورها را پردازش کرده و نتیجه را اعلام میکند.
در نتیجه اگر بخواهید مشابه چینی را بسازید نیاز به کامپیوتر ندارید و قیمت تمام شده دستگاه شما به غیر از سنسور ها که قیمتشان را نمیدانم
بقیه تجهیزات حدود یکی دو میلیون تومن در حد اکثر حالت خواهد بود.

همچنین برای دقیق شدن نتیجه بعضی از دستگاهها دو سنسور دارند که اگر یکی اشتباه کرد و یا از خط خارج شد دیگری کارش را انجام میدهد.
این مسئله را از کلمه dual detector متوجه شدم
و پیشنهاد میکنم شما هم از سنسورهای دو قلو استفاده کنید و حتی اگر میتوانید از سه قلو استفاده کنید.

قطعات سنسورها را هم از چین میتوانید بخرید.

حتی با مهندسی معکوس میتوانید یک دستگاه از چین بخرید و با مهندسی معکوس و استخراج نرم افزار داخل میکروکنترلر
دستگاهی مشابه بسازید.

شاید برای سایر رشته های مهندسی کاری سخت و پیچیده باشد ولی به شرطی که سنسورها را از خارج وارد کنید
ساخت دستگاه برای یک فرد اشنا به ابزار دقیق و برق و الکترونیک کار خیلی بزرگ و پیچیده ای نیست.

موفق باشید.


اطلاعات خوبی در مورد دتکتور های این دستگاه ذکر کرده بودید
همون طور که گفتم ایم این دستگاه یه دستگاه فوق پیسرفته اس و اون دتکتور ها که شما گفتید یه بخش گوچکی از اون هست
اساس کار gc انالیز کمی یا کیفی ترکیبات شیمیایی
وقتی این تر کیبات به خوبی در ستون و تجهیزات پیشرفته دستگاه جدا شدند تازه برای شناسایی و رویت شدن وارد دتکتور می شن که بسته به نوع ماده و روش مربوطه از یکی از دتکتور ها مثلا FID و یا TCD استفاده می شه تا اون ترکیب دتکت شه
این قطعه فقط اشکار شاز یه قطعه کوچک از این دستگاه عملا بخش اصلی کار در قسمت های قبل انجام می شه
از همه مهمتر این دستگاه یه نرم افزار پیشرفته داره که شاید تمام مهندس های نرم افزاری ایران باید جمع شن تا بتونن اون رو بنویسن و با قطعات ست کنن !! :confused:
 
بالا