ERP

malihe68

عضو جدید
کارگاه اموزش ERP

این گزارش کارآموزی بنده تو فولاد هستش
امیدوارم به دردتون بخوره
 
آخرین ویرایش:

malihe68

عضو جدید
اهمیت موضوع:
سازمان ها ي امروزی در جهت جهانی شدن رقابت می کنند به طوری که این رقابت به سطوح بي سابقه ا ي رسیده است. در بازارهای رقابت جهانی ، سازمانها به یافتن راه حل ها ي کسب و كاري بهتر با ساختارهای انعطاف پذیر و قابل اطمینان تر نیاز دارند. بسیاری از زیر ساختارهای سازمانی و تشكيلاتی توسط سیستم های اطلاعاتی (كه فرآیندهای كاري را بطور مستقیم و یا غير مستقیم در جهت رشد و بقاء سازمان پشتیبانی می کنند) توانمندتر شده انده. با اداره مؤثرتر این فرایند ها مزایای رقابتی مي توانند از طریق کاهش هزینه ، افزایش تولید و بهبود سرویس دهی مشتریان حاصل شوند. در دو دهه گذشته گرایش خاصی به راه حلي متمرکز كه فزایندهای كاري را بهبود مي دهند ایجاد شده است.
این راه حل عبارت است از :
برنامه ریز ي منابع سازمان یا ERP (Enterprise Resource Planning)
سیستمهای ERP حول تفکر برنامه های کاربردی پیش ساخته تکامل یافته اند. فروشندگان ، برنامه های کاربردی را برای هر خاصی از صنایع تولید کرده و سازمانها ، برنامه ها ي کاربردی را مطابق با نیاز ها یشان خریداری مي کنند.
در این برنامه های کاربردی مدلهای گردش كار جاسازی شده اند. همچنین برنامه های کاربردی آماده به منظور برخی انعطاف پذیری ها در پيكر بندی و شکل دهی فرآیندهای كاري، مورد استفاده قرار میگیرند. هر يك از برنامه های کاربردی در بردارند ه داده ها و اطلاعاتی مي باشند كه بواسطه این اطلاعات فزایندهای سازمانی را کنترل مي نمایند. به منظور بايگاني بهتر و متناسب تر، سازمان های اجرايی اغلب به برنامه های کاربردی نیاز دارند تا به وسیله تنظیم و به کارگذاری هزاران پارامتر متناسب و درخور نیاز سازمان باشند.


در سیستمهای ERP معمولاً مدل گردش كار در نرم افزار برنامه کاربردی جاسازی مي شود. به منظور شكل‌دهي فرایند گردش كار ، بیشتر پارامتر هایی كه ERP دارد به طرق مختلفی انعطاف پذیر است.


به عبارت دیگر سیستمهای ERPجهت خودکار کردن وظایف كاري پدید آمده اند و راه حل داده ای )اطلاعاتی( يكپارچه ای در سرتاسر زير ساختار سازمانی ارائه مي دهند. سیستم های برنامه ریز ی منابع سازمان ، داخل و در ميان نواحی كاري سازمان يكپارچه مي‌كنند.
در نتيجه :
سيستمهاي ERP راه حل مناسب را فراهم كرده و اطلاعات و سرويسهاي مختلف مربوط به هزينه ها را كاهش داده و كارايي را افزايش ‌دهند. منابع‌شان را بهتر اداره كنند و بدينوسيله و به واسطه يكپارچگي تمام اطلاعات در ميان فرايندهاي كاري دپارتمانهای سرتا سر برنامه های کاربردی کامپیوتری مجزایی ایجاد مي‌كنند.
 

malihe68

عضو جدید
آنچه که بايد پس از برگزيدن ERP انتظار داشت:
امروزه ERPهاي پيشرو، علاوه بر اينکه کليه توابع مديريتي سنتي شرکتها همچون سيستمهاي مالي، فروش، توليد، منابع انساني و ... را پوشش ميدهد، شامل راه حل هائي همچون مديريت داده هاي تولید (PDM)، سيستم مديريت انبار (WMS)، سيستم اجرائي توليد (MES) و غيره نيزميباشند. اکنون کارائي ERPها آنچنان افزون گرديده که بتوانند بمنظور پشتيباني از نيازهاي صنايع عمودي همانند صنايع بهداشت و درمان و خودروسازي متناسب گردد. اخيراً، توابع محيطي سيستمهاي ERP جهت نفوذ در بازارهاي همجوار خود همچون مديريت زنجيره تامين (SCM)، مديريت ارتباط با مشتريان (CRM)، سيستم پشتيبان تصميم (DSS) و تجارت الکترونيک(e-Business) آغاز به رشد نموده و بدين شکلERP را از درونگرائي و درون نگري خارج ساخته است. از جمله وجوه ارزش هاي افزوده ديگري که در سيستمهاي جديد ايجاد شده ميتوان، پيکربندي محصول، واحدهاي ارائه خدمات در محل (field Service) و خدمات خود گردان (Self Service) اينترنتي را نام برد که امکان دسترسي تعداد بيشتري از کاربران و يا شرکاي تجاري را به سيستم فراهم ميسازند.
نهايتاً ERP ميتواند روشي براي مهندسي مجدد فرآيندها (BPR) بوده، از طريق فروريختن ديوارهاي بين واحدهاي کاري و کاهش فعاليتهاي تکراري، باعث افزايش انعطاف پذيري و پاسخگوئي هر چه بيشتر در مجموعه گردد.
خوشبختانه ERP توانسته است درجهت صرف هزينه هاي سنگين اخذ مجوز استفاده (License) و پياده سازي درک عمومي مناسبي را ايجاد نمايد. کاربران معمولاً بهاي مجوز استفاده و هزينه هاي سالانه نگهداري و تعميرات که معمولاً بين 12 تا 20 درصد بهاي مجوز اصليERP است را براساس استفاده هر نفر کاربر و يا کاربران همزمان پرداخت مينمايند. محاسبه قيمت ERP براساس ايستگاههاي کاري، بنا بر ميزان کاربران، تعداد ماژولهاي نصب شده، ابعاد و درآمدهاي شرکت بشدت تاثير پذير است. دامنه قميتERP بر اساس کاربر، ميتواند از $1,000 الي $8,000 متغير باشد (معمولاً قيمت هاي بالاتر براي شرکتهاي بزرگتر است). امروزه سيستمهاي ERP جهت حفظ بقاي خود در عرصه رقابت تنگاتنگ توليد کنندگان از يک سو و کاهش تقاضاي بازار به علت اشباع از سوي ديگر، با سير نزولي مداوم در بهاء مواجه هستند. خيلي از فروشندگان پيشنهاد ميکنند که خريداران، بجاي خريد سنتي مجوز، از روشهاي خريد مجوز بر اساس تعداد کاربر در ماه و يا تامين امکانات از بيرون سازمان(Outsourcing) استفاده نمايند. همچنين اعلام بهاء بر اساس قيمت مقطوع، قيمت براساس دفعات نصب و يا برمبناي پيکربندي ERP نيز قابل ارائه بوده و بويژه براي کاهش قيمتها در بازار، بسيار جذاب و پر طرفدار مي باشند.
چرخه پياده سازي به ابعاد شرکت، ساختار سازماني (شرکتهائي که در يک مقر استقرار دارند و يا در چند مکان، شرکتهائي بين المللي يا داخلي) و نهايتاً ابعاد کاربردي پروژه بستگي داشته، ميتواند از چندماه تا سالها به درازا بيانجامد. پياده سازي ERP عموماً بطور ميانگين بين 6 الي 12 ماه زمان نياز دارد. براساس يک قانون، به ازاي هر يک دلار نرم افزار خريداري شده، 3 الي 6 دلار ديگر جهت خريد سخت افزار در صورت عدم وجود هرگونه بستر سخت افزار، يکپارچگي با شرکتهاي ثالث، مشاوره و برخي موارد مشابه ديگر صرف ميگردد.
اگر چه در برخي موارد هزينه هاي اضافي ميتواند به 10 الي 15 دلار به ازاي هر يک دلار صرف شده براي خريد نرم افزار برسد. عمده ترين دلايل ناديده گرفتن، اغماض و يا عدم برآورد صحيح هزينه هاي پياده سازي ERP و يا تخمين مبالغي کمتر از حد واقعي، نشات گرفته از هزينه هائي همچون، آموزش، يکپارچه سازي و آزمودن برنامه ها، تبديل و تحليل داده ها، بازده کارکنان، آشفتگي پياده سازي مقدماتي و غيره ميباشند. مجموعه هزينه هاي مالکيت (TCO) بسته به اندازه و ابعاد صنعت يا شرکت بصورت درصدي از عايدات شرکت که معمولاً دامنه اي از 1/5 الي 6 درصد دارد، بالغ مي گردد (معمولاً درصدهاي بيشتر مربوط به شرکتهاي کوچکتر ميگردد). خيلي از مشتريان پياده سازي خود را با واحد حسابداري آغاز مينمايند، اگر چه شروع پياده سازي با سيستمهاي توليد و منابع انساني نيز محبوبيت خاصي دارند. منافع ERP غالباً از کاستن زمان تحويل در انبارها و سفارشات، افزايش حجم توليد، کاهش هزينه هاي تهيه وتوزيع و غيره حاصل ميگردد. هرچند، اولين بازگشت سرمايه ملموس (ROI) چندين ماه پس از پياده سازي هويدا ميگردد که در بهترين حالت هشت ماه فرض گرديده است.
 

malihe68

عضو جدید
نگاهی به موفقیت وشکست پروژه ها

ابزار توانمند ساز در دست مدیران ارشد در بسیاری از سازمانها روز آمدی بسیار سریع در مقایسه با دیگر فنآوری ها و نیاز به تلاش مضاعف ماهیت آن بیشتر کیفی است تا کمی بنابراین اندازه گیری در این حوزه مشکل تر است.
برای درک بهتر از اهمیت ERP نگاهی به درصد موفقیت پروژه ها یی می اندازیم که در آن از ERP بهره گرفته اند. موفقیت یا شکست در پروژه های فناوری اطلاعات معمولاً عاملی برای ارزیابی مدیریت پروژه محسوب میشود علیرغم اینکه مدیریت پروژه امروزه یک علم محسوب میشود و استانداردها و میخورند
 

malihe68

عضو جدید
تاریخچه

سير تکاملي نرم‌افزار ERP از يك سو به شدت متاثر از سير تكاملي سخت‌افزارها و نرم‌افزارهاي کامپيوتري و از سوي ديگر متاثر از تحولات صورت گرفته در زمينه مديريت سازمانها و محيط رقابتي حاكم بر آنهاست . ERP به منظور غلبه بر مشكلات سيستمهاي عملياتي موجود در سازمانها كه از اوايل دهه 1960 ميلادي توسعه پيدا نموده بودند بوجود آمد . در اين گام به روند توسعه و تكامل ERP مي‌پردازيم :

دوره اول : قبل از سال 1960 ميلادی

دراين مدت نرم‌افزارهايي به نام BOM Processors توسعه پيدا کرده بودند که هدف عمده آنها استخراج مواد لازم براي توليد تعدادي محصول بود . اين نرم‌افزارها توجه چنداني به اندازه و حجم توليد و يا به تعبيري ديگر Lot Sizing نداشته و از سوي ديگر زمان تحويل اين اقلام را مدنظر قرار نمي‌دادند . ضمنا اين نرم‌افزارها ، موجودي خطوط مختلف توليد و انبارها را مدنظر قرار نمي‌دادند و به همين جهت با استفاده از آنها حجم موجودي در جريان افزايش پيدا مي‌نمود .
دوره دوم : بين سالهای 1960 و 1970 ميلادی

در اوايل اين دهه تمرکز نرم‌افزاري بيشتر بر روي سيستمهاي کنترل موجودي بود . در اين مدت همچنان بيشتر از مفاهيم سنتي کنترل موجودي براي توسعه نرم‌افزارهاي مرتبط استفاده مي‌شد . اما در اواخر اين دهه مفهوم MRP يا برنامه‌ريزي مواد موردنياز معرفي و نرم‌افزارMRPI توسط IBM شركت توسعه پيدا کرد . مهمترين مشکل اين نرم‌افزار و نرم‌افزارهاي مشابه ، اجراي آن بر فاصله زماني بين دو برنامه‌ريزي را افزايش مي‌داد . اين سيستم بصورت برگشتي ، زمان تحويل روي Main Frame هاي گران قيمت مستقر در مراکز دانشگاهي ، نظامي و ... بود و همين امر اقلام موردنياز براي ساخت يك محصول خاص را از زمان تحويل به مشتري تا زمانيكه موردنياز براي مونتاژ شدن روي خطوط مونتاژ بود ، برنامه‌ريزي مي‌كردند . سازمانها در اجراي MRPI مشكلات زيادي داشتند ؛ اين مشكلات بيشتر مشكلاتي سيستمي و ناشي از كاربران بودند تا مشكلاتي تكنولوژيك . از طرف ديگر ، اين سيستم ارتباط بين توليد و استراتژيهاي رقابتي سازمان را چندان مدنظر قرار نمي‌داد ؛ ضمنا ظرفيتهاي توليدي سازمان چندان در اين سيستم لحاظ نمي‌شدند .

دوره سوم : بين سالهای 1970 و 1980 ميلادی

تمرکز بر MRPI با توجه به برنامه كلان توليد يا MPSو توسعه MRP حلقه بسته در اين سيستمها امکان بروز نارسايي در زنجيره توليد به حداقل رسيد اما همچنان اين سيستمها فقط برنامه‌ريزي توليد را انجام داده و حمايت چنداني از ساير منابع توليد نداشتند .

دوره چهارم : بين سالهای 1980 و 1990 ميلادی

گسترش MRPI به کف کارگاه و توسعه MRPII که برنامه‌ريزي زيادي از منابع توليدي را انجام مي‌داد . در اوايل همين دهه سيستمهاي DRP يا سيستمهاي برنامه‌ريزي توزيع که مستقل از MRPII عمل مي‌کردند وارد اين سيستم شده و عملا مشکل عدم ارتباط اين دو سيستم با يکديگر مرتفع گرديد .

دوره پنجم : بين سالهای 1990 و 2000 ميلادی و پس از آن

گسترش MRPII به ساير حوزه‌ها و اضافه نمودن سيستمهاي پشتيبان تصميم به MRPII توسعه‌يافته که در تمام عرصه‌هاي توليدي ، خدماتي ، تجاري ، توزيع و ... کارايي داشت و ظهور ERP مشکل عمده سيستمهاي MRPII و توسعه يافته‌هاي آن اين بود که تنها سيستم توليدي ساخت به منظور انبار يا MTS را پشتيباني مي‌نمود و ساير سيستمهاي توليدي را چندان پوشش نمی‌داد ؛ اما با ظهور ERP در حوزه توليد ، تمامي سيستمهاي توليدي تحت پوشش قرار گرفتند .
فرايندها و وظايف مختلفي از جمله كنترل كيفيت ، نگهداري و تعميرات ، امور حسابداري ، مالي و ... به سيستمهاي توليدي متصل شده و ERP به عنوان حد فاصل سيستمهاي SCM و CRM مطرح گرديد . اين سيستم بيش از آنكه عنوان جديدي براي MRPII باشد ، بهعنوان سطح بعدي در سطوح تكاملي سيستمهاي كامپيوتري طراحي شده براي پشتيباني از عمليات سازمان مطرح است .
در سال 1995 ، پديده اينترنت واردERP شد و در سالهاي 1998 تا 2000 ، EDIو ERP با يکديگر پيوند خوردند ؛ در سال 2000 اينترنت به عنوان جزيي تفکيک ناپذير از ERP محسوب و سيستمهاي ERPتحت وب توسعه يافتند که فناوري چند لايه‌اي در معماري سيستم اطلاعاتي راپشتيباني مي‌کنند امروزه هم سيستمهاي جديدي با عنوان ERP II در حال توسعه هستند که اساس آنها وب بوده و تمرکز بسيار زيادي بر حمايت از ماژول SCM دارند و عملا در تعريف امروز ERP ، آنرا کاملا مرتبط و جدايي‌ناپذير از SCM تعريف مي‌نمايند . قابل ذکر است که در سال 1998 بيش از بيست‌هزار سازمان در سراسر جهان مبلغي افزون بر هفده‌ميليارد دلار در زمينهERP سرمايه‌گذاري نموده‌اند که اين رقم در سالهاي بعد بين سي تا پنجاه درصد رشد داشته و در سال 2003 به رقمي نزديک به صدميليارد دلار رسيده است .
هزينه نگهداري و بروزرساني سيستمهاي پياده‌سازي شده در سال 2000 به رقمي حدود بيست‌ودو در حال پياده‌سازي آن هستند . (Kraft,2001)
(Broatch,2001) علاوه بر اين ، طبق بررسيهاي صورت گرفته ، در حال حاضر بيش از هفتاد درصد از هزار شرکت طراز اول جهان از ديد مجله Fortune ، سيستمهاي ERP را با موفقيت پياده نموده و يا ميليارد دلار بالغ شده که نرخ رشدي برابر سيزده‌ويكدهم درصد نسبت به سال 1999 داشته است
 

malihe68

عضو جدید
سير تكاملي ERP

سير تكاملي ERP

از لحاظ تاريخي مبدأ و منشا سيستمهاي ERP مي تواند با برگشت به دهه 60 ميلادي دنبال شود در آن زمان تمركز سيستم هاي اطلاعاتي بطور عمده بر اداره كردن سنتي موجوديها بود. در دهه 70 ميلادي سيستمها بر برنامه ريزي احتياجات مواد (MRP) Material Requirement Planning متمركز شدند. در دهه 80 ميلادي تفكر و مفهوم (MRPII) Manufacturing Resource Planning بوجود آمد كه شامل بهينه سازي فرايندهاي توليدي كل كارخانه مي باشد.

پيشرفتهاي تكنولوژي نوين، توسعه سيستم هاي نرم‌افزاري جهت اداره كردن واحدهاي وظيفه‌مند را آسان كرده‌اند و اجراي مدلي مفهومي را ممكن ساخته‌اند. به اين مدل معماري و چارچوب يكپارچه كه سيستم‌هاي اطلاعاتي سازمان را شرح مي دهد؛ مي‌توان بعنوان بذر(دانه) سيستم هاي ERP نگريست. سيستمهاي ERPمختلف رايج در دسترس شامل موارد زير مي باشند : SAP ، PeopleSoft ، Oracle ، Autres ، Baan

بواسطه آناليز سير تكاملي تاريخي و بلوغ اين سيستم ، مي توان مشاهده كرد كه سيستم هاي ERP در نتيجه يك سير صعودي روان ، با قاعده و پيوسته اي پديدار گشته اند كه مي توانند از سالهاي 60 تا اواسط سالهاي 90 با حكايات موفقيتهاي بزرگ در سرتاسر جهان دنبال شده باشند. اين سير تكاملي مترقي (كه شامل سيستم هاي موجودي پايه ، MRP ، MRPII و تمديدات MRPII مي‌باشند) در جهت محصول با كيفيت عالي و قابل اعتماد در صنعت ، با اعتبار بالا ، جايگاه خوب در بازار و مزاياي قوي بر فراز سيستم هاي رقابتي سوق داده شده اند.





سير تكاملي ERP
MRP (Material Requirements Planning) 1960


MRPII (Manufacturing Resource Planning) 1990


ERP (Enterprise Resource Planning) ……







2-2 تعاریف :
Business : يك Business سيستمي است پيچيده و گسترده كه يك قصد و هدف خاصي را دنبال مي‌كند. تمام فعاليتها و عمليات Business براي دستيابي به هدف مورد نظر ميباشد.
مهمترين مسئله در Business System ها تعيين محدوده آنها است.

شکل شماره2
برخي تعاريف لازم :
Resource (منابع)
) اشياء داخل يك Business (مانند Products , Information , Material People)
كه توسط Business يا بكار گرفته مي‌شوند و يا توليد مي‌شوند. منابع در قالب يك ساختار قرار مي‌گيرند كه ارتباط خاصي بين آنها برقرار است.

Process (روند)
فعاليتهاي انجام شده داخل يك Business كه باعث تغيير حالت منابع يك Business
مي‌شوند. روندها نحوه انجام كارهاي داخل Business را توصيف مي‌كنند.

)Goal هدف)
هدف يك Business ، يا نتيجه اي كه روند يك Businessتلاش دارد به آن برسد.

)Rule قوانين)
دستورات و جنبه هاي (Aspect) زيادي از يك Business را تعريف يا ايجاد مي‌كند و اطلاعات (Knowledge) يك Business را نمايش مي‌دهد.
 

malihe68

عضو جدید
تعاریف مختلف محققان از سیستم برنامه ریزی منابع سازمان (ERP) :

  1. یک بسته نرم افزاری است که هدف آن یکپارچه سازی اطلاعات و جریان آن ها بین تمامی های سازمان و جریان آنها


  1. بین تمامی ها ی سازمان از جمله مالی , حسابداری , منابع انسانی , زنجیره تامین مدیریت ارتباط با مشتریان است.


  1. سیستم جامع نرم افزاری است که به کمک آن میتوان کلیه فعالیت های اطلاعاتی سازمان را یکپارچه و منابع سازمان (پول – نیروی انسانی- تجهیزات – مواد ) را با هدف افزایش بهره وری , برنامه ریزی نمود .


  1. سیستمی است که فرآیندهای کاری سازمان را با بکارگیری برنامه ای یکپارچه داده ها و بانک اطلاعاتی یکپارچه و زبان برنامه نویسی یکپارچه , مکانیزه می کند.


  1. ERP يك سيستم اطلاعاتي قابل تغيير و تنظيم كه تمام قسمتهاي مختلف و اطلاعات و فرايندهاي آن شركت را يكپارچه مي‌كند.


  1. ERP يك تفكر، فناوري و سيستمي براي مديريت موثرتر تمام منابع در يك سازمان است كه اين مديريت از طريق اتوماسيون و يكپارچه كردن تمام فرآيندها و در نتيجه بالا بردن كارايي سازمان است.


  1. روشي براي برنامه‌ريزي و کنترل موثر تمامي منابع مورد نياز براي دريافت، توليد، ارسال و پاسخگويي به نيازهاي مشتريان، در شرکتهاي توليدي، توزيعي و خدماتي.


  1. ERP يك راه حل مبتني بر فناوري اطلاعات است كه تمام منابع سازمان را توسط يك سيستم به هم پيوسته با سرعت، دقت و كيفيت بالا در كنترل مديران سطوح مختلف سازمان قرار مي‌دهد تا بطور مناسب فرآيند برنامه ريزي و عمليات سازمان را مديريت نمايند.
و در نهايت :


  1. (Enterprise Resource Planning) ERPسيستم جامعي است كه سعي در مديريت موثرتر تمام منابع و يكپارچه‌سازي همه وظايف و هاي موجود در يك سازمان با استفاده از يك سيستم كامپيوتري واحد را دارد كه بتواند نيازهاي خاص و ويژه اين ها را برآورده سازد. اين كار با استفاده از يك نرم افزار كامپيوتري انجام مي‌شود كه بوسيله يك Database واحد ، امكان به اشتراك‌گذاري اطلاعات و ارتباط هاي مختلف را با يكديگر برقرار مي‌سازد. اين نرم‌افزار از تعدادي ماژول نرم افزاري تشكيل شده است كه هر يك ي از وظايف موجود در شركت را بر عهده دارند. اغلب نرم افزارهاي ERP آنقدر منعطف هستند كه شركتهاي خريدار قادرند تعدادي از ماژولهاي مورد نياز و يا همه آنها را نصب و بكارگيرند.
 

malihe68

عضو جدید
2زير سيستمهاي ERP

سيستم هايي كه ERP را در سطح كارخانه ها يا سازمانها پياده سازي مي‌كنند به صورت لايه اي پياده سازي مي‌شوند. بنابراين يك نرم افزار كه ERP را در سطح يك كارخانه يا سازمان پياده‌سازي مي كند بايد عمليات زير را پشتيباني كرده و قسمتهاي زير را يكپارچه كند :



  • كنترل مالي (Inventory Control)
  • صورت حساب مواد (Bill Of Material)
  • برنامه ريزي نيازمندي ها (Requirements Planning)
  • حساب هزينه ها (Cost Accounting)
  • برنامه ريزي بودجه (Budgeting)
  • خريد و دريافت (Purchasing / Receiving)
  • سفارش فروش و حمل (Sales Order / Shipping)
  • عمليات هر روند (Work in Process)
  • مديريت توليد (Production Management)
  • كنترل سطح كارخانه (Shop Floor Control)
  • سر برنامه توليد (Master Production Schedule)
  • پيگيري پروژه (Project Tracking)
  • حسابهاي قابل دريافت (Accounts Receivable)
  • معين عام (General Ledger)
  • حسابهاي قابل پرداخت (Accounts Payable)
  • انبار و توزيع (Warehouse / Distribution)
مشخصه هاي بارز سيستم (System Highlights)
 

malihe68

عضو جدید
3مختصري در مورد MRP, MRPII
(از زيرسيستمهاي ERP):

قبل از پرداختن به ERP لزوم شناختي مختصر از سيستمهاي قبل از آن كه پايه و اساس ERP بر آنها استوار است امري ضروري بنظر ميرسد. در كل MRP, MRPII, ERP در رده سيستمهاي برنامه ريزي طبقه‌بندي مي‌شوند.

( Material Requirement Planning) MRP

يك سيستم اطلاعاتي است كه براي برنامه ريزي مواد مورد نياز براي توليد و بعبارت ديگر اقلام مشخص شده در سربرنامه (MPS : Master Production Schedule) توليد بكار مي‌رود.
اساس كار به صورت Backward از MPS شروع و نيازمندي‌هاي هر جزء را تعيين مي‌كند.
ورودي ها :
1. سربرنامه توليد (MPS : Master Production Schedule)
2. صورت حساب مواد (BOM : Bill Of Materials)
3. پايگاه داده مالي (Inventory Database)
4. زمانبندي مديريتي (Lead Times)


خروجي ها :
1. برنامه ريزي مواد مورد نياز به صورت كامل مشخص مي‌گردد كه ممكن است به توليد يا خريد آنها منجر شود.
2. تعيين اينكه چه چيزي را به چه اندازه و چه موقع سفارش دهيم. (يا توليد كنيم)
3. تعيين اولويت ها جهت برنامه ريزي موجودي ها ، ظرفيت مورد نياز
نكته مهم : برنامه MRP عمليات پيش‌بيني ، ثبت سفارشات و... نيست بلكه قسمتي از مجموعه ساخت و توليد است.

MRP در محيط ERP
( Manufacturing Resource Panning) MRPII
يك توسعه از MRP برنامه ريزي كل منابع مورد نياز براي اجراي يك Business
عمليات و محدوده كاري MRPII

1. پيش‌بيني (Forecasting)
2. قابليت ثبت درخواست مشتري
3. برنامه ريزي توليد
(Production Planning / master production scheduling)
4. ساختار توليد
(Production Structure / Bill of material processor)
5. كنترل مالي (Inventory Control)
6. MRP
7. برنامه ريزي ظرفيت (Capacity Planning)
8. كنترل سطح كارخانه‌اي (Shop Floor Control)
9. برنامه خريد (Purchasing)
10. حسابداري (Accounting)
11. تحليل مالي (Financial Analysis)
مزايا و معايب سيستمهاي MRP
مزايا :
1. تاكيد و اهميت بر روند و صورت حساب مواد (Bill Of Material)و مستقل بودن از درخواست
2. تاكيد و اهميت بر ساختار اطلاعاتي
معايب :
1. مواد گرا بودن آنها به جاي روند گرا بودن آنها
(Material Oriented, not process oriented)
2. No capabilities to deal with uncertainty
3. مشخصات كامل محصول بايد قبلا آماده شده باشد.
4. يك روش ثابت مي‌باشد بجاي اينكه وابسته به حالتهاي زمانهاي مديريتي (Lead Times) باشد.
5. برنامه‌ريزي ظرفيت محدود نيست. (No finite capacity planning)
از نقص هاي ديگر MRP مي‌توان به موارد زير اشاره كرد :
ركوردهاي كامپيوتري نادرست : يعني MRP نمي‌تواند بعد از تثبيت كاري انجام دهد.
غير واقعي و تصوري بودن سر برنامه توليد : يعني بعد از تثبيت آن امكان بهبود وجود ندارد.
فقدان يك مديريت بالاتر (Lack of top management involvement)
ناپسنديده بودن و يادگيري سخت آن براي كارمندان



سيستمهاي MRP از ابزار اوليه و اصلي براي ساخت و Monitor كردن برنامه كنترل توليد به حساب مي‌آيد و در حقيقت يك تصوير زمانبندي شده و برنامه ريزي شده از نيازمندي ها و درخواستها ارائه مي‌دهد. در سيستمهاي امروزي MRP در دل اين سيستمها قرار دارد و باعث توازن بين توليد و عرضه مي‌شود و عمليات مالي در سازمان را منظم مي‌كند و يكي از هاي اصلي سيستمهاي امروزي محسوب مي‌شود.
 

malihe68

عضو جدید
آنچه ERP انجام می دهد:


  1. یکپارچه سازی اطلاعات در تمام سازمان
  2. تسهیل در گردش اطلاعات در حوزه ها و فرآیندهای مختلف
  3. یکپارچه سازی اطلاعات در تمام سازمان
  4. پیگیری رنج وسیع و کاملی از تعاملات و اتفاقات در محیطی یکپارچه
  5. برنامه ریزی فعالیتهای آتی بر مبنای این تعاملات و اتفاقات
  6. تحلیلهای پشتیبان از مسیر این تعاملات و اتفاقات برای بهبود راندمان سازمان
 

malihe68

عضو جدید
3دلایل سرمایه گذاری بر روی ERP :

1-تکنولوژی

  1. ضرورت داشتن زیر ساخت اطلاعات مطمئن
  2. مشکل پشتیبانی سیستمهای موجود (Legacy)
  3. مشکل عدم وجود یکپارچگی
  4. قدیمی شدن تجهیزات

2- فرآیندهای کسب و کار

  1. پیچیدگی و ناکارآمدی فرآیندهای کسب و کار
  2. عدم یکپارچگی و مجتمع بودن فرآیندهای کسب و کار
  3. نیاز به مجموعه ابزار و توانمندی برای برنامه ریزی و کنترل
  4. فانکشن ها و فرآیندهای مختلف در سازمان
  5. فرصت مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار
 

malihe68

عضو جدید
-استراتژی

  1. جهانی شدن
  2. محصولات و سرویسهای جدید
  3. ضرورت هرچه بیشتر مشتری مداری
  4. ساختار سنگین هزینه ها
  5. کیفیت و دسترسی به اطلاعات
  6. ضرورت و اساس کسب و کار الکترونیکی ( e-business)

4-رقابت

  1. رقبا از این امکانات (ERP) استفاده می کنند
 

malihe68

عضو جدید
3پيشنيازهاي اجراي پروژه ERP در سازمان:

  • مشخص بودن نيازها
  • هدفگذاری و برنامه‌ريزی
  • تامين بودجه
  • خواست مديريت
  • آمادگی برای تغيير


  1. 1-3-3قبل از شروع پروژه ERP :

  • مدیران خواهان تغییر و استفاده از روشهای بهینه
  • مدیران خواهان تصمیم گیری براساس اطلاعات دقیق و به روز
  • مدیران خواهان برنامه ریزی براساس هزینه تمام شده واقعی و اطلاعات مربوط به سفارشات مشترین
  • مدیران خواهان کاهش هزینه های خرید، انبارداری، تولید و منابع مصرفی
  • مدیران خواهان برنامه ریزی منظم تغییرات و مدیریت بهینه تجهیزات
  • مدیران خواهان مدیریت منابع انسانی و مشتری مداری



1-1-3-3 انتخاب مناسب:

  • انتخاب مشاور آگاه و آشنا به مباحث ERP
  • انتخاب محصول مناسب
  • پیاده سازی مجرب و با تجربه
  • تامین زیر ساخت شبکه و ارتباطات
  • تامین نیروهای مناسب و تجهیزات سخت افزاری


  1. 2-3-3در دوران پیاده سازی:

  • حمایت و الزام بر تغییر فرآیندهای سازمانی به سمت فرآیندهای بیهنه و استاندارد ERP
  • انتخاب مناسب صاحبان فرآیند و کاربران کلیدی
  • انتخاب مناسب مدیریت پروژه و گروه فنی
  • راهبری و هدایت و کنترل مناسب فرآیند اجرای پروژه
  • تامین منابع مالی مناسب با پروژه تعریف شده
  • برنامه ریزی آموزشی فرآیندهای آتی و تشویق جهت عملیاتی کردن سیستم ها
  • تامین اطلاعات پایه مناسب





  1. 3-3-3عملیاتی کردن و بهره برداری:

  • اعمال مدیریت تغییر و بهینه سازی روابط و تغییر چارت سازمانی براساس فرآینهای پیاده سازی شده
  • کنترل یکارگیری سیستم و ورود اطلاعات روزمره
  • اخذ گزارشات مدیریتی و عملیاتی جهت برنامه ریزی و اطمینان از عملکرد سیستم
حمایت از سیستم جدید جهت استفاده کامل و قطع سیستم های قدیمی
 

malihe68

عضو جدید
3مراحل پیاده سازی ERP:

-1 قبل از پياده سازی
-2 دوران پياده سازی
-3 بهره برداري و عملياتي نمودن سيستمها

1-4-3 اقدامات لازم قبل از پياده سازی:

  • امكان سنجي ERP در سازمان
  • امكان سنجي از ديد فني
  • امكان سنجي از ديد اقتصادي
  • امكان سنجي از ديد عملياتي
  • نياز سنجی ERP در سازمان
  • انتخاب محصول ERP
SAP
Oracle و .....

  • انتخاب پيمانكار و عقد قرار داد
  • ساختار سازمانی تيم پروژه
  • انتخاب افراد كليدي
  • شرح وظائف تيم پروژه
  • توانمندي هاي مدير پروژه ERP
  • ويژگيهاي مدير پروژه ERP
  • آماده سازی سازمان ( فرآيندی، اطلاعاتی ، تجهيراتی...)
  • مديريت ريسك در پروژه ERP
  • فرهنگ سازی و اطلاع رسانی قبل از عمليات اجرائی
  • مهندسی مجدد فرآيندهای سازمان(BPR) با هدف پياده سازی ERP
2-4-3 اقدامات لازم در دوران پياده سازی

  • انتخاب متدلوژي پياده سازي، زمانبندي فعاليت ها و مستندات تحويلي پروژه
  • اقدامات لازم جهت تسهيل وتسريع در جمع آوري اطلاعات
  • انطباق فرآيندهاي جاري سازمان با فرآيندهاي استاندارد ERP با حداقل بومي سازي (Customization)
  • مديريت و کنترل بر اصلاح فرآيندهای سازمان جهت حذف فاصله با فرايندهای استاندارد Gap Analysis
  • مديريت مؤثر پروژه و اخذ تصميمات مناسب
  • دستورالعمل هاي ي و بين ي
  • ساماندهي بر گزارشات در سطوح مختلف
  • تهيه و اصلاح دستورالعملهای ی و بين ی جهت روان سازی پياده سازی و اجرائی شدن ERP
  • آموزش
  • مديريت تغيير Change Management :
  • ايجاد آگاهي از نياز به تغيير
  • تمايل به مشاركت و پشتبياني از تغييرات
  • علم و دانش در باره چگونگي انجام تغيير
  • توانايي به كارگيري مهارتها و رفتارهاي جديد
  • تقويت براي حفظ تغيير
 

malihe68

عضو جدید
اقدامات لازم در بهره برداري و عملياتي نمودن سيستم ها

Ø اصلاحساختارهای سازمانی
Ø اصلاحاطلاعات و فرآيندهای ذيربط
Ø يکپارچهسازی ها با يکديگر
Ø ادامه مهندسی مجدد فرآيندها


Untitled.jpg

Untitled.jpg
 

linktaz

کاربر بیش فعال
اقداماتلازمدربهرهبرداريوعملياتينمودنسيستمها

Ø اصلاحساختارهای سازمانی
Ø اصلاحاطلاعات و فرآيندهای ذيربط
Ø يکپارچهسازی ها با يکديگر
Ø ادامه مهندسی مجدد فرآيندها


مشاهده پیوست 140361

مشاهده پیوست 140362

ميشه تصاوير رو در سايز بزرگتر بذاريد؟
ممنونم
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
M ترجمه مقاله های جدید به فارسی در مورد ERP مهندسی صنایع 3
مجید اصول ERP مهندسی صنایع 2

Similar threads

بالا