comanche rah66

gordafarin

عضو جدید
کاربر ممتاز
هلیکوپتر کومنچ rah66

هلیکوپتر تهاجمی ساخت مشترک boeng و skirosky

کومنچ rah 66 هلیکوپتر پیشرفته نظامی امریکاست که برای اهداف شناسایی و حملات سبک طراحی شده است.دارای تکنیک های مخفی سازیست و اولین هلیکوپتر سازگار با تمام شرایط اب و هوایی و نیز اولین هلیکوپتر پرواز مخفی جهان است.پروژه کومنچ در فوریه 2004 کنسل شد.

توسعه:
ناوگان ارتش امریکا دارای هلیکوپتری به نام OH 58kiowa بود اما ان هلیکوپتر نسخه ای پیشرفته از vietnam era یک هلیکوپتر شناسایی بود.
در مقام مقایسه کومنچ ویژه پروازهای شناساییست.کوچکتر و سبک تر از apache ah 64 بود.43 فوت(13/1 متر) درازا و 7700 پوند(3500 کیلوگرم) وزن داشت. در طرف مقابل
هلیکوپتر اپاچی 58 فوت(17/7) متر دارازا و 11/400پوند(5200 کیلو) وزن کومنچ از مواد کوپوزیتی برای جلو گیری از شناسایی توسط رادار ساخته شده بود و میتوانست در عملیات گروهی و انفرادی شرکت جوید.
کومنچ دارای سیستم faceting (نوعی سیستم کامپیوتری پراکنده کردن امواج رادار) و نیز ساخته شده از مواد((RAM میباشد(radar absorbent material)(نوعی ماده دارای قابلیت جزب امواج رادار)
ارتش امریکا طرح خرید 1300 فروند کومنچ را برای عملیات اکتشافی و حملات سبک داد.تست های صحت پرواز و ارزیابی کلی بر مبنای dem/nal (demostration & valication) بوند. اولین تست در می 1995 و توسط کمپانی sikorsky انجام شد وتا سال 1998 ادامه یافت.به محض اتمام موفقیت امیز تست dem/nal برنامه ساخت و توسعه(emp وارد به کار شد(engineering manufacting development .8 فروند هلیکوپتر تحت ساخت بوند و طرح اولیه پرواز در ژوئن 2006 ریخته شده بود.



حذف پروژه

در february 2004 ارتش امریکا گزارشی مبنی بر لقو پروژه کومنچ ارائه داد.بنا بر گزارش...ارتش نیاز به سرمایه هنگفتی برای تعمیر و وسازی هلیکوپتر های تهاجمی و شناسایی موجود داشت. علت دیگر محبوبیت هواپیماهای بی سرنشین(uav وقابلیت پروازهای شناسایی انها بود که در عراق و افغانستان اثباتشان کرده بودند
ارتش امریکا مبلغ 8 بیلیون دلار برای شروع پروژه و نیز مبلغی بین 450_680 میلیون هم برای انتهای پروژه با شرکت های boeing وsikorsky قرار داد بسته بود.
تکنولژی مورد استفاده در کومنچ برای هلیکوپتر های اپاچی و دیگر هلیکوپترهای پیشرفته امریکا استفاده خواهد شد.
مدل bell arh70 قسمتی از وظایف کومنچ را برعهده خواهد گرفت.



مشخصات.
تایپک: اکتشافی
خدمه:2نفر
درازا 43 فوت(13/22متر)
بلدنی:11فوت (3/3 متر)
وزن خالی 3/402 کیلوگرم
حداکثر وزن هنگام پرواز:7/790
موتور: 2 عدد LHTEC T800 توربو شافت(هر عدد 200/4 کیلووات ساعت)
سرعت نهایی 328 کیلومتر
سرعت ارتفاع گیری:6 متر بر ثانیه
Range: 262 nm (302 mi, 485 km) (internal fuel)
Rotor diameter: 39 ft 0 in (11.90 m

تسلیحات:
مسلسل 20 میلیمتری 3 لول xm301 canon تعداد 500 عدد.
تسلیحات درونی:4 موشک hellfire به همراه 4 عدد stringer
در موجموع:14 عدد hellfire و 24 عدد stringer و 56 عدد راکت هوا به زمین hydra70 70 میلیمتری.

منبع:ویکی پدیا

دوستان




(دوستان شايان ذكر است كه لفظ هليكوپتر درست نميباشد:surprised:و زين پس بگوييد چرخ بال يا بالگرد:)(شريف2)والا تو مجله تخصصي هم بالگرد ميگن اما بنده اشتباه اين قبيل مجلات و....اونهم تخصصي رو اصلاح ميكنم و ميگم همون هليكوپتر رو بگين مسوليتشم با شريف
اگر ميخوان لغت جديد وارد زبان فارسي كنن بايد زيبا باشه مثل هواپيما و...نه اينكه بگن بالگرد و...موشواره و ....)
 
بالا