catia یا inventor

smik7

عضو جدید
سلام به همگی
من می خوام یک کدوم از این نرم افزار ها رو به طور کامل یاد بگیرم از چندین نفر هم پرسیدم که نظراشونو می نویسم شما هم اگه نظری در این رابطه دارید بگید تا به یه نتیجه مطلوبی برسیم.
مزایای catia:
1اکثر شرکتا بزرگ از این نرم افزار استفاده می کنند
2فوق العاده جامع و کامله
3اساتیدش تو ایران زیادند و مشکلی در زمینه یاد گیری نداریم
معایب catia:
1به قول بچه ها گفتی تو ایران بیش از حد خز :D شده
2یکم سنگینه
3کار باهاش یکم مشکه
4دیگه کم کم catia5 بارشو بسته باید جاشو به catia6 بده که هنوز تو ایران جا نیوفتاده
مزایای inventor:
1یوزر فرندلیه
2کار باهاش فوق العاده راحتتر از catia است
3محیط گرافیکی خیلی بهتری داره
4رکورد فروش رو تو نرم افزارای طراحی صنعتی زده
5کار راه اندازیش خیلی بهتره
معایب inventor:
1هنوز اساتید زیادی بهش رو نیاوردند و سطح آموزشش پایینه
2به کاملیه catia نیست
در آخر ممنون که وقتتون رو تو این تاپیک گذاشتید منتظر نظرات شما هستم
 

siina2637

عضو
ببین شرکت autodesk نرم افزارای طراحیش واقعا عالیه، اما فقط تو زمینه طراحی می تونه بهت کمک کنه، اما کتیا تحلیل هم داره، و خیلی بهتره، البته به نظر من این نرم افزارارو هروقت بخوای می تونی یاد بگیری و برو سراغ آباکوس یا انسیس!
آباکوس که خودش طراحی هم داره بهترم هست!
 

لولیوش

عضو جدید
به طور قطعی نمی شه یه نرم افزار رو بهتر از دیگری دونست ولی باید این مسئله را در نظر گرفت که هر نرم افزاری یه نقاط ضعف و یه نقاط قوتی داره که بسته به زمینه کاریتون می تونید اون رو انتخاب کنید.
من کتیا رو به خاطر جامعیتش انتخاب کردم
 

afn741

عضو جدید
كار من طراحي و ساخت قالبهاي صنعتي است براي 2d از اتوكد استفاده ميكنم و براي 3d و برنامه نويسي cnc هم از كتيا .تا حالا مشكلي نداشتم و راضي هستم . بايد اينو در نظر بگيري با كدام يك راحت كار ميكني و جواب كار را ميدهد .
 

fantom-f16

عضو جدید
آقا من خودم کاتیارو انتخاب کردم و از کار باهاش هم لذت میبرم .در بحث مدلینگ کاتیا حرف نداره ..اما فکر کنم نرم افزارهای تحلیل هم نیاز باشه. کلا هرچی میتونی یاد بگیر
 

Parsi.Eng

عضو جدید
اینورتور سبک و راحته ولی به کاملی کتیا نیست به نظر من
 

mohammad moein

عضو جدید
نظر من هم رو catia ست
چون هم جامع و كامله و در ضمن تازه داره تو ايران جا مي افته كه از كتيا و ابكوس استفاده كنند!!!
جنبه مهم ديگه كتيام اينه كه خيلي از دستگاه هاي cnc داخل ايران برنامه هاشون قابل يت تبديل از كتيا رو داره
 

Sword-cutler

عضو جدید
با سلام خدمت دوستان . نکاتی که مطرح شده تقریبا با نظرات من هم یکی است ولی من بحث رو میخوام توی کار با نرم افزار مقایسه کنم.
اینونتور در کل نسبت به کتیا راه حل های کمتری نسبت به کتیا ارائه داده پس باید نرم افزار رو خیلی جامع تر و دقیقتر یاد بگیری تا به مشکل بر نخوری
دقیقا چیزی که دوستان گفتن اینونتور یوزر فرندلی است . اگر مدتی با اینونتور کار کنید دیگه کتیا به نظر خسته کننده میاد.
به نظر من ارائه محصول (پرزنتیشن) در اینونتور زیاد جالب مطرح نشده ولی در کتیا 6 و سالید این قضیه کاملا در نظر گرفته شده
امکانات جانبی اینونتور هنوز حتی در حد سالید نیست چه برسه به کتیا
اینونتور تبلیغات گسترده ای داشته و جاشو خیلی سریع توی بازار جهانی پیدا کرد که بخاطر اتودسک بود چون از نظر من نرم افزار های زیادی در این حد هستند و یا حتی بالاتر ولی هنوز آنقدر ها محبوبیت پیدا نکرده اند
و بعضی از اونها محیط گرافیکی زیبا و یا به ظاهر ساده ای ارائه نکرده اند
و اینکه در کل نظر من این است که شما همان نرم افزار خز رو یاد بگیرید بهتر است به چند دلیل :1.کارفرما ها در کشور های جهان سوم از شما همین نرم افزار ها را میخواهند ( یعنی طرف به زور دو تا نرم افزار از عهد بوق میشناسه زیاد تو کار فن آوری روز نیست چون مشغله های دیگه ای داره ) ... 2. همانطور که اشاره شد شما رفرنس گیرت نمیاد .به فرض شما نرم افزار رو یاد گرفتید اگر به مشکل به بخورید یا 4 سال دیگه با ورژن های بالاتر کار کنید کسی دور و برتون نیست که مشکلاتون رو با اون مطرح کنید...3.هزینه های یاد گیری شما پایین میاد در حالی که شما حالت کلی یه نرم افزار طراحی رو بلدید برای نرم افزار بعدی وقت و هزینه کمتری خواهید گذاشت.
در هر حالت شما نیاز کاری و بازار کار رو در نظر بگیرید بهتر است ولی همیشه باید چیزی از دیگران بیشتر بلد باشید ولی در انتخاب اون خیلی دقت کنید که بتونه فرق شما رو کاملا نشون بده .
 

sm625

عضو جدید
من توی کار با کتیا زیاد حرفه ای نیستم ولی تا حدودی آشنایی دارم. کتیا دارای محیطای زیادیه ولی هیچکدومش حرفه ای نیست یه جورایی خواسته جنسش همه جوره جور باشه.ولی تا اونجایی که در مورد اینونتور میدونم محیطاش کمتر از کتیاس ولی تماما به صورت حرفه ای طراحی شده.دوستانی که میگن اینونتور ضعیفه فک کنم ورژنای زیر 2009 رو میگن، ورژن های بعدی این نرم افزار به سرعت پیشرفت خیلی زیادی کرده. من دارم یه کتاب در مورد فقط محیط شبیه سازی دینامیکیش مینویسم که فک کنم تموم شه حدودای 400 صفحه ای بشه. امیدوارم کسایی دیگه هم باشن که محیط های دیگه این نرم افزار رو به صورت کتاب بنویسن تا بقیه بتونن استفاده کنن چون حیفه و تو ایران هنوز کسی زیاد با این نرمافزار آشنایی نداره
 

smmoosavian

عضو جدید
رقیب اصلی inventor نرم افزار solidworks هستش نه CATIA . در ضمن CATIA از سال 1986 تا به حال وجود داره در حالی که inventor اولین توزیعش مربوط به سال 1999 میشه. قطعاً کاستی های زیادی در اون وجود داره. شرکت های بزرگ خودرو سازی و هواپیما سازی مثل Chrysler , Airbus و Boeing از کتیا استفاده می کنند. این سه شرکت جزو اولین مشتری های dassault بودن. هر چقدر مشتری بزرگتر باشه ، انتظار از شرکت سازنده بیشتر میشه. بنابراین به طور قطع کتیا در پروژه های بزرگتر موفق تره و بر عکس inventor در پروژه های کوچکتر موفق تره. مثلاً محاسبات دینامیکی و تسهیلات مربوط به مهندسی و طراحی اجزاء inventor مانند طراحی چرخدنده و محاسبات عمر و سختی ، به هیچ وجه در کتیا وجود نداره ، ولی از اون طرف کتیا در مدیریت اسمبلی های بزرگ و قطعات زیاد بسیار توانمنده.

http://en.wikipedia.org/wiki/Autodesk_Inventor
 

solarisal

عضو جدید
منم تایید می کنم نظر دوستان را. کتیا مثل یه هتل 7 ستاره با تمام امکاناته
 

mmbguide

عضو جدید
سلام به همه

با فرض اینکه منابع آموزشی کافی وجود داشته باشه و بازار کار خوبی هم در ایران باشه و کامپیوتر من هم قوی باشه کدوم بهتره؟

مثلا فرض کنید من میخوام یک کشتی با ابعاد حدود 200 متر در 80 متر و ارتفاع 30 متر با تمام جزئیات (لوله کشی به همراه تجهیزات، سیم کشی و سایر قطعات و ماشین الات) طراحی کنم؟ خب بعد از طراحی نیاز هست که کلی نقشه های کارگاهی که قابلیت اجرا داشته باشه رو مربوط به تمام بخش های کشتی چاپ کنید.

حالا بفرمایید کدوم بهتره؟
خواهمندم جواب با ذکر دلیل باشه. مثلا نگید فلان شرکت بزرگ، فلان نرم افزار رو استفاده میکنه چون ممکنه اون توانایی تو این یکی برنامه هم وجود داشته باشه. یا مثلا در اسمبلی های بزرگ کتیا بهتره چون نمیدونم علت بهتر بودنش در چیه؟ خواهشن با ذکر دلایل فنی بفرمایید.

من تو سایت های شرکت های خارجی که کارشون مشاوره و طراحی در سطح بسیار بزرگ هستش تحقیق کردم و بعضی ها Inventor رو بسیار قوی و کارا میدونند.

ممنون اگر نظر بدید
 

mehran_mo

کاربر فعال
جناب موسویان درست فرمودند.
رقیب inventor نرم افزار solid هست. برای یادگیری شخصی اینونتر بهتره، چون کلیت دستورات در نرم افزار ها یکی هست پس با یاد گرفتن یکی از اونها بقیه را هم براحتی و با مدت زمان کمتر میشه یاد گرفت. اینونتر راجت تره و سریعتر میتونید یاد بگیرید، خودش تحلیل داره و چنانچه هم نیاز به تحلیل بهتر و... داشته باشید میتونید طرحی که داخل اینورتر زدید را داخل ansys باز کنید و تحلیلش کنید.
CATIA برای طراحی هست ( در سطح حرفه ای ) اما توی الان داخل ایران طراحی حرفه ای انجام نمیشه.
 
بالا