◄[ نحوه محاسبه عبار یتن ]►

masoud_cpu

عضو جدید
سلام .
دوستان نحوه محاسبه عیار بتن به چه شکل است . مثلا یه بتن متشکل شده از اب شن ماسه و سیمان در یک پاکت بالابر عیارش چطور محاسبه میشه ؟
 

R.N.Z

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
برای بتن با توجه به عیارش مثلا 150 ،یعنی در هر متر مکعب بتن 150کیلوگرم سیمان وجود داره(3 کیسه ) که با توجه به حجم بتونیر به تناسب دفعات سیمان می ریزند
برای ملاتها با توجه به عیارش مثلا ملات ماسه سیمان 1:4 یعنی در هر متر مکعب بتن 285 کیلو گرم سیمان وجود داره
کلیات فهرست بها رو مطالعه کن
 

rasool.civil

مدیر بازنشسته
سلام .
دوستان نحوه محاسبه عیار بتن به چه شکل است . مثلا یه بتن متشکل شده از اب شن ماسه و سیمان در یک پاکت بالابر عیارش چطور محاسبه میشه ؟
سلام
آزمایش عیار به این شکله که بتن رو داخل یه ظرف میریزن و حجمشو بدست میارن،وزنشم بدست میارن
بعد از این دو تا وزن مخصوصش بدست میاد
بعد بتن (مثلا 1 کیلوگرم)رو داخل الک نمره 200میریزن و زیر الک یه ظرف مقرار میدنو شروع میکنن بتن رو بشورن
تا وقتی که کل ریزدانه ها از الک عبور کنه
بعد ظرف زیر الک رو برمیدارن
آبش باید بخار بشه،که اینجوری وقت گیره
میذارنش رو شعله تا آبش بخار بشه و مصالح خشک بشن
ریزدانه های خشک شده رو وزن میکنن
2% ازش کم میکنن(مثلا این دو درصد جز کثیفی یا فیلر بوده)
عدد بدست اومده رو در وزن مخصوص بتن ضرب میکنن
میشه عیار
 

بستان اباد

عضو جدید
دوست خوب اون چيزي كه من در مورد اين مسله ميدونم.بدين صورته كه ميان از همون طرح اختلاط بتن مقدار عيار سيمان را بدست مي آورند و طبق استاندار هاي تعيين شده برا هر شرايط كاري و هر نوع ساختمان ايين نامه aci هم توضيح داده.عيار بتن هم بستگي به مقدار fc داره حالا اگه تو آزمايشگاه به مقدار fcبه طرز مطلوبي رسيدن مقدار سيمان مصرف شده در نمونه عيار سيمان مي باشد.حالا راهاي تجربي زيادي هم داره كه زياد دقيق نيست.
 
یکی از کارهای مهم برای مهندس کارگاه محاسبه میزان مصالح برای ساخت یک بتن با کیفیت مناسب می باشد برای ساخت بتن نیاز به مصالح از جمله شن و ماسه و سیمان و آب هستیم برای مخلوط کردن بهتر مصالح از بتونیر استفاده می کنیم برای شروع باید اول عیار بتن را بدانیم عیار بتن یعنی مقدار سیمان مصرفی برحسب کیلو گرم در یک متر مکعب بتن مثلا وقتی می گوئیم عیار 350 کیلوگرم بر متر مکعب یعنی در یک متر مکعب بتن باید 350 کیلو سیمان وجود داشته باشد . یک روش سریع برای محاسبه سیمان مصرفی، برای بتن عیار آن می باشد کافیست حجم محل اشغال بتن را محاسبه کرده بعد در مقدار عیار ضرب کنید باید برحسب متر باشد مثلا برای محاسبه یک ستون به ابعاد 50*50 به ارتفاع 3 متر مقدار سیمان برابر با عیار 400 خواهیم داشت 300 کیلو سیمان یعنی 6 کیسه سیمان . مراحل فوق به صورت فرمول ذیل می تواند مطرح شود .
W = وزن بتن
V = حجم محل بتن ریزی
W = وزن بتن محل 1
بتن = شن + ماسه + آب
40%(وزن بتن محل ) =وزن شن
06% (وزن بتن محل ) = وزن ماسه
45%سیمان =وزن آب

میزان سیمان = V * عیار بتن
 

reza2011

عضو جدید
سلام .
دوستان نحوه محاسبه عیار بتن به چه شکل است . مثلا یه بتن متشکل شده از اب شن ماسه و سیمان در یک پاکت بالابر عیارش چطور محاسبه میشه ؟

عیار سیمان در بتن معمولا و حدودا 5 مگا پاسکال از مقاومت فشاری مکعبی آن بیشتر است(10 مگاپاسکال از مقاومت فشاری استوانه ای بیشتر است). البته به نظر می رسد که این نکته در مورد سیمان های پرتلند معمولی باشد.

توصیه می شود برای سفارش بتن به شرکت های بتن ساز ملاک کار را مقاومت فشاری قید شده در نقشه ها ی اجرایی سازه قرار دهید، و براساس عیار سیمان، بتن را سفارش ندهید.


مقاومت فشاری مکعبی 30 مگاپاسکال برابر با مقاومت فشاری استوانه ای 25 مگاپاسکال می باشد.
1mpa=10 kg/cm ̂ 2
 

Similar threads

بالا