۱۲ هزار شکایت از پزشکان در قبال ۶۷۰ میلیون بار مراجعه درمانی

love.1982

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی اعلام کرد[h=1]خبرگزاری تسنیم: معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی کشور از ۱۲ هزار شکایت در قبال ۶۷۰ میلیون بار مراجعه درمانی در سال ۹۳ خبر داد و گفت: محکومیت پزشکان در دادگاه‌های نظام پزشکی ۲ درصد بالاتر از دادسراها است.[/h]به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، علی فتاحی در نشست خبری رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور درباره تخلفات و نوع رسیدگی به شکایات پزشکان اظهار داشت: اول باید این مسئله را همه مردم بدانند که عوارض مداخلات پزشکی اجتناب‌ناپذیر است. یعنی یک تزریق می‌تواند شنوایی فرد را از بین ببرد یا فردی در اتاق عمل بیهوش شود و هرگز بیدار نشود و طبق قانون و علوم پزشکی چنین مواردی نه مقصر آن پزشک است و نه دارو و هیچ کوتاهی به حساب نمی‌آید.


وی ادامه داد: در دنیا 3 درصد مداخلات پزشکی منجر به شکایت می‌شود ولی در ایران این آمار بسیار بسیار پایین‌تر است. به طوری که در سال 93 از 670 میلیون بار مراجعه درمانی فقط 12 هزار شکایت از پزشکان صورت پذیرفت و این یعنی آماری بالغ بر 2 هزارم درصد از مداخلات پزشکی در ایران منجر به شکایت شد.
فتاحی با تشریح چگونگی روند رسیدگی به شکایت پزشکان که در برخی مواقع انتقاداتی به آن وارد می‌شود، توضیح داد: ما هیچ مشکلی مبنی بر اینکه نظارت بر پزشکان برعهده چه نهادی باشد نداریم ولی در نهایت تشخیص عارضه پزشکی توسط کارشناسان پزشک باید صورت پذیرد. از طرفی دیگر ما هرگز دنبال شاکی نمی‌رویم بلکه طبق قانون وظیفه رسیدگی به شکایات و کشف خطا با سازمان نظام پزشکی است.
معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی کشور به انتقادات وزیر بهداشت از این سازمان نیز اشاره‌ای کرد و افزود: بیشتر علت ناراحتی وزیر نیز از اطاله رسیدگی به شکایات پزشکی است.
وی با اشاره به 7.5 میلیون بستری بیمار در سال گذشته عنوان کرد: از کل مراجعات سرپایی فقط 10 هزار درصد منجر به شکایات از پزشکان شد. البته ما این مسئله را رد نمی‌کنیم که مردم ایران بر اساس فرهنگ غنی که دارند نجیب هستند و اهل شکایت نیستند.
فتاحی در مقایسه‌ای بین رسیدگی به شکایات پزشکان در سازمان نظام پزشکی با دادسراها و تعزیرات عنوان کرد: برخی مواقع این انتقاد می‌شود که چون سازمان قضات بدوی سازمان نظام پزشکی خودشان پزشک هستند از پزشکان متخلف حمایت می‌کنند در حالی که بر اساس آمار پرونده‌ بیماران که منجر به محکومیت پزشکان در دادسراها شده است 40 درصد بود ولی در دادگاه‌های نظام پزشکی بالغ بر 42 درصد پزشکان محکوم شدند. یعنی 2 درصد دادگاه‌های نظام پزشکی بیشتر از دادسراها و تعزیرات پزشکان را محکوم کرده‌اند.
معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به تخلفات و شکایات از حوزه سلامت در تعزیرات نیز اشاره کرد و افزود: مثلاً 18 هزار شکایت در حوزه سلامت به تعزیرات شده است که بر اساس آمارها غالب این شکایات درباره مواد غذایی و تولیدی است و 2.5 درصد آن مربوط به حوزه درمان است. در حالی که در سال گذشته 96 میلیون بار مراجعه و یک میلیون بستری در پایتخت صورت پذیرفته است.
وی در پایان درباره شکایات تلفنی از تخلفات پزشکان توضیح داد و افزود: ما هیچ‌گونه شکایت تلفنی را نمی‌پذیریم و به مانند تمام دادگاه‌ها در ایران باید افراد شاکی حضوری به سازمان مراجعه و شکایت خود را مکتوب و مشخص کنند که این کار نیز تعزیرات و دادسراها نیز صورت می‌پذیرد.

 
بالا