۱۰ مدل طرز تهیه شیرینی عید بدون فر ساده و کم هزینه

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
اگر انواع مدل طرز تهیه شیرینی عید بدون فر را بلد باشید برای درست کردن شیرینی عید دستتان باز است.
اما طرز تهیه شیرینی عید بدون فر چگونه است؟
در این مقاله آموزش انواع شیرینی عید بدون فر را برای شما آماده کرده‌ایم.
در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد انواع شیرینی بدون فر برای عید نوروز پاسخ خواهیم داد.
درست کردن شیرینی‌های راحت و کم هزینه و بدون فر می‌تواند هزینه‌های شما را تا حد زیادی برای نوروز کاهش دهد. معمولاً در طرز تهیه شیرینی عید بدون فر شیرینی‌ها را در روغن سرخ می‌کنند و یا آن‌ها را در ماهیتابه یا قابلمه می‌پزند.

بسیاری از این شیرینی‌های خانگی آنقدر خوشمزه هستند که بعد از درست کردن آن‌ها ترجیح می‌دهید، از این به بعد همیشه این شیرینی‌های نوروزی را در خانه و بدون استفاده از فر آماده کنید.

اما اگر دوست دارید بدانید که دستور تهیه انواع شیرینی عید نوروز بدون فر چگونه است و چطور می‌توان انواع شیرینی ساده و کم هزینه بدون فر را در خانه آماده کرد، بهتر است در ادامه این بخش با ما همراه باشید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

شیرینی ساق عروس​


طرز تهیه شیرینی ساق عروس بازاری بدون فر و در فر


آموزش طرز تهیه شیرینی عید بدون فر


شیرینی ساق عروس یکی از شیرینی‌های سنتی و قدیمی ایرانی‌ها است که معمولا در مراسم خواستگاری یا تشریفات جشن عروسی استفاده می‌شود. شیرینی ساق عروس یک شیرینی عید بدون فر است که برای پذیرایی مجلسی و به عنوان شیرینی عید نوروز در اغلب شهرها و البته شیرینی شب یلدا حسابی پرطرفدار است.


طرز تهیه شیرینی ساق عروس (در فر)​


طرز تهیه شیرینی ساق عروس (در فر)


مدت زمان آماده سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت شیرینی ساق عروس در فر: ۳۰ دقیقه


مواد لازم برای تهیه شیرینی ساق عروس بازاری​


• آرد: ۵۰۰ گرم
• کره: ۵۰۰ گرم
• روغن جامد: ۲۰۰ گرم
• پودر قند: ۲ قاشق غذاخوری
• تخم مرغ: نصف یک عدد
• گلاب: ۱ قاشق غذاخوری
• پودر هل: ۱ قاشق چای‌خوری
• مغز گردو: به میزان لازم

مواد لازم برای رومال و تزیین شیرینی ساق عروس بازاری​


• پودر قند: ۳ قاشق غذاخوری
• پودر پسته: ۱ قاشق غذاخوری
• پودر هل: نوک قاشق چای‌خوری


مراحل طرز تهیه شیرینی ساق عروس دوکی با مغز گردو در فر​


در این روش از طرز تهیه شیرینی ساق عروس، باید خمیر شیرینی را آماده کنید و استراحت دهید. سپس گردو را داخل خمیر قرار دهید و آن را بپیچید. شیرینی‌ها را در فر بپزید و بعد آنها را در پودر قند، پودر پسته و پودر هل بغلتانید و سرو کنید. برای مشاهده مراحل تهیه این شیرینی، دستورالعمل زیر را رعایت کنید.

مرحله اول: کره و روغن را بن ماری کنید​


در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی ساق عروس مازندرانی، ابتدا همه مواد را از حدود ۳۰ دقیقه قبل از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسند. در یک کاسه بزرگ و مناسب، روغن جامد و کره را بریزید و روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید و اجازه دهید کره و روغن کاملا به روش بن ماری ذوب شوند.

مرحله دوم: پودر قند را اضافه کنید​


بعد از ذوب شدن کره و روغن، صبر کنید تا چند دقیقه بمانند و از دما بیفتند. بعد از خنک شدن روغن و کره، با همزن به مدت ۵ دقیقه آنها را روی دور کند بزنید. سپس پودر قند را به آن بیفزایید. دوباره به مدت ۵ دقیقه با دور تند همزن، مواد را با هم بزنید. تا حدی که رنگ مواد به سفیدی بزند. ظرف را کنار بگذارید.

مرحله سوم: گلاب و تخم مرغ را اضافه کنید​


در این مرحله از طرز تهیه شیرینی ساق عروس، تخم مرغ را در یک کاسه بشکنید. آن را با چنگال بزنید تا از لختگی خارج شود. نصف تخم مرغ زده شده، پودر هل و گلاب را به کاسه روغن و پودر قند همزده شده اضافه کنید. دوباره با همزن، ۲ دقیقه دیگر با دور تند، مواد را بزنید تا کاملا یکدست شود.

مرحله چهارم: آرد را اضافه کنید​


آرد را با الک، ۳ بار الک کنید تا ناخالصی‌های آن گرفته شده و بافت آن باز شود. ۱/۳ آرد را به کاسه مواد همزده اضافه کنید و دوباره بزنید. آرد را در ۳ مرحله به کاسه بیفزایید و هر بار با همزن بزنید. هر بار نیز کاسه را دورگیری کنید تا مواد به صورت یکدستی زده شوند.

مرحله پنجم: خمیر شیرینی ساق عروس را استراحت دهید​


در این مرحله از طرز تهیه شیرینی ساق عروس، باید خمیری نرم و یکدست داشته باشید که به دست نچسبد. روی خمیر را بهتر است به مدت ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت بپوشانید و در یخچال قرار دهید. در این فاصله فر را روشن کرده و روی دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌ گراد تنظیم کنید تا گرم شود.

مرحله ششم: خمیر شیرینی را فرم دهید​


در این مرحله، در سینی فر، یک کاغذ روغنی بیندازید. مغز گردوها را خرد کرده یا به ۴ قسمت تقسیم کنید. به اندازه یک گردوی بزرگ، از خمیر بردارید و آن را بین دست‌هایتان بچرخانید تا فرم دوک شکل بگیرد. سپس وسط آن را با دست فشار دهید و گردوی خرد شده را در آن قرار دهید. دوباره خمیر را جمع کنید و فرم دهید. همه شیرینی‌ها را به همین شکل آماده کنید و در سینی فر با فاصله بگذارید.

مرحله هفتم: شیرینی‌ ساق عروس را بپزید​


بعد از آماده شدن شیرینی‌ها، سینی فر را در طبقه وسط فر قرار دهید. ۲۰ تا ۳۰ دقیقه صبر کنید تا شیرینی‌ها بپزند. سپس سینی‌ را از فر بیرون بیاورید و در دمای محیط بگذارید تا از دما بیفتند و کمی سرد شوند.

مرحله هشتم: شیرینی‌ ساق عروس را تزیین کنید​


پودر قند را از الک عبور دهید تا نرم و لطیف شود. سپس در یک سینی آن را با پودر هل و پودر پسته مخلوط کنید. وقتی شیرینی‌ها دمایشان ولرم یا رو به سرد شد، آنها را در این ترکیب بغلتانید. وقتی همه اطراف شیرینی ساق عروس به صورت یکدستی با این مخلوط، کاور شد، آنها را در یک ظرف مناسب سرو کنید. برای نگهداری از این شیرینی، آنها را در ظروف درب بسته قرار دهید و در یخچال بگذارید.

طرز تهیه شیرینی ساق عروس (بدون فر)​


 طرز تهیه شیرینی ساق عروس بدون فر


مدت زمان آماده سازی مواد شیرینی ساق عروس: ۴۰ دقیقه


مواد لازم برای تهیه شیرینی ساق عروس​


• آرد: ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• زرده تخم مرغ: ۲ عدد
• شیر: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی (ولرم)
• روغن مایع: ۱/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• پودر قند: ۱/۴ قاشق چای‌خوری
• نمک: نوک قاشق چای‌خوری
• عصاره وانیل: ۱/۴ قاشق چای‌خوری
• روغن سرخ کردنی: به میزان لازم

مواد لازم برای مغز داخل شیرینی ساق عروس​


• عسل: ۲ قاشق غذاخوری
• گلاب: ۱/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• پودر گردو: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• پودر قند: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• پودر پسته: ۲ قاشق غذاخوری
• پودر هل: ۱ قاشق چای‌خوری

مراحل طرز تهیه شیرینی ساق عروس مغزدار رولی شده​


برای طرز تهیه شیرینی ساق عروس بدون فر، خمیر شیرینی را آماده کنید و با وردنه آن را باز کنید. سپس دور استوانه مخصوص بپیچید. سپس آنها را در تابه سرخ کنید و بعد داخلشان را با مواد میانی، پر کنید. برای مشاهده جزییات تهیه این شیرینی، مراحل تهیه شیرینی ساق عروس را بخوانید.

مرحله اول: زرده و شیر را بزنید​


در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی ساق عروس، زرده و سفیده تخم مرغ‌ها را جدا کنید. زرده‌ها را در یک کاسه بریزید و با همزن بزنید. سپس شیر را به آن بیفزایید. دوباره مواد را بزنید تا یکدست شود.

مرحله دوم: خمیر شیرینی را درست کنید​


در این مرحله آرد، پودر قند و نمک را ۳ بار الک کنید. سپس آنها را طی سه مرحله به مایه تخم مرغ اضافه کنید و هم بزنید. وقتی خمیر خودش را کمی جمع کرد، آن را کمی ورز دهید تا یکدست شود ولی زیاد ورز ندهید تا به روغن نیفتد. سپس روی خمیر شیرینی را بپوشانید و به مدت ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت آن را استراحت دهید.

مرحله سوم: خمیرها را با وردنه نازک کنید​


در این مرحله از طرز تهیه شیرینی ساق عروس، خمیر را به چند قسمت تقسیم کنید و روی سطح بگذارید. با یک وردنه، آن را صاف کنید تا نازک شود. خمیر که نازک شد، آن را دور استوانه مخصوص شیرینی ساق عروس بپیچید. استوانه‌ها را در پودر قند و پودر هل بچرخانید تا کاملا آغشته شوند. سپس آنها را در مقداری روغن سرخ کنید.

مرحله چهارم: مواد میانی را داخل شیرینی ساق عروس بریزید​


بعد از سرخ شدن شیرینی‌ها، استوانه بین آنها را بیرون بیاورید. سپس همه مواد خشک مغز شیرینی ساق عروس را با هم مخلوط کنید و با کمک قیف، داخل حفره بریزید. در آخر، سر و ته شیرینی‌ها را به عسل آغشته کنید تا محتویات آن بیرون نریزد. شیرینی‌ها را در ظرف مناسب قرار دهید و سرو کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه شیرینی ساق عروس بازاری​


فوت و فن های طرز تهیه شیرینی ساق عروس بازاری


*خمیر شیرینی ساق عروس را زیاد ورز ندهید تا به روغن نیفتد. بهتر است با همزن خمیر را هم بزنید.
*اگر خمیر شیرینی ساق عروس جمع نشد و سفت بود، کمی آب به آن اضافه کنید.
*به جای فرم دوکی شکل برای شیرینی ساق عروس، می‌توانید فرم دایره‌ای و گرد به شیرینی بدهید.
* برای طرز تهیه شیرینی ساق عروس کرمدار می‌توانید از انواع کرم‌ها با طعم‌های مختلف، به جای مغز شیرینی، استفاده کنید.
*در طرز تهیه شیرینی ساق عروس نارگیلی، روی شیرینی را با پودر نارگیل تزیین کنید. می‌توانید مقداری از این پودر را داخل شیرینی نیز بریزید.

سوالات متداول​


چه کار کنیم که خمیر شیرینی ساق عروس، ترک نخورد؟​


برای جلوگیری از ترک خوردن شیرینی بعد از پخت، از ورز دادن بیش از حد خمیر جلوگیری کنید. اگر خمیر به روغن انداختن بیفتد، سفت می‌شود و بعد از پخت ترک خواهد خورد.

مواد داخل شیرینی ساق عروس چیست؟​


برای داخل این شیرینی می‌توانید از مغز گردو یا پودر مغزهای دیگر استفاده کنید. همچنین در صورت دلخواه با کرم‌های مختلف می‌توانید آن‌ها را پر کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

شیرینی ملکه بادام​


طرز تهیه شیرینی ملکه بادام در فر و بدون فر

طرز تهیه شیرینی ملکه بادام


شیرینی ملکه بادام یکی از شیرینی های عید بدون فر است که به عنوان یک شیرینی مجلسی و خوشمزه در مهمانی ها یا مناسبت های خاص سرو می شود. این شیرینی را می توانید خودتان در خانه و با مواد ساده و در دسترس به راحتی، تهیه کنید. انواع شیرینی ملکه مثل ملکه پسته و ملکه گردو هم با دستوری مشابه تهیه می شوند و فقط مواد رویه آن ها متفاوت است.



فوت و فن های طرز تهیه شیرینی ملکه بادام​


فوت و فن های طرز تهیه شیرینی ملکه بادام


  • برای درست کردن خمیر شیرینی ملکه بادام، لازم نیست خمیر را با دست ورز دهید. همین که آن را با همزن بزنید، کافی است. اگر آن را با دست ورز می دهید، اصلا نباید خمیر به روغن بیفتد. در این صورت کیفیت شیرینی پایین می آید و زود سفت می شود. در ضمن این خمیر نیاز به استراحت دادن هم ندارد.

  • از آن جایی که نوع آرد های بازار تا حدودی متفاوت است، ممکن است نیاز به اضافه یا کم کردن خمیر باشد. اگر خمیر خیلی حالت چسبندگی داشت، کمی آرد اضافه کنید.

  • به جای روغن می توانید از کره در طرز تهیه شیرینی ملکه بادام استفاده کنید. این شیرینی با کره خوشمزه تر هم می شود. ولی فراموش نکنید که هر چند این شیرینی جزو شیرینی های خشک است و می توانید مدت طولانی تری آن را نگه دارید اما استفاده از کره، ماندگاری آن را کاهش خواهد داد.

  • به جای بادام می توانید از مغز های دیگر مثل گردو یا پسته در طرز تهیه این شیرینی استفاده کنید.

  • فراموش نکنید که بادام خیلی زود می سوزد. بنابراین آن را سرخ نکنید. چون هم رنگش تغییر می کند و هم روی طعم آن تاثیر منفی می گذارد.

  • میزان شکر مورد استفاده در طرز تهیه شیرینی ملکه بادام، اختیاری است و می توانید آن را بنا به ذائقه خود، کمتر یا زیاد تر در نظر بگیرید.

  • اگر از فر برای درست کردن شیرینی ملکه بادام استفاده می کنید، بهترین سایز سینی فر، ۳۰ در ۴۰ است. در این صورت قطر لایه زیرین شیرینی مناسب خواهد بود و خیلی قطور یا خیلی نازک نمی شود.

  • زعفران را در مراحل پایانی یعنی حدود ۲ یا ۳ دقیقه انتهایی طرز تهیه شیرینی ملکه بادام به مواد اضافه کنید تا عطر و طعم آن ماندگار بماند.

  • بهتر است بعد از این که شیرینی را در فر قرار دادید، سریعا شروع به درست کردن لایه رویی کنید تا موادی که درست کرده اید، کمی از دما بیفتد و بعد به لایه زیری اضافه کنید.

  • برای نگهداری از شیرینی ملکه بادام، حتما آن را در ظرف در بسته و در یخچال قرار دهید.



طرز تهیه شیرینی ملکه بادام در فر​


شیرینی ملکه بادام در فر


زمان آماده سازی مواد اولیه: ۳۰ دقیقه

زمان مورد نیاز برای پخت: ۳۰ تا ۴۰ دقیقه


مواد لازم برای پایه یا کراست شیرینی

آرد شیرینی: ۳۵۰ گرم
شکر یا پودر قند: ۱۲۵ گرم
بیکینگ پودر: ۱ قاشق چای خوری
خامه صبحانه: ۵۰ گرم
تخم مرغ: ۲ عدد
وانیل: نوک قاشق (۱/۸ قاشق چای خوری)


مواد لازم برای قسمت رویه شیرینی

شکر: ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی
عسل: ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی
کره یا روغن: ۵۰ گرم
خامه: ۵۰ گرم
خلال بادام یا پرک بادام: ۱ و ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی


طرز تهیه​



مرحله اول: شکر و کره را مخلوط کنید​


در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی ملکه بادام، شکر را بسابید یا از پودر قند استفاده کنید. کره را از قبل در دمای محیط قرار دهید تا کمی نرم شود. سپس شکر و کره را در یک ظرف مناسب بریزید و شروع به هم زدن کنید. مواد را باید تا جایی به هم بزنید که مخلوط به دست آمده، بافت یفکی و سبک بگیرد. رنگ آن هم کرمی شود.


مرحله دوم: تخم مرغ را اضافه کنید و هم بزنید​


یک تخم مرغ را بشکنید و شروع به هم زدن کنید. ۱ تا ۲ دقیقه هم بزنید. سپس تخم مرغ دوم را هم بشکنید و به مواد اضافه کنید. دوباره به مدت ۱ دقیقه دیگر با همزن آن ها را بزنید.


مرحله سوم: خامه را اضافه کنید​


خامه را در این مرحله از طرز تهیه شیرینی ملکه بادام به مواد اضافه کنید. لازم نیست در این مرحله از همزن برقی استفاده کنید. با لیسک سیلیکونی مواد را با هم مخلوط کنید تا یکدست شوند.


مرحله چهارم: آرد و بیکینگ پودر را اضافه کنید​


با یک الک ریز، آرد و بیکینگ پودر را دو بار الک کنید تا ناخالصی های آن گرفته شود و دانه های آرد هم جدا شوند. آرد را در چند مرحله و به تدریج به مخلوط اضافه کنید. بعد از هر بار افزودن آرد و بیکینگ پودر، مواد را با هم مخلوط کنید. می توانید از همزن استفاده کنید. یا این که از دست هایتان کمک بگیرید. اگر با دست ورز می دهید، فقط با نوک انگشتانتان مواد را ورز دهید تا خمیر به روغن نیفتد.


مرحله پنجم: خمیر را در سینی فر بگذارید​


فر را روشن و روی دمای ۱۸۰ درجه تنظیم کنید تا گرم شود. یک سینی فر با سایز ۳۰ در ۴۰ انتخاب کنید. کف سینی را با کمی روغن یا کره چرب کنید. می توانید به جای روغن، کف سینی را یک ورق آلومینیومی پهن کنید تا مطمئن باشید شیرینی به کف سینی نمی چسبد. خمیر لطیفی را که درست کرده اید، کف سینی پهن کنید. باید کل کف سینی را با خمیر بپوشانید و روی آن را صاف کنید. چند بار کف سینی را به سطح بکوبید تا اگر حبابی در آن مانده باشد، خارج شود.


مرحله ششم: سینی را در فر بگذارید​


سینی را در فر قرار دهید. حرارت فر را روی ۱۷۰ درجه تنظیم کنید و اجازه دهید سینی به مدت ۱۵ دقیقه در فر بماند و خمیر بپزد. در این فاصله، دست به کار شوید و مواد روی خمیر شیرینی را آماده کنید.

مرحله هفتم: مواد رویه شیرینی را آماده کنید​


در یک ظرف مناسب مثل تابه، شکر، عسل، کره و خامه (مواد لازم برای رویه شیرینی ملکه بادام را به جز بادام) با هم مخلوط کنید. تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید. وقتی مواد با هم ترکیب شدند و یک یا دو جوش زدند، خلال بادام یا پرک را به آن اضافه کنید. مواد را به هم بزنید و سریعا شعله را خاموش کنید. همین که بادام را با موادی که داغ هستند، ترکیب کنید کافی است. آن را سرخ نکنید.

مرحله هشتم: مواد رویه را روی خمیر نیم پز بریزید​


سینی فر را بعد از ۱۵ دقیقه از فر بیرون بیاورید. مواد رویه را که آماده کرده اید، روی خمیر نیم پز شده بریزید و کل سطح آن را با لیسک یا کف یک کفگیر یا قاشق بپوشانید. مواد را روی همه جای خمیر، به صورت یکسان پخش کنید. سینی فر را دوباره به داخل فر برگردانید. ۲۰ تا ۲۵ دقیقه دیگر صبر کنید تا شیرینی با همان دما بپزد. اگر می خواهید روی شیرینی ملکه بادام را زعفران دم کرده بریزید، در ۲ یا ۳ دقیقه پایانی سینی فر را خارج کنید و ۲ قاشق زعفران دم کرده را روی سطح شیرینی بپاشید و دوباره به مدت ۲ دقیقه در فر بگذارید.


مرحله نهم: شیرینی ملکه بادام را سرو کنید​


بعد از این که روی شیرینی ملکه بادام طلایی شد و شیرینی پخت، سینی فر را خارج کنید و اجازه دهید شیرینی کمی از دما بیفتد. سپس آن را با چاقو به صورت مربعی، مستطیلی یا به شکل لوزی برش بزنید. اگر می خواهید شیرینی ها را برای مدت طولانی تر نگه دارید، برش ها را در ظرف در بسته قرار دهید و در یخچال بگذارید.


طرز تهیه شیرینی ملکه بادام در تابه (بدون فر)​


شیرینی ملکه بادام در تابه (بدون فر)


مرحله اول: خمیر را در تابه بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید​


اگر می خواهید این شیرینی را بدون فر تهیه کنید یا به فر دسترسی ندارید، می توانید آن را در تابه درست کنید. همه مواد را مانند روش بالا آماده کنید و خمیر شیرینی را درست کنید. به جای سینی فر، یک تابه دو طرفه را انتخاب کنید. به مدت ۱۵ دقیقه تابه را روی حرارت ملایم و با شعله پخش کن بگذارید تا تابه گرم شود. کف تابه را دو لایه کاغذ روغنی بگذارید. خمیری را که درست کردید، روی کاغذ روغنی بریزید. واشر تابه را بردارید و درب تابه را ببندید. ۳۵ دقیقه صبر کنید تا اطراف خمیر طلایی شود.


مرحله دوم: مواد رویه شیرینی را اضافه کنید​


در این فاصله مواد رویه شیرینی ملکه بادام را (مانند روش بالا) آماده کنید. بعد از ۳۵ دقیقه در تابه را باز کنید و مواد رویه شیرینی را به صورت یکنواخت روی خمیر نیم پخته بریزید. دوباره درب تابه را ببندید و ۳۰ دقیقه دیگر صبر کنید. بعد از این که شیرینی پخت، حرارت را خاموش کنید. درب تابه را باز و شیرینی را به یک سینی منتقل کنید. بعد از این که شیرینی کمی از دما افتاد، آن را شکل دلخواه برش بزنید و سرو کنید.


نکات مهم​


  • روی شیرینی در طرز تهیه شیرینی ملکه در تابه و بدن فر، طلایی نمی شود.
  • در آخرین مرحله، روی شیرینی را می توانید با پودر پسته یا پودر گردو هم تزیین کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

شیرینی میکادو​


طرز تهیه شیرینی میکادو خانگی بدون فر و فوت و فن های آن​



طرز تهیه شیرینی میکادو خانگی بدون فر و فوت و فن های آن


شیرینی میکادو یکی از شیرینی‌های عید بدون فر است. طرز تهیه شیرینی میکادو آسان است. در طرز تهیه شیرینی میکادو که در برخی شهرها به آن «میشکا» هم گفته می شود، اصلا نیازی به فر هم نیست. همچنین این شیرینی خوشمزه عید نوروز با مواد در دسترس و ارزانی هم درست می شود. از طرف دیگر، احتمال خراب شدن و از فرم خارج شدن این شیرینی نوستالژیک هم خیلی کم است.


طرز تهیه شیرینی میکادو​


طرز تهیه شیرینی میکادو


مواد لازم​


آرد (سفید یا نانوایی): ۱ و ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی
آرد نخودچی: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی
روغن مایع: ۳/۴ لیوان دسته دار فرانسوی
پودر قند: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی
کره: یک بسته ۱۰۰ گرمی
پودر کاکائو: ۳ قاشق غذاخوری
پودر هل: ۱ قاشق غذاخوری
پودر دارچین: ۱/۲ قاشق چای خوری
نان میکادو: ۵ یا ۶ ورق
شکلات تخته ای (با طعم دلخواه): ۵۰ گرم
پودر پسته و نارگیل (برای تزیین): به میزان دلخواه
گلاب (در صوت دلخواه) ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری


مرحله اول؛ تفت دادن آرد​


طرز تهیه شیرینی میکادو، الک کردن آرد


در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی میکادو، یک تابه با اندازه مناسب انتخاب کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید. همزمان که تابه در حال گرم شدن است، آرد سفید را از الک ریز عبور دهید تا ناخالصی های آن گرفته شود. اگر بابت داشتن ناخالصی زیاد مطمئن هستید، آن را قبل از حرارت دادن، دو بار تفت دهید و بعد در تابه بریزید.
حدود ۷ دقیقه (بسته به حرارت و ضخامت کف تابه) آرد را تفت دهید. لازم نیست رنگ آرد تغییر کند. همین که طعم خامی آن گرفته شود، کافی است.


مرحله دوم​


طرز تهیه شیرینی میکادو، تفت دادن آرد


آرد نخودچی را مثل آرد سفید الک کنید و بعد از حدود ۷ تا ۱۰ دقیقه به آرد سفیدی که در تابه در حال تفت خوردن است، اضافه کنید. دوباره ۱۰ دقیقه دیگر مخلوط دو آرد را تفت دهید.
در این مرحله نوبت اضافه کردن پودر کاکائو است. پودر کاکائو را هم به همراه پودر هل و پودر دارچین، از الک ریز بگذرانید و آرد اضافه کنید. مواد خشک را حدود ۱ دقیقه با هم تفت بدهید تا یکدست و با هم مخلوط شوند.

مرحله سوم؛ آماده کردن مایه شیرینی میکادو​


کره را روی آردها بیندازید تا با حرارت آرد شروع به ذوب شدن کند. روغن مایع را اضافه کنید. مواد را با هم به خوبی مخلوط کنید. حرارت را قطع کنید. سپس پودر قند را به مواد بیفزایید. مایه ای که به دست می آید، باید غلظت مناسبی داشته باشد. یعنی نه خیلی سفت و نه خیلی روان باشد. اگر غلظت آن به اندازه حلوا باشد خوب است.


مرحله چهارم؛ چیدان لایه های شیرینی میکادو​


مرحله چهارم؛ چیدان لایه های شیرینی میکادو


اجازه دهید مایه شیرینی شما کمی از دما بیفتد البته نه به قدری که سرد شود. حواستان باشد که اگر مایه شیرینی میکادو سرد شود، چسبندگی خودش را از دست خواهد داد. یکی از ورقه های نان میکادو را داخل یک سینی صاف قرار دهید. مایه را روی نان بریزید.

با یک کاردک یا پالت شروع به صاف کردن سطح آن کنید. یک لایه را که صاف کردید، یک نان دیگر را روی آن قرار دهید و کمی فشار دهید تا به هم بچسبند. دوباره شروع به اضافه کردن یک لایه دیگر از مواد کنید و روی آن را نان بگذارید. این کار را تا جایی ادامه دهید که موادتان تمام شود. تعداد لایه ها کاملا به سلیقه خودتان بستگی دارد. آخرین لایه باید نان باشد.

مرحله پنجم​


یک سینی دیگر را روی آن بگذارید و روی آن را یک جسم سنگین مثل یک کاسه آب بگذارید تا کمی به نان ها فشار وارد شود و نان و مواد بین آنها، به هم بچسبند. سینی را به مدت ۲ ساعت در یخچال قرار دهید. البته می توانید آن را در دمای محیط هم قرار دهید.


مرحله ششم؛ تزیین شیرینی میکادو​


شکلات تخته ای با طعم دلخواه (تلخ یا شیرین) را در یک ظرف به روش بن ماری (حرارت غیر مستقیم و روی بخار آب) ذوب کنید. شیرینی میکادو را از یخچال بیرون بیاورید و شکلات ذوب شده را روی نان بریزید. روی شکلات را پودر پسته با پودر نارگیل بپاشید و دوباره به یخچال منتقل کنید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان بدهید تا شکلات خودش را بگیرد. اگر میکادو رو ساده می پسندید این مرحله رو حذف کنید و شکلات آب کرده روی آن نریزید.

با یک چاقوی تیز، اطراف نان میکادو را برش دهید تا لبه های آن صاف شود. سپس در اندازه دلخواه خود، شروع به برش های لوزی، مربعی یا مستطیلی کنید. فراموش نکنید که بعد از هر برش، تیغه چاقو را با دستمال تمیز کنید تا به برش های بعدی آسیب نرسد. شیرینی میکادو را در ظرف مناسب سرو کنید.


فوت و فن های طرز تهیه شیرینی میکادو بدون فر​


فوت و فن های طرز تهیه شیرینی میکادو بدون فر


*برای درست کردن لایه بین نان میکادو، می توانید به جز پودر کاکائو از طعم های مختلف دیگر هم استفاده کنید. مثلا اضافه کردن ۲ یا ۳ قاشق زعفران دم کرده غلیظ به شما شیرینی میکادو زعفرانی خواهد داد.

*در صورت استفاده از ۱ قاشق چای خوری وانیل به جای کاکائو، می توانید شیرینی میکادو وانیلی نیز داشته باشید. همچنین در صورت تمایل، مخلوط (مایه بین نان میکادو) را به چند قسمت تقسیم کرده و هر کدام را با یک ماده مخلوط کنید. هر لایه را با یک طعم بپوشانید تا در نهایت چند طعم متفاوت داشته باشید.

*اگر در طرز تهیه شیرینی میکادو، به اندازه یک قاشق غذاخوری، به مایه داخل شیرینی، گلاب اضافه کنید، در نهایت طعم و عطر فوق العاده ای پیدا خواهد کرد.

*اگر آرد نخودچی در دسترس ندارید، از همان آرد بو داده، در طرز تهیه شیرینی میکادو استفاده کنید.

*می توانید کمی شکلات سفید یا کاکائویی (ذوب شده) را در قیف ریخته و روی لایه رویی شیرینی میکادو بریزید و به سلیقه خودتان طرح و شکل دهید.

*نان میکادو تازه که بوی ماندگی ندهد را از مغازه های فروش لوازم قنادی تهیه کنید.

*طرز تهیه ویفر میکادو با حلوا به جای مایه میانی هم مرسوم است. حلوا را با طعم دلخواه خودتان درست کنید و به همین ترتیب به عنوان مایه میانی میکادو استفاده کنید.

چه کار کنیم که لایه های شیرینی میکادو از هم باز نشوند؟

چه کار کنیم که لایه های شیرینی میکادو از هم باز نشوند؟


*برای این که خیالتان راحت بشود که نان میکادو به مواد کاملا بچسبد و باز نشود، روغن مایع و کره را به اندازه دقیق استفاده کنید. چون استفاده از میزان بیشتر روغن، باعث از بین رفتن انسجام بین لایه ها خواهد شد.

*مواد بین لایه های شیرینی میکادو را به صورت یکدست روی نان ها پخش و صاف کنید. همچنین لایه بین نان ها را خیلی ضخیم و پرملات نریزید تا هنگام برش، ورقه ها از هم باز نشوند.

*به این نکته توجه کنید که یک طرف نان میکادو، شکل مربعی و طرف دیگر آن شکل لوزی دارد. اگر لایه زیرین را مربعی قرار دادید، لایه رویی را لوزی بگذارید تا داخل هم فرو بروند و استحکام لایه ها بیشتر شود.

*شیرینی میکادو ماندگاری بالایی دارد و به عنوان یک شیرینی مناسب برای ایام عید نوروز، حسابی پرطرفدار و به صرفه است. در صورتی که بخواهید آن را برای مدت بیشتری نگهداری کنید، حتما شیرینی ها را در ظرف در بسته قرار دهید.

*برای اینکه شیرینی های چیده شده روی هم، به یکدیگر نچسبند، بینشان را یک لایه کاغذ روغنی یا یک برگه کاغذ سفید و تمیز قرار دهید. کشیدن سلفون روی شیرینی ها نیز تا حد زیادی رطوبت موجود در آنها را نگه می دارد.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

شیرینی نارگیلی​


طرز تهیه شیرینی نارگیلی به ۲ روش در فر و بدون فر​



2 طرز تهیه شیرینی نارگیلی در فر و بدون فر در 30 دقیقه


احتمالا شما هم با شیرینی نارگیلی خاطره دارید. این شیرینی عید بدون فر که البته در فر هم درست می‌شود هنوز هم در مهمانی‌‌های عید نوروز و مناسبت‌‌های مختلف سرو می‌شود. راز خوشمزگی شیرینی نارگیلی به عنوان شیرینی عید نوروز هم ترد بودن آنهاست.


حتما هم می‌دانید برای اینکه بتوان آنها را برای مدت طولانی‌تری به همان صورت ترد و نرم استفاده کرد، باید در ظرف دربسته و داخل یخچال نگهداری کنید. دو نوع شیرینی نارگیلی را در فر و بدون فر می‌توانید درست کنید ولی اگر می‌خواهید شیرینی نارگیلی‌تان پفکی شود و همان فرم شیرینی‌های قنادی را بگیرد، باید دست به دامان فر شوید در غیر این صورت، شیرینی نارگیلی شیری را هم می‌توانید بدون فر درست کنید.


طرز تهیه شیرینی نارگیلی در فر​


طرز تهیه شیرینی نارگیلی


مواد لازم​


پودر نارگیل: ۱۲۵ گرم
پودر شکر: ۲۵۰ گرم
تخم مرغ: ۴ عدد (سفیده)
آبلیمو: ۱ قاشق چای‌خوری
وانیل: ۱/۸ قاشق چای‌خوری
روغن مایع: ۲ قاشق غذاخوری


طرز تهیه​


شیرینی نارگیلی




مرحله اول​


در اولین مرحله از دستور پخت شیرینی نارگیلی، فر را روشن و روی دمای ۱۷۵ درجه سانتیگراد یا (۳۵۰ درجه فارنهایت) گرم کنید.
تخم‌ مرغ‌‌ها را بشکنید و در یک ظرف مناسب، سفیده‌ها را جدا کنید. با همزن شروع به زدن آنها کنید تا جایی که سفت و کشدار شوند. پودر نارگیل را اضافه کنید. (می‌توانید برای زودتر فرم گرفتن شیرینی نارگیلی به اندازه یک قاشق چای‌خوری آرد سفید به مواد اضافه کنید و هم بزنید). سپس پودر شکر و روغن را به مخلوط بیفزایید. آبلیمو و وانیل را پس از مخلوط شدن مواد، به آنها اضافه کنید.

مرحله دوم​


داخل سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید. مواد آماده شده را در قالب بریزید و با فشار به آن، مایه را به بیرون پمپاژ کنید. بین شیرینی‌های نارگیلی را فاصله بدهید تا بعد از حجم گرفتن، جا داشته باشند. سینی را به مدت ۲۵ تا ۲۰ دقیقه در فر قرار دهید. شیرینی‌ها را به محض خارج کردن از فر، از کاغذ روغنی جدا نکنید. این کار باعث شکستن و خرد شدن آنها خواهد شد.



فوت و فن های طرز تهیه شیرینی نارگیلی در فر​


فوت و فن های طرز تهیه شیرینی نارگیلی در فر


  • در فر را در طول مدت پخت شیرینی نارگیلی باز نکنید تا حجم و پف شیرینی نخوابد.
  • اگر مایه شیرینی نارگیل زیادی سفت بود، به آن به اندازه ۱/۲ سفیده تخم‌مرغ کامل اضافه کنید و اگر زیادی رقیق بود، کمی آردبرنج یا سفید (به اندازه ۱ قاشق چای خوری) به آن اضافه کنید.
  • اگر می‌خواهید روی شیرنی نارگیلی طلایی شود، در ۵ دقیقه پایانی، سینی را در طبقه بالای فر قرار دهید ولی زیاد نگه ندارید تا خشک نشود.
  • به جای قالب ماسوله‌ای می‌توانید از اسکوپ‌ساز هم برای فرم دادن به شیرینی‌ها استفاده کنید. یا اینکه از مایه شیرینی نارگیلی، به اندازه یک گردو بردارید و آنها را در دستانتان گرد و سپس پهن کنید. شیرینی‌های فرم گرفته را در سینی فر بچینید.
  • می‌توانید شیرینی نارگیلی را قبل از اینکه در فر قرار دهید، با پودر پسته تزیین کنید.
  • در طرز تهیه شیرینی نارگیلی کاکائویی و زعفرانی، به مایه شیرینی نارگیلی، کاکائو و زعفران دم کرده اضافه و به خوبی مخلوط کنید. سپس آن را در قالب بریزید و فرم دهید.
  • برای جدا کردن شیرینی‌ها از کاغذ روغن، بعد از سرد شدن و از دما افتادن، یک پارچه نم‌دار را از زیر، به کاغذ و زیر شیرینی‌ها بکشید تا به راحتی و بدون آسیب جدا شوند.
  • می‌توانید برای متفاوت شدن شیرینی‌های نارگیلی، شیرینی نارگیلی شکلاتی درست کنید. در این صورت، شکلات تخته‌‌ای را به روش بن‌ماری ذوب کنید و بعد از آماده شدن، شیرینی‌های نارگیلی، قسمت زیر یا روی شیرینی‌ها را در آن قرار دهید و اجازه دهید در یخچال سرد شود و خودش را بگیرد.

طرز تهیه شیرینی نارگیلی بدون فر یا شیرینی نارگیلی شیری​


طرز تهیه شیرینی نارگیلی بدون فر یا شیرینی نارگیلی شیری



طرز تهیه شیرینی نارگیلی شیری که به آن «لادوی نارگیلی» گفته می‌شود، بسیار سریع و آسان است و اصالتش هم به هندوستان برمی‌گردد. برای تهیه آن هم به شیرعسلی و پودر نارگیل نیاز دارید. بعد از آماده شدن هم با انواع مغزها و خلال‌ آنها می‌توانید تزیین کنید.

مواد لازم​


پودر نارگیل: ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
شیر عسلی: ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی ( ۲۰۰ گرم)
پودر هل: ۱/ قاشق چای‌خوری
پودر یا خلال پسته و بادام(برای تزیین): به میزان لازم
پودر نارگیل (برای تزیین): ۲ قاشق غذا خوری


طرز تهیه​


مرحله اول​


در ابتدای دستور پخت شیرینی نارگیلی شیری، پودر نارگیل را کاملا آسیاب کنید تا یک مخلوط منسجم داشته باشید. یک تابه را روی حرارت ملایم بگذارید. شیر عسلی را در تابه بریزید و پودر نارگیل را به آن اضافه کنید. مواد را به هم بزنید تا به خوبی مخلوط و منسجم شوند و مایه به دست آمده، شکل خمیری و چسبناک بگیرد. حرارت را قطع کنید و پودر یا خلال پسته را به آن اضافه کنید و به هم بزنید.


مرحله دوم​


روی یک سطح یا در یک بشقاب، پودر نارگیل را بریزد و مخلوط شیرعسلی را به صورت کوفته‌‌های کوچک (اندازه گردو) در دستانتان شکل دهید و گلوله کنید. گلوله‌ها را در پودر نارگیل بغلتانید تا کل سطح شیرینی‌ها را پودر نارگیل بپوشاند. شیرینی نارگیلی شیری به دست آمده را در ظرف در دار بگذارید و در یخچال قرار دهید تا سرد شوند. بعد از خنک شدن می‌توانید آنها را در کنار چای و قهوه سرو کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

شیرینی قندی​



طرز تهیه شیرینی قندی قزوینی در فر و بدون فر برای عید نوروز​



طرز تهیه شیرینی قندی قزوینی در فر و بدون فر برای عید نوروز


شیرینی قندی از جمله شیرینی های سنتی قزوین برای عید نوروز است. اصالت شیرینی قندی به قزوین بر می گردد ولی در زنجان و تبریز هم با دستور پخت مشابه تهیه می شود. البته با نان قندی هم فرق می کند. شیرینی قندی را به عنوان یک شیرینی عید با ماندگاری بالا و حتی در مهمانی های عادی و به عنوان یک دسر که می تواند نقش یک عصرانه را بازی کند، میل کنید.

طرز تهیه شیرینی قندی خانگی در فر​


طرز تهیه شیرینی قندی خانگی در فر


مواد لازم​


کره یا روغن جامد: ۱۲۵ گرم
پودر قند: ۱۲۵ گرم
آرد: ۲۰۰ گرم
پودر هل: ۱ قاشق مرباخوری
بیکینگ پودر: ۱ قاشق چای خوری
پودر کاکائو: ۱ قاشق چای خوری (در صورت دلخواه)
زعفران دم کرده: ۱ قاشق غذاخوری (در صورت دلخواه)

مواد لازم با پیمانه:​


بهتر است از ترازو برای اندازه گیری آرد و پودر قند استفاده کنید تا مواد کم یا زیاد نباشند و خمیر سفت یا شل نشود. اما اگر ترازو در دسترس نداشتید و می خواهید از پیمانه کمک بگیرید. در این صورت موادتان را به این اندازه انتخاب کنید:
روغن: ۱/۴ لیوان دسته دار فرانسوی، آرد: ۱ لیوان دسته دار، پودر قند: ۱/۲ لیوان دسته دار، پودر هل: ۱/۲ قاشق چای خوری، پودر کاکائو: به میزان دلخواه (در حدی که خمیرتان قهوه ای شود)، زعفران دم کرده: ۱ قاشق چای خوری.


مرحله اول؛ آماده کردن مواد شیرینی قندی​


مرحله اول؛ آماده کردن مواد شیرینی


در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی قندی قزوینی، کره یا روغن جامد را به مدت حداقل ۱۵ تا ۲۰ در دمای محیط قرار دهید. وقتی نرم شد، پودر هل و پودر قند را به آن اضافه کنید. با همزن تا جایی هم بزنید که حسابی سبک شود و حالت پفکی و پوک به خودش بگیرد. در این مرحله باید رنگ مایه به دست آمده هم کمرنگ شود. معمولا ۷ تا ۸ دقیقه برای هم زدن کافی است.
آرد را با بیکینگ پودر، مخلوط و ۲ بار الک کنید. آرد و بیکینگ پودر الک شده را به ظرفی که در آن کره، پودر هل و پودر قند را مخلوط کرده اید، اضافه کنید.
برای مخلوط کردن مواد از لیسک کمک بگیرید. با هم زن برقی این کار را انجام ندهید. می توانید خمیر را با دست و نوک انگشتانتان هم ورز دهید. ولی از ورز دادن زیاد خودداری کنید.


مرحله دوم؛ آماده کردن خمیر شیرینی قندی​


مرحله دوم؛ آماده کردن خمیر شیرینی


این بخش از طرز تهیه شیرینی قندی را می توانید حذف کنید. ولی اگر می خواهید به شیرینی تان تنوع بدهید و طعم های دیگر را هم تجربه کنید، خمیر را به سه قسمت تقسیم کنید.
به یک قسمت از آن، زعفران دم کرده اضافه کنید. به یک قسمت پودر کاکائو و قسمت سوم را دست نخورده بگذارید یا می توانید از وانیل هم استفاده کنید.
هر قسمت را ورز دهید تا پودر کاکائو و زعفران به خوبی با مواد مخلوط شوند. دقت داشته باشید زعفرانی را که در طرز تهیه شیرینی قندی زعفرانی استفاده می کنید، خیلی غلیظ باشد.
خمیر را زیاد ورز ندهید، در حدی که مواد به خورد هم بروند، کافی است.
بعد از اینکه خمیر (یا خمیرها) را آماده کردید، روی آن ها را سلفون بکشید یا در پلاستیک زیپ دار بگذارید و در دمای محیط قرار دهید. ۳ تا ۴ ساعت خمیر را استراحت دهید.


مرحله سوم؛ شکل دادن خمیر شیرینی قندی​


مرحله سوم؛ شکل دادن خمیر شیرینی قندی


فر را از ۳۰ دقیقه قبل روشن و روی دمای ۱۷۰درجه سانتی گراد تنظیم کنید تا گرم شود.
بعد از این که خمیر آماده شد و استراحت کرد، آن را از سلفون بیرون بیاورید و دوباره کمی با دست ورز دهید.
به اندازه یک گردو از خمیر بردارید و بین دستانتان گلوله کنید. همه خمیرها را به همین شکل درآورید. (می توانید از قیف با سر ماسوله هم برای شکل دادن به خمیرها استفاده کنید.)
خمیرها را در سینی فر بچینید. نیازی به گذاشتن کاغذ روغنی یا چرب کردن کف سینی نیست ولی اگر کاغذ روغنی بگذارید، بهتر است.
روی خمیر شیرینی قندی آماده شده را در این مرحله، تخم خرفه یا کنجد بپاشید. می توانید از خلال پسته یا بادام هم برای تزیین روی شیرینی قندی استفاده کنید.
بعد از این که همه خمیرها را چیدید، روی آنها را با چاقو، علامت مثبت (+) بزنید. این طرح معمول شیرینی قندی است. بعد از پخت، این طرح شکل گل شکفته به شیرینی می دهد.


مرحله چهارم؛ پختن شیرینی قندی در فر​


سینی فر را در طبقه وسط قرار دهید و ۱۵ دقیقه اجازه دهید که کاملا شیرینی بپزد. در این مدت در فر را باز نکنید.
بعد از اینکه کف شیرینی ها کمی طلایی شد، آن را از فر خارج کنید. اجازه دهید شیرینی ها خنک شوند سپس آنها را از سینی خارج کنید و در ظرف مناسب بچینید.
می توانید شیرینی قندی را برای طولانی مدت در یخچال نگه دارید. البته به شرط این که آن ها را در ظرف در بسته قرار دهید.

طرز تهیه شیرینی قندی قزوینی بدون فر​


طرز تهیه شیرینی قندی بدون فر


یک تابه یا قابلمه تفلون را با سایز مناسب انتخاب کنید و به مدت ۱۰ دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید. کف آن را دو لایه کاغذ روغنی بیندازید. زیر قابلمه یا تابه را شعله پخش کن قرار دهید تا کف قابلمه در مجاورت شعله مستقیم نباشد.
خمیرهای شیرینی قندی را به همان صورتی که شکل داده اید، به آرامی کف قابلمه بچینید. بین شیرینی ها را کمی فاصله بدهید. سپس در قابلمه را روی آن قرار دهید و ۲۰ دقیقه صبر کنید تا شیرینی قندی به خوبی بپزد.
بعد از این که شعله را خاموش کردید، در قابلمه را بردارید و اجازه دهید شیرینی ها خنک شوند. بعد از خنک شدن شیرینی ها، آن ها را به آرامی از کاغذ روغنی، جدا و در ظرف در بسته نگهداری کنید.


فوت و فن های طرز تهیه شیرینی قندی قزوینی​


فوت و فن های طرز تهیه شیرینی قندی


اصول آماده کردن خمیر شیرینی قندی​


*در طرز تهیه شیرینی قندی قزوینی، سعی کنید از همان روغن جامد یا کره استفاده کنید. روغن مایع برای این کار مناسب نیست. در ضمن از ذوب کردن کره یا روغن جامد هم بپرهیزید. بگذارید دمای محیط باعث نرم شدن شود.

*اگر می خواهید یک خمیر لطیف و نرم داشته باشید، بعد از اینکه کمی آن را با دست ورز دادید، یک بار از چرخ گوشت عبور دهید. با این روش، خمیرتان نرم و بدون ترک خواهد شد.

* هر وقت از آرد در تهیه هر نوع شیرینی یا کیک استفاده می کنید، قبل از مخلوط کردن، حداقل ۲ مرتیه آن را از الک ریز عبور دهید. این کار باعث می شود هر ناخالصی که در آرد وجود دارد، گرفته شود.

*آرد را یک باره به مخلوط هل، کره و پودر قند اضافه نکنید. بعد از هر بار اضافه کردن هم مواد را به هم بزنید تا گلوله نشوند.

*نباید خمیر شیرینی قندی را زیاد ورز بدهید. اگر روغن خمیر جدا شود، شیرینی قندی بافت سفتی پیدا می کند و خشک شود.

*خمیرهای شیرینی را با کمی فاصله از هم در سینی فر بچینید.


اصول نگهداری شیرینی قندی​


*تا وقتی شیرینی قندی ها در سینی فر حرارت بالایی دارند، به آنها دست نزنید. بافت شیرینی قندی قزوین بسیار نرم است و احتمال خرد شدن شیرینی ها وجود دارد.

*یکی از راه های جدا کردن شیرینی قندی قزوینی از کاغذ روغنی، بدون آسیب دیدن این است که یک پارچه نم دار و خیس را روی کاغذ روغنی زیر شیرینی ها بکشید و بعد از جدا شدن کاغذ، شیرینی قندی را از آن جدا کنید.

*برای این که شیرینی قندی باب طبع بچه ها هم قرار بگیرد، می توانید بعد از پخت، شکلات ذوب شده هم روی آن ها بریزید.

*اگر می خواهید شیرینی ها را در ظرف روی هم بچینید، بهتر است بین هر لایه را یک کاغذ روغنی بیندازید تا به هم نچسبند.

*میزان انرژی شیرینی قندی قزوین حدودا ۷۰ کالری است.

*شیرینی قندی قزوینی با دستور پخت مشابه شیرینی بهشتی تهیه می شوند. با این تفاوت که شیرینی بهشتی اصالتا به شهر اصفهان تعلق دارد و شکل و شمایل آن هم تا حدی متفاوت است.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

شیرینی برشتوک نخودچی​

۳ طرز تهیه شیرینی برشتوک نخودچی ساده و شکلاتی بدون فر و قالب


3 طرز تهیه شیرینی برشتوک نخودچی ساده و شکلاتی بدون فر و قالب


شیرینی برشتوک نخودچی از آن دسته شیرینی‌ها و دسرهای اصیل و سنتی ایرانی است که هم برای اعیاد مختلف آن را درست می‌کنند و هم برای میان وعده بچه‌ها و پذیرایی از مهمان. برشتوک یک شیرینی خانگی مقوی و سالم است. شیرینی برشتوک جزو شیرینی‌های سنتی اصفهان برای عید نوروز است. شیرینی برشتوک نخودچی را به دو صورت ساده و رنگی با شکلات درست می‌کنند. برای درست کردن شیرینی برشتوک نخودچی به فر نیازی ندارید.

طرز تهیه شیرینی خانگی برشتوک نخودچی ساده و شکلاتی​


طرز تهیه شیرینی برشتوک نخودچی ساده و شکلاتی بدون فر


زمان آماده سازی مواد: ۴۰ دقیقه​

زمان آماده شدن برشتوک: ۲ تا ۳ ساعت​


مواد لازم برای تهیه برشتوک​


  • آرد نخودچی: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • پودر قند: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • روغن جامد: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار (می‌توانید از ۷۰ گرم کره استفاده کنید)
  • پودر هل و دارچین: ½ قاشق چای‌خوری (به جای پودر هل از پودر زنجبیل می‌توانید استفاده کنید)
  • زعفران دم کرده غلیظ: ۱ قاشق چای‌خوری
  • شکلات قهوه‌ای یا سفید: یک تخته

مراحل طرز تهیه برشتوک با قالب سیلیکونی​


طرز تهیه شیرینی برشتوک نخودچی ساده و شکلاتی بدون فر

برشتوک یکی از شیرینی‌های خانگی عید با ماندگاری بالا است که با مواد ساده‌ای تهیه می‌شود و نیازی به فر ندارد. این شیرینی خوشمزه را می‌توانید به راحتی در خانه با مواد ارزان و در دسترس تهیه کنید. برای آموزش مراحل تهیه این شیرینی عید، دستورالعمل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: شکلات را آماده کنید​


برای درست کردن شیرینی برشتوک نخودچی شکلاتی ابتدا باید شکلات را به روش بن ماری آب کنید. اگر هم می‌خواهید شیرینی برشتوک نخودچی را ساده درست کنید این مرحله آماده کردن شکلات حذف می‌شود.
پس شکلات را به روش بن ماری آب کنید و در قالب‌های سیلیکونی که برای شیرینی برشتوک آماده کرده‌اید بریزید. هر قالب را تا نیمه از شکلات آب شده پر کنید و در یخچال بگذارید تا شکلات سفت شود.
قالب سیلیکونی نیازی به چرب کردن ندارد.

مرحله دوم: آرد نخودچی را آماده کنید​


در این فاصله آرد نخودچی را ابتدا الک کنید و سپس در یک ماهیتابه بریزید و روی شعله ملایم گاز تفت بدهید. فقط کافی است که رنگ آرد نخودچی طلایی شود. آرد نخودچی زود می‌سوزد پس مراقب باشید. می‌توانید خودتان نخودچی را در خانه آسیاب و به آرد تبدیل کنید که در این صورت نتیجه کار عالی می‌شود.


مرحله سوم: کره یا روغن را اضافه کنید​


وقتی آرد نخودچی طلایی رنگ شد روغن جامد یا کره را اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا آرد و روغن یکدست شوند. اگر احساس کردید کمی دیگر روغن نیاز دارید اضافه کنید. در نهایت باید رنگ آرد و روغن قهوه‌ای روشن شود.


مرحله چهارم: چاشنی‌ها و طعم‌دهنده‌ها را اضافه کنید​


ترکیب آرد نخودچی و روغن را از روی گاز بردارید و به آن پودر قند، هل، دارچین و در صورت تمایل زعفران دم کرده غلیظ اضافه کنید. این ترکیب را تند تند هم بزنید تا همه مواد با هم مخلوط و یکدست شوند.

مرحله پنجم: شیرینی‌ها را در قالب بریزید​


حالا قالب‌های شیرینی برشتوک را از یخچال بیرون بیاورید و در هر قالب که نیمی از آب با شکلات آب کرده پر شده مایه شیرینی برشتوک را بریزید. با ته قاشق خوب مایه برشتوک را فشار کنید تا صاف و یکدست شود. قالب‌ها را ۱ ساعت در یخچال بگذارید تا شیرینی کاملا ببندد و سفت شود.
اگر هم شیرینی برشتوک ساده دارید باز هم به همین ترتیب عمل کنید با این تفاوت که آن لایه شکلاتی زیرین را دیگر ندارید. برای تزیین شیرینی برشتوک نخودچی از پودر نارگیل یا پودر پسته، بادام، فندق و… می‌توانید استفاده کنید.
اگر می‌خواهید برشتوک رنگی داشته باشید از شکلات رنگی مثل شکلات توت فرنگی، نعنا و… استفاده کنید.

طرز تهیه شیرینی برشتوک عروس (بدون قالب)​


برای درست کردن شیرینی برشتوک نخودچی برای عروس بدون قالب به این ترتیب عمل کنید: اگر قالب سیلیکونی ندارید از قالب یخ معمولی که همه در خانه یک یا دو عدد از آن دارند، استفاده کنید.
برای این کار بهتر است اگر می‌خواهید برشتوک شکلاتی درست کنید لایه اول شکلات نباشد. قالب را با کمی روغن چرب کنید، لایه اول را مایه برشتوک بریزید و سپس قالب را به مدت ۱ ساعت در یخچال بگذارید تا خودش را خوب بگیرد.
سپس قالب را از یخچال خارج کنید و به آرامی قالب را کنار سطح کارتان بکوبید تا برشتوک از قالب جدا شود. برشتوک‌ها را در ظرف مورد نظرتان بچینید. سپس روی برشتوک شکلات آب کرده به روش بن ماری و پودر پسته و بادام و… بریزید و دوباره در یخچال بگذارید تا شکلات سفت شود.
برای ریختن شکلات هم از قاشق و هم از قیف ماسوره یا قیفی که خودتان با کیسه فریزر درست کرده‌اید می‌توانید استفاده کنید.

طرز تهیه برشتوک لوزی​


طرز تهیه برشتوک لوزی


برای تهیه برشتوک لوزی، بعد از آماده کردن مایه شیرینی، آن را در یک ظرف پیرکس بریزید و روی آن را با قاشق صاف کنید.‌ سپس با یک چاقوی تیز، به شکل لوزی‌ها با اندازه دلخواه برش بزنید. ظرف را در یحچال برای چند ساعت قرار دهید تا خودش را بگیرد. سپس آن را سرو کنید.

سوالات متداول​


برشتوک با چه آردی درست می‌شود؟​


برای طرز تهیه برشتوک اصیل از آرد نخودچی استفاده می‌شود ولی می‌توانید از آرد گندم هم به صورت مخلوط شده با آرد نخودچی برای طرز تهیه برشتوک استفاده کنید. در این روش باید آرد گندم و آرد نخودچی را جداگانه تفت دهید. نسبت آرد نخودچی هم باید حداقل ۲ برابر آرد گندم باشد. تنها در این صورت بافت شیرینی پوک و خوشمزه می‌شود.

چرا لایه‌های برشتوک از هم جدا می‌شود؟​


اگر می‌خواهید برشتوک دو رنگ یا شکلاتی درست کنید، باید ابتدا شکلات را بن ماری کنید و در قالب بریزید و اجازه دهید سرد شود. سپس لایه خمیری برشتوک را وقتی ولرم است، به آن اضافه کنید. هم شکلات و هم لایه برشتوک نباید زیاد داغ باشند، چون داخل هم حل شده و از حالت دو رنگ خارج می‌شوند.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

شیرینی نخودچی​



۳ طرز تهیه شیرینی نخودچی بازاری در فر، فوری بدون پخت و در قابلمه​



۳ طرز تهیه شیرینی نخودچی بازاری در فر، بدون پخت و در قابلمه


شیرینی نخودچی یا نان نخودچی جزو محبوب‌ترین شیرینی‌های عید نوروز بدون فر است. یک شیرینی عید با دوام بالا که ریزه میزه است و اصلا مخصوص پذیرایی از مهمان است. نخودچی جزو معروف‌ترین شیرینی‌های عید اصفهانی‌ها هم محسوب می‌شود و برای شیرینی عید گیلانی‌ها هم یک گزینه ثابت است. جالب است بدانید شیرینی نخودی اصالتی قزوینی دارد و از جمله شیرینی‌های سنتی قزوین برای عید هم هست.


مواد لازم برای تهیه شیرینی نخودچی در فر (برای ۵ نفر) (روش اول)​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
آرد نخودچی (مرغوب و تازه)۲۵۰ گرم
پودر قند الک شده۱۵۰ گرم
روغن صاف قنادی یا روغن جامد۲۰۰ گرم (بهتر است نصف روغن جامد و نصف روغن صاف قنادی باشد)
هل (پودر شده)۱ قاشق چای‌خوری
زعفران (دم کرده غلیظ)۱ قاشق مرباخوری (سلیقه‌ای)
آرد سفیدکمی برای آرد پاشی سطح کار
پودر پسته، پودر گل محمدی یا خلال پستهبه مقدار دلخواه

مدت زمان پخت شیرینی نخودچی در فر: ۲۰ دقیقه
مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲۰ دقیقه
میزان کالری یک عدد شیرینی نخودچی متوسط: حدود ۳۵ تا ۴۸ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه شیرینی نخودچی در فر​

مراحل طرز تهیه شیرینی نخودچی در فر

قبل از درست کردن شیرینی نخودچی به این موضوع دقت کنید که حتما از مواد اولیه مرغوب و آرد نخودچی باکیفیت استفاده کنید تا طعم نان نخودچی شما مثل قنادی شود.

مرحله اول؛ روغن را آماده کنید​

در اولین مرحله از دستور تهیه شیرینی نخودچی باید ابتدا روغن جامد و روغن صاف قنادی را که در دمای محیط کاملا نرم شده‌اند را با هم ترکیب کنید. ترکیب روغن را به مدت ۲ دقیقه با همزن برقی یا دستی به خوبی بزنید تا کاملا یکدست شود. می‌توانید فقط از روغن صاف قنادی یا فقط روغن جامد هم استفاده کنید اما ترکیب این دو روغن بهتر است.

مرحله دوم؛ اضافه کردن پودر قند به روغن​

در این مرحله باید پودر قند را الک کنید. سپس پودر قند الک شده را به روغن اضافه کنید و باز هم با همزن هم بزنید. ۵ دقیقه زمان برای این هم زدن کافی است. بعد از هم زدن پودر قند و روغن باید یک مایه یکدست با بافت خامه‌ای داشته باشید (اگر همزن ندارید یک دستکش پلاستیکی دست کنید و این ترکیب را به آرامی با دست مخلوط کنید تا یکدست و خامه‌ای شود).

مرحله سوم؛ اضافه کردن پودر هل و زعفران​

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی نخودچی، هل پودر شده و زعفران دم کرده را با هم ترکیب کنید و مواد را هم بزنید. بهتر است هل و زعفران را خودتان با آسیاب پودر کنید تا عطرشان از بین نرود.

مرحله چهارم؛ اضافه کردن آرد نخودچی​

سپس نوبت اضافه کردن آرد نخودچی است. قبل از اضافه کردن آرد نخودچی بهتر است آرد را ۲ تا ۳ بار الک کنید تا در مایه شیرینی گلوله‌ای نشود. سپس آرد نخودچی را به مخلوط روغن، پودر قند، پودر هل و زعفران اضافه کنید.

مرحله پنجم؛ چرخ کردن و ورز دادن خمیر شیرینی نخودچی​

بعد از اضافه کردن آرد نخودچی به ترکیب روغن و پودر قند، خمیر را به خوبی با لیسک هم بزنید. وقتی خمیر یکدست شد کمی با نوک انگشتان هم خمیر را ورز دهید. برای انسجام بیشتر خمیر شیرینی، در این مرحله ۳ تا ۴ بار آن را در چرخ گوشت چرخ کنید.
دوباره چند دقیقه خمیر را آرام ورز دهید ولی نگذارید به روغن بیفتد. چون اگر خمیر روغن پس بدهد، باعث شکنندگی و خرد شدن شیرینی‌ها بعد از پخت می‌شود. در نهایت خمیر باید بافت لطیف، نرم و منسجمی داشته باشد.
در نهایت یک تکه کوچک از خمیر را بردارید و به آن شکل بدهید اگر اطراف خمیر ترک خورد باید همچنان خمیر را ورز بدهید. وقتی که خمیر کاملا در وسط ظرف جمع شد و بافت منسجم و لطیفی پیدا کرد خمیر آماده است.

مرحله ششم؛ استراحت دادن خمیر نخودچی​

بعد از این که خمیر نخودچی را ورز دادید. خمیر را جمع کرده و در یک کیسه فریزر یا سلفون بگذارید طوری که به آن هوا نرسد. به مدت ۵ تا ۶ ساعت خمیر را در محیط آشپزخانه بگذارید تا کاملا منسجم شود. شیرینی‌پزهای حرفه‌ای گاهی یک شب تا صبح یا به مدت ۲۴ ساعت به خمیر نخودچی استراحت می‌دهند.
اما شیرینی نخودچی را سریع و بدون استراحت زیاد هم می‌توان تهیه کرد و همان ۵ الی ۶ ساعت استراحت خمیر هم کفایت می‌کند.

مرحله هفتم؛ باز کردن خمیر نخودچی​

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی نخودچی، فر را روشن و روی درجه ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. سپس روی سطح کارتان مقداری آرد سفید بپاشید و خمیر شیرینی را روی یک سطح صاف با وردنه باز کنید.
ضخامت خمیر باید از نیم تا یک سانتی‌متر باشد، بعضی هم ۲ سانتی‌متر برای ضخامت خمیر در نظر می‌گیرند، این بستگی به ارتفاع قالب‌های شما دارد (اگر قالب ندارید خمیر با ضخامت ۲ سانتی‌متر پهن کنید). یادتان باشد اگر روی خمیر یک سلفون بکشید و سپس با وردنه باز کنید خمیر کمتر ترک می‌خورد.

مرحله هشتم؛ قالب زدن شیرینی نخودچی​

قالب زدن شیرینی نخودچی

در این مرحله باید خمیر را با قالب شیرینی نخودچی، قالب بزنید. برای درست کردن شیرینی نخودچی باید از قالب‌های مخصوص نخودچی استفاده کنید. به آرامی قالب را داخل قالب خمیر شیرینی فرو ببرید (مثل تصویر بالا) تا خمیر پودر نشود و از هم نپاشد. اگر قالب ندارید برای هر عدد نان نخودچی از خمیر به اندازه یک فندق بردارید و با دست گرد کنید.

مرحله نهم؛ قرار دادن نان نخودچی در فر​

در این مرحله شیرینی‌های قالب زده شده را داخل سینی فر قرار دهید. برای این کار ابتدا داخل سینی فر یک کاغذ روغنی بگذارید. سپس شیرینی نخودچی زعفرانی را روی کاغذ روغنی بچینید. روی شیرینی‌ها را با خلال پسته، پودر پسته یا پودر گل محمدی تزیین کنید.

مرحله دهم؛ پختن و سرو کردن شیرینی نخودچی​

بعد از قرار دادن سینی شیرینی نخودچی در طبقه وسط فر باید آن را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه (بستگی به فر دارد) به حال خود بگذارید تا کاملاً پخته شود. بعد از این ‌که رنگ شیرینی‌ها طلایی شد، می‌توانید سینی را از فر خارج کنید. سپس صبر کنید شیرینی‌ها سرد شوند و در ظرف مورد نظر بچینید. اگر شیرینی‌های گرم را در دست بگیرید، خرد می‌شوند. پس اجازه دهید خوب خنک شوند و سپس در ظرف بچینید.

روش تهیه شیرینی نخودچی در قابلمه و بدون فر (روش دوم)​

اگر فر ندارید بعد از طی مراحل بالا و در زمان پخت شیرینی نخودچی شیرینی‌های قالب‌زده را در یک قابلمه درست کنید. برای این کار ابتدا یک شعله پخش‌کن روی گاز بگذارید تا گرم شود. در یک قابلمه هم یک رینگ بگذارید. کف یک قالب تارت یا سینی را با کاغذ روغنی بپوشانید و شیرینی‌ها را روی آن بچینید.
کمی تخم خرفه یا پودر پسته روی شیرینی‌ها بریزید. بهتر است روی درب قابلمه یک دمکنی بگذارید تا شیرینی روی شعله ملایم گاز به خوبی پخته شود. ۳۵ تا ۴۰ دقیقه صبر کنید تا شیرینی‌ها به خوبی بپزند.
بعد از پخت شیرینی‌ها، درب قابلمه را باز بگذارید تا شیرینی‌ها کاملا سرد شوند. سپس شیرینی‌ها را به آرامی بیرون بیاورد و در ظرف سرو قرار دهید. می‌توانید شیرینی‌ها را در ظروف دربسته بگذارید و در یخچال نگه دارید.

مواد لازم تهیه شیرینی نخودچی با پیمانه لیوان فرانسوی بدون پخت (روش سوم)​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
آرد نخودچی۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آرد سفید۳ قاشق غذاخوری
پودر قند۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
روغن صاف قنادی یا روغن جامد (هم دمای محیط)نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
پودر هل۱ قاشق چای‌خوری
زعفران دم کرده یا گلاببه مقدار دلخواه

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲۰ دقیقه
مدت زمان موردنیاز برای پخت شیرینی نخودچی در ماهیتابه: ۳۵ تا ۴۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه شیرینی نخودچی زعفرانی بدون استراحت و پخت​

مراحل طرز تهیه شیرینی نخودچی زعفرانی بدون استراحت و پخت

طرز تهیه شیرینی نخودچی خانگی بدون پخت نیز بسیار ساده است. اگر فر ندارید و می‌خواهید شیرینی نخودچی دو آتیشه را سریع و بدون پخت درست کنید، به ترتیب زیر عمل کنید:

مرحله اول؛ تفت دادن آرد نخودچی​

در اولین مرحله از تهیه شیرینی نان نخودچی بدون فر باید آرد نخودچی مرغوب را ۲ تا سه بار الک کنید. آرد را داخل تابه‌‌ای با حرارت خیلی ملایم تفت دهید تا بوی خامی آرد گرفته شود. وقتی که بوی آرد بلند شد و رنگ آرد به کرمی رنگ تغییر پیدا کرد، شعله را خاموش کنید. اجازه دهید آرد سرد شود.

مرحله دوم؛ ترکیب کردن هل و پودر قند​

در فاصله خنک شدن آرد نخودچی، هل و پودر قند را با هم آسیاب کنید تا به صورت پودری نرم در بیایند. بهتر است از هل آسیاب شده استفاده نکنید و خودتان هل را آسیاب کنید تا عطر خوش آن حفظ شود.

مرحله سوم؛ اضافه کردن مواد ترکیب شده به آرد نخودچی و کره​

در این مرحله باید روغن جامد یا روغن صاف قنادی هم دمای محیط را با همزن مثل روش قبل هم بزنید تا صاف و یکدست شود. سپس آرد نخودچی سرد شده، پودر قند و هل را به روغن اضافه کنید. این ترکیب را ابتدا با لیسک مخلوط کنید و سپس با نوک انگشتان خوب ورز دهید تا به شکل خمیری نرم، لطیف و یکدست دربیاید و داخل کاسه جمع شود. مراقب باشید خمیر روغن نیندازد. این خمیر نخودچی نیاز به استراحت ندارد.

مرحله آخر: قالب زدن شیرینی نخودچی​

زمانی که خمیر شیرینی آماده شد، آن را روی سطحی صاف که کاغذ روغنی قرار داده‌اید، با وردنه به قطر ۲ سانتی‌متر پهن کنید و با قالب‌های دلخواه شکل بدهید یا به شکل گلوله هر نان نخودچی را گرد کنید تا خمیر تمام شود. روی خمیرهای قالب زده را هم به وسیله برس آشپزی کمی با زعفران دم‌کرده یا گلاب مرطوب و سپس با خلال یا پودر پسته تزیین کنید. این شیرینی نخودچی به خاطر تفت دادن آرد نخودچی نیازی به پخت ندارد.

نکات مهم در طرز تهیه شیرینی نخودچی در فر و بدون فر​

  • اگر خمیر شیرینی نخودچی بیش از اندازه سفت یا نرم باشد، قالب زدن آن مشکل می‌شود. از همین رو بهتر است خمیر را طبق نکات گفته شده درست کنید که انسجام مناسبی داشته باشد.
  • در دستور شیرینی نخودچی نباید بعد از آماده شدن خمیر آن را خیلی زیاد ورز دهید. ورز دادن بیش از حد شیرینی نخودچی موجب روغن انداختن خمیر و شکننده و خرد شده شیرینی شما بعد از پخت می‌شود.
  • یک تکه کوچک از خمیر را بردارید و به آن شکل بدهید اگر اطراف خمیر ترک خورد باید همچنان خمیر را ورز بدهید. وقتی که خمیر کاملا در وسط ظرف جمع شد و بافت منسجم و لطیفی پیدا کرد خمیر آماده است.
  • برای انسجام بیشتر شیرینی نخودچی می‌توانید مقدار ۱۰۰ گرم آرد سفیدی که ۲ تا سه بار الک کرده‌اید را با آرد نخودچی ترکیب کنید و همین مقدار از آرد نخودچی را کم کنید.
  • در صورتی که دوست دارید شیرینی نخودچی شما قطر کمتری داشته باشد، می‌توانید آن‌ها را با قطر ۱ سانتی‌متری پهن کنید و سپس قالب بزنید. قطر خمیر شیرینی نخودچی از حدود نیم سانتی‌متر تا ۲ سانتی‌متر متغیر است.

چکار کنیم شیرینی نخودچی ترد شود؟​

نکات ترد شدن شیرینی نخود چی بازاری

  • به هیچ عنوان از شکر در طرز تهیه شیرینی نخودچی استفاده نکنید. حتما باید از پودر قند یا پودر شکر استفاده کنید تا خمیر شیرینی خراب نشود و بافت لطیف و تردی داشته باشد.
  • برای ترد شدن شیرینی نخودچی بهتر است برای درست کردن این شیرینی از روغن جامد یا روغن صاف قنادی استفاده کنید. کره و روغن مایع نمی‌توانند جایگزین روغن جامد و روغن صاف در این دستور پخت باشند.
  • خمیر شیرینی نخودچی هر چقدر بیشتر استراحت کند، شیرینی شما تردتر شده و بهتر پخته می‌شود.
  • در روش تهیه شیرینی نخودچی در فر اگر از گوشتکوب یا همزن برای ورز دادن و مخلوط کردن خمیر استفاده نمی‌کنید و با دست می‌خواهید آن را ورز دهید، ابتدا مواد خمیر را با لیسک ترکیب کنید، با نوک انگشتان ورز دهید و بعد ۴ بار آن را چرخ کنید. استفاده از چرخ‌گوشت می‌تواند بافت خمیرتان را منسجم و ترد کند.
  • اگر از روغن نیمه جامد استفاده می‌کنید ابتدا باید روغن را صاف کنید. یعنی روغن را ابتدا با حرارت غیر مستقیم و روی بخار کتری، آب کنید (روغن اصلا نباید به حالت جوش در بیاید، فقط آب شدن روغن کافیست به همین علت حتما باید به روش بن ماری روغن را آب کنید) و روغن آب شده را در یخچال بگذارید تا کاملا سفت شود. بعد از جامد شدن دوباره روغن می‌توانید آن را با همزن بزنید و از آن برای پخت نان نخودچی استفاده کنید.

نکات مهم بعد از پخت شیرینی نخودچی​

نکات بعد از پخت شیرینی نخودچی

  • از مهم‌ترین نشانه‌های پخت شیرینی نخودچی آن است که در زمان پخت، بو و عطر شیرینی به مشام برسد. از طرفی رنگ شیرینی نیز باید طلایی‌رنگ شود. برای اطمینان از پخت شیرینی می‌توانید آن را به آرامی با چاقو نصف کنید؛ اگر نصف شد یعنی شیرینی پخته است.
  • هیچ‌گاه شیرینی نخودچی گرم را داخل ظرف نچینید. زمانی که شیرینی نخودچی گرم است، بسیار ترد است و دست زدن به آن موجب ترک خوردن و وا رفتن شیرینی می‌شود. اجازه دهید شیرینی شما کاملاً سرد شود. سپس آن را داخل ظرف مورد نظرتان بچینید.

نکات تزیین شیرینی نخودچی در خانه​

نکات تزیین شیرینی نخودچی در خانه

  • برای تزیین شیرینی نخودی می‌توانید از شکلات آب شده، دانه‌های کنجد، پودر یا خلال پسته و بادام و همچنین گلبرگ‌های خرد شده گل محمدی استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که باید قبل از قرار دادن شیرینی در فر آن را تزیین کنید و سپس داخل فر قرار دهید.
  • برای داشتن رومال زعفرانی شیرینی نخودچی می‌توانید با برس آشپزی، مقداری زعفران دم کرده را روی شیرینی‌ها بمالید. سپس کمی پودر بادام، پسته، کنجد یا سیاه دانه روی شیرینی‌ها بریزید و بعد در فر یا تابه بپزید یا بدون پخت سرو کنید.
  • در صورتی که شیرینی نخودچی را با شکلات آب شده تزیین می‌کنید، حتماً این کار را بعد از پخت و سرد شدن شیرینی انجام دهید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن شیرینی نخودچی​

چرا شیرینی نخودچی سفت میشه؟

در طرز تهیه شیرینی نان نخودچی از چه نوع روغنی استفاده می‌شود؟​

دستور پخت شیرینی نخودچی با روغن مایع یا کره امکان‌پذیر نیست و برای درست کردن آن باید از روغن جامد یا روغن صاف قنادی استفاده کنید.

چرا شیرینی نخودچی سفت میشه؟​

۱- میزان آرد در ترکیبات شیرینی نخودچی زیاد بوده و رعایت نشده است.
۲- میزان روغن کم بوده است.
۳- در زمان پخت شیرینی، حرارت زیاد بوده است.
۴- آرد نخودچی الک نشده یا کم الک شده است.
۵- شیرینی بعد از پخت، برای نگهداری در معرض هوای آزاد بوده است.

چرا شیرینی نخودچی به قالب می چسبه؟​

۱- میزان روغن کم بوده است.
۲- آرد به خوبی الک نشده است.
۳- بلافاصله بعد از پخت، شیرینی را از سینی فر جدا کرده‌اید؛ باید اجازه دهید سرد شود.

چرا شیرینی نخودچی وا میره؟​

۱- روغن مورد استفاده زیاد بوده است.
۲- زیادی از روغن برای چرب کردن سینی فر یا کاغذ روغنی استفاده کرده‌اید.

چرا شیرینی نخودچی ترک می خوره؟​

۱- بافت خمیر قبل از پخت، مناسب و منسجم نبوده است (زیادی شل یا زیادی سفت بوده است).
۲- پودر قند و آرد را الک نکرده‌اید.
۳- روغن کم بوده است.
۴- خمیر را کم یا زیاد ورز داده‌اید.
۵- اگر در هنگام قالب زدن، روی خمیر یک سلفون بکشید و سپس با وردنه باز کنید، خمیر کمتر ترک می‌خورد.

شیرینی نخودچی چقدر ماندگاری دارد؟​

شیرینی نخودچی را به مدت ۲ تا ۳ هفته در بیرون یخچال و تا ۲ ماه در یخچال می‌توانید نگهداری کنید.

روش تهیه شیرینی نخودچی در مایکروفر چگونه است؟​

در طرز تهیه شیرینی نخودچی با مایکروفر، دستگاه را روی دمای ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد مایکروویو تنظیم کنید و به مدت ۱۵ دقیقه بپزید. مراحل روش تهیه شیرینی نخودچی را مثل بالا انجام دهید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

شیرینی کرکی​



۲ طرز تهیه شیرینی کرکی (شیرینی بهشتی) در فر و قابلمه​







طرز تهیه انواع شیرینی کرکی یا شیرینی بهشتی اصفهان برای عید نوروز


شیرینی کرکی یا شیرینی بهشتی اصالتا متعلق به شهر نایین اصفهان است و به عنوان یکی از شیرینی‌های سنتی اصفهان برای عید نوروز و اعیاد و مراسم مختلف شناخته می‌شود. شیرینی کرکی بهشتی یک شیرینی عید با ماندگاری بالا است که بافت بسیار نرمی دارد و شما هم به راحتی می‌توانید این شیرینی عید خوش‌طعم و مقوی را در منزل تهیه کنید.


طرز تهیه شیرینی کرکی بهشتی در فر​


طرز تهیه شیرینی کرکی یا شیرینی بهشتی اصفهان در فر


مدت زمان آماده سازی مواد: ۲۰ دقیقه​

مدت زمان پخت: ۱۵ دقیقه​

میزان کالری یک عدد شیرینی بهشتی: ۱۱۶ کالری​


مواد لازم برای شیرینی کرکی اصفهانی​


  • آرد نخودچی: ۱۲۵ گرم
  • آرد برنج: ۱۲۵ گرم
  • آرد جوانه گندم: ۲۵۰ گرم
  • پودر قند: ۱۷۵ گرم
  • روغن جامد یا کره: ۲۲۵ گرم
  • پودر هل: ۱/۲ قاشق چایخوری
  • پودر کاکائو: ۱ قاشق غذا خوری
  • زعفران: ۲ قاشق مرباخوری
  • وانیل: ۱/۴ قاشق چایخوری
  • پودر پسته و تخم خرفه: به میزان لازم

مراحل طرز تهیه شیرینی کرکی بهشتی​


طرز تهیه شیرینی کرکی یا شیرینی بهشتی اصفهان با دستور امتحان شده


مرحله اول؛ الک کردن آرد و پودر قند​


آرد برنج، آرد جوانه گندم و آرد نخودچی را با الک ریز الک کنید. روغن جامد را به دمای محیط برسانید ( از روغن صاف قنادی هم می‌توانید استفاده کنید). فر را روشن کرده و روی دمای ۱۷۵ درجه سانتیگراد تنظیم کنید. پودر قند را جداگانه الک کنید تا یکدست شود. (اگر این سه نوع آرد را در دسترس نداشتید می‌توانید از آرد گندم استفاده کنید ولی بهتر است این ترکیب را رعایت کنید).

مرحله دوم؛ ترکیب کردن روغن و پودر قند​


در این مرحله از طرز تهیه شیرینی کرکی بهشتی پودر قند را در غذاساز یا مخلوط کن بریزید و روغن را به آن اضافه کنید. به مدت ۵ تا ۷ دقیقه به هم بزنید تا کرمی رنگ شوند.

مرحله سوم؛ آماده کردن خمیر شیرینی کرکی​


در این مرحله از طرز تهیه شیرینی کرکی یا بهشتی آرد برنج، آرد نخودچی و آرد جوانه گندم را که از قبل الک کرده‌اید، با پودر هل و وانیل مخلوط کنید و در چند مرحله به آرامی به مخلوط آرد و روغن اضافه کنید. آرد را در یک مرحله اضافه نکنید چون ممکن است نیاز به کم و زیاد کردن داشته باشد. اگر می‌خواهید شیرینی کرکی‌، کاکائویی باشد، در این مرحله پودر کاکائو را اضافه کنید و مخلوط کنید.

مرحله چهارم؛ استراحت دادن به خمیر شیرینی بهشتی​


می‌توانید این میزان از خمیر را به سه قسمت تقسیم کنید. به یک قسمت از آن پودر کاکائو و به یک قسمت زعفران دم کرده اضافه کنید و قسمت دیگر را به همان شکل خمیر اصلی نگه دارید. مواد را با دست ورز دهید البته تا جایی که به روغن نیفتد چون در صورتی‌که روغن خمیر جدا شود، شیرینی شما سفت خواهد شد.
اگر خمیرتان سفت‌ بود، به آن یک یا ۲ قاشق روغن مایع اضافه کنید. خمیر شیرینی کرکی را در پاکت پلاستیکی بگذارید و به مدت ۴ ساعت استراحت بدهید.

مرحله پنجم؛ ماسوره کردن خمیر شیرینی کرکی و چیدن در سینی فر​


ماسوره کردن خمیر شیرینی کرکی و چیدن در سینی فر


اگر به فیلم طرز تهیه شیرینی بهشتی کرکی نیز نگاهی بیندارید، متوجه می شوید که این شیرینی اصفهان حالت چین دار و خاصی دارد. برای طرح دادن به شیرینی بهشتی باید از ماسوره شکوفه ای استفاده کنید.
در سینی فر کاغذ روغنی بگذارید و آن را چرپ کنید. خمیر را بعد از استراحت، به شکل دایره‌های به اندازه گردو یا فندق جدا کنید و دایره‌ای شکل بدهید. روی خمیر را طرح بزنید. معمولا روی شیرینی کرکی، طرح چند دایره که همدیگر را قطع می‌کنند، زده می‌شود که به آن «پر زدن» می‌گویند. می‌توانید از ماسوره هم استفاده کنید و طرح شکوفه بزنید.

مرحله ششم؛ قرار دادن شیرینی کرکی در فر​


بعد از اینکه شیرینی‌ها را در سینی چیدید، روی شیرینی کرکی را با پودر پسته یا تخم خرفه تزیین کنید و در فر با دمای ۱۷۵ درجه سانتیگراد قرار دهید. برای ۱۵ دقیقه شیرینی بهشتی یا شیرینی کرکی را در فر بگذارید و سپس آن را خارج کنید. وقتی شیرینی‌ها از حرارت افتادند، آنها را از کاغذ جدا کنید و درب ظرف در بسته نگه دارید.

این بود طرز تهیه شیرینی کرکی اصفهان با دستور امتحان شده، نوش جان!

طرز تهیه شیرینی کرکی بهشتی بدون فر​


طرز تهیه شیرینی کرکی یا شیرینی بهشتی اصفهان بدون فر


برای تهیه شیرینی کرکی بدون فر ابتدا یک قابلمه با اندازه مناسب، در حدی که سینی شیرینی کرکی در آن جا شود، انتخاب کنید و به مدت ۲۰ دقیقه روی حرارت بگذارید تا کاملا گرم شود. بعد از ۱۰ دقیقه شعله‌پخش‌ کن را زیر قابلمه بگذارید و قالب را در قابلمه بگذارید، طوری که قالب با کف قابلمه تماس نداشته باشد.
برای طرز تهیه شیرینی بهشتی بدون فر می‌توانید از پایه فلزی استفاده کنید. دم کنی را روی قابلمه قرار دهید و به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه اجازه دهید شیرینی کرکی بهشتی شما بپزد.


فوت و فن و نکات مهم طرز تهیه شیرینی کرکی بهشتی​


فوت و فن و نکات مهم طرز تهیه شیرینی کرکی بهشتی


*می‌توانید آرد مخصوص شیرینی کرکی را از قنادی‌ها نیز تهیه کنید. این آرد که به آن «آرد شکر پاره» می‌گویند، معمولا در قنادی‌های شهرهای استان اصفهان به راحتی یافت می‌شوند.

*بهتر است آرد برنج را خودتان در خانه و با برنج مرغوب تهیه کنید.

*اگر از روغن جامد در طرز تهیه شیرینی کرکی استفاده کرده‌اید، می‌توانید به مدت ۲ ماه آنها را نگه دارید و در صورتی‌که شیرینی بهشتی با کره درست می‌کنید، برای حدود ۲ هفته قابل استفاده است.

*شیرینی کرکی یا شیرینی بهشتی اصفهان مثل شیرینی آلمانی یا مشهدی و شیرینی نخودچی از جمله شیرینی‌های سنتی عید نوروز ایرانیان است.


سوالات متداول​


سوالات متداول در مورد شیرینی کرکی


در طرز تهیه شیرینی کرکی کاکائویی چه زمانی باید پودر کاکائو را اضافه کنیم؟​


برای درست کردن شیرینی کرکی کاکائویی باید بعد از آماده شدن خمیر پودر کاکائو را به آن اضافه کنید و سپس مواد را خوب ورز دهید.

طرز تهیه شیرینی کرکی بهشتی بدون فر چگونه است؟​


برای طرز تهیه شیرینی کرکی بدون فر می‌توانید از پایه فلزی در قابلمه استفاده کنید. دم کنی را روی قابلمه قرار دهید و به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه اجازه دهید شیرینی کرکی بهشتی شما بپزد.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

کلوچه کنجدی​


طرز تهیه کلوچه کنجدی نرم به ۲ روش در فر و بدون فر​







طرز تهیه کلوچه کنجدی


کلوچه کنجدی خانگی یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های عید و جزو انواع شیرینی با ماست است که بافت فوق‌العاده نرم و لطیفی دارد و با استفاده از مواد اولیه ساده‌ای آماده می‌شود. فوت و فن‌های طرز تهیه شیرینی کنجدی نرم و پفکی را بلد هستید؟ آیا می‌دانید طرز تهیه کلوچه کنجدی بدون فر چگونه است؟ در این مقاله می‌توانید با طرز تهیه کلوچه کنجدی ساده نرم به ۲ روش در فر و بدون فر آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد دستور پخت کلوچه کنجدی به عنوان شیرینی عید بدون فر پاسخ خواهیم داد.



طرز تهیه کلوچه کنجدی در فر​


طرز تهیه کلوچه کنجدی در فر


کالری در هر ۱۰۰ گرم کلوچه کنجدی: ۵۰۰ کالری
زمان آماده سازی: ۳۰ دقیقه
مدت زمان پخت: ۳۰ دقیقه​



مواد لازم برای طرز تهیه کلوچه کنجدی ساده و نرم​


  • تخم مرغ: ۲ عدد
  • پودر شکر: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • آرد سفید: ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • روغن مایع: ۳/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • ماست شیرین: ۳ قاشق غذاخوری
  • بیکینگ پودر: ۱ قاشق غذاخوری سر صاف
  • پودر هل: ۱/۲ قاشق غذاخوری
  • وانیل: ۱/۴ قاشق چای‌خوری
  • نمک: به اندازه نوک قاشق چای‌خوری
  • کنجد: به مقدار لازم


مراحل طرز تهیه کلوچه کنجدی در فر​


مراحل طرز تهیه کلوچه کنجدی


کلوچه کنجدی یک نوع شیرینی خوشمزه خانگی است که بافت فوق‌العاده نرمی دارد و تمام سطح آن از کنجد پر شده است. درست کردن این کلوچه نرم و خوشمزه خانگی بسیار راحت است. در ادامه این بخش می‌توانید با مراحل طرز تهیه کلوچه کنجدی خوشمزه و مجلسی در فر آشنا شوید.


مرحله اول؛ مخلوط کردن تخم مرغ با پودر شکر​


در اولین مرحله از طریقه درست کردن کلوچه خانگی با کنجد در فر باید تخم مرغ، عصاره وانیل و پودر شکر الک شده را با هم ترکیب کنید. سپس برای ۵ دقیقه مواد را با دور تند همزن ترکیب کنید تا حالت کرم رنگ و پفی شوند.


مرحله دوم؛ اضافه کردن روغن مایع به سایر مواد کلوچه کنجدی​


در این مرحله از طرز تهیه کلوچه کنجدی باید روغن را به ترکیب تخم مرغ و پودر شکر اضافه کنید و مواد را دوباره با همزن ترکیب کنید. این کار را تا زمانی که روغن به طور کامل با مواد ترکیب شود، ادامه دهید.


مرحله سوم، مخلوط کردن بیکینگ پودر و ماست برای مایه کلوچه کنجدی​


بعد از این که روغن را به مایه شیرینی کنجدی اضافه کردید، در این مرحله از طرز تهیه کلوچه کنجدی نرم و پفکی در فر باید در یک کاسه ماست و بیکینگ پودر را با هم ترکیب نمایید. مواد را آن‌قدر مخلوط کنید تا کمی پف کند و حباب‌هایی روی آن ظاهر شود. سپس می‌توانید ترکیب بیکینگ پودر و ماست را به سایر مواد اضافه کنید.


مرحله چهارم؛ اضافه کردن مواد خشک به مایه کلوچه کنجدی​


در چهارمین مرحله از دستور پخت کلوچه با کنجد باید مواد را با دور کند همزن مخلوط کنید. سپس مقداری پودر هل به آن اضافه کنید. آرد را سه بار الک کنید و به همراه نمک به مایه شیرینی اضافه کنید و به آرامی هم بزنید.


مرحله پنجم؛ استراحت مایه کلوچه کنجدی​


بعد از این که همه مواد را با دور کند همزن مخلوط کردید، غلظت مواد باید کمی سفت‌تر از مایه کیک شود. سپس یک سلفون روی آن بکشید و ظرف مایه شیرینی را برای ۲ تا ۳ ساعت در یخچال قرار دهید. در صورتی که زمان کافی برای انجام این کار ندارید، می‌توانید آن را برای نیم ساعت در فریزر قرار دهید.


مرحله ششم؛ حالت دادن خمیر کلوچه کنجدی​


حالت دادن خمیر کلوچه کنجدی


بعد از این که خمیر به اندازه کافی استراحت کرد، در این مرحله دستور تهیه کلوچه کنجدی خانگی باید دستان‌تان را چرب کنید. سپس به اندازه یک گردوی بزرگ از خمیر کلوچه بردارید و آن را گرد کنید.


مرحله هفتم؛ غلتاندن خمیر کلوچه در کنجد​


بعد از اینکه خمیر را به صورت گرد حالت دادید، کمی با دست روی آن را پهن کنید. سپس آن را درون ظرف کنجد بغلتانید. بهتر است یک کاغذ روغنی داخل سینی فر بگذارید و سپس خمیرهای کنجدی کلوچه‌ها را با فاصله داخل سینی فر بچینید.


مرحله هشتم؛ قرار دادن کلوچه کنجدی خانگی در فر​


در این مرحله از طرز تهیه کلوچه ساده و نرم کنجدی باید فر سینی فر را داخل فری که از قبل با دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد گرم شده قرار دهید. کلوچه‌ها را برای مدت ۲۰ دقیقه در فر قرار دهید.


مرحله نهم؛ پختن کلوچه کنجدی​


حواستان باشد که هر زمان اطراف کلوچه‌ها شروع به طلایی شدن کرد، یعنی کلوچه شما آماده است. قرار دادن کلوچه کنجدی بیشتر از زمان لازم در فر موجب خشک شدن آن می‌شود. اگر دوست دارید سطح شیرینی شما نیز طلایی شود، می‌توانید در مراحل آخر پخت شیرینی، گریل را روشن کنید تا روی کلوچه‌ها نیز طلایی شود.


مرحله دهم؛ نگهداری کلوچه کنجدی​


در آخرین مرحله از طرز تهیه کلوچه کنجدی خانگی باید اجازه دهید که کلوچه شما کاملاً خنک شود. سپس می‌توانید آن را در ظرف درب بسته در یخچال قرار دهید تا نرم و تازه باقی بماند.

این بود طرز تهیه کلوچه کنجدی آشپزخانه کوچک من در فر. طرز تهیه کلوچه کنجدی در توستر هم به همین ترتیب است.


طرز تهیه شیرینی کنجدی شکلاتی​


یکی دیگر از روش‌های درست کردن شیرینی کنجدی خانگی ترکیب کردن مایه شیرینی با مقداری پودر کاکائو است. برای درست کردن این کلوچه خوشمزه با طعم شکلاتی باید مطابق با روشی که پیش تر ذکر شد عمل کنید. تنها می‌توانید به مواد اولیه آن ۱ قاشق غذاخوری پودر کاکائو اضافه کنید. سپس می‌توانید کاکائو را به همراه نمک و آرد الک کرده و به سایر مواد اضافه کنید.


طرز تهیه کلوچه کنجدی بدون فر​


طرز تهیه کلوچه کنجدی بدون فر


برای درست کردن این کلوچه خوشمزه کنجدی بدون فر باید ابتدا یک شعله پخش‌کن را برای مدت ۱۵ دقیقه روی گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس یک ماهیتابه مناسب انتخاب کنید و سطح آن را چرب کنید. کلوچه‌ها را با فاصله داخل ماهیتابه قرار دهید و سپس روی درب ماهیتابه یک دم کنی قرار دهید و ماهیتابه را روی شعله پخش‌کن بگذارید تا کلوچه‌ها به مدت ۱۵ دقیقه بپزند.


نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه کلوچه کنجدی​


نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه کلوچه کنجدی


  • در طرز تهیه کلوچه کنجدی سعی کنید کلوچه‌ها را با فاصله در سینی فر قرار دهید تا بعد از پخت شیرینی‌ها به هم نچسبند و ظاهر بدی پیدا نکنند.

  • برای درست کردن کلوچه کنجدی خانگی می‌توانید آن را با ماسوره به شکل شیرینی دونات نیز آماده کنید.

  • در طرز تهیه کلوچه کنجدی خوشمزه و مجلسی سعی کنید همه شیرینی را به یک اندازه و با یک ضخامت درست کنید تا شیرینی‌ها با هم به صورت همزمان پخته شوند.

  • در دستور تهیه کلوچه کنجدی از اضافه کردن بیش از حد آرد به خمیر کلوچه اجتناب کنید، زیرا این کار موجب سفت شدن کلوچه‌ها می‌شود.

  • به منظور طرز تهیه کلوچه ساده و نرم کنجدی اگر بعد از اضافه کردن بیکینگ پودر به ماست، تغییری در آن ایجاد نشد، باید بدانید که تاریخ مصرف بیکینگ پودر شما گذشته است.

  • بعد از پخت کلوچه‌های کنجدی تا زمانی که کاملاً خنک نشده‌اند، آن‌ها را روی هم قرار ندهید. گذاشتن کلوچه‌های گرم روی هم موجب خمیری شدن آن‌ها می‌شود.

  • اگر اندازه سینی شما برای درست کردن کلوچه کنجدی خانگی کوچک است، پیشنهاد می‌شود از دو سینی مجزا استفاده کنید.

  • بهتر است برای طرز تهیه کلوچه شیرین کنجدی در فر از سینی‌های رنگ روشن استفاده کنید. سینی‌های تیره گرما را بیشتر به خود جذب می‌کنند و موجب می‌شوند زیر کلوچه‌ها زود تیره شود.

  • در طرز تهیه کلوچه کنجدی بدون فر اگر از تابه دو طرفه استفاده می‌کنید، نیازی به دم کنی نیست.

  • برای تهیه کلوچه نرم و ساده خوشمزه خانگی بهتر است از ماست شیرین استفاده کنید.

  • طرز تهیه کلوچه کنجدی بدون ماست کاملاً متفاوت است و برای درست کردن شیرینی باید از خمیر مایه استفاده کنید.


سوالات متداول​


کالری شیرینی کنجدی چقدر است؟​


هر ۱۰۰ گرم شیرینی کنجدی حاوی ۵۰۰ کالری است.


چرا در دستور تهیه کلوچه کنجدی نباید از آرد زیادی استفاده کرد؟​


در دستور پخت کلوچه کنجدی از اضافه کردن بیش از حد آرد به خمیر کلوچه اجتناب کنید، زیرا این کار موجب سفت شدن کلوچه‌ها می‌شود.


طرز تهیه کلوچه کنجدی بدون فر چگونه است؟​


در طرز تهیه کلوچه کنجدی بدون فر می‌توانید از تابه دو طرفه یا ماهیتابه به همراه دم کنی استفاده کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

شیرینی شکرپاره​



طرز تهیه شیرینی شکر پاره ترکی به ۲ روش در فر و قابلمه​





طرز تهیه شیرینی شکر پاره در فر و قابلمه


شیرینی شکر پاره یکی از شیرینی‌‌ها و دسرهای محبوب و خوشمزه ترکی است که معمولا برای عید نوروز و شیرینی افطار ماه رمضان تهیه و سرو می‌شود. این شیرینی مواد ساده‌ای دارد و به راحتی درست می‌شود. کافی است مراحل و فوت و فن‌های طرز تهیه شیرینی شکر پاره را به ترتیب رعایت کنید. روی شیرینی شکر پاره را هم می‌توانید به شکل دلخواه و با سلیقه خود تزیین کنید. این مقاله به طرز تهیه شیرینی شکر پاره و نکات طلایی پخت و نگهداری آن می‌پردازیم. می‌توانید این شیرینی عید بدون فر ساده و سنتی را به عنوان شیرینی عید نوروز یا دسر و عصرانه درست کنید.



طرز تهیه شیرینی شکر پاره ترکی​


طرز تهیه شیرینی شکر پاره ترکی


  • مدت زمان آماده سازی مواد: ۳۰ دقیقه

  • زمان مورد نیاز برای پخت: ۳۰ دقیقه

  • میزان کالری در ۱۰۰ گرم شیرینی شکرپاره: ۲۴۰ کالری​


مواد لازم برای تهیه شیرینی شکر پاره در فر​


• آرد سفید: ۱ و ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• آرد سمولنیا: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• تخم مرغ: ۳ عدد
• شکر یا پودر قند: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• کره: ۱۲۵ گرم
• پودر هل: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
• وانیل: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
• کره: ۱۲۵ گرم
• بیکینگ پودر: ۱ قاشق چای‌خوری

مواد لازم برای تهیه شربت شیرینی​

• آب: ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• شکر: ۱ و ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• پودر هل: ۱ قاشق چای‌خوری
• زعفران دم کرده غلیظ: ۳ قاشق غذاخوری
• گلاب: ۲ قاشق غذاخوری
• آب لیمو: ۱ قاشق چای خوری

مواد لازم برای رومال کردن شیرینی​


• زعفران دم کرده: ۱ قاشق غذاخوری
• زرده تخم مرغ: ۱ عدد

مواد لازم برای تزیین شیرینی شکر پاره​


• مغز بادام یا پسته: به میزان دلخواه

مراحل طرز تهیه شیرینی شکر پاره در فر​


مراحل طرز تهیه شیرینی شکر پاره در خانه


برای طرز تهیه شیرینی شکر پاره در فر خانگی باید ابتدا مایه شیرینی را تهیه کنید. خمیر را با شکل دلخواه فرم دهید، سپس آن را بپزید. بعد از پخت، شیرینی‌ها را با شربت آغشته و سرو کنید. این شیرینی در مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه می‌پزد و برای آماده کردن مواد شیرینی به حدود ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارید. شیرینی‌ را بعد از پخت در جای خشک و خنک نگه دارید.

مرحله اول: مواد شیرینی شکر پاره را آماده کنید​


در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی شکر پاره ترکیه، مواد لازم را از حدود ۳۰ دقیقه قبل در خارج یخچال قرار دهید تا به دمای محیط برسند. آرد سمولنیا و سفید را دو مرتبه از الک ریز عبور دهید. فر را روشن و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود.

مرحله دوم: مایه شیرینی شکر پاره ساده را درست کنید​


در یک کاسه شکر، تخم مرغ و وانیل را بریزید و با همزن بزنید. به مدت ۴ دقیقه مواد را بزنید تا بافتی سبک و پوک بگیرند. کره‌ای را که به دمای محیط رسیده است، به مواد همزده اضافه کنید و دوباره مواد را با هم، بزنید تا یکدست شوند.

مرحله سوم: بقیه مواد را ترکیب کنید و هم بزنید​


روغن و هل را در این مرحله از طرز تهیه شیرینی شکر پاره به مواد داخل ظرف اضافه کنید و با همزن بزنید. سپس آردها، وانیل و بیکینگ پودر را به مرور و طی چند مرحله به کاسه اضافه کنید و هر بار مواد را دوباره به هم بزنید. مواد را به خوبی ورز دهید تا یکدست شوند و خمیری منسجم داشته باشید. خمیر را زیاد ورز ندهید همین که یکدست شود کافی است.

مرحله چهارم: خمیر شیرینی شکر پاره را فرم دهید​


کف سینی فر را با کمی روغن چرب کنید یا کاغذ روغنی بیندازید. به اندازه یک گردو از خمیر بردارید و بین کف دست‌هایتان شکل دهید و به صورت گلوله درآورید. خمیر‌ها را فرم دهید و به ترتیب داخل سینی فر بگذارید.

مرحله پنجم: مواد رومال شکرپاره را درست کنید​


در این مرحله از طرز تهیه شیرینی شکر پاره و قبل از این که شیرینی‌ها را در فر بگذارید، در یک کاسه مواد رومال (زرده تخم مرغ، زعفران و پودر هل) را با چنگال بزنید تا کاملا با هم مخلوط شود. این ترکیب را به کمک برس، روی شیرینی‌ها بمالید. سپس شیرینی‌ها را در فر قرار دهید. به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه صبر کنید تا کاملا بپزند و رویشان طلایی شود.

مرحله ششم: شربت شیرینی شکرپاره را درست کنید​


در این فاصله که شیرینی‌ها در حال پختن هستند، شربت آن را درست کنید. برای این کار، در یک قابلمه آب، شکر،‌ پودر هل (عصاره هل)، گلاب و زعفران دم کرده را بریزید و روی حرارت قرار دهید. شعله گاز را زیاد کنید تا مایه جوش بیاید، سپس حرارت را کم کنید و ۱۰ دقیقه مواد را بجوشانید تا کمی غلیظ شوند. سپس آبلیمو را اضافه و شعله گاز را خاموش کنید.


مرحله هفتم: روی شیرینی‌‌های شکر پاره شربت بریزید​


روی شیرینی‌‌ها را شربت بریزید


در آخرین مرحله از طرز تهیه شیرینی شکر پاره، شیرینی‌های پخته شده را از فر خارج کنید. اجازه دهید کمی از دما بیفتند. سپس آن‌ها را از کاغذ روغنی به آرامی جدا کنید. صبر کنید تا شربت هم سرد شود. شیرینی‌ها را به ترتیب در شربت بزنید تا شربت را کاملا به خودش بگیرد. شیرینی‌ها که شربت را جذب کردند، از شربت بیرون بیاورید و در ظرف مناسب قرار داده و سرو کنید.

این بود طرز تهیه شیرینی شکر پاره تبریز مرحله به مرحله، نوش جان!

طرز تهیه شیرینی شکر پاره بدون فر​


برای طرز تهیه شیرینی شکر پاره ساده تبریز در قابلمه و بدون فر، مواد شیرینی‌ را آماده کنید. آن‌ها را فرم دهید و در سینی فر بچینید. یک قابلمه را روی حرارت بگذارید و وقتی گرم شد، یک پایه فلزی را کف آن بگذارید. سینی را روی پایه فلزی بگذارید و دم‌کنی را روی قابلمه قرار دهید. حرارت را روی حالت بسیار ملایم تنظیم کنید و ۲۰ دقیقه صبر کنید. بعد از پختن شیرینی‌ها، آن‌ها در شربت قرار دهید و سپس سرو کنید.


فوت و فن‌های طرز تهیه شیرینی شکر پاره​


فوت و فن‌های طرز تهیه شیرینی شکر پاره


*خمیر شیرینی شکرپاره را زیاد ورز ندهید. این خمیر نباید به روغن بیفتد. اگر خمیر روغن بیندازد،‌ شیرینی شما و خشک سفت می‌شود.
*خمیر شیرینی نباید به دستتان بچسبد. اگر زیادی رقیق و چسبناک است، کمی آرد اضافه کنید و اگر زیادی سفت است، چند قطره آب به مواد خمیر اضافه کنید.
* خمیر شیرینی شکر پاره نیاز به استراحت ندارد و بعد از آماده شدن می‌توانید آن را بپزید.
*خمیر شیرینی را می‌توانید به شکل دلخواه فرم دهید و برای زیبایی کار، روی آن را یک مغز بادام با پسته بگذارید و کمی به داخل شیرینی فشار دهید تا همراه با شیرینی طلایی شود.
* می‌توانید خمیر شیرینی را بعد از آماده شدن با وردنه باز کنید و در سینی فر بگذارید. با کاتر یا چاقو خمیر شیرینی را به شکل مربع یا لوزی برش بزنید و روی خمیر را با مواد رومال، بپوشانید. سپس آن را در فر بگذارید.
* برای اینکه شربت کاملا به خورد شیرینی‌ها برود و جذب آن‌‌ها شود، آن‌ها را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در شربت نگه دارید.
* برای جدا کردن کردن شیرینی‌ها از کاغذ روغنی بعد از خنک‌تر شدن شیرینی‌ها، آنها را به آرامی جدا کنید. اگر شیرینی‌ها با فشار کم خرد شدند، پشت کاغذ روغنی را به آرامی یک پارچه خیس و نمدار و بکشید تا شیرینی‌‌ها راحت تر جدا شوند.
*برای نگهداری از شیرینی شکر پاره آنها را در ظرف دربسته نگه دارید. اگر می‌خواهید شیرینی‌ها را برای مدت بیشتری نگهداری کنید، ظرف حاوی شیرینی‌ها را در یخچال نگه دارید.
*طرز تهیه شیرینی شکر پاره بدون آرد سمولینا هم مرسوم است ولی بهتر است در ترکیب این شیرینی از آرد سمولینا استفاده کنید.


سوالات متداول​


آرد مخصوص در طرز تهیه شیرینی شکر پاره چیست؟​


برای درست کردن شیرینی شکر پاره از ترکیب و مخلوط آرد سمولنیا و آرد سفید استفاده می‌شود.

شیرینی شکر پاره چه مدت می‌توان نگه داشت؟​


اگر شیرینی شکر پاره را در ظرف در بسته و یخچال نگه دارید، تا ۲ هفته ماندگاری دارد. قرار دادن این شیرینی در دمای محیط و باز، زمان ماندگار آن را پایین خواهد آورد.
 

Similar threads

بالا