یه معنی از یک آیه قرآن بگو یه موضوع هم تعیین کن....

mahan123

عضو جدید
سلام به دوستان عزیز
در مورد خیلی از موضوعات حداقل یک تاپیک اینجا هست گفتم شاید بد نباشه یکم هم با آیات قرآن آشنا بشیم. من که خودم به ندرت پیش میاد قرآن رو باز کنم اما اینجوری چند تا آیه هم معنیشو یاد بگیریم بد نیست. برای همین این تاپیک رو زدم که هر کس بیاد در مورد موضوعی که نفر قبل تعیین کرده حداقل یه آیه بگه با آدرس اون آیه (بیشتر معنا مد نظر هست و البته اگر تفسیرش هم باشه که خیلی عالیه البته تفسیر کوتاه که خارج از حوصله افراد نباشه برای خوندن) و در آخر هم یه موضوع تعیین کنه واسه نفر بعدی. من خودم از یک وکیل توی یه مسافرت قانونایی پرسیدم که بعدا دیدم در آیات قرآن هست و با توجه به این آیات این قوانین وضع شده توی جامعه که اگر آشنایی مختصری با آیات داشته باشیم هم آگاهیمون میره بالا و هم خوب و بد رو تاحدی میفهمیم.
اگر کسی بحث بیشتری در مورد آیه ای داشت یا میخواست روایاتی رو هم در اون زمینه بگه لطفا یک تاپیک جدا بزنید که قاطی نشه موضوعات و آدرسش رو هم در همینجا در قسمت مربوط به اون آیه بزارید. موضوعات میتونن تکراری باشن اگر میخواید بهتر اون موضوع رو بیان کنید. ممنون.

موضوع اول: دروغ

به نام خدا.
از عواملی که باعث دروغ گویی میشه در قرآن به این صورت ذکر شده: شیطان و شیاطین، حسادت.
ر ارتباط وضعیت و عذاب دروغگویان میتونیم به آیه های زیر اشاره کنیم:
هَلْ أُنَبِّئُكُمْ عَلَى مَن تَنَزَّلُ الشَّيَاطِينُ ﴿ الشعرا - 221﴾
مکارم: آيا به شما خبر بدهم، شياطين بر چه كسي نازل مي‏شوند؟تَنَزَّلُ عَلَى كُلِّ أَفَّاكٍ أَثِيمٍ﴿الشعرا - 222﴾
مکارم: بر هر دروغگوي گنهكار نازل مي‏گردند.

در آیه های 9 تا 11 سوره یوسف میتوانید متوجه تاثیر حسادت بر دروغ گویی فرزندان یقوب برای گمراه کردن پدر و راضی کردن او برای به همراه بردن یوسف شوید. و همینطور در آیه های 25 تا 28 سوره یوسف به مکر زنان اشاره شده که عامل دروغ گویی بوده.
از آثار دروغ میشه به این اشاره کرد که شخصیت فردی آدم زیر سوال میره و همونطور که در قرآن گفته شده، باعث عدم رستگاری و هدایت الهی میشه.قُلْ إِنَّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللّهِ الْكَذِبَ لاَ يُفْلِحُونَ ﴿ یونس - 69﴾
بگو در حقيقت كسانى كه بر خدا دروغ مى‏بندند رستگار نمى‏شوند
أَلَا لِلَّهِ الدِّينُ الْخَالِصُ وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مِن دُونِهِ أَوْلِيَاء مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّهِ زُلْفَى إِنَّ اللَّهَ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ فِي مَا هُمْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي مَنْ هُوَ كَاذِبٌ كَفَّارٌ ﴿الزمر - 3﴾
آگاه باشيد دين خالص از آن خدا است، و آنها كه غير از خدا را اولياي خود قرار دادند، و دليلشان اين بود كه اينها را نمي‏پرستيم مگر به خاطر اينكه ما را به خداوند نزديك كنند، خداوند روز قيامت ميان آنها در آنچه اختلاف داشتند داوري مي‏كند، خداوند آن كس را كه دروغگو و كفران كننده است هرگز هدايت نمي‏كند.

...ثمّ نبتهل فنجعل لعنة اللّه على الكاذبين . (آل عمران - 61)
...آنگاه مباهله كنيم ، و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم .
و لهم عذاب اءليم بما كانوا يكذبون . (بقره - 10)
و به خاطر دروغهايى كه مى گفتند عذاب دردناكى در انتظار آنهاست .
انّما يفترى الكذب الّذين لايؤ منون بآيات اللّه . (نحل - 105)
تنها كسانى دروغ مى بندند كه به آيات خدا ايمان ندارند (آرى ) دروغگويان واقعى آنها هستند!
انّ اللّه لايهدى من هو مسرف كذّاب . (غافر - 28)
...خداوند كسى را كه اسرافكار و بسيار دروغگوست هدايت نمى كند.
فاءعقبهم نفاقا فى قلوبهم الى يوم يلقونه بما اءخلفوا اللّه ما وعدوه و بما كانوا يكذبون . (توبه - 77)
اين عمل ، (روحِ) نفاق را، تا روزى كه خدا را ملاقات كنند، در دلهايشان برقرار ساخت اين به خاطر آن است كه از پيمان الهى تخلّف جستند و به خاطر آن است كه دروغ مى گفتند.


هر نابهنجاری آثار و تبعاتی در فرد و جامعه و در دنیا و آخرت به جا می گذارد. از مهم ترین آثار دروغگویی در حوزه اجتماعی، سلب اعتماد عمومی است. افزایش دروغ در میان افراد جامعه، هرگونه قضاوت و داوری درستی را سلب می کند و اشخاص در تعامل با یک دیگر نمی توانند به گفتارهای یک دیگر در هیچ حوزه ای اعتماد کنند. از آثار دیگری که قرآن برای دروغ بر می شمارد آثاری است که به حوزه شخصی باز می گردد. قرآن بیان می کند که نخستین کسی که از دروغ زیان می بیند خود دروغگوست. (غافر آیه ۲۸) قرآن از مردم می خواهد که از دروغ پرهیز کنند؛ زیرا دروغگویی امری زیان آور برای انسان است (همان) افزون بر این موجب می شود تا در زمره ستمگران قرار گیرد (آل عمران آیه ۹۴ و انعام آیه ۲۱ و ۹۳ و ۱۴۴) و در دنیا از رستگاری محروم گردد (یونس آیه ۶۹ و نحل آیه ۱۱۶) و از هدایت الهی نصیب و بهره ای نبرد. (زمر آیه ۳ و نیز غافر آیه ۲۸) و در آخرت نیز روسیاه برانگیخته شود. (زمر آیه ۶۰). قرآن گفته های بی اساس و دروغ را عامل اصلی بدعت ها در دین برمی شمارد. (نحل آیه ۱۱۶) و دروغگویی را عامل مهمی در افزایش بیمار دلی افراد بیان می کند. (بقره آیه ۸ و ۱۰) و این گونه است که از دریافت آیات الهی و حقایق باطنی محروم می شود. (جاثیه آیه ۷ و ۸) و در نهایت با پیشه گرفتن دروغگویی در دنیا به جرگه منافقان وارد می شود و به مصیبت نفاق گرفتار می آید. (توبه آیه ۷۷).


(منابع: http://ayateroshanaee.blogfa.com/post-4.aspx و http://matalebe-ghorani.persianblog.ir/post/13 و http://www.ghadeer.org/akhlagh/akhlaq_q3/286-0017.htm)

موضوع بعدی: حسادت
 
آخرین ویرایش:

*tasnim*

کاربر فعال تالار پزشکی ,
کاربر ممتاز
خیـــــــــــــلی سخته هاااااا !!!!!!!

البته ممنون بخاطر تاپیک..
 

mahan123

عضو جدید
خیـــــــــــــلی سخته هاااااا !!!!!!!

البته ممنون بخاطر تاپیک..
درسته اما هرکس هرچقدر که میتونه از آیات بگه یک آیه هم باشه خوبه بیشتر بود بهتر...
تفسیرهای موضوعی و منابع اینترنتی کار رو راحت میکنه..
 

Similar threads

بالا