یاقوت های بهشتی

وضعیت
موضوع بسته شده است.

پسر بهاری

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
75

75

هر چیزی که شمردنی است , پایان می پذیرد و هر چه را که انتظار می کشیدی , خواهد رسید .




نهج البلاغه
 

پسر بهاری

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
76

76

حوادث اگر مانند یکدیگر بودند , آخرین را با آغازین مقایسه و ارزیابی می کنند.


نهج البلاغه


 
  • Like
واکنش ها: s_aa

پسر بهاری

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
78

78

مرد شامی پرسید :

آیا رفتن ما به شام , به قضا و قدر الهی است؟

امام (ع) با پاسخ طولانی پاسخ اورا داد که برخی از آن را برگزیدیم:


وای بر تو !

شاید قضاء لازم و قَدَر حَتمی را گمان کرده ای؟

اگر چنین بود , پاداش و کیفر , بشارت و تهدید الهی , بیهوده بود! خداوند سبحان ! بندگان خود را فرمان داد در حالی که اختیار دارند , و نهی و فرمود تا بترسند ,

احکام آسانی را واجب کرد , و چیز دشواری را تکلیف نفرمود , و پاداش اعمال اندک را فراوان قرار داد , با نافرمانی بندگان مغلوب نخواهد شد , و با اکراه و اجبار اطاعت نمی شود ,

و پیامبران را به شوخی نفرستاد , و فرو فرستادن کُتب آسمانی برای بندگان بیهوده نبود
(3) و آسمان و زمین و آنچه را در میانشان است بی هدف نیافرید.



(3):نقد مکتب وُلونتاریسم (مکتب اصالت اراده و اختیار) که هرگونه جبری را نفی می کند , زیرا در اسلام انسان با کمک خدا عمل میکند.


نهج البلاغه
 
  • Like
واکنش ها: s_aa

پسر بهاری

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
79

79

حکمت را هر کجا که باشد , فراگیر , گاهی حکمت در سینه منافق است و بی تابی کند تا بیرون آمده و با همدمانش در سینه مومن آرام گیرد.


نهج البلاغه
 
  • Like
واکنش ها: s_aa

پسر بهاری

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
80

80

حکمت گمشده مومن است , حکمت را فراگیر , هر چند از منافق باشد.




نهج البلاغه
 
  • Like
واکنش ها: s_aa

پسر بهاری

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
82

82

شما رو به پنج چیز سفارش میکنم که اگر برای آنها شتران را پرشتاب برانید و رنج سفر را تحمل کنید سزاوار است :

کسی از شما جز به پروردگار خود امیدوار نباشد,

و جز از گناه خود نترسد,

و اگر از یکی سوال کردند و نمی داند شرم نکند و بگوید نمی دانم ,

و کسی در آموختن آنچه نمی داند شرم نکند ,

و بر شما باد شکیبایی , که شکیبایی , ایمان را چون سر است بر بدن و ایمان بدون شکیبایی چونان بدن بی سر , بی ارزش است .




نهج البلاغه
 
  • Like
واکنش ها: s_aa

پسر بهاری

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
83

83

روش برخورد با چاپلوسان

به شخصی که در ستایش امام افرازط کرد , و آنچه در دل داشت نگفت فرمود:


من کمتر از آنم که بر زبان آوردی , و برتر از آنم که در دل داری.



نهج البلاغه
 
  • Like
واکنش ها: s_aa

پسر بهاری

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
84

84

با قیماندگان شمشیر و جنگ , شماره شان با دوام تر , و فرزندانشان بیشتر است.



نهج البلاغه
 
  • Like
واکنش ها: s_aa

پسر بهاری

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
86

86

اندیشه پیر در نزد من از تلاش جوان خوشایندتر است .


نهج البلاغه
 
  • Like
واکنش ها: s_aa

پسر بهاری

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
87

87

در شگفتم از کسی که می تواند استغفار کند و ناامید است .


نهج البلاغه
 
  • Like
واکنش ها: s_aa

پسر بهاری

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
88

88

(امام باقر(ع) از حضرت امیرالمومنین (ع) نقل فرمود:)

دو چیز در زمین مایه امان از عذاب خدابود :

یکی از آن دو برداشته شد , پس دیگری را دریابید و بدان چنگ زنید , اما امانی که بداشته شد رسول خدا (ص) بود و امان باقیمانده , استغفار کردن است , که خدای بزرگ به رسول خدا(ص) فرمود :

«خدا آنان را عذاب نمی کند ,درحالی که تو در میان آنانی و عذابشان نمی کند تا آن هنگام که استغفار می کنند»
 
  • Like
واکنش ها: s_aa

پسر بهاری

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
89

89

کسی که میان خود و خدارا اصلاح کند , خداوند میان او و مردم را اصلاح خواهد کرد ,

و کسی که امور آخرت را اصلاح کند ,خدا امور دنیای اورا اصلاح خواهد کرد , و کسی که از درون جان واعظی دارد ,

خدا را بر او حافظی است .


نهج البلاغه
 
  • Like
واکنش ها: s_aa

پسر بهاری

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
90

90

فقیه کامل کسی است که مردم را از آمرزش خدا مایوس , و از مهربانی او نو مید نکند, و از عذاب ناگهانی خدا ایمن نسازد .


نهج البلاغه
 
  • Like
واکنش ها: s_aa

پسر بهاری

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
91

91

همانا این دل ها همانند بدن ها افسرده می شوند , پس برای شادابی دل ها , سخنان زیبای حکمت آمیز را بجویید .


نهج البلاغه


اشاره به علم سایکیاتری (شناخت امراض درونی)
 

پسر بهاری

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
92

92

بی ارزش ترین دانش , دانششی است که بر سر زبان است , و برترین علم , علمی است که در اعضا و جوارح آشکار است .



نهج البلاغه
 

پسر بهاری

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
93

93

فردی از شما نگوید :

« خدایا از فتنه به تو پناه می برم»

زیرا کسی نیست که در فتنه ای نباشد , لکن آن که می خواهد به خدا پناه بَرد , از آزمایش های گمراه کنند پناه ببرد ; همانا خدای سبحان می فرماید :


« بدانید که اموال و فرزندان شما فتنه شماینند»

معنی این آیه آن است که خدا انسان ها را با اموال و فرزندانشان می آزماید , تا آن کس که از روزی خود ناخشنود , و آن که خرسند است ,

گرچه خداوند به احوالشان از خودشتان آگاه تر است ,

تا کرداری که استحقاق پاداش یا کیفر دارد را آشکار نماید ,

چه آن که بعضی مردم فرزند پسر را دوست دارند و فرزندِ دختر را نمی پسندند, و بعضی دیگر فراوانی اموال را دوست دارند و از کاهش سرمایه نگرانند.




نهج البلاغه
 

پسر بهاری

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
94

94

از امام پرسیدند: « خیر » چیست ؟

فرمودند :

خوبی آن نیست که مال و فرزندت بسیار شود , بلکه خیر آن است که دانش تو فراوان , و بردباری تو بزرگ و گران مقدار باشد ,

و در پرستش پروردگار در میان مردم سرفراز باشی , پس اگر کار نیکی انجام دهی شکر خدا به جا آوری , و اگر بد کردی از خدا آمرزش خواهی .

در دنیا جز برای دو کس خیر نیست ;

یکی گناهکاری که با توبه جبران کند , و دیگری نیکوکاری که در کارهای نیکوو شتاب ورزد .




نهج البلاغه
 

پسر بهاری

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
96

96

نزدیک ترین مردم به پیامبران , داناترین آنان است به آنچه که آورده اند.

سپس این آیه را تلاوت فرمود :
« همانا نزدیک ترین مردم به ابراهیم آنانند که پیرو او گردیدن , و مومنانی که به این پیامبر خانم پیوستند »
سپس فرمودند :

دوست محمد (ص) کسی است که خدا را اطاعت کند هر چند پیوند خویشاوندی او دور باشد , و دشمن محمد (ص) کسی است که خدا را نافرمانی کند , هر چند خویشاوند نزدیک او باشد .



نهج البلاغه
 

پسر بهاری

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
97

97

حروراء : دهکده ای نزدیکی کوفه که گروه منحرف خوارج آنجا را برای پیکار با امام (ع) انتخاب کرده بودند و آ« شخص « غروۀ ابن ادنه» بود که در جنگ نهروان کشته شد.

صدای مردی از اهالی حروراء را شنید که نماز شب می خواند و قرآن تلاوت میکرد


فرمود :


خوابیدن همراه با یقین برتر از نماز گزاران با شکّ و تردید است .

نهج البلاغه
 

پسر بهاری

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
98

98

چون روایتی را شنیدید ، آن را بفهمید و عمل کنید، نه بشنوید و نقل کنید ، زیرا راویان علم فراوان ، و عمل کنندگان آن اندکند .

نهج البلاغه
 

پسر بهاری

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
99

99

درود خدا بر او..........شنید که شخصی گفت : « انا لله و انا الیه راجعون »

فرمود :

این سخن ما که می گوییم ; «
ماهمه از آن خداییم »

اقراری است به بندگی ، و اینکه می گوییم ; «
بازگشت ما به سوی است » اعترافی است به نابودی خویش .

نهج البلاغه
 

پسر بهاری

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
100

100

آنگاه که گروهی او را ستایش کردند ، فرمود :

بار خدایا ! تو مرا از خودم بهتر می شناسی ، و من خود را بیشتر از آنان می شناسم ،

خدایا! مرا از آنچه اینان می پندارند ، نیکوتر قرار ده و آنچه را که نمی دانند بیامرز .


نهج البلاغه
 

پسر بهاری

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
101

101

بر اوردن نیازهای مردم پایدار نیست مگر به سه چیز :

کوچک شمردن آن تا خود بزرگ نماید ،

پنهان داشتن آن تا خود آشکار شود ،

و شتاب در بر آوردن آن تا گوارا باشد.


نهج البلاغه
 

پسر بهاری

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
102.................(شاید الان توی این زمان باشیم)

102.................(شاید الان توی این زمان باشیم)

روزگاری بر مردم خواهد آمد که محترم نشمارند جز سخن چین را ،

و خوششان نیاید جز از بدکار هرزه , و ناتوان نگردد جز عادل ,

در آن روزگار کمک به نیازمندان خسارت , و پیوند با خویشاوندان منّت گذاری , و عبادت نوعی برتری طلبی بر مردم است ،

در آن زمان ، حکومت با مشورت زنان و فرماندهی خردسالان و تدبیر خواجگان اداره می گردد .
 

پسر بهاری

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
103

103

پیراهن وصله داری بر اندام امام بود شخصی پرسید : چرا پیراهن وصله دار می پوشی ؟

و درود خدا بر او فرمود :



دل با آن فروتن ، و نفس رام می شود و مؤمنان از آن سر مشق می گیرند .

دنیای حرام و آخرت ، دو دشمن متفاوت ، و دو راه جدای از یکدیگرند ، پس کسی که دنیا پرست باشد و به آن عشق ورزد ،

به آخرت کینه ورزد و با آن دشمنی خواهد کرد . و آن دو همانند شرق و غرب از هم دورند ,


و رونده به سوی آن دو, هرگاه به یکی نزدیگ شود از دیگری دور می گردد، و آن دو همواره به یکدیگر زیان رسانند .




نهج البلاغه
 

پسر بهاری

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
104

104

از نوف بکالی ( نوف پسر فضاله ؛ اهل همدان از یاران امیرالمؤمنین (ع) بود ، و بکاله , قبیله ای از یمن بود) نقل شد :

در یکی از شب ها، امام علی (ع) را دیدم که برای عبادت از بستر بر خاست ، نگاهی به ستارگان افکند ، و به من فرمود :

خوابی یا بیدار؟ . گفتم بیدارم . امام (ع) فرمود :

ای نوف ! خوشا به حال آنان که از دنیای حرام چشم پوشیدند ، و دل به آخرت بستند ؛

آنان مردمی هستند که زمین را تخت ، خاک را بیتر ، آب را عطر (1) و قرآن را پوشش زیرین (2)،

و دعا را لباس روئین خود قرار دادند . و با روش عسی مسیح ( ع) با دنیا بر خورد کردند


(1): آب را عطر قرار دادن , تعبیری است که در سخنان حضرت عیسی (ع) نیز آمده است که فرمود :

عِِِطر خوشبوی من آب , و نان و خورشتم ، گرسنگی است « التصوف الاسلامی نوشته زکی مبارک »


(2): شعار : جامع زیرین ، و دثار : جامه رو



نهج البلاغه
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا