یافته‌های «روزتا» درخصوص منشأ آب بر روی زمین

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] یافته‌های «روزتا» درخصوص منشأ آب بر روی زمین

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 93092313405
یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۳



نخستین یافته‌های فضاپیمای روزتا نشان می‌دهد، منشأ بخش عمده‌ای از آب موجود بر روی زمین درحقیقت سیارک‌ها هستند.
به گزارش سرویس علمی ایسنا، کاوشگر روزتا متعلق به آژانس فضایی اروپا (ESA) در یک مأموریت تاریخی، با استفاده از فرودگر Philae، دنباله‌دار چهار کیلومتری 67P/Churyumov-Gerasimenko را مورد بررسی قرار داد.
زمین درحدود 4.6 میلیارد سال قبل شکل گرفت؛ فرضیه‌ای مطرح است که عنوان می‌کند، آب موجود بر سطح زمین در اثر سرد شدن این سیاره ایجاد شده و این سرد شدن احتمالا ناشی از برخورد دنباله‌دارها و سیارک‌ها با زمین بوده است.
ابزار موجود بر روی کاوشگر روزتا قادر به تجزیه و تحلیل ساختار شیمیایی آب و تعیین تطبیق‌پذیری بخار آب دنباله‌دار با نمونه آب بر روی زمین است.
نتایج یافته‌های اولیه کاوشگر روزتا نشان می‌دهد که بخار ‌آب‌های موجود در این دنباله‌دار بطور قابل‌توجهی متفاوت از نمونه‌های زمینی است.

برخلاف فرضیه‌های قبلی که منشأ آب موجود بر روی زمین را دنباله‌دارها عنوان می‌کنند، یافته‌های اولیه فضاپیمای روزتا نشان می‌دهد که آب موجود بر روی زمین بیشتر از سیارک‌ها نشأت گرفته شده‌اند.
ماهیت متمایز بخار آب در دنباله‌دار 67P در ماه اوت (مرداد ماه) و حدود سه ماه قبل از نشست فرودگر Philae بر سطح دنباله‌دار اندازه‌گیری شد.
این ماهیت متمایز از طریق تفاوت در نسبت دوتریوم، یک ایزوتوپ هیدورژن با نوترون اضافی، مشخص شد.
دانشمندان قصد دارند نحوه رفتار دنباله‌دار 67P را در مدار 6.5 ساله بدور خورشید بدقت مورد بررسی قرار دهند تا بینش جدیدی درخصوص منشأ منظومه شمسی کسب کنند.
نتایج اولیه این یافته‌ها در وب‌سایت آژانس فضایی اروپا (ESA) و مجله Science منتشر شد.
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
*** s.mahdi *** انتشار یافته‌های کاوشگر ماده تاریک چین تالار نجوم 0

Similar threads

بالا