یافتن کد ارتفاعی نقاط با روش Finite Differense

sma519

عضو جدید
یافتن کد ارتفاعی نقاط با روش Finite Differense

سلام دوستان عزیز .
برای یافتن کد یک سری نقاط بر حسب کدهای معلوم مجاور ، روشهای مختلفی وجود دارد که یکی از آنها استفاده از روش تفاضل محدود ( Finite Difference ) می باشد . البته در روش حل مستقیم که مورد بحث ما می باشد ، به ازای هر کد مجهول باید یک معادله دیفرانسیل حل شود و بدیهی است که اگر تعداد مجهولات بیش از چهار تا باشد ، حل دستگاه معادلات حاصل خیلی هم راحت نخواهد بود ( لازم به ذکر است که اگر از نرم افزار استفاده کنیم ، روشهای متنوعی برای انجام این کار وجود دارد . اما فرض ما بر این است که بدون نرم افزار عمل می کنیم ) و ممکن است زیاد هم شیوه جالبی به نظر نرسد . اما موضوع این است که اگر مجهولات بیش از سه یا چهار تا باشد ، عاقلانه است که کدهای مربوطه از زمین طبیعی استخراج شود و از تکیه بر میزان دقت فرمولهای محاسباتی پرهیز شود . پس ملاحظه می شود که با توجه به گفته های فوق ، یاد گرفتن این روش خالی از لطف هم نیست .
حال کلیه مراحل را با یک مثال مطابق شکل زیر شرح می دهیم که حل گام به گام آن در فایل پیوستی موجود است .


منبع : www.urmiacivil.mihanblog.com

:):gol:
 

sma519

عضو جدید
1سوال؟!
جریان این کد ها چیه؟!
کاربردش؟!
ممنون! :)
فرض کنید یک محدوده داریم که کد ارتفاعیه کناره ها معلومه و میخوایم کد چند نقطه میانی رو هم بطور تقریب بدست بیاریم که اون موقع میتونه کاربرد داشته باشه . البته این فقط یک مثال بود . در موارد مشابه هم میشه استفاده کرد . :)
یادتون میاد تو واحد نقشه برداری کد ارتفاعی رو در یک فاصله مشخص بین دو کد معلوم بدست می آوردیم ؟ خوب اینم مثل همونه . فقط اینجا با صفحه سر و کار داریم نه یک خط . ;):gol:
 
بالا