گونه هاي معرفي شده جهت پرورش ماهي در قفس

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
حلوا سفيد (Pampus argenteus) خامه ماهي (Chanos chanos) ، سوكلا

(Rachycentron canadum) باس دريايي آسيايي (Latea calcarifer) صافي ماهي
(Siganus canalicalatus) و شانك ماهيان (Sparidenten hasta) صبيتي
(Pcanthopayrus latus) مي باشد.
جدول يك، با مقايسه ميزان رشد گونه هاي مورد نظر براي پرورش در ايران پتانسيلهاي اين گونه ها را جهت پرورش مشخص مي سازد.
گونه هاي انتخاب شده :
نظر به گسترش جهاني آبزي پروري و روند رو به رشد تقاضا براي محصولات دريايي مسلماً در ايران جهت توليد اقتصادي اين محصولات در ابتداي امر از گونه هايي نظير شانك و سوكلا ماهيان كه داراي ويژگيهاي مناسب پرورش هستند، استفاه خواهد شد.
هامور ، سوكلا ، سرخو و صافي ماهيان داراي اختصاصات خوب جهت پرورش نظير حركت دسته اي (Schooling) و قدرت تطبيق در شرايط قفس را مي باشند.
سوكلا ماهيان در طبيعت از بنتوزها تغذيه مي كنند ولي در شرايط پرورشي به راحتي به غذاي دستي و پلت عادت پيدا مي كنند. بر خلاف صبيتي ، هامور و شانك ماهيان به خوبي شرايط حمل و نقل و تراكم را تحمل مي كنند.
صبيتي و شانك ماهيان مولدي كه از وزن يك گرم تا بلوغ را در قفس پرورش پيدا مي كنند، داراي استرس كمتر، تخمهايي با كيفيت بالاتر و تعداد لارو بيشتري نسبت به مولدين دريايي ( غير پرورشي) مي باشند پرورش سوكلا ماهيان با توجه به رشد زياد آن داراي ارزش اقتصادي بالايي است ( درشرايط مناسب از نظر دما و غذا دهي از 32 گرم طي 4/11 ماه به 8 كيلوگرم رسيده است).
پرورش توام ميگو و خامه ماهي با توجه به ضريب تبديل غذايي (FCR) پايين نتايج خوبي را نشان داده است.
شانك ماهي اروپايي نيز داراي پتانسيل بالايي جهت پرورش در ماههاي سرد سال مي باشد. به عنوان مثال در امارات و عمان وزن اين ماهي در قفسهاي پرورشي دور ازساحل به 550-450 گرم مي رسد.
در ميان كشورهاي مجاور ، كويت داراي سابقه تحقيقاتي و عملي در زمينه پرورش هامور ماهيان ، صافي ، شانك ماهيان باله زرد و آبي و نيز آداپته كردن گونه هايي نظير باس دريايي اروپا جهت تكثير و پرورش مي باشد.


حلوا سفید

خامه ماهی

سوکلا

باس دریایی آسیایی

 
بالا