گزارش تصویری:چگونه ژاپن غرور ملی« آمریکایی» را به آتش کشاند؟

babi charlton

عضو جدید
کاربر ممتاز
تعداد ناو ها و هواپیماهایی آمریکایی که در این عملیات منهدم شوند ، حیرت آور است . شاید بتوان گفت آمریکا در هیچ جنگی به این مقدار خسارت ندیده است . گزارش تصویری این شکست آمریکایی را روایت می کند


سرویس چند رسانه ای - هفتاد سال از وقوع ماجرایی که ژاپنی ها به آن بسیار افتخار می کنند می گذرد، در این باره در میان ژاپنی ها اما افسانه سرایی های فراوانی می شود، یکی از مهم ترین فرازهای جنگ جهانی دوم که در تعیین سرنوشت جنگ بسیار تاثیر گذار بود، ماجرای حمله نظامی ارتش ژاپن به بندر پرل هاربر امریکا.


بنا بر این گزارش، 70 سال پیش در حالی که جهان در التهاب جنگ جهانی دوم می سوخت، ارتش ژاپن که سابقه نزاع طولانی با ایالات متحده بر سر حکمرانی بر اقیانوس آرام داشت با حمله به ناوگان نظامی آمریکا در بندر پرل هاربر خسارت سنگینی به این ارتش وارد کرد و عملا ایالات متحده را وارد جنگ جهانی کرد، اتفاقی که به بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی منجر شد و پرونده جنگ جهانی را بست.


ایالات متحده که در زمان جنگ جهانی اول و سالهای میان دو جنگ جهانی یک بحران فزاینده اقتصادی را پشت سر می گذاشت در ایام جنگ دوم جهانی و به مدد جنگ طلبی اروپایی ها و آسیایی ها و از محل تامین تجهیزات نظامی طرفین درگیری با رشد اقتصادی مواجه بود جایگاهی بهتر از بی طرفی در جنگ برای خود ندید تا هم چهره کریه یکی از جنگ طلبان را به خود نگیرد و هم از قبل حماقت دیگران اقتصاد بیمار خود را ترمیم کند، دولت روزولت رئیس جمهور آمریکا در ابتدای جنگ اعلان بی طرفی کرده بود، گرچه چرچیل با استفاده از جاه طلبی های فراوان هیتلر تلاش بسیاری کرد تا آمریکا به متفقین بپیوندد؛ اما این بمباران هوایی و عملیات کامیزاکی سربازان ژاپنی بود که سرانجام پای آمریکا را به میدان نبرد گشود.


در دسامبر 1941 در حالی که آمریکایی ها برای جشن های کریسمس آماده می شدند دولت آمریکا رسما به ژاپن اعلام جنگ کرد و به این ترتیب عملاً با آلمان و ژاپن و ایتالیا وارد جنگ شد.


خسارات وارده به ارتش آمریکا در جریان این نبرد بسیار زیاد بود، چنان که بیان می شود 350 هواپیمایی زاپنی در جریان این حمله 12 کشتی آمریکایی مستقر در این بندر را منهدم کردند که حضور پنج رزم ناو بزرگ در میان آنها باعث بالا رفتن شدت خسارات به بدنه ارتش امریکا شد، 164 هواپیمایی امریکایی نابود شدند و 155 هواپیمای دیگر آسیب دیدند، 2400 سرباز کشته و 1240 سرباز دیگر زخمی شدند. خسارات حمله به حدی بود که باعث شد ستون فقرات نظامی آمریکا در اقیانوس آرام بشکند و به این ترتیب ژاپن به منویات خود برای قدرت گرفتن بیشتر در اقیانوس ارام نائل شد.




یک قایق کوچک نجات آمریکایی در تلاش برای مهار آتش بزرگ رزم نام یو اس اس تنسی، 7 دسامبر 1941






خلبانان ژاپنی در حال دریافت دستور العمل حمله بر روی یک ناو هواپیمابر در روز 7 دسامبر 1941، این تصویر از روی یک فیلم خبری که از از سوی ژاپنی ها در روز حمله منتشر شد بدست امد.






سربازان ژاپنی از روی عرشه ناو هواپیما بر برای یک هواپیکا که تازه از روی عرشه برخاسته دست تکان می دهند و آرزوی پیروزی می کنند.







لحظه انفجار رزم ناو "یو اس اس شاو"








انهدام رزم ناو "یو اس اس آریزونا"




لحظه سوختن ناو "یو اس اس پسفیک"






"امپراتور هیروهیتو"، یکصد وبیست وچهارمین امپراتور ژاپن که با صدور فرمان حمله ارتش ژاپن به منچوری عملا شروع کننده جنگ جهانی دوم بود. جنگ جهانی دوم تاثیر فراوانی در سرنوشت میزان قدرت امپراتور در میان ژاپنی ها داشت، پیش از جنگ جهانی دوم او به سان همه امپراتورهای پیشین ژاپن" پسر آسمان" خوانده می شد و . طبق قوانین ژاپن در آن زمان بجز افراد خاص هر کس به امپراتور چشم می دوخت و به او نگاه می‌کرد، فوراً با شمشیر سرش از تن جدا می شد. اما پس از پذیرفتن شکست او طی نطق رادیویی از مردم ژاپن خواست تا این شکست را بپذیرند و در راه ترمیم و پیشرفت کشورشان قدم بردارند هم چنین اعلام کرد که از امروز دیگر پسر آسمان نیست و از هیچ قداستی نیز بر خوردار نمی‌باشد و از این پس همه می‌توانند به او نگاه کنند. رفتار ژاپنی ها در جریان جنگ جهانی دوم بسیار عجیب است، درست زمانی که بمباران اتمی ژاپن منجر به مرگ دست کم ۲۲۰٬۰۰۰ نفر شد و امپراتور شکست را پذیرفت عده ای با ایده ادامه جنگ تا پیروزی علیه امپراتور دست به کودتا زدند که نا فرجام ماندف حتی افکار عمومی ژاپن هم شکست را نمی پذیرفت و خواهان ادامه نبرد تا پیروزی بود.
"هیروهیتو" دستور حمله به چرل هاربر را صادر کرده بود.







حمله به پرل هاربر البته سوژه داغی به خبرنگاران داد






انهدام رزم ناو "یو اس اس آریزونا"






یک هواپیمای ژاپنی منهدم شده، در جریان این عملیات بسیاری از خلبانان ژاپنی اقدام به کامیزاکی کردند




بخش عظیمی از ناوگان هوایی آمریکا که در این بندر مستقر بود منهدم شد






رزم ناو" یو اس اس آریزونا"











"کابینه ژاپن در جلسه اضطراری" این تیتر خبری است که در میدان تایمز نیویورک در ایام حمله نمایش داده می شود



"رزولت" در نشست کنگره رسما به دولت ژاپن اعلام جنگ می کند






اینک پس از هفتاد سال، ساخت بنای یادبود برفراز رزم ناو" یو اس اس آریزونا" در بندر پرل هاربر






کهنه سربازان به جا مانده از نبرد پرل هاربر


 
بالا