کوچینگ یعنی توانایی رهبری گروه!

Sepide.khooshnaa

عضو جدید
اولین جلسه کوچینگ، جلسه مصاحبه و بررسی شرایط است. بسیار مهم است که در این جلسه شما نسبت به مربی خود احساس درونی خوبی داشته باشید. بنابراین در این جلسه به احساس‌های خود توجه کنید. همچنین شکل‌گیری ارتباط موثر تابع رفع ابهامات اولیه است. بنابراین در جلسه آشنایی تا می‌توانید سوال کنید و ابهامات خود را از بین ببرید. به‌یاد داشته باشید که کوچینگ یک ارتباط دوطرفه است و نیاز است تا مجموعه دغدغه‌هایتان را با مربی خود مطرح کنید. مهم‌ترین اصل در شکل‌گیری رابطه موثر وجود حس قوی اعتماد است.
کوچینگ با مشاوره و روانشناسی متفاوت است. یک مراجعه کننده در فرآیند کوچینگ خود پاسخ سوالاتش را در درون جستجو می کند و با آگاه تر شدن رشد می نماید. این آگاهی و خرد از درون به او داده می شود، نه بیرون. همه ما ممکن است گرفتار دردهای روحی وروانی باشیم که بر اساس رخدادهای زندگی در زمانهای مختلف دچارش شده ایم. مثلاً: - از بین رفتن یک رابطه، از دست دادن یک عزیز، تجربیات خشن در دوران کودکی و مواردی از این دست. در مشاوره روانشناسی تمرکز بر درمان این دردهاست و معمولاً به میزان زیادی نگاه به گذشته فرد است. اما در کوچینگ بر زمان حال و رسیدن به اهداف تمرکز می شود. کوچینگ یک پروسه درمانی نیست بلکه یک فرآیند ارتقای کیفیت و تحول است.
مشاوران متخصص در زمینه‌های مختلف می‌توانند مشکلات مربوطه در کسب و کار را شناسایی کنند، شرایط را آنالیز نمایند و در مواقعی راه‌حل ارائه بدهند. اما فرض در رابطه‌ی کوچینگ بر این است که فرد یا تیم تحت‌نظر مربی خودش پتانسیل پیدا کردن راه‌حل‌ها را دارد و کوچ یک فرآیند اکتشافی / حمایتی را برای فرد یا تیم در نظر می‌گیرد.
يک درمانگر با يک شخص ناتوان و به منظور معالجه او کار می کند ولی يک کوچ با يک شخص توانا کار می کند تا توانائی های او را شکوفا و بارور سازد. اشخاصی به درمانگر مراجعه می کندد که می خواهند سلامتی روانی و عاطفی خود را به دست بیاورن، به همین دلیل غالبا با مشکلات آنها در گذشته و راه کارهای معالجه ی آنها درگير است. اما يک کوچ (مربی) با اشخاص فعال کار می کند تا آنان را به سطح بالاتری ارتقا دهد. کوچینگ برای ارتقای مراجع نیازی به تجربیات گدشته فرد ندارد، بلکه تمرکز آن بر روی اهداف به سوی آينده است.یک مراجع می تواند همزمان از خدمات درمانگر و کوچ استفاده نماید.
کوچینگ برای شما مناسب است. شما که: درگیر چالشی هستید که حل آن برایتان اهمیت دارد: مثلا برایتان مهم است که کمرو و خجالتی بودن خود را کنار بگذارید. هدفی دارید که رسیدن به آن برایتان حیاتی است: مثلا خریدن لپ تاپ برای فرزند دانشجویتان که برای انجام پروژه هایش به کافی نت می رود. در کاری به موفقیت و یا به نتیجه ی دلخواهتان نرسیده اید: مثلا پس از چند سال سابقه، احساس می کنید که این شغل، شغلی نیست که شما را راضی کند. نیاز به اصلاح روش در کار و یا زندگی دارید: مثلا شاید بی وقفه برای راضی نگه داشتن دیگران تلاش می کنید و این مساله شما را آزار می دهد. نحوه ی ارتباط با اعضای خانوادتان را نمی پسندید: مثلا در ارتباط با همسرتان دچار مشکل شده اید. بین کار و زندگی، احساس توازن نمی کنید: اینکه کار شما زندگی تان را تحت الشعاع قرار داده است، شما را آزار می دهد. نیاز دارید خود را بیشتر و بهتر بشناسید: تا با شناسایی نقاط قوت خود، آنها را به بهترین نحو بکار ببرید. شاید نیاز به یک خانه تکانی دارید: می خواهید از نو شروع کنید؟ در ابتدای یک مسیر قرار دارید و نمی دانید از کجا شروع کنید: می خواهید رشته ی تحصیلی انتخاب کنید و آینده ی خود را بر این اساس برنامه ریزی کنید.
کوچ شما کمک می کند تا: تلاش های شما در مسیر پیشرفت متمرکز گردد. در مورد تفاوت بین نقاط ضعف دارای اهمیت که باید بر طرف شوند و نقاط ضعف فاقد اهمیت که باید نادیده گرفته شوند، آگاه شوید. وقت و انرژی خود را فقط صرف فرصت های مفید و مثمر ثمر کنید. مزیت رقابتی بدست آورید. در حرکت از نقطه A به نقطه B در مسیر رسیدن به اهداف خود، سریع تر حرکت کنید. این موضوع به شما کمک می کند تا خود را از سایر رقبا متمایز کنید. در نتیجه می توانید در بازه زمانی کوتاه تری حرفه خود را ارتقا دهید. مهارت های رهبری سازمان و پروژه را بدست آورید. مهارت هایی را بدست آورید که از نظر رهبری و مدیریت در دنیایی کسب و کار امروز دارای اهمیت بسیار هستند. به دنبال کار کردن با یک کوچ، شما می توانید مهارت های پرسیدن سوالات قدرتمند و گوش دادن فعال را آموخته و در مدیریت کسب و کار و تیم کاری خود استفاده کنید. تعهد کاری بیشتری داشته باشید. بر اساس مطالعه انجام شده توسط موسسه گالوپ، تنها ۱۳% از کارمندان در سراسر جهان، نسبت به کاری که مشغول آن هستند، متعهدند. در حالی که این درصد در شرکت هایی که بصورت منظم از خدمات کوچینگ استفاده می کنند به ۶۵% می رسد. زندگی شاد تری داشته باشید. از آنجایی که کوچینگ به شما کمک می کند تا ارزش های شخصی خود را شناخته و اولویت بندی کنید، عملکرد شما متمرکز بر اهداف هم جهت با ارزش های شخصی شما شده و از هرج و مرج بدور خواهید بود. این موضوع احساس رضایت شخصی شما را افزایش می دهد که موجب احساس شادی و خرسندی در زندگی شخصی و حرفه ای شما می گردد. کوچ کسب و کار چیست ؟
 
بالا