کوپلینگ دو محور 3به 5 میلی متر

Pencil

عضو جدید
سلام
رشته بنده الکترونیک هست؛ نیاز دارم محوری را(پیچ M5) به محور موتور که سه میلی متر عرض دارد وصل کنم؛ خواهش می کنم بنده رو راهنمایی فرمایید.
1-همچین کوپلینگی استاندارد هست و اصلا وجود خارجی داره؟
2- این کوپلینگ رو از کجای تهران می تونم پیدا کنم؟
گشتاور و خمش کم است.
 

Uchiha Itachi

عضو جدید
سلام
رشته بنده الکترونیک هست؛ نیاز دارم محوری را(پیچ M5) به محور موتور که سه میلی متر عرض دارد وصل کنم؛ خواهش می کنم بنده رو راهنمایی فرمایید.
1-همچین کوپلینگی استاندارد هست و اصلا وجود خارجی داره؟
2- این کوپلینگ رو از کجای تهران می تونم پیدا کنم؟
گشتاور و خمش کم است.

سلام، بله، کوپلینگ ها در انواع مختلف استاندارد های بسیار منسجمی دارند که بر اساس شفت موتور دسته بندی شده اند. اما با توجه به این که فرمایش کردید قطر محور موتور شما 3 میلیمتر ناقابل است بنابراین در محدود استاندارد نیست و در ایران هم به صورت اختصاصی پیدا نخواهید کرد مگر در قطعات داشپورت خودرو ها و آن به صورت اتفاقی که فکر نمی کنم چنین قطعه ای باشد.

اما اگر در قطعات خودرو چنین چیزی پیدا نکردید یک پیشنهاد عملی و بسیار ساده دارم که در اسباب بازی ها زیاد مورد استفاده قرار می گیرد و آن هم استفاده از یک لوله به به قطر سه میلیمتر است که یک طرف آن بر روی شفت موتور جا زده می شود و سمت دیگر به وسیله فشار بر روی شفتی که می بایست محرک باشد ( تا حدودی از گرمای کمتر از 70-80 درجه هم می توان استفاده کرد. ).
بر روی هر یک از شفت ها نیز می توانید با توجه به گشتاور کوچکی که چنین موتوری ایجاد می کند می توانید از قلاویز کردن استفاده کنید از انتقال کامل دور توسط کوپلبنگ لوله ای به شافت دیگر و جلوگیری از عدم سر خوردن اطمینان حاصل کنید.

راه دیگری هم هست که آن ساخت یک کوپلینگ ( از نوع کوپلینگ های پیچی است که به صورت جوشی بر روی موتورتون سوار شود. ) است که شاید باث تعجب شما شود اگر بگویم چنین کوپلینگ کوچکی احتمالاً بین 40 تا 70 هزار تومان برای شما هزینه خواهد داشت بنابراین همان کوپلینگ لوله ای ساده را به شما پیشنهاد می کنم.

تصویر ذهن شما رو را در این باره روشن تر خواهد کرد.





گذشته از این نوع کوپلینگ که خدمت شما معرفی کردم دو نوع دیگر نیز به طور رایج استفاده می شود که بیشتر برای سازندگان روبات کاربرد دارد و فکر می کنم از دسترسی به فروشگاه های خاصی که تجهیزات روبات می فروشند داشته باشید شاید بتواند نوع اول را پیدا کنید و نوع دوم را هم می بایست به کمتر یک استادکار تراشکار از جنس پلی آمید بسازید.

1) نوع فنری (احتمالاً قابل تهیه در فروشگاه های تجهیزات روباتیک)

Flexible_Spring_Type.jpg


2) نوع پلی آمیدی ( قابل ساخت توسط تراشکار با هزینه بر آوردی حدود 30 الی 70 هزار تومان)




 
آخرین ویرایش:

Pencil

عضو جدید
اول ازهمه واقعا از جواب شما ممنون هستم؛ که واقعا عالی بود و ایده جالبی و تازه ای بود که شنیده ام
چند سوال در شیوه اول که استفاده از لوله هست واقعا میوتنه گشتاور رو حتی به مقدار کم انتقال بده؟فکر کنم بزرگترین مشکل این روش خطا در استپ های موتور هست؛ چون به اصطلاح عامیانه یه مقداری لقی داره
از آن گذشته من همین امروز بعد ظهر در خیابان ناظم الطبا بست کوچکتر از 7 میلی متر پیدا نکردم و تقریبا محکم کردن لوله روی محور موتور کار خیلی دشواری به نظر میاد.

به نظرم پلی آمید بهترین گزینه باشه، پلی آمید رو میشه جدا تهیه کرد تا به تعداد زیاد با دستگاه لیزر خودم شحصا درستش کنم؟ آیا پلی آمید به شکل پروفیل موجود هست؟
 
آخرین ویرایش:

Uchiha Itachi

عضو جدید
اول ازهمه واقعا از جواب شما ممنون هستم؛ که واقعا عالی بود و ایده جالبی و تازه ای بود که شنیده ام
چند سوال در شیوه اول که استفاده از لوله هست واقعا میوتنه گشتاور رو حتی به مقدار کم انتقال بده؟فکر کنم بزرگترین مشکل این روش خطا در استپ های موتور هست؛ چون به اصطلاح عامیانه یه مقداری لقی داره
از آن گذشته من همین امروز بعد ظهر در خیابان ناظم الطبا بست کوچکتر از 7 میلی متر پیدا نکردم و تقریبا محکم کردن لوله روی محور موتور کار خیلی دشواری به نظر میاد.

به نظرم پلی آمید بهترین گزینه باشه، پلی آمید رو میشه جدا تهیه کرد تا به تعداد زیاد با دستگاه لیزر خودم شحصا درستش کنم؟ آیا پلی آمید به شکل پروفیل موجود هست؟

خوب پس شما از استپ موتور استفاده می کنید و باید بگم خیر اگر چه کشتاور رو مشابه به با کوپلینگ فنری که خدمتتون عرض کردم به کار کامل منتقل اما قطعاً این کوپلینگ ها برای انتقال دور در یک استپ موتور صد سال مناسب نیستند و برای DC موتور های معمولی و بسیار کوچک پیشنهاد می شوند.

با فرض این که شما از استپ موتور استفاده می کنید باید بگم فکر نمی کنم راهی جز مراجعه به تراشکاری و ساخت یک کوپلینگ پلی آمیدی داشته باشید مشابه با تصویر زیر:



اگر در تصویر خوب دقت بفرمایید متوجه می شوید که در این کوپلینگ نیازی به بست هم ندارید و با اصلاح شفت موتور و شافت محرک دیگر و استفاده از یک پین ( که میشه گفت تقریباً کار خار رو روی شفت انجام میده) می تونید به خوبی استفاده کنید. اما یک نکته در مورد این کوپلینگ هست، فراموش نکنید که این نوع کوپلینگ انعطاف کمی دارد ( در مورد شما باید بگم اصلاً ندارد. ) و یک کوپلینگ خوب، کوپلینگی است که قابلیت انعطاف داشته باشد. بنابراین شما می بایست در هم راستا بودن موتور و شفت دیگر هنگام نصب و کار دقت بالایی داشته باشید چرا که در صورتی که این کوپلینگ به طور مناسب هم راستا با دو شفت دیگر نباشد استپ موتور شما با آن قیمت گزاف به فنا خواهد رفت.
 
آخرین ویرایش:

Pencil

عضو جدید
فوق العاده عالی بود ;)
من امروز به یک مغازه پلیمر فروشی در بازار رفتم و یک پروفیل استوانه ای با طول 5سانتی متر و قطر 10 میلیمتر رو با تراشکاری برای دو محور برای من در آورد به قیمت 25000 هزار تومن
این نکته رو بگم به کسی که شاید بخواد بعدا از این تاپیک استفاده کنه: جتما بگید براتون جای دو تا پیچ روی هر محور در بیارن تا بتونید کوپل رو به محور محکم کنید؛ منتها تنها مشکل اینه که توی سرعت بالا محور کمی لرزش میگیره
 

Uchiha Itachi

عضو جدید
فوق العاده عالی بود ;)
من امروز به یک مغازه پلیمر فروشی در بازار رفتم و یک پروفیل استوانه ای با طول 5سانتی متر و قطر 10 میلیمتر رو با تراشکاری برای دو محور برای من در آورد به قیمت 25000 هزار تومن
این نکته رو بگم به کسی که شاید بخواد بعدا از این تاپیک استفاده کنه: جتما بگید براتون جای دو تا پیچ روی هر محور در بیارن تا بتونید کوپل رو به محور محکم کنید؛ منتها تنها مشکل اینه که توی سرعت بالا محور کمی لرزش میگیره

اون نکته راجع به تنظیم کوپلینگ که عرض کردم رو فراموش نکنید. در رابطه با لرزش محور هم فکر می کنم احتمالاً ایرادی در کارتون هست که اگر تصاویری از مونتاژ نهایی کوپلینگتون و محور ها اینجا قرار بدین شاید بتونم کمکی بکنم ولی احتمال زیاد میدم که تنظیم کوپلینگتون ایراد داره و شما خطا ها رو دارین به پایه های موتورتون منتقل می کنین و علت لرزش ها این موضوع است. بهتر است اگر در سرعت های بیش از 1500 دور کار می کنید پایه های موتور رو محکم کرده و دقت کوپلینگ رو افزایش بدین (خیلی افزایش بدین )، لرزشی که شما با اون روبرو هستید به احتمال زیاد یک مد ارتعاشی شماره یک، دو و یا سه شما است که قابل برطرف نمودن است.
 
آخرین ویرایش:

mehdi amiry

عضو جدید
سلام
رشته بنده الکترونیک هست؛ نیاز دارم محوری را(پیچ M5) به محور موتور که سه میلی متر عرض دارد وصل کنم؛ خواهش می کنم بنده رو راهنمایی فرمایید.
1-همچین کوپلینگی استاندارد هست و اصلا وجود خارجی داره؟
2- این کوپلینگ رو از کجای تهران می تونم پیدا کنم؟
گشتاور و خمش کم است.

سلام
امکان نداره که از تسمه تایم استفاده کنین؟ مشابه سیستم اسکنرها، حتما باید به صورت کوپلینگی باشه؟
 

Pencil

عضو جدید
اون نکته راجع به تنظیم کوپلینگ که عرض کردم رو فراموش نکنید. در رابطه با لرزش محور هم فکر می کنم احتمالاً ایرادی در کارتون هست که اگر تصاویری از مونتاژ نهایی کوپلینگتون و محور ها اینجا قرار بدین شاید بتونم کمکی بکنم ولی احتمال زیاد میدم که تنظیم کوپلینگتون ایراد داره و شما خطا ها رو دارین به پایه های موتورتون منتقل می کنین و علت لرزش ها این موضوع است. بهتر است اگر در سرعت های بیش از 1500 دور کار می کنید پایه های موتور رو محکم کرده و دقت کوپلینگ رو افزایش بدین (خیلی افزایش بدین )، لرزشی که شما با اون روبرو هستید به احتمال زیاد یک مد ارتعاشی شماره یک، دو و یا سه شما است که قابل برطرف نمودن است.

تو کار من سرعت اهمیت چندانی نداره سرعت از 3000Rpm رو به 600Rpm تقلیل دادم بسیار عالی شد؛ واقعا دمتون گرم ;)
 

Pencil

عضو جدید
سلام
امکان نداره که از تسمه تایم استفاده کنین؟ مشابه سیستم اسکنرها، حتما باید به صورت کوپلینگی باشه؟

سیستم کوپلینگ با استفاده از تسمه تایم هم خوبه منتها ساخت قاب برای نگهدارنده شفت ها برای من چندان ممکن و جالب نبود.( چون رشته من برق هست هیچ تصویری و خلاقیتی از مکانیک ندارم) هر چقدر کار مکانیکی کمتر بشه بهتر هست.
 

amir.m_cnc

عضو جدید
سلام.

1- بله مشه همچین کوپلینگی پیداکرد. انواع مختلفی داره.
2-شما یه سر به میدان امام-خیابان ملت بزنید -
3- بلبرینگ اسکویی یکی از اون شرکتهای تولید کننده است.
 
بالا