کم وزن ترین ماده جهان چیست؟

naight

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز


گروه های تحقیقاتی HRL، Caltech و UC Irvine با همکاری هم ، سبکترین ماده جدید جهان را ساختند، این ماده حدود صد برابر سبکتر از استریوفوم بوده، حتی از ماده فوق سبک اروژل (aerogel) نیز سبکتر است.
[FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif]ساختار این ماده به صورت یک ریز شبکه است. ۰٫۰۱ درصد این ماده جامد شامل لوله های توخالی با ضخامت فقط ۱۰۰ نانومتر است. چگالی این ماده ۰٫۹ میلی‌گرم بر سانتیمتر مکعب حتی سبکتر از کم وزن ترین ماده جهان یعنی اروژل (با چگالی ۱/۱ میلی گرم بر سانتی متر مکعب) می باشد. این ماده به طور فوق العاده ای محکم بوده، ضربه پذیر است، به طوریکه تا ۵۰ درصد فشرده می‌شود و مجدداً به شکل اولیه خود باز می شود. این قابلیت برای ماده ای که اساساً فلزی است بسیار غیرمعمول به نظر می‌رسد. این گروه بیشتر به جنبه ساختار معماری این ماده فکر کرده اند تا فوق سبک بودن آن یعنی به طور مثال به پل گلدن گیت و برج ایفل از این زاویه نگاه کرده اند که چگونه می توان با حفظ مقاومت ساختار آن ها، از وزنشان کاست.[/FONT][FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif]
این پروزه همچین برای دارپا مؤثر است، زیرا آن ها می توانند از این ماده برای انواع محصولات خود از جمله الکترودهای باتری جهت کاهش انرژی و نصب آن استفاده کنند، که این کار در گذشته توسط ماده سبک وزن اروژل انجام می‌شد. :cool:
[/FONT]

 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
ali.k گران قیمت ترین مواد جهان! شیمی 0

Similar threads

بالا