کمک کمک خواهشا (چوب)

tara_baran

عضو جدید
دوستان خواهشا اگه کسی مطلبی در مورده پله چوبی /پارکت/دیوار چوبی /سقف کاذب چوبی /در و پنجره چوبی که جزو تزیینات جوبی در ساختمان هستند نه اینکه کل ساختمان چوبی باشد داره لطفا کمکم کنه و برام بفرسته کنفرانس درس ساختمان دارم با اینکه کلی گشتم اطلاعات خوبی پیدا نکردم خواهشا کمک کنین اگه مستندم در مورده ساخت اینا بودم بازم خوبه کمک می کنه خواهشا ممنون می شم:cry:
 

lena.0

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوستان خواهشا اگه کسی مطلبی در مورده پله چوبی /پارکت/دیوار چوبی /سقف کاذب چوبی /در و پنجره چوبی که جزو تزیینات جوبی در ساختمان هستند نه اینکه کل ساختمان چوبی باشد داره لطفا کمکم کنه و برام بفرسته کنفرانس درس ساختمان دارم با اینکه کلی گشتم اطلاعات خوبی پیدا نکردم خواهشا کمک کنین اگه مستندم در مورده ساخت اینا بودم بازم خوبه کمک می کنه خواهشا ممنون می شم:cry:

توی سایت شرکتایی که کار چوب انجام میدن اطلاعات خوبی میشه پیدا کرد
 

tara_baran

عضو جدید
ولی من چیزه خوبی پیدا نکردم استادمونم خیلی سخت گیره باید کامل تر باشه :(
 

fateme_003

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
پوششهاي چوبي

از گذشته‌هاي دور در مناطقي كه چوب مرغوب و فراوان در دسترس بوده، قسمتهاي مختلف ساختمانها از جمله كف، بدنه و سقف آنها را با چوب مي‌پوشانده‌اند.

امروزه نيز پوششهاي چوبي به اشكال و شيوه‌هاي گوناگون متداول است. در پوششهاي چوبي از نرم‌چوبها و سخت‌چوبها در رنگها و نقشهاي متفاوت استفاده مي‌شود.

پوششهاي چوبي داراي انواعي به اين شرح هستند:

الف ) كفپوش الواري
كفپوش الواري به صورت تخته‌هاي بلند به عرض 80 تا 250 ميليمتر و به ضخامت حدود 20 تا 40 ميليمتر بسته به نوع استفاده ساخته شده، اتصال آنها از پهلو و انتها با كام و زبانه است و با ميخهاي آهني يا چوبي به زيرسازي، نصب و محكم مي‌شوند.

ب ) كفپوش نواري
كفپوش نواري مانند كفپوش الواري است، ولي تخته‌ها كوچكتر شده و به شكل نوارهاي باريكي درآمده‌اند. پهناي تخته‌ها معمولاً 75، 100 و 150 ميليمتر است و ضخامت آنها از 10 تا 40 ميليمتر تغيير مي‌كند. نرم‌چوبها از گونه‌هاي كاج و سخت‌چوبها از نوع بلوط غان، راش و افرا انتخاب مي‌شوند. اين كفپوشها به لحاظ مرغوبيت، دوام و پايداري در برابر سايش، درجه‌بندي و استاندارد شده‌اند.

ج ) پاركت
كفپوش پاركت معمولاً از تكه‌هاي سخت‌چوب از گونه‌هاي مختلف در اندازه‌هاي متفاوت و نقشهاي گوناگون مانند شطرنجي، جناغي و حصيري ساخته مي‌شود. ضخامت تكه‌چوبها معمولاً از 6 تا 18، درازاي آنها از 75 تا 450 و پهناي آنها از 20 تا 56 ميليمتر است و در كارخانه آماده مي‌شوند. اتصال تكه‌ها بر روي زيرسازي كف، توسط درودگر با ميخ سرگم يا ماستيك در محل انجام مي‌شود.

د ) بلوك چوبي
بلوك چوبي نوعي پاركت ضخيم بوده و در ابعاد مختلف ساخته مي‌شود. معمول‌ترين اندازه آن 90× 50× 50 ميليمتر است و به كمك آسفالت ماستيك بر روي كفسازي فرش مي‌شود.

هـ ) كفپوشهاي چوب‌پنبه‌اي
از چوب‌پنبه دو نوع كفپوش ساخته مي‌شود: لينوليومي و كاشي چوب‌پنبه‌اي

ـ لينوليوم
اين محصول حدود يكصد سال پيش در انگلستان اختراع شد و سالهاي متمادي تنها ماده كفپوش مصنوعي در دسترس بود. در كفپوش لينوليوم روغن بزرك به عنوان ماده چسباننده مصرف مي‌شود. روغن را به همراه گرما و به كمك هوا اكسيده مي‌كنند تا به صورت خمير سفتي كه تا اندازه‌اي شبيه لاستيك است درآيد، به اين خمير گرد چوب‌پنبه، رزين و گرد چوب و رنگدانه مي‌افزايند و مخلوط حاصله را بر روي كرباسي، پهن نموده و به شكل ورقه‌هايي به ضخامتهاي 2 تا 6 ميليمتر در مي‌آورند. از اين ورقه‌ها توپهايي به عرض 1800 و كاشيهاي مربعي به اضلاع 200 تا 300 ميليمتر مي‌برند. لينوليوم در دو نوع يكرنگ ساده و زينتي نقشدار ساخته مي‌شود.

ـ كاشي چوب‌پنبه‌اي
كاشي چوب‌پنبه‌اي از اختلاط تراشه‌ها و خرده‌هاي چوب‌پنبه با رزين و فشردن مخلوط خميري در قالب ساخته مي‌شود. براي گيرش رزين، كاشيها را مي‌پزند. ضخامت كاشيها 5/4 تا 8 ميليمتر و اضلاع كاشيهاي مربعي 150 تا 300 ميليمتر و اندازه كاشيهاي مستطيل 300× 150 و 600× 300 ميليمتر است.

و ) ديوارپوشها و سقف‌پوشهاي چوبي
در پوشش بدنه و سقف، هم از تخته‌هايي به ضخامت 25 تا 50 ميليمتر استفاده مي‌شود و هم از تخته لايي و فيبر. در حالت اول از چوب گونه‌هاي مختلف از قبيل كاج، سرو، صنوبر، زبان گنجشك، راش و ماهاگاني استفاده مي‌شود. پهناي تخته‌ها از 50 تا 300 و درازاي آنها از 1 تا 3 متر است. سطح تخته‌ها ممكن است به صورت خشن، صاف يا ابزار خورده باشد. اتصال تخته‌ها با كام و زبانه انجام مي‌شود. تخته‌ها در كارخانه خشك شده و ممكن است به صورت چشمه پر و لاك‌زده به بازار عرضه شوند.

پوشش سقف و بدنه با تخته چندلا از انواع نرم‌چوب‌هايي مانند صنوبر، كاج و سرو يا سخت‌چوب‌هايي چون گردو، غان، راش، زبان گنجشك، بلوط، ماهاگاني و ساج بر روي زيرسازي انجام مي‌شود. ضخامت تخته چندلا از 6 تا 20 ميليمتر، عرض پنلها 2/1 متر و طول آنها از 1/2 تا 3 متر مي‌باشد. اتصال تخته‌ها ممكن است با كام و زبانه انجام شود يا به صورت ساده پهلوي يكديگر قرار گرفته و روي درزها با روكوب چوبي پوشانده شود.

پوشش بدنه با تخته فيبري به ضخامت 12 ميليمتر نيز همانند تخته چندلا انجام مي‌شود. سقف‌پوشهاي با تخته فيبري ممكن است به شكل تايلها، نوارها يا پنلهايي مستقيماً زير سقف اصلي، نصب، يا به شكل سقف كاذب آويخته اجرا شوند.
 
بالا