کمک در مورد مدولاسیون 16QAM

farnas

عضو جدید


سلام دوستان
من روی موضوع مدولاسیون های QPSK 16QAM دارم تحقیق میکنم اگر کسی میتونه بهم کمک کنه ممنون میشم
دلایل انتخاب mapping ها ی مختلف در منظومه ی I-Q چیست؟

شايد بعضي از شما عبارت Qpsk راشنيده يا خوانده باشيد Qpsk عبارت است از نوعي خاص از مدولاسيون که در آن فاز تمواج سينوسي با توجه به زوج بيت هاي در يافتي تغيير مي کند زوج بيت هاي 10,11,01.00 باعث تغييرات متفاوتي در فاز امواج ميشوند اين موضوع را با استفاده از دياگرام بهتر مي توان نشان دارد.

اگر زوج بيت ورودي 00 باشند مدولاتور Qpsk فاز سيگنال خروجي را نسبت به موج اصلي 45 درجه تغيير مي دهد اگر زوج بيت بعدي 10 باشند تغيير فاز برابر با 135 در جه خواهد بود و به همين ترتيب دامنه موج سينوسي براي همه زوج بيت ها ثابت مي ماند (در دياگرام طول بردار ثابت است)اين مدولاسيون توسط Dvb-s کلاسيک استفاده مي شود و يکي از مدولاسيون ممکن براي Dvb-s2 نيز مي باشد گزينه هاي ديگر سيستم Dvb-s2 عبارت است از 32apsk,8psk,16apsk

در 8psk هم دامنه ثابت است اما مقادير مجاز بيشتري باي تبديل فاز به يک بسته سه تايي بيت هاي پياپي و نه مانند Qpsk يک زوج بيت بستگي دارد در اين دولاسيون هر سيمبل شامل سه بيت ميشود 16apsk,32apsk گذشته از انتقال فاز 3,2 سطح دامنه استفاده مي کنند در 16apsk سيمبل شامل 4 بيت و در 32apsk شامل 5 بيت مي باشد

از نظر کلي هر چه نقاط بيشتر باشند کارايي مدولاسيون هم بيشتر خواهد بود اما اگر کار به اين سادگي بود همه از 32apsk استفاده مي کردند پس مشکل کجاست؟ اشکال کار عبارت است از حساسيت در مقابل تداخل هر چه کارايي بيشتر شود امنيت در مقابل نويز کاهش مي يابد مسلن است Qspk ايمن تر سيستم مدولاسيون مي باشد.
 

farnas

عضو جدید
سوال من اينه كهو
دلايل انتخاب mapping هاي مختلف چيست در منظومه ي IQ؟؟؟؟
كسي ميتونه توضيح بده؟؟؟
مرسي
 

nazliii

مدیر مهندسی برق مخابرات - متخصص نیمه هادی
سوال من اينه كهو
دلايل انتخاب mapping هاي مختلف چيست در منظومه ي IQ؟؟؟؟
كسي ميتونه توضيح بده؟؟؟
مرسي


در عمل Mapping بیتهای اطلاعات بر روی رشته‌های مدوله شده با کاریرهای I وQ قرار دارند و نقش اساسی در تعیین مشخصات یک مودم را بازی می کنند.
Mapping می تواند به وسیله یک دیاگرام که دیاگرام فضای حالت نامیده می‌شود نشان داده شود. یک چنین دیاگرامی از از یک منحنی دو بعدی حاصل می‌شود که دامنه‌های لول‌های IوQ در هر یک از نقاط منحنی مشخص شده باشد .برای یک مدولاسیون دامنه باینری ساده دیاگرام آن دارای دو نقطه می‌باشد که هر دو در طرف مثبت محور Xها قرار دارد.
دامنه منفی در اصل نشان می دهد که در انتقال یک سیگنال یک شیفت فازی به اندازه ۱۸۰ درجه انجام شده است. نقاطی که در روی دیاگرام شیفت فازی پیدا می کنند می توانند برای ما این نکته را توصیف کنند که این نقاط هم دارای فاز و هم دارای دامنه می باشند که دامنه نشان دهنده خاصیت مغناطیسی Carrier فرستاده شده می‌باشد و فاز نشان دهنده شیفت فازی از کاریر نسبت داده شده به اسیلاتور محلی در فرستنده می باشد. در این دیاگرام مولفه‌های (Inphase) Iو Q(Quadrature) به ترتیب در روی دو محور XوY قرار دارند. ودر یک دیاگرام مربعی ۱۶QAM که در شکل زیر نشان داده شده است هر نقطه با یک سمبل ۴ بیتی نشان داده شده است:

شکل فوق دیاگرام فضای حالت ۱۶QAM می‌باشد.

که شامل بیتهای هم فازi[SUB]۱[/SUB]و i[SUB]۲[/SUB] و بیتهای تربیعیq[SUB]۱[/SUB]وq[SUB]۲[/SUB]می باشد که به منظور ترکیب i[SUB]۱[/SUB]و i[SUB]۲[/SUB] و q[SUB]۱[/SUB]وq[SUB]۲[/SUB] در میان آنها قرار داده شده است.
مولفه‌های IوQ موجود در ربع چهارم بوسیله بیتهای ۰۱ و ۰۰ و ۱۰ و۱۱ کدبندی گری شده اند و لول‌های آن‌ها نیز به ترتیب d۳ وd و-d وd۳- میباشد.
محاسبه مقدار متوسط انرژی در چنین دیاگرامی به صورت زیر می باشد:


هر شکل دهی دیگری برای ۱۶QAM که مانند دیاگرام بالا نباشد باعث افت انرژی می شود.بنابراین ما ادعا می کنیم که یک انرژی نویز پایدار برای نسبت سیگنال به نویز لازم است تا به همان سرعت خطای بیت (BER) که بالا نیز خواهد بود برسیم.
فاصله Hamming بین هر دو نقطه در بیتهای Mapping برای آن نقاط متفاوت است، بنابراین نقاطی که به صورت ۰۱۰۱ و ۰۱۱۱ نمایش داده شده اند یک فاصله Hamming از ۱ و نقاطی که به صورت ۰۱۰۱ و ۰۰۱۱ نمایش داده شده اند دارای چنین فاصله ای از ۲ می باشد.
هر زمانی که فازور انتقال داده شده توسط نویز دچار آسیب گردد، این کد گذاری گری می‌باشد که این تخریب را به اندازه کافی فراهم می‌کند که در نتیجه این عمل به غلط به عنوان یک نقطه فضای حالت مجاور مشخص می‌شود که بعداً این دمدولاتور می‌باشد که یک فازور با یک خطای بیت را انتخاب می کند، این امر احتمال خطا را کاهش می دهد.
به دلیل انتقال‌های فوری و لحظه ای در حوزه زمان، رشته I دارای پهنای باند بینهایت می‌باشد و از اینرو به یک کانال با پهنای باند زیاد نیاز خواهد داشت.مولفه Q دارای زمان و حوزه فرکا نسی مشابه می باشد. این سیگنال‌ها باید قبل از انتقال به منظور در بر گرفتن طیفی در محدوده باند محدود، محدود شوند و بنابراین به حداقل رساندن تداخل توسط سایر سیستم‌ها و استفاده کننده‌ها منجر به تقسیم طیف می شود.
 

Similar threads

بالا