[FONT="]کلانشهر[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]عنوانی است که در مورد شهرهای بزرگ و پر جمعیت به کار می رود. یک کلانشهر معمولا از یک [/FONT][FONT="]شهر[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]مرکزی و تعدادی [/FONT][FONT="]شهر اقماری[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]تشکیل شده است. کلانشهرها معمولا از اهمیت سیاسی، اقتصادی، بازرگانی و فرهنگی زیادی برخوردارند و از مراکز مهم اقتصادی و تجاری هر کشور به حساب می آیند. همچنین کلانشهرها، دارای امکانات ورزشی، فرهنگی، آموزشی و گردشگری زیادی هستند و به همین علت پذیرای مسافران دیگر شهرها و کشورها هستند [/FONT][FONT="][[/FONT][FONT="]۱[/FONT][FONT="]][/FONT][FONT="]. .[/FONT]
[FONT="] [/FONT][FONT="]ترافیک در کلانشهرها[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]امروزه در کلانشهرها جهت داشتن حمل و نقل سالم و ممانعت حداکثری از ایجاد [/FONT][FONT="]ترافیک[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]در [/FONT][FONT="]معابر شهری[/FONT][FONT="]، کارشناسان و مدیران امور شهری از اصول [/FONT][FONT="]مهندسی ترافیک[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]پیروی میکنند. این اصول در سه قالب آموزش، اجرای مقررات و [/FONT][FONT="]مهندسی معابر[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]تعریف شدهاند و مانند سه راس یک مثلث با همدیگر مرتبط بوده و به اصول سهگانه معروف هستند[/FONT][FONT="].[/FONT]
[FONT="] [/FONT][FONT="]منابع[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]1.[FONT="] [/FONT][/FONT][FONT="]↑[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]مشارکتکنندگان ویکیپدیا، [/FONT][FONT="]«[/FONT][FONT="]Metropolis[/FONT][FONT="]»[/FONT][FONT="]، ویکیپدیای[/FONT][FONT="] en[/FONT][FONT="]، دانشنامه[/FONT][FONT="]ٔ[/FONT][FONT="] آزاد. (بازیابی در ۱/۴/۸۷[/FONT][FONT="]).[/FONT]
[FONT="]2.[FONT="] [/FONT][/FONT][FONT="]↑[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]مجله همشهری مسافر، سازمان همشهری، ارگان شهرداری تهران، شماره مورخ ۲۶ شهریور ۱۳۸۷[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="][/FONT][FONT="]جهاني شدن و مشكل كلان شهر ها[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]در حال حاضر 23 شهر جهان 15 ميليون نفري هستند . از اين تعداد 18 شهر در كشورهاي رو به توسعه قرار دارند و جمعيت اينگونه شهر ها از حدود 100 كشور كنوني عضو سازمان ملل بيشتر است . بر پايه " برنامه توسعه سازمان ملل متحد " در سال 1960 تنها 9 شهر با جمعيت بيش از 4 ميليون نفر در كشورهاي رو به توسعه وجود داشته كه در سال 1980 به 35 شهر و در سال 2000 به 50 شهر رسيد و در سال 2025 به 114 شهر خواهد رسيد . [/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]بر اساس آمار در سال 1985 در كشورهاي رو به توسعه 146 شهر با جمعيت بيش از 1 ميليون نفر وجود داشته است . اين روند و جهش بي سابقه يعني اجتماعي بشري حكايت از تبديل شدن روستاها به شهر ها و تبديل شهر ها به كلان شهر هاست . به هر حال روند شهري شدن اجتماع بشري به علاوه جهاني شدن اقتصاد , پديده كلان شهر ها را پيش آورد كه خود اين پديده در مسير تحولات هزاره سوم داراي چالشها و بحران هاي جدي باشد .[/FONT]
[FONT="]افزايش فقر در شهر ها , دسترسي ناكافي به مسكن و خدمات اصلي شهري , گسترش زاغه نشيني و مسكن هاي غير قانوني , سيستم حمل و نقل ناكافي , بيگانگي شهروندان , رقابت شغلي و اقتصادي نابرابر , نارسايي امكانات اصلي شهر , ويراني محيط زيست , آلودگي هوا , تراكم جمعيت , ناكافي بودن خدمات بهداشتي اصلي و آب و بحرانهاي اجتماعي از جمله مواد مخدر و ... از چالشهاي پيش روي كلان شهر ها هستند . [/FONT]
[FONT="]امروزه هر شهر "جهان اولي " در دل خود يك شهر " جهان سومي " دارد كه با مشكلات آلودگي محيط زيست , بيكاري , ازدحام جمعيت , گرسنگي , بيماري , سوء تغذيه و مرگ و مير كودكان به ميزان زيادي دست به گريبان است . [/FONT]
[FONT="]از طرف ديگر در هر شهر جهان سومي يك شهر جهان اولي و پيشرفته كه داراي كلاس جهاني ارتباطات و تكنولوژي باشد وجود دارد و اين حكايت از شكاف بزرگ و چالش اساسي است كه ميان اين دو جهان وجود دارد . [/FONT]
[FONT="]امروزه در روند شهري شدن دنيا به علت سرعت روند شهرنشيني در آفريقا , آسيا و آمريكاي لاتين بيشتر شهرداري ها فاقد منابع مالي و سازماني براي ارائه خدمت اصلي شهري اند و سرمايه گذاري بيشتر به محله هاي پردرآمد و متوسط اختصاص داده شده است . اين در خالي است كه فقرا به حال خود رها شده و براي ادامه حيات خود به مكانيسم هاي غير رسمي رو مي آورند و خارج از قوانين و ضوابط و استانداردها براي خود سرپناهي و زاغه هايي مي سازند . بر اساس برآوردهاي رسمي 30 تا 50 درصد سكنه بيشتر شهرهاي بزرگ آسيا در چنين شرايطي زندگي مي كنند . در هر صورت علاوه بر چالشهاي بر شمرده در بالا مي توان موارد ذيل را نيز به عنوان نگراني ها و چالشهاي كلان شهرها برشمرد :[/FONT]
[FONT="]1) حفظ و توسعه بهداشت انسان و رسيدگي به مشكلات بهداشت شهري [/FONT]
[FONT="]2)كنترل بيماري هاي مسري [/FONT]
[FONT="]3) حفاظت از گروههاي آسيب پذير [/FONT]
[FONT="]4) فقر و بررسي راههاي مقابله با فقر شهروندان [/FONT]
[FONT="]5) تهيه منابع مالي مكفي براي اداره شهر [/FONT]
[FONT="]6) چالشهاي اجتماعي [/FONT]
[FONT="]7) بحران زيست محيطي و آلودگي هوا [/FONT]
[FONT="]8) تداركات سرپناه و بهبود مديريت اسكان شهروندان [/FONT]
[FONT="]9) تسهيل حمل و نقل عمومي و درون شهري [/FONT]
[FONT="]10) مديريت و توسعه هماهنگي منابع آب [/FONT]
[FONT="]11) تغيير الگوي مصرف شهري [/FONT]
[FONT="]12) سيستم روان و فني حمل و نقل درون شهري [/FONT]
[FONT="]13) پايداري كالبدي [/FONT][FONT="]–[/FONT][FONT="]اقتصادي [/FONT][FONT="]–[/FONT][FONT="] اجتماعي و حمل و نقل [/FONT]
[FONT="]كلان شهر ها براي كسب جايگاه رفيع خود در فرآيند جهاني شدن و زنده ماندن در برابر تحولات پرشتاب قرن 21 راهي جز تكيه بر مشاركت آگاهانه شهروندان و بويژه تشكل هاي غير دولتي و داوطلب ندارند . فرآيندي كه در آن شهروندان با سهيم شدن در تصميمان اثر گذار بر زندگي خود و جامعه شهري و با درك حقوق شهروندي و با شناخت و فهم از مسئوليت پذيري جمعي و گروهي , هزينه هاي اداره شهر را كاهش و بر توانايي هاي مديريت كلان شهر خواهند افزود . [/FONT]
[FONT="]اين بدان معني است كه مديريت كلان شهر ها بر محور سياست تمركز زدايي و ايجاد دموكراسي در مديريت امكان پذير است . تمركز زدايي و معطوف شدن به انرژي پايان ناپذير شهروندان و پذيرش سازمان هاي غير دولتي به عنوان شريك و نه رقيب از جمله استراتژي هاي ضروري و انكار ناپذير براي مديريت شهري آينده است . [/FONT]
[FONT="]علاوه بر اين جايگاه آموزش مستمر و جريان دانايي و به هنگام بودن پيكر مديريت شهري به دانش و درك جديد و به كار گيري نخبگان و دانشگاهيان يك ضرورت حياتي و اجتناب ناپذير است . [/FONT]
[FONT="]عنوانی است که در مورد شهرهای بزرگ و پر جمعیت به کار می رود. یک کلانشهر معمولا از یک [/FONT][FONT="]شهر[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]مرکزی و تعدادی [/FONT][FONT="]شهر اقماری[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]تشکیل شده است. کلانشهرها معمولا از اهمیت سیاسی، اقتصادی، بازرگانی و فرهنگی زیادی برخوردارند و از مراکز مهم اقتصادی و تجاری هر کشور به حساب می آیند. همچنین کلانشهرها، دارای امکانات ورزشی، فرهنگی، آموزشی و گردشگری زیادی هستند و به همین علت پذیرای مسافران دیگر شهرها و کشورها هستند [/FONT][FONT="][[/FONT][FONT="]۱[/FONT][FONT="]][/FONT][FONT="]. .[/FONT]
[FONT="] [/FONT][FONT="]ترافیک در کلانشهرها[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]امروزه در کلانشهرها جهت داشتن حمل و نقل سالم و ممانعت حداکثری از ایجاد [/FONT][FONT="]ترافیک[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]در [/FONT][FONT="]معابر شهری[/FONT][FONT="]، کارشناسان و مدیران امور شهری از اصول [/FONT][FONT="]مهندسی ترافیک[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]پیروی میکنند. این اصول در سه قالب آموزش، اجرای مقررات و [/FONT][FONT="]مهندسی معابر[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]تعریف شدهاند و مانند سه راس یک مثلث با همدیگر مرتبط بوده و به اصول سهگانه معروف هستند[/FONT][FONT="].[/FONT]
[FONT="] [/FONT][FONT="]منابع[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]1.[FONT="] [/FONT][/FONT][FONT="]↑[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]مشارکتکنندگان ویکیپدیا، [/FONT][FONT="]«[/FONT][FONT="]Metropolis[/FONT][FONT="]»[/FONT][FONT="]، ویکیپدیای[/FONT][FONT="] en[/FONT][FONT="]، دانشنامه[/FONT][FONT="]ٔ[/FONT][FONT="] آزاد. (بازیابی در ۱/۴/۸۷[/FONT][FONT="]).[/FONT]
[FONT="]2.[FONT="] [/FONT][/FONT][FONT="]↑[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]مجله همشهری مسافر، سازمان همشهری، ارگان شهرداری تهران، شماره مورخ ۲۶ شهریور ۱۳۸۷[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="][/FONT][FONT="]جهاني شدن و مشكل كلان شهر ها[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]در حال حاضر 23 شهر جهان 15 ميليون نفري هستند . از اين تعداد 18 شهر در كشورهاي رو به توسعه قرار دارند و جمعيت اينگونه شهر ها از حدود 100 كشور كنوني عضو سازمان ملل بيشتر است . بر پايه " برنامه توسعه سازمان ملل متحد " در سال 1960 تنها 9 شهر با جمعيت بيش از 4 ميليون نفر در كشورهاي رو به توسعه وجود داشته كه در سال 1980 به 35 شهر و در سال 2000 به 50 شهر رسيد و در سال 2025 به 114 شهر خواهد رسيد . [/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]بر اساس آمار در سال 1985 در كشورهاي رو به توسعه 146 شهر با جمعيت بيش از 1 ميليون نفر وجود داشته است . اين روند و جهش بي سابقه يعني اجتماعي بشري حكايت از تبديل شدن روستاها به شهر ها و تبديل شهر ها به كلان شهر هاست . به هر حال روند شهري شدن اجتماع بشري به علاوه جهاني شدن اقتصاد , پديده كلان شهر ها را پيش آورد كه خود اين پديده در مسير تحولات هزاره سوم داراي چالشها و بحران هاي جدي باشد .[/FONT]
[FONT="]افزايش فقر در شهر ها , دسترسي ناكافي به مسكن و خدمات اصلي شهري , گسترش زاغه نشيني و مسكن هاي غير قانوني , سيستم حمل و نقل ناكافي , بيگانگي شهروندان , رقابت شغلي و اقتصادي نابرابر , نارسايي امكانات اصلي شهر , ويراني محيط زيست , آلودگي هوا , تراكم جمعيت , ناكافي بودن خدمات بهداشتي اصلي و آب و بحرانهاي اجتماعي از جمله مواد مخدر و ... از چالشهاي پيش روي كلان شهر ها هستند . [/FONT]
[FONT="]امروزه هر شهر "جهان اولي " در دل خود يك شهر " جهان سومي " دارد كه با مشكلات آلودگي محيط زيست , بيكاري , ازدحام جمعيت , گرسنگي , بيماري , سوء تغذيه و مرگ و مير كودكان به ميزان زيادي دست به گريبان است . [/FONT]
[FONT="]از طرف ديگر در هر شهر جهان سومي يك شهر جهان اولي و پيشرفته كه داراي كلاس جهاني ارتباطات و تكنولوژي باشد وجود دارد و اين حكايت از شكاف بزرگ و چالش اساسي است كه ميان اين دو جهان وجود دارد . [/FONT]
[FONT="]امروزه در روند شهري شدن دنيا به علت سرعت روند شهرنشيني در آفريقا , آسيا و آمريكاي لاتين بيشتر شهرداري ها فاقد منابع مالي و سازماني براي ارائه خدمت اصلي شهري اند و سرمايه گذاري بيشتر به محله هاي پردرآمد و متوسط اختصاص داده شده است . اين در خالي است كه فقرا به حال خود رها شده و براي ادامه حيات خود به مكانيسم هاي غير رسمي رو مي آورند و خارج از قوانين و ضوابط و استانداردها براي خود سرپناهي و زاغه هايي مي سازند . بر اساس برآوردهاي رسمي 30 تا 50 درصد سكنه بيشتر شهرهاي بزرگ آسيا در چنين شرايطي زندگي مي كنند . در هر صورت علاوه بر چالشهاي بر شمرده در بالا مي توان موارد ذيل را نيز به عنوان نگراني ها و چالشهاي كلان شهرها برشمرد :[/FONT]
[FONT="]1) حفظ و توسعه بهداشت انسان و رسيدگي به مشكلات بهداشت شهري [/FONT]
[FONT="]2)كنترل بيماري هاي مسري [/FONT]
[FONT="]3) حفاظت از گروههاي آسيب پذير [/FONT]
[FONT="]4) فقر و بررسي راههاي مقابله با فقر شهروندان [/FONT]
[FONT="]5) تهيه منابع مالي مكفي براي اداره شهر [/FONT]
[FONT="]6) چالشهاي اجتماعي [/FONT]
[FONT="]7) بحران زيست محيطي و آلودگي هوا [/FONT]
[FONT="]8) تداركات سرپناه و بهبود مديريت اسكان شهروندان [/FONT]
[FONT="]9) تسهيل حمل و نقل عمومي و درون شهري [/FONT]
[FONT="]10) مديريت و توسعه هماهنگي منابع آب [/FONT]
[FONT="]11) تغيير الگوي مصرف شهري [/FONT]
[FONT="]12) سيستم روان و فني حمل و نقل درون شهري [/FONT]
[FONT="]13) پايداري كالبدي [/FONT][FONT="]–[/FONT][FONT="]اقتصادي [/FONT][FONT="]–[/FONT][FONT="] اجتماعي و حمل و نقل [/FONT]
[FONT="]كلان شهر ها براي كسب جايگاه رفيع خود در فرآيند جهاني شدن و زنده ماندن در برابر تحولات پرشتاب قرن 21 راهي جز تكيه بر مشاركت آگاهانه شهروندان و بويژه تشكل هاي غير دولتي و داوطلب ندارند . فرآيندي كه در آن شهروندان با سهيم شدن در تصميمان اثر گذار بر زندگي خود و جامعه شهري و با درك حقوق شهروندي و با شناخت و فهم از مسئوليت پذيري جمعي و گروهي , هزينه هاي اداره شهر را كاهش و بر توانايي هاي مديريت كلان شهر خواهند افزود . [/FONT]
[FONT="]اين بدان معني است كه مديريت كلان شهر ها بر محور سياست تمركز زدايي و ايجاد دموكراسي در مديريت امكان پذير است . تمركز زدايي و معطوف شدن به انرژي پايان ناپذير شهروندان و پذيرش سازمان هاي غير دولتي به عنوان شريك و نه رقيب از جمله استراتژي هاي ضروري و انكار ناپذير براي مديريت شهري آينده است . [/FONT]
[FONT="]علاوه بر اين جايگاه آموزش مستمر و جريان دانايي و به هنگام بودن پيكر مديريت شهري به دانش و درك جديد و به كار گيري نخبگان و دانشگاهيان يك ضرورت حياتي و اجتناب ناپذير است . [/FONT]